Aurinkokukkapellon teko?

Silmänilo

Ajattelin ensikesäksi auringonkukkapeltoa tai paremminkin muutaman metrin tilkkua... Kuinka aikaisin auringonkukat voi kylvää etelä-suomessa jotta ehtivät kukkia? Ihanko pelto onnistuu linnuille tarkoitetuista siemenistä vai itävätkö huonosti? Tuo paikka jolle olis tarkoitus kylvää on nyt vaan kivikkoista savea... Ensin varmaan nykyisen maan päälle multaa ja milläs sitä multaa pitäs lannoittaa? Riittäneekö sekaan kompostia ja vähän kanankakkaa, kasvaisko sillä? Huono olen mitään harsoja laittelemaan päälle, joten onnistuuko ilman harsoa auringonkukkien taimivaihe ja ehtisivät silti kukkia?

Mulla on kokemusta vain taimien kasvattamisesta sisällä ja sitten oon ne siirtänyt ulos. Sillä konstilla ei peltoa vielä perusteta mutta hienosti kukkivat nyt nuo muutamat auringonkukat jo ulkona:) kyllä noita mielellään katselisi ensi kesänä isommallakin alalla ja olisi sitten naapureilla ja ohikulkijoillakin enemmän silmäniloa kun saisi tuohon sen muutaman metrin auringonkukkapellon perustettua;)

3

3252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poltinkarva

      Auringonkukkia viljellään riistapelloilla. Niipä esimerkiksi hakusanalla "riistapelto" löytyy netistä putinkeja, joissa myydään auringonkukan siemeniä. Niillä sivuilta löytyy myös ehkä hyödynnettävissä olevaa tietoa.

    • putk1

      Kyllä onnistuu auringonkukka pellossa.
      Ei tietenkään umpisavikossa.
      Lämmin paikka myös olisi hyvä, että ehtii kukkimaan, vaikka enempi se riippuu säistä.
      Linnunsiemenistä onnistuu, niitten mukana saattaa kyllä tulla muutakin.
      Riistasiemenet kalliita.
      Liian tiukkaan kylvetyssä jää kukat hennoiksi, mutta muutaman neliön alan voi kyllä harventaa.

    • Silmäniloa täälläkin

      Kiva kun tykkäät auringonkukista,niin minäkin.

      Auringonkukkia on eri lajeja paljon ja kokoisia. Isoimmat, jotka itse olen onnistunut kasvattamaan ovat olleet neljämetrisiä. Niin isoja auringonkukkia ei voi laittaa kovin tiheään. Isojen auringonkukkien siemenet olen esikasvattanut kuistilla. Siemenet purkkeihin toukokuun alussa. Ei ne kuitenkaan heti idä eikä siten palellu, vaikka olisi yöpakkaisakin. Siitä sitten maahan taimet kesäkuun alussa.
      Auringonkukkia on myös pensasmaisia eli ei niitäkään tiheään voi laittaa.
      Suoraan maahankin siemenet kylväessä ehtii ne kukkia ihan hyvin varsinkin, jos on aurinkoinen paikka ja kosteutta riittävästi. Minä olen laittanut kanankakkaa aivan jo taimivaiheessa. Lannoitusta nuo tuntuvat kaipaavan.
      Puutarhaliikkeistä saat siemenet. Pusseissa on hyvät ohjeet ja muutaman neliön tilkkuun ei montaa pussia tarvitse ostaa.
      Linnuille tarkoitetut siemenet itää ihan hyvin, jos niitä haluat käyttää. Tai kerää syksyllä siemeniä omista kukistasi (ymmärsin, että sinulla muutama kukka nytkin kasvaa) talteen..niistä saat neliöt täyteen hyvinkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe