Miten poistaa pinttynyt musta lika?

Autoilija1

Harjapesussa on jonkin verran lähtenyt,mutta miten sen saisi kokonaan pois? Sitä on nokkapellillä ja katolla. Kaveri suositteli myllytystä. Onko teillä muita ehdotuksia?
Maalipinta on muuten hyvä. Ei esim.naarmuja tms.

9

277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      Mikä tahansa liuotin - lakkabensiini, bensa, kaasuöljy rätissä ja sillä hinkkaamalla lähtee piki- ja asfalttitahrat. Muita autossasi tuskin lienee.
      Jos ei lähde, niin tenuakin voit kokeilla. Älä kuitenkaan asetonia ettei maalikin lähtisi...

    • mikä neuvoksi?

      Omassa autossani on laseissa ..jotain ..sellaisia tummareunaisia pilkkuja. Ei muuten lähde millään pois. Kaikkia aineita olen kokeillut. Kyseisiä täpliä täytyy olla muidenkin ajopeleissä. On ollut jo vuosikausia omassa autossani. Auton laseja ei saa milään enää kirkkaiksi.

      • outoja täpliä??

        no täpliä ei ole, mutta pieniä kiveniskemiä, eli monttuja.


    • toimii aina

      tärpätillä ja rätillä.

    • syy ja seuraus

      Ongelma poistuu kieltämällä jyrsimet.

      • kielletään kitkuttim

        vai kiveniskemät ja pikitahrat loppuisivat, päin vastoin kitkujen vaatima suolaus rapauttaa tiet ennätysajassa ja lisääntynyt hiekoitus kulkee kitkojen veltoissa lamelleissa ja amuilee sieltä rikkoen lasit. Kesällä sitten pikataan teiden syöpymät ja siitä renkaisiin jäävä piki lentää autoon ja kierre senkun pahenee.


      • jyrsijä(t)uho
        kielletään kitkuttim kirjoitti:

        vai kiveniskemät ja pikitahrat loppuisivat, päin vastoin kitkujen vaatima suolaus rapauttaa tiet ennätysajassa ja lisääntynyt hiekoitus kulkee kitkojen veltoissa lamelleissa ja amuilee sieltä rikkoen lasit. Kesällä sitten pikataan teiden syöpymät ja siitä renkaisiin jäävä piki lentää autoon ja kierre senkun pahenee.

        Mistä tietää, että jyrsijä valehtelee? Siitä, että se lausuu jotain!

        Jyrsijän kannattaa tutustua tuoreimpaan & kattavimpaan Nastaa -tutkimushankkeen aineistoon, jossa kumotaan suuri osa aikoinaan lehdissäkin toitotetuista essonbaarin faktoista. Esim. onnettomuusmäärissä ei merkittäviä eroja, onnettomuustyypeissä kylläkin.

        Tyypillisin jyrsijän onnettomuus on se, että jyrsijä paukauttaa toisen auton perään. Kolarointi ei jyrsijän mielestä ole kuitenkaan hänen omaa syytään, vaan johtui pääasiassa huonosta tienpidosta. Eli pitäisi olla kesäkeli koko ajan, jotta jyrsijät pärjäävät = lisää suolaa!

        Kitkarenkaita käyttävät taas tyypillisesti ajavat ihan omin avuin metsään ja myöntävät sen jälkeen, että oma moka. Eli tiedostavat liukkauden, mutta syystä tai toisesta eivät kuitenkaan ole sovittaneet vauhtiaan sen mukaan.

        Tiestön kulumisessa taas jyrsimet ovat ihan omaa luokkaansa. Keväisestä katupölystä valtaosa (muistaakseni luokkaa 80 %) on nimenomaan jyrsimien tien pinnasta irti hakkaamaa ainesta. Loput koostuu jauhautuneesta hiekoitushiekasta ja hiekan asvaltin pinnasta hiertämästä aineesta. Katupölyn määrä & tiestön kuluminen romahtaisivat murto-osaan, jos jyrsimet kiellettäisiin. Raskaan kalustonhan vuoksi suolaa ja hiekkaa pääasiassa levitetään. Kunnon talvirenkailla (kitkat) varustetulla henkilöautolla pärjää ilmankin. Kädettömät jyrsijät vm 2003 "testivoittajanastoineen" ovat toki eri juttu.

        Ilman jyrsimien tuhovaikutusta voitaisiin Suomessakin siirtyä käyttämään huokostettua ns. desibeliasvalttia. Sivistysmaissahan ei paljoa muuta enää käytetä. Huokostettu asvaltti ei vaan kestä jyrsimiä, joten meillä pitää toistaiseksi tyytyä jyrsijöiden tarpeiden mukaan räätälöityyn malliin, jolla rengasmelu on kauhea ja jarrutusmatkat kesärenkainkin pitempiä kuin noilla ns. eurooppalaisilla laaduilla.


      • vähemmistön raivoa?
        jyrsijä(t)uho kirjoitti:

        Mistä tietää, että jyrsijä valehtelee? Siitä, että se lausuu jotain!

        Jyrsijän kannattaa tutustua tuoreimpaan & kattavimpaan Nastaa -tutkimushankkeen aineistoon, jossa kumotaan suuri osa aikoinaan lehdissäkin toitotetuista essonbaarin faktoista. Esim. onnettomuusmäärissä ei merkittäviä eroja, onnettomuustyypeissä kylläkin.

        Tyypillisin jyrsijän onnettomuus on se, että jyrsijä paukauttaa toisen auton perään. Kolarointi ei jyrsijän mielestä ole kuitenkaan hänen omaa syytään, vaan johtui pääasiassa huonosta tienpidosta. Eli pitäisi olla kesäkeli koko ajan, jotta jyrsijät pärjäävät = lisää suolaa!

        Kitkarenkaita käyttävät taas tyypillisesti ajavat ihan omin avuin metsään ja myöntävät sen jälkeen, että oma moka. Eli tiedostavat liukkauden, mutta syystä tai toisesta eivät kuitenkaan ole sovittaneet vauhtiaan sen mukaan.

        Tiestön kulumisessa taas jyrsimet ovat ihan omaa luokkaansa. Keväisestä katupölystä valtaosa (muistaakseni luokkaa 80 %) on nimenomaan jyrsimien tien pinnasta irti hakkaamaa ainesta. Loput koostuu jauhautuneesta hiekoitushiekasta ja hiekan asvaltin pinnasta hiertämästä aineesta. Katupölyn määrä & tiestön kuluminen romahtaisivat murto-osaan, jos jyrsimet kiellettäisiin. Raskaan kalustonhan vuoksi suolaa ja hiekkaa pääasiassa levitetään. Kunnon talvirenkailla (kitkat) varustetulla henkilöautolla pärjää ilmankin. Kädettömät jyrsijät vm 2003 "testivoittajanastoineen" ovat toki eri juttu.

        Ilman jyrsimien tuhovaikutusta voitaisiin Suomessakin siirtyä käyttämään huokostettua ns. desibeliasvalttia. Sivistysmaissahan ei paljoa muuta enää käytetä. Huokostettu asvaltti ei vaan kestä jyrsimiä, joten meillä pitää toistaiseksi tyytyä jyrsijöiden tarpeiden mukaan räätälöityyn malliin, jolla rengasmelu on kauhea ja jarrutusmatkat kesärenkainkin pitempiä kuin noilla ns. eurooppalaisilla laaduilla.

        lueppas niitä juttuja lisää, niin saat ihan toisen käsityksen asiasta.
        tiet tuhoaa suolaus ja hiekoitus. nastojen osuus on suht pieni.
        pölyn aiheuttaa suola ja hiekoitus ja kitkat on suurin pöllyyttäjä.
        Kaiva vaikkapa riippumattoman moottorilehden juttuja niin ymmärryksesi laajenee ja ennakkoluulot karisee.


      • olet niin nolo
        vähemmistön raivoa? kirjoitti:

        lueppas niitä juttuja lisää, niin saat ihan toisen käsityksen asiasta.
        tiet tuhoaa suolaus ja hiekoitus. nastojen osuus on suht pieni.
        pölyn aiheuttaa suola ja hiekoitus ja kitkat on suurin pöllyyttäjä.
        Kaiva vaikkapa riippumattoman moottorilehden juttuja niin ymmärryksesi laajenee ja ennakkoluulot karisee.

        Ah, siis jossain pikkulehdessä kirjoitteleva essonbaarin oppipoika se uskottava lähde on virallisen tutkimustiedon sijaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3643
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      165
      2252
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      1969
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1844
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      397
      1279
    6. 80
      1195
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      134
      1081
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1010
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      970
    Aihe