.308 Win ja kanalinnut

räjähtääkö?

mitäs mieltä 308 winistä ja kanalinnuista?appiukolta sais sako m55:n pölyä keräämästä.onko moinen liian järeä teerille&metsoille?patruunana mahd.kevyt kokovaippaluoti esim.lapua trainer 8g
joitain kiikarisuosituksia otan mielelläni vastaan,nykyisessä ristikko liikahtaa ampuessa..siis tähtäin pääasiassa linnustukseen,ehkä myöhemmin myös hirvijahtiin soveltuva.

31

27587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mac

      kyllähän 308 on vähän turhan järeä kapistus kanalintumetsälle. 8 gramman luoti tekee pahaa jälkeä osuessaan lintuun, jolloin ns. syömälihan osuus jää pieneksi.

      Suosittelisin joko 222 tai 243 kaliiberin kivääriä. Tokihan pienempi kaliiberinen luoti on herkempi tuulelle, ja vaihtaa suuntaa helposti osuessaan esim oksistoon.

      • Mike

        Enpä tiedä. Itse käytän .308 linnustukseen. Moni muukin käyttää ja ei pidä pahana lintukaliiperinakaan. Niinkuin mac edellä sanoi niin pienemmät kaliiperit on ehkäpä herkempiä olosuhteille ja pikku esteille. 8g rangea FMJ:tä käytän luotina. .308 on hyvä vähän jokariistan pyssy. Tuostakin on käyty niin monesti kädenvääntöä että mikä kaliiperi siihen linnustukseen on hyvä, niin ehdotan että yrität saada mahdollisuuden ampua monella eri kaliiperilla ja valita siltä sitten se mieluinen.

        Jos haluat ihan hyvän lintukiikarin niin kannattaa harkita Bushnellin Banner 6-18x50 tai Bushnellin Trophy 6-18x40. On toki muitakin merkkejä ja varmasti yhtä hyviä mutta tuossa oli esimerkkinä kertoimista jota kannattaa linnustuksessa käyttää.


      • Jahti88
        Mike kirjoitti:

        Enpä tiedä. Itse käytän .308 linnustukseen. Moni muukin käyttää ja ei pidä pahana lintukaliiperinakaan. Niinkuin mac edellä sanoi niin pienemmät kaliiperit on ehkäpä herkempiä olosuhteille ja pikku esteille. 8g rangea FMJ:tä käytän luotina. .308 on hyvä vähän jokariistan pyssy. Tuostakin on käyty niin monesti kädenvääntöä että mikä kaliiperi siihen linnustukseen on hyvä, niin ehdotan että yrität saada mahdollisuuden ampua monella eri kaliiperilla ja valita siltä sitten se mieluinen.

        Jos haluat ihan hyvän lintukiikarin niin kannattaa harkita Bushnellin Banner 6-18x50 tai Bushnellin Trophy 6-18x40. On toki muitakin merkkejä ja varmasti yhtä hyviä mutta tuossa oli esimerkkinä kertoimista jota kannattaa linnustuksessa käyttää.

        308 on ihan sopiva kanalintu metsälle jos vaan käyttää oikeita luoteja!


      • pietro

        et tiedä asiasta juuri mitään 308 on ihan parhaasta päästä lintuaseena voit ampua joko 8g tai jopa isommallakin luodilla eikä hajoita lintua tekee vain pikkuisen isomman reijän mutta ei tarvitse etsiä on aina puun juurella.243 tai 222 pitkällä hylsyllä on niin nopeita lähtönopeuksiltaan että varsinkin esim 100 metristä ammuttuna teeri on puun juurella tai sen lähiympäristössä valmiiksi suolistettuna ja jauhelihan palasina.Ota 308 monitoimiase suosittelen kiikari voi olla myös kiinteä 9 kertainen.


      • metsä mies
        Jahti88 kirjoitti:

        308 on ihan sopiva kanalintu metsälle jos vaan käyttää oikeita luoteja!

        kyllä 308 on hyvä lintu pyssy käytä kokovaippa luotia mulla on 308 ja olen ampunu sillä kymmeniä lintuja ja eikä ole särkyny yhtään kaikki pikku kaliperiset aseet on pinnitussareita muummuassa 222,243,250 ja 22 ppc


      • aaa111

        308 8g luoti tekee hyvin sievän reijän esim.teeren kylkeen.. syömistö jöö lähes koko lintu... aamulla 2 teertä ja kummasakaan ei lihat menny..


      • Anonyymi

        222 rem ottaa liikaa tuulesta. 17hmr on hyvä


    • kommentti

      Monella aseella ampuneena 308 on hitaampi ja jättää vähän isomman reijän kuin 222 jolla minä olen yhden teeren räjäyttänyt,luoti osui kai siipipankkaan ja kotiin viemisiä ei juuri jäänyt. 243lla taas on suorin lentorata eli matkan arvionnin ei tarvi olla niin just kuin mitä 308lla.

    • Pystis

      itsellä on pelkästään linnustuskäyttöön hankittu 308win. kun olin kivääriä ostamassa kuuntelin myös vanhempien ja kokeneempien jahtimiesten vinkkejä, vaikken aloittelija ole itsekään. vaihtoehtoina oli 308win, 243win, 222rem ja 22wmr... 22wmr tuomittiin joka puolelta. kaksi tuttua pystykorvamiestä kertoivat molemmat tapauksen jossa olivat ampuneet metsosta läpi. ei jäänyt. teho ei muutoinkaan riitä kuin korkeintaan teerelle ja lentoratakaan ei ole suorimmasta päästä. myös muilta kuulin raanakoista ja siipeämisistä. 222remistä on itellä vähän huonompia kokemuksia..
      kuitenkin 222rem ja 243win ovat epäilemättä hyviä lintukaliipereja mutta mitä etua niillä on 308: iin verrattuna. nopeina kaliipereina molemmat hajoittavat monesti pahemmin kuin nollakasi. riippuen tietysti osumasta. ja tosiasia on sekin että 308 on silti kovempi iskuenergia vaikka luoti ei niin nopeaa liikukaan. toisin sanoen se sortaa paremmin. varsinkin metso ja hanhi ovat jo niin suuria lintuja että pienemmillä kaliipereilla täytyy saada nappiosuma eikä sekään välttämättä aina riitä..
      308:lla luodinreikä on monesti sievä kuin kynällä pistetty. olettaen että luoti ei ole päässyt kääntymään poikittain (osunut esim. risuun).
      muita 308:in etuja: ei ole niin tuuliherkkä. lentorata on vielä 200-300m lähes yhtä suora kuin 222 tai 243. ero todella pieni. ei ole heinäherkkä (hanhijahdissa hyvä homma). 308win on myös lataajalle toivekaliiperi. luotivaihtoehtoja löytyy runsaasti. jokainen voi ladata mieluisen lintupaukun itselleen. mitäs vielä? no sillähän ampuu sitten hanhijahdin yhteydessä sen karhunkin jos vaan luvat ovat kunnossa!
      itse käytän luotina linnuille juurikin tuota mainitsemaasi lapua trainer 8g. lähtönopeus taisi olla siinä 900m/s pintaan. en nyt muista ihan tarkkaan. kiikarina keikkuu 3-9x40. eli säädettävällä suurennoksella oleva putki. 3x-suurennos sopii hirvelle ja 9x-suurennos sopii linnulle. eipä sillä, hirvi ei vielä kuulu saalisluetteloon.

      • MEHTÄ.JUSSI

        JOOOO..32GR.N SLUGILLA TIPPUU ISO JA PIENI OTUS..AVOTÄHTÄIMIN VIELÄ 100M.N PÄÄSTÄ KESKI-IKÄISELLÄ VALMET-TAPIOLLA..YLÄENNAKKO N 30CM..JUU NÄIN MAAR MEILLÄ..TEKEE SIISTIN HOLEN..HEH HEH..


    • tikkat3

      Kyl 308 on hyvä lintukaliiperi, kuten PTK joskus asian ilmaisi: parhaat 22 hornet puolivaipalla tai 7.62 kokosellaisella. Lintu kuin lintu tippuu varmemmin eli löytyy puun juurelta. Luotina tosin käytän raskaampia eli 11-12g D luotia ja 740 m/s tai nyt kokeilussa scenar. Kun oon nähnyt 2 rikkiammuttua metsoa 8g tehdaspanoksen jäljiltä. Ainahan sitä 6.5x 55 ja 5.7:ja tekee mieli, mutta kun muistelee kokemuksia latauskomponenttien hankkimisesta ja latauskokeilujen vähemmän kannustavista tuloksista, niin lopulta ampuu 308:lla.

    • Erämaan ketku

      Itselläni on kokemusta sekä 308:sta että 222:sta lintuaseena ja 308 on mielestäni parempi. Vaikka pilkkuseiskan luoti on kevyt, niin ilmeisesti nopeus tekee siitä repivän. Käytin aikaisemmin lintuaseena pelkästään 222:sta ja valitettavan usein linnut "räjähtivät" jauhelihaksi. Sattumalta ammuin kerran lintua hirviaseellani ja sen jälkeen olen jättänyt pienemmän kiväärin kotiin myös lintujahdissa. Yleensä 308:lla ammutusta linnusta löytyy vaan luodin kokoinen reikä. Pienempi kivääri tekee kyllä tauluun sievän reiän, mutta ei siitä juuri muuhun ole. Tämä on minun kokemukseni, mutta voihan olla, että patruunavalinnalla on suuri merkitys em. asiassa.

      • Varjo

        Itse voin suositella kumpaakin. .222 ja .308 on sekä myönteisiä että kielteisiä kokemuksia, juurikin edellä olevien viestien lähettäjien kanssa samankaltaisia.

        .222Rem saattaa repiä pahasti, riippuu kyllä hiukan aseesta. Yksilöllistä, ei niinkään kaliipeririippuvaista. Tai ehkä kaliiperikin vaikuttaa, mutta ei .222:sta voi suoraan tuomita lintua repiväksi, jotkin .222:set repivät, toiset eivät. Jotkut repii tietyiltä matkoilta (esim. alle 100 metriä) ja jotkut toiset eivät.

        .308Win on mielestäni OK lintumetsällä kun käyttää jotakin kevyttä kokovaippaa. Joillakin oli aiemmin kokemusta myös raskaan hirviluodin käytöstä linnustukseen. Hirviluoti ei ehdi avautumaan lintuun osuessaan, jolloin lintuun tulee vain siisti reikä. Tiedä häntä, itse olen onnistuneesti käyttänyt 8,0g kokovaippaa itse ladaten. Hyvä ase linnustukseen, ei isompia vikoja eikä ole repinyt vielä lintuja palasiksi. Voi kyllä johtua siitäkin, että linnut ovat olleet matkalla yli 100 metriä, tiedä häntä.


      • 222 Kokemus

        Olen ampunut vuosien varrella useamman teeren 222:a ja mielestäni on ehdottoman hyvä lintuase. Olen aina käyttänyt kokovaippaa ja lintu on säilynyt erittäin hyvänä ja löytynyt puunjuurelta. Sitäpaitsi 222 X 5,7 on kohtuullisen kevyt kantaa (ainakin oma aseeni, joka on vanha sako). Suosittelen.


    • kumpikin käy

      Mielestäni .308 käy ihan siinä missä muutkin kiväärit kanalinnulle. Itselläni on .308 ja 22-250 käytössä. Jotkun sanovat että tuo "pitkä 5,7" ei tapa tai räjäyttää linnun mutta itse olen saanut kerätä kaikki linnut puunjuuresta tai välittömästä läheisyydestä. Ei ole olemassa kivääriä mikä ei revi jos sillä sattuu luille tai kivispiiraan... Myös .308 ammutut linnut ovat olleet ihan siistissä kunnossa. Kaveri kerran "repäisi" sillä puoli teertä kankaalle mutta silloin se sattui siipiluille. Tämän vehkeen etuna on tosin se että sillä voi ihan hyvin myös metsästää hirviä yms. jos haluaa.

    • Tikka rihla

      ..riippuu tarkkuudesta. 222 repii ulostulopuolella aika pahasti (räjäyttää) linnun. 308:n luoti säilyy aika hyvin lintua ammuttaessa ja tekee reiän lintuun.

      222 pitäisi pyrkiä ampumaan kaulaan tai aivan kaulan juureen, jolloin tuhoa ei synny niin paljon.

    • Ystävä

      Surullista, jos liikahtaa ristikko. Liikahtaisipa sinullakin joskus ajatus siihen suuntaan, että onko meillä tosiaankin Suomessa niin paljon kanalintuja että niitä riittää ammuttavaksi asti?

      • pietro

        Joku liuhuparta rengaskorva siellä taas sormi pystyssä, ne kanalinnut tosiaan loppuu ja ei pääse teeri paistille kunnon metsämies kun te hemmetin idiootit päästelette minkit tarhoista luontoon jossa ne tappaa kaiken minkä näkevät ja saavat kiinni. Itkeppä kuule äitilles.


    • einari

      Kaliberista josta ampuja itse pitää, löytää aina kehumisen arvoisia ominaisuuksia joka lähtöön.
      Edellämainittujen aseiden kantama kannattaa huomioida yhtenä ominaisuutena. Eteläsuomessa saa helposti miettiä mihin suuntaan voi latvalintuja ampua ettei luoti aina lentäisi yli kirkonkylän.
      Minulla ainakin kylmäisi päästää 308:lla taivaalle.

      • Äimänkäki

        Olen samoilla linjoilla edellisen einarin kanssa. .308 on mielestäni turhan järeä kaliberi latvalinnustukseen. Jo terve maalaisjärkikin sanoo sen minkä voi tarkistaa helposti katsomalla ko.ammuksen taulukkoarvoja. Itse olen käyttänyt linnustuksessa .223Remiä sen ominaisuuksien takia. Teho on riittävä ja on suhteellisen laakearatainen 185 metriin asti. Joskin sillä voi yrittää tehon puolesta aina 200-220 metriin asti. Ei kaliberivalinta kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että AINA on tiedettävä mitä saattaa olla luodin lentoradan takana. Ja pyrittävä AINA varmistumaan turvallisesta ampuma suunnasta.


    • browning 30-06

      ei räjähdä, tulee vain siisti 7,62 mm reikä ( jos ammut kokovaippaluodilla), eikä lihat mene pilalle. Kokemusta 30-06:sella...

      • parkkina

        7-33 paraslintupyssy


      • eräjore
        parkkina kirjoitti:

        7-33 paraslintupyssy

        Niin alle sataan metriin. 200 metriin pitää ottaa jo 40m ylös.


      • eräjore
        eräjore kirjoitti:

        Niin alle sataan metriin. 200 metriin pitää ottaa jo 40m ylös.

        kaikki alle sataseen tippuu haulikolla


    • Norsukurppakivääri

      Paras lintukaliberi?

      Kaliberin soveltuvuus mahdollisemman monelle riistalajille, lentorata, risuarkuus ym. luodin ihanneballistiset ominaisuudet tuntuvat yksinomaan oudoilta perusteilta valintaan. Maalin takaa riistalaukauksissa näkyy yleensä taivasta, metsää tai vettä. Sinne laukaistaan yli 6 g:n ammuksia jotka maalinkin lävistettyään saattavat lentää kilometrejä. Laukauksen jälkeen lottoarvonta on alkanut, mihin vielä osuu. On huomioitava, että väkärautaa puristavalla on täysi vastuu. Tätä vastuuta on helpompi kantaa oikeilla valinnoilla. Laki ja asetukset eivät ole tätä puolestamme vielä tehneet, laillisuus ei kuitenkaan poista vastuuta.
      Useimpiin "monikäyttökalibereihin" ei ole saatavissa kevytluotisia latauksia tuvallisuuden huomiooon ottamiseksi ja itseladattuna latauksen löytäminen on työlästä hommaa. Henkilökohtaisesti pidän 6 g vielä raskaana luotina.

      Jos riistalaukauksien patruunakustannukset ja soveliaan myös turvallisuuden huomioon ottavan kiväärityypin hankinta kaatavat talouden pitää minusta vakavasti harkita harrastuksen vaihtoa.

    • Itse lataaja

      Tääl taas kaikki kehu vaan omiaan muista juur ihmeemmin tietämättä, faktaa mututietoa. Kaikki ei aja tatsunilla. Olen ampunut lintuja, kettuja, rusakoita 222, 243, 308. Kaikilla tullut nättejä reikiä kuin myös räjähdyksiä.

    • Mehtä mies

      .243 on kyllä paras noista. Ei ole tuuliherkkä ja kaikista nuista tarkin. Risuistakin menee heittämällä läpi.

    • Latailija

      Ei mitään räjähdyksiä. Lataa lapuan n 10g hyvillä kokovaippa clokbase, scenar, luodeilla ni reikä vain kun kynän pisto läpi. Itse en oikein näitä trainer pateja suosi jo tarkkuuden takia. Näissä paremmissa luodeissa vauhtikin sopivampi 100m matkoille.

    • Vierailija

      308 tosi hyvä, ase Tikka M55. Ampukaa radalla paljon ja sitten lintua kaulan tyvelle niin ei mene lihaa ja tippuu varmasti. 8gr Lapua tai Sako.

    • arska_82

      308. on tietysti sopiva ase niin kanalinnuille kuin hirvelle kun molempiin sopivaa latausta/luotia käytetään. Se mistä haluan varoittaa on se että 308. kovalla luodilla on aika järeä ase kanalintu metsällä siinä mielessä että luoti menee oksalla/ latvassa istuvasta linnusta läpi että heilahtaa. Vaikka linnun lihat ei pahasti kärsikkään niin vaara piilee siinä että luoti lentää pitkän matkan läpäistyään linnun ja lentää sellaisella nopeudella että se on vaaraksi parin kilometrin päässäkin oleville ihmisille. Siispä turvallisen ampuma suunnan valinta on erittäin tarkkaa lintumetsällä 308. kanssa jos ei olla keskellä erämaata tiettömän taipaleen takana. Hirven metsästyksessä ampuma suunnat on useimmiten sen verran alaspäin suuntautuvat että vaara on jo senkin takia pienempi. Lisäksi laajenavan luodin läpäisy on paljon heikompi ja vaikka hirviluoti menisi läpi on sen lento ominaisuudet paljon heikommat sieni muotoon muututtumisen jälkeen.

      En kuitenkaan halua tyrmätä 308.:n hankintaa jo siitäkin syystä että se on itsellä ollut ajatus tasolla harkinnassa juuri tuosta sopivuudesta ns. "yleis" kivääriksi metsästykseen. Kuitenkin ko. aseen vaarat on hyvä tuntea mieluummin liian hyvin kuin liian huonosti.

    • Kummankinkokenut

      Minulla kokemusta 308 ja 222. Kyseessä lienee Tikka m 55 eikä sako?
      308 on erittäin hyvä teeri-ase 8g luoti tappaa mukavasti,, lintu löytyy poikkeuksetta puun alta. Pari syksyä olen nyt 222 metsästänyt. On mukavampi ampua kun ei paljo potkase. Jos pitäs osuma jälkeä arvostella niin 308 on tullu siistimpiä vainajia.
      Lisäksi 308 ei ole niin tuulelle arka.
      Jos olet saamassa tuommosen m308 niin kiitä ja kumarra. On nimittäin yksi parhaista kivääreistä mitä maa päällänsä kantaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe