Narsismin "perityminen"...

Mieheni (kohta ex) on narsisti...siitä en halua tässä yhteydessä enempää spekuloida, itse olen asian suhteen herännyt vasta viime vuosina...
huoleni on lapsemme jotka ovat asuneet lapsuutensa melko kummalisesti käyttäytyvässä perheessä...

nyt olen alkanut kiinnittämään huomiota muutaman lapsemme käyttäytymiseen... toinen on jo nuori aikuinen, toinen teini.
Kummatkin haluavat olla aina oikeassa eivätkä kestä minkäänlaista itseensä kohdistuvaa arvostelua, kaikki muut tekevät aina väärin. Vanhemmalla on ollut useampi työpaikka...alkuun kaikki on loistavasti, työkaverit kivoja, pomo kehuu jne...sitten muutaman kuukauden kuluessa alkaa puheet muuttua ja pikkuhiljaa kaikki töissä onkin pielessä.
Toinen lapsista on tyttö ja toinen poika...

Onko jotain tutkimuksia tästä...onko narsismi sairaus joka periytyy vai onko käytös ehkä vuosien varrella opittua?

201

9358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lottamari<3

      Tutkimukset ja todisteet näet nenäsi edessä, heitä on ehkä kaksi kappaletta :)

      Minulla ei ole mitään tutkimustuloksia sinulle nyt lyödä eteen, mutta mitä olen itse nähnyt, kokenut, lukenut, käytännössä sekä teoriassa tullut siihen tulokseen, että kaikki luonteenpiirteet ovat periytyviä. Koska narsismi ei ole sairaus vaan ennenkaikkea luonteenpiirre, jossa tunneäly on normaalitasoa alhaisempi, siksi ongelmia syntyy.

      Itse olen sen kannalla, että narsismi on ensisijaisesti periytyvä luonteenpiirre, altistava geeneettinen perimä, jota vahvistaa ristiriitainen narsistinen kasvatus ja sitä kautta opitut tavat.

      Kysymys voi toki olla ihan muustakin. Itse en narsismia pidä sairautena vaan kuten sanoin luonteenpiirteenä??

      • UhriMuttaVoittaja

      • mieti vielä

        Narsimistisen naisen kiristyksen kautta avioon, ei koskaan kannata mennä siinä tulee vain menetyksiä.
        Itse olin lapsia ajatteleva hyväluontoinen hölmö ja "narsisti tuhosi" elämäni ja lapset käännytti eron jälkeen vastaan.
        Mieti kaksikin kertaa ja jos tee avio.ehdot erittäin tarkkaan.


      • Narsismiksi ei synnytä, siihen kasvetaan! 70 % narsismia sairastavista on miehiä. Narsismi on sairaus mitä suuremmassa määrin ja siihen ei ole hoitoa. Jos narsismi menee hoitoon hän manipuloi myös hoitoa antavan terapeutin pauloihinsa.
        Narsismista löytyy todella paljon tilastollista tietoa, kannattaa lukea.
        Jokaisessa meissä on jonkinlaista narsismia, mutta sairaalloisen narsismin erottaa kyllä 'terveestä' itsekehusta jo pelkän käyttäytymisenperusteella.
        Olen itse ollut naimisissa narsismia sairastavan henkilön kanssa, ja voin sanoa, että toipuminen kesti kauan kunhan hänestä ensin pääsi eroon.


      • sdfsdfsdf

        Täysin pieleen, narsismi on sairaus. En edes viitsi lukea koko viestiäsi kun et tunne edes perusasioita.


      • tulin, näin, uin

      • KKHS
        ikoski kirjoitti:

        Narsismiksi ei synnytä, siihen kasvetaan! 70 % narsismia sairastavista on miehiä. Narsismi on sairaus mitä suuremmassa määrin ja siihen ei ole hoitoa. Jos narsismi menee hoitoon hän manipuloi myös hoitoa antavan terapeutin pauloihinsa.
        Narsismista löytyy todella paljon tilastollista tietoa, kannattaa lukea.
        Jokaisessa meissä on jonkinlaista narsismia, mutta sairaalloisen narsismin erottaa kyllä 'terveestä' itsekehusta jo pelkän käyttäytymisenperusteella.
        Olen itse ollut naimisissa narsismia sairastavan henkilön kanssa, ja voin sanoa, että toipuminen kesti kauan kunhan hänestä ensin pääsi eroon.

        Ei narsistit niin vain manipuloi terapeuttaja. Toki yrittävät ja pitkälti luulevat onnistuvansa. Narsistit eivät ole superihmisiä, vaikka itse niin luulevat. Suurin osa on opportunistisia luusereita


      • ghjhjk

        Narsismi on persoonallisuushäiriö, ei luonteenpiirre. Tervellä ihmisellä on käytöksessä narsismia tietty määrä, ja sellaiset voidaan katsoa vaikkapa luonteen osaksi. Mutta narsismi varsinaisesti on koko persoonallisuuden häiriö.

        Se ei ole periytyvää, mutta taipumus saada persoonallisuushäiriö epäsuotuisissa oloissa on joillakin geneettisesti suurempi. Siksi narsistin lapsesta saattaa hyvinkin tulla narsisti. Siis ei riitä se geneettisyys, vaan lisänä on sen vanhemman henkinen vaikutus.


      • liughgfd
        KKHS kirjoitti:

        Ei narsistit niin vain manipuloi terapeuttaja. Toki yrittävät ja pitkälti luulevat onnistuvansa. Narsistit eivät ole superihmisiä, vaikka itse niin luulevat. Suurin osa on opportunistisia luusereita

        On huomattavan paljon tapauksia, joissa narsisti on manipuloinut terapeutin. Usein saattavat painostuksesta käydä terapeutilla "itkemässä" kurjaa elämäänsä pari kertaa, ja kailottavat sitten puolisolleen/sisaruksillee/lapsilleen tms, että minäpäs sain "terveen paperit", joten vika on teissä...

        Narsismin toteaminen vaatii yleensä pitkäkestoista terapiaa sekä läheisten kuulemista.


      • Robin3243232

        Olen huomannut, että ne jotka valittavat AINA että puoliso on narsisti. Usein on ollut niin että kyseinen ihminen on itse ollut narsisti ja kun ei ole enään muuta keksinyt kun peilikuva näyttää kierolta, on se helpointa kääntää puolison ongelmaksi.
        Varmasti on oikeita narsisteja ja tervettä itsekkyyttä ( Se on yksi selviämisen tarpeeseen liittyvä osa ), mutta parisuhteessa ei vielä ole minun kokemukseni mukaan yhtä syyllistä.


      • gsgfsgsd

        narsismi on persoonallisuushäiriö, narsistinen persoonallisuushäiriö, ei luonnevika...täällä taas "maalaisjärkiset" kertoo faktoja...


      • KKHS
        liughgfd kirjoitti:

        On huomattavan paljon tapauksia, joissa narsisti on manipuloinut terapeutin. Usein saattavat painostuksesta käydä terapeutilla "itkemässä" kurjaa elämäänsä pari kertaa, ja kailottavat sitten puolisolleen/sisaruksillee/lapsilleen tms, että minäpäs sain "terveen paperit", joten vika on teissä...

        Narsismin toteaminen vaatii yleensä pitkäkestoista terapiaa sekä läheisten kuulemista.

        No joo. Terapeutit eivät väkisin hoida, vaan sen mukaisesti mitä asiakas kertoo vaivoistaan. Kuka tahansa terapiaan painostettu saa helposti terveen paperit, koska harhaisinkin mielipuoli osaa harkita mitä joku muu voisi pitää hulluna.

        Toisekseen narsismi ei ole sairaus, joten vaikka se olisi kuinka ilmeistä, saa terveen paperit. Narsisimia ei yleensä ottaen ole juurikaan syytä diagnosoida lääketieteellisesti. Se on sosiaalinen ongelma


      • yu8n
        KKHS kirjoitti:

        Ei narsistit niin vain manipuloi terapeuttaja. Toki yrittävät ja pitkälti luulevat onnistuvansa. Narsistit eivät ole superihmisiä, vaikka itse niin luulevat. Suurin osa on opportunistisia luusereita

        "opportunistisia luusereita " ja höh!

        vittumaisia kusipäitä!


      • Raskaimman kautta
        Robin3243232 kirjoitti:

        Olen huomannut, että ne jotka valittavat AINA että puoliso on narsisti. Usein on ollut niin että kyseinen ihminen on itse ollut narsisti ja kun ei ole enään muuta keksinyt kun peilikuva näyttää kierolta, on se helpointa kääntää puolison ongelmaksi.
        Varmasti on oikeita narsisteja ja tervettä itsekkyyttä ( Se on yksi selviämisen tarpeeseen liittyvä osa ), mutta parisuhteessa ei vielä ole minun kokemukseni mukaan yhtä syyllistä.

        Näin se on.
        Eikä arvostelu ei lopu eroon naristi jatkaa ja jatkaa.


      • psk1

        Narsismi kuuluu kyllä tunne-elämältään normaalin ihmisen ominaisuuksiin, mutta se pysyy tällöin aisoissa ja ei koidu ns. patologiseksi. lapsilla narsistinen kausi liittyy ihan normaaliin kehitykseen. Aikuisella narsismi ongelmia tuottavana itselle ja kanssaihmisille on perua lapsuuden vaikeista hylkäämisen ja häpeän kokemuksista, usein ihan vauva-ajalta lähtien(laiminlyödään vauvan tarpeita, ei vastata itkuun jne.)Tällaisesta persoonasta kasvaa huomiota kaikin keinoin hakeva aikuinen, jokaa voi näkyä mm.narsistisuutena ja käsittääkseni monena muunakin dg:na. Narsismi ei ole siis vain luonteenpiirre . Parasta mitä voidaan tehdä on huolehtia lapsistamme niin, että he saisivat tarvitsemansa huolen ja hoivan


      • eräs vaan
        KKHS kirjoitti:

        Ei narsistit niin vain manipuloi terapeuttaja. Toki yrittävät ja pitkälti luulevat onnistuvansa. Narsistit eivät ole superihmisiä, vaikka itse niin luulevat. Suurin osa on opportunistisia luusereita

        Kyllä narsistit manipuloivat terapeuttia! Luin jostakin jutun, että vain hyvin pieni osa terapeuteista tunnistaa narsistin!!

        Narsistisuus ja narsistinen persoonallisuushäiriö ovat vielä kaksi eri asiaa. Ihmisessä voi olla paljonkin narsistisuutta, mutta hänellä ei ole narsistinen persoonallisuushäiriöinen. Nämä kaksi erottaa toisistaa se, että narsistinen persoonallisuushäiriöinen ei muutu, vaikka hänelle kuinka asioita tolkuttaisi. N.persoon.häiriöinen on täysin sokea ja väärän minänsä vanki. Kun taas narsistinen ihminen voi kokemustensa myötä kasvaa ja muuttua. Esimerkiksi nuoret ihmiset saattavat olla hyvin narsistisia, mutta tämä vaihe menee heiltä iän ja kasvun myötä ohitse.

        NPH (narsistinen persoonallisuuhäiriö):n tunnistaa yleensä vain lähi ihmiset eli kumppani ja omat lapset! Tähän taudinkuvaan kuuluu seuraavanlaiset piirteet:

        - suuri tarve kontroloida ja hallita erityisesti läheisiä ihmisiä
        - kumppanina erittäin mustasukkainen, hallitseva, määräilevä, aina oikeassa, mestari kääntämään kaikki asiat kumppanin syyksi, vähättelee ja mitätöi kumppania, haluaa musertaa kumppanin itsetunnon, pelkää hylätyksi tulemista, ei kestä että jätetään.. helvetti seuraa siitä
        -äärimmäisen taitava näyttelemään tunteita tilanteiden mukaan. Pystyy uskottavasti näyttelemään rakastavaa ihmistä, mutta todellisuudessa näytteleminen palvelee aina jotain omaa tarkoitusta. Ei kykene aitoon empatiaa, ei pysty asettumaan toisen asemaan lainkaan, muut ihmiset ovat tarpeiden täyttäjiä
        - säännöt ja määräykset eivät koske NPH:stä.
        -NPH tarvitsee ympärilleen "Hovin", joka ihailee ja palvoo häntä ja hänen suorituksiaan
        - ihmisenä täysin röyhkeä ja häikäilemätön
        -ulospäin hurmaava ja karismaattinen. Ulkopuoliset ihmiset eivät voi uskoa, että hän olisi sellainen kuin esim. kumppani kertoo ( esim. mieheni äiti ei uskonut miestäni, kun narsisti exä petti miestäni)
        -NPH on uhattuna voi olla erittäin vaarallinen. Kun kokevat menettäneensä esim. perheensä, niin saattavat tehdä uskomattomia asioita esim. kavaltaa perheen rahat, levittää perättömiä juttuja kumppanista työpaikoille ja kaikkialle yrittäen näin hallita ex kumppaniaan.
        -NPH käyttää lapsia surutta välikappaleena eron jälkeen.


        NPH:lle on aivan turha yrittää saada ymmärtämään yhtään mitään. Tämä ihminen asuu oman kuplansa sisällä ja näkee asiat vääristyneesti. HÄn itsekin uskoo asioiden olevan kuten hän näkee ne, jonka vuoksi hän onkin äärimmäisen taitava vakuuttamaan ympärilä olevat ihmiset omasta totuudestaan.

        NPH on kuin pieni lapsi, joka ei kerta kaikkiaan ymmärrä. MIksi sellaisen kanssa kannattaisi loputtomiin riidellä. Yksinkertaisinta on se, että jos ei ole pakko, niin ei ole missään tekemisissä ja jos on pakko olla tekemisissä, niin selvät rajat ja ei kannata lähteä riitelemään mistään, koska se ei lopu KOSKAAN!


      • zz..xx..bb
        eräs vaan kirjoitti:

        Kyllä narsistit manipuloivat terapeuttia! Luin jostakin jutun, että vain hyvin pieni osa terapeuteista tunnistaa narsistin!!

        Narsistisuus ja narsistinen persoonallisuushäiriö ovat vielä kaksi eri asiaa. Ihmisessä voi olla paljonkin narsistisuutta, mutta hänellä ei ole narsistinen persoonallisuushäiriöinen. Nämä kaksi erottaa toisistaa se, että narsistinen persoonallisuushäiriöinen ei muutu, vaikka hänelle kuinka asioita tolkuttaisi. N.persoon.häiriöinen on täysin sokea ja väärän minänsä vanki. Kun taas narsistinen ihminen voi kokemustensa myötä kasvaa ja muuttua. Esimerkiksi nuoret ihmiset saattavat olla hyvin narsistisia, mutta tämä vaihe menee heiltä iän ja kasvun myötä ohitse.

        NPH (narsistinen persoonallisuuhäiriö):n tunnistaa yleensä vain lähi ihmiset eli kumppani ja omat lapset! Tähän taudinkuvaan kuuluu seuraavanlaiset piirteet:

        - suuri tarve kontroloida ja hallita erityisesti läheisiä ihmisiä
        - kumppanina erittäin mustasukkainen, hallitseva, määräilevä, aina oikeassa, mestari kääntämään kaikki asiat kumppanin syyksi, vähättelee ja mitätöi kumppania, haluaa musertaa kumppanin itsetunnon, pelkää hylätyksi tulemista, ei kestä että jätetään.. helvetti seuraa siitä
        -äärimmäisen taitava näyttelemään tunteita tilanteiden mukaan. Pystyy uskottavasti näyttelemään rakastavaa ihmistä, mutta todellisuudessa näytteleminen palvelee aina jotain omaa tarkoitusta. Ei kykene aitoon empatiaa, ei pysty asettumaan toisen asemaan lainkaan, muut ihmiset ovat tarpeiden täyttäjiä
        - säännöt ja määräykset eivät koske NPH:stä.
        -NPH tarvitsee ympärilleen "Hovin", joka ihailee ja palvoo häntä ja hänen suorituksiaan
        - ihmisenä täysin röyhkeä ja häikäilemätön
        -ulospäin hurmaava ja karismaattinen. Ulkopuoliset ihmiset eivät voi uskoa, että hän olisi sellainen kuin esim. kumppani kertoo ( esim. mieheni äiti ei uskonut miestäni, kun narsisti exä petti miestäni)
        -NPH on uhattuna voi olla erittäin vaarallinen. Kun kokevat menettäneensä esim. perheensä, niin saattavat tehdä uskomattomia asioita esim. kavaltaa perheen rahat, levittää perättömiä juttuja kumppanista työpaikoille ja kaikkialle yrittäen näin hallita ex kumppaniaan.
        -NPH käyttää lapsia surutta välikappaleena eron jälkeen.


        NPH:lle on aivan turha yrittää saada ymmärtämään yhtään mitään. Tämä ihminen asuu oman kuplansa sisällä ja näkee asiat vääristyneesti. HÄn itsekin uskoo asioiden olevan kuten hän näkee ne, jonka vuoksi hän onkin äärimmäisen taitava vakuuttamaan ympärilä olevat ihmiset omasta totuudestaan.

        NPH on kuin pieni lapsi, joka ei kerta kaikkiaan ymmärrä. MIksi sellaisen kanssa kannattaisi loputtomiin riidellä. Yksinkertaisinta on se, että jos ei ole pakko, niin ei ole missään tekemisissä ja jos on pakko olla tekemisissä, niin selvät rajat ja ei kannata lähteä riitelemään mistään, koska se ei lopu KOSKAAN!

        Ottakaapa tuosta oppia. Tuollaisista sen tunnistaa


      • kaiju
        mieti vielä kirjoitti:

        Narsimistisen naisen kiristyksen kautta avioon, ei koskaan kannata mennä siinä tulee vain menetyksiä.
        Itse olin lapsia ajatteleva hyväluontoinen hölmö ja "narsisti tuhosi" elämäni ja lapset käännytti eron jälkeen vastaan.
        Mieti kaksikin kertaa ja jos tee avio.ehdot erittäin tarkkaan.

        Älä huoli, se tulee kääntymään häntä itseään vastaan. Äitini toimi samoin, vieraannutti meidät lapset isästä ja isän suvusta. Äidin kanssa emme halua olla tekemisissä, eikä myöskään lapsenlapset. Isää kyllä suren, hän kuoli ennenkuin ehdimme tutustua uudelleen 30 vuoden jälkeen.


      • isä vaikka nollattu
        kaiju kirjoitti:

        Älä huoli, se tulee kääntymään häntä itseään vastaan. Äitini toimi samoin, vieraannutti meidät lapset isästä ja isän suvusta. Äidin kanssa emme halua olla tekemisissä, eikä myöskään lapsenlapset. Isää kyllä suren, hän kuoli ennenkuin ehdimme tutustua uudelleen 30 vuoden jälkeen.

        Älä ole niin varma, että narsistin teot ja lasten käännytys lopulta kääntyisi häntä vastaan. Niin voi käydä, mutta hyvin todennäköisesti narsistin vieraanuttamat lapset toisesta vanhemmasta pitää vielä aikuisenakin toista vanhempaa epäkelpona.


      • ikoski kirjoitti:

        Narsismiksi ei synnytä, siihen kasvetaan! 70 % narsismia sairastavista on miehiä. Narsismi on sairaus mitä suuremmassa määrin ja siihen ei ole hoitoa. Jos narsismi menee hoitoon hän manipuloi myös hoitoa antavan terapeutin pauloihinsa.
        Narsismista löytyy todella paljon tilastollista tietoa, kannattaa lukea.
        Jokaisessa meissä on jonkinlaista narsismia, mutta sairaalloisen narsismin erottaa kyllä 'terveestä' itsekehusta jo pelkän käyttäytymisenperusteella.
        Olen itse ollut naimisissa narsismia sairastavan henkilön kanssa, ja voin sanoa, että toipuminen kesti kauan kunhan hänestä ensin pääsi eroon.

        Mistä tiedät, että 70 % narsuista on miehiä? Narsistisia diagnooseja Suomessa tehdään vain vankimielisairaalassa ja siellä nyt on aina enemmän miehiä. Hyvä myös huomioida, että tuomioistuinlaitos kohtelee miehiä kovemmin kuin naisia, sekä rikosasioissa, että huoltajuuskiistoissa.


      • Robin3243232 kirjoitti:

        Olen huomannut, että ne jotka valittavat AINA että puoliso on narsisti. Usein on ollut niin että kyseinen ihminen on itse ollut narsisti ja kun ei ole enään muuta keksinyt kun peilikuva näyttää kierolta, on se helpointa kääntää puolison ongelmaksi.
        Varmasti on oikeita narsisteja ja tervettä itsekkyyttä ( Se on yksi selviämisen tarpeeseen liittyvä osa ), mutta parisuhteessa ei vielä ole minun kokemukseni mukaan yhtä syyllistä.

        Meillä lapsen äiti sai pari, kolme raivokohtausta päivittäin ja käyttäytyi väkivaltaisesti, joten ero oli ainoa ratkaisu. Viime aikoina on antanut lapsen tulla luokseni vain sen verran, kun sopimuspaperissa lukee. Itse annan toki lapsen tavata äitiään myös omalla ajallani. Joten kyllä yksinkin voi kuule riidellä.


      • sitroen.
        sdfsdfsdf kirjoitti:

        Täysin pieleen, narsismi on sairaus. En edes viitsi lukea koko viestiäsi kun et tunne edes perusasioita.

        Oikeastihan narsismi on sairaus, vaikka sitä ei virallisesti sairaudeksi luetakaan sillä perusteella, että sairauden tunne puuttuu. Onko siis kaikilla muilla sairailla, esimerkiksi mielisairailla, muka sairauden tunne?

        Rikosvangeista huomattavan suurella osalla on todettu narsistinen luonnehäiriö.

        Olin 15 vuotta naimisissa psykopaatin kanssa ja 25 vuotta narsistin työpari. Usein ihmettelin heidän luonnettaan ja touhujaan. Nimen käyttäytymiselle sain vasta vuosien kuluttua siitä, kun heistä eroon pääsin.
        Kannattaa lukea esimerkiksi Raimo Mäkelän kirja "Naamiona terve mieli". Kirjan nimikin jo kuvaa narsistia hyvin. Joku muu on kijoittanut heistä kirjan "Mies ilman omaatuntoa". Kannattaa lukea ja katsoa avoimin silmin kanssaeläjiään.


      • sitroen.
        kakskytyks kirjoitti:

        Meillä lapsen äiti sai pari, kolme raivokohtausta päivittäin ja käyttäytyi väkivaltaisesti, joten ero oli ainoa ratkaisu. Viime aikoina on antanut lapsen tulla luokseni vain sen verran, kun sopimuspaperissa lukee. Itse annan toki lapsen tavata äitiään myös omalla ajallani. Joten kyllä yksinkin voi kuule riidellä.

        Toinen minun sisaristani tokaisi kerran, että: "Minä se saan riidan aikaiseksi yksinänikin".
        Ja oikeassa oli...


      • someoe
        eräs vaan kirjoitti:

        Kyllä narsistit manipuloivat terapeuttia! Luin jostakin jutun, että vain hyvin pieni osa terapeuteista tunnistaa narsistin!!

        Narsistisuus ja narsistinen persoonallisuushäiriö ovat vielä kaksi eri asiaa. Ihmisessä voi olla paljonkin narsistisuutta, mutta hänellä ei ole narsistinen persoonallisuushäiriöinen. Nämä kaksi erottaa toisistaa se, että narsistinen persoonallisuushäiriöinen ei muutu, vaikka hänelle kuinka asioita tolkuttaisi. N.persoon.häiriöinen on täysin sokea ja väärän minänsä vanki. Kun taas narsistinen ihminen voi kokemustensa myötä kasvaa ja muuttua. Esimerkiksi nuoret ihmiset saattavat olla hyvin narsistisia, mutta tämä vaihe menee heiltä iän ja kasvun myötä ohitse.

        NPH (narsistinen persoonallisuuhäiriö):n tunnistaa yleensä vain lähi ihmiset eli kumppani ja omat lapset! Tähän taudinkuvaan kuuluu seuraavanlaiset piirteet:

        - suuri tarve kontroloida ja hallita erityisesti läheisiä ihmisiä
        - kumppanina erittäin mustasukkainen, hallitseva, määräilevä, aina oikeassa, mestari kääntämään kaikki asiat kumppanin syyksi, vähättelee ja mitätöi kumppania, haluaa musertaa kumppanin itsetunnon, pelkää hylätyksi tulemista, ei kestä että jätetään.. helvetti seuraa siitä
        -äärimmäisen taitava näyttelemään tunteita tilanteiden mukaan. Pystyy uskottavasti näyttelemään rakastavaa ihmistä, mutta todellisuudessa näytteleminen palvelee aina jotain omaa tarkoitusta. Ei kykene aitoon empatiaa, ei pysty asettumaan toisen asemaan lainkaan, muut ihmiset ovat tarpeiden täyttäjiä
        - säännöt ja määräykset eivät koske NPH:stä.
        -NPH tarvitsee ympärilleen "Hovin", joka ihailee ja palvoo häntä ja hänen suorituksiaan
        - ihmisenä täysin röyhkeä ja häikäilemätön
        -ulospäin hurmaava ja karismaattinen. Ulkopuoliset ihmiset eivät voi uskoa, että hän olisi sellainen kuin esim. kumppani kertoo ( esim. mieheni äiti ei uskonut miestäni, kun narsisti exä petti miestäni)
        -NPH on uhattuna voi olla erittäin vaarallinen. Kun kokevat menettäneensä esim. perheensä, niin saattavat tehdä uskomattomia asioita esim. kavaltaa perheen rahat, levittää perättömiä juttuja kumppanista työpaikoille ja kaikkialle yrittäen näin hallita ex kumppaniaan.
        -NPH käyttää lapsia surutta välikappaleena eron jälkeen.


        NPH:lle on aivan turha yrittää saada ymmärtämään yhtään mitään. Tämä ihminen asuu oman kuplansa sisällä ja näkee asiat vääristyneesti. HÄn itsekin uskoo asioiden olevan kuten hän näkee ne, jonka vuoksi hän onkin äärimmäisen taitava vakuuttamaan ympärilä olevat ihmiset omasta totuudestaan.

        NPH on kuin pieni lapsi, joka ei kerta kaikkiaan ymmärrä. MIksi sellaisen kanssa kannattaisi loputtomiin riidellä. Yksinkertaisinta on se, että jos ei ole pakko, niin ei ole missään tekemisissä ja jos on pakko olla tekemisissä, niin selvät rajat ja ei kannata lähteä riitelemään mistään, koska se ei lopu KOSKAAN!

        se on juurikin noin! Olen NHP:n kanssa naimisissa ja voin sanoa, että h...tin rankkaa ja turhauttavaa mutta en silti saa revittyä itseni irti tästä p...sta..


      • Anonyymi
        yu8n kirjoitti:

        "opportunistisia luusereita " ja höh!

        vittumaisia kusipäitä!

        Mieluummin olen kusipää kuin idiootti.

        t. Oolofi


      • Anonyymi
        eräs vaan kirjoitti:

        Kyllä narsistit manipuloivat terapeuttia! Luin jostakin jutun, että vain hyvin pieni osa terapeuteista tunnistaa narsistin!!

        Narsistisuus ja narsistinen persoonallisuushäiriö ovat vielä kaksi eri asiaa. Ihmisessä voi olla paljonkin narsistisuutta, mutta hänellä ei ole narsistinen persoonallisuushäiriöinen. Nämä kaksi erottaa toisistaa se, että narsistinen persoonallisuushäiriöinen ei muutu, vaikka hänelle kuinka asioita tolkuttaisi. N.persoon.häiriöinen on täysin sokea ja väärän minänsä vanki. Kun taas narsistinen ihminen voi kokemustensa myötä kasvaa ja muuttua. Esimerkiksi nuoret ihmiset saattavat olla hyvin narsistisia, mutta tämä vaihe menee heiltä iän ja kasvun myötä ohitse.

        NPH (narsistinen persoonallisuuhäiriö):n tunnistaa yleensä vain lähi ihmiset eli kumppani ja omat lapset! Tähän taudinkuvaan kuuluu seuraavanlaiset piirteet:

        - suuri tarve kontroloida ja hallita erityisesti läheisiä ihmisiä
        - kumppanina erittäin mustasukkainen, hallitseva, määräilevä, aina oikeassa, mestari kääntämään kaikki asiat kumppanin syyksi, vähättelee ja mitätöi kumppania, haluaa musertaa kumppanin itsetunnon, pelkää hylätyksi tulemista, ei kestä että jätetään.. helvetti seuraa siitä
        -äärimmäisen taitava näyttelemään tunteita tilanteiden mukaan. Pystyy uskottavasti näyttelemään rakastavaa ihmistä, mutta todellisuudessa näytteleminen palvelee aina jotain omaa tarkoitusta. Ei kykene aitoon empatiaa, ei pysty asettumaan toisen asemaan lainkaan, muut ihmiset ovat tarpeiden täyttäjiä
        - säännöt ja määräykset eivät koske NPH:stä.
        -NPH tarvitsee ympärilleen "Hovin", joka ihailee ja palvoo häntä ja hänen suorituksiaan
        - ihmisenä täysin röyhkeä ja häikäilemätön
        -ulospäin hurmaava ja karismaattinen. Ulkopuoliset ihmiset eivät voi uskoa, että hän olisi sellainen kuin esim. kumppani kertoo ( esim. mieheni äiti ei uskonut miestäni, kun narsisti exä petti miestäni)
        -NPH on uhattuna voi olla erittäin vaarallinen. Kun kokevat menettäneensä esim. perheensä, niin saattavat tehdä uskomattomia asioita esim. kavaltaa perheen rahat, levittää perättömiä juttuja kumppanista työpaikoille ja kaikkialle yrittäen näin hallita ex kumppaniaan.
        -NPH käyttää lapsia surutta välikappaleena eron jälkeen.


        NPH:lle on aivan turha yrittää saada ymmärtämään yhtään mitään. Tämä ihminen asuu oman kuplansa sisällä ja näkee asiat vääristyneesti. HÄn itsekin uskoo asioiden olevan kuten hän näkee ne, jonka vuoksi hän onkin äärimmäisen taitava vakuuttamaan ympärilä olevat ihmiset omasta totuudestaan.

        NPH on kuin pieni lapsi, joka ei kerta kaikkiaan ymmärrä. MIksi sellaisen kanssa kannattaisi loputtomiin riidellä. Yksinkertaisinta on se, että jos ei ole pakko, niin ei ole missään tekemisissä ja jos on pakko olla tekemisissä, niin selvät rajat ja ei kannata lähteä riitelemään mistään, koska se ei lopu KOSKAAN!

        Tuon kirjoituksen sisällön voi tunnustaa.
        Seuraan sukua jossa nasismia on jo neljännessä polvessa.
        Ketju alkoi isästä joka ei hyväksynyt lastaan, joka
        joutui asumaan kaksi ensimmäistä vuottaan isovanhemmillaan.
        Hänen lapsillaan ja lapsenlapsillaan on hyvin voimakkaita piireteitä
        joita tuossa edelliskirjoituksessa on kuvattu


      • Anonyymi
        ikoski kirjoitti:

        Narsismiksi ei synnytä, siihen kasvetaan! 70 % narsismia sairastavista on miehiä. Narsismi on sairaus mitä suuremmassa määrin ja siihen ei ole hoitoa. Jos narsismi menee hoitoon hän manipuloi myös hoitoa antavan terapeutin pauloihinsa.
        Narsismista löytyy todella paljon tilastollista tietoa, kannattaa lukea.
        Jokaisessa meissä on jonkinlaista narsismia, mutta sairaalloisen narsismin erottaa kyllä 'terveestä' itsekehusta jo pelkän käyttäytymisenperusteella.
        Olen itse ollut naimisissa narsismia sairastavan henkilön kanssa, ja voin sanoa, että toipuminen kesti kauan kunhan hänestä ensin pääsi eroon.

        Tuota sukupuolijakaumaa voi tarkstella monin tavoin.
        Miehet eivät peittele narsismiaan niin paljon kuin naiset.
        Hymyilevistä hyväntahtoisista henettäristä on niin
        vaikea uskoa narsisteiksi.


      • Anonyymi

        Tuossakin menit väärään mutta vain omasipahan onkin arviosi, kysele kuule muualta peitetarina-apuasi.


      • Anonyymi
        liughgfd kirjoitti:

        On huomattavan paljon tapauksia, joissa narsisti on manipuloinut terapeutin. Usein saattavat painostuksesta käydä terapeutilla "itkemässä" kurjaa elämäänsä pari kertaa, ja kailottavat sitten puolisolleen/sisaruksillee/lapsilleen tms, että minäpäs sain "terveen paperit", joten vika on teissä...

        Narsismin toteaminen vaatii yleensä pitkäkestoista terapiaa sekä läheisten kuulemista.

        Maailmankaikkeuden inflatoitumisellakaan ei kannata kusettaa siihen syyttömiä.


      • Anonyymi
        kakskytyks kirjoitti:

        Mistä tiedät, että 70 % narsuista on miehiä? Narsistisia diagnooseja Suomessa tehdään vain vankimielisairaalassa ja siellä nyt on aina enemmän miehiä. Hyvä myös huomioida, että tuomioistuinlaitos kohtelee miehiä kovemmin kuin naisia, sekä rikosasioissa, että huoltajuuskiistoissa.

        Ärsyttikö kun kuopion hallinto - oikeudelle valitettiin.


      • Anonyymi

        Kummallista toteamista tuo narsistinen kasvatus, kun perheessä on monta lasta ja kaikilla sama kasvatus niin miksi vaan yksi on narsisti muka kasvatuksen tuloksena.
        Kyllä se niin on että kasvatuksesta sitä aina etsitään vikoja , eikä huomata että perheen muut lapset ovat ihan normaaleita yksilöitä joillakin ollut sama kasvatus kun narsistilla
        Aika ruveta näkemään että narsismi on geeniperäinen juttu joka on aivoissa jo lapsen syntyessä,
        Liian helposti syytellään aina vanhempia kaikesta .
        Yksikin narsistin äiti totesi ettei olisi tehnyt yhtäkään lasta jos olisi tiennyt etukäteen että yksi lapsista tuhoaa kokonaisen perheen .
        Sitten jos narsisti löytää puolison itselleen niin ei mene kauaa kun sitä puolisoakin aletaan syyttelememään, usein ottavat puolison joka on ihan kiltti ihminen ja muokkaavat hänenkin elämänsä pahoilla teoillaan .


      • Anonyymi
        sdfsdfsdf kirjoitti:

        Täysin pieleen, narsismi on sairaus. En edes viitsi lukea koko viestiäsi kun et tunne edes perusasioita.

        Ihan niin narsismi on sairaus , ja sen tietää se joka on joutunut narsistin uhriksi, kasvatuksella ei ole mitään osaa siihen, sen todistaa perheet joilla on monta lasta ja ainoastaan yksi on narsisti, vaikkakin saanut saman kasvatuksen kun muutkin lapset


    • Ojastako allikkoon?

      Narsisimi "periytyy" pääasiassa ympäristön vaikutuksesesta. Usein nuo EX:t jotka väittävät puolisioidensasa oleen narsisteja, herättävät hälyyksen hidastaa menoa ja jopa ottaa selvää ex:n puolison todellisesta tilasta- Narsisti paljastuttuaan hakee uuden uhrin ja mielelään sitookinsen mahdollisimman nopeasti pukkaamalla paksuksi jollei voi mennä naimisiin.
      Narsisimi ja luonnehäiriö jatku monesti lapsissa vain opittuma.

    • xcch

      " Koska narsismi ei ole sairaus vaan ennenkaikkea luonteenpiirre, jossa tunneäly on normaalitasoa alhaisempi, siksi ongelmia syntyy."

      Monessa asissa sinun kanssa samaa mieltä, mutta tässä eri mieltä.
      Narsimi on sairaus, koska narsisti elää itsepetoksessa, hän kuvittelee olevansa joku mitä ei ehdottomasti ole.

      Samalla tavalla tekee Alkoholisti, ei näe juomisongelmaansa, vika siihen on muualla kuten narsitillakin. Samon Anorexia, bulimia. Myös paha läheisriippuvuus. Eli kaikki jotka elävät itsepetoksessa ovat sairaita.

      Psykopaateilla puuttuu aivoista emptiakeskus kokonaan asiaa tutkineen amerikkalaisen professorin mukaan, häneltä itseltääkin se puuttui. Mutta oli saanut äärimmäisen hyvän kasvatuksen ja oli oppinut hyville tavoille, mutta kun hänen vaimoaa ja lapsia haastateltiin, niin he kertoivat ajoittaisesta omituisesta tunne kylmyydestä tilanteissa joissa normaalisti ihminen osoittaa empatiaa.

      • 7+7

        Ihmisellä voi olla narsistisia piirteitä tai hänellä voi olla narsistinen persoonallisuushäiriö. Monesti kyseessä on jatkumo normaalista poikkeavaan, kun puhutaan, jotakin ihmisillä olevista piirteistä ja häiriöistä. Lievempänä kyse on piirteestä, sairauden piirteet täyttävänä häiriöstä.

        Omassa suvussani ongelma on "periytynyt" sukupolvelta toiselle jo ainakin kahden sukupolven yli. Periytyminen ei ole ollut biologista, koska isäni on adoptoitu. Tuntuukin loogiselta, että minäkuvaan ja emotionaaliseen tasapainoon tiiviisti liittyvä häiriö, voisi periytyä juuri ympäristön vaikutuksesta. En osaa sanoa, kuinka paljon itselläni on narsistisia piirteitä. Valitettavasti näen ongelman veljelläni huomattavasti vahvempana kuin isälläni konsanaan.
        Se, mitä jostakin asiasta on "sovittu", muuttuu aina hänen intrenssiensä muuttuessa. Väärässä ei voi olla, vaikka argumentit olisivat ristiriitaisia keskenään. Monilla ihmisillä on veljelleni vain käyttöarvoa, nämä ihmiset ovat täysin arvottomia, jos he eivät palvele veljeni itsekeskeisiä tavoitteita. Viha, jota hän näyttää tuntevan sekä isääni että minua kohtaan, silloin kun en tanssi hänen pillinsä mukaan (esim. tue hänen ja hänen tyttöystävänsä asumista kohtuuttoman paljon) vaikuttaa pohjattomalta. Ääneen on useaa otteeseen todennut, että isä joutuisi jo kuolemaan.

        Mutta, anteeksi tilitys ja takaisin asiaan: ongelma voi periytyä lievempänä tai vakavampana, mutta toivon lapsillesi parasta. Toivottavasti joku osaa neuvoa, kuinka heitä voisi tukea eheään minäkuvaan ja tasapainoiseen sosioemotionaaliseen kehitykseen.


    • xcch

      Tunnen narsistien aikuisia lapsia, heillä on samat taipumukset kuin sinun lapsilla.
      He ovat narsistilta oppineen että ihminen ei ole koskaan väärässä, vika on muissa. Samalla ihmisuhteet ei toimi kunnolla, huono itsetunto. Tuo työ ongelma tosin on hieman huolestuttava. Luultavasti ei kestä pettymyksiä, toivottavasti ei ole perinyt narstigeenejä.

      Yleensä sopeutuvat työelämään kohtuullisesti, mutta parisuhteet ovat raskaita. Eräs narsistin aikuinen lapsi on eronnut muutamassa vuodessa jo kolmekertaa, puolisot ovat, jättäneet eivät ole kestäneet jatkuvaa riippuvuutta. Toisella suhde on pysynyt kasassa, luultavasti sen takia että oli perheen vanhimpana oli vastuun kantaja, kun narsisti ei ottanut mistään vastuuta.

    • Markku Ahdeoja

      Narsismissahan on kyse itsekkyydestä. Meillä geenit ohjaavat osaa itsekkyyden tasosta ja kasvattamisella voidaan joko vahvistaa itsekkyystaipumuksia tai lieventää.

      Yleensä, jos äiti puhuu ns. helposta lapsesta, niin silloin ei todellakaan ole kyse narsistista. Jos taas äiti kokee lapsensa hankalaksi kasvattaa, niin silloin itsekkyys on yleensä voimakkaampaa ja kyse voi olla narsistisesta henkilöstä.

      Suoraan tutkittua tietoa on vaikea saada ja oma arvioni perustuu käytännössä havaittuihin asioihin monen vuoden ajalta. Minulla on tiedossa myös yhden narsistin vuosikymmenten tiedot ja myös sukulaisista. Sillä perusteella voin sanoa että itsekkyys on myös periytyvää, mutta suoraan ei pysty sanomaan kuinka suuri osa on kasvatusta ja kuinka suuri osa perimää, mutta kumpikn vaikuttaa.
      Samassa perheessä samalla kasvatuksessa toisesta voi tulla täysin narsisti ja toinen taas ei. Geenit ohjaavat itsekkyyttä mutta kasvatus on myös tärkeää.

      • 6+8

        On olemassa myös tervettä itsekyyttä tai itsekkyyttä, johon ei liity persoonallisuushäiriöille tyypillisiä sairaita piirteitä. Kyse ei siis mielestäni ole pelkästään itsekyydestä, vaan huomattavasti vakavammasta ongelmasta sekä henkilölle itselleen että hänen lähi-ihmisilleen. VAikka en haluaisi olla "narsistin uhri" en myöskään missään tapauksessa haluaisi olla myöskään narsisti. Tervettä itsekkyyttä sen sijaan toivoisin itselleni sopivassa määrin lisää. Narsistin varjossa kasvettuani tarvitsisin sitä ollakseni eheämpi.


    • Kiitos asiallisista kommenteista!
      Meillä on useampi lapsi ja osa on ollut pienenä "helppoja" ja osa haastavampia...mikä on ihan normaalia suurperheissä...
      mutta perehdyttyäni enemmän narsismiin niin tietyt luonteenpiirteet ovat olleet jo ihan pienenäkin näkyvissä näissä kahdessa lapsessa, vaikka toinen heistä oli pienenä hyvin "helppo".
      Yksi lapsista puolestaan on melko itsekäs...tässä vaikea sitä selittää, mutta hän on kuitenkin empaattinen ja muita huomioiva ihan eri tavalla kuin sisarensa...

    • Paraneva LR

      Ikävä kertoa.
      Olin narsistin kanssa naimisissa ja meillä on useampia lapsia.

      -Yhdellä ollut raivokohtauksia ihan varhaislapsuudesta asti (ei mitään pieniä). Hän ei pysty antamaan periksi, hänen on todella vaikea hillitä raivoaan (hän varmaan tappaisi toisen jos voisi kun tulee riita jostain), hän ei osaa päästää asioista irti, missä ei ole saanut tahtoaan läpi. Nauttii suunnattomasti valehtelusta ja toisten manipuloinnista. Mustamaalaa kaikki selän takana ja koko ajan on joku peli käynnissä. Hän on kuin ilmetty narsisti vanhempansa minikoossa. Valokuvissa on nähtävissä sama kova kylmä katse kuin narsistivanhemmallaankin ja tämä katse on nähtävissä jo todella pienenä otetuista kuvista. Empatiakykyä hänellä ei ole ollut koskaan ja joku lemmikin kuoleminen on hänelle yhdentekevää.
      - Yhdellä ei ole raivoa vaan hän on hyvin tasainen, eikä hän juurikaan manipuloi tai esitä. Häneltä vain puuttuu empatiakyky, sympatiakyky ja muutenkin hän vain ei tunne. Jos lemmikki tai läheinen kuolee, niin hän ei juuri reagoi ja ihmettelee, muiden reaktiota. Hän ei juurikaan välitä muista ihmisistä ja ne on hänelle aika yhdentekeviä. Hän ei näe "ystävyydessä" järkeä, jos siitä ei voi hyötyä. Katse on kuvissa ihan normaali.
      - yksi elää toisten kautta ja on yli empaattinen. Jos tiedätte, niin hänellä on se LR:lle tyypillinen hukassa oleva katse.

      Itse olen paraneva läheisriippuvainen, mutta kannan ilmeisesti Maoa -geeniä.
      Itse uskon tämän olevan ainakin osittain geneettisesti periytyvää, mutta tietysti sairas perhetilanne (LR ja narsisti yhdessä...hyvin sairasta elämää, jota yhdenkään lapsen ei pitäisi joutua kokemaan) on myös aiheuttanut jotakin.

      On ollut tosi vaikea myöntää itselle, että yhdestä lapsesta on tulossa narsisti tai psykopaatti, yhdestä harmaa, jolla ei ole oikeata tunne elämää ja yhdestä läheisriippuvainen. Sitä syyllistää itseään kun ajattelee lapsistaan noin, mutta tosiasiat puhuu puolestaan...eikä se tarkoita etteikö heitä siltikin rakastaisi.

      Voimia sinulle!

      Itse olen pallo hukassa, miten tulen toimimaan... LR on ainoa, jota pystyn auttamaan... Tunteita ei pysty tyhjästä rakentamaan... Pitää varmaan vain hyväksyä harmaa suhde yhden kanssa ja yrittää laittaa rajat yhden kanssa, että hän ei tule isompana käyttämään liikaa hyväkseen.

      Vaikka nämä käytännön asiat ovat metsässä, niin silti on upeaa kun ei tarvitse enää kokea sitä jokapäiväistä väkivaltaa ja alistamista.

      • Äiti myös

        Tutkimusten mukaan empatiakyky opitaan äidiltä.


      • _A_
        Äiti myös kirjoitti:

        Tutkimusten mukaan empatiakyky opitaan äidiltä.

        Kai isälläkin on jotain mahiksia, jos äiti ei osaa.


      • Isä vaikka nollattu

        Voiko kukaan vanhempi analysoida omia lapsiaan näin kylmästi? Tulee mieleen, että analysoiva vanhempi on itse narsisti, joka ei luonnollisesti näe mitään vikaa itsessään.


      • Markku Ahdeoja
        Isä vaikka nollattu kirjoitti:

        Voiko kukaan vanhempi analysoida omia lapsiaan näin kylmästi? Tulee mieleen, että analysoiva vanhempi on itse narsisti, joka ei luonnollisesti näe mitään vikaa itsessään.

        Narsistin uhri joutuu kohtaamaan paljon asioita ja siinä kehittyy huomaamaan narsismin piirteitä kun on toipumassa ja tajunnut mistä on kyse.

        Oman lapsen analysointi ei ole narsismia vaan kyse on varsin terveestä totemuksesta eikä se tarkoita etteikö omaa lastaan rakastaisi.

        Nimimerkki isä vaikka nollattu ei ole nähtävästi itse kokenut todellista narsistia ja elänyt lähipiirissä. Minä olen itse elänyt koko ikäni narsistin lähipiirissä ja siinä on oppinut tarkkailemaan myös muita sukulaisia. heissä näkee monia piirteitä mutta vain yksi on käytännössä psykopaatti, joka on narsismin kehittynein muoto.


      • Eipäsittenmuuta.
        Isä vaikka nollattu kirjoitti:

        Voiko kukaan vanhempi analysoida omia lapsiaan näin kylmästi? Tulee mieleen, että analysoiva vanhempi on itse narsisti, joka ei luonnollisesti näe mitään vikaa itsessään.

        jeesus kun olet TYHMÄ.


      • Anonyymi
        Äiti myös kirjoitti:

        Tutkimusten mukaan empatiakyky opitaan äidiltä.

        Ihme että kun perheessä on monta lasta ja kaikki kasvatetaan samalla lailla ja yksi on narsisti niin miksi ne toiset lapset sitten eivät ole sitä .
        Äitejä on syytelty kautta aikojen milloin mistäkin, mutta jos lapsi on perinyt jostain narsistisen olemuksensa niin , ei kai se voi olla äidin vika.
        Tiedän erään tapauksen jossa vanhemmat tekivät kaikkensa tälläisen lapsen puolesta , mutta mikään hyvyys ei häneen purrut, vaan jatkoi aikuiseen asti elämäänsä mihin manipulointi kuului suurena osana, riiteli kaikkien kanssa työpaikallaan ja puhui pahaa jokaisesta takana päin.
        Niin että kyllä syyt on syvemmällä näiden narsistien elämässä , osaavat näytellä empaattista ihmistä jos siitä on heille hyötyä , alentavat puolisonsa , ja leikkivät uhria silloin kun se tukee heidän tilannettaan.


      • Anonyymi
        Markku Ahdeoja kirjoitti:

        Narsistin uhri joutuu kohtaamaan paljon asioita ja siinä kehittyy huomaamaan narsismin piirteitä kun on toipumassa ja tajunnut mistä on kyse.

        Oman lapsen analysointi ei ole narsismia vaan kyse on varsin terveestä totemuksesta eikä se tarkoita etteikö omaa lastaan rakastaisi.

        Nimimerkki isä vaikka nollattu ei ole nähtävästi itse kokenut todellista narsistia ja elänyt lähipiirissä. Minä olen itse elänyt koko ikäni narsistin lähipiirissä ja siinä on oppinut tarkkailemaan myös muita sukulaisia. heissä näkee monia piirteitä mutta vain yksi on käytännössä psykopaatti, joka on narsismin kehittynein muoto.

        Ihan niin on kun kirjoitat, narsistin uhri saa kokea asioita mitä moni ei edes usko, sillä normaalit ihmiset eivät voi edes ymmärtää mitä narsisti aiheuttaa uhrinsa elämässä.
        Paras tapa on että katkaisee välit kokonaan narsistiin,
        Kyllä omat vanhemmat pystyvät näkemään omastakin lapsestaan jos hän on narsisti, se ei ole mitenkään kylmyyttä vaan ainoastaan näkee sen mitä muutkin näkevät, ihmisen joka aina läsnäolollaan aiheuttaa kaaosta toisten ihmisten elämässä .
        Joten se joka ei ole lähipiirissään kokenut narsistin aiheuttamia kauheuksia, ei voi edes ymmärtää miten narsisti aiheuttaa tuskaa muille ihmisille , joten ketään ei voi syyllistää siitä että joku on narsisti , siksi synnytään.


    • *Syntipukki*

      Luultavasti tulevaisuudessa tulee olemaan narsisteja niinkuin Vilkkilässä kissoja!

      Monilapsisessa perheessä saattaa olla ainakin yksi "helppo lapsi", joka on tottunut saamaan tahtonsa läpi esim. sen takia että on pienin/nuorin ja isompien on aina annettava periksi. Näin saadaan pienimmäinen pysymään kilttinä, kun rajoja ei aseteta. Rajojen asettaminen ja oikeudenmukainen kohtelu kaikkia sisaruksia kohtaan on tärkeätä. Siihen on pienimmänkin totuttava, eikä raivokohtauksia kannata pelätä. Muutoin hän kuvittelee olevansa maailman valtias ja käyttäytyy sen mukaisesti.
      Tämän olen havainnut omien sisarusteni parissa ja vakuutan että kiltti pikkusiskoni on hajoittanut ja hallinnut ja tekee varmasti niin loppuikänsä.

    • toivottavasti...

      saavat terapiaa ja muuta tukea kehittymiseensä.

    • beet2

      Tietääkseni narsismi johtuu lapsuuden traumoista ja sitä voidaan jopa hoitaa. Psykopatia taas johtuu aivojen poikkeavuudesta ja sitä ei voida hoitaa. Tai näin nykyään ne tutkijat uskovat.

      • 20+20

        Valitettavasti hoitovaste on myös narsismissa kovin heikko. Aikuinen narsisti näkee vian ja ongelmien olevan juuri kaikkialla muualla kuin itsessään. Jonkin oman virheen voi myöntää korkeintaan hetkellisesti, mutta jo muutaman minuutin kuluttua kaikki on ollut lähtökohtaisesti jonkin itsen ulkopuolisen syytä. Asioita on vaikea nähdä objektiivisesesti tai toisten näkökulmasta. Siksi terapiassakaan ei oikein päästä keskustelemaan itseasiasta.


      • Sandels098
        20+20 kirjoitti:

        Valitettavasti hoitovaste on myös narsismissa kovin heikko. Aikuinen narsisti näkee vian ja ongelmien olevan juuri kaikkialla muualla kuin itsessään. Jonkin oman virheen voi myöntää korkeintaan hetkellisesti, mutta jo muutaman minuutin kuluttua kaikki on ollut lähtökohtaisesti jonkin itsen ulkopuolisen syytä. Asioita on vaikea nähdä objektiivisesesti tai toisten näkökulmasta. Siksi terapiassakaan ei oikein päästä keskustelemaan itseasiasta.

        Narsismin hoitaminen on kyllä vaikeaa, mutta mahdollista. Yleistä on, että narsisti keskeyttää terapian, mutta jatkaa sitä myöhemmin toisen terapeutin kanssa ja näin edistystä voi tapahtua pidemmän päälle.


      • Anonyymi

        Lapsuuden traumoista ?
        Kun perheessä on monta lasta ja kaikki kasvatetaan samalla tavallla niin ei voi syyttää lapsuuden traumoista koska muut lapset eivät ole narsisteja .
        Joten aina syytellään lapsuuden traumoista ,kyllä se niin on että narsisti syntyy narsistina
        Kyllähän näitä on nähty elämän varrellla monenlaisia .
        Perheen muut lapset ovat normaaleja , ja vain yksi omaa tämän narsismin ,niin kyllä se on jotain muuta kun lapsuuden traumat jotka tekee ihmisestä narsistin .
        Ei narsistia voi hoitaa miksikään, se joka on narsisti tulee olemaan sitä aina.


      • Anonyymi
        Sandels098 kirjoitti:

        Narsismin hoitaminen on kyllä vaikeaa, mutta mahdollista. Yleistä on, että narsisti keskeyttää terapian, mutta jatkaa sitä myöhemmin toisen terapeutin kanssa ja näin edistystä voi tapahtua pidemmän päälle.

        Ei ole edes mahdollista, narsisti on narsisti eikä muutu muuksi


    • kshdjlj

      Kuka on tehnyt diagnoosin eksäsi narsistisesta persoonallisuushäiriöstä? Ihan itsekö? Anteeksi, mutta olen niin täynnä näitä "mieheni/isäni/enoni/äitini/kaveri on narsisti"-juttuja. Tuntuu, että itsekyhätyllä diagnoosilla vain pestään oma piha puhtaaksi, jotta voi kokea olevan itse syytön huonoon parisuhteeseen ja eroon, sen sijaan, että käsittelisi virheitä joita itse on tehnyt. ...Hyvin pieni prosentti ihmisistä on oikeasti narsisteja, paljon todennäköisempää on, että ihminen on vain itsekäs, tai muuten hankala - tai että persoonallisuudet eivät vain sovi yhteen.

      • muotisanoja

        Samaa mieltä.. narsisti sana on tällähetkellä muodissa, jokuunen vuosihan se oli tämä kuuluisa ADHD.. Olen lukenut, että ammatti-ihmisilläkin menee vuosia diagnosoida jokuu oikeasti narsistiksi... eli jos ammattiihmiset ei pysty suoraltakädeltä diagnosoimaan ketään narsistiksi, niin miten nämä kotikutoiset kallonkutistajat siihen pystyy.. Lopettakaa jo... ihmisillä on eri luonteenpiirteitä, jokuu on perusolemukseltaan kylmempi kuin toinen... jokuu on vain luonnostaan itsekäs (ehkä lapsena saanut kaiken haluamansa).. Meitä on moneksi.... hyväskykää se...


      • Mitenkäs se narsistin häiriö diagnosoidaan...eihän hänessä ole mitään vikaa, joten miksi siis lääkäriin??
        Tää on kyllä ihan omaa "keittiöpsykologiaa"
        En ole itsekään virheetön, varmasti mokannut itsekin mutta olen niistä yrittänyt ottaa oppia ja tulla paremmaksi puolisoksi...mutta vaatimukset vaan kasvaa, joten ei hyödytä yrittää.
        Tästä aiheesta voisi kirjoittaa juttua sivukaupalla, ja niistä esimerkeistä joiden takia olen päätynyt "diagnoosiin"...
        voi olla että kyseessä on vain "normaali" itsekkyys...ja sillähän ratkeaisi alkuperäinen kysymys...eli itsekkyyshän on sitten vaan opittu asia!

        Ja ihan oikeasti toivoisin että mieheni ei olisi narsisti vaan hankala ja itsekäs...


      • kysyjä
        muotisanoja kirjoitti:

        Samaa mieltä.. narsisti sana on tällähetkellä muodissa, jokuunen vuosihan se oli tämä kuuluisa ADHD.. Olen lukenut, että ammatti-ihmisilläkin menee vuosia diagnosoida jokuu oikeasti narsistiksi... eli jos ammattiihmiset ei pysty suoraltakädeltä diagnosoimaan ketään narsistiksi, niin miten nämä kotikutoiset kallonkutistajat siihen pystyy.. Lopettakaa jo... ihmisillä on eri luonteenpiirteitä, jokuu on perusolemukseltaan kylmempi kuin toinen... jokuu on vain luonnostaan itsekäs (ehkä lapsena saanut kaiken haluamansa).. Meitä on moneksi.... hyväskykää se...

        kopioitko kirjasta nuo näkemykset.?


      • 4+2
        muotisanoja kirjoitti:

        Samaa mieltä.. narsisti sana on tällähetkellä muodissa, jokuunen vuosihan se oli tämä kuuluisa ADHD.. Olen lukenut, että ammatti-ihmisilläkin menee vuosia diagnosoida jokuu oikeasti narsistiksi... eli jos ammattiihmiset ei pysty suoraltakädeltä diagnosoimaan ketään narsistiksi, niin miten nämä kotikutoiset kallonkutistajat siihen pystyy.. Lopettakaa jo... ihmisillä on eri luonteenpiirteitä, jokuu on perusolemukseltaan kylmempi kuin toinen... jokuu on vain luonnostaan itsekäs (ehkä lapsena saanut kaiken haluamansa).. Meitä on moneksi.... hyväskykää se...

        On täysin totta, että narsismi termiä käytetään väärin samoin on tehty myös mm. juuri ADHD:n, CP-vamman ja monen muun termin kanssa. Tämä on todella ikävää niinden ihmisten kannalta, jotka oikeasti kohtaavat näitä ihan oikeasti olemassa olevia ongelmia. Sanojen väärinkäyttö vie uskottavuutta koko asialta. Mutta persoonallisuushäiriöitä on ihan oikeasti olemassa, samoin esim. hometaloja, vaikka ei ehkä siinä määrin kun julkisessa keskustelussa väitetään.


      • niin..
        kisumirrin kirjoitti:

        Mitenkäs se narsistin häiriö diagnosoidaan...eihän hänessä ole mitään vikaa, joten miksi siis lääkäriin??
        Tää on kyllä ihan omaa "keittiöpsykologiaa"
        En ole itsekään virheetön, varmasti mokannut itsekin mutta olen niistä yrittänyt ottaa oppia ja tulla paremmaksi puolisoksi...mutta vaatimukset vaan kasvaa, joten ei hyödytä yrittää.
        Tästä aiheesta voisi kirjoittaa juttua sivukaupalla, ja niistä esimerkeistä joiden takia olen päätynyt "diagnoosiin"...
        voi olla että kyseessä on vain "normaali" itsekkyys...ja sillähän ratkeaisi alkuperäinen kysymys...eli itsekkyyshän on sitten vaan opittu asia!

        Ja ihan oikeasti toivoisin että mieheni ei olisi narsisti vaan hankala ja itsekäs...

        "Ja ihan oikeasti toivoisin että mieheni ei olisi narsisti vaan hankala ja itsekäs..."

        Miten tilanne olisi silloin erilainen?


      • Kuten kirjoitit,

        " itse syytön huonoon parisuhteeseen ja eroon,"

        Kuten kirjoitit, Hyvin pieni prosentti ihmisistä on oikeasti narsisteja. Vielä pienempi prosentti, ihan häviävän pieni prosentti heistäkin, joita asia oikeasti koskettaa, löytää koskaan tänne kirjoittamaan. Eli häviävän pieni prosentti häviävän pienestä prosentista kirjoittaa täällä.


      • MatemaatikkoMutikain

        Kyllä, todennäköisempää on, että vastaan tulee muutoin vain kusipää kuin narsisti ja prosenttiluku on pienehkö, MUTTA..........
        Narsistista persoonallisuushäiriötä on diagnosoitu noin 1% maapallon väestöstä ja diagnosoimattomia narsisteja on varmasti jokunen prosentti ihmisistä lisää.
        Suomen väkiluku on noin 5,4 miljoonaa, joten pelkästään Suomesta löytyy vähintäänkin 53 000 narsistia, siis laskettuna aivan sillä perusteella, että 1% ihmisistä on kyseistä persoonallisuushäiriötä sairastavia.

        Ei taida se yhden prosentin "minimaalinen" määrä kuulostaa enää yhtä pieneltä ja epätodennäköiseltä, että joku on pesunkestävän narsistin kanssa ollut tekemisissä, kun prosentin muuttaa väestön kappalemääräksi.


      • Mutikainen korjaa
        MatemaatikkoMutikain kirjoitti:

        Kyllä, todennäköisempää on, että vastaan tulee muutoin vain kusipää kuin narsisti ja prosenttiluku on pienehkö, MUTTA..........
        Narsistista persoonallisuushäiriötä on diagnosoitu noin 1% maapallon väestöstä ja diagnosoimattomia narsisteja on varmasti jokunen prosentti ihmisistä lisää.
        Suomen väkiluku on noin 5,4 miljoonaa, joten pelkästään Suomesta löytyy vähintäänkin 53 000 narsistia, siis laskettuna aivan sillä perusteella, että 1% ihmisistä on kyseistä persoonallisuushäiriötä sairastavia.

        Ei taida se yhden prosentin "minimaalinen" määrä kuulostaa enää yhtä pieneltä ja epätodennäköiseltä, että joku on pesunkestävän narsistin kanssa ollut tekemisissä, kun prosentin muuttaa väestön kappalemääräksi.

        Siis vähintäänkin 54 000 narskua.


    • narsistin_lapsi

      Minun äiti on narsisti ja vanhin meistä lapsista myös..Luonteessa on tosi paljon heillä samaa. Siellähän se siemen kylvetään mieleen jo pienenä, kasvuympäristöhän vaikuttaa tosi paljon lapseen.
      Minusta on pelottavaa nyt että myös minun pieni lapseni on aivan kuin ilmetty isoäitinsä, luonteessa on kanssa tosi paljon (ainakin tällä hetkellä samaa), vaikka he viimeksi ovat tavanneet lapsen ollessa vauva ja perheemme on ihan tasapainoinen. Elän vielä toivossa että tämä on vain tavallista lapsen kehitystä ja ohimenevää eikä jää "päälle" koko loppuiäksi, siis itsekkyys, raivoaminen, kaikki muut tekevät väärin paitsi minä yms..

    • Pakoon ja nimetön

      Ihan vaan vinkki; Jos kohtaat/rakastut narsistiin, -Lähde järjen kanssa liikkeelle, niin kauan kuin pystyt. Älä anna tunteille valtaa. Se on sairaus, jota ei voi parantaa, ja samalla se tuhoaa kanssaeläjän elämän. Lähde käpälämäkeen, niin kauan kuin hiukankin pystyt. Kohta olet niin alaspainettu ja itsetuntosi tuhottu, että et enää kykene siihen.
      Nim: pakoon ja nimettömänä

      • mmmmmm233

        "Ihan vaan vinkki; Jos kohtaat/rakastut narsistiin, -Lähde järjen kanssa liikkeelle, niin kauan kuin pystyt. Älä anna tunteille valtaa. Se on sairaus, jota ei voi parantaa, ja samalla se tuhoaa kanssaeläjän elämän. Lähde käpälämäkeen, niin kauan kuin hiukankin pystyt. Kohta olet niin alaspainettu ja itsetuntosi tuhottu, että et enää kykene siihen.
        Nim: pakoon ja nimettömänä "


        1


      • kukkuluuraa

        Narsistihan osaa peittää narsisminsa niin kauan kunnes on "uhrinsa" saanut ja pakoon lähteminen on myöhäistä. Heti kun "uhri" on nalkissa, hän paljastaa oikean luonteensa ja siitä ei yleensä hyvää jälkeä "uhrille" synny. Olen itse narsistin uhri ja tiedän miten sellaiset ihmiset toimii. Osaavat olla todella hurmaavia ja ihania siinä vaiheessa kun tutustutaan, salaavat myös hyvin menneisyytensä narsismin osalta. Kun tähän vielä lisätään se, että rakastunut ihminen helposti näkee mitä haluaa eikä totuutta, niin soppa on valmis, niin minulle kävi. Narsistista eroon pääseminen ja siitä toipuminen vei monta vuotta ja johti siihen etten enää uskalla luottaa vastakkaiseen sukupuoleen.


      • Elämä hymyilee nyt
        kukkuluuraa kirjoitti:

        Narsistihan osaa peittää narsisminsa niin kauan kunnes on "uhrinsa" saanut ja pakoon lähteminen on myöhäistä. Heti kun "uhri" on nalkissa, hän paljastaa oikean luonteensa ja siitä ei yleensä hyvää jälkeä "uhrille" synny. Olen itse narsistin uhri ja tiedän miten sellaiset ihmiset toimii. Osaavat olla todella hurmaavia ja ihania siinä vaiheessa kun tutustutaan, salaavat myös hyvin menneisyytensä narsismin osalta. Kun tähän vielä lisätään se, että rakastunut ihminen helposti näkee mitä haluaa eikä totuutta, niin soppa on valmis, niin minulle kävi. Narsistista eroon pääseminen ja siitä toipuminen vei monta vuotta ja johti siihen etten enää uskalla luottaa vastakkaiseen sukupuoleen.

        Kukkuluuraa, olet kokenut täysin samoin kuin minäkin.Minut manipuloitiin heti suhteen alkaessa, ja siitä ei päässyt eroon mitenkään, kunnes ex löysi uuden uhrinsa kymmenen vuoden jälkeen ja olen vapaa nyt, kiitos siitä uudelle uhrille.Se tuntuu aivan järjettömältä, kun tämä narsistimieheni oli niin mustasukkainen ja epäili minua työantajani kanssa parittelusta. Käytti minua hyväkseen taloudessa. Hän sai minutkin ajattelemaan samalla tavalla kuin itse ajatteli. Olisin kohta sairastunut itsekin, ellen olis päässyt vapaaksi. Sellaisen ihmisen, joka ei ole elänyt narsistin kanssa , on aivan turha esittää viisauksia. Omakohtainen kokemus on rautaa.


    • Vaikeaelämä

      Minä olin parisuhteessa narsistin (sai diagnoosin tuona aikana) kanssa lyhyen ajan.

      Erästä edellistä kirjoittajaa lainaten:
      * Hänellä oli ollut raivokohtauksia ihan varhaislapsuudesta asti (ei mitään pieniä). Hän ei pysty antamaan periksi, hänen on todella vaikea hillitä raivoaan (hän varmaan tappaisi toisen jos voisi kun tulee riita jostain), hän ei osaa päästää asioista irti, missä ei ole saanut tahtoaan läpi. *

      Nämä pitävät 100 % paikkansa. Mikä tietysti viittaa, että jo genetiikassa oli jotain altistusta. Ja mm. kaikki äärimmäisyydet vetivät häntä puoleensa.

      Periytyvyydestä: Hänen perheensä oli täysin normaali, sanotaanko erittäin hyvä perhe. Ehkä vuorovaikutus ja tunneilimaisu vanhempien ja tämän lapsen välillä oli puutteellista, patoutunutta. Ja lisäksi vanhemmat paljolti keskittyivät kaiketi itseensä ("itsekkäitä") ja harrastuksiinsa koko lapsuuden ja edelleen varhaisaikuisuudenkin ajan. Siten tämä ihminen on jäänyt yksin ongelmansa ja tunteidensa kanssa ja itkikin minulle heikolla hetkellään, että hänessä on jotain vikaa, kun vihaa kaikkia ihmisiä.

      Tämä ihminen oli lisäksi ajatunut jo varsin nuorena huumeiden käyttäjäksi jne. Tehnyt rikoksia. Valtavan uhmakas jne. Silti hänessä oli jotain hyvin kaunista. en voi sitä kiistää, olin kyllä rakastunut. Mutta kaikki narsistin piirteet kyllä olivat läsnä. Jälkikäteen kuulin jopa grandioosit ajatukset - kuvitteli olevansa Jeesuksesta seuraava...

      Uskon, että geenit altistavat - sitten tulevat ympäristön vaikutukset, jotka voivat joko sytyttää geenit tai himmentää niitä. Kaikkeen vanhemmatkaan eivät pysty, mutta koska ihminen on todella muovautuva, niin käsittääkseni monia asioita ja empatiaakin voi oppia. Ja varsinkin lapsi joka oireilee käytöshäiriöin tarvitsee kyllä apua. Vanhemmat todella voivat paljonkin auttaa ja sen lisäksi ammattilaiset. Mutta kyllähän se on vaativaa.

    • 66+6

      Narsisti valitsee narsistin, se on vanha sanonta joten omasta komerosta ne ongelmat löytyvät.

      • Tosi on5

        Narsisti valitsee aina sellaisen henkilön uhrikseen, johon se pystyy kyntensä iskemään eli kiltin ihmisen, jonka helposti saa pauloihinsa.


    • mietittävää

      Kannattais myös miettiä minkälainen ihminen tuntee vetoa narsistiin. En usko että terve ihminen koskaan voisi tuntea vetoa narsistiin. Tai narsisti edes valitsisi kumppanikseen terveen ihmisen.

      • Narsisti (jos nyt voi diagnosoimatonta henkilöä sellaiseksi kutsua) valitsee puolisokseen helposti "kiltin" ja huonon itsetunnon omaavan henkilön...

        mistä päästään edelliseen kysymykseen...
        vahva ja päättäväinen ihminen vetoaa itsensä epävarmaksi tuntevaan ns "kilttiin" tyttöön :-)...


      • einarskunkynsissäenää

        Tämä väite tuskin pitää paikkaansa. Narsisti kyllä toimillaan saattaa saada itsetunnon alenemaan erikoisella itsekkäällä käytöksellään. On eri asia, pysyykö toinen esim. suhteessa vai jääkö alenemaan. Itse eronnut narsistista vuosia sitten, enkä oikein ymmärtänyt toisen erikoista käytöstä ennen kuin vasta lähiaikoina. Jatkuva syyttely, valehtelu ja asioiden erikoinen kääntäminen ja omaksi eduksi puhuminen on kyllä jatkunut eron jälkeen. Manipulaatio ei voi olla vaikuttamatta lapsiin, jotka tietysti ottavat mallia vanhemman käytöksestä ja jatkavat epäkunnioittavaa käytöstä. Ikävää, että narsistilla on niin taitavat puheenlahjat, että moni sosiaalialalla työskentelevä työntekijä menee helposti asioihin mukaan.


      • kokemustaon1

        Eihän narsisti hölmö ole, hän ei missään tapauksessa paljasta itseään vaan tekee toisesta "vainoharhaisen". Ei narsisti millään tavalla ulkoapäin tai käytöksellään eroa muista ihmisistä, sen tietää vain sellainen joka on joutunut narsistin uhriksi. Narsisti harrastaa henkistä julmuutta sitten kun on onnistunut jonkun saamaan esim. asumaan kanssaan, aikaisemmin hän ei narsismiaan paljasta. Ulkopuoliset eivät välttämättä usko, kun heille kertoo narsistin julmuudesta ja "tempuista". Olen nykyisin terve, mutta meinasin menettää mielenterveyteni narsistin käsittelyssä. En tosiaankaan ihastunut ja rakastunut narsistiin, vaan ihanaan ja minut huomioon ottavaan ihmiseen joka muuttui välittömästi kun amen oli sanottu.


      • 4+1
        kisumirrin kirjoitti:

        Narsisti (jos nyt voi diagnosoimatonta henkilöä sellaiseksi kutsua) valitsee puolisokseen helposti "kiltin" ja huonon itsetunnon omaavan henkilön...

        mistä päästään edelliseen kysymykseen...
        vahva ja päättäväinen ihminen vetoaa itsensä epävarmaksi tuntevaan ns "kilttiin" tyttöön :-)...

        Narsistit haluavat kiltin ihmisen pönkittämään omaa harhaluuloaan omasta täydellisestä ylivertaisuudesta verrattuna muihin. Ei pelkästään ilmisuhteissa vaan myös muualla elämässä he pyrkivät ympäröimään itsensä ihmisillä, joilta voivat vastaanottaa ihailua.


      • 17+15

        Mietittävää, mitä ihmeen höpinää tuo on?


      • Uhri4
        17+15 kirjoitti:

        Mietittävää, mitä ihmeen höpinää tuo on?

        Mieti sinä vain höpinöitäsi, et ole ollut narskun hampaissa, et puhuisi näin .


    • näin on

      Onko niinkään perytyvä---vaan tarttuva joka leviää. Katsotaan hallitusta, mitä ne puhuu , vastuunkanto lähes kaikki laulaa samaa kieltä. Eduskuntaan ja ministerille pitää olla terveystarkastus jossa todetaan oman omaisuuden hallinta ja yhteisen omaisuuuden halllinta.

    • Ppaatti

      Mitähän tapahtuu, jos narsisti ja psykopaatti joutuvat vastakkain?Huh.

      • siinä käy niin että.

        Jossain vaiheessa narsisti alkaa pomottelemaan sitä hiljasen,askeettisen ja tylsän oloista psykopaattia ja sitten se narsisti löytyy myöhemmin jostain roskiksesta kilon paloina.


      • hjhhgfdjjfvjf
        siinä käy niin että. kirjoitti:

        Jossain vaiheessa narsisti alkaa pomottelemaan sitä hiljasen,askeettisen ja tylsän oloista psykopaattia ja sitten se narsisti löytyy myöhemmin jostain roskiksesta kilon paloina.

        Olen kauhea, mutta viestisi sai hymyn kasvoilleni :)
        Siksi peukku ylöspäin...harmi, että kaikki narsistit ei löydä tuollaista psykopaattia.


      • voisi toimia
        hjhhgfdjjfvjf kirjoitti:

        Olen kauhea, mutta viestisi sai hymyn kasvoilleni :)
        Siksi peukku ylöspäin...harmi, että kaikki narsistit ei löydä tuollaista psykopaattia.

        Pitäisiköhän psykopaattien perustaa yhdessä "Narsistien hoitopalvelu". "Hoidamme eri asteisia narsisteja naulat arkkuun periaatteella, soita niin teemme räätälöidyn palvelun teille".


      • _A_
        voisi toimia kirjoitti:

        Pitäisiköhän psykopaattien perustaa yhdessä "Narsistien hoitopalvelu". "Hoidamme eri asteisia narsisteja naulat arkkuun periaatteella, soita niin teemme räätälöidyn palvelun teille".

        Ei pitäisi. Heitä ei pidä palvella millään tavoin. Innostuisivat vain siitäkin palvelusta.

        (Ja väkivalta on muutenkin niin junttimaista, että siitä ei ole kuin leikinlaskun välineeksi, missä edelläoleva puheenvuoro kuitenkin, todettakoon, onnistui.)


      • 12+9
        _A_ kirjoitti:

        Ei pitäisi. Heitä ei pidä palvella millään tavoin. Innostuisivat vain siitäkin palvelusta.

        (Ja väkivalta on muutenkin niin junttimaista, että siitä ei ole kuin leikinlaskun välineeksi, missä edelläoleva puheenvuoro kuitenkin, todettakoon, onnistui.)

        Psykopaatit ei ole mahdottomia ihmisiä,lesottajia ja suunsoittajia niinku narsistit.
        Päin vastoin hiljasia tylsimyksiä ja vähäeleisiä askeetteja,mutta eipä ne taida sen kummemmin olla kenenkään kavereita muutenkaan.
        No,,siis narsistisen lesottajan kuuluisat viimeiset sanat,,,hakataan tuo nörtti.


    • 1+5

      Narsismi on vakava persoonallisuushäiriö jonka diagnosoi vain psykiatri eikä tuleva ex-puoliso.

      Minutkin on aikoinaan diagnosoitu (ja mustamaalattu) exäni toimesta narsistiksi. Hassuinta oli, että kun menin eroni jälkeen Miessakit Ry:n järjestämään eroryhmään
      niin kaikki yhdeksän osallistujaa olivat narsisteja exiensä mielestä. Melkoinen yhteensattuma :)

      • Joo se..

        Narsisti alkaa olemaan urbaani synonymi vanhalle sanalle hullu ja kaikki exät on tietenki niitä sitten.
        Sillä narsisti käsitteellä kohta ole käytännön merkitystä mitään.


      • eienäänarsistinkynsissä
        Joo se.. kirjoitti:

        Narsisti alkaa olemaan urbaani synonymi vanhalle sanalle hullu ja kaikki exät on tietenki niitä sitten.
        Sillä narsisti käsitteellä kohta ole käytännön merkitystä mitään.

        Noh, kahdesti eronneena voin todeta, ettei se toinen ole narsisti ;)


      • kysyjä
        Joo se.. kirjoitti:

        Narsisti alkaa olemaan urbaani synonymi vanhalle sanalle hullu ja kaikki exät on tietenki niitä sitten.
        Sillä narsisti käsitteellä kohta ole käytännön merkitystä mitään.

        sekö romosomeissa sitten.


      • 14+11
        eienäänarsistinkynsissä kirjoitti:

        Noh, kahdesti eronneena voin todeta, ettei se toinen ole narsisti ;)

        Ilmiö ei kuitenkaan katoa minnekään. Kun olin pieni lapsilla oli tapana nimitellä toisiaan CP-vammaisiksi. Kyseiset lapset eivät luonnollisestikaan olleet CP-vammaisia, mutta ikävä kyllä CP-vamma on ihan oikeasti olemassa oleva vakava sairaus. Samoin narsistinen persoonallisuushäiriö on todellinen ja ikävä asia sekä henkilölle itselleen että hänen lähi-ihmisilleen.

        Ikävä, että ex:änne on nimitellyt teitä tuolla tavoin.


      • 1+8

        Kiitos tästä kommentista :)

        Minut leimattiin yhdessä työpaikassa narsistiksi, koska en osallistunut muiden haukkumiseen.


    • yhtälöitä

      Narsku-LR liitoista voi syntyä seuraavia jälkeläisiä eli kaikki vaihtoehdot ovat mahdollisia.

      narsku LR=>narsku
      narsku LR=>LR
      narsku LR=>uhri

    • 12+8

      Narsisteja ei oikeesti liene kuitenkaan kovin paljon.
      Ei tule ainakaan mulle mieleen kun kolme koko historiasta.
      Jumalan poikana itseään pitävä Jeesus,Hitler ja Stalin.
      Kaikilla mahtava hovikunta aikoinaan.

      • miettelias.

        Yksikin on liikaa.


      • nimetön26
        miettelias. kirjoitti:

        Yksikin on liikaa.

        Vainko kolme narsistia? Mitä olivat " lahtarit" suomessa. Oletko sukua? Entä Luther!


    • Suomalainen on tyhmä

      Mukava muotitauti tuo narsismi, josta kukaan ei ymmärrä mitään. Masennus ei ole enää "in" pitää olla jotain muuta.

      • 13+8

        Enää ei ole muotia viitata joka asiassa siihen, että kaikki viisimiljoonaa suomalaista on tyhmiä.


      • asiantuntija37

        Taidat olla itse tyhmä!! Et ymmärrä mistä on kyse, mutta tulet esittämään hölmöjä kommentteja tänne. Narsistisuus ja narsistinen persoonallisuushäiriö ovat kaksi eri asiaa.. jälkimmäinen luokka on äärimmäisen rankka ihmistyyppi. Mutta sinähän et sitä tiedä, kun et ole ollut tällaisen ihmisen kanssa tekemisissä.


    • diibadaabaa

      Yks asia. Kyllä ajankanssa uuteen ihmiseen selviää se mikä se on. Ja ennenkaikkea mitä siinä toisen perheessä tapahtuu. Sellaiseen perheeseen ei kannata itseään sotkeä, jossa on narsisti missään mielessä, ja jos sotkee itsensä sellaiseen, niin kannattaa omalla toimellaan varmistaa, ettei kukaan puolisoksi valitun sisaruksista jää nakkiin narsismin vuoksi.

      Ja on olemassa monenlaista narsisismia, Mediun, Rose ja kypsä... mutta se on samaa paskaa eri kuoressa.

    • turpiin vaan

      kyllä se narsisimikin häviää kun muutaman kerran saa oikein kunnolla turpiinsa..

      • ex vaimo

        Olen huomannut monella ulkomaalaisella miehellä narsistisia luonteenpiirteitä.Johtuukohan siitä että onnenonkijat lähtevät maailmalle etsimään onneaan kun ovat narsisteja vaiko onko se joku kasvatustyyli mieskeskeinen siellä.

        Oma ex oli oikeuslääketieteellisesti luokiteltu narsistiksi elettiin yhdessä muutama kukausi ja vasta kun oltiin saman katon alla alkoi pikkuhiljaa sekopäisyys avautua minullekkin.

        Hän oli yltiöpäinen ja realiteettitaju oli aivan hukassa.Psykiatrin mukaan ei ollut mitään kykyä hallita agressioitaan.Kerran kaverinsa kanssa tulivat pihalle ja oli tuska mennä jonnekkin hulluilemaan ja seisoin raskaana auton vieressä ja sanoin että jos ette kuitenkaan menisi etsimään vaikeuksia ja tuo sika meinasi lyödä minua autonovella mutta nappasin oven takaisin ja karjaisin kunnolla äijälle niin jopa meni hiljaiseksi.

        Toinen kerta meinasi heittää minua päänsä kokoisella kivellä niin sanoin että kokeileppas niin minä häpäisen sinut tässä aamuyöstä pihalla ja heitin itseni alastomaksi..putosi jätkällä kivi kädestä.

        Kerran yritti jotain myös tehdä ja sain väännettyä sian käden hänen oman selkänsä taakse ja painoin kaverin lattiaan ja kaverilta pääsi lapsenomainen itku ihan kyynelien kanssa.

        Sellaisia ne ovat persoonallisuushäiriöt.Onneksi ei kerinnyt pahemmin vahingoittaa vaan poliisit veivät.


    • itsekäs, omahyväinen

      Tämäkö narsismia; Kun puolisoilla on ollut riitaa ja tulee sitten vieraita siihen, puoliso on ystävällinen vieraille ja yrittää olla kuin "ei mitään", eli vieraille ei näytä todellista tilaa. Onko tämä narsismia, niinkuin ex-puoliso asian ilmaisee?
      Onko se sitä "kaksinaamaisuutta"?! onko se sama kuin narsismi. Minusta näyttää, että narsismi on muoti-ilmiö ainakin sanana.
      Mielestäni meissä kaikissa on ainakin vähän narsismia, kun lähipiiriäänkin katselee ja kuuntelee. Itsessänikin joskus sitä epäilen olevan. Kehuminen esim. hivelee itsetuntoani, vaikka vähättelen kehua, ettenhän minä...
      Ennen sanottiin ihmistä itseriittoiseksi, jos hän kehui itseään tai kertoi itsestään hyvää. "Se on niin itserakas..." Nytkö tämä onkin narsismia.
      Narsisti on luonnevikainen, joka ei muista perusta, oma etu päällimmäisenä ja on tosissaan omahyväinen ja aina oikeassa, kuunnelkaa, mitä sanon...
      Näinköhän?

      • 20+15

        Kyllä juuri näin. On sellaista tervettä itsekkyyttä, on ylpeyttä ja varmaan itseriittoisuuttakin, joka ei liity narsistiseen persoonallisuushäiriöön mitenkään. Ja sitten on ihmisiä, joilla on narsistisen persoonallisuushäiriön piirteitä sekä heitä, joilla on narsistinen persoonallisuushäiriö.


      • tai sitten näin...
        20+15 kirjoitti:

        Kyllä juuri näin. On sellaista tervettä itsekkyyttä, on ylpeyttä ja varmaan itseriittoisuuttakin, joka ei liity narsistiseen persoonallisuushäiriöön mitenkään. Ja sitten on ihmisiä, joilla on narsistisen persoonallisuushäiriön piirteitä sekä heitä, joilla on narsistinen persoonallisuushäiriö.

        "Tämäkö narsismia; Kun puolisoilla on ollut riitaa ja tulee sitten vieraita siihen, puoliso on ystävällinen vieraille ja yrittää olla kuin "ei mitään", eli vieraille ei näytä todellista tilaa. Onko tämä narsismia, niinkuin ex-puoliso asian ilmaisee?"

        No enpä sanoisi noin. Pikemminkin niin, että kun puolisoilla on ollut riitaa ja tulee vieraita, niin narsisti kostaa puolisolleen nöyryyttämällä tätä vieraiden nähden ja kuullen. Ja osaa tehdä sen vielä niin taitavasti, että puoliso luulee että hänessä itsessään on vika.

        Jep. Ex- mieheni on jonkin sortin luonnehäiriöinen. Narsistiksi en häntä sanoisi, mutta sellaisia piirteitä kyllä on, kuten tunteettomuus, täydellinen välinpitämättömyys muiden tunteista, kontrolloinnin tarve, omien ongelmien ja virheiden vierittäminen toisten syyksi ja niin edelleen...

        Se on totta, että monesti se kuspäisyys käännetään narsismiksi ja koko sana on kärsinyt inflaation.


    • Z0z

      Olin mielestäni jostain lukevinani, että narsismi lisääntyy valtavasti sotien jälkeen ?

      Toivottavasti ei tule uusia isoja sotia tai sitten alkaa oikeasti olla tukalat paikat.

      • Tottakai se on lisääntynyt sotien jälkeen ja sieltähän se monasti on lähtöisin nykyinen narsismi. Rintamalta palannut isä ei välttämättä ollu se kaikkein positiivisin ja kannustavin eikä helpoin. Siinä pieni (varsinkin) poikalapsi sitten miettii ku isä ei anna mitään palautetta koskaan eikä neuvo, varsinkaan töiden suhteen, että tuliko nyt tehtyä väärin vai oikein, mitä pitäisi tehdä, miksi tuo ei puhu minulle > onko vika minussa > olenko minä huono ihminen > minä olen huono ihminen, josta kehittyy katkeruus joka iän lisääntyessä pahenee, muuttuu täydelliseksi sisäänpäinkääntyneisyydeksi ja kun poika joskus saa omia lapsia, hänellä ei ole mitään eväitä olla isä ja tahtomattaan "kostaa" lapsuudenkokemuksensa omille lapsillensa, josta syntyy jatkumo joka johtaa siihen että Suomi24-keskustelupalstalla ihmiset jakavat kaikkitietäviä mielipiteitänsä siitä miten geneettistä narsismi on ja miten paljon lapsuudenkokemuksilla on vaikutusta. Niin, narsistit ovat itsekeskeisiä, muiden hyväksikäyttäjiä ja ne saadaan parannettua kun "niitä vedetään turpaan"' Narsistit eivät tunne empatiaa? Miten kuvittelette mun teoriani syntyneen? Tuntea empatiaa jopa niitä kohtaan jotka eivät koskaan ole olleet reiluja sinua kohtaan? Turpaan vetäminenkö osoittaa sitten suurta empatiaa? Tervetuloa kokeileen, nimim "turpiin vaan" ei tunnu enää tässä nahassa terv. kotikiusattu, koulukiusattu toisen polven narsisti.


    • lumoaa ja tuhoaa

      Sukulaiseni vaimo, erityisopettaja, on vahvasti narsisti. Manipuloi kaikkea ja jokaista, heittää kuormasta ne, jotka kyseenalaistavat jonkun hänen esittämän näkemyksensä. Puhuu tänään toista, kun jää kiinni, kääntääkin syyn muihin. Savusti ensin appeaan, kun apesta pakko hyötyä, joten nyt onkin anopin savustamisen vuoro. Kaikki on muiden syytä, niin ystäviensä kato kuin jokaisen juhlansa vastoinkäymiset.
      "Hoitaa" takanapäin läheistensä asioita sekaantumalla jopa lääkärissäkäynteihin takana päin mustamaalaamalla "taustatietoina" henkilöstä. Haluaa epämiellyttäville lääkityksen, saa raivareita ja siirtää käytöksensä kertomuksissaan muiden käytökseksi. Esittää muiden ominaisuuksiana omia käytösmallejaan muka tiedustellen, mitä heille voisi tehdä.
      On epäluuloinen ja osaa olla mielistelevän lierake, jos tilanne niin vaatii, hänelle. Lasten ope:)

      • uskomatonta.

        Miten tuollainen k usipää voi olla lasten opettajana, missä?

        Voi v ittu sentään..


      • 6 + 19
        uskomatonta