Minkä takia löydään nyrkkipystyssä? Eli normaali lyönnissähän rystyset on ylöspäin, mutta jossain lajeissa lyödään niin että nyrkki on pystysuorassa.
Lyönti nyrkillä
12
4600
Vastaukset
- Sensei
Yleisin syy lienee se, että pystynyrkki minimoi osumisen nimettömän ja pikkusormen rystysillä. Nuo kun hajoavat kovin helposti jos ei ole hanskoja kädessä...
- Karateka
Toisen kerran sama asia...
Juju on siinä ranteen asennossa, jolla käännetään lyöntipinnaksi etu ja keskirystynen, jolloin saadaan lyötyä vaakanyrkillä täysin turvallisesti. Ainakin minun mielestäni tämä on voimakkaampi tapa (tottumus saattaa vaikuttaa tähän mutta esimerkiksi näkemissäni nyrkkimurskauksissa nyrkki on ollut vaakatasossa) - Sensei
Karateka kirjoitti:
Toisen kerran sama asia...
Juju on siinä ranteen asennossa, jolla käännetään lyöntipinnaksi etu ja keskirystynen, jolloin saadaan lyötyä vaakanyrkillä täysin turvallisesti. Ainakin minun mielestäni tämä on voimakkaampi tapa (tottumus saattaa vaikuttaa tähän mutta esimerkiksi näkemissäni nyrkkimurskauksissa nyrkki on ollut vaakatasossa)Niin monissa karate tyyleissä lydään juuri noin.
Monissa kung fu tyyleissä taas erilailla.
Ja sitten monissa tyyleissä tällä pystynyrkillä.
Perusteena pystynyrkille on edelleen kuitenkin se, että se MAKSIMOI käden ehjänä pysymisen. Tämä ei tarkoita, etteikö se voisi mennä rikki tai etteikö muut lyönnit saataisi harjoittelulla turvallisemmiksi. Pystynyrkissä vaan osumat otetaan niillä rystysillä jotka ovat jo valmiiksi kestävimmät, tai siis yritetään ottaa. - Karateka
Sensei kirjoitti:
Niin monissa karate tyyleissä lydään juuri noin.
Monissa kung fu tyyleissä taas erilailla.
Ja sitten monissa tyyleissä tällä pystynyrkillä.
Perusteena pystynyrkille on edelleen kuitenkin se, että se MAKSIMOI käden ehjänä pysymisen. Tämä ei tarkoita, etteikö se voisi mennä rikki tai etteikö muut lyönnit saataisi harjoittelulla turvallisemmiksi. Pystynyrkissä vaan osumat otetaan niillä rystysillä jotka ovat jo valmiiksi kestävimmät, tai siis yritetään ottaa."Pystynyrkissä vaan osumat otetaan niillä rystysillä jotka ovat jo valmiiksi kestävimmät, tai siis yritetään ottaa."
Tämä siis tarkoittaa etu ja keskirystystä??
Enkös minä juuri puhunut näistä kahdesta rystysestä aiemmassa visestissäni? Ainakin minulla vaakanyrkillä nuo kaksi rystystä kääntyvät eteen aivan luonnollisesti... Makiwaraa lyödessäkin nyrkki on minulla vaakatasossa. - Sensei
Karateka kirjoitti:
"Pystynyrkissä vaan osumat otetaan niillä rystysillä jotka ovat jo valmiiksi kestävimmät, tai siis yritetään ottaa."
Tämä siis tarkoittaa etu ja keskirystystä??
Enkös minä juuri puhunut näistä kahdesta rystysestä aiemmassa visestissäni? Ainakin minulla vaakanyrkillä nuo kaksi rystystä kääntyvät eteen aivan luonnollisesti... Makiwaraa lyödessäkin nyrkki on minulla vaakatasossa.Kyllä tarkoitan etu ja keskisormen rystystä.
Jos lyöt ihmistä leukaan niin pystynyrkki minimoi sen mahdollisuuden, että joku muu kohta osuu siihen luuhun.
Ja kuten kaikki tiedämme, herra murphy vierailee aika usein kun aletaan satuttamaan toisia ihmisiä.
Pystynyrkki yksinään ei tietysti takaa turvallisempaa lyöntiä mutta mahdollisuus osua niillä pienillä rystysillä on silloin minimoitu.
- Miklu
Kukaan ei vissiin jaksanut lukaista tuota linkin päässä olevaan tekstiä noista muista vastauksista päätellen...
- jujutsuka
tätä. Pistä käsi nyrkkiin, ranne suoraan ja laita se seinää vasten, rystyset oman otsan korkeudelle ja kääntele sitä seinää vasten. Huomaat varmaan, että pystyasennossa seinään koskee vain etu- ja keskisormen rystyset kuten pitääkin ja vaaka-asennossa, vaikka nyrkki olisi hyvin puristettu kasaan saattaa sormien keskimmäiset nivelet osua ensin mikä taas ei välttämättä ole hyvä, kun lyödään paljaalla nyrkillä. Tämä on minun teoria kyseisestä lyöntitavasta. Jotku vanhat karatekat löi nyrkin keskimmäisillä nivelillä, mutta tarkoituksella. Siinä lyönnissä nyrkki on vaakatasossa, mutta ranne on vähän ylöspäin kääntynyt ja ranne ja keskimmäiset sormien nivelet on samassa linjassa.
- Karateka
"vaikka nyrkki olisi hyvin puristettu kasaan saattaa sormien keskimmäiset nivelet osua ensin mikä taas ei välttämättä ole hyvä, kun lyödään paljaalla nyrkillä."
Mistä sinä tämän tempasit???
Nyrkki vaakatasossa lyöntipintana etu ja keskisormenrystyset. Juju on pistää ranne suoraksi niin nuo rystyset kääntyvät ihan itsestään lyöntipinnaksi ja luulinjat ovat sellaiset ettei ranne vahingossakaan nyrjähdä osumahetkellä. - jujutsuka
Karateka kirjoitti:
"vaikka nyrkki olisi hyvin puristettu kasaan saattaa sormien keskimmäiset nivelet osua ensin mikä taas ei välttämättä ole hyvä, kun lyödään paljaalla nyrkillä."
Mistä sinä tämän tempasit???
Nyrkki vaakatasossa lyöntipintana etu ja keskisormenrystyset. Juju on pistää ranne suoraksi niin nuo rystyset kääntyvät ihan itsestään lyöntipinnaksi ja luulinjat ovat sellaiset ettei ranne vahingossakaan nyrjähdä osumahetkellä.oikein älynnyt jujua. Ei siinä pystyasennossa ole mitään järkeä muuten kuin esim. tilanteissa kun lyödään, sanotaan nyt sitten vaikka itseä reilusti pitempää kaveria nenään tai saman kokoista kaveria otsaan. Jos ko. tilanteissa pidät rannetta suorassa ei osumapinta tule välttämättä rystysille, jos et samalla taita rannetta väärään asentoon. Kokeile nyt sitä hommaa vähän omaa otsaasi korkeammalle ja yritä osua vaakasuorassa niillä etummaisilla rystysillä ja pidä rannetta samalla suorassa.
No itse en harjoittele ko. pystylyöntiä, vaan vedän lyönnit nyrkkeilytyyliin rystysillä ja suuntaan iskut nenuun ja leukaan.
Ko. lyöntityyli on itsellä arkistoitu osastoon "Hauska tietää".
Eräässä karatetyylissä vedetään ylös vedetty lyönti nimenomaan pystyasennossa ja se on jopa vaatimus ja sieltä olen sen tempaissut. Se on hyvä tyyli jos sitä harjoittelee. Kaikissa suorissa iskuissa pidetään tietenkin rystysten ja käsivarsien luut samassa linjassa. Ei siitä varmaan kukaan ole eri mieltä ( Tai varmaan joku on myös tästä eri mieltä.)
- Zede
vastauksista.
- Mazael
Itse harrastan erästä kung fua ja meillä lyödään siten että nyrkki on vaakatasossa (rystyset ylös), meillä on myös lyönti jossa rystyset osoittaa sekä oikealle että vasemmalla. Eli jos vaikka nostat oikean käden ylös ja vaikka laittaisit nyrkkiin käden sitten nostaisit peukalon ylös. Meillä on lyöntejä joissa peukalo osoittaa ylös, vasemmalle ja alas. Kyseessä on eri lyönti joka tapauksessa (ei tarvi olla mikään Sherlock Holmes tajutakseen tämän). Ihan vaan varmuuden vuoksi kerron että ei meillä silti pidetä mitään peukaloa pystyssä lyönneissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1956818- 1592006
- 1131668
- 511370
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551218Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢491083Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu991045Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?6967Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251934- 41909