Risoilla vaatteilla matkalle

kekseliäs matkaaja

Kun lähdette matkalle niin ottakaa mukaan sellaisia vaatteita, mitkä on tarkoitus heittää kohtapuoleen roskiin; reikäisiä ja virttyneitä vaatteita, loppuun käveltyjä kenkiä, epämuodikkaita vaatteita joita ei enää Suomessa käytä jne... Loman loppuessa voitte sulloa ne hotellin roskikseen. Näin saatte matkalaukkuun tilaa tuliaisille.

Ja jos matkalaukku sattuu menomatkalla katoamaan niin ei edes harmita yhtään.

81

3174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lenita Airisto

      Suomalaiset liikemiehet ovat tätä "niksiäsi" jo nuodattaneetkin näemmä ties kuinka monta vuotta. Tämä on helppo todeta, riittää kun arkiaamuisin katselee ympärilleen Helsinki-Vantaan vip-loungessa.

      Luulisi että ne valkoiset tennissukat olisivat jo kaikki lentäneet roskakoreihin Euroopan turuilla ja toreilla, mutta mitä vielä!

      • Miisa ja Artturi

        http://minnethaimaassa.blogspot.com/2013/09/turistina-bangkokissa.html
        ollessani en ota ikinä mitään mukaan. En edes reppua. Ostan kaikki Thaimaasta. Naurattaa välillä kun osat kantaa niin paljon kamppeita mukanaan. Paitoja saa eurolla, farkut noin 10e, shortseja alle 5e ja rantaläpyskät parilla eurolla. Turha niitä surkeita kuteita on mihinkään mukaan kantaa vaan luopuu niistä suosiolla ja vaikka lahjoittaa vaatteet mieluummin kuin heittää roskikseen.


    • 14566

      noin minäkin tekisin... miksi rahdata täältä vaatetta laukkukaupalla kun kuitenkin ostaa lisää paikan päältä ja rahtaa takaisin ne mitä mukaansa ottikin, eikä käyttänyt suurinta osaa kertaakaan.Miksi viedä täältä t-paitoja etelään kun niitä saa sieltä kiitoksella,lika pyykinkin voi vaikka lähettää postipakettina itselleen kotiin mikäli haluaa lisätilaa tuliaisille.

      • Aito lomailija.

        En ymmärrä alkuunkaan?
        Kun menen lomalle, menen lomalle ja käytän ajan 7 - 21 vuorokautta lomailuun.
        Mitä logiikkaa ja järkeä lähteä matkalle ja tuhlata aikaa ostoksilla pyörimiseen.
        Pitää olla tosi köyhä ja vajaa, mennä ostoksille vieraaseem valtioon. Samoja rättejä ne ovat joka paikassa maailmaa ja kulutustavarat pääasiassa rihkamaa.

        Sitä paitsi minulla ei ole ensimmäistäkään risaista vaatetta. Ne ovat priimaa ja laadukkaita. Hieman kuluneet vaatteet heitän roskiin suomessa. Miksi rahtaisin niitä ulkomaille jäteeksi?

        Mutta kyllähän tuolla lentokentillä näkee millaisia tura-einareita suomalaiset "lomamatkailijat" ovat. Heidät pystyy pongata lentoaseman toisesta päädystä katsoen. Suomalaisista ei voi erehtyä. Joskus hävettää kulkea samalla lentokoneella. Mutta onneksi suomen kielen voi vaihtaa muuksi.

        Kaupoissa kän suomessa koska olen suomalainen. Lomalla käyn ulkomailla. Asun tasokkaasti ja syön tasokkaasti ja nautin kunkin maan anneista.


      • Rallyforwin
        Aito lomailija. kirjoitti:

        En ymmärrä alkuunkaan?
        Kun menen lomalle, menen lomalle ja käytän ajan 7 - 21 vuorokautta lomailuun.
        Mitä logiikkaa ja järkeä lähteä matkalle ja tuhlata aikaa ostoksilla pyörimiseen.
        Pitää olla tosi köyhä ja vajaa, mennä ostoksille vieraaseem valtioon. Samoja rättejä ne ovat joka paikassa maailmaa ja kulutustavarat pääasiassa rihkamaa.

        Sitä paitsi minulla ei ole ensimmäistäkään risaista vaatetta. Ne ovat priimaa ja laadukkaita. Hieman kuluneet vaatteet heitän roskiin suomessa. Miksi rahtaisin niitä ulkomaille jäteeksi?

        Mutta kyllähän tuolla lentokentillä näkee millaisia tura-einareita suomalaiset "lomamatkailijat" ovat. Heidät pystyy pongata lentoaseman toisesta päädystä katsoen. Suomalaisista ei voi erehtyä. Joskus hävettää kulkea samalla lentokoneella. Mutta onneksi suomen kielen voi vaihtaa muuksi.

        Kaupoissa kän suomessa koska olen suomalainen. Lomalla käyn ulkomailla. Asun tasokkaasti ja syön tasokkaasti ja nautin kunkin maan anneista.

        Rally english prrprruuummpruuuum


      • epäaitolomailija
        Aito lomailija. kirjoitti:

        En ymmärrä alkuunkaan?
        Kun menen lomalle, menen lomalle ja käytän ajan 7 - 21 vuorokautta lomailuun.
        Mitä logiikkaa ja järkeä lähteä matkalle ja tuhlata aikaa ostoksilla pyörimiseen.
        Pitää olla tosi köyhä ja vajaa, mennä ostoksille vieraaseem valtioon. Samoja rättejä ne ovat joka paikassa maailmaa ja kulutustavarat pääasiassa rihkamaa.

        Sitä paitsi minulla ei ole ensimmäistäkään risaista vaatetta. Ne ovat priimaa ja laadukkaita. Hieman kuluneet vaatteet heitän roskiin suomessa. Miksi rahtaisin niitä ulkomaille jäteeksi?

        Mutta kyllähän tuolla lentokentillä näkee millaisia tura-einareita suomalaiset "lomamatkailijat" ovat. Heidät pystyy pongata lentoaseman toisesta päädystä katsoen. Suomalaisista ei voi erehtyä. Joskus hävettää kulkea samalla lentokoneella. Mutta onneksi suomen kielen voi vaihtaa muuksi.

        Kaupoissa kän suomessa koska olen suomalainen. Lomalla käyn ulkomailla. Asun tasokkaasti ja syön tasokkaasti ja nautin kunkin maan anneista.

        Taitaa olla suomi ainoa maa mistä löytyy tämän luokan juntteja, jotka "tietävät" ainoan ja oikean tavan lomailla.


      • älämölöälämölä
        Aito lomailija. kirjoitti:

        En ymmärrä alkuunkaan?
        Kun menen lomalle, menen lomalle ja käytän ajan 7 - 21 vuorokautta lomailuun.
        Mitä logiikkaa ja järkeä lähteä matkalle ja tuhlata aikaa ostoksilla pyörimiseen.
        Pitää olla tosi köyhä ja vajaa, mennä ostoksille vieraaseem valtioon. Samoja rättejä ne ovat joka paikassa maailmaa ja kulutustavarat pääasiassa rihkamaa.

        Sitä paitsi minulla ei ole ensimmäistäkään risaista vaatetta. Ne ovat priimaa ja laadukkaita. Hieman kuluneet vaatteet heitän roskiin suomessa. Miksi rahtaisin niitä ulkomaille jäteeksi?

        Mutta kyllähän tuolla lentokentillä näkee millaisia tura-einareita suomalaiset "lomamatkailijat" ovat. Heidät pystyy pongata lentoaseman toisesta päädystä katsoen. Suomalaisista ei voi erehtyä. Joskus hävettää kulkea samalla lentokoneella. Mutta onneksi suomen kielen voi vaihtaa muuksi.

        Kaupoissa kän suomessa koska olen suomalainen. Lomalla käyn ulkomailla. Asun tasokkaasti ja syön tasokkaasti ja nautin kunkin maan anneista.

        Taidat olla koyhä. Kun ei ole varaa asua ja syödä suomessa tasokkaasti, niin pitää käydä ulkomailla nauttimassa siitä edes parina päivänä vuodessa. Huvinsa kullakin.


      • kielipolliisi
        Aito lomailija. kirjoitti:

        En ymmärrä alkuunkaan?
        Kun menen lomalle, menen lomalle ja käytän ajan 7 - 21 vuorokautta lomailuun.
        Mitä logiikkaa ja järkeä lähteä matkalle ja tuhlata aikaa ostoksilla pyörimiseen.
        Pitää olla tosi köyhä ja vajaa, mennä ostoksille vieraaseem valtioon. Samoja rättejä ne ovat joka paikassa maailmaa ja kulutustavarat pääasiassa rihkamaa.

        Sitä paitsi minulla ei ole ensimmäistäkään risaista vaatetta. Ne ovat priimaa ja laadukkaita. Hieman kuluneet vaatteet heitän roskiin suomessa. Miksi rahtaisin niitä ulkomaille jäteeksi?

        Mutta kyllähän tuolla lentokentillä näkee millaisia tura-einareita suomalaiset "lomamatkailijat" ovat. Heidät pystyy pongata lentoaseman toisesta päädystä katsoen. Suomalaisista ei voi erehtyä. Joskus hävettää kulkea samalla lentokoneella. Mutta onneksi suomen kielen voi vaihtaa muuksi.

        Kaupoissa kän suomessa koska olen suomalainen. Lomalla käyn ulkomailla. Asun tasokkaasti ja syön tasokkaasti ja nautin kunkin maan anneista.

        Kuulostaa hienolta ja laadukkaalta elämältä. Seuraavaksi voisit kehittää itseäsi opettelemalla oikeinkirjoituksen. Kirjoitusvirheitä täynnä oleva tekstisi on karmeaa luettavaa.


      • 13+4
        Aito lomailija. kirjoitti:

        En ymmärrä alkuunkaan?
        Kun menen lomalle, menen lomalle ja käytän ajan 7 - 21 vuorokautta lomailuun.
        Mitä logiikkaa ja järkeä lähteä matkalle ja tuhlata aikaa ostoksilla pyörimiseen.
        Pitää olla tosi köyhä ja vajaa, mennä ostoksille vieraaseem valtioon. Samoja rättejä ne ovat joka paikassa maailmaa ja kulutustavarat pääasiassa rihkamaa.

        Sitä paitsi minulla ei ole ensimmäistäkään risaista vaatetta. Ne ovat priimaa ja laadukkaita. Hieman kuluneet vaatteet heitän roskiin suomessa. Miksi rahtaisin niitä ulkomaille jäteeksi?

        Mutta kyllähän tuolla lentokentillä näkee millaisia tura-einareita suomalaiset "lomamatkailijat" ovat. Heidät pystyy pongata lentoaseman toisesta päädystä katsoen. Suomalaisista ei voi erehtyä. Joskus hävettää kulkea samalla lentokoneella. Mutta onneksi suomen kielen voi vaihtaa muuksi.

        Kaupoissa kän suomessa koska olen suomalainen. Lomalla käyn ulkomailla. Asun tasokkaasti ja syön tasokkaasti ja nautin kunkin maan anneista.

        "Suomalaisista ei voi erehtyä. Joskus hävettää kulkea samalla lentokoneella"

        Ei heitä lentokoneessa kannata hävetä. Konehan on pullollaan samanlaisia renttuja, mutta siellä kohteessa kylläkin...


      • KALLE KELLO
        Aito lomailija. kirjoitti:

        En ymmärrä alkuunkaan?
        Kun menen lomalle, menen lomalle ja käytän ajan 7 - 21 vuorokautta lomailuun.
        Mitä logiikkaa ja järkeä lähteä matkalle ja tuhlata aikaa ostoksilla pyörimiseen.
        Pitää olla tosi köyhä ja vajaa, mennä ostoksille vieraaseem valtioon. Samoja rättejä ne ovat joka paikassa maailmaa ja kulutustavarat pääasiassa rihkamaa.

        Sitä paitsi minulla ei ole ensimmäistäkään risaista vaatetta. Ne ovat priimaa ja laadukkaita. Hieman kuluneet vaatteet heitän roskiin suomessa. Miksi rahtaisin niitä ulkomaille jäteeksi?

        Mutta kyllähän tuolla lentokentillä näkee millaisia tura-einareita suomalaiset "lomamatkailijat" ovat. Heidät pystyy pongata lentoaseman toisesta päädystä katsoen. Suomalaisista ei voi erehtyä. Joskus hävettää kulkea samalla lentokoneella. Mutta onneksi suomen kielen voi vaihtaa muuksi.

        Kaupoissa kän suomessa koska olen suomalainen. Lomalla käyn ulkomailla. Asun tasokkaasti ja syön tasokkaasti ja nautin kunkin maan anneista.

        "Aito lomailija". Tiedätkö mistä tunnistaa juntin? No sinustapa hyvinkin. Nousukasmainen käytöksesi on moukkamaista ja todennäköisesti ulkomaalaiset tunnistavat sinut heti suomalaiseksi. Tiedätkö mitä? Ne henkilöt, kenellä oikeasti on rahaa ja valtaa hukkuvat massaan, koska ovat fiksuja eivätkö näytä esimerkiksi sitä varallisuuttaan. Ainoastaan juntit, kuten esim. sinä kulkevat kuin kukko tunkiolla pöyhistelemässä olematonta. Oikein mukavia lomamatkoja. Ai niin, ehkä sinun kannattaisi hankkia yksityiskone ja mikä nyt vielä mainitakseni, ehkä sinun kannattaisi myös panostaa tuohon oikeinkirjoitukseen.

        Ystävällisesti:


    • 3+4

      Juuri näi minäkin toimin. Ei ole mitää järkeä raahata samoja tavaroita takaisin, silloin jää tilaa ostoksille.

      Otan yleensä mukaan lähes loppuneen hammastahnan, geelin, shamppoon ja hammasharjan, jotka voi jättää hotellin roskikseen.

    • aivanuskomatonta

      kuinka käsittämättömän laiska ihminen voi olla jos ei jaksa reisun pääle etes tyhjentää kapsäkkiä.

      • ei laiskuutta tämä

        Ei kun mahtuu tuliaisia enemmän. Matkamuistoja, edullisia tai muuten hyviä ostoksia.
        Mitäpä sitä eestaas kannattaa kaikkea kantaa


      • eeestaaas
        ei laiskuutta tämä kirjoitti:

        Ei kun mahtuu tuliaisia enemmän. Matkamuistoja, edullisia tai muuten hyviä ostoksia.
        Mitäpä sitä eestaas kannattaa kaikkea kantaa

        no kannathan sä ees taas. roju vaatteet sinne ja jotain muuta kannat takas


      • frgthyjuki
        eeestaaas kirjoitti:

        no kannathan sä ees taas. roju vaatteet sinne ja jotain muuta kannat takas

        Siis miten tyhmä sä olet vai onko sulla vaikeuksia luetunymmärtämisessä?


      • ...............
        ei laiskuutta tämä kirjoitti:

        Ei kun mahtuu tuliaisia enemmän. Matkamuistoja, edullisia tai muuten hyviä ostoksia.
        Mitäpä sitä eestaas kannattaa kaikkea kantaa

        Mikä vitun tämä....


    • Köyhäpoika

      No niin! Köyhä kun olen, mut silti tekis mieli nährä vähän mualimaa. Otanko kaikki rätit ja lumput mukaani ja mut niin... niissäkö mä sit kuljen lomakohteissa? Eikö mua katota kieroon.

    • rättisulkeiset

      Kyllähän ne päällysvaatteet ovat siistit,tarkoitus on lähinnä alusvaatteet virttyneet t-paidat rikkinäiset sukat ym,minulla on myös sama tapa,esim sukat voi heittää päivän käytön jälkeen,samoin alushousut,t-paidan ei tule pyykkiä

    • Möttösen Mummi

      Hyvä!! Näin minäkin olen tehnyt matkoillani jo 40 vuotta. Uudet vaatteet aina matkakohteesta ja ovatkin erilaisia kuin kotomaassa. Näin voi ostaa myös aina säänmukaiset vaatteet, jos ilma vaihtuukin odottamatta.Samoin vien shampoot ym jo melkein loppuneet. Kengät ovat ainoat joita kuljetan eestaas, koska kävelen kohteissa paljon ja jo käytetyt ovat uusia paremmat. Tietysti heitän aivan loppuun kulutetut kengät pois ja tuon uusia kotiin, jotka taas käytän sopivaan kuntoon. Pyrin myös ottamaan vain vähän vaatteita mukaan, eihän vaatteet ole ulkomailla tärkein asia.

      • Manoussos

        Möttösen mummilla on hyvä systeemi! 40v kreikassa perää jakaneena tietää ettei vaatteet ole lomalla tärkein asia!


    • Elämäntapaturisti.

      Itse olen ottanut tavaksi niin että mukana on vaihtokalsarit, sukat, henkilökohtaiset hygieniavälineet sekä läppäri ja puhelin. Ulkomailla täydennän vaatevaraston ja kaiken mitä tarvitsee. Palaan Suomeen täysien matkatavaroitten kanssa.

    • Sumpsan Sulttaani

      Hammasharja ja luottokortti, niillä pärjäilee.. rahaa, ruokaa ja naisia on joka paikassa saatavissa

      • Matkalistani

        Minä otan yleensä nämä aina mukaan:

        -Mahdolliset reseptilääkkeet reseptit
        -Matkavakuutuksen
        -kyseisen maan valuuttaa(alku)
        -Euroja riittävästi
        -Luottokortin
        -Passin kopion etuaukeamasta
        -Lentoliput
        -Hotellivaraustodistus
        -Kännykkä laturi
        -Kamera laturi
        -Lentolaukku
        -Varahousut takki
        -Kalsareita sukkia
        -paitoja
        -Laastaria

        Näillä pärjää jo todella pitkälle :) Ja varsinkin jos on luottoa ja euroja käteisenä :)
        -


      • fiksuosaa
        Matkalistani kirjoitti:

        Minä otan yleensä nämä aina mukaan:

        -Mahdolliset reseptilääkkeet reseptit
        -Matkavakuutuksen
        -kyseisen maan valuuttaa(alku)
        -Euroja riittävästi
        -Luottokortin
        -Passin kopion etuaukeamasta
        -Lentoliput
        -Hotellivaraustodistus
        -Kännykkä laturi
        -Kamera laturi
        -Lentolaukku
        -Varahousut takki
        -Kalsareita sukkia
        -paitoja
        -Laastaria

        Näillä pärjää jo todella pitkälle :) Ja varsinkin jos on luottoa ja euroja käteisenä :)
        -

        Juuh! Tohon listaan lisään yhden tärkeän seikan. Kurkatkaas Kelan sivua jossa puhutaan asiasta: "Matkailija tarvitsee eurooppalaisen sairaanhoitokortin".


    • gurgurum

      Näen ostamisen ja kaupoissa pyörimisen loma-ajan tuhlaamisena / hukkakäyttönä. Pyrin ottamaan toimivat varusteet mukaan ja mukavasti on onnistunut.

      • pieni laukku vain

        Aikuinen ostaa t-paidan 5 minuutissa, kalsarit sukat t-paita 10 min. Aika lyhyet lomat sulla, jos koko aika menee siihen .
        Poisheitettävät kuteet juuri on niitä toimivia.


      • Tuo pitää ehkä
        pieni laukku vain kirjoitti:

        Aikuinen ostaa t-paidan 5 minuutissa, kalsarit sukat t-paita 10 min. Aika lyhyet lomat sulla, jos koko aika menee siihen .
        Poisheitettävät kuteet juuri on niitä toimivia.

        paikkansa jos olet yksin reissussa. Vaan tilannehan on joillain täysin eri kun pitää raahata muija. Nainenhan saisi vaikka kuukauden loman käytettyy yhden vitun teepaidan ostamiseen.

        - onko tämä hyvä
        - on
        - ihan oikeesti miltä mää näytän
        - oot ihan hyvän näkönen
        - hei eimut san nyt rehellisesti
        - ihan rehellisesti kulta sää olet hyvännäköinen vaikka juuttisäkissä.
        - kokeillaan vielä tota beessiä


    • V_A_L_O_JA PÄÄLLE!!!

      Pitääkö laastariki raahata suomesta mukaan? Hyvää päivää.. Eikö löydy apteekkia mistää? Tai niinku matkaoppaissa ku suomalaiset turistit raahaa KAHVIA ja LEIPÄÄ mukana... Jos täytyy KAIKKI asiat raahata mukaan, ni miks lähteä ollenkaa!!!

      • päivän piristys

        Kuulehan nuo tapaturmat sattuu tapahtumaan yllättäen. Lähteäpä siinä laastaria etsimään. Varsinkin kun se painaa matkalaukussa jokusen gramman


      • USKOMATONTA!

        Siis te kaikki väitätte raahavanne vain ne kaikkein tärkeimmät asiat?

        .... -.- .......

        VIETÄTTEKÖ TE SITTEN HYVÄT IHMISET KOKO LOMAN METSÄSTÄEN NIITÄ "TÄYDENNYKSIÄ"!?! EI IHME ETTÄ TULIAISIAKIN TULEE NIIN PALJON KUN RAVATAAN OTSA HIESSÄ ETSIMÄSSÄ SITÄ HELVETIN LAASTARIPAKETTIA!!


    • rantarosmot

      Olen käyttänyt jo monta vuotta. Samoin usein rantakohteeseen otan rantapyyhkeeksi jonkun vanhan pyyhkeen, jonka voi jättää sinne.
      Kun ei ole muotikuteissa, joskus rosmotkin jättää rauhaan

      • 12646463

        Joo, toi risat vanhat kuteet ja rehjuinen olemus on hyvä suoja. Oikeesti! Amerikoissakaan ei kantsi kulkea parhaat päällä.


    • hkjkaäf

      Näinhän se kannattaakin tehdä. Saatuttaa mahdollisimman paljon sitä hienoa paikallista luotoa. Tuhota sitä turhalla roskalla. Voi ottaa niitä vaatteita sen verran vähän mukaan että tuliaisetkin mahtuu. Ei sieltä kaikkea mahdollista tarvitse ostaa. Jotain rajaa kuluttamiseenkin

    • vieras771

      Paras pakkausohje ikinä:

      Laita sängylle ne vaatteet, jotka aiot ottaa mukaan.
      Laita sängylle se rahasumma, jonka aiot ottaa mukaan.

      Puolita vaatemäärä.
      Tuplaa rahamäärä.

      • !!!

        Ja muista luottokortti


    • Läänin Wejari I:tra

      Ajankohtainen juttu : lauantaina vie Finairin putki välimerelle !

      Rahaa,,,Rahaa,,, ja Rahaa , s e k ä lompakko kuljetusta varten

    • titipähyvinniityy

      Otan mukaan Visan sekä riittävästi käteistä ja passin. Muuta ei tarvita. Lomallehan ollaan menossa eikä muuttomatkalle.

    • rento lomailija

      Patikka-ja kalareissulle vanhaa vaatetta mukaan ja likaantuessaan poltetaan nuotiossa tai alueen roskalaatikkoon, joten rinkka tai reppu kevenee jokapäivä matkan edeistyessä. varsinaiset Siviilivaatteet on joko autossa tai erillisessä maksullisessa säilytyksessä.

      Ulkomaille (lämmin etelän lomakohde) ei kannata lennättää juurikaan kuin päällä olevat vaatteet, passi, hammasharja, rahaa ja luottokortti. Perillä voi ostaa edulliset lomavaatteet jotka jätetään lähtiessä sinne!

      Kotimaan kaupunkilomaillessa ei myöskään tarvitse kuin päällä olevat vaatteet ja tarviten ostaa uutta. Hotellilla voi iltasuihkussa käydessä samalla pesaista näppärästi alusvaatteet muutamassa minuutissa joten aamulla puhtaat taas päälle!

    • huuuuuuuuuuuuuuuuuuu

      Shampoot, saippuat ja pyyhkeet en ota mukaan. Ne on valmiina hotellihuoneessa. Paikanpäällä ostan sitten hammastahnan ja hammasharhan sekä muotovaahdon. Sitten kun loma on päättymässä jätän ne hotellihuoneeseen. Vaatteet mietin tarkasti. Kesällä pitää olla jokaiselle päivälle puhdas paita ja alusvaatteet. Kengät kannattaa olla hyvät ja mukavat niin jaksaa kävellä pitkiäkin matkoja.

      Tärkein on kuitenkin passi, luottokortti, liput, vakuutukset ja Kelan ilmeiseksi myöntämä Eurooppalainen sairaanhoitokortti. Kaiken muun voi ostaa kohteessa jos ne unohtuu kotiin.

    • eimuuttokuomalle

      Mulla oli viikon kaupunkilomalla vaihtosukat ja alkkarit. Illalla pesin käytetyt ja laitoin kuivuun ja aina oli puhtaat päällä. Kengät ostin uudet kun vanhat kävelin reissussa loppuun. Reppu selässä painoi 2kg

    • iloinen mieli

      Joo mustakin toi on hyvä juttu ,ettei tartte niitä vaatteita raahata takasin ,mut oottekste aatelleet et mitä te kaikki teette sen maan jäte vuorelle missä liikutte,älkää heittäkö niitä vaatteita roskiin vaan jättäkää vaikka sinne hotelli huoneeseen ja lappu päälle et saa ottaa niin voi mennä vaiks vieläkin vaatteet kiertoon ja kaikille tulee hyvä mieli.eiks je!

      • hermoja säästää

        maan jätevuoret my ass..
        ihan turhaa hifistelyä siinävaiheessa miten paljon polttoainetta sun lentoihin on mennyt..sä oot tuhonnut jo planeetan halusit tai et.roskiin vaan roskat.säästä edes kaikkien hermoja tuolta sun hippi paasaukselta,
        hermotkin on katoava luonnon vara ja minä hymyilen joka kerta kun näen ituhipin kääntyneen ja heittävän roskat roskiin sekajätteeseen vaan kaikki paperia myöten.
        Näin se menee.
        Mitä paremmat hermot ja iloisempi mieli on meillä kaikilla, sen parempi ympäristöllekin.
        Ja hermot ei mee muihin ku vihreisiin itu piipertäjiin.


    • KoolKat

      Olenkin juuri pakkaamassa huomenna alkavaa viikon matkaa varten!
      Vaatehuoneesta on helppo valita kaikki tarpeellinen matkalaukkuun eikä pakkaamiseen mene kuin puoli tuntia.

      Minulla ei ole aikaa ostella vaatteita, ei edes niitä kalsareita ja sukkia, olen sitten työmatkalla tai lomalla. Teen esimerkiksi lomalla mieluummin jotain muuta kuin ostelen vaatteita. En tykkää shoppailusta myöskään kotimaassa, joten tilaan melkein kaikki vaatteeni netistä. Puvut ja housut saa kätevästi vaatturilla juuri istuviksi.

      Vaatteista kyllä pidän kovastikin ja seuraan muotia jonkin verran. Kaupoissa juokseminen ei vain ole kivaa.

      Ikinä en kyllä kehtaisi edes lomalle lähteä missään reikäisissä rytkyissä, huh huh!

    • askungen

      En minä kyllä viihtyisi yhtään lomalla, jos päällepantavat olisivat vain rojuja. Ihan hyvä ajatus kyllä ottaa vain risat lumput ja vähän sekä välttämättömimmät mukaan ja ensimmäisenä ohjelmassa perille saapumisen jälkeen shop ´til you drop pari päivää. Sitten päästään rentoutumaan. :)

    • Matka Karttunen

      Lainavaatteissa lähdin,mutta juhlapuvussa tulin.

    • Kaksoisvirranmaa

      Jos olet jonnekin Kanarialle menossa niin vaatteet eivät ole ollenkaan välttämättömiä

    • Leisei24

      Hei! Olen n 10 v harrastanut samantapaista taktiikkaa. Pakkaan vaatteita, jotka ovat käyttökelpoisia, mutta käyneet itselle tarpeettomiksi. 10 v sitten annoin tällaisia vaatteita Virossa kaupustelijamummoille ja hotellien siivoojille. Kaikki otettiin
      iloisesti vastaan. Tänä kesänä tein kartanohotellissa saman tempun Latviassa ja vastaanotto
      oli yllättyneen iloinen. Ei siellä vielä kaikki kansa ryve rahassa ja yltäkylläisyydessä.
      Myös Afrikkaan ja Egyptiin olen jättänyt tarpeettomia vaatteita, koruja, kosmetiikkaa
      jne. Egyptissä hotellipoika kysyi joka esineestä erikseen, annanko senkin oikeesti hänelle. Siellähän varastaminen on paha rikos ja hän ei halunnut joutua sellaisesta syytteeseen.
      Itselle tästä toiminnasta on jäänyt hyvä mieli, eikä se maksa minulle mitään.

      • Myymeli

        No nyt selvisi miksi suomalaiset pukeutuu ulkomailla niin rumasti.. Parhaat vaatteet on kotona ja jämillä lähetty reissuun, hyvä Suomi! On joo ihan ok jättää ne lumput lomakohteeseen jos tietää että ne päätyy käyttöön, muuten roskan vieminen/ jättäminen lomakohteeseen kuullostaa kyllä typerältä. Ottakaa kotoota keittiöstä roskapussikin mukaan! Ja sitten lisää ostamaan ostamaan ja lentokoneella kotiin!!! Itse suosin laadukkaita vaatteita, jolloin laittaa kerran vaikka vähän enemmän rahaa vaatteeseen niin ei tartte seuraavana vuonna ostaa taas lisää.. Shampoot yms voi ottaa mukaan pienempiin purkkeihin joita voi käyttää sitten seuraavallakin matkalla..


