Nissan Primera P12 1,8 laturinhihna + OT hihna

peräedellä puuhun

Ajattelin tänne laittaa kokemuksia. Vaihdoin omaani juuri laturin hihnan sekä ohjaustehostimen hihnan eikä ohjetta löytynyt mistään eli kokeilemalla vaan ja onnistu. Tässä kuitenkin vinkkejä kotikokeille: Nokka ylös,öljypohjan suojalevy sekä apukuskin puolelta renkaan takaa suojalevy pois. Laturin hihnan kiristinrullan alapuolella 2 pulttia mitkä löysätään(muistaakseni 13mm hylsy) rulla pääsee liikkeelle ja laturin alla näkyy kiristin mutteri johon sopii 8 millinen avain josta rullaa saa vielä löysättyä. Ohjaustehostimen hihnan kanssa meni aikaa enemmän, Kiristys tapahtuu ohjaustehostimen pumppua löysäämällä, kiristin löytyy öljynsuodattimen kohdalta (12mm hylsy) tila on melko ahdas ja sinne mahtuu parhaiten pieni räikkä avain, yläkautta kannattaa sitä yrittää löysätä. Pumpun kyljessä on vielä 13mm pultti mitä löysäämällä pumppu liikkuu hieman paremmin, sen
löytää parhaiten alakautta öljynsudattimen kohdalta. Toivottavasti tästä on apua, itselleni olisi kyllä ollut, vinkkejä ja kommentteja otetaan vastaan mielellään. Niin ja yksi juttu vielä, raitisilmasuodatin löytyy primerasta hansikaslokeron takaa. Lokeron kulmista lukosta ruuvit auki ja lokero varovasti pois paikoiltaan lokerossa on kiinni pari sähköjohtoa. Suodattimen kotelon kansi aukeaa klipseistä.

8

8848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huhuhu

      Osta auto,, mulla menee 5min ku vaihdan hihnat:::: sähän purat koko auton:))))
      kesääääääääääääää

      • peräedellä puuhun

        Pakko myöntää että Nissaniin on tehty aika ¨persoonallisia¨ ratkaisuja. Ei ikinä missään autossa ole esim öljynsudatin niin typerässä paikassa ku primerassa. MUTTA AUTO TOIMII.


      • dsgsdg
        peräedellä puuhun kirjoitti:

        Pakko myöntää että Nissaniin on tehty aika ¨persoonallisia¨ ratkaisuja. Ei ikinä missään autossa ole esim öljynsudatin niin typerässä paikassa ku primerassa. MUTTA AUTO TOIMII.

        En tiedä P12:sta mutten ikänä kellekään P11:stä suosittele, paria piti kokeilla kun ei kerrasta uskonut mutta paskoja mitä paskoja, kokoajan saa olla jotain paikkaa ruuvaamassa. Just nuo helevetin remmit vaihdoin omaankin ja hetikohta pääs vesipumppua vaihteleen joka alko kuseen kun ei kai kestäny hieman tiukempia uusia remmejä. Tämän kokemuksen perusteella taitaa jäädä muut nissanit kokeilematta, onhan ne P12:t rumiakin kuin saatanat.


    • kerrankin asiaa

      johan oli helppo homma tehty oppirahojen kanssa ja työläästi, no jos tuosta on jollekkin hyötyä niin hyvä ja kiitos.

      • LehArska

        Kiristäjän alta ei tarvitse löysätä pultteja. Kiristäjän keskimutteria löysäämällä ja säätöpulttia avaamalla kiristäjä löystyy.


    • toinen peruuttaja

      Kiitti ohjeista, niistä oli todella hyötyä, kun juuri vaihdoin hihnat omaani. Sen verran tarkennusta, että laturin hihnan kiristinrullan mutteri pitää löysätä myös, muuten kiristys ei onnistu. Oikeastaan rullan alla olevia kiinnityspultteja ei tarviisi avata ollenkaan, ellei halua irroittaa rullaa kokonaan ja rasvata samalla laakeria.
      Ohjaustehostimen kiinnitysruuvi, jota kiristinruuvi työntää oli niin tiukassa, että lenkkiavaimellakin lähti mutterista kulmat. Sitten pitikin irroittaa kiristinruuvi kokonaan ja laittaa pultti tilalle, josta ruuvia sai väännettyä. Mutteri tietysti pyöri mukana, mutta onneksi lukkopihdeillä sai siitä otteen.
      Hihnojen vaihtoa en suosittele heikkohermoisille.

    • nokikoura

      Primera 1999 , kolme hihnaa. Laturin hihan poikki eli lähimpänä moottoria. Kertokaapas miten keskimmäiseen hihnaan saa löysää niin paljon että saa hihnan pois? Kiristin on suht helpossa paikassa, muttei sen pelivara riitä vaikka avaa sitä reilusti. Pitääkö avata jostakin muualta vielä jokin pultti että tulee hihnalle tarpeeksi pelivaraa saada pois ja takaisin ?

    • Omat.Kokemukseni

      Jes, hyvä ohje, kiitoksia. Kuten aikaisemmat kirjoittajat ovat sanoneet, laturin kiristimen rulla irroitetaan ainoastaan keskellä olevasta mutterista ja säädetään säätötapilla (8 mm). Kannakkeita ei tarvitse irrottaa.

      Omassa autossa kiristin piti sirinää ja rohinaa kylmänä, etenkin talvella, ja laakeri paljastuikin olevan aivan loppu. Motonetista saa uuden osan 22 eurolla, kannattaa vaihtaa rulla samalla jos irrottelee hihnoja.

      Sen verran vielä tarkennusta, että ohjaustehostimen remmiä irrottaessa pitää siis käsitellä 3 eri ruuvia. Säätimessä (yläkautta) poistetaan ensin "pinni" jos sellainen on jäljellä. Sitten löysytetään säätimen vastamutteri (12 mm). Alhaalta päin avataan öljynsuodattimen vieressä oleva 16 mm mutteri, jotta ohjaustehostimen pumppu suostuu kääntymään säädön mukana. Nyt löysytetään yläkautta säätöä reippaasti, ainakin 3 cm ja hihnasta kiskomalla sitten saadaan väljyyttä riittävästi hihnan poistamiseen ja uuden asentamiseen.

      Kannattaa ottaa ylös kierrosten määrä kun löysyttää säätöä, tai jopa merkata vanha säätö säätöpulttiin. Ainakin omassa autossani oikean säädön löytäminen on vaikeaa (varmaan jollain mittarilla saisi tarkan tuloksen). Siksipä veivasinkin säädön samaan asentoon kuin se oli ollut tehtaan jäljiltä, joten tuskin menee pahasti metsään. Ihan hyvältä se tuntuu, toleranssi on 6 - 6.6 mm 98N paineella (kaikillahan on sen verran näppituntumaa että tuo 98N löytyy tarkasti hartioista).

      Minäkin toivon että tästä olisi jollekin apua. Sen verran ikävä homma tämä on että ihmettelee eikö ne yhtään vaikeampaa enää keksineet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      1986
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      52
      1720
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1626
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe