Nivelrikko molemmissa polvissa?

.........

Molemmat polveni ovat yhtä kipeät ja oudot. Kipu poistuu liikkuessani, mutta kyykistyminen ja sieltä ylös nousu ovat jo ajatuksenakin vastenmielisiä. Portaiden laskeutuminen onn myös harmillista. Nukkuessa polvissani on lievä leposärky, vasemmassa hieman enemmän.
Alkaako nivelrikko yhtaikaa molemmista polvista? Voiko olla niin, että kipu poistuu kävellessä ja liikkuessa? Onko se tavallista, vai koskeeko aito nivelrikkopolvi käveltäessä enemmän?
Oireet eivät ole vielä niin pahat, että haluaisin maksaa "turhasta" magneettikuvan ottamisesta, jonka jälkeen ei muuta kuin odoteltaisiin.
Jos joku on kokenut samanlaista ja viitsii kommentoida/ vastata, niin kiitokset.

30

3908

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • L K T

Nivelrikkodiagnoosiin ei tarvita magneettikuvausta, ihan tavallinen terveyskeskuksessa otettu röntgenkuva riittää yhdessä lääkärin tutkimuksen kanssa. Nivelrikkoon voi liittyä "starttikipu" joka helpottaa liikkeen jatkuessa.

Eli mene terveyskeskukseen ja esitä asiasi lääkärille, täältä et saa kipuusi kummoistakaan apua.

• 125µg

Toisilla on kipua vain liikkuessa ja toisilla myös leposärkyä. On niin yksilökohtaista.

Nivelrikko näkyy röntgenissä vasta, kun se on paha. Lievä ei näy.

Viljat pois ja kasvikset tilalle:
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

Glukosamiinista apua?

Glukosamiinista on paljon kiistelty, ja siitä koskeva tutkimustieto on kohtalainen. Suurin osa henkilöistä saa siitä apua riittävällä annoksella, joka on 1500mg / vrk. Glukosamiinia on olemassa lääkkeenä että ravintolisänä.

Glukosamiinin ohella olevia itsehoitotuotteita ovat mm. MSM, hainrustouute sekä inkivääri.

Nivelrikossa tärkeimpiä vitamiineja ovat B-, C- ja D-vitamiinit.

B1-, B6- ja B12-vitamiinit lisäävät nivelten aineenvaihduntaa.

On osoitettu tutkimuksin, että C- ja D-vitamiinin liian vähäinen saanti on yhteydessä nivelrikkoon. Käytännössä kaikilla suomalaisilla on vajausta C- ja D-vitamiinista (jos ei syö purkista riittävästi), puolella D-vitamiinista myös kesällä.

Luuston haurastuminen vaivaa yhä useammin jo lapsuusiässä. Tuoreen tutkimuksen mukaan esimerkiksi helsinkiläislasten luunmurtumat ovat selvästi lisääntyneet. Luuston haurastumisen syynä on D-vitamiinin puutos.

Dosentti Outi Mäkitie ennustaa, että osteoporoosista on tulossa merkittävä lastensairaus. Hänen mukaansa helsinkiläislapsista noin puolella on vakava D-vitamiininpuutos jo vastasyntyneenä.

Mäkitien arvelee myös, että Suomessa on suuri joukko nuoria aikuisia, joilla on merkittävä riski sairastua osteoporoosiin jo ennen keski-ikää.

Hauras luusto on riskitekijä osteoporoosin lisäksi myös varhaiselle nivelrikolle ja muille tuki- ja liikuntaelinsairauksille.

Ympärivuotisen ja riittävän D-vitamiinin lisäksi luuston normaali kehitys vaatii liikuntaa.

D-vitamiini on erittäin halpaa.

Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina.

http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf

• nivelrikko 1

itselläni kivut polvissa kestivät noin kolme vuotta en voinut kukea portaissa kuin sivuttain toista jalkaa siirrellen.Sitten eräs kaveri sanoi että äänekosken halpahallin pihassa on sellainen koppi ja siellä kopissa laite joka saattaisi auttaa.Lähdin siis kokeilemaan olisiko siitä apua .Laite joka siellä oli antoi sähköimpulsseja .hotokertoja oli vain yksi mutta polvikivut hävisivät kerralla. nyt voin kulkea portaissa normalisti ei tarvitse mennä sivuttain ylös ja alas. Hoitokerta oli 8 minuuttia ja kivut poituivat.alkuun olin epäileväinen että mahtaako moisesta olla apua en enää.
        ja mikä parasta hoito ei tuntunut pahalta.

• pipi nilkka

Mistä ihme laitteesta sinä puhut? ..ja mikä koppi? ..

Itsellä on traumanjälkeinen erittäin kivulias nivelrikko nilkassa...

• tack tack

Kiitos tästä.

Taitaapi mennä hankintaa.

• nivelrikko1

laite oli bemer.Tai b.bad pad. paikka oli äänekosken Ale makasiinin piharakennuksessa.

• tack tack
        nivelrikko1 kirjoitti:

laite oli bemer.Tai b.bad pad. paikka oli äänekosken Ale makasiinin piharakennuksessa.

Oliko jossain testissä?

• nivelrikko 1
        tack tack kirjoitti:

Oliko jossain testissä?

ei ollut missään testissä.kaveri vaan arveli että siitä saattaisi olla apua.Ainakaan vielä ei tunnu polvissa kipua,

• ap .......
        nivelrikko 1 kirjoitti:

ei ollut missään testissä.kaveri vaan arveli että siitä saattaisi olla apua.Ainakaan vielä ei tunnu polvissa kipua,

Ovatko nämä laitteet siis jotakin lihasrentouttajia? Miten ne auttavat, jos polvinivel on kulunut rikki? En ymmärrä?
        Luulin aluksi, että polvieni lihakset ovat revenneet tms vahingoittuneet, koska retkeilin liian pitkiä ja kovia matkoja painavan rinkan kanssa. Lääkäri sitten sanoi, että nivelrikkokipu voi tuntua (tai olla tuntumatta) missä vaan polven seudulla.
        Inhottava leposärky viime yönä. Kumma, kävely sujuu loistavasti.
        Tarttis tehdä jotain.

• nivelrikko1
        ap ....... kirjoitti:

Ovatko nämä laitteet siis jotakin lihasrentouttajia? Miten ne auttavat, jos polvinivel on kulunut rikki? En ymmärrä?
        Luulin aluksi, että polvieni lihakset ovat revenneet tms vahingoittuneet, koska retkeilin liian pitkiä ja kovia matkoja painavan rinkan kanssa. Lääkäri sitten sanoi, että nivelrikkokipu voi tuntua (tai olla tuntumatta) missä vaan polven seudulla.
        Inhottava leposärky viime yönä. Kumma, kävely sujuu loistavasti.
        Tarttis tehdä jotain.

jotenkin se laite vaikuttaa en vain tiedä miten kuitenkin itselleni ainakin mahtavan hienosti.mulla oli tosi kovat kivut polvissa.mäkien nousu ja alaspäin meneminen
        tuottivat tuskaa.nyt voin kulkea normaalisti ilman kipuja.saa sitten nähdä kauanko tämä kestää .

• Bemer
        nivelrikko1 kirjoitti:

Bemer stimuloi mikroverenkiertoa, mikä on heikentynyt mm. nivelrikossa. Parantunut mikroverenkierto auttaa niveltä saamaan enemmän happea ja ravinteita. Rustossa ei ole verenkiertoa, mutta rusto hyötyy luun verenkierron paranemisesta.
        Bemer Pad on laitteen yksikkö, mitä käytetään paikallishoitona mm. kipeytyneeseen niveleen.
        http://hellisolujasi.fi/ei-enaa-sarkylaakkeita-nivelrikkoon/

• Onpa outo laite, en ole koskaan kuullutkaan! Voi auttaa kipuun ja särkyyn mutta nivelrikkoa se ei paranna. Itselläni nivelrikko molemmissa polvissa ja olen menossa tämän kuun lopussa ortopedin juttusille. Tekonivel on ainoa hoito nivelrikkoon. Glukosaminia pidettiin aikoinaan ihmeitätekevänä lääkkeenä, myöhemmin se on tieteellisesti todettu tehottomaksi. Mutta auttaa joitakin ja niinhän monet muutkin ns. lumelääkkeet...

Ketjun aloittajalle vastaan että nivelrikko voi tulla melkein yhtäaikaa molempiin polviin. Tavallisessa röntgenkuvassa se näkyy ja ihan tavallinen terveyskeskuslääkäri osaa tehdä diaknoosin. Liikunta helpottaa kipua, jos jäät kotiin paikoillesi niin sinne jäät! Lihaksia kannattaa vahvistaa ja onneksi on tehokkaita kipulääkkeitä jotka helpottavat kivun kanssa. Ei muuta kuin lääkäriin ja kunnon lääkkeitä hakemaan. Toivotaan että pärjäät vielä pitkään ilman leikkaushoitoa. Se on se viimeinen keino. Mutta onneksi meille on "varaosia"!

• 125µg

Itse olen ollut oireeton jo yli vuoden.

Eli jos alkaa heti alussa hoitamaan itseään ravinnolla, niin nivelrikko saattaa pysähtyä.

Näin ainakin minulla.

• kitisevät nivelet

Glukosamiinia pidettiin jossain vaiheessa jopa tehottomana, mutta sen on todettu auttavan kohtalaisesti, joitakin jopa hyvin ja vähentävän kipulääkkeiden käyttöä.
        Itse kuulun ryhmään paremmin kuin kohtalaisesti. Olen usean kerran koettanut jättää glucosamiinin pois ja pari viikkooa meneekin ihan hyvin, sitten nivelien ratina ja naksuminen lisääntyy ja kivut muuttuvat terävämmiksi, nivelliike tuntuu kuin karhealta.
        Tunne on selkeä varsinkin rangassa ja käsien pikkunivelissä.Muutaman viikon käytön jälkeen oireet taas helpottuvat. Sen tehohan perustuukin juuri ruston "möyheyttämiseen" eli nestepitoisuuden kohentamiseen.

Kun aloin käyttää glucosamiinia, aloituspakkaus oli 20 päivää ja se on liian lyhyt aika kokea tuleeko helpotusta. Onneksi myöhemmin ortopedin rohkaisusta yritin uudestaan ja vasta yli kuukauden käyttö antoi vastetta. Toinen ortopedi taas sanoi sen olevan huuhaata, koska sen vaikuttavuus on todettu alle 50% käyttäjistä!!

Minua se on kumminkin auttanut ja suosittelen, kannattaa kokeilla.

Tuolla aiemmin mainittu sähköhoito perustunee lihasten kautta tulevaan vaikutukseen? Kun sattuu kaiken aikaa, alkaa tiedostamattomasti jännitellä kehoaan.
        Itselleni lihakset olivat kivikovat ja kipupisteitä paljon, erityisesti sähköhoito auttoi jääkylmiin jalkateriin aika hyvin, kun verenkierto vilkastui rentoutumisen myötä.

Ruston rakenteesta kun on kysymys, vitamiinit ei siihen auta joten miettikää tarkkaan kuinka paljon niitä popsitte, kestääkö elimistö ja kukkaro. Kalsium ja D-vitamiini vahvistavat luustoa, eivät rustoa. Nyt olen lisännyt lempeää liikuntaa kun odottelen keinoniveltä, jonka saan syyskuussa.

• Nivelrikko ei pysähdy. Hidastua se ehkä saattaa mutta en usko siihenkään...

• 686

Lääketiede väittää että novelrikko ei pyshdy jne...

Mutta lääketiedehän ei ole muuta kokeillut kuin särkylääkettä ja puukkoa.

Onko se lopullinen totuus jää nähtäväksi, jos ihmiset ottavat itse vastuun terveydestään ja tekevät elämäntapamuutoksen?

• ap.......

Kiitos kaikille vastanneille!

• 686, saatat hyvinkin olla oikeassa! Meidän ruokailutottumuksemmahan ovat ihan "peestä"! Jo kymmeniä vuosia sitten nivelreumaa sairastava setäni kertoi, että Pikonlinnan reumaosastolla on kokeiluryhmä joka testaa ruoan merkitystä reuman hoidossa. He eivät syöneet ollenkaan punaista lihaa. Mutta luulen että esim. sokeri on suorastaan myrkkyä nivelrikkopotilaalle. Itse olen ollut ilman punaista lihaa yli puoli vuotta. En osaa sanoa vaikuttiko nivelvaivoihin mitenkään muttaolihan siitä se hyöty että kasvisten syönti lisääntyi. Ja sokeridietti ainakin pudotti painoa ja siten helpotti oloa.

D-vitamiinia syön purkista talviaikaan. Paljon puhutaan siitä että sairastuttaako ihminen itse itsenä syömällä väärin. Ja että ei ennenaikaan ollut nivelrikkoa. Väitän että sitä oli, ihmiset vaan kuolivat niin paljon nuorempina. Ja olihan niitä vanhojakin ihmisiä joilla "reumatismi" oli runnellut nivelet! Siis selvää nivelrikkoa!
      Tämä on mielenkiintoinen aihe josta riittää juttua vaikka kuinka pitkäksi aikaa. On eri näkökulmia ja tutkimustuloksia mutta ei selvää ja ainoaa vastausta nivelrikon hoitoon. Jos joku keksii lääkkeen, hän saa varmaan Nobellin lääketieteen palkinnon!

• ap.........

Oletko kuullut Vinsync- pistoksesta? Se pistetään niveleen voiteluaineeksi. Oiskohan hyödyllinen ja minkä hintainen?

• viljat pois

Reumasairauksissa täytyy aina jättää viljat pois ja korvata ne kasviksilla.

• viljoo lissee

Tuotapa en ole kuullutkaan! Voiko esm. leipää tehdä kasviksista? Siis kaikkea muuta voi syödä paitsi viljaa vai?
      Ei siis edes kauraa tai maissia, vai onko maissi kasvis?
      Mikä siinä viljassa on myrkkyä reumasairaille ja kaikkiinko reumasairauksiin tämä on hoitona vai vain nivelreumaan?
      Pojallani on eds oireita ja perinnöllisyyttä siihen isänsä puolelta. En tiedä mikä auttaisi ja mikä hänellä, sekaravinnon syöjällä, on edessä kun jo nyt 25 vuotiaanan on oireita. En usko että saan täsät tyypillisestä suomalaisesta miehestä koskaan muokattua pelkästään salaatinsyöjää.

• "piive"

Mulle on pistetty Hyalgaania polviin. Se on voiteluaine joka kyllä helpottaa jonkin aikaa jos on sellainen lääkäri joka osaa sen oikeaan kohtaan pistää! Hintaa en tiedä kun kuulun työterveyshuollon piiriin ja ssan sitä kautta ilmaiset piikit.

• TiiMariini

Sitä samaa minullekin työterveyslääkäri laittoi toiseen polveen. Se oli liian pitkälle jo edennyt tuo nivelrikko siinä polvessa eikä piikeistä ollut hyötyä. Myöhemmin sainkin tekonivelen ja olen nyt täysin kivuton.
      Ennen tekonivelen laittoa sain kivut kokonaan häviämään MSM:llä. Tiedän että sitä on osana lähes kaikissa nivel-lääkkeissä mutta itse käytin 100% MSM:ää nimeltään Emesem. Lisäksi käytin kälyni netistä tilaamaa MSM jauhetta.

• "piive"

OHO! Hyvä juttu tuo MSM! Meilläkin on sitä jauheena mutta enpäs ole itse sitä kokeillut... Mutta nyt kokeilen! Kahden viikon päästä menen ortopedin juttusille, hän tekee arvion tekonivelen tarpeesta tässätilanteessa. Mutta jos pääsisin kivuista eroon niin WAU!

Kiitos Sinulle kun kerroit asiasta!

• monilla auttaa

MSM jauhetta täytyypi syödä aika paljon jotta auttaa.

• TiiMariini

Emesemiä otin ohjeen mukaan ja jauhetta muistaakseni teelusikallisen päivässä. Että ei mitenkään älyttömiä määriä.
      MSM alkoi auttaa tuntuvasti jo reilun viiko kuluttua aloittamisesta.

• apua on tarjolla

"S-adenosyylimetioniini (SAMe) on Suomessa melko tuntematon ravintolisä. SAMe valmistetaan maksassa metioniinista. SAMe:n keskeinen tehtävä on metyyliryhmän luovutus mm. proteiineille, fosfolipideille, DNA:lle, RNA:lle, hormoneille jne. SAMe -valmisteita on käytetty mm. nivelrikon, depression ja maksasairauksien hoidossa varsin hyvin tuloksin.

SAMe:n on havaittu vähentävän tulehdusta ja kipua (Stramentinoli 1987). In vitro -tutkimuksissa on osoitettu, että SAMe stimuloi kondrosyyttejä ja tehostaa sulfaatin liittymistä proteoglykaaneihin (Harmand ym. 1987). 400 mg:n oraalisen kerta-annoksen jälkeen SAMe:a on havaittavissa nivelnesteessä (Giuldori ym. 1984).

Kimin ym. (2009) satunnaistettu, plasebokontrolloitu monikeskustutkimus vertasi SAMe:n (1 200 mg/vrk) ja nabumetonin (tulehduskipulääke, 1 000 mg/vrk) kivunlievitystehoa polvinivelrikkoa sairastavilla henkilöillä. Tutkimuksen kesto oli 8 viikkoa ja siinä käytettiin kaksoisplasebotekniikkaa. Lopulliseen analyysiin (ITT) otettiin mukaan yhteensä 133 henkilöä. Tulokset osoittivat, että SAMe:n ja nabumetonin kivunlievitystehossa ei ole eroa. Kyseessä oli faasin IV -tutkimus, joten SAMe on Koreassa myynnissä lääkevalmisteena. Faasin IV -tutkimuksilla tarkoitetaan lääkemyyntiluvan myöntämisen jälkeen tehtäviä tutkimuksia hyväksytyillä kohderyhmillä, hoitoindikaatioilla ja annostuksilla. Monissa muissa maissa SAMEe luokitellaan ravintolisäksi."

LÄHDE:
      https://www.facebook.com/Metabolia

• Nivelrikko1

jo puoli vuotta ilman polvikipuja. kyllä oli tehokas hoitolaite,sitä ennen piikkejä,nyt ei ole tarvinnut niitäkään.

• amazooni2

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      103
      8172
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      110
      5723
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      285
      5134
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      5013
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3787
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3011
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2727
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2528
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2512
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2471
    Aihe