oppisopimuspaikka ja avoin työhakemus

pohdinpavain

Moi. Aion laittaa avoimia hakemuksia keikkatyö mielessä ja haluaisin samaisessa hakemuksessa tiedustella oppisopimusmahdollisuutta työhön. Haluaisin syventää osaamistani entisestään ja saada pätevyyden, vaikka alan töitä olen tehnytkin ja teen edelleen (osaamiseni on rajattua niin siksi haluan oppia lisää). Onko kuitenkin hölmöä heittää samassa hakemuksessa tällainen ehdotus? Se ainakin kertoisi että olen motivoitunut alalle?

4

1508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kipuileva siili

      Moikka!

      Tuo keikkatyö ja oppisopimus ovat hieman ristiriidassa keskenään -jotta oppisopimus voidaan tehdä, täytyy työtunnit & teoriatunnit ylittää 25 tuntia / viikko. Eli voithan laittaa hakemukseen että haet keikkatyötä ensin, ja jos työnantaja on kiinnostunut antamaan sinulle lisää työtä, olet valmis jatkamaan vaikkapa oppisopimuksella. Mutta henk.koht en itse niin laittaisi. Työnantajalle saattaa tulla omituinen kuva sinusta, että ensin olet valmis vain satunnaisiin keikkatöihin, mutta samassa hengenvedossa ilmoitat halukkuutesi sitoutua oppisopimuskoulutukseen.

      Ehkäpä sinun kannattaisi miettiä, miksi haluat vain keikkatyötä? Onko sinulla jotain muita suunnitelmia/huono elämäntilanne/ei tarpeeksi kiinnostusta/muu työ? Jos olet jo muussa työssä, voit myös keskustella työnantajan kanssa mahdollisista lisäkoulutus vaihtoehdoista.

    • pohdinpavain

      Moi,

      kiitos vastauksesta. Itseasiassa tekemäni työ on usein projektiuontoista, eli lyhytkestoista. Minua kiinnostaa työskennellä alan isoissa toimistoissa, mutta minulla ei valitettavasti ole kokemusta työskentelyssä isossa viestintäalan paikassa ja luulen työnkuvan olevan paljon erilaisempi (ja tietty monipuolisempi) kuin omani. Kun minulla ei ole juuri alan koulutusta tai työkokemusta on vähän (en esim. pysty tekemään samassa tahdissa hommia kuin muut kollegat ja softien hallinta ei ole samalla tasolla kuin muilla).

      Siksi koen, että pystyn tarjoamaan itsestäni keikkatyötä (eli hoitaa joitakin tiettyjä asioita hommasta) kun en ole ammattilainen 100%:sti. Siksi tällainen ehdotus - toivon pääseväni tekemään töitä, mutta pelkään ettei minulla ole tarpeeksi ammattitaitoa vielä. Kuitenkin haluan tehdä keikkaa (saada jalkaa oven väliin) ja jos työpaikka on kiinnostunut oppisopimuksesta, niin voin heittäytyä oitis sille tielle ja kehittyä siten ammattilaiseksi:)

      ristiriitaista... kun pelkään, jos hakemukseni otsikossa lukee "oppisopimus", niin se sivuutetaan eikä tyypistä olla sen enempää kiinnostuttu. :( siksi ajattelin tarjota kaksi asiaa.

    • kipuileva siili

      Heips!

      Oppisopimus on nimenomaan sitä varten, että koulutat itsesi työssä ja opit asioita työtä tekemällä. Eli jos olet oppisopimuksella työssä, sinun ei pidäkään olla alan ammattilainen 100%:sti. Se on hyvä, että mielenkiintoa löytyy ja ilmeisesti sinulla on jonkinlainen käsitys alasta, ja vähän jotain kokemustakin. Nämä kaikki asiat puhuu sen puolesta, miksi sinut kannattaisi palkata työsuhteeseen. Sinähän olet "hiomaton timantti", ja se on käsittääkseni juuri se asia, mitä työnantajat arvostavat.

      Ja mitä tuohon projektiluontoiseen työnkuvaan tulee, niin minusta sinun kannattaa kuitenkin tähdätä tutkintoon, jotta saat tarvittavat paperit tulevaisuuden töitä varten. Vaikka ala olisikin projektiluontoinen, niin kun sinulla on tarvittava tutkinto takataskussa, niin se avaa paljon enemmän ovia sinulle. En nyt tiedä alastasi, mutta jos osaat tällä hetkellä A:n, voit tehdä vain A:n projektitöitä. Kun sinulla on koulutus, voit tehdä A:n lisäksi A:n, B:n ja C:n keikkatöitä. Toivottavasti ymmärsit, perjantai iskee päälle täällä :D

      Älä otsikoi hakemusta "oppisopimus" jos se stressaa liikaa, laita vaikka jotain "hyvä työntekijä valmiina haasteisiin" tms ympäripyöreätä (joka kuitenkin kuvaa parhaiten sinua työntekijänä) ja sitten itse hakemuksessa voit hieman avata tilannettasi. Että sinulle kelpaa sekä oppisopimustyö, että keikkaluontoinen projektityö. Sinähän olet täydellinen hakija -kaikki kelpaa! :D Tsemppiä hakuprosessiin, toivottavasti tärppää! :)

    • pohdinpavain

      WAU!

      Kiitos Sinulle, Kipuileva Siili, vastauksestasi! Sinä ymmärsit yskäni :) Kyse on viestintäalasta, ja osaan tiettyä asiaa tehdä siinä, mutta en esim. graafista suunnittelua, jota minulta vaadittaisiin myös, jos olisin töissä siellä. Olet oikeassa: tutkintoon kannattaa tähdätä, jotta saa paperit tulevaisuuden töitä varten. Nimenomaan haluan oppisopimusta, koska tällä alalla käytännöntekemisestä on hyötyä kuin pelkästään koulun penkillä oppimisesta.

      Jeps, eli esitän asian siten, että olen kiinnostunut oppisopimustyöstä kuin keikkaluontoisesta projektityöstä. Kiitos paljon vinkeistä, tää auttoi tosi paljon :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3065
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      106
      2411
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2197
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      156
      1982
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1827
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1257
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe