Onko tietoo tästä lääkkeestä?

vaikee nimi on

Eli onko kenelläkään sattumoisin jo kokemuksia tästä tai onko kukaan tavannut ketään jolla olisi kokemusta. Taitaa harva lekurikaan vielä olla kovin selvillä kenelle sopii kenelle ei ja kuka tätä tarvii. Tuossa linkissä on tietoo. Itse sain tiedon tästä Iltalehden artikkelista.

http://sic.fimea.fi/4_2012/dapagliflotsiini

86

34760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VP?

      Ei tarvita mitään lääkkeitä kun vetelee vain voita ja pekonia....

      • beceli

        joo joo jäkäti jäkäti. Syö sinä vain ne voisi ja läskisi mutta anna toisten olla rauhassa, jooko.


      • Anonyymi

        No ihan varmasti tarvitsee ainakin kohta, jos tuolle linjalle lähtee. Tuolla tavalal on varmasti kohta yhtä paksu kuin pitkä ja tyypin 2 diabetes on taattu.


    • kirjojen lukija

      Ei ole tietoa minulla lääkkeestä mutta luin saman lehden. Siellä kerrottiin uudesta kirjasta, nimi jo unohtui, mutta tekijä on Fernholm Anna. Kirja kertoo hiilareista kaikenlaista tietoo. Onko tämä kirja tuttu kenellekään, kannattaako ostaa? Kotipitäjäni kirjastossa sitä ei näytä olevan, ainakaan vielä.

    • Sitten asiaan

      Lääke (Forxiga) lienee toistaiseksi harvinainen eikä lääkäritkään ilmeisesti määrää sitä mielellään tuon mahdollisen syöpäriskin vuoksi. Lisäksi se on melko kallis, 3 kk annos maksaa n. 200 euroa eikä siitä saa mitää kelakorvausta.

      • Anonyymi

        Olen käyttänyt Forxigaa noin 2 kuukautta. Aluksi tuntui, että olo parani. Mutta pian huomasin, että tuli nukkumisvaikeuksia. Jouduin yöllä monta kerta suun kuivumisen jälkeen heräämään. Virtsaamistarve vaivasi eli jouduin senkin takia heräämään 4-5 kertaa yössä. Toinen vakava ongelma oli ummetus. Tuli päiviä, ettei ulostaminen onnistunut. Siihen löysin Visibli- nimisen luontaistuotteen. Mutta senkin apu heikkeni jatkuvasti. Pahin ongelma eli jatkuva väsymys tuotti pahoja selviytymisongelmia. Huomasin, että yön jälkeen virtsatessani virtsassa oli punaista ainetta. Mitä se oli? Epäilen, että virtsassa oli verta.
        Pitkän harkinnan jälkeen lopetin Forxigan käytön. Ensimmäiseksi huomasin yöheräämisten helpottuvan (suun kuivuminen loppui.) Myös ulostusvaikeudet helpottuivat jo muutaman päivän jälkeen. Parasta oli kuitenkin yleisen voinnin paraneminen ja mielialan tasapainon palaaminen.

        Onko muilla samanlaisia tuntemuksia. Olen jo iäkäs, 81-vuotta.

        Kari Siimes tietokirjailija.


      • Anonyymi

        Kyllä saa korvauksen. Minä ainakin. 👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä saa korvauksen. Minä ainakin. 👍

        Tässä 9 vuoden kuluessa lääke on jo siirtynyt korvattavaksi määrätyin edellytyksin.


    • T2D

      Tuo aiheuttaa helposti virtsatietulehduksia tai pitkittää niitä. Syynä on se, että sokeria poistuu koko ajan tai ison osan ajasta virtsan mukana. Normaalistihan virtsassa ei ole sokeria, jos verensokeri on alle munuaiskynnysrajan 10-12 mmol/l. Sokerihan antaa bakteereille ravintoa. Ei sovi ainakaan sellaisille diabeetikoille, joilla virtsatietulehdus puhkeaa helposti ja toistuvasti.

      En usko, että tuota käyttäisivät kovinkaan monet diabeetikot ainakaan vielä. Kokemuksia on vähän.

      • Avaaja

        Jaaha, hyvä tietää jos lekuri joskus suosittelee. Onkin se jotenkin luonnottoman tuntuinen ratkaisu ruveta ku...emaan sokeria ulos. Parasta on vaan koettaa saada se jo valmiiksi alas liikunnalla yms.
        Jotenkin tuntuu tuohon periaatteeseen perustuva lääke siltä, että ei se sokeritautisen elinikää jatka.


      • Uunotar

        Olen käyttänyt forexaa kolmekuukautta. Alussa oli hiivaa ja virtsatien tulehdus. Nyt voin hyvin ja olen laihtunut 2.300g. Suosittelen.


      • D2pöhölö
        Avaaja kirjoitti:

        Jaaha, hyvä tietää jos lekuri joskus suosittelee. Onkin se jotenkin luonnottoman tuntuinen ratkaisu ruveta ku...emaan sokeria ulos. Parasta on vaan koettaa saada se jo valmiiksi alas liikunnalla yms.
        Jotenkin tuntuu tuohon periaatteeseen perustuva lääke siltä, että ei se sokeritautisen elinikää jatka.

        Se on nimenomaan luonnolinen tapa poistaa liikaa sokeria elimistöstä.


      • Anonyymi

        Kolme kk olen käyttänyt 5mg kyseistä lääkettä .
        Lääkäri määräsi minua näkemättä .
        Neljä kiloa paino pudonnut . Sairastan diabetes 2 .
        Tänä aamuna 19.11.22 päätin , että lopetan käytön . Pissalla joutuu käymään usein . Aina pitää suunnitella pääseekö wessaan nopeasti.
        Vaikka pesin vähintään kaksi kertaa päivässä alapäätä niin oireilua alkoi tulla .
        Kutinaa , turvotusta, kipua joten päätin lopettaa lääkkeen käytön .


    • Seija-Sofia

      Olen käyttänyt lääkettä muutaman kuukauden ja olen erittäin tyytyväinen. Kun metfomiini ja insuliini eivät yhdessä saaneet sokereitani kuriin ja varsinkin heittelyt olivat suuria, niin nyt kaikki tosi hyvin. Sokerit kurissa, nukkuminen ok, ainoastaan joutuu juoksemaan vessassa ja juomaan paljon, mutta samalla paino on pudonnut ja virtaa riittää. Hinta on melko korkea, mutta maksan sen kun olo on näin hyvä. Insuliinimääriä on voinut tiputtaa. Odotan mielenkiinnolla syksyn labra-arvoja, verattuna viime kevääseen. Siis suosittelen.

      • Onko tutkittu?

        Ettei olisi virtsatietulehdusta jos juoksuttaa vessassa tiheästi. Sehän on kyseisen lääkkeen sivuvaikutus koska virtsassa on sokeria.


      • kalle2dia

        olen käyttänyt forxigaa muutaman kuukauden ja todella toimiva lääke sokeriarvot putosivat muutamassa päivässä varsinkin aamu arvot kun en aikaisemmin pystynyt edes syömään aamuisin mitään kun sokerit pomppasi heti pilviin. alkuun piti käydä useammin lirillä mut arvojen laskettua sekin tasaantunut suosittelen


      • kalle2dia

        pitäaikainen arvo tällä hetkellä 6.2


    • kuspiä

      Mua kanssa kiinnostaisi kuulla, miten on toiminut ja onko sivuvaikutuksia ollut.

      • mummo20101

        Olin tilanteessa että tulisi insuliinipiikitys, kyselin olisko vielä mahdollisuutta lääkkeillä saada verensokeri alemmaksi. Lääkäri ehdotti tätä forxiga-lääkettä, mutta sanoi että se maksaa. Kolmen kuukauden lääkkeet maksoivat 144 euroa. Puolen vuoden käytön jälkeen verensokerit ovat hyvissä lukemissa, Suosittelen, jos et halua piikkiä. Tämän lääkkeen lisäksi syön myös metforem ja janumet lääkkeitä diabetekseeni.


      • Mieluummin insuliini
        mummo20101 kirjoitti:

        Olin tilanteessa että tulisi insuliinipiikitys, kyselin olisko vielä mahdollisuutta lääkkeillä saada verensokeri alemmaksi. Lääkäri ehdotti tätä forxiga-lääkettä, mutta sanoi että se maksaa. Kolmen kuukauden lääkkeet maksoivat 144 euroa. Puolen vuoden käytön jälkeen verensokerit ovat hyvissä lukemissa, Suosittelen, jos et halua piikkiä. Tämän lääkkeen lisäksi syön myös metforem ja janumet lääkkeitä diabetekseeni.

        Kaipa luit tämä ketjun kokonaan? Oletko seuraillut terveydentilaasi ettei tule virtsatietulehduksia? Nimimerkistäsi päätellen asiaan pitää kiinnittää erityistä huomiota koska naisilla virtsatietulehduksia tulee herkemmin.


      • mummo 2010
        Mieluummin insuliini kirjoitti:

        Kaipa luit tämä ketjun kokonaan? Oletko seuraillut terveydentilaasi ettei tule virtsatietulehduksia? Nimimerkistäsi päätellen asiaan pitää kiinnittää erityistä huomiota koska naisilla virtsatietulehduksia tulee herkemmin.

        Puolen vuoden käytön jälkeen kävin virtsakokeissa, ei ollut tulehdusta. Ne sivuvaikutukset lääkkeissä, eivät tule kaikille. Olen tyytyväinen ja suosittelen. Toivottavasti lääkärit määrävät tätä enemmän ja tulee sitten Kelan korvattaviin lääkkeisiin.


      • Anonyymi
        mummo20101 kirjoitti:

        Olin tilanteessa että tulisi insuliinipiikitys, kyselin olisko vielä mahdollisuutta lääkkeillä saada verensokeri alemmaksi. Lääkäri ehdotti tätä forxiga-lääkettä, mutta sanoi että se maksaa. Kolmen kuukauden lääkkeet maksoivat 144 euroa. Puolen vuoden käytön jälkeen verensokerit ovat hyvissä lukemissa, Suosittelen, jos et halua piikkiä. Tämän lääkkeen lisäksi syön myös metforem ja janumet lääkkeitä diabetekseeni.

        Hinta Kela-korvauksen jälkeen 55€.


    • neonr

      Diabeetikon virtassa on sokeria runsaasti aina, kun sokerit ovat >10.
      Forxica laskee tuota tasoa alemmas, eli sokeria erittyy jo matalammilla korkeilla sokereilla.

    • neonrider

      Mulla on tänään kolmas päivä menossa Forxigan kanssa.
      Tulokset ovat ihan uskomattomia, olen puolittanut Lantus -annoksen ja lopettanut kokonaan pikainsuliinin. Silti sokerit ovat pysyneet koko ajan rajoissa 5 - 10
      Aikasemmin mentiin 2.x - 16

      Muina lääkkeinä Januvia ja Lantus.

    • sitä se on

      Kyseessä ei ole yksittäinen lääke vaan lääkeryhmä jossa tuo vaikea sana on vaikuttavan aineen nimi.

      • Vain yksi

        Käytännössä Suomessa on kyse yhdestä lääkkeestä sillä vain Forxigassa on vaikuttavana aineena dapagliflotsiini. Muita tuotenimikkeitä ei löydy eikä Kelan lääkehakukaan tarjoa mitään rinnakkaislääkettä.


    • Neonrider

      Joo, tarkkana ollaan !

    • Neonrider

      Januvian ja Lantuksen jätin pois pian tuon kolmannen päivän jälkeen.
      Eli ainoana lääkkeenä on nyt Forxiga.

      Mitään oireita ei ole ollut, janiottaa vähän enemmän, ja liritellään myös, mutta ei haittaa yhtään.

      Paino on tippunut kuukauden aikana n 5kg.


      Minulla on siis vain hyviä kokemuksia tästä lääkkeestä.

      • Hoidan diabeetikkoja. Olen sis el.
        Aluksi suhtauduin Forxigaan hyvin varovaisesti. Mutta sitten USA ja Eurooppa alkoivat virallisten tahojen kautta kilvan kehua tätä lääkettä ja sen erilaisia muita #flotsiineja". On toistaiseksi ollut helkkarin hieno lääke.
        Se sokeri menee sinne munuaisten putkiin ilman mitään kommervenkkejä ihan luonnostaan, mutta lääke estää yhden entsyymin kautta, että se ei tule takaisin kroppaan, vaan pissataan ulos. 280 Kcal menee päivittäin pyttyyn.
        Tätä entsyymiä ei ole muualla elimistössä, joten voisi toivoa, että tämä olisi hyvä lääke. Kukaan potilaistani ei ole halunnut lopettaa sen käyttöä, kun kerran on kokeiltu. Kallis vielä on. Jotain 1,3 E päivässä korvauksineen.
        Seuraillaan tilannetta, mutta kiinnostava on ja positiivisesti suhtaudun.


      • Kärsinyt
        boxi kirjoitti:

        Hoidan diabeetikkoja. Olen sis el.
        Aluksi suhtauduin Forxigaan hyvin varovaisesti. Mutta sitten USA ja Eurooppa alkoivat virallisten tahojen kautta kilvan kehua tätä lääkettä ja sen erilaisia muita #flotsiineja". On toistaiseksi ollut helkkarin hieno lääke.
        Se sokeri menee sinne munuaisten putkiin ilman mitään kommervenkkejä ihan luonnostaan, mutta lääke estää yhden entsyymin kautta, että se ei tule takaisin kroppaan, vaan pissataan ulos. 280 Kcal menee päivittäin pyttyyn.
        Tätä entsyymiä ei ole muualla elimistössä, joten voisi toivoa, että tämä olisi hyvä lääke. Kukaan potilaistani ei ole halunnut lopettaa sen käyttöä, kun kerran on kokeiltu. Kallis vielä on. Jotain 1,3 E päivässä korvauksineen.
        Seuraillaan tilannetta, mutta kiinnostava on ja positiivisesti suhtaudun.

        Näin naisdiabeetikkona tietenkin epäilyttää tuo virtsan sokerisuus joka voi aiheuttaa hiivaa.


      • Kärsinyt kirjoitti:

        Näin naisdiabeetikkona tietenkin epäilyttää tuo virtsan sokerisuus joka voi aiheuttaa hiivaa.

        Riski on pieni. Hiiva lisäksi paranee ihan normaalein konstein.
        Olennaisinta on sokeritasapainon huima paraneminen joillakin, ja sitä kautta hiiva vasta pois lähteekin. Kukaan naispotilaistani ei ole halunnut luopua lääkkeestä. Hiivaa tulee, kun veri on sokerista. Virtsa nostaa riskiä huomattavasti vähemmän.


    • VP?

      Det tråkiga är att många kommer att använda Forxiga istället för lågkolhydratkost. Men då får man bara en del av effekten – max 70 gram glukosläckage per dag räcker naturligtvis inte hela vägen om man äter 300 gram kolhydrater per dag. Dessutom får man biverkningarna i onödan. Slutligen är det något sjukt och miljövidrigt i att äta kolhydrater i onödan bara för att kissa ut dem.

      Huomaa että verrattuna tiukkaan LCHF ruokavalioon ja lääkkeen sivuvaikutukset huomioon ottaen teho on aika heikko. Jos syöt 300gr hiilihydraatteja päivässä niin jäljele jää vielä riittävästi hiilihydraatteja lääkityksen ylläpitämiseksi. LCHF ruokavaliolla ei ole ollenkaan harvinaista että tuloksena selviää ilman lääkitystä.

      Ei tietenkään ole edes ympäristölle hyväksi syödä liikaa hiilihydraatteja ja sitten pissata ne pihalle.

      • kari9

        Molempi parempi. Minulla LCHF ruokavalio sekoitti veren rasva-arvot ja verenpaineet eikä oikeastaan suuremmin laskenut verensokereita eikä ollenkaan aamusokereita. Mulla on D2 ja todella vahva aamunkoittoefekti. Olen kokeillut nyt kaksi viikkoa tätä Forxigaa, joka vaikuttaa todella tehokkaalta. Aamusokerit tipahti välittömästi 11 -> 8 ja aterian jälkeiset (1h) huiput laskivat 13 -> 10. Nyt on koko päivä muuten aika tasaista 6 - 8 tasoa eikä mitään sivuvaikutuksia. Hiilareita tarkkailen, mutta en minimoi.

        Jos tässä nyt kerran tai kaksi päivässä joutuu käymään useammin vessassa laskemassa tuon 70 grammaa glukoosia viemäriin, niin en pidä itseäni mitenkään ympäristörikollisena, jos vertaan itseäni proteiini- ja rasvamässäreiden hiilidioksidijalanjälkeen. Varsinkin jos vielä vitamiinit ja muut ravintolisät pitää vetää purkista.


      • VP?
        kari9 kirjoitti:

        Molempi parempi. Minulla LCHF ruokavalio sekoitti veren rasva-arvot ja verenpaineet eikä oikeastaan suuremmin laskenut verensokereita eikä ollenkaan aamusokereita. Mulla on D2 ja todella vahva aamunkoittoefekti. Olen kokeillut nyt kaksi viikkoa tätä Forxigaa, joka vaikuttaa todella tehokkaalta. Aamusokerit tipahti välittömästi 11 -> 8 ja aterian jälkeiset (1h) huiput laskivat 13 -> 10. Nyt on koko päivä muuten aika tasaista 6 - 8 tasoa eikä mitään sivuvaikutuksia. Hiilareita tarkkailen, mutta en minimoi.

        Jos tässä nyt kerran tai kaksi päivässä joutuu käymään useammin vessassa laskemassa tuon 70 grammaa glukoosia viemäriin, niin en pidä itseäni mitenkään ympäristörikollisena, jos vertaan itseäni proteiini- ja rasvamässäreiden hiilidioksidijalanjälkeen. Varsinkin jos vielä vitamiinit ja muut ravintolisät pitää vetää purkista.

        LCHF rasvadieetti on diabeetikolle hengenvaarallinen.


      • Väärin mitattu
        kari9 kirjoitti:

        Molempi parempi. Minulla LCHF ruokavalio sekoitti veren rasva-arvot ja verenpaineet eikä oikeastaan suuremmin laskenut verensokereita eikä ollenkaan aamusokereita. Mulla on D2 ja todella vahva aamunkoittoefekti. Olen kokeillut nyt kaksi viikkoa tätä Forxigaa, joka vaikuttaa todella tehokkaalta. Aamusokerit tipahti välittömästi 11 -> 8 ja aterian jälkeiset (1h) huiput laskivat 13 -> 10. Nyt on koko päivä muuten aika tasaista 6 - 8 tasoa eikä mitään sivuvaikutuksia. Hiilareita tarkkailen, mutta en minimoi.

        Jos tässä nyt kerran tai kaksi päivässä joutuu käymään useammin vessassa laskemassa tuon 70 grammaa glukoosia viemäriin, niin en pidä itseäni mitenkään ympäristörikollisena, jos vertaan itseäni proteiini- ja rasvamässäreiden hiilidioksidijalanjälkeen. Varsinkin jos vielä vitamiinit ja muut ravintolisät pitää vetää purkista.

        Otapa ne aterianjälkeiset verensokeriarvot kahden tunnin päästä niin saat oikeita vertailukelpoisia lukemia.


      • trekker
        VP? kirjoitti:

        LCHF rasvadieetti on diabeetikolle hengenvaarallinen.

        Niin sitä vaan palstoilla valopäät suosittelee diabeetikoille lääkehoidon sijaan. Tälläkin palstalla.


      • kari9
        Väärin mitattu kirjoitti:

        Otapa ne aterianjälkeiset verensokeriarvot kahden tunnin päästä niin saat oikeita vertailukelpoisia lukemia.

        Kaksi tuntia aterian jälkeen laskee Forxigalla takaisin tuohon mainitsemaani 6 - 8 haarukkaan. Vähän riippuu siitä mitä tuli mätettyä ja jääkö sohvalle aterian jälkeen. Pieni liike on hyväksi, tottakai.

        Mulla tuo sokerihuippu on reilu tunti syömisestä. On tuota mittaamistakin tullut jo 6 vuotta harjoiteltua...


      • Väärin mitattu
        kari9 kirjoitti:

        Kaksi tuntia aterian jälkeen laskee Forxigalla takaisin tuohon mainitsemaani 6 - 8 haarukkaan. Vähän riippuu siitä mitä tuli mätettyä ja jääkö sohvalle aterian jälkeen. Pieni liike on hyväksi, tottakai.

        Mulla tuo sokerihuippu on reilu tunti syömisestä. On tuota mittaamistakin tullut jo 6 vuotta harjoiteltua...

        Tunti ateriasta antaa vääristyneen arvon koska terveelläkin niin nopeasti mitattuna verensokeri on korkealla. Koska verensokerisi on laskenut jo lähelle normaaliarvoja kahden tunnin kuluttua, lääke tehoaa oikein.

        Minä olen "harjoitellut" mittaamista jonkun verran kauemmin, mutta silti uskon lääkärien ja hoitajien ohjeita miten mittaukset pitää suorittaa.


    • mimi3

      Miksi pitää syödä lääkkeitä, kun suö oikein? Ei tarvi. Lihaa, kalaa, kanaa, kasviksiä, voita, maitoa..kermaa, munia ,, ihan aitoja ruoka-aineita......mahdollissaman vähän sokeria.... ei ollenkaan teollisia ruokia, ei muroja, ei laatikoita.......

      • Yksisilmäistä?

        Et oikein ymmärrä mistä diabeteksessä on kyse. Tietenkin on selvää että jos on taipumus diabetekseen, runsas hiilihydraattien syöminen nostaa verensokeria liikaa ja liian pitkäksi ajaksi (nousee terveelläkin). Jokainen diabeetikko ymmärtää tämän ja niin minä kuin muutkin diabeetikot ymmärtää että sokeria sellaisenaan vältetään viimeiseen saakka. Yksiselitteisesti teollisten ruokien leimaaminen pahaksi on väärin, pitää vaan lukea ruokien tuoteselostuksia ja ymmärtää niitä. Teollisissakin ruuissa on terveellisiä ruokia. Tuokin tuntuu oudolta kun kiellät laatikot - miksi? Laatikkoruuat voivat olla terveellisiäkin. Esimerkiksi äskettäin tein juuri noista luettelemistasi aineksista (kasviksia, kermaa) töissä kasviskiusausta ja asiakkaat kehuivat sitä maukkaaksi. No jos tarkoitat laatikoilla jotain maksalaatikon tapaisia halpismössöjä niin ymmärrän kyllä.

        Mutta liiallista kovien (eläin)rasvojen käyttöä on vältettävä.

        Viimekädessä diabeetikko tarvitsee aika usein lääkitystä, vain poikkeuksellisesti selvitään diabeteksen lievemmissä tapauksissa voidaan selvitä ruokavaliolla.


      • alisa63

        Lyhyt yhteenveto lääkkeiden tarpeellisuudesta: 10v diabetes ruokavaliohoidolla, seuraavat 10v 1tabletti metforminiä, seuraavat 10v 2 tablettia, nyt lisäksi toinen sokerilääke. Hyvin olen pärjännyt, mitään diabeteksen sivuvaikutuksia ei ole. Lääkkeet on keksitty auttamaan meitä. Elämäntapa on itsestäänselviö itseään kunnioittavalle, eikös niin?


      • Anonyymi
        Yksisilmäistä? kirjoitti:

        Et oikein ymmärrä mistä diabeteksessä on kyse. Tietenkin on selvää että jos on taipumus diabetekseen, runsas hiilihydraattien syöminen nostaa verensokeria liikaa ja liian pitkäksi ajaksi (nousee terveelläkin). Jokainen diabeetikko ymmärtää tämän ja niin minä kuin muutkin diabeetikot ymmärtää että sokeria sellaisenaan vältetään viimeiseen saakka. Yksiselitteisesti teollisten ruokien leimaaminen pahaksi on väärin, pitää vaan lukea ruokien tuoteselostuksia ja ymmärtää niitä. Teollisissakin ruuissa on terveellisiä ruokia. Tuokin tuntuu oudolta kun kiellät laatikot - miksi? Laatikkoruuat voivat olla terveellisiäkin. Esimerkiksi äskettäin tein juuri noista luettelemistasi aineksista (kasviksia, kermaa) töissä kasviskiusausta ja asiakkaat kehuivat sitä maukkaaksi. No jos tarkoitat laatikoilla jotain maksalaatikon tapaisia halpismössöjä niin ymmärrän kyllä.

        Mutta liiallista kovien (eläin)rasvojen käyttöä on vältettävä.

        Viimekädessä diabeetikko tarvitsee aika usein lääkitystä, vain poikkeuksellisesti selvitään diabeteksen lievemmissä tapauksissa voidaan selvitä ruokavaliolla.

        Kun et tiedä etkä tajua mistä diabeteksessä on kyse . . . PIDÄ MÖLYT MAHASSASI! Jos olet ällitälli kuullut sisäelimestä nimeltä HAIMA ja mikä on sen tehtävä, kun se on terve. Silloin "TAHVOKIN" tietää mistä on kyse. Jos ihmiseltä katkeaa ja irtoaa jalka hän linkuttaa ja könkkää lopun ikänsä. Ei siinnä ruokavaliot paljoa paina eikä kävelyä edistä. . . . TAJAUTKO MISTÄ ON KYSE?

        Jos et . . . . eri aivojesi osat lienevät kehittymättömät tai surkastuneet tai olet vetänyt ne WC:n pöntöstä viemäriin . . . lähikuppilassa. Tai geeni perimäsi vuoksi eivät toimi tai toimivat ihmisapinan tasolla. Haiman beta eli Haimasaarekkeet eli Langerhansin saarekkeet ovat haimassa sijaitsevia umpirauhassoluryhmiä, jotka erittävät verenkiertoon muun muassa veren sokeritasapainoa sääteleviä hormoneja.

        Oletko kuullut moisista soluryhmistä kertaakaan yhtään MITÄÄN? Jos et PYSY NAKKE NAKUTTAJA lehden sivuilla. Josta voit imeä itseesi lisää pentumaisia ajatusmalleja.

        Terveisin Idän kapteeni . . . POHJOISEN KÄVIJÄ! 2007 - 2011


    • Peukalo

      Omakohtaisesta kokemuksesta olen syönyt tuota Forxigaa nyt puolisen vuotta. Sokerit pysyy 5-8 tasoilla, insuliinin olen pystynyt jättämään kokonaan pois (pika ja pitkävaikutteisen), eikä mitään sivuvaikutuksia ole ilmentynyt. Virtsatietulehduksia ei ole ollut, eikä kyllä vessassakaan tule rampattua tavallista enempää. Kaikin puolin positiivinen kokemus Forxigasta, en kyllä ilman suostuis enää olemaan.

      Hinta nyt on tosin aika suolainen.

      • hp&v

        Täytyy harkita tuota jahka on seuraava lääkärivisiitti. Insuliinikin toimii minulla kyllä hyvin mutta sen kanssa on ongelmia jos elintavat muuttuvat (esimerkiksi kun nutrasin 3 viikkoa niin insuliinimäärä tippui 60:stä yksiköstä 10:yksikköön ja nutrauksen jälkeen nousi 50:een yksikköön ja nostovaiheessa verensokerit liian isot ja vastaavasti laskuvaiheessa liian matalat).


    • Puskista

      Syökää Puskan mallilla. Antakaa piikkin heilua ja insuliinin lentää.

    • Ismo.v

      Kaikki tuntuu tuota forxigaa kehuvan kovasti. Minullakin se tosiaan pudotti sokeri arvot lähelle normaalia. Tuo kusella juokseminen lisääntyy kyllä paljon. Minulla alkoi heti käytön jälkeen tulemaan pahaolo. Tulo äkkiä tunne että oksettaa. Lopetettiin käyttö kun olin ollut mahtaudissa ennen aloitusta. Pidin parin kuukauden tauon ja aloitin uudelleen. Samat oireet palasi eli tulee pahaolo. Ilmeisesti minulle lääke ei sovi vai onko jollekkin muulle tullut samoja oireita?

    • mitähänTilalle

      Ihan mieletön kirvely, jo parin päivän käytön jälkeen. Yritin nyt toista kertaa, kuukauden tauon jälkeen, Forzigaa käyttää, mutta ei vaan tule mitään. Harmi, koska kuitenkin laskee arvoja hyvin.

    • takalisto

      Mulle ky. lääke ei sopinut lainkaan: muutaman päivän päästä hillitön hiiva . Tuntuu kuin alapäätä olisi tulella polttanut. Seuraavaksi kova ripuli, josta seurasi suolisto ongelmat mm. haava peräsuolessa. Nyt tuon pyrstön kanssa on temppuiltu kuukausi eikä loppua näy.

    • jdhdgs

      Käytin kyseistä lääkettä 3kk. Melko pian alkoi pisuvaivat...pari antibioottikuuria meni. Ja juuri tuollaista polttavaa.kirvelevää inho tunnetta. Ja tuntui että kovettaisi vatsaa??. Onko kellään tullut tätä.? Muuten tuntui tepsivän sokereihin ok....jätin muut insuliinit pois. Vain Byetta 2x.pv . Tuntui myös laskevan verenpainetta... selkäkivut hissutellen lisääntyi. Saan todella helposti aina sivarit....Harmittaa koska muuten oli ok. Ei pahaa oloa. Laihtuminen lähti vauhtiin.... Mitähän tilalle. Kas kun Metformiinikaan ei käy. Ja insuliineilla en haluaisi taas itseäni lihottaa.Hiilareita olen pitänyt mahdollisimman minimeissä ja muutenkin tarkkana ruokien suhteen. Vaikeeta on...

    • Parempihuominen

      Hei! °Aloitin lääkkeen tänään. En siedä metforminia ja paino noussut, kun vaikean selkäsairauden takia olen liikuntarajoitteinen. Seuraan sokeriarvoja ja käyn kontrollikokeissa 4 viikon kuluttua. Tämän lääkkeen määräsi sisätautien erikoislääkäri. Laitan tänne viestiä, miten menee jatkossa. Olen sairastunut metaboliseen oireyhtymään lukuisten leikkausten ( liikuntakielto) sekä kipulääkkeen käytön takia. Olisin tosi onnellinen, jos saisin elämänlaatuni takaisin. Minulle vaihdettiin myös nukahtamislääke, kun valvon kaiket yöt. Ei ihme, että menee metabolia sekaisin. Nyt toivon parasta apua. Nukuin viime yön tosi hyvin eikä aamulla ollut pöperöinen olo. Pakko käydä erikoislääkärillä, josta löytyy päivitetyt tiedot.

      • siivilä

        forxigaa tuli syötyä ,ei enään ikinä vaaralinen lääke ,hiivat ja kaikki pöpöt sain munuaisiin ja eturauhaseen ,urologilla käyntejä jo monta 150 eur kert,kertoi että kanssa potilaita nykyään paljon kehittyy pikku hiljaa kaikki pöpöt ja kun ne saa vallan elimistöstä sit on leikki kaukana nyt syön 2kk penilisiiniä ja käyn kerta viikossa tiputuksessa jospa tästä vielä selvitään ,insuliini kynään paluu edessä


    • hjuyn

      Forxiga 10 mg on kokonaan korvattava diabeetikolla (koodi 103 kelakortissa). 98 tablettia maksaa siis 4,5 euroa.

      Forxiga 5 mg on maksettava kokonaan itse. Ei saa mitään korvausta Kelalta. 98 tablettia maksaa 156,53 euroa.

      forxigahttps://www.yliopistonapteekki.fi/kela/compensation/index/

      (Toivottavasti näkyy kummankin korvaustiedot.)

      On siis pakko käyttää 10 mg tablettia, vaikka 5 mg teho olisi riittävä?

    • Kokemustasiitäkin

      Forxiga 10mg aiheutti huimausta ja päänsärkyä heti ensimmäisestä tabletista lähtien. Ei sovi kaikille.

    • Sivuvaikutustämäkin

      Olen käyttänyt forxigaa nyt kolmisen viikkoa, ja vetensokeriarvot kyllä selvästi parantuneet, mutta nyt lääkkeestä on tullut aivan järkyttävä ummetus. Pari peräruiskettakaan ei ole auttanut pehmittämään ulostetta. Kuituja syön mielestäni riittävästi, mutta veden juomisessa olisi varmaan parantamisen varaa. Käytän myös metformiinia ja iltaisin pitkävaikutteista insuliinia.

      • Veden_puutettako

        Tuntuu todella oudolta koska metformiini vastaavasti löysentää ulostetta.


    • 70-mummo

      Olen käyttänyt Forxigaa nyt reilu 2,5 kuukautta. Paino on tippunut n. 6 kg, eikä mitään haitallisia sivu oireita ole ilmaantunut, vaikka saman aikaisesti käytän pitkävaikut. Lantus ja lyhytvaik. Prothpania. Inskojen käytön tarve on lähes puolittunut ja sokeri arvot parantuneet hyvälle tasolle. Eivät tosin vielä aivan ns. normaaleiksi, mutta minulle erinomaisen hyvälle tolalle kun ennen huiteli päälle 20 nyt korkeimmillaa / vrk enää 12 ja allekin eli keskimäärin aivan hyvällä tolalla.
      Sen olen kyllä huomannut, että jos en juo riittävästi niin tulee helposti jalka kramppeja varsinkin saunan jälkeen. Kaiken kaikkiaan olen erityisen tyytyväinen ko. lääkkeeseen.
      Lääkärini pelotteli, että virtsa tie tulehdus saattaa olla mahdollinen, koska virtsassa tulee olemaan enemmän sokeria, mutta sanoin jo lääkärille, että hyvä hygienia on siihen paras "lääke" ja niin se onkin.

    • Aloittamassa

      Voiko 10mg tbl puolittaa?? Siis edelleenkö ei korvata 5mg tablettihoitoa?

      • hpv27

        Lääkkeen selosteesta:
        Niele tabletti kokonaisena veden kera (puoli lasillista)

        ilmeisesti siis ei. Kannattaa kysyä apteekista.


    • Mrsxxxl

      Minulle sanottiin apteekissa, että 10mg tabletin voi puolittaa.

      • Anonyymi

        Minulle apteekisa ,että ei saa puolittaa!


    • VekuRuotsista

      Käytin kyseistä lääkettä kun lopetin tupakoinnin ja tulpattoman mopon polkemisen yhtäaikaa..........

      • Anonyymi

        Ykx.minulle aiheutui kyseisestä lääkkeestä myös jatkuva hiiva.kun lopetin lääkkeen vaiva katosi


    • Anonyymi

      Forxiga auttoi minulla pudottaamaan verensokerit heti laskusuuntaan, Aikaisemmalla lääkityksellä ja insuliinipistoksella Toyean, veren sokerit oli
      12 luokkaa. Nyt vanha tablettihoito kokonaan pois ja forxiga ja toyean insuliini
      yhdessä ja veren sokerit alle 7 . Käyttänyt vasta 2 viikkoa. Jos insuliininkanssa
      forxigaa alussa, tulee olla tarkkana ettei verensokerit laske liian alas.
      Forxiga pois kehon ylimääräiset sokerit pissan mukana pois. Samalla laihduttava
      vaikutus. Paljon pirteämpi olo,lihasjäykkyys katosi jaloista(poistaa liiat sokerit
      lihaksista.)Suosittelen erittäin mielelläni. Diabeetikkona 21 vuotta täynnä.

      • Anonyymi

        Tuon virtsan vahvan sokeripitoisuuden vuoksi tulee tarkkailla ettei synny virtsatietulehdusta. Itse en ainakaan uskaltaisi käyttää koska tulee herkästi virtsatietulehduksia muutenkin.


    • Anonyymi

      Sain erittäin pahan ihottuman, joka kesti 3 kk. Lähti vasta Eloconvoiteella.

    • Anonyymi

      Eikös sitä saa nykyisin kauppanimellä Jardiance. Voi olla muillakin nimillä.

    • Anonyymi

      Forxiga.
      Joo, kusella saa rampata jokaikinen yö tunnin tai kahden välein. Ja suu kuivuu nukkuessa pahasti. Sitten päivällä olen niin väsynyt, että nukahtelen keskellä päivää. Lääkäri sanoo, että ei saa juoda illalla vettä. Mutta kyllä tämä kauhea ongelma tästä lääkkeestä tuli.
      Vaan pitäähän apteekkibisneksen tuottaa runsaasti voittoa. Eikä lääkäri potilaan kärsimyksestä ja mielipiteistä juurikaan välitä, kun hän on aina oikeassa.

    • Anonyymi

      Olen käyttänyt Forxigaa nyt ehkä puolitoista vuotta. Ei ole juurikaan mitään sivuvaikutuksia tullut, ehkä juon vettä enemmän, kuin ennen, mutta vessassa en silti joudu ramppaamaan tavallista enempää.
      Lääkäri kertoi, että virtsatulehduksia saattaa tulla herkemmin, mutta toistaiseksi ei ole niitäkään ollut.
      Olen ollut tyytyväinen lääkkeeseen kaikin puolin ja kela-korvauksen ansiosta ei ole niin kallistakaan.

    • Anonyymi

      Otin 10mg ja heti tuli kaikkea oiretta
      Voi kamala mikä olo. Pahin oli keltanen voimakas ripuli ja huimaus ja arat kohdat munuaisten kohdalla.....hui

    • Anonyymi

      Pari vuotta käytössä ollut. Alkuun tuntui väsymystä. Sokerit 5-8 välillä pysyneet. Januvia on toinen lääke. Pissillä enemmän joutuu käymään. Jonkun verran tulehduksia on ollut käytön aikana ja viimeisen 4 vk on ihan karmeen paha esinahan alla, kivulias ja hitaasti paraneva, antibiootti kuurin söin ja voiteita käyttänyt. Voiton puolelle päässyt. En alkuun osannut epäillä forxigaa mut nyt tauotin kun luin et voi tällaisia vaikutuksia olla. Metformin laittoi mahan sekaisin.. täytyy pyytää jotain muuta kokeiluun.

    • Anonyymi

      Olen käyttänyt Forxicaa nyt 5 vuotta. Lisäksi minulla on ollut Metforem ( käytin myös, parempaa vatsalleni Diformin Retardia, se lopetettiin v 2020, harmi).
      Diabetes on minulla suvun perintönä, en ole kovin lihava, olen painanut joskus kyllä 15 kg enemmänkin ennen diabetestä. Se puhkesi 57 vuotiaana, olen nyt kohta 70 v ja olen tableteilla edelleen. Pistoksia en vielä tarvitse.
      Käyn 6 kk välein verikokeessa ja 12 kk välein katsotaan virtsa. Lääkäriä en tosin ole tavannut 3 vuoteen, 5. Koronarokotusta ja 1 sairastettu ,melko lievänä, korona viime kesänä.
      Forxica ei ole tehnyt minulle mitään tulehduksia. Janottaa ja kuivattaa suuta kyllä öisin, vessassa käyn melko normisti. Onko lääke vai ikä moiseen, en tiedä.
      Lääke sopii minulle hyvin. Ei aiheuta haittoja, verensokeri pysyy päivittäin siinä 6,7-7,5 paikkeilla.
      3 kk arvoni on 52, ihan rajoissa mutta voisi olla parempi. Sanotaan, että kun se on max 53, asiat ovat Ok.
      Ostan Kela-korvauksen myötä aina vain 1 kk satsin, noin 19€.
      Vuoden 2023 alussa se maksoi nyt noin 54€/kk, siis ilman lääkekorvauskattoa. Ja sen täytyttyä, taas tuon 19€. Hyvä niin.
      Itse voin suositella kys lääkettä, aikoinaan painoni laski 5 vuodessa paljon lääkkeen vaikutuksella noin 10 kg. Olen tyytyväinen.

    • Anonyymi

      Tehokas lääke, joka auttaa myös sydämeen.
      Sitä käytettäessä on juotava vettä tavallista enemmän, en nyt selitä syytä, mutta muistakaa juoda, se estää hankalimman sivuvaikutuksen.
      Korvaus tulee, ja sen voi saada joko yleislääkäriltä, mutta ei aina heidän todistus riitä. Jos on sydämessä enemmälti vikaa, niin sydänlääkäri antaa todistuksen, joka kyllä riittää.
      Korvauksen saa vasta kun KELA on sen myöntänyt.
      Doctorius.

      • Anonyymi

        Tiivistettyä tietoa, olet ilmeisesti lekuri.


      • Anonyymi

        Voisitko arvoisa Doctorius vastailla enemmänkin kysymyksiin täällä. Täällä tarvittaisiin todellista tietoa, eikä vain "mutua".


      • Anonyymi

        Nytpä on tällä seskustelusivulla ajantasaista (2023) tietoa minun tapaukseeni.
        Kardiologi määräsi minulle, sydämen vajaatoimintaa potevalle forxiga 10 mg.
        Hän antoi samaa tietoa kuin Lääkeinfossa: " Forxiga auttaa suojaamaan sydäntä heikentymiseltä ja lievittää oireita."
        Forxiga ei siis olekkan lääke pelkästään diabeetikoille!


    • Anonyymi

      Vuoden päivät olen syönyt ja hyvä lääke on, sokerit Ok. Pitkä sokeri 48. Metformin 2.5 g/ vrk.
      Heti lääkkeen (forxiga) aloitettua, uloste kovettui ja paino laski 6 kk: ssa 4 kg.
      Vettä pitäisi juoda huomattavasti enemmän.

    • Anonyymi

      Te ketkä olette jättäneet forxigan pois, mikä lääke on tullut tilalle?

      • Anonyymi

        Minuakin kiinnostaisi tietää, mitä voisi ottaa Forxigan tilalle.
        Olen pitänyt Forxigasta nyt kuuden viikon stopin, kun sain kivuliaan, pitkittyneen vyöruusun ja siihen kipulääkkeen, joka aiheuttaa ummetusta Forxigan tavoin.
        Stopin aikana Forxigan sivuoireet ovat lähteneet, mutta sokeri on vähitellen noussut
        Aloittaessani ensimmäisinä kuukausina verensokeri laski Forxigalla nopeasti (17-8) , samoin paino.
        Sivuvaikutuksina suun kuivuminen yöllä, harmaan samea virtsa, yksi virtsatietulehdus neljä kk, sitten ja kova vatsa ummetukseen saakka, vaikka juon vähintää kaksi litraa päivässä.
        Forxigan vaikutus oli alkanut vähitellen heiketä sairastettuani vuosi sitten kolmen viikon koronan. Paino alkoi nousta muutaman kuukauden kuluttua neljä kiloa ja aamusokeri kohosi 10:een.
        Ensimmäisen korona oli huomattavasti rajumpi ja jälkioireet kestivät yli puoli vuotta. Tuolloin sokerit nousivat tuohon mainitsemaani 17:ään ja alkoivat laskea Forxigalla nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minuakin kiinnostaisi tietää, mitä voisi ottaa Forxigan tilalle.
        Olen pitänyt Forxigasta nyt kuuden viikon stopin, kun sain kivuliaan, pitkittyneen vyöruusun ja siihen kipulääkkeen, joka aiheuttaa ummetusta Forxigan tavoin.
        Stopin aikana Forxigan sivuoireet ovat lähteneet, mutta sokeri on vähitellen noussut
        Aloittaessani ensimmäisinä kuukausina verensokeri laski Forxigalla nopeasti (17-8) , samoin paino.
        Sivuvaikutuksina suun kuivuminen yöllä, harmaan samea virtsa, yksi virtsatietulehdus neljä kk, sitten ja kova vatsa ummetukseen saakka, vaikka juon vähintää kaksi litraa päivässä.
        Forxigan vaikutus oli alkanut vähitellen heiketä sairastettuani vuosi sitten kolmen viikon koronan. Paino alkoi nousta muutaman kuukauden kuluttua neljä kiloa ja aamusokeri kohosi 10:een.
        Ensimmäisen korona oli huomattavasti rajumpi ja jälkioireet kestivät yli puoli vuotta. Tuolloin sokerit nousivat tuohon mainitsemaani 17:ään ja alkoivat laskea Forxigalla nopeasti.

        Tuohon lisäisin, että olisiko rankat koronat aiheuttaneet resistenssin Forxigalle, koska sen teho on heikentynyt koronan jälkeen huomattavasti.


    • Anonyymi

      Paastosokeri alle 6. En uskalla käyttää.

    • Anonyymi

      Forxika on todella vaikea lääke. Sillä on paljon haittavaikutuksia. Se on ensisijaisesti 2-luokan diabeteslääke. Mutta sitä käytetään myös laihdutuslääkkeenä esim sydämen vajaatoiminta potilailla. Melko omituinen skaala. Varsinkin kun ottaa huomioon sen mahdolliset haittavaikutukset. huimaus esiintyy molemmissa sairauksissa? Mistä tietää kumpi sairaus on kulloinkin kysymyksessä kun huimaa? Tämä vain yksi selityksen kaipaava vaiva monien muiden joukossa. En uskaltaisi ottaa.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Puolisolle ensin 5 mg,aiheutti huimausta,pahaaoloa,verenpaineen lasku.Yleiskunto laski.Lopetettiin.Toinen viisas arvosteli edellisen määräyksen mutta määräsi 10 mg tabletin.6 päivää mennyt.Huimaus pahaolo,verenpaineen lasku.Lopetettiin itse,odotetaan lääkärin kommentteja.Toujoy insuliinikin määrätiin,sokerit hurjissa lukemissa.Kärsimystä kunnes kovalla tahdonilmauksella takaisin Lantus.Sokerit enimmäkseen alle 10.


    • Anonyymi

      Forxiga 10mg. Aloitin noin viikko sitten. Pari päivää on nyt ollut kuiva suu ja vettä kuluu. Lopetan, ei sovi mulle. Pöljänä en lukenut ensin kommentteja lääkkeestä ennen ostoa. Metformiinilla eteenpäin jatkossakin. Muita vaivoja en ole huomioinut, mutta ei tuo nesteen juonti jatkuvasti ole kivaa. Hintaa oli 86e 3kk pkt. Yskittää, mutta haittavaikutus loppuu.

    • Anonyymi

      Minulle määrättiin sydämen vajaatoiminnan ehkäisemiseksi,en ole diabeetikko.Ajattelin kokeilla puolikkaalla tabletilla ensi alkuun,lääkäri varoitti virtsatie tulehduksista.Ylipainoa on kertynyt,kokeillaanpa miten se mulle käy..ostin 10 mg aloituspaketin 30 e siihen 10 mg saa kelakorvauksen.Sokerit oli 5,9 aloitus kokeessa.en siis tarvi diabeteslääkettä.Kuulostellaan..

    • Anonyymi

      Olen käyttänyt nyt 2 kk tätä lääkettä sydämen vajaatoiminnan ennaltaehkäisyyn.Aamupäivällä poistuu nestettä enemmän,paino on hieman liikahtanut alaspäin,suuta kuivaa,ja maistuu pahalle suu.Juon muutenkin aamupäivällä enempi ja pyrin pysymään kotona niin voi laukata vessassa.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2240
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1751
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1606
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1382
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      293
      1237
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1109
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1063
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      948
    Aihe