Oletteko huomanneet onko hirsipuutoimittajilla taipumusta antaa ensimmäistä hirsirakennustaan ostavalle tavallista enemmän hirsiä joissa on runsaasti ns. oksaviiksiä, sekä lamellihirsien ollessa kyseessä hirsien sormijatkoksia näkyvillä osuuksilla? Esitekuvissahan hirret ovat aina kokolailla viiksettömiä. Vihreä ostajahan ei tuollaiseen ymmärrä kiinnittää huomiota. Itse ainakin tunnen oloni jonkin verran höynäytetyksi.
Hirsien laatu?
11
445
Vastaukset
- Vedä järki käteen
Ei niitä hirsiä kukaan ala tehtaalla erikseen aloitteileville rakentajille valkkailemaan linjalta, menis aika siihen, ja varat.
- g54tg
Mikä ihmeen hirsien laatu asiayhteydessä liimapuu? Hirren laatukriteerit ovat ihan toisaalla kuin mahd. jatkoksissa tms. ulkonäöksellisissä yksityiskohdissa. Osaisiko avaaja kertoa mikä on hirren laadun tärkein kriteeri? Niimpä, niitä kun ei liimapuusta löydy oli jatkoksia tai ei.
- Kylläpäs taas
Jopa löytyi taas liimapuuvastainen foliohattu kommentoimaan. Vedä tähän vielä lamellihirren hengittämättömyys niin palikat on kasassa. Niin ettäkö hirren ulkonäkö on laatutekijöistä vähäisin? Eikö jo v*tuta tavallisen hirtesi jo lähes halkaisevat kuivumishalkeamat, vai lieneekö sinulla hirsiseinää pätkääkään, lúuseri??!!
- liimapäävastainen
Kylläpäs taas kirjoitti:
Jopa löytyi taas liimapuuvastainen foliohattu kommentoimaan. Vedä tähän vielä lamellihirren hengittämättömyys niin palikat on kasassa. Niin ettäkö hirren ulkonäkö on laatutekijöistä vähäisin? Eikö jo v*tuta tavallisen hirtesi jo lähes halkaisevat kuivumishalkeamat, vai lieneekö sinulla hirsiseinää pätkääkään, lúuseri??!!
"palikat on kasassa" = LAMELLIHIRSI
"Vihreä ostajahan ei tuollaiseen ymmärrä kiinnittää huomiota. Itse ainakin tunnen oloni jonkin verran höynäytetyksi. Eikö jo v*tuta""
"lieneekö sinulla hirsiseinää pätkääkään, lúuseri??!!
- Lucky Luuseri
No itsellä kyllä oli mielessä esim. vuosikasvu yhtenä pääprioriteeteistä hirren laatukriteerinä mutta ohihan se meni. Ulkonäköhän se tärkein. Ei tikun tikkua, oksan oksaa tai voi kauhistus, halkeamia hui. Ihan sama vaikka vuosikasvusto olisi kaksi senttiä jos pinta on kaunis..
Omistan hirttä monen monta pätkää. Köyhistä oloista niin on "vain" sellaista alkukantaisilla työvälineillä hakattua tikkuista pintaa. Pintakin jollain kirveellä laineelle lyöty ylhäältä alas. Pitäisikö höylätä? Ei ole sormiliitoksia mutta hammaslapaliitoksia löytyy.
Omistatko sinä hirsiseinää? En siis kysynyt omistatko liimattuapuuseinää vaan kysyin omistatko hirsiseinää? - Suomi24lastenpalstat
Miten näillä keskustelupalstoilla ihmisille käy kuin auton ratissa? Tässä tuli bongailtua eri palstoilla ja näitä viestejä jotka loppuivat haistatteluun oli valtaosa viesteistä. Isot aikuiset ihmiset ja kun mielipide-eroja löytyy ei ole muuta asetta kuin olet idiootti, tyhmä tms.
- No jo on murheet?
Messuilla esitellään talopaketteja joista kerrotaan hinta. Sillä lieneen mitään merkitystä asian kanssa että messuille rakennetussa esittelytalossa on ihan eri materiaalit kuin itse talopaketissa?
Kommenttina ei esitteissä ollut oksia ja nyt itkettää avautumiseen..avaukseen.- Jos ei auennut
niin esittelytalo on monesti huomattavasti korkeampilaatuisempi kuin talopaketti minkä esittelykpl messutalo on. Jossain messuilla asiasta nousi häly kun esittelytalossa oli huomattavasti kalliimmat rakenneosat kuin itse talopaketissa. Siis ihan eri materiaalit lattioissa, seinissä jne. kuin paketissa minkä esimerkkinä esittelytalo muka oli. Oli tullut sanomista kun messuilla jengi ihasteli kauniita, korkealaatuisia mutta edullisia taloja ja sitten omalle tontille ilmestyi lähes älvsby-huussin kaltainen karvalakkiversio.
- hassua1
aloittajalle tullut yllätyksenä että puissa on oksia??
- Sapson
Ja eräs pikku firma toimitta niin laho oksaista hirttä joka kelpais paremmin polttopuuksi.
- Minäpä tiijän
Voin vakuuttaa, ettei tuollaista tapahdu.
Näin se menee: Tehtaasta riippuen hirret tulee aihioina isoilta sahoilta valmiiksi kuivattuina n. 5m3:n nipuissa rekkakuormina.
Rakennuskohtaisesti hirret nostetaan nipuissa höylälinjalle ja menevät höylältä nippuihin. Hirsiä höylätään rakennuskohtaisesti tarvittava määrä tilatun hirsikoon mukaan.
Hirret säilyvät aihiona parhaiten, joten niitä höylätään aihiovarastoista koottain vain tarpeen mukaan.
Höylätyt hirsiniput menevät hirrentyöstölinjalle, jossa koneen käyttäjä raakkaa virheet pois. Tässäkohdin tapahtuu kyllä valikointia, ainakin tällä tehtaalla. Sillä ammattinsa osaavalla koneenkäyttäjällä on käytettävissään kehikon piirustukset työstöohjelmissa, jossa hän valikoi parhaat hirret näkyvämmille paikoille. Laho-oksaiset, tai muuten vialliset hirret päätyvät raakkinippuun/klapikasaan.
Tässä prosessissa olisi järjetöntä alkaa valikoida kesken minkään työvaiheen hirsiä erikseen eri asiakkaille. Onhan kuitenkin niin, että tehtailla ei tehdä vain yhden koon hirttä , vaan hirsikokoja ja malleja on jopa 20 erinlaista, jotka vaihtelevat prosessissa. Tämä pelkästään luo haasteita varastointiin, saatikka että hirsiä alettaisiin valikoimaan laaduttain asiakaskohtaisesta.
Parhaiten tavaran laatuun hirsitaloteollisuudessa vaikuttaa hirsiaihion hankinta. Tavaran toimittajien kanssa kun pääsee hyvään yhteisymmärrykseen, niin aihiosta kannattaa maksaa hieman paremmin. Loppusuoralla kate paranee raakkikasojen pienetyessä.
Joskus täällä kuuluu narinaa teollisen hirrenvalmistuksen helppoudesta, "sen kun työntää tuutista". No ei kun yrittämään! Moni "tuutista työntäjä" on yrittäny ja miltei yhtämoni epäonnistunut. Ei siis riitä, että vain työntää tuutista. Jokaisen palapelin palan on loksahdettava kohdilleen jokaisella osa-alueella, niin kyllä tällä pärjää. Muutama moka, ja alamäki alkaa.
No tällainen vuodatus tähän, mutta iloista kesän jatkoa itse kullekkin kuitenkin toivottaa tehtailija. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445299Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243460Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992870Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui582686- 1732365
- 252157
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271899Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661865Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161401