Rakastaako isä minua?

Isänikävä

Pahoittelen, että tuppaudun tänne. Isät täällä kuitenkin kirjoittelevat, ja kaipaan mielipidettä.. Vanhempani erosivat kun olin viiden vanha, isäni oli alkoholisti. Äidin ja isän yhteisiä lapsia olen minä, isosiskoni ja isoveljeni. Isäni joi todella paljon, ja syytti, miten me kolme syömme liikaa, kun rahat eivät riitä. Isä myös solvasi ja haukkui äitiä niinkin paljon, että äiti joutui vakavan masennuksen takia osastolle. Tällöin siskoni piti pääasiassa äidinäitini kanssa minusta huolta, teki ruokaa jne 13 vuotiaana. Isäni toi meille naisia, joiden kanssa hän harrasti seksiä ja kuulin sen. En aluksi edes tiennyt sisarusteni kanssa, missä äiti on, isä sanoi että hän lähti lomalle.

Seitsemänvuotiaana menin siän ja hänen uuden naisensa luokse yöksi. Olin ollut sisarusteni kanssa aiemmin päivävierailulla, mutta he eivät halunneet enää tulla, eivät pitäneet uudesta naisesta. Tämä nainen oli kuitenkin matkoilla ja isäni joi, niin paljon että sammui ja olin yksin ilman mitään turvaa ulkona pimeässä. Siihen loppui jopa päivävierailuni siellä, tapasin isääni usean vuoden ajan omalla kotipaikkakunnallani päivisin.
Teini-iässä uskaltauduin yöksi. Isälläni ja naisella kaksi omaa lasta syntynyt. Tällöin myös alkoivat ongelmat tämän naisen kanssa. Hän lähetteli s-postiini ns. hauskoja kuvia miehistä, joiden penis näkyi (takana lapsuuden seksuaalinen hyväksikäyttö äidin miehen puolelta) ja ahdistuin todella paljon. Kerroin äidilleni, joka kertoi isälleni ja lupasi että puhuu. Kun menin käymään viikonloppuna, tämä nainen kysyi sisarpuoleltani "Näytitkös siskolle meidän alastonkuvia, missä ollaan NIIIIIN ilkosen alasti että". Tuntui aivan hirveältä, vaikka en enää pitänyt hänestä niin paljoa, koska haukkui perhettäni. En enää mennyt käymään, vaikka pahalta sekin tuntui, koska pidin sisarpuolistani. Isosiskoni ja isoveljeni eivät käyneet ollenkaan isällä, pelkästään lapsien kastetilaisuudessa.

Päädyin huonoon suhteesee, josta olen tällä hetkellä eronnut ja uusi, oma kämppä on löytynyt. Exäni puolelta tullut pahoinpitelyä sekä henkisesti että fyysisesti. Vuosi sitten kun jouduin kepeille (yliliikkuvat nivelet riita) isäni soitti illalla humalassa ja haukkui exääni ja riiteli tämän kanssa puhelimessa. Jälkikäteen soitin ja sanoin, etten tahdo tuon riidan vaikuttavan meidän väleihimme. Hassua kyllä, ainoa mikä kolahti sillo riitapuhelussa oli se, että isäni oli humalassa. Luulin, että on raitis. Muutama kuukausi sitten isäni erosi, ja hänellä on nyt uusi nainen.

Tuossa vähän taustaa, nyt itse kysymykseen. Isäni ei soita koskaan minulle, ei ole soittanut tuon riidan jälkeen, vaikka itse soitan ja kysyn, miten voi, kerroin erostani, että haluaisin nähdä jne. Soittaa sisaruksilleni, menee käymään kun ehtii. Kun hän on käymässä täällä (asuu toisella paikkakunnalla) ei ilmoita minulle mitään, ei ehdota että tavattaisiin. Ei kertonut erostaan, ei tästä uudesta naisesta, ei uudesta talostaan. Kaikki kuulin sisaruksiltani. Ja se sattuu. Tunnen oloni niin turhaksi ja että mitä tahansa teenkin, se ei riitä. Mä olin se joka kävi sen luona, yritin olla kiinnostunut autoista koska se oli se pieni hetki, jolloin sain teini-iässä olla isäni kanssa kahdestaan. Olin mielestäni hyvä tytär. Sisarukseni sanovat, että älä välitä, äijä ei ole sen arvoinen. Sen luulen johtuvan siitä, että muistavat erosta enemmän kuin minä. Sanovat, että he tietävät sen oikean isän. Eivät pahemmin välitä isästä.

Onko isä todella unohtanut minut? Onko hänellä niin paljon rakkaampia lapsia, että haluaa nähdä vain heitä? Olenko minä se huonoin? Olen yrittänyt olla välittämättä, olen yrittänyt ajatella etten tee hänenkaltaisellaan isällä mitään. Samaa sisarukseni sanovat, sanovat että päästä irti, se ei ole sen arvoista. Olen todella yrittänyt unohtaa, olla ajattelematta. Miten voin elää tietäen, että isäni kuolee jonakin päivänä ja nämä asiat jäävät selvittämättä? Isäni ei ole koskaan ollut puhetyyppiä, emme ole keskustelleet asioista koskaan ja välit ovat aina olleet hieman etäiset. Jos joskus kysyin erosta lapsena, isä oli hiljaa tai lähti tupakalle.

Olenko todella se huono, surkea, epäonnistunut lapsi?

9

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyjä

      on mulla vastaus.

    • eräs isä

      No mikset kerro? Isäsi vaikuttaa aikamoiselta narsistilta. Tiedä sitten, hankala tilanne, liiankin tuttua tuo puhumattomuus oma isän kohdalla, ja asiat meillä jäi selvittämättä. En välittänyt kyllä koko äijästä.

    • tsemppiä sulle

      Älä syyllistä millään lailla itseäsi. Sinä olet täysin syytön ja viaton vanhempiesi tekemiin virheisiin.

    • sama juttu

      oma isäni on kiva minulle hän vain kattoo telkkua ja juo olutta mutta ei silti tuu känniin
      hän ei juurikaan puutu tekemisiini ja antaa olla omatoiminen


      mutta hänen uusi nainen on niin kamala että en halua mennä sinne niin kauan kuin se lutka asuu siellä normaalisti menin joka toinen viikko


      talvellakin on niin kamalaa kun se vitun peukkuhuoraaja pakottaa meneen ulos -30asteen pakkaseen ja kun oon ulkona se paska löhöö sohvalla ja syö keksejä


      V.I.T.U.T.T.A.A

    • Isät rakastaa myös.

      Kyllä isät rakastavat lapsiaan, mutta se ei aina ole mahdollista. Oma tyttäreni oli 11 vuotias, kun erosin hänen äidistään, joka petti, valehteli ja kieroili. Kaikesta huolimatta tyttäreni halusi jäädä jatkamaan elämäänsä omien veljien ja isän kanssa. Hän ei halunnut muuttaa pois omasta kodista, toiselle paikkakunnalle, toiseen kouluun, eikä halunnut menettää hyviä ystäviään, kavereitaan ja sukulaisiaan.
      Nyt hän on 27 vuotias, hän meni naimisiin viime heinäkuussa.

      Tässä jutussa isät vaativat lasten tapaamisoikeuden rikkomista rangaistavaksi

      Helsingin uutiset 12.3.2012.

      http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/98079-isat-vaativat-tapaamisoikeuden-rikkomisesta-rangaistava
      -----------

    • Ehkä tämä tästä

      Kiitos vastauksista. Tuo on surullista, että jotkut äideistä eväävät tapaamisoikeuden isältä. Näin erään facebookissa kiertävän videon, missä isältä tultiin hakemaan kiireellisessä huostaanottotapauksessa vain toinen lapsi, toinen sai jäädä kotiin. Selvää kiusaamista äidin puolelta. Niin monesti avioerotilanteissakin äidin katsotaan olevan se ensisijainen huoltaja, vaikka olisi alkoholisti ja väkivaltainen. Isien pitäisi saada kyllä runsaasti enemmän oikeuksia näissä tilanteissa.

      Onneksi oman perheeni kohdalla näin ei koskaan ollut. Olisin saanut mennä isälle vaikka joka viikonloppu ja kesälomilla, mutta en uskaltanut tavata häntä kuin päivisin piktään aikaan juomisen takia. Se yksi yökylä pelästytti niin pahasti. Isä myös ennen tuota tuli hakemaan muutaman kerran humalassa, jonka jälkeen äiti muutaman kuukauden ajan haisteli isän ennekuin päästi kyytiin.

      Yritin soittaa isälleni, mutta työpuhelimessa oli viesti, jossa sanoi että on lomalla. Siskoltani kysyin numeroa ja ihmetteli, eikö isä ole laittanut uutta numeroaan mulle. Ehkä en enää yritäkkään.. En tiedä, mitä isä ajattelee, mutta tuntuu ettei hän tahdo olla tekemisissä, kun siskon ja veljen kanssa juttelee ja tapaa, mun ei. Isoveljen kanssa kun juttelin, sanoi isän sanoneen avioerotilanteessa äidille, että ei tuo nuorimmainenkaan pelastanut tätä tilannetta vaikka piti.

    • Lapsi ymmärtää

      Niin olen tuon kysymyksen kuullut eroperheen pienen tytön suusta, rakastaako isi minua.
      Sitten oli vielä veljenkin hänestä pitämiseen epätietoisuutta, kun veli sanoi tytölle, että tämä haisee, kiusasi, pieniä molemmat alle kymmenvuotiaita.
      En voinut muuta kuin sano, että veli kiusaa, koska tykkää hänestä ja isikin rakastaa, vaan ei nyt pääse sitä sanomaan, kun kiesli lasta jopa hänelle soittamasta.
      Itse soittaa jos ehtii menolta uuden suhteensa kanssa.

      Äiti on väsynyt, elämä liitossa vei voimat kokonaan, ei kestä lasten ääniä, yrittää kuitenkin huolehtia.

    • Lapsiuhrit.
    • Viinan rakkaus

      Isäsi rakastaa alkoholia, ja sen rakkauden lisäksi ei yhteen ihmiseen muuta rakkautta mahdu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      189
      7566
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4362
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2145
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2069
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1899
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1708
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1706
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1649
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe