Miten poistaa pinttynyt musta lika?

Autoilija1

Harjapesussa on jonkin verran lähtenyt,mutta miten sen saisi kokonaan pois? Sitä on nokkapellillä ja katolla. Kaveri suositteli myllytystä. Onko teillä muita ehdotuksia?
Maalipinta on muuten hyvä. Ei esim.naarmuja tms.

9

261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      Mikä tahansa liuotin - lakkabensiini, bensa, kaasuöljy rätissä ja sillä hinkkaamalla lähtee piki- ja asfalttitahrat. Muita autossasi tuskin lienee.
      Jos ei lähde, niin tenuakin voit kokeilla. Älä kuitenkaan asetonia ettei maalikin lähtisi...

    • mikä neuvoksi?

      Omassa autossani on laseissa ..jotain ..sellaisia tummareunaisia pilkkuja. Ei muuten lähde millään pois. Kaikkia aineita olen kokeillut. Kyseisiä täpliä täytyy olla muidenkin ajopeleissä. On ollut jo vuosikausia omassa autossani. Auton laseja ei saa milään enää kirkkaiksi.

      • outoja täpliä??

        no täpliä ei ole, mutta pieniä kiveniskemiä, eli monttuja.


    • toimii aina

      tärpätillä ja rätillä.

    • syy ja seuraus

      Ongelma poistuu kieltämällä jyrsimet.

      • kielletään kitkuttim

        vai kiveniskemät ja pikitahrat loppuisivat, päin vastoin kitkujen vaatima suolaus rapauttaa tiet ennätysajassa ja lisääntynyt hiekoitus kulkee kitkojen veltoissa lamelleissa ja amuilee sieltä rikkoen lasit. Kesällä sitten pikataan teiden syöpymät ja siitä renkaisiin jäävä piki lentää autoon ja kierre senkun pahenee.


      • jyrsijä(t)uho
        kielletään kitkuttim kirjoitti:

        vai kiveniskemät ja pikitahrat loppuisivat, päin vastoin kitkujen vaatima suolaus rapauttaa tiet ennätysajassa ja lisääntynyt hiekoitus kulkee kitkojen veltoissa lamelleissa ja amuilee sieltä rikkoen lasit. Kesällä sitten pikataan teiden syöpymät ja siitä renkaisiin jäävä piki lentää autoon ja kierre senkun pahenee.

        Mistä tietää, että jyrsijä valehtelee? Siitä, että se lausuu jotain!

        Jyrsijän kannattaa tutustua tuoreimpaan & kattavimpaan Nastaa -tutkimushankkeen aineistoon, jossa kumotaan suuri osa aikoinaan lehdissäkin toitotetuista essonbaarin faktoista. Esim. onnettomuusmäärissä ei merkittäviä eroja, onnettomuustyypeissä kylläkin.

        Tyypillisin jyrsijän onnettomuus on se, että jyrsijä paukauttaa toisen auton perään. Kolarointi ei jyrsijän mielestä ole kuitenkaan hänen omaa syytään, vaan johtui pääasiassa huonosta tienpidosta. Eli pitäisi olla kesäkeli koko ajan, jotta jyrsijät pärjäävät = lisää suolaa!

        Kitkarenkaita käyttävät taas tyypillisesti ajavat ihan omin avuin metsään ja myöntävät sen jälkeen, että oma moka. Eli tiedostavat liukkauden, mutta syystä tai toisesta eivät kuitenkaan ole sovittaneet vauhtiaan sen mukaan.

        Tiestön kulumisessa taas jyrsimet ovat ihan omaa luokkaansa. Keväisestä katupölystä valtaosa (muistaakseni luokkaa 80 %) on nimenomaan jyrsimien tien pinnasta irti hakkaamaa ainesta. Loput koostuu jauhautuneesta hiekoitushiekasta ja hiekan asvaltin pinnasta hiertämästä aineesta. Katupölyn määrä & tiestön kuluminen romahtaisivat murto-osaan, jos jyrsimet kiellettäisiin. Raskaan kalustonhan vuoksi suolaa ja hiekkaa pääasiassa levitetään. Kunnon talvirenkailla (kitkat) varustetulla henkilöautolla pärjää ilmankin. Kädettömät jyrsijät vm 2003 "testivoittajanastoineen" ovat toki eri juttu.

        Ilman jyrsimien tuhovaikutusta voitaisiin Suomessakin siirtyä käyttämään huokostettua ns. desibeliasvalttia. Sivistysmaissahan ei paljoa muuta enää käytetä. Huokostettu asvaltti ei vaan kestä jyrsimiä, joten meillä pitää toistaiseksi tyytyä jyrsijöiden tarpeiden mukaan räätälöityyn malliin, jolla rengasmelu on kauhea ja jarrutusmatkat kesärenkainkin pitempiä kuin noilla ns. eurooppalaisilla laaduilla.


      • vähemmistön raivoa?
        jyrsijä(t)uho kirjoitti:

        Mistä tietää, että jyrsijä valehtelee? Siitä, että se lausuu jotain!

        Jyrsijän kannattaa tutustua tuoreimpaan & kattavimpaan Nastaa -tutkimushankkeen aineistoon, jossa kumotaan suuri osa aikoinaan lehdissäkin toitotetuista essonbaarin faktoista. Esim. onnettomuusmäärissä ei merkittäviä eroja, onnettomuustyypeissä kylläkin.

        Tyypillisin jyrsijän onnettomuus on se, että jyrsijä paukauttaa toisen auton perään. Kolarointi ei jyrsijän mielestä ole kuitenkaan hänen omaa syytään, vaan johtui pääasiassa huonosta tienpidosta. Eli pitäisi olla kesäkeli koko ajan, jotta jyrsijät pärjäävät = lisää suolaa!

        Kitkarenkaita käyttävät taas tyypillisesti ajavat ihan omin avuin metsään ja myöntävät sen jälkeen, että oma moka. Eli tiedostavat liukkauden, mutta syystä tai toisesta eivät kuitenkaan ole sovittaneet vauhtiaan sen mukaan.

        Tiestön kulumisessa taas jyrsimet ovat ihan omaa luokkaansa. Keväisestä katupölystä valtaosa (muistaakseni luokkaa 80 %) on nimenomaan jyrsimien tien pinnasta irti hakkaamaa ainesta. Loput koostuu jauhautuneesta hiekoitushiekasta ja hiekan asvaltin pinnasta hiertämästä aineesta. Katupölyn määrä & tiestön kuluminen romahtaisivat murto-osaan, jos jyrsimet kiellettäisiin. Raskaan kalustonhan vuoksi suolaa ja hiekkaa pääasiassa levitetään. Kunnon talvirenkailla (kitkat) varustetulla henkilöautolla pärjää ilmankin. Kädettömät jyrsijät vm 2003 "testivoittajanastoineen" ovat toki eri juttu.

        Ilman jyrsimien tuhovaikutusta voitaisiin Suomessakin siirtyä käyttämään huokostettua ns. desibeliasvalttia. Sivistysmaissahan ei paljoa muuta enää käytetä. Huokostettu asvaltti ei vaan kestä jyrsimiä, joten meillä pitää toistaiseksi tyytyä jyrsijöiden tarpeiden mukaan räätälöityyn malliin, jolla rengasmelu on kauhea ja jarrutusmatkat kesärenkainkin pitempiä kuin noilla ns. eurooppalaisilla laaduilla.

        lueppas niitä juttuja lisää, niin saat ihan toisen käsityksen asiasta.
        tiet tuhoaa suolaus ja hiekoitus. nastojen osuus on suht pieni.
        pölyn aiheuttaa suola ja hiekoitus ja kitkat on suurin pöllyyttäjä.
        Kaiva vaikkapa riippumattoman moottorilehden juttuja niin ymmärryksesi laajenee ja ennakkoluulot karisee.


      • olet niin nolo
        vähemmistön raivoa? kirjoitti:

        lueppas niitä juttuja lisää, niin saat ihan toisen käsityksen asiasta.
        tiet tuhoaa suolaus ja hiekoitus. nastojen osuus on suht pieni.
        pölyn aiheuttaa suola ja hiekoitus ja kitkat on suurin pöllyyttäjä.
        Kaiva vaikkapa riippumattoman moottorilehden juttuja niin ymmärryksesi laajenee ja ennakkoluulot karisee.

        Ah, siis jossain pikkulehdessä kirjoitteleva essonbaarin oppipoika se uskottava lähde on virallisen tutkimustiedon sijaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe