Tunteet

Tunteita käsitellään palstallakin hyvin leväperäisesti.

Pieni kansanomainen analysointi aiheesta sallittaneen.

Rakkaus on arvokkain tunne, koska se on elämää säilyttävä ja rakentava,tuottaa hyvää aina "esiintyessään".

Viha taas on edellisen vastakohta, joka ainoastaan tuhoaa.

Käsittelen iloa ja nauruakin. Nauru syntyy hetkellisestä hauskuudesta, joka kommelluksena tai taidokkaana jonkin esityksen kuvailussa. Näyttelijät ovat tässä mestareita ja jotkut henkilöt luonnostaan.

Naurun varjopuoli on pilkkanauru, jota paljon esiintyy. Itku pitkästä ilosta, pieru kauan nauramasta! Kyllä vanha kansa jo tiesi ja hyvin tiesikin.

Ilo on suuremmoinen hyvänolon tunne, jonka saa aikaan hellyys ja rakkaus, nuo harvoin käytetyt.

Kyyneleet ilmentävät suurinta iloa, joka näkyy silmien loisteessa, poskien punassa ja huulten hymyssä.

Naurussa ei synny kyyneleitä vaan vesi silmiin ja vatsaan koskee. Rentouttavana nauru koetaan, mutta nauretaan sitä epäonnistumisellekin. Kaatunut vilkaisee äkkiä ympärillee ja nousee pystyyn salamana, jos pystyy. Eihän kukaan vaan nauranut, hän huolissaan ajattelee.

Tämä on tällaista maalaispojan analyysiä, joka ei paljoon riitä. Tiedän useita, jotka palstalla tuntevat ja näkevät, tunnen jopa niin, että nimimerkit voisin luetella.

38

413

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaisu-liisa

Nauru?

Nauru, jos joku kompastuu omiin jalkoihinsa, minua se säälittää.
      Nauru, harvinainen herkku, iloista naurua on ihana kuunnella, ja siihen yhtyä.

Tunnen tuntevani ilon ja surun, kaksi erilaista tunnetilaa.
      Ilo rakentaa, minkä suru purkaa.
      Lyyli Leväperä saa minun puolestani rakennella elämän perustaa, sitä, mikä meillä kaikilla on toisistaan poikkeava.

Näyttelijöitten näytelty nauru ei yleensä minua naurata.
      Minusta taas, jokainen ymmärtävä tuntee tuntein, ikävöi, ja iloitsee.

• Minusta ilo kumpuaa kiitollisuudesta, nöyryyrästä mielestä. ainakin niin koen. Kun ajattelen taaksepäin elämääni lapsuuteenikin. Syvimmät onnentunteet syntyy minulla ainakin, kun olen saanut kokea jotakin niin tunteita liikuttavaa, ettei voi olla kuin hämmästyneen kiitollinen osastaan silloin.

Joskus pahoitan mieleni, en ehkä ole oppinut vielä tarpeeksi hillitä iloisuuttani ja pelätäkin, vaan sittenpä joku tosikko pamauttaa, kuin kissan liukkaalle jäälle tassut haralleen liukumaan onneksi kauas,...

• Johan tuli sana, nöyryydestä hain:)

nöyrästä mielestä

• Varmaankin tunteet ja niiden aiheuttajatkin ovat meille kaikille samanlaisia, vaikka lapsena keskustelinkin pikkusiskoni kanssa siitä, että tuntuukohan ilo kaikkien mielestä yhtä suurelta kuin minusta, ja tulimme siihen tulokseen, että ei varmaankaan, kyllä meillä on suurin ilo. - Näin siis pieninä tyttöinä ajattelimme.

Ilon tunteiden kokeminen on varmaan samantyyppisten asioiden aiheuttamaa kaikilla ihmisillä.
      Vahingoniloa en tunne enkä ole koskaan pilkkanaurua nauranut, sillä sen koen niin halpamaiseksi. - Jos joku kaatuu, niin mitä ihmeen iloa siitä minulle voisi muka olla?

Suurin ilo saa kyyneletkin nousemaan silmiin, pelkkä hymy ei silloin riitä. Sen olen usein elämäni aikana kokenut.

Rakkaus on suurin tunne. Sitä koin jo lapsena, mutta vasta aikuisena ne rakkauden todelliset syvät lähteet avautuivat. Minun kohdallani rakkaus on jotain hyvin pysyvää. Kun minä olen aikanaan poissa, niin uskon sen jäävän elämään lähi-ihmisissäni.

Negatiiviset tunteet viha ja pelko ovat olemassa, saan ne kokea ja tunnistaa, tunnustaakin, mutta ilmaisen niitä vain aikuisen ihmisen tavoin.
      En huutele pahoja sanoja, sillä pahat sanat ovat kuin heittelisi kiviä ikkunaan. Tai kuin ampuisi nuolia, joita ei voi pyytää takaisin tunteen haihduttua.
      Esko Salmisen neuvo: "kantapään kautta katuun!" on aika hyvä, se on aikuisen ihmisen keino hoitaa negatiiviset tunteet pois, siinä tulee tuo liikunnan hoitava vaikutus hyvin esiin.

Puhuminen ystävälle on toinen hyvä keino.

Tällaisia asioita nousi mieleeni otsikostasi Ruuneperi, tämä oli nyt aivan spontaani kirjoitus, jos meni vikaan, nin hypätkää yli!

Eihän näitä ole pakko lukea. :)

Nyt pitää lähteä.

• Tulevat usein mieleen pohdinnoissani. Sinä, lii sal, osaisit varmaan analysoida hyvinkin perusteellisesti noita asioita.

Tuohon vahingoniloon hiukan puutun. Jos joku rehvastelija ylvästelee taidoillaan ja epäonnistuu, antaa se minusta oikeuden nauraa hiukan pilkallisemminkin.

Ikää lisäävä naurattajakin haluaisin olla, mutta ilon lisääminenkin on jo arvokasta ja helpompaa.

Iloa päiväään!

• kivi ja nuoli

liisukka

Tuon sanomasi haluan muistaa; "sillä pahat sanat ovat kuin heittelisi kiviä ikkunaan", niin, tai ne nuolet, "joita takaisin ei saa".!!!

Oikeassa elämässä tuon muistaminen on kullan arvoista, mutta kyllä sitä täälläkin ilmenee jos vaki-nikillä kirjoittaa jotain loukkaavaa toiselle, siis heittää sen kiven jonka kirjoitus ei itseä miellytä, niin luottamus on mennyt ikuisesti.

Tietenkään itse en odota näiltä palstoilta mitään "suuria tunteita", vaan ihan arkipäiväistä keskustelua.

• sama aihe

jälleen kerran, jopa löytyi joku joka tietää TODELLA, mitä se ilo oikein on, ja muutkin tunteet.

• Vaikka lie sama aihekin, ihan uteliaisuuttaani toskaan ja sotken arvokasta aihetta. Mietteitäni ei ole "teorioilla pilattu."

Kotikasvatuksessani olen oppinut, että "iso mies ei itke." En tiedä olenko jonkun verran pehmennyt. Jätkien parissahan olen jatko-opinnot suorittanut. Onhan joukkossa ollut "husvottejakin", jotka kännipäissään ovat alkaneet vollottamaan pieniä murheitaan. Sekin oppi on ollut pois työtävää. Yllätyksekseni olen huomannut, että oikein hyvä elokuva ja siinä tapahtuva dramattiikka on herauttanut vettä silmiini. Se on jotain eläytymistä, vaikka hyvin tiedän, että on olemassa käsikirjoitus, ohjaajat ja näyttelijät. Niinpä se on ihan selvää pehmeämistäni.