    • siistinä joka paikka

      MInun niksini on ottaa tarkasti suunniteltu vaatevarasto mukaan. Mitään turhaa en kanna. Ostan paikan päällä shampoot ja saippuan. Pesen tarvittaessa alusvaatteet ja sukat nyrkkipyykissä. Usein ulkomailla on pesulatkin edullisia ja vaatteet saa takaisin silitettynä jopa samana päivänä. En kulje risaisissa vaatteissa ulkomaillakaan. Hankin usein ulkomailta uusia vaatteita ja pakkaan matkalaukkuun kevyen, mutta lujatekoisen kassin, jonka voin laittaa lentokoneessa matkatavarana kun palaan kotiin. Siihen mahtuvat tuliaiset ja omat ostokset.

      Ei tulisi mieleenkään ottaa loppuun kuluneita kenkiä matkaan. Pikemminkin otan mukaani uusimmat ja mukavimmat, koska kävelen paljon. Kahden viikon matkalle minulla riittää pieneen matkalaukkuun pakattu vaatevarasto, ja silti olen aina siisti ja huoliteltu. Mukaan kevyet, silittämättä siistit kamppeet. Isoimman tilan vievät kengät jalkaan ja villapusero harteille. Huivi kaulaan jne. Päällä kulkee mukavimmin isoimman tilan vievät vaatteet. Helppoa ja vaivatonta. Paras matkatavarani on kuitenkin kamera. Sille on aina oma reppu, jonka kuljetan käsimatkatavarana.

      • uudet rähjääntyy

        Etelän reissut ja kotimaan menot on erikseen. Mukavinta on liikkua vanhoissa kuluneissa vaatteissa ja kengissä.
        Reilun 20 vuotta on lapissa käyty vanhoissa, mutta siisteissä vaatteissa. Kalsarit, sukat ja t-paidat voi valita sieltä vanhimmasta päästä ja sitten heivata suurin osa tarpeistosta roskiin, niin että takaisin tulee vain joitakin vaatekappaleita . Vanha t-paita on paras ja mukavin yöpaita. Vain hienostelijat ja puppelipojat tarvii silkkipyjamia reissussaan.
        JO vuodesta 1965 olen katkaissut vanhat farkut kirveellä shortseiksi ja siitä traditiosta en aio luopua.


    • Sumpsan Sulttaani

      Voi harmi, unohdin Passin, palasin hakemaan, hammasharjoja saa ulkomailtakin ja muutenkin Saa.

    • Sumpsan Sulttaani

      Tuli mieleen yks lisäohje, jonka sai Isolta Tanelta, kyllä luotto on hyvä olemassa, mutta käteinen on aina käteistä, siitä ei kukaan kysele, sitä siis ja paljon tai siis riittävästi jos tuntee tapansa

    • Ilta- / yöretket

      No älä ny viitti. Miten sellaisilla mennään hippaamaan?

    • ei matkailulle

      tosi helppoa on olla menemättä ollenkaan.
      ei tarvi ottaa mitään mukaan eikä miettiä mitään

      • seuraavamatkaharkinn

        Kukin tyylillään. Ei matkustelu pakollista ole jos ei tykkää. Mun on päästävä.. ei voi mittään. :/


    • ELa.IM

      kekseliäs matkaaja

      Mä pakkaan aina koko arsenaalin mukaan. Sitten vielä varavaatteita. Mun tuliaiset on itseni, kun tulen back. Ja tietenkin arsenaalini :).

    • kekseliäs matkaaja

      aVAAJA jatkaa: EN koskaan käytä kondomeita kun sekstailen matkoilla. Suomalaismiehet ovat NNNNNNNNNNNNIIIIIIIIIIIINNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN


      helppoja nakkeja, jotta saan seksiä vaikka 5 kertaa päivässä!

      • paras 1

        Minä kun käytän kondomia lomalla mutta jätän sen hotelliin niin säästyy tilaa tuliaisille ,mm. Tippurille kupalle.


    • kekseliäs matkaaja

      oma mieheni sai tuliaisiksi visvasyylän. Syytin siitä tottakai häntä :D

      • KALLE KELLO

        Siinäpä hyvä tuliainen (hanki tauti) , ei vie tilaa eikä paina mitään. Se kelle tuliaisiansa sitten jakelee, onkin jo toinen juttu.


    • Anti MAteria

      Miksi helevatassa sieltä reissusta pitää ostaa jotain täysin tarpeetonta rihkamaa? "Matkamuistoja".. eikö ne muistot ole just muistoja, tarviiko sitä rihkamaakin vielä raahata mukana?

      Eiköhän fakta ole se, että lähestulkoon jokaisella on enemmän tai vähemmän liikaa tarpeetonta rojua kämpät ja varastot täynnä, jotkut vuokraa jopa ylimääräisiä "cityvarastoja" rojuilleen... ja siinä muuten tulee rojulle hintaa, jos vuokra on vaikka 100€/kk, niin tekee vuodessa jo 1200€!

      Matkalle mukaan se mitä välttämättä tarvii ja that's it. Palatessakin ne mahtuu laukkuun, kun jättää sen helevatan rihkaman ostamatta ja käyttää nekin rahat vaikkapa ruokaan ja muihin hyvinvointijuttuihin ;)

    • mooses2

      Hyvä idea.
      Matkavaatteet siistit ja loput kulahtanutta , nykyisin muotikamaa, jotka reissun lopulla paikalliseen roskikseen. Näin olen tehnyt jo vuosia, aina laskettelumonoista rantatossuihin ja kaikkesta sen välillä.

    • Uuno Turhapuro

      Mikäs siinä kuule, kyllä tähän reikäpaitaan lihakset mahtuu*

    • hkjkahgheughjs

      Avaajalla oli hyvä ajatus.
      Vaatteita rahdataan ihan suotta ulkomaille kauheita määriä. ja kun noita T-paitoja pitää ostaa kuitenkin entisten kuluessa loppuun. voi niitä ostaa kaukomailta.

      Huomasin rahdanneeni kilotolkulla kirjoja australiaan talvenajaksi ja lopultaan aika ei opiskelun takia riittänytkään niitä lukemaan. Mutta pakko oli ne raijata takaisin suomeen, kun olivat kohtuu kalliita oppikirjoja. Lisääkin tuli sieltä ostettua.

      Kamu teki varmaan poikkeuksen myödessään kaikki pois Thaimaassa. Vain pelkät shortis oli suomeen saapuessa. Talvipakkasessa hieman katselivat hänen tankatessa autoa :D

    • matkanainen, eläkel.

      Mulla on siistit vaatteet sekä kotona että matkoilla. En voisi lähteä ihmisten ilmoille ns. huonoissa vaatteissa.

      En tykkää shoppailusta kotona enkä reissussa. Pienet tuliaiseni osta usein jostain suuresta marketista, semmosta käytännöllistä tavaraa. En mitään matkamuistoja. Ne on usein ihan krääsää.

    • Ei jaksa säätää matkatavaroista.
      Lisäkilot maksaa noin 5kg 20€ ja 10kg on 40€ ainakin tuiflylla.
      Eli Maksaa sitten ennemmin tuon etukäteen kuin alkaa säätämään ja miettimään onko painoa liikaa. 20€ on kaksi hyvälaatuista t-paitaa ja 5kiloon saa t-paitojakin varmaan kymmeniä.

      • pytytön kävijä

        Miksi ostaa jotain turhia matkamuistoja ja tuliaisia,niitä saa jälkikäteen kirppareilta muutamilla senteillä ja kantamus pysyy keveänä.
        Sukulaisetkin ovat tyytyväisiä kun ei tarvi pelätä mitä kauheita pyttyjä taas tulee.
        Eivät kaikki halua hyllyihinsä omituisia kippoja.


    • risakalvo

      No joo,
      nyt selvis mistä suomalaiset vähäisestä lukumäärästään huolimatta helposti erottuvat jopa Lontoon ihmisvilinässä. Suomalaiset on helppo erottaa muista sivistyneistä eurooppalaista kansoista juuri rääsyistä. Euroopassa suomalaiset muistuttavat eniten Romanian mustalaisia, vaikkeivat istuksikkaan kadunkulmissa, vaan kittaavat terasseilla niin kauan kuin sisään vielä pääsevät. Kekseliäs kansa!

    • Bilehileys

      Pakkaan liikaa kaikenlaista, varmuuden vuoksi, kun ei koskaan etukäteen voi tietää, mitä tarvitsee. Miten risoissa ryysyissä voi mennä iltahippoihin ja -pippaloihin?

    • Huh huh..

      Tosi fiksua! =D Käyttää matkan ajan niitä kulahtaneita vaatteita mitä ei edes kotona kehtaa pitää.. ei hyvää päivää!! "Kivahan" siinä on matkasta nauttia, viikko tai kaks pidellä jotain rääsyjä=D Miksi edes ottaa niitä vaatteita sinne mukaan?? Vaatteet mitkä laittaa päälle mukaan ja muut ostaa ensimmäisenä päivänä jos kerta haluaa lomansa viettää vaateliikkeitä kierrellessä.
      Voi voi..

    • tuliasia, parhaita

      Jess!
      Näinhän sitä! Mutta, kun rinkkani pakkaan ja suuntaan Lapin tuntureille, niin matkaan tosiaan tulee pakattua ihan kunnollisia, mutta jo käytössä rähjääntyneitä alusasuja, sukkia. Kun päivän on niissä kulkenut ja illalla yöasun päälleen vetänyt on hyvä senpäivän käytetyt sukat, kalsarit, t-paidan pistää nuotioon - jo vain hyttyset kaikkoaa ja voi rauhassa kömpiä makuupussiin, jonne tietenkin olen laittanut irralleen seuraavan päivän alusasut "pyörimään", ovatten sitte aamulla mukavan lämpöisiä päälle laittaa ja taas matka jatkuu... Tosin keventyneen rinkan kanssa. Tietty rinkan painoa osaltaan keventää myös ruoan kuluminen, vaikka, jos matkassa on säilykeruokaa, niin luonnossa maatumattomat pakkaukset toki pois tuon. Tuliaisia sitten kertyy koko ajan mielen pohjalle, kameran muistikorttiin, joista on sitten kiva nauttia, kun työssä taasen pakertaa.

    • kevytkantamus

      Turha paino vie jopa lentokoneen menovettä turhaan.
      Pyykiä ei ole kivaa pestä lomalla, joten huonoimmat vaatteet mukaan ja jättö sinne aivan hyvä vaihtoehto.
      Meno vaatteet, jos paremmat, voi laittaa myös tulomatkalle ei tarvitse pyykätä välissä.
      Mukaan: Passi siitä kopio ja Eurooppalainen sairaanhoitokortti.
      Passinkopio eri paikassa kuin passi.
      Paikan päältä saa ostettua mitä tarvitsee joten käteistä ja pankkikortti.
      Naisena; vaihto rintaliivit ja alushousut, joita voi pestä ja ostaa lisää, jos vaivatta löytyy.
      Pukeudun vain itseäni varten, ei koruja eikä muuta varkaita houkuttavaa mukaan.

    • Möttösen Mummi

      Unohdin vielä kirjoittaa, että usein olen lomaillut samassa hotellissa jossa omistaja tai siivooja tms. tuntee jo ennestään minut. Monet, juuri siivoojat ovat ottaneet käytetyt vaatteeni pusiinsa ja vieneet ties minne. Sanoisin, että vaatteeni eivät nyt ihan rääsyjä ole olleet, eikä niitä satoja kappaleita ole ollut. Luulen että ne ovat menneet edelleen käyttöön, eikä suoraan roskiin. Kerran vein vauvan pieniä vaatteita ja annoin ne suoraan eräälle tuntemalleni perheelle. (Enkä tunne itseäni nyt suureksi hyväntekijäksi, kierrätän vaatteita myös Suomessa). - Ja Kreikassa en ole koskaan käynytkään, enkä mene!

    • exsiivelläeläjä

      vielä parempi kun menette johonkin eksoottiseen maahan ja ette ota mitään mukaan . passin heitätte lentokentällä menemään ja koitatte päästä asumaan jonkun paikallisen nuoren neidon asuntoon jollekka sitte maksatte luonnossa. ja syyksi voitte sanoa että teidät on ryöstetty ja poliisille ette uskalla mennä puhumaan koska viisumi vanha. asunto ja majapaikka on näillä verukkeilla taattu. ja nainen kyllä pitää teistä huolen koska olette mr handsomeman. elikkä helekatin komea valkoihonen mies nooh ainakin aasialaisten mielestä. mutta suomessa tämä ei tule koskaan toimimaan ja sehän tässä pelottaakin jos kämppä menee alta :D

    • köyhille!

      Minä otan myös matkoille mukaan vanhoja vaatteita.
      Matkustan paljon ns.köyhissä maissa ja lomalla jätän tuomani/käyttämäni vaatteet/kengät köyhille. Ostan sitten paikan päältä itselleni uusia vaatteita.
      Monta kiitollista katsetta olen näillä matkoillani nähnyt.

    • tellulelluellu

      Elekee hyvät immeiset menkö etelään huonoissa vaatteissa. Ootte niin tyhmän näkösiä niissä. Juntti pakkaa viikon aurinkolomaalle vain pari paitaa ja pitää niitä 7 päivää. Siellä sitten haisee paskalle kanarian kaduilla. Matkalaukun pakkaaminen on tarkkaa puuhaa, ettei mene yli 20kg. Minulla on pitkä lista, jota käytän joka kerta uudelleen.

    • vastuullista matkail

      Itse olen vaatteissani maantienväristen kolmen vaatekerran minimalisti,mutta matkustaessani maihin joissa on pulaa ja kysyntää länsimaisista vaatteista pakkaan mukaan kirppiksiltä ostettuja uusia ja uudehkoja 0,50c:t-paitoja,lastenvaatteita ja pienikokoisia naistenvaatteita,joissa on hiukan jotain röyhelöä tms paljettia.Todella värikkäät vaatteet jotka Suomessa aiheuttavat lähinnä päänsärkyä ovat todella kysyttyjä kolmansissa maissa.Minulla on omat vaatteet selkärepussa matkustamossa sisällä ja matkalaukku täynnä tarvitseville jaettavia lahjoja.Kengät ovat myös todella kysyttyjä.Jos matkustatte esim Kuubaan,siellä hinnat kiina valmisteisille kamalille polyesterihirviöille ovat todella korkealla.Joku meillä pari euroa maksava paita saattaa olla kymmenkertaisissa hinnoissa.Henkkamaukan naisten uudehkot puuvillatopit ja muoti t-paidat revitään käsistä.Oikeastaan tämän ohjeen voi antaa myös käsittämään koko pohjoista osaa Etelä-Amerikkaa ja Meksikoa.Pieniä vaatteita kannattaa viedä myös Laosiin,Kamputseaan (alle 2v lastenvaatteet) ja Nepali-Intia sektorille.Sinne menee erityisesti ne vauvanvaatteet.Nepaliin matkustavien kannattaa ottaa mukaan lämpimiä lastenvaatteita lahjoitettavaksi katulapsille. Kun yöllä on kylmä tammikuussa 4 astetta.Katulapset (3-12v) imppaavat liimaa selviytäkseen villapaidassa ja sen alla olevassa likaisessa t-paidassaan ilman minkäänlaisia housuja kadulla.
      Afrikkaan kannattaa viedä suurempia aikuisten vaatteita.Ovat pitkiä.

      Eli tee hyvä teko.Vie hyviä käyttövaatteita mukanasi ja jätä omat käytettysi maahan.Anna ne ihmisille jotka kerjäävät.Älä heitä niitä roskiin.Ne eivät ole jätettä.

    • Möttösen Mummi

      No vielä mun pitää ihmetellä, että menette ulkomaille tarkkailemaan suomalaisten pukeutumista???? Eikös matkailun tarkoitus ole tutustua vieraisiin maihin, eikä katsella siellä suomalaisten vaatteita tai käyttäytymistä? Enkä usko että joku esim. englantilainen nyt just SINUA katsoo ja miettii, että onpa kummat vaatteet. Jos niin tekee niin mitäs siitä.

    • Pettermax

      Eli maailmalla purjehditaan kassialman/resupekan kuteet päällä Suomea edustamassa? Sillä se myönteinen Suomi-kuva rakentuukin. Ei riitä että maailmalla pidetään suomalaisia hölmöläisinä, vaan vielä kassialmoina hölmöläisinä.

      Tämä, arvon ap, onkin se kateissa ollut keino millä saadaan ulkomaiset sijoittajat kiinnostumaan Suomesta ja taloutemme nousu-uralle. Nyt pitäisi vain huolehtia että se saatetaan koko kansan tietoisuuteen ja pikaiseen käyttöön.

      Kaikki virttyneet kuteet päälle ja ei kun menoksi!

    • Huuuuurjan pitkä viestiketju jota nyt ei kellään ole aikaa lukea. Mutta pikaluvulla nyt jotain älysin ja aihe oli mielenkiintoinen sekä mielipiteitä jakava.
      Minullakin noita ulkomaanmatkoja on siunaantunut aika kasa ja olen koettanut kaikenlaisia systeemejä mikä paras olisi. Juttu on niin että mikä sopii yhdelle , se ei käy toiselle. Totta on että ostoksiin palaa älyttömästi aikaa eikä mieleisiä kamoja löydy jollei määränpäänä ole Bangkok missä toki saa tarvitsemansa yhdeltä ostarilta. Mutta halpana ei voi sitä tapaa pitää. Katukauppiailta saa epäkuranttia ja rähjäistä tavaraa ja siltä itsekin näyttää ne päällään.
      Pidän itse perinteistä tapaa parhaana.
      En tajua mitä toisten himoamilla matkamuistoilla edes tekee että niille pitää oikein tilaakin jättää?

    • kulinaristimatkailij

      Tuliaiset voivat olla ihan muuta kuin matkamuistoputiikin tuotteita, esim. paikallista viiniä, juustoja, mausteita jne. Minä tuon usein sellaisia ruokatarvikkeita, joita ei kotimaasta saa, tai jotka ei kotimaassa maistu siltä kuin alkuperämaassa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe