Tyypillisimmät virheet pyörää hankkiessa? Vinkkejä hakuun!

Pyörä max 500e

Haen hyvää pyörää työmatkalle, kaupassakäyntiin, kaupunkipyöräilyyn, mutta mieluusti siedettävää pyörää myös yli 50km satunnaisille pyöräilyille. Hintakatto 500 euroa. Ei tarvitse olla hyvä pyörä maastossa, vaan kevyesti asfaltilla poljettava, talvellakin kestävä peruspyörä.

Mitä minun kannattaa ottaa huomioon kun haen pyörää? Haluaisin kuulla tärkeimpiä asioita pyörän hankinnassa, mutta ainoastaan perusteltuja väitteitä, jotta voin arvioida itse niiden todenperäisyyttä.

Kannattaako esimerkiksi hankkia tuossa hintaluokassa mieluummin 7 vaihteinen kuin 21 vaihteinen? Kumpi kestää paremmin? Vaihdan pyörää, koska Tunturini 7-vaihteinen vaihteisto on täysin sekaisin eikä pysynyt kunnossa pitkään korjauksen jälkeen.

Voiko ketjuvaihteistoa korjata itse kun se on avoin vai onko se ihan yhtä hankalaa kuin umpivaihteisenkin korjaaminen?

Onko Crescent pyöristä hyvää kokemusta? Olisi Crescent Castor 2012 hintaan 425e ja Crescent Tarfek 2011 hintaan 499e? Onko hyviä pyöriä ja onko hinta kohdillaan Suomen hintatasoon nähden?

Kiitos jo ennakkoon asiallisista vastauksista.

97

4146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LZ 127

      Uutta 21-vaihteista pyörää ei kannata ostaa. 21-vaihteisessa pyörässä on seitsemän takaratasta. Ainoa nykyään valmistettava seitsemällä takarattaalla varustettu osasarja on Shimano Tourney, joka on tarkoitettu huonoista huonoimpiin markettipyöriin.

      Surkeaa paremmissa ketjuvaihdeosasarjoissa on nykyään enemmän takarattaita.

      Luultavasti molemmat harkitsemasi pyörät ovat ihan kelvollisia peruspyöräilyyn. Tarfek olisi hieman korkealaatuisempi pyörä. Sen saa nyt halvalla, koska se on sen verran vanhaa vuosimallia. Siinä on lisäksi 8-vaihteinen Nexus, jossa on ymmärtääkseni vähemmän ongelmia kuin 7-vaihteisessa Nexuksessa.

      Nexus-navoissa on joskus esiintynyt ongelmia ennenaikaisen hajoamisen suhteen. Toiset taas ovat olleet hyvinkin tyytyväisiä niihin. Ehkä se johtuu siitä, että hyvät yksilöt ovat varsin kelvollisia, mutta maanantaikappaleiden osuus on merkittävä.

    • Juha H

      Vai että talvikäyttöön kestävä pyörä. Silloin on hakusessa vähän kestävämpää mallia kuin tavalliset kesäkäytön pyörät. Tarvitaan hyvää huoltoa ja kunnollista tekniikkaa. Sitä on turha odottaa halvimmista pyöristä...

      Kun pohtii huollettavuutta, niin kannattaa ihan ensimmäiseksi ostaa polkupyörän huolto-opas. Siitä voi lukea mitä useimmat huollot vaatii -- sijoitus joka säästää myöhemmin rahaa.

      Jos pyörää aikoo myöhemmin huoltaa itse, niin miksi ostaa heti alkuun heikommin huollettavaa mallia?? Sellaista johon ei varaosien hankinta ole yhtä helppoa. Ostaa samantien tuolla rahalla käytetyn ja huoltaa heti ensimmäiseksi.

      Mulla on kokemusta lähinnä ketjuvaihteellisista. Talvella voi vaihtaja jäätyä, joskaan en sen takia vaihtaisi napavaihteiseen. Nekin voi jäätyä & itse tien päällä korjaaminen ei onnistu avaamatta. Jälleen se alle 30e maksava huolto-opas selittää eroja.

    • Joo, siis ei

      Et saa tuollaista pyörää uutena 500€:lla. Eli sinun täytyy löytää oikean kokoinen cyclocrossari tms. käytettynä. Toinen vaihtoehto on nostaa hintarajaa realistiseksi 1500€:ksi.

    • Cube_

      Emännällä on ympärivuotisessa käytössä 21 vaihteinen peruspyörä hintaluokkaa 300€. Ainut mikä tuosta on jäätynyt talvella on jousto etuhaarukka mikä muutenkin noissa on täysin tarpeeton kapine. Vaijerit olen öljynnyt aseöljyllä ja ketjut Valvolinen tuotteilla ja hyvin toimii. Ei tarvita tuhansien eurojen pyörää normaalikäyttöön.

      • LZ 127

        "Ei tarvita tuhansien eurojen pyörää normaalikäyttöön."

        Oljet taas pöllyävät. Ihan kuin tuollaista olisi joku väittänyt.


      • ......
        LZ 127 kirjoitti:

        "Ei tarvita tuhansien eurojen pyörää normaalikäyttöön."

        Oljet taas pöllyävät. Ihan kuin tuollaista olisi joku väittänyt.

        No kyllä joo, siis ei niin toistuvasti väittää. Eikö????


      • LZ 127
        ...... kirjoitti:

        No kyllä joo, siis ei niin toistuvasti väittää. Eikö????

        Tuhansia on vähintään 2000. Yksi ei ole useita.


      • .......
        LZ 127 kirjoitti:

        Tuhansia on vähintään 2000. Yksi ei ole useita.

        Saivartelua. Sopii sinun tyyliisi.


      • LZ 127
        ....... kirjoitti:

        Saivartelua. Sopii sinun tyyliisi.

        Jäät kiinni valehdelusta ja alat haukkua. Sopii sinun tyyliisi.


      • ......
        LZ 127 kirjoitti:

        Jäät kiinni valehdelusta ja alat haukkua. Sopii sinun tyyliisi.

        LOL.


      • yksi polkija

        Onkohan tuolla pyörällä ajettu suojasäällä lumisateessa, jätetty hetkeksi seisomaan ja pakastuu... Sillä kelillä aika moni paikka voi olla jäässä. Ketjut puhdistuu lumisateella ajossa, mutta joku muu paikka jäätyy herkästi. Yksi niistä on takavaihtaja, mutta toistaiseksi on kestänyt talvikäyttöä (ei ole halvinta sarjaa, jos ei kalleintakaan).

        Lumisade on ihan normaalitalvisäätä ja kuuluu normaalitalvikäyttöön.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        ...... kirjoitti:

        LOL.

        Normaalikäyttäjä kokee pyörän parantuneen laadun konkreettisesti ainakin johonkin 3000€:on asti. Hyvä nyrkkisääntö on, ettei Suomen hinnoilla kannata ostaa alle:
        - 1000€ vaihdepyörää
        - 1500€ etujousitettua pyörää tai
        - 2000€ täysjousitettua pyörää.

        Noilla hinnoilla aletaan olla yleensä siellä turvallisella puolella. Heti joku sanoo, että tämä ja tämä malli on edullisempi. Pitää paikkansa, että on joitakin yksittäisiä malleja, jotka rikkovat säännön. Yleisin esimerkki on Konan Dew, joka on rehelisesti halpis, mutta josta on täysi koko jakauma.

        Ei myöskään kannata ostaa polkupyörää, josta ei ole täyttä kokojakaumaa. Varsinkin marketit, mutta myös osa pyöräkauppiaista myy sinulle pyörän surutta, vaikka se olisi väärän kokoinen. Polkupyörä on kuten kenkä, sen on oltava tismalleen oikean kokoinen. Ennen ostoksille lähtöä, käytä jotain hyvää kokolaskuria, ja selvitä oikea kokosi!


      • mitä väliä
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Normaalikäyttäjä kokee pyörän parantuneen laadun konkreettisesti ainakin johonkin 3000€:on asti. Hyvä nyrkkisääntö on, ettei Suomen hinnoilla kannata ostaa alle:
        - 1000€ vaihdepyörää
        - 1500€ etujousitettua pyörää tai
        - 2000€ täysjousitettua pyörää.

        Noilla hinnoilla aletaan olla yleensä siellä turvallisella puolella. Heti joku sanoo, että tämä ja tämä malli on edullisempi. Pitää paikkansa, että on joitakin yksittäisiä malleja, jotka rikkovat säännön. Yleisin esimerkki on Konan Dew, joka on rehelisesti halpis, mutta josta on täysi koko jakauma.

        Ei myöskään kannata ostaa polkupyörää, josta ei ole täyttä kokojakaumaa. Varsinkin marketit, mutta myös osa pyöräkauppiaista myy sinulle pyörän surutta, vaikka se olisi väärän kokoinen. Polkupyörä on kuten kenkä, sen on oltava tismalleen oikean kokoinen. Ennen ostoksille lähtöä, käytä jotain hyvää kokolaskuria, ja selvitä oikea kokosi!

        "Ei myöskään kannata ostaa polkupyörää, josta ei ole täyttä kokojakaumaa."

        No höh... Mitä väliä kokovalikoimalla on jos olisi valmistuksessa vain yksi koko, jos se sattuu olemaan juuri itselle sopiva koko? Yleensä se ainoa koko on tarkoitettu keskikoiselle ihmiselle ja jos itse on sellainen, niin aika suuri mahdollisuus että se on juuri sopiva.

        Tuosta olen samaa mieltä että pyörän koko pitää olla sopiva ja aivan liian usein näkee värän kokoisia pyriä ja varsinkin niin päin että lyhyellä pyöräilijällä on liian suuri pyörä.

        Tuntuu että pyöräilijällä on usein samanlainen "kyrvänjatke" kopleksi kuin suuren auton ostajalla. Jos on lyhyt niin valitaan suurin pyörä mitä löytyy :)


    • turharahataskuun

      jos ajaa alle 500 km /kesä.
      jätä pyörä ja urheilulikkeet väliin, nettikauppaa voi kokeilla
      muuten tuhlaat n 50% ostokseen menevästa rahasta TURHAAN

    • fdsvcxfdsfsdsdf

      Onko teillä mitään mielipidettä, että kannattaako tuossa hintaluokassa ostaa 3,7 vai 8 vaihteinen pyörä? 3-vaihteisia löytyisi aika halvalla, mutta en tiedä riittääkö nuo vaihteet. Pyöräilen kuitenkin aika reippaalla vauhdilla ja yleensä toivoisin isompaa vaihdetta pyörään.

      • HeyDu

        Osta ehdottomasti 7 tai 8 vaihteinen, jos haluat ajaa kovempaa.


      • Alkup. Maantiepyöräi

        Tuossa hintaluokassa ja tuohon käyttöön kannattaa ostaa laadukas pyörä. Joko sinkula tai sitten 18 - 20 vaihteinen (siis maantiesarjalla). Laadukkaat napavaihteet maksavat pelkästään tonnin, joten ne eivät ole vaihtoehto tuossa hintaluokassa.

        Laadukas napavaihde:

        http://www.rohloff.de/en/company/index.html


      • henrik ijös72
        HeyDu kirjoitti:

        Osta ehdottomasti 7 tai 8 vaihteinen, jos haluat ajaa kovempaa.

        7 vaihtaja 9 vaihtajaksi ei tajuu miten?


    • Joitakin vinkkejä

      Kokemuksellisia havaintoja.

      Olen ajanut kymmenkunta pyörää loppuun, matkoissa monia kymmeniä tuhansia kilometrejä, monesti läpi talvien.
      Kestävin napavaihdemalli on ollut kolmivaihteinen Torpedo. Vaijerit öljyämällä toimii ja on helppo säätää, kunhan sen opettelee. Kunnon, väljät lokasuojat, joihin mahtuu reilunkokoinen nastarengas talvisin eikä tukkeennu lumeen, ja tukeva tarakka, jokon saa aina mukanakulkevan repun tiukasti, eikä tarvi selässä retuuttaa.

      Nexuksen seiskassa tuntuu olevan aina pahenevia säätöongelmia jokaisen renkaanvaihdon jälkeen.

      Alumiinivanteet vääntyilevät. Teräs on painavaa, mutta kestää. Raskailla kuormilla takapyörässä tuntuisi olevan tarvis tuplapinnoitukseen, kuten temppupyörissä.

      Sileät kesärenkaat ilman kuvioita ja reilulla paineella tekevät ajosta asfaltilla kevyesti rullaavaa ja äänetöntä. Talvilumille, sohjoon ja liukkaille paksumpia renkaita, reilusti kuvioita ja nastoja.

      Vaihteet on mukavia ajossa, niitä ei voi olla koskaan liikaa, kokemusta on 1-2-3-6-9-12-15-18-24-30-45-60-72 -vaihteisista (hurjimmat itserakenneltuja)
      Entisissä avopakoissa kuluneimmat keskimmäiset rattaat saattoi itse vaihtaa, nykytyyliset pitänee vaihtaa kokonaisuutena.

      Ajoasennoissa olisi syytä olla variaatiomahdollisuutta vastatuulen, vauhdin, vaihtelun ja vaikeiden ajo-olosuhteiden vuoksi. Retkipyörien kippurasarviset pyöriteltävän kevyellä kiinnityksellä. Talvisin yläasennossa (jos kehtaa ajaa).
      Omaani virittelin tuplatangon; toinen äärimatala ja hyvin lyhyt lähelle etupyörää.

      • j h

        Vanteiden kestävyydestä

        Ei kai alumiinivannetta kannata yksistään luokittaa herkästi vääntyileväksi. Teräksen joustavuus on paljon suurempaa ja siinä suhteessa tuo on ymmärrettävissä, mutta kunnollinen kaksoisseinämäinen holkitettu alumiinivanne kestää isoja kuormia. Vanteita on erilaisia ja pehmeimmissä puolien nippelit tulee helpommin vanteesta ulos (tai venyy paikat). Teräsvanteiden löytäminen voi olla nykyään vaikeampaa, ainakiin uutena.

        Vannekin (kiekon kehä) kannattaa siinä ostettavassa pyörässä sopia käyttötarkoitukseen. Arvaa sanotaanko sitä spekseissä. Toisaalta olisiko halvan pyörän ostaja sitä katsomassakaan, jos sanottaisiin. Halpa vanne maksaa 10e ja 30e hintaluokassa löytyy jo kummasti kestävämpää vannetta. Kuormattu pyörä saa painaa hyvän matkaa yli 100kg (painossa mukana kuski, kuorma ja pyörä). Vanhaan teräsmankeliin ostin vanteen varman päälle :) ja suorana on toistaiseksi pysynyt, joskaan en ole isoilla kuormilla ajellut vielä.

        Aikaa vaatii että voi perehtyä jokaisen osan spekseihin & miten se sopii omiin toiveisiin.


      • j h
        j h kirjoitti:

        Vanteiden kestävyydestä

        Ei kai alumiinivannetta kannata yksistään luokittaa herkästi vääntyileväksi. Teräksen joustavuus on paljon suurempaa ja siinä suhteessa tuo on ymmärrettävissä, mutta kunnollinen kaksoisseinämäinen holkitettu alumiinivanne kestää isoja kuormia. Vanteita on erilaisia ja pehmeimmissä puolien nippelit tulee helpommin vanteesta ulos (tai venyy paikat). Teräsvanteiden löytäminen voi olla nykyään vaikeampaa, ainakiin uutena.

        Vannekin (kiekon kehä) kannattaa siinä ostettavassa pyörässä sopia käyttötarkoitukseen. Arvaa sanotaanko sitä spekseissä. Toisaalta olisiko halvan pyörän ostaja sitä katsomassakaan, jos sanottaisiin. Halpa vanne maksaa 10e ja 30e hintaluokassa löytyy jo kummasti kestävämpää vannetta. Kuormattu pyörä saa painaa hyvän matkaa yli 100kg (painossa mukana kuski, kuorma ja pyörä). Vanhaan teräsmankeliin ostin vanteen varman päälle :) ja suorana on toistaiseksi pysynyt, joskaan en ole isoilla kuormilla ajellut vielä.

        Aikaa vaatii että voi perehtyä jokaisen osan spekseihin & miten se sopii omiin toiveisiin.

        Jatkoa vielä eli jos sitä kestävyyttä haluaa käyttöpyörälle, niin
        Mavic A319 olisi siihen 30e hintaluokkaan vanne (A719 vielä raskaampaan ajoon tai CXP-33 jos rengas on max 32mm).

        Kestää "paukuttelua" kuoppaisemmassakin maastossa ja sitä kautta huolettomia kilometrejä.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        j h kirjoitti:

        Jatkoa vielä eli jos sitä kestävyyttä haluaa käyttöpyörälle, niin
        Mavic A319 olisi siihen 30e hintaluokkaan vanne (A719 vielä raskaampaan ajoon tai CXP-33 jos rengas on max 32mm).

        Kestää "paukuttelua" kuoppaisemmassakin maastossa ja sitä kautta huolettomia kilometrejä.

        Kesärenkaaksi yleispyörään työmatkapolkijalle suosittelen Spessun 28 mm Armadillo Eliteä tai Armadilloa. Kestävät hyvin kaupungissakin ja ovat mukavia ajaa.

        http://www.specialized.com/fi/en/ftb/road-tires/trainingall-season-road-tires/all-condition-armadillo-elite

        Tuollainen 28 mm rengas on mukava, jos pyörä ei ole mikään kankialumiininen halpis. Huonolaatuisen rungon kovuutta joutuu pehmentämään tietysti leveämmällä renkaalla.

        Itse ajoin aikoinaan työmatkaa tosin ihan normaalilla 23 mm maantierenkaalla. Nyttemmin asun työpaikan vieressä, joten työmatkaa ei ole järkevää ajaa pyörällä. Ihanteellinen työmatka on 15 - 20 km, jolloin päivittäinen ajomatka on 30 - 40 km. Nyt täytyy lenkkeillä töiden jälkeen.


      • EiNapavaihteille

        Se onkin tosi mielenkiintoista, kun vaihteet alkaa temppuilla renkaanpaikkauksen jälkeen. Kokemusta on, kun ex-muijalla oli nexuksen napavaihteet 1990-luvulla. Mä oon aina suosinut enemmän ratasvaihteita. 29 vuotta sitten ostin ensimmäisen kunnon vaihdepyörän. Se oli 12-vaihteinen Helkaman käyräsarvinen retkipyörä. Sitä ennen mulla oli pikkunen Nopsa Picnic. Siinä oli Torpedo vaihteet, 3 pykälää. Torpedoista jäi semmonen kertakäyttösekundan maku. Alkoi ekan kesän jälkeen temppuilee, eikä sillä oltu tosissaan paljoja ajeltu. Se hyvä niissä oli, ettei vaihteet menny sekaisin, kun oli renkaan paikannut. Toista se oli Nexuksissa reilut 10 vuotta myöhemmin.


    • STX-RC 24 speed

      Kumma että on pärjätty reilut 15 vuotta markettirimpulalla (biltema). Makso tosiaan tuhansia, mutta markoissa.

      Pyörällä ajetaan 5c - -25 c keleissä. Joskus saattaa märkien kelien jäljiltä "pomppukeppi" jäätyä.

      Vaihteet toimii, kunhan muistaa jättää vähintään kolmosen päälle, että vaijerin saa kiristettyä seuraavan kerran liikkeellelähtiessä, sitten toimii vaihteet ylös-alas ok. Säilytetään ihan ulkosalla lipan alla. Kesät varastossa.

      Renkaisiin olen sentään satsannut, yli 600 nastaa alla.

    • titityy titityy

      Mistäköhän johtuu, että kaikissa muissa kulutushyödykkeissä myös merkki, brandi, imago jne. maksaa, mutta pyörässä hinnan ja laadun suhde on täysin lineaarinen. 300 euron pyörällä ei esim. voi ajaa talvella. Vai olenkohan ymmärtänyt jotain väärin ja autoissakin on niin, että Peugeot kelpaa vain kesäkäyttöön ja Toyotallakin uskaltaa ajaa talvisin vain Saksan ilmastossa, mutta Suomeen on pakko ostaa Mersu.

      • j h

        Brandin mukana maksaa pelkkää ilmaa? Ehkä, mutta kannattaako silti esim. katumaasturilla lähteä oikeaan maastoon ja ihmetellä miten sillä pärjää niissä olosuhteissa. Riittääkö maavara & vastaavaa.

        Vähäisessä ajossa pärjää 10 k€ autolla, mutta huollon tarve tulee nopeammin vastaan. Siinä ei kai ole mitään ihmeellistä. Toinen on ettei se 10 k€ auto ole järkevä valinta jonkun "räikkösen" käyttöön -- pettää ennen aikojaan.

        Toiset vaihtaa autoja vuoden parin välein, toiset ajaa samalla 10v. Pyörissäkin on samaa.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        j h kirjoitti:

        Brandin mukana maksaa pelkkää ilmaa? Ehkä, mutta kannattaako silti esim. katumaasturilla lähteä oikeaan maastoon ja ihmetellä miten sillä pärjää niissä olosuhteissa. Riittääkö maavara & vastaavaa.

        Vähäisessä ajossa pärjää 10 k€ autolla, mutta huollon tarve tulee nopeammin vastaan. Siinä ei kai ole mitään ihmeellistä. Toinen on ettei se 10 k€ auto ole järkevä valinta jonkun "räikkösen" käyttöön -- pettää ennen aikojaan.

        Toiset vaihtaa autoja vuoden parin välein, toiset ajaa samalla 10v. Pyörissäkin on samaa.

        Jep. Halvimpia pyöriä joutuu vaihtamaan useasti, kun taas laatupyörä kestää hyvinkin 10 vuotta vain kuluvia osia vaihtaen.


      • HeyDu
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Jep. Halvimpia pyöriä joutuu vaihtamaan useasti, kun taas laatupyörä kestää hyvinkin 10 vuotta vain kuluvia osia vaihtaen.

        Kyllä 500 euron pyöräkin kestää 10 ja ylikin vuotta. Tuhansia kilometrejä vuodessa ja vain kuluvien osien vaihtoa.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        HeyDu kirjoitti:

        Kyllä 500 euron pyöräkin kestää 10 ja ylikin vuotta. Tuhansia kilometrejä vuodessa ja vain kuluvien osien vaihtoa.

        Jep. Hyvälaatuinen fixi on alennusmyynnissä tuota luokkaa, kun tietää mitä ja mistä ostaa.


      • HeyDu
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Jep. Hyvälaatuinen fixi on alennusmyynnissä tuota luokkaa, kun tietää mitä ja mistä ostaa.

        Ei tarvitse olla fixi. Perus 7-vaihteinen 500 euron pyörä todellakin kestää yli 10 vuotta ja tuhansia kilometrejä vuodessa.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        HeyDu kirjoitti:

        Ei tarvitse olla fixi. Perus 7-vaihteinen 500 euron pyörä todellakin kestää yli 10 vuotta ja tuhansia kilometrejä vuodessa.

        Joo, joo. Lehmällä on siivet ja se lentää. :D :D :D


      • j h
        HeyDu kirjoitti:

        Ei tarvitse olla fixi. Perus 7-vaihteinen 500 euron pyörä todellakin kestää yli 10 vuotta ja tuhansia kilometrejä vuodessa.

        Tuhansia tarkoittaa enemmän kuin pari eli mennään 3 - 5 tuhatta/vuosi ja siitä 30 - 50 tuhatta km (ja yli kun oli yli 10v). Noilla kilometreillä myös runko lasketaan huollettaviin osiin. Runkoja voi hitsailla, kun väsymyksestä ratkeaa. Autoissa pyörän laakereita vaihdetaan muitakin laakereita.

        Huoltamalla pääsee pitkälle!


      • HeyDu
        j h kirjoitti:

        Tuhansia tarkoittaa enemmän kuin pari eli mennään 3 - 5 tuhatta/vuosi ja siitä 30 - 50 tuhatta km (ja yli kun oli yli 10v). Noilla kilometreillä myös runko lasketaan huollettaviin osiin. Runkoja voi hitsailla, kun väsymyksestä ratkeaa. Autoissa pyörän laakereita vaihdetaan muitakin laakereita.

        Huoltamalla pääsee pitkälle!

        Rungolle ei ole tehty mitään ja kilometrejä tulee n. 2000 vuodessa ja se kerrottuna kymmenellä on 20 000.

        Miksi ihmeessä valehtelisin? Pyörä on naisten runkoinen Tunturi Prego.


      • HeyDu
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Joo, joo. Lehmällä on siivet ja se lentää. :D :D :D

        Miksi olet noin saamarin ylimielinen?


      • Alkup. Maantiepyöräi
        HeyDu kirjoitti:

        Rungolle ei ole tehty mitään ja kilometrejä tulee n. 2000 vuodessa ja se kerrottuna kymmenellä on 20 000.

        Miksi ihmeessä valehtelisin? Pyörä on naisten runkoinen Tunturi Prego.

        Ei varmasti teräksisenä maailman huonoin ajettava, mutta...
        - veltto
        - painava

        Itse en viitsisi ajaa tuollaisella!


      • HeyDu
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Ei varmasti teräksisenä maailman huonoin ajettava, mutta...
        - veltto
        - painava

        Itse en viitsisi ajaa tuollaisella!

        No et sä silä saisikaan ajaa, kun se on mun pyörä :D


      • Alkup. Maantiepyöräi
        HeyDu kirjoitti:

        Miksi olet noin saamarin ylimielinen?

        Olen ajanut myös noilla 500€ peruspyörälläkin, joten tiedän mistä on kyse. Sellaiseen roskaan ei kannata tuhlata rahojaan!


      • Alkup. Maantiepyöräi
        HeyDu kirjoitti:

        No et sä silä saisikaan ajaa, kun se on mun pyörä :D

        Et sinäkään ajaisi sillä, jos olisit joskus kokeillut jotain muuta.


      • j h
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Ei varmasti teräksisenä maailman huonoin ajettava, mutta...
        - veltto
        - painava

        Itse en viitsisi ajaa tuollaisella!

        Etuihin kuuluu ettei sitä varasteta myyntiin turhan herkästi -- takuuta tuskin on siitäkään.

        Oma wanha runko kuuluu tuohon kategoriaan veltto ja painava -- kuten myös kuski... :) Käyttöpyöräksi 13kg ei ole liikaa mulle. Melkein kaikki laakerit on joskus vaihdettu, ne alkuperäiset on soittokellossa ja ohjainlaakerit. Huoltamalla pärjää pitkään.


      • HeyDu
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Et sinäkään ajaisi sillä, jos olisit joskus kokeillut jotain muuta.

        Luuletko tosiaan olevasi ainoa, joka ajaa maantiepyörällä?


        Ylläripylläri, olen ajan maantiepyörällä.


      • titityy titityy
        j h kirjoitti:

        Brandin mukana maksaa pelkkää ilmaa? Ehkä, mutta kannattaako silti esim. katumaasturilla lähteä oikeaan maastoon ja ihmetellä miten sillä pärjää niissä olosuhteissa. Riittääkö maavara & vastaavaa.

        Vähäisessä ajossa pärjää 10 k€ autolla, mutta huollon tarve tulee nopeammin vastaan. Siinä ei kai ole mitään ihmeellistä. Toinen on ettei se 10 k€ auto ole järkevä valinta jonkun "räikkösen" käyttöön -- pettää ennen aikojaan.

        Toiset vaihtaa autoja vuoden parin välein, toiset ajaa samalla 10v. Pyörissäkin on samaa.

        Ei tietenkään brandin mukana osta pelkkää ilmaa, mutta ei se myöskään mene niin, että kun kauppias osaa hinnoitella tuotteensa oikein, niin sen laatu heti paranee kuin taikaiskusta. Tämän älä osta halpaa -jutun ymmärtäisi, jos kyse tosiaan olisi siitä, että 2000 euron pyörä olisi huoltovapaa esim. ensimmäiset kolme vuotta, mutta näinhän ei ole. Kyllä kalliskin pyörä hajoaa ja vastaavasti Bilteman halvin pyörä kestää ihan hyvin jos sitä jaksaa huoltaa. Oleellista asiassa on se kuka ja millaista ajoa varten pyörä hankitaan. Kaikille pyöräilijöille se kallis ei todellakaan ole oikea ratkaisu vain hintansa ja laadukkaiden osiensa takia.


      • henrik ijöls72
        titityy titityy kirjoitti:

        Ei tietenkään brandin mukana osta pelkkää ilmaa, mutta ei se myöskään mene niin, että kun kauppias osaa hinnoitella tuotteensa oikein, niin sen laatu heti paranee kuin taikaiskusta. Tämän älä osta halpaa -jutun ymmärtäisi, jos kyse tosiaan olisi siitä, että 2000 euron pyörä olisi huoltovapaa esim. ensimmäiset kolme vuotta, mutta näinhän ei ole. Kyllä kalliskin pyörä hajoaa ja vastaavasti Bilteman halvin pyörä kestää ihan hyvin jos sitä jaksaa huoltaa. Oleellista asiassa on se kuka ja millaista ajoa varten pyörä hankitaan. Kaikille pyöräilijöille se kallis ei todellakaan ole oikea ratkaisu vain hintansa ja laadukkaiden osiensa takia.

        biltheman halvimpaan uuet vanteet niin pyörii.


      • henrik ijls72
        henrik ijöls72 kirjoitti:

        biltheman halvimpaan uuet vanteet niin pyörii.

        etuvanne 29.90e
        puuilo oulu


      • henrik ijls72
        henrik ijls72 kirjoitti:

        etuvanne 29.90e
        puuilo oulu

        takavannetta oikasin se on suorassa melkein etuvanne meni rikki.
        henrikki


      • henrik ijlös7213
        henrik ijls72 kirjoitti:

        takavannetta oikasin se on suorassa melkein etuvanne meni rikki.
        henrikki

        takavanne 35.90e mutta rattaanasennus ongelma.
        u tube?


    • hurrrit

      500e voi saada korkeintain OK kovarungon mtb tai perustiepyörän. Joudut viettää 2-10 tuntia sen parissa ( lukea miten nuo kuuluu hoitaa). 100e menee tarvikkeisiin. Esim. kunnon voiteesta ne pyytää 20e per purki. Kallis homma. Laittamalla 1000e saat paremman pyörän. Mielestäni ellet voi laittaa rikolliset 2000e et pääse taivaaseen. Olen suht uusi koko pyörähommassa, mutta ne myyjät kynii joka raosta tapaan 90-300% yli. Hetki sitten maksoin 39e kapineesta jonka hinta on korkeintain 2e Suomessa tehtynä. Lisäksi ne kovat materiaalit olivat jostain kuusta.

      • ururuuururuuuruururu

        Omalla kohdallani pääasia pyörän ostossa on, että sen ostaa ulkomailta. Itse kävin kotimaisella pyörämyyjällä katsomassa mallin ja mitat, jonka jälkeen "jäin harkitsemaan" ostoa ja kotiin päästyäni "harkinta" oli valmis. Netti auki ja tilausta kehiin huomattavasti halvemmalla hinnalla.

        Kunnon pyörällä on kiva ajella kun ei tarvitse maksaa ilmasta.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        ururuuururuuuruururu kirjoitti:

        Omalla kohdallani pääasia pyörän ostossa on, että sen ostaa ulkomailta. Itse kävin kotimaisella pyörämyyjällä katsomassa mallin ja mitat, jonka jälkeen "jäin harkitsemaan" ostoa ja kotiin päästyäni "harkinta" oli valmis. Netti auki ja tilausta kehiin huomattavasti halvemmalla hinnalla.

        Kunnon pyörällä on kiva ajella kun ei tarvitse maksaa ilmasta.

        Palvelu maksaa ja suomalaisilla työn hinnoilla se maksaa aika paljon. Toisaalta aloittelevan pyöräilijän kannattaa maksaa siitä palvelusta! Kyse ei ole vain pyörän valinnasta, vaan myös kaikesta siitä muusta. Mm. pyörän sovittaminen ja luovutushuolto kuuluvat siihen.


      • Cube_
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Palvelu maksaa ja suomalaisilla työn hinnoilla se maksaa aika paljon. Toisaalta aloittelevan pyöräilijän kannattaa maksaa siitä palvelusta! Kyse ei ole vain pyörän valinnasta, vaan myös kaikesta siitä muusta. Mm. pyörän sovittaminen ja luovutushuolto kuuluvat siihen.

        Tunnetustihan suomessa kaikilla on varaa maksaa siitä "palvelusta" ja isojen kauppojen ylihinnoitelluista pyöristä/huollosta.


    • ururuuururuuuruururu

      Jaa... Olet siis pyöräkauppias. Selittääkin oivasti hintaesimerkkisi "normaalikäyttäjän" pyöristä.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Keskituloinen virkamies, joka ymmärtää, ettei köyhän kannata ostaa huonoa. Halpa ja edullinen yhtyvät kovin harvoin pyöräostoksissakaan. Ostan mielummin sen edullisen kuin sen halvan.

        Kerran sain halvalla ja edullisen pyörän. Ratapyöriä myydään keväisin alennuksessa ja sain englantilaisesta nettikaupasta teräsrunkoisen fixin tosi halvalla. Jännitin vähän, mitä paketista tulee, mutta näin muutaman vuoden kokemuksella sanoisin, että pyörä oli edullinen.


      • www1
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Keskituloinen virkamies, joka ymmärtää, ettei köyhän kannata ostaa huonoa. Halpa ja edullinen yhtyvät kovin harvoin pyöräostoksissakaan. Ostan mielummin sen edullisen kuin sen halvan.

        Kerran sain halvalla ja edullisen pyörän. Ratapyöriä myydään keväisin alennuksessa ja sain englantilaisesta nettikaupasta teräsrunkoisen fixin tosi halvalla. Jännitin vähän, mitä paketista tulee, mutta näin muutaman vuoden kokemuksella sanoisin, että pyörä oli edullinen.

        Keskituloinen virkamies voisi opetella vähän keskustelutapoja.


      • 2+14
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Keskituloinen virkamies, joka ymmärtää, ettei köyhän kannata ostaa huonoa. Halpa ja edullinen yhtyvät kovin harvoin pyöräostoksissakaan. Ostan mielummin sen edullisen kuin sen halvan.

        Kerran sain halvalla ja edullisen pyörän. Ratapyöriä myydään keväisin alennuksessa ja sain englantilaisesta nettikaupasta teräsrunkoisen fixin tosi halvalla. Jännitin vähän, mitä paketista tulee, mutta näin muutaman vuoden kokemuksella sanoisin, että pyörä oli edullinen.

        Miksi ihmeessä ratapyöriä myydään keväisin alessa? Vai onko sisäpyöriä erikseen? Meillä kun Velodromi vasta aukeaa keväällä, niin tuntuu jotenkin nurinkuriselta.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        2+14 kirjoitti:

        Miksi ihmeessä ratapyöriä myydään keväisin alessa? Vai onko sisäpyöriä erikseen? Meillä kun Velodromi vasta aukeaa keväällä, niin tuntuu jotenkin nurinkuriselta.

        Muualla Euroopassa ratapyöräilykausi on talvella. Suomi taitaa olla Euroopan ainoa kehitysmaa, jossa ei ole sisähallia!


    • jep jep joo

      Kävin täällä viimeksi reilu vuosi sitten ja samalla nimimerkillä "kaupattiin" työmatkapyöräilijöille samalla tapaa ylikalliita pyöriä.

      Agenda on melko vahva kun jaksaa vuodesta toiseen kertoa ventovieraille ihmisille, että kuinka tärkeää on ostaa pyörä alan liikkeestä ja mieluummin hieman kalliimmalla kuin halvalla. Äkkiseltään arvellen ei vaikuta "keskituloisen virkamiehen" puuhastelulta, mutta pyöräkauppias...? Kenties?

      • ••••

        Niinpä ja Suomen Polkupyörätukun likkeistäkin mainostaa aina samaa liikettä, jonka nimeä en itse mainitse.


      • www1

        Keskituloisen virkamiehen tapoihin kuuluu sen sijaan toisten viestien poistattaminen kun loppuu ns paukut kesken.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        www1 kirjoitti:

        Keskituloisen virkamiehen tapoihin kuuluu sen sijaan toisten viestien poistattaminen kun loppuu ns paukut kesken.

        www1:n tapoihin taas kuuluu vainoharhaisuus, kun varatossa olevat h...t eivät teekään kauppansa? Köyhän ei kannata ostaa halpaa, se on kovin harvoin edullista. Hyvä peruspyörä on "crossari" noin tonnin hintaluokassa.


      • www1
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        www1:n tapoihin taas kuuluu vainoharhaisuus, kun varatossa olevat h...t eivät teekään kauppansa? Köyhän ei kannata ostaa halpaa, se on kovin harvoin edullista. Hyvä peruspyörä on "crossari" noin tonnin hintaluokassa.

        "www1:n tapoihin taas kuuluu vainoharhaisuus, kun varatossa olevat h...t eivät teekään kauppansa?"

        Nostit kissan hyvin pöydälle kun puhuit tuosta vainoharhaisuudesta.

        Visainen kysymys kuuluukin: jos ihmisellä on jokin jumiutuma tai asia mistä hän ei pääse yli (esim pyöräkauppiaiden näkeminen jokapuolella) niin miksi sitä kutsutaan?

        Vastanneiden kesken arvotaan Konan Honky Tonk


      • Et tollai toisper alkup
        www1 kirjoitti:

        "www1:n tapoihin taas kuuluu vainoharhaisuus, kun varatossa olevat h...t eivät teekään kauppansa?"

        Nostit kissan hyvin pöydälle kun puhuit tuosta vainoharhaisuudesta.

        Visainen kysymys kuuluukin: jos ihmisellä on jokin jumiutuma tai asia mistä hän ei pääse yli (esim pyöräkauppiaiden näkeminen jokapuolella) niin miksi sitä kutsutaan?

        Vastanneiden kesken arvotaan Konan Honky Tonk

        Ylivoimainen vinkki on että älä missääm tapauksessa osta jostain interistä pyörää
        Järjettömän ylihintaisia ja palvelu on hyperkaupallista sontaa


      • Hybridikauppias vai ei?
        Et tollai toisper alkup kirjoitti:

        Ylivoimainen vinkki on että älä missääm tapauksessa osta jostain interistä pyörää
        Järjettömän ylihintaisia ja palvelu on hyperkaupallista sontaa

        Jokainen saa ostaa sellaisen pyörän kuin haluaa vapaasti valitsemastaan liikkeestä ja alkuperäinen mäkättäjä saa kihistä keskenään.


      • www1
        Hybridikauppias vai ei? kirjoitti:

        Jokainen saa ostaa sellaisen pyörän kuin haluaa vapaasti valitsemastaan liikkeestä ja alkuperäinen mäkättäjä saa kihistä keskenään.

        Vinkkejä ja mielipiteitä saa tietty sanoa mutta toista pitää kuunnella.Omien näkemysten pakkotuputtaminen ehdottomina totuuksina joka ketjussa on hiukkasen rasittavaa.

        Se on jännä juttu että vaikka fillarifoorumi on hifimpi palsta niin siellä voi keskustella aika vapaasti kenenkään pätemättä tai jyräämättä.

        Löysin sieltä myös muotipoliisi-ketjun missä fillaristereotypioita käytiin huumorilla läpi tyyliin "Voiko maastopyöräilijä tervehtiä käyrätankoisella liikkuvaa"..hauska ketju.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        www1 kirjoitti:

        Vinkkejä ja mielipiteitä saa tietty sanoa mutta toista pitää kuunnella.Omien näkemysten pakkotuputtaminen ehdottomina totuuksina joka ketjussa on hiukkasen rasittavaa.

        Se on jännä juttu että vaikka fillarifoorumi on hifimpi palsta niin siellä voi keskustella aika vapaasti kenenkään pätemättä tai jyräämättä.

        Löysin sieltä myös muotipoliisi-ketjun missä fillaristereotypioita käytiin huumorilla läpi tyyliin "Voiko maastopyöräilijä tervehtiä käyrätankoisella liikkuvaa"..hauska ketju.

        Mutta harvoin siellä kukaan esittääkään ostavansa 500:lla pyörää, joka sopii sekä työmatkoihin, maantielenkkeihin että maastoajoon. Vaatimusmäärittely on niillä, jotka tuonne eksyvät, yleensä jo vähän realistisempi. Samoin kuva hintatasosta on jo oikealla hehtaarilla.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        •••• kirjoitti:

        Niinpä ja Suomen Polkupyörätukun likkeistäkin mainostaa aina samaa liikettä, jonka nimeä en itse mainitse.

        SPPT:n liikkeistä vain Hyvinkään liike on ollut kelvollinen. Omistaja on entinen alan ammattilainen.

        Jos SPPT kykenisi monistamaan tuon ammattitaidon, olisi Suomessa todella vaikea kilpailutilanne muilla!


      • www1
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Mutta harvoin siellä kukaan esittääkään ostavansa 500:lla pyörää, joka sopii sekä työmatkoihin, maantielenkkeihin että maastoajoon. Vaatimusmäärittely on niillä, jotka tuonne eksyvät, yleensä jo vähän realistisempi. Samoin kuva hintatasosta on jo oikealla hehtaarilla.

        Joku hakee 500e yleispyörää niin sitten alkaa tämä loputon jargoni joka päätyy aina siihen honkitonkiin..ihan aina.

        "Hyvä nyrkkisääntö on, ettei Suomen hinnoilla kannata ostaa alle:
        - 1000€ vaihdepyörää
        - 1500€ etujousitettua pyörää tai
        - 2000€ täysjousitettua pyörää."

        Ei kauhean rakentavaa ja joka ketjussa saamistasi miinuksista voinet päätellä jotain. Kirjoita vaikka mitä itse hankkisit sillä 500eurolla ja jos joku on eri mieltä niin elät sen asian kanssa.

        Minulla ei ole hybridiä mutta jos joku sen hyväksi kokee niin se ei ole minulta pois millään lailla.

        Tällä palstalla pääosa porukasta ei halua omistaa kuin sen yhden pyörän ja silloin ei tarvita niitä nyrkkisääntöjä "maastoon maastopyörä jne..." koska siinä vaiheessa taas alat saamaan niitä miinuksia ja ketju ei taas johda mihinkään.

        Fillaroida voi myös ilman parktoolin 100euron sarjaa ja ilman kolmea ajopaitaa.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        www1 kirjoitti:

        Joku hakee 500e yleispyörää niin sitten alkaa tämä loputon jargoni joka päätyy aina siihen honkitonkiin..ihan aina.

        "Hyvä nyrkkisääntö on, ettei Suomen hinnoilla kannata ostaa alle:
        - 1000€ vaihdepyörää
        - 1500€ etujousitettua pyörää tai
        - 2000€ täysjousitettua pyörää."

        Ei kauhean rakentavaa ja joka ketjussa saamistasi miinuksista voinet päätellä jotain. Kirjoita vaikka mitä itse hankkisit sillä 500eurolla ja jos joku on eri mieltä niin elät sen asian kanssa.

        Minulla ei ole hybridiä mutta jos joku sen hyväksi kokee niin se ei ole minulta pois millään lailla.

        Tällä palstalla pääosa porukasta ei halua omistaa kuin sen yhden pyörän ja silloin ei tarvita niitä nyrkkisääntöjä "maastoon maastopyörä jne..." koska siinä vaiheessa taas alat saamaan niitä miinuksia ja ketju ei taas johda mihinkään.

        Fillaroida voi myös ilman parktoolin 100euron sarjaa ja ilman kolmea ajopaitaa.

        ParkToolin halpa, vähän yli 100€:n sarja ja kunnollinen huoltoteline alta 150€ ovat tärkeitä juuri halpapyörien ostajalle! Niitä joutuu vähän säätämään joka lenkin jälkeen. Minulla on kokemusta niin A-sarjan (ei koskaan enää) kuin 2200:sta Shimanosta.


      • 6+19
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        ParkToolin halpa, vähän yli 100€:n sarja ja kunnollinen huoltoteline alta 150€ ovat tärkeitä juuri halpapyörien ostajalle! Niitä joutuu vähän säätämään joka lenkin jälkeen. Minulla on kokemusta niin A-sarjan (ei koskaan enää) kuin 2200:sta Shimanosta.

        Tämä oli varmaan ihan puhdas trolli, vai mitä? Minäpä kerron miten minä ihan oikeasti pyöräilen ja olen pyöräillyt koko elämäni. Ostan halvan pyörän tarjouksesta. Edellinen maksoi muistaakseni 299 euroa. Ajan sillä pyörällä kunnes se hajoaa ja ostan sitten uuden pyörän. Siinä välissä ruiskutan pullosta aseöljyä tai vastaavaa ketjuihin ja paikkaan sisäkumin, jos se menee puhki. Muita huoltotoimenpiteitä en tee ja ammattilaiselle en pyörää voi viedä koska Suomessa valitettavasti kaikki palvelut ovat niin kalliita, että se ei halvan pyörän kohdalla kannata. Edellisen pyörän, joka tänä kesänä meni vaihtoon, ostin muistaakseni 2006, mutta sen elinkaareen osui yksi vuosi jolloin en ajanut ollenkaan.

        Enemmän tai vähemmän yllämainitulla tavalla toimii varmasti valtaosa pyöräilijöistä. Kilpapyöräilijät ja harrastajat ovat marginaalinen ryhmä pyörän käyttäjistä. Parin kilometrin kauppamatkoja ja pieniä työmatkoja (=ei hikeä) ajavan ei tarvitse iskeä pyöräänsä huoltopenkkiin pieniä säätöjä varten.


      • ••••
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        SPPT:n liikkeistä vain Hyvinkään liike on ollut kelvollinen. Omistaja on entinen alan ammattilainen.

        Jos SPPT kykenisi monistamaan tuon ammattitaidon, olisi Suomessa todella vaikea kilpailutilanne muilla!

        No niin eli taas itse harrastat markkinointia, etkö itse huomaa kuinka epälooginen olet?

        Minusta Kannelmäen Prismasta saa parhaat polkupyörät. Olenko tosisssni vai en, ihan sama, koska tämä palsta on ihan honkitonkista.


      • www1
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        ParkToolin halpa, vähän yli 100€:n sarja ja kunnollinen huoltoteline alta 150€ ovat tärkeitä juuri halpapyörien ostajalle! Niitä joutuu vähän säätämään joka lenkin jälkeen. Minulla on kokemusta niin A-sarjan (ei koskaan enää) kuin 2200:sta Shimanosta.

        Tämän palstan porukoille pyörä on kulkuneuvo paikasta toiseen, kunto kasvaa maisemat vaihtuu ja hauskaa on. Osa palstalaisista korjaa itse enemmän mutta suurin osa öljyää ehkä ketjut mutta teettää loput sitten korjaajalla.

        Joskus täällä saattaa joku kysyä vaikka Acera-takavaihtajan vaijerin vaihdosta ja kysynkin miten vastaat?

        1. Aloitat taas loputtoman sepostuksen työkalusarjoista,huoltotelineistä ja kuinka luokatonta kuraa kyseinen vaihtaja on jne jne... ja kysyjä ei taaskaan hyödy mitään. Tästä seuraa että joudut väittelyyn ja koska et kestä vastaansanomista poistatat viestit.

        2. Kerrot mitä työkaluja hän tarvitsee ja neuvot selkeästi miten homma hoituu ja kerrot vaikka mistä löytyy räjäytyskuvat kyseiseen systeemiin. Kysyjä saa vaijerin vaihdettua ja pääsee pyöräilemään mikä on palstan teema.

        Vaijerin vaihtamiset ja säädöt onnistuu aika perustyökaluilla ja muutenkin työkaluja voi pikkuhiljaa hankkia kun tiedot pyörien mekaniikasta kasvavat ja jos intoa roplaamiseen löytyy.


      • LZ 127
        6+19 kirjoitti:

        Tämä oli varmaan ihan puhdas trolli, vai mitä? Minäpä kerron miten minä ihan oikeasti pyöräilen ja olen pyöräillyt koko elämäni. Ostan halvan pyörän tarjouksesta. Edellinen maksoi muistaakseni 299 euroa. Ajan sillä pyörällä kunnes se hajoaa ja ostan sitten uuden pyörän. Siinä välissä ruiskutan pullosta aseöljyä tai vastaavaa ketjuihin ja paikkaan sisäkumin, jos se menee puhki. Muita huoltotoimenpiteitä en tee ja ammattilaiselle en pyörää voi viedä koska Suomessa valitettavasti kaikki palvelut ovat niin kalliita, että se ei halvan pyörän kohdalla kannata. Edellisen pyörän, joka tänä kesänä meni vaihtoon, ostin muistaakseni 2006, mutta sen elinkaareen osui yksi vuosi jolloin en ajanut ollenkaan.

        Enemmän tai vähemmän yllämainitulla tavalla toimii varmasti valtaosa pyöräilijöistä. Kilpapyöräilijät ja harrastajat ovat marginaalinen ryhmä pyörän käyttäjistä. Parin kilometrin kauppamatkoja ja pieniä työmatkoja (=ei hikeä) ajavan ei tarvitse iskeä pyöräänsä huoltopenkkiin pieniä säätöjä varten.

        "Ostan halvan pyörän tarjouksesta. Edellinen maksoi muistaakseni 299 euroa. Ajan sillä pyörällä kunnes se hajoaa ja ostan sitten uuden pyörän."

        300 euron pyörä ei kuulosta kovin halvalta hylättäväksi ensimmäisen vian jälkeen. Mutta onnistuuhan tuo, jos on riittävän suurituloinen tai pyöräilee riittävän vähän.


      • 9+1
        LZ 127 kirjoitti:

        "Ostan halvan pyörän tarjouksesta. Edellinen maksoi muistaakseni 299 euroa. Ajan sillä pyörällä kunnes se hajoaa ja ostan sitten uuden pyörän."

        300 euron pyörä ei kuulosta kovin halvalta hylättäväksi ensimmäisen vian jälkeen. Mutta onnistuuhan tuo, jos on riittävän suurituloinen tai pyöräilee riittävän vähän.

        Toisaalta kuudelle vuodelle jaettuna se on 50 euroa vuodessa. Saman verran kuin punttisalimaksu kuukaudessa. Olisihan niitä pyöriä kiva periaatteesta huollattaa, mutta kun huoltohinnat osineen ovat helposti päälle satasen,niin ei maksa vaivaa.


      • 16+19
        www1 kirjoitti:

        Tämän palstan porukoille pyörä on kulkuneuvo paikasta toiseen, kunto kasvaa maisemat vaihtuu ja hauskaa on. Osa palstalaisista korjaa itse enemmän mutta suurin osa öljyää ehkä ketjut mutta teettää loput sitten korjaajalla.

        Joskus täällä saattaa joku kysyä vaikka Acera-takavaihtajan vaijerin vaihdosta ja kysynkin miten vastaat?

        1. Aloitat taas loputtoman sepostuksen työkalusarjoista,huoltotelineistä ja kuinka luokatonta kuraa kyseinen vaihtaja on jne jne... ja kysyjä ei taaskaan hyödy mitään. Tästä seuraa että joudut väittelyyn ja koska et kestä vastaansanomista poistatat viestit.

        2. Kerrot mitä työkaluja hän tarvitsee ja neuvot selkeästi miten homma hoituu ja kerrot vaikka mistä löytyy räjäytyskuvat kyseiseen systeemiin. Kysyjä saa vaijerin vaihdettua ja pääsee pyöräilemään mikä on palstan teema.

        Vaijerin vaihtamiset ja säädöt onnistuu aika perustyökaluilla ja muutenkin työkaluja voi pikkuhiljaa hankkia kun tiedot pyörien mekaniikasta kasvavat ja jos intoa roplaamiseen löytyy.

        Oleellista onkin huomata millä palstalla ollaan. Suomi24 harvemmin on tosiharrastajan tietopankki missään asiassa, vaan nimenomaan taviksen helppo kyselypaikka. Tietysti on aina hienoa kun vastaajina saattaa olla oikeita asiantuntijoita, mutta usein se riittää kun joku tietää edes jotain josta on apua.


      • ••••
        9+1 kirjoitti:

        Toisaalta kuudelle vuodelle jaettuna se on 50 euroa vuodessa. Saman verran kuin punttisalimaksu kuukaudessa. Olisihan niitä pyöriä kiva periaatteesta huollattaa, mutta kun huoltohinnat osineen ovat helposti päälle satasen,niin ei maksa vaivaa.

        Mutta toisaalta jos tekee vuosihuollon kerran vuodessa ja siihen mahdollisesti kuluneitten osien vaihto, niin se on jotain 80-160 eli ei se nyt niin kamalan kallista ole.

        Itse en ostaisi niin huonoa pyörää, että en kehtaisi viedä sitä huoltoon eli maksan sen noin 500 euroa ihan mielelläni merkkipyörästä.


        Ja nyt ei tarvitse tulla länkyttämään, että merkkipyörä maksaa vähintään 1000 euroa.


      • j h
        9+1 kirjoitti:

        Toisaalta kuudelle vuodelle jaettuna se on 50 euroa vuodessa. Saman verran kuin punttisalimaksu kuukaudessa. Olisihan niitä pyöriä kiva periaatteesta huollattaa, mutta kun huoltohinnat osineen ovat helposti päälle satasen,niin ei maksa vaivaa.

        Eipä ne kulut paljoa korkeammat tarvii olla "merkkipyörässäkään". Jos vielä lasketaan kilometrikohtaisia kuluja, niin erot korostuu?

        Sanotaan, että pyörä kestää huoltamatta 3000km (ketjujen vaihtoväli, jos niitä putsailee ja voitelee). 300e pyörällä tuosta tulee 10c/km.

        Mun molemmat pyörät on hankittu viime vuosituhannella ja kuluista en ole pitänyt kirjaa. Maastopyörän hankin silloin uutena ja onhan siinä jotain puutteita nykyisiin nähden (V-jarrut), mutta ihan heti en sitä vaihda mihin tahansa uuteen "halpaan". Taakse hankin uuden kiekon, kun jarrupinnat oli jo sorvattu ohueksi... Silti vanhan "merkkipyörän" käyttö näyttää halvemmalta kuin halpispyörän käyttö.

        Kallein "remontti" oli uudet vaihdevivut, kun vanhat kului loppuun. Kustannus vivuille, rataspakalle ja ketjuille oli 120e. Samalla tuli vaihteisiin yksi pykälä lisää -- taso parani? Vaihteet vaihtuu kellon tarkasti :)

        Ite sanoisin pennin venyttäjän ajavan "merkkipyörällä", sellaisella jota kannattaa huoltaa...


      • www1
        LZ 127 kirjoitti:

        "Ostan halvan pyörän tarjouksesta. Edellinen maksoi muistaakseni 299 euroa. Ajan sillä pyörällä kunnes se hajoaa ja ostan sitten uuden pyörän."

        300 euron pyörä ei kuulosta kovin halvalta hylättäväksi ensimmäisen vian jälkeen. Mutta onnistuuhan tuo, jos on riittävän suurituloinen tai pyöräilee riittävän vähän.

        Tuollainen 3satkun pyörä on loistava huoltohommien harjoitteluun jos mielenkiintoa riittää.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        j h kirjoitti:

        Eipä ne kulut paljoa korkeammat tarvii olla "merkkipyörässäkään". Jos vielä lasketaan kilometrikohtaisia kuluja, niin erot korostuu?

        Sanotaan, että pyörä kestää huoltamatta 3000km (ketjujen vaihtoväli, jos niitä putsailee ja voitelee). 300e pyörällä tuosta tulee 10c/km.

        Mun molemmat pyörät on hankittu viime vuosituhannella ja kuluista en ole pitänyt kirjaa. Maastopyörän hankin silloin uutena ja onhan siinä jotain puutteita nykyisiin nähden (V-jarrut), mutta ihan heti en sitä vaihda mihin tahansa uuteen "halpaan". Taakse hankin uuden kiekon, kun jarrupinnat oli jo sorvattu ohueksi... Silti vanhan "merkkipyörän" käyttö näyttää halvemmalta kuin halpispyörän käyttö.

        Kallein "remontti" oli uudet vaihdevivut, kun vanhat kului loppuun. Kustannus vivuille, rataspakalle ja ketjuille oli 120e. Samalla tuli vaihteisiin yksi pykälä lisää -- taso parani? Vaihteet vaihtuu kellon tarkasti :)

        Ite sanoisin pennin venyttäjän ajavan "merkkipyörällä", sellaisella jota kannattaa huoltaa...

        Halpapyörä ei kestä huomtamatta edes 100 kilometriä. Niissä on jatkuvasti jotain pientä kiristettävää, säädetttävää ja vaihdettavaa. Kokemusta niistäkin on. Sen takia juuri halpapyörän ostajalle ovat hyvät työtilat, laadukkaat työkalut ja toimiva huoltoteline niin tärkeitä.


      • www1
        •••• kirjoitti:

        Mutta toisaalta jos tekee vuosihuollon kerran vuodessa ja siihen mahdollisesti kuluneitten osien vaihto, niin se on jotain 80-160 eli ei se nyt niin kamalan kallista ole.

        Itse en ostaisi niin huonoa pyörää, että en kehtaisi viedä sitä huoltoon eli maksan sen noin 500 euroa ihan mielelläni merkkipyörästä.


        Ja nyt ei tarvitse tulla länkyttämään, että merkkipyörä maksaa vähintään 1000 euroa.

        "Mutta toisaalta jos tekee vuosihuollon kerran vuodessa ja siihen mahdollisesti kuluneitten osien vaihto, niin se on jotain 80-160 eli ei se nyt niin kamalan kallista ole."

        On tietysti kynnys viedä 3sadan pyörä huoltoon kun tuo 80e ei sisällä mitään osia vaan osien kiristelyä ja säätöä ynnä muuta. Tuohon kun laitetaan päälligummit,jarrupalat ja työn hinta niin ollaan siellä 160eurossa nopeasti.

        Kuluissa säästää kun opettelee vaihtamaan jarrupaloja ja renkaita jos kutsumusta roplaamiseen löytyy.Netissä on paljon ohjeita nykyään ja shimano tech-docsien avulla on selvitty monesta.



        Vaijereiden vaihdotkin onnistuu kun taidot karttuu.


      • www1
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Halpapyörä ei kestä huomtamatta edes 100 kilometriä. Niissä on jatkuvasti jotain pientä kiristettävää, säädetttävää ja vaihdettavaa. Kokemusta niistäkin on. Sen takia juuri halpapyörän ostajalle ovat hyvät työtilat, laadukkaat työkalut ja toimiva huoltoteline niin tärkeitä.

        Halvoissa pyörissä vaihteet ei pysy säädöissään joten niiden perussäätö on ihan hyvä opetella. Huoltotelinettä ei tarvitse ostaa ja tiloja sille ei tarvitse lähteä vuokraamaan. Työkaluja voi aluksi lainata vaikka kavereilta tai hankkia sitä mukaa kun niitä tarvitsee. Kuuskulmasetti ei paljoa kustanna.

        Tein pyörään täyden voimansiirtoremontin ja ilman parktoolin settiä ja huoltotelinettä, työkaluja on kertynyt vuosien saatossa.

        Teline on toki kätevä,sitä en kiellä mutta mikään peruspolkijan must-have juttu se ei ole kuten ei ole se 100e settikään.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        •••• kirjoitti:

        No niin eli taas itse harrastat markkinointia, etkö itse huomaa kuinka epälooginen olet?

        Minusta Kannelmäen Prismasta saa parhaat polkupyörät. Olenko tosisssni vai en, ihan sama, koska tämä palsta on ihan honkitonkista.

        Totta kai pitää kertoa, missä firmoissa homma toimii! Helsingissä Velosport ja pyorahuolto.com ovat olleet hyviä.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        www1 kirjoitti:

        Halvoissa pyörissä vaihteet ei pysy säädöissään joten niiden perussäätö on ihan hyvä opetella. Huoltotelinettä ei tarvitse ostaa ja tiloja sille ei tarvitse lähteä vuokraamaan. Työkaluja voi aluksi lainata vaikka kavereilta tai hankkia sitä mukaa kun niitä tarvitsee. Kuuskulmasetti ei paljoa kustanna.

        Tein pyörään täyden voimansiirtoremontin ja ilman parktoolin settiä ja huoltotelinettä, työkaluja on kertynyt vuosien saatossa.

        Teline on toki kätevä,sitä en kiellä mutta mikään peruspolkijan must-have juttu se ei ole kuten ei ole se 100e settikään.

        Huoltotelineellä tehtynä huollot ja korjaukset ovat helpompia ja ergonomisemmin tehtyjä. Jos olisit sairaanhoito- tai varastoalalla, ymmärtäisit ergonomian tärkeyden.

        Työkalut voi toki ostaa yksitellenkin. Voi myös ostaa kalleimpia ja parhaimpia merkkejä. Esimerkiksi tuota edullista ja kohtuu laadukasta Park Tool'sin perussarjaa vastaava Pedros'n sarja maksaa 250€. Totta kai niissä on eroa mm. karkaisussa, mutta satunnaiseen käyttöön riittää tuo halvempikin.


      • suosittelen
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Totta kai pitää kertoa, missä firmoissa homma toimii! Helsingissä Velosport ja pyorahuolto.com ovat olleet hyviä.

        Hyvinkäältä saa myös upeita hybridejä.


      • öööööh
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Huoltotelineellä tehtynä huollot ja korjaukset ovat helpompia ja ergonomisemmin tehtyjä. Jos olisit sairaanhoito- tai varastoalalla, ymmärtäisit ergonomian tärkeyden.

        Työkalut voi toki ostaa yksitellenkin. Voi myös ostaa kalleimpia ja parhaimpia merkkejä. Esimerkiksi tuota edullista ja kohtuu laadukasta Park Tool'sin perussarjaa vastaava Pedros'n sarja maksaa 250€. Totta kai niissä on eroa mm. karkaisussa, mutta satunnaiseen käyttöön riittää tuo halvempikin.

        No eipä sitä pyörää huolleta kahdeksasta neljään eli ergonomialla ei ole väliä.


      • www1
        www1 kirjoitti:

        Tuollainen 3satkun pyörä on loistava huoltohommien harjoitteluun jos mielenkiintoa riittää.

        "Tuollainen 3satkun pyörä on loistava huoltohommien harjoitteluun jos mielenkiintoa riittää. "

        Tällä tarkoitan ihan sitä että tuollainen halvempi pyörä toimii vähän niinkuin kouluna pyöriin tutustuessa. Kalliimmatkin tarvitsevat huoltoa kunnossa pysyäkseen, niissä vain vaihteiston säädöt pitävät paremmin.


      • www1
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Huoltotelineellä tehtynä huollot ja korjaukset ovat helpompia ja ergonomisemmin tehtyjä. Jos olisit sairaanhoito- tai varastoalalla, ymmärtäisit ergonomian tärkeyden.

        Työkalut voi toki ostaa yksitellenkin. Voi myös ostaa kalleimpia ja parhaimpia merkkejä. Esimerkiksi tuota edullista ja kohtuu laadukasta Park Tool'sin perussarjaa vastaava Pedros'n sarja maksaa 250€. Totta kai niissä on eroa mm. karkaisussa, mutta satunnaiseen käyttöön riittää tuo halvempikin.

        "Jos olisit sairaanhoito- tai varastoalalla, ymmärtäisit ergonomian tärkeyden."

        Ergonomia on muuten hyvinkin tuttua työn puolesta ja remontti onnistui ilman telinettä ihan mainiosti paikkojen kipeytymättä. Teline hankitaan kun se koetaan tarpeelliseksi mutta kuten totesin niin mikään peruspolkijan pakkohankinta se ei ole.

        Jos asennat vaikka valaistuksen kattoon niin hankitko sähkömiehen kamppeet.

        Halvempien pyörien mukana tulee usein "työkaluja" niitä ei kannata käyttää.

        "ymmärtäisit ergonomian tärkeyden" argh..


      • mitä vaihdetaan
        •••• kirjoitti:

        Mutta toisaalta jos tekee vuosihuollon kerran vuodessa ja siihen mahdollisesti kuluneitten osien vaihto, niin se on jotain 80-160 eli ei se nyt niin kamalan kallista ole.

        Itse en ostaisi niin huonoa pyörää, että en kehtaisi viedä sitä huoltoon eli maksan sen noin 500 euroa ihan mielelläni merkkipyörästä.


        Ja nyt ei tarvitse tulla länkyttämään, että merkkipyörä maksaa vähintään 1000 euroa.

        Mitä osia pitää vaihtaa vuosittain satasella?

        En ole pyöräillyt mitenkään älyttömästi 15 vuotta vanhalla pyörälläni, joitain satasia vuodessa, mutta en ole myöskään vaihtanut siihen mitään muuta kuin istuimen ja kumit (sisäkumit pariin kertaan ja päälykumit kertaalleen), eivät ole maksaneet yhteensä läheskään satasta. Nyt pyörä on kyllä siinä kunnossa että vaihde ja jarruvaijerit pitäisi kohta vaihtaa.


      • ••••
        mitä vaihdetaan kirjoitti:

        Mitä osia pitää vaihtaa vuosittain satasella?

        En ole pyöräillyt mitenkään älyttömästi 15 vuotta vanhalla pyörälläni, joitain satasia vuodessa, mutta en ole myöskään vaihtanut siihen mitään muuta kuin istuimen ja kumit (sisäkumit pariin kertaan ja päälykumit kertaalleen), eivät ole maksaneet yhteensä läheskään satasta. Nyt pyörä on kyllä siinä kunnossa että vaihde ja jarruvaijerit pitäisi kohta vaihtaa.

        Jos ajaa tuhansia kilometrejä vuodessa, kuten minä niin

        - hyvät, pistosuojatut ulkorenkaat
        - ketju ja rattaat
        - jarrupalat
        - mahdollisesti katkenneet pinnat jne.

        Lisää tähän huoltomiehen työ ja vuosihuolto hinta, niin kyllä siitä reilusti yli satanen tulee.


      • EiIhanVielä
        •••• kirjoitti:

        Mutta toisaalta jos tekee vuosihuollon kerran vuodessa ja siihen mahdollisesti kuluneitten osien vaihto, niin se on jotain 80-160 eli ei se nyt niin kamalan kallista ole.

        Itse en ostaisi niin huonoa pyörää, että en kehtaisi viedä sitä huoltoon eli maksan sen noin 500 euroa ihan mielelläni merkkipyörästä.


        Ja nyt ei tarvitse tulla länkyttämään, että merkkipyörä maksaa vähintään 1000 euroa.

        No tuskin se fillarin huolto missään 1000 euroa maksaa. Ehkä joskus 10 vuoden kuluttua voi maksaakin.


    • Tosi köyhälistöä

      Köyhä ostaa pyöräilykauden viimeisen jämän marketin loppualennuksista satasella tai kahdella. Hyvällä tuurilla sellaisella ajaa vuoden tai pari.

      Ja jos jokin kohta hajoaa, kellarissa on paljon entisiä pyöränraatoja, joista löytyy helpolla varaosia.

    • henrik ijös7212

      altuksen saa 300e pienen iso kallis

      • henrik ijls721432434

        bicyclking forum fun


      • kokonaiskakakaakaka
        henrik ijls721432434 kirjoitti:

        bicyclking forum fun

        ostin kans kokeilematta koko kokonaisjakaumaa, nyt kun käy alepassa hakemassa mäyräkoiran niin peräpuolisko osuu koiraan ja ne saattaa pudota pakkarilta


    • Se oikea koko
    • 10+1
    • aapeli18

      Kysyä neuvoa Suomi24 keskustelupalstalta.

    • ksjsks8

      Vittu mitä idiootteja.. Aitoja asiantuntijoita

    • hyvinKulkurilla

      Itse pyöräilen tuollaiset päivittäiset matkat vuoden 1979 Kulkurilla.

      OIKEALLA SUOMESSA TEHDYLLÄ KESTÄVÄLLÄ POLKUPYÖRÄLLÄ.

      Renkaita joutuu joskus vaihtamaan, uuden satulan ostin 10 v sitten. Muutoin kaikki alkuperäistä.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8403
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4674
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4353
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3493
    6. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3470
    7. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3368
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3133
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2871
    10. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2634
    Aihe