Rakkaus sana on mielestäni loppuun kulunut. Sitä on viljelty tapauksissa, joissa ei ole mitään järkevää pohjaa. Niinpä olen sen sanan hylännyt käytöstäni. Korvikkeena käy pitäminen, miellyttäminen, hyvyys jne. Jotkut vanhat kansanihmiset käyttivät sanaa "hyvän näköinen" käsittämään koko persoonaa käyttäytymisineen ja toimintoineeen.

Vihaaminen tai vihastuminen? Tätäkin käytetään mielestäni kovin huolimattomasti. Onhan se hyvin usein "harrastajateatterimaista" näyttelyä. En oikein tunne omakseni todellista vihastumisistani, josku ehkä lievää äkkipikaisuutta. Siihen käy vertaus: puukolla voi tehdä äkkipikaistuksissa tapon, mutta linkkuveitsellä se kääntyy murhaksi. Veitsen avaamiseen mahtuu harkinta- aika. Vihaaminen on tavattoman raskasta, sitä painolastia ei kestä pirukaan. Vielä hullumpaa on ottaa vihastuminen taakaksi täällä nettikirjoitelussa täysin tuntemattomien ihmisten kesken. Jos nyt joku nimimerkki tuntuu
      ärsyttävältä tai muutoin kohelolta, niin mitäpä siitä. Jokuhan siellä on, eihän tänne ole pääsytutkintoa, eikä terveysvaatimuksia.

Onhan paljon ammatteja ja työtehtäviä, joissa ei ole sijaa tunteille ja tuntemuksille. Täytyy olla "kylmän rauhallinen" tapahtui mitä tahansa.
      Ehkä monissa tapauksissa tällainen suhtautuminen jättää jälkiä myös vaapaa- aikaan. Ainakin olen sellaista huomannut, vaikka tehtäväni ei ole ollut pahimmasta päästä tukahduttavaa. Jos tehtäviin kuuluu asioiden hoito isossa joukkueessa, puheita tarkkaillaan myös vapaammalla. Jos heität "huulta" tai väännät vitsejä, niistä helposti käännetään asia. Kun se kiertää toiseen tai kolmanteen polveen, koko asia kasvaa tyhjästä suureksi. Niin on hiljainen pakko typistää omaa persoonaansa ja koettaa pysyä kaiken aikaa tiukasti asiassa, vaikka se rasittaakin. Asiat kyllä voi sanoa "selkokielellä" tarpeen mukaan.

Nyt on aika ryhtyä jarruttelemaan, kunhan höpinöitäni joukkoon heitin.

• Kiitos höpinöistäsi!

Arvostan suuresti asiallisuuttasi, elämänkokemustasi ja näkemyksiäsi. Olet sellainen palstalainen, jonka varassa nämä keskustelut "makaavat".

Olet käynyt tätä elämänkoulua yhtenä sen huippuosaajana, kaikki kokien ja muistaen.

Oletan, ettei sinua ole liikaa pilattu turhilla opinnoilla.

Ota esiin kaikki uskalluksesi mitä sinulla on. Jokainen tuntee pelkoa ja arkuutta, mutta niiden ei saa antaa lamauttaa itseään.

Tuskin olet ehtinyt sotaan, mutta tuon pelon tunteminen kuuluu kyllä jokaiselle, sodassa sen käsittääkseni kokee aivan ainutkertaisena.

Toivottavasti ei tunnustukseni pilaa hyvää palstauraasi, uraasi, jolla tuot ansiokkaasti omia näkemyksiäsi keskusteluihin. Osaat olla eri mieltä ja osaat sanoa sen riitelemättä.

Katsokaa "koiraskirjoittajat" palstalaista miestä, YNNÄMUUTA.

• Ruuneperi kirjoitti:

Kiitos höpinöistäsi!

Arvostan suuresti asiallisuuttasi, elämänkokemustasi ja näkemyksiäsi. Olet sellainen palstalainen, jonka varassa nämä keskustelut "makaavat".

Olet käynyt tätä elämänkoulua yhtenä sen huippuosaajana, kaikki kokien ja muistaen.

Oletan, ettei sinua ole liikaa pilattu turhilla opinnoilla.

Ota esiin kaikki uskalluksesi mitä sinulla on. Jokainen tuntee pelkoa ja arkuutta, mutta niiden ei saa antaa lamauttaa itseään.

Tuskin olet ehtinyt sotaan, mutta tuon pelon tunteminen kuuluu kyllä jokaiselle, sodassa sen käsittääkseni kokee aivan ainutkertaisena.

Toivottavasti ei tunnustukseni pilaa hyvää palstauraasi, uraasi, jolla tuot ansiokkaasti omia näkemyksiäsi keskusteluihin. Osaat olla eri mieltä ja osaat sanoa sen riitelemättä.

Katsokaa "koiraskirjoittajat" palstalaista miestä, YNNÄMUUTA.

On asiallista kiittää, Ruuneperi, kannustavista sanoistasi. Olihan tuossa rutkasti "ylisanoja", joten vähän hämmennyinkin. Olethan palstan pitäikäisimpiä ja tunnetuimpia osallistujia. Noo...eihän se selkään tapustus pahaakaan tee. Kun joskus työelämän aikana onnistuneen asian selvittämisen jälkeen sattui liikaa innostuneita taputtajia, rauhoittelin, että "että älkääpä nyt nyt innostuko, hyvän kun saimme asian hoitoon, mutta sieltä se seuraava vastamäki tulee."

Olettamisen poistamiseksi: olen aloittanut kouluni ns.kiertokoulussa. Evakkoretki sotki jatkon. Aloitin kansiksen kolmannelta luokalta, osasinhan jo lukea. Sitten tuli savotta kotimökkini lähelle ja oli parasta pitää "välivuosi" ja mennä oikeisiin töihin. Jatkosta selvisin sillä, että koulun johtokunta lähetti luppa-ajaksi kirjoja luettavakseni. Sitten menikin pari luokkaa saman vuotena. Ainoa virallinen oppisuoritukseni on kansakoulun päästötodistus. Se ei ollut huono. Ukkini totesikin, että "kyllä kunnon työmies näillä pärjää." Oikeassahan hän olikin, kohtuullisesti olen pärjännyt muuttuneissa olosuhteissakin. Siinä se, toki muutamia kurssituksia työelämään liittyen ja aika paljon omin päin opiskeluluani, elämänkokemusen lisäksi. Mitään suurempaa alemmuuskompleksia en tunne vähäisen koulutukseni takia. Niinhän se tässä maailmassa on, että kukin tekee mitä osaa ja voi olla jossakin ihan hyväkin.

Mitä "uskallisuukseeni tai pelkooni" tulee, ainahan
        terveellä ihmisellä joskus tällaistakin tulee. En kuitenkaan usko sellaista täällä kokevani. Kukapa täällä tosissaan puremaan pääsee. "Palstauraa" en sellaisena ajattelekaan. Mieluimmin pysyttelen takarivissä. Kirjoitan, jos sattuu kiinnostamaan. Olen onnistunut järjestelemään muutakin puuhaa niin, että en eläkeläisenä työttömyydestä kärsi.

Onhan tämä kirjoittelu paljon opettanut ja antanut uuttakin. Olin jo hyvän matkaa päälle 70, kun eka kerran tietokoneeseen koskin. Näin se vain on,"oppia ikä kaikki." Sori, että kirjoitin itsestäni. Enpä enempää kerro edes kysyttäessä.

• Ramoona*

Minullakin ilosta tulee mieleen kiitollisuus, että on saanut jotain kuin lahjaksi, ansaitsemattaan. Uskon, että iloisuus voi olla kokonaisvaltaista elämäniloa, asenne ja ehkä perittykin ominaisuus. Ilon tuottaminen toisille on hyvin tyydyttävää ja palkitsevaa, sen eteen kannattaa nähdä vaivaakin. Kun oppii toiset tuntemaan, niin tietää mistä he erityisesti ilahtuvat. Toivotan aina joulun iloa ja rauhaa, niissä on paljon samaa. Jään ihan maistelemaan tuota valoisaa , kuin helisevää sana "ilo". Moni sanoo, että lasten ilo on joulussa parasta ja lasten ilon säilyttämisessä meillä aikuisilla onkin suuri vastuu. Välinpitämättömyydellä ja mitätöimällä tukahduttaa ainakin hetkeksi toisen, mutta myös oman ilonsa.

Totta on tuo mitä Ynnämuu sanoo : sana rakkaus on kärsinyt inflaation, liekö amerikkalaisella love-hoennalla osuutta asiaan. Ruokaa rakastetaan, autoja ja kenkiä...mikä sana jää ihmisten väliselle syvälle tunteelle ? Käytänkin mieluummin sanontaa "Olet minulle rakas" . Muistelen, että vanha kansa puhui pitämisestä, ja siinä on jotain kuvaavaa, kiinnittymistä ja kiintymystä. Lapsuudessani puhuttiin hyvänä pitämisestä, kun halittiin ja haluttiin osoittaa kiintymystä ja rakkautta. Minusta se on ihana sanonta...ajatella että joku pitää minua hyvänä. :)

Otsikko on laaja kuin meri rannaton. Tunteet läikehtivät, hyvä niitä on tutkiskella useastikin . Näin kirjoittaen ehkä omatkin ajatukset selkiytyvät ja muitten rohkaisemana uskaltaa kertoilla, miltä tuntuu. Tunne ja tunteminen, ne kuuluvat varmaan yhteen. Tunteista kertominen tutustuttaa meitä palstalaisiakin toisiimme.

• niin tosiaan,

Kuten tuossa Ramoons sanoo. Kun tutkii tunteitaan, oppii tuntemaan itseään. Tunteiden hyväksyminen ja näyttäminen on tie myös toisiin ihmisiin. Kun oppii tuntemaan, oppii myös hyväksymään.

• *Kukkahame*

Kaikenlaisia tunteita tarvitaan myötäelämiseen, täysin rinnoin eteenpäin!
      Tunneköyhyys/-kylmyys se vasta onkin ongelma.

Kaonista päevee!
      Zomua siäty jogahisel'!

• 20-6

Suomalaiset ovat tunne ihmisiä he ratkaisivat koko maailman elämän tunteilla kun tuli käsky huonoa puhuvalta päältä ei yli rajan!!!!!!

Ruune siinnä oli tunne?

• 19-3

Aatulla myös suuri tunne Suomea kohtaan pelastamalla maan, näin tosi historia sen näkee.

Sota on sotaa mutta tappaminen on toinen asia (juutalaiset ja muut) joka ei käy ajatukseen inhimellisyydestä.

• 8-7

Sinulle miinus he olisivat voineet suurilla tappioilla saaneet Pietarin.

Nolla aivot vielä Suomessa!

• Tuohikotti @

Eipä tarvi kummonen olla kun osaa toisista sanoa ilkeesti.

• Yhtä tyhjän kanssa

Rakkauden vastakohta ei ole viha vaan välinpitämättömyys. Sellaista, jota oikein kovasti 'rakastaa', sellaisen huonoja puolia myös eniten vihaa. Sitten kun muuttuu välinpitämättömäksi, toisella eikä toisen tavoilla ja sanomisilla ole enää mitään väliä.

• Parempi välinpitämät

tömyys kuin mollaaminen! Silloinhan toinen saa ainakin olla rauhassa!

• ei ollut nyt
        Parempi välinpitämät kirjoitti:

tömyys kuin mollaaminen! Silloinhan toinen saa ainakin olla rauhassa!

kyse palstamollauksesta, vaan oikeasta parisuhteesta.

• Olette oikeassa!

(Tuohikotti@ ja Parempi välinpitämättömyys)

Pahuus ja rikkominen on helppoa, sitä osaa tyhmä surkimuskin. .

Mutta hyvyys, rakentaminen, rakkaus, ne ovat suuria, vahvoja voimia, joilla on maailmassa todellista merkitystä ihmisille!

• tunne elää

Tunteista on ainakin suomalaisen vaikea kertoa ainakin silloin, kun rakkaus on parisuhteessa kriisissä.
      Puhuminen muuttuu ilkeäksi, toisen moittimiseksi, riidaksi, tappeluksi ja usein johtaa eroon. Puhumalla asioista niiden oikeilla nimillä saataisiin usein hedelmällistä uutta aikaan.

Kun suhde muuttuu välinpitämättömäksi, ollaan kaukana rakkaudesta.

Kuka uskaltaa sanoa läheisellensä vihaavcansa tätä, vaikka vihan tunne on kaikissa ihmissuhteissa hyvin yleistä.
      Ei saa vihata ihmistä, vaan hänen tekojansa.

Rakastaa voi tekoja ja ihmistä niiden takana ja rakkaushan on sokea, se uskoo ja luottaa, historia todistaa kuinka luottavainen nainen on rakkauteen uskoessaan. Auervaarat lisääntyvät.

Olen rakastanut ja vihannut, olen iloinnut ja surrut, mutta kaikkein suurin tunne mielessäni on yhä suru joka vie mukanansa, se ei jätä vaikka rakkaus siinä ohessa on kuinka suurta.
      Ellet tunne surua, et ole tuntenut myöskään rakkautta.
      Ellet tunne vihaa, et ole koskaan rakastanut pyytettömästi.
      Ellet tunne katkeruutta, et koskaan ole pettynyt.

Eli, tunteiden vallassa pyörii koko elämä. Toinen tunne johtaa toiseen ja siinä välissä ajatus käy monessa eri tunnevivahteessa.

Jos rakastat ja saat rakkautta, olet onnesi kukkuloilla.
      Rakkauden menettänyt tuntee usein kateutta, koska hänen mielestänsä se toinenkaan ei ansaitse sitä. Vai kuinka on, kuinka moni eronnut on alkanutkin vihaamaan sitä uutta rakasta rakkaansa rinnalla.

Paljon enemmän on elämä, mutta elämässä ei ole hetkeäkään jota emme eläisi tunteella, tunteilla joita emme edes erittele, tai havannoi niitä.

• Siksi onkin

tärkeätä, että lapselle opetetaan tunteiden nimet,

ja että hänelle annetaan lupa puhua niistä.

Hän oppiii tunnistamaan ja tunnustamaan omat tunteensa.

Kerrotaan myös keinot, millä negatiiviset tunteet puretaan

ilman, että vahingoitetaan itseä tai muita.

• 100010010

Lapsen tunteet ovat aitoja.
      Meidän ikäisten osittain peiteltyjä jotka viittaavatkin kiinnostukseen tai muihin kuin kapsenlapsiin.

Kateus ja viha ovat hyvin esillä, osa kirjoittajista ovat hyvinkin avoimia kateuden kaivellessa mielen syövereitä

Kauniisti asioiden esittäminen särkee jonkun mielen ja on valmis tarjoilemaan pelkkää törkyä jopa nimeten jonkun.

• surullisena totean

että joillekkin kauniisti ja hillitysti eläminen on kuin punainen vaate. Rehellisyyden nimissä syydetään katkeruutta, kateutta ja epäluuloa. Miksi ei voi käsittää, että on muunkinlaisia, aidosti hyvään ja kauniiseen pyrkiviä ihmisiä, joille rakkaus on pyhä asia.

• Jollain täällä

on tunteiden nimet sekaisin, hän luulee että röyhkeys ja aggressiivisuus on samaa kuin rohkeus.

Päinvastoin, rohkeutta on kun menee kiusatun puolelle!
        ....................................................................................................

• hiljaista tukea
        Jollain täällä kirjoitti:

on tunteiden nimet sekaisin, hän luulee että röyhkeys ja aggressiivisuus on samaa kuin rohkeus.

Päinvastoin, rohkeutta on kun menee kiusatun puolelle!
        ....................................................................................................

tulee kiusatuille, moni pelkää että joutuu itse tulilinjalle jos ottaa liian näkyvästi kantaa.

• hatkat vaan
        hiljaista tukea kirjoitti:

tulee kiusatuille, moni pelkää että joutuu itse tulilinjalle jos ottaa liian näkyvästi kantaa.

Eihän kannata jäädä kiusatun asemaan tällaisella foorumilla koska voi lähteä poiskin koko palstalta. Se on oikein hyvä vaihtoehto, sanon kokemuksesta. Ainoa ketä se harmittaai on se kiusaaja, joutuu hakemaan uuden kohteen, sääli vaan sitä kohdetta. Harvemmin täällä ketään kaipaamaan jäädään.

• jäädään toki
        hatkat vaan kirjoitti:

Eihän kannata jäädä kiusatun asemaan tällaisella foorumilla koska voi lähteä poiskin koko palstalta. Se on oikein hyvä vaihtoehto, sanon kokemuksesta. Ainoa ketä se harmittaai on se kiusaaja, joutuu hakemaan uuden kohteen, sääli vaan sitä kohdetta. Harvemmin täällä ketään kaipaamaan jäädään.

kaipaamaan, jos kiusattu lähtee ja kiusaaja saa siten voiton ja todellakin etsii uuden uhrin.
        Uskon että moni nikittä kirjoittaja on tullut kiusatuksi ja siksi pysyy tuntemattomana.

• .............
        jäädään toki kirjoitti:

kaipaamaan, jos kiusattu lähtee ja kiusaaja saa siten voiton ja todellakin etsii uuden uhrin.
        Uskon että moni nikittä kirjoittaja on tullut kiusatuksi ja siksi pysyy tuntemattomana.

Jauhaminen kiusaamisiltä myrkyttää koko palstan.

Luulottelu sinne sun tänne ei johda mihinkään hyvään.

• samaa mieltä

saisivat osapuolet selvittää välinsä yksityisesti.

• Kun kiusaus on

yksipuolisesti alkanut ja jatkunut, ei selvittely ole mahdollista.
      Riitää vain, että kiusaaja lopettaa.

• ....................

Tässä ketjussa parhaat toteamukset ovat nikittömiltä.

Hyvä, jatketaan samaan malliin.

• An Lis 3

"Parhaat toteamukset ovat nikittömiä"
      Niin kutsutut kiusaajat ovat yleensä nikittömänä kirjoittavia, mutta olen sitä mieltä, että jokaisen "nikittömän" takana on nikillinen, joka ilkeilee tuntemattomana. Mielestäni se on näljää, aivan kuin nimettömän kirjeen lähettäisi.
      Itse en ole pahemman kiusaamisen kohteeksi joutunut, paitsi silloin kun joku omi Matamimimmi-nikkini.
      Palsta on siistiytynyt ja puskistakin kuuluu myönteistä tekstiä.
      Olkoot! Tämä nikki-juttu on niin loppuunkaluttu, etten puutu enää koko aiheeseen....ehkä.
      Tunteista voisi puhua. Onko tunteellisen vastakohta tunteeton. Ei varmaan, sillä eikö kateuskin ole tunne Sellaista ihmistä sanomme tunteelliseksi, joka osoittaa myönteisiä tunteitaan. Tunteeton on taas mielestämme ilkeä, kiero ja julma. Ei välttämättä, sillä viimeksimainittu on antanut sisimpänsä kielteisten tunteiden hallintaan ja valtaan.

• "Kun on tunteet" on

Maria Jotunin novellikokoelma. Siinä naiset, ystävykset, kertovat toisilleen parisuhteistaan.
      Huvittaa sen vanhahtavat ilmaisut, mutta tarinat silti lienevät ajankohtaisia aina, ihmisiähän tässä olemme voimakkaine tunteinemme.

• You raised me up !

• Selväpäinen

Eilisen juhlan jälkimainingeissa mieleen juolahtanutta: miksi ihmeessä suomalaiset eivät osaa / voi osoittaa tunteitaan kuin vasta sitten, kun 'ilolientä' on litkutettu tarpeeksi? Koskee eritoten miehiä, mutta kyllä aiheessa vahvistusta tarvitsevia on naisissakin - ja kaikenikäisissä.

Miksi halaus ja huomioiminen onnistuu vasta, kun nousuhumala alkaa?

• Näin tunteesta.

Kiitos harhaluuloista,
      kiitos hauraista kuvitelmista,
      tämä puoli ylöspäin, varovasti.
      Todellisuuden kosketukset,
      milloin hellät, milloin tyllyt,
      todellisuuden heitot ja potkut
      eivät voi mitään
      kuvitelmalle.

Ihmiskunnalla on toivoa.
      Vedet ja maa puhdistuvat vielä,
      ilmaa on vielä kerran hyvä hengittää,
      myrkkyjä ja aseita lakataan valmistamasta.
      Vielä kerran me leppäämme puiden katveessa,
      luemme runoja
      kuuntelemme Sokrateen ääntä.
      Tulevat uudet tunteet,
      uusi herkkyys.

Kuvitelma, elätkö vielä?
      Naivismini syvyyyksistä minä huudan sinua.

Eila Pennanen.
      Kiitos harhaluuloista 1972

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-rautu korvaamaan kirjolohi

Kekkosen saatanan tunari meni muuttamaan aikoinaan sateenkaariväen kalan nimen. Unkarin vallankumouksen innoittamana n
      Maailman menoa
      32
      2411
    2. Purran aikaisemmat kannattajat siirtyneet Lindtmanin leiriin

Melkoinen muutos on käynnissä Suomen politiikan kentällä. Tulevista häviäjistä on hirmuinen kiire päästä ajoissa voittaj
      Maailman menoa
      100
      2302
    3. Järkyttävä hetki - Ellen Jokikunnas pöyristyy italialaisen lääkärin työstä

Unelmia Italiassa -sarjassa ollaan Ellen Jokikunnaksen perheen kanssa Italiassa. Jokikunnas ja Rask ovat rempanneet kakk
      Tv-sarjat
      18
      1349
    4. Oot tosi epätavallinen

ja erikoinen nainen. Tykästyä ikihyviksi sun kaltaiseen naiseen, mitä tästä pitäis edes ajatella.
      Ikävä
      49
      1217
    5. Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta

Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o
      Maailman menoa
      33
      1152
    6. Etkö sä muru mussakaiseni ymmärrä

Että me päästään lähenemään vain kaveruuden kautta? Vain siten mä voin lähettää sulle kuvia ja viestejä 😌 Tänäänkin o
      Ikävä
      27
      930
    7. Etkö voi antaa edes vihjettä mulle?

Minkä vain me tiedettäisiin? Naiselta miehelle.
      Ikävä
      51
      840
    8. Muistatko? Maisa Torppa jakso räjäytti Veitolan somen: "epäaitoa ja teeskentelyä"...

Maisa Torppa täyttää tänään 35 vuotta, onnea! Maria Veitola vieraili Yökylässä-ohjelmassa aikansa kohujulkkis Maisa To
      Suomalaiset julkkikset
      11
      811
    9. Kaksi viikkoa enää Rakas...

Tietäisinpä miten toimia...
      Ikävä
      53
      745
    10. Sammuuko meillä

Kipinä kun ei enää nähdä
      Ikävä
      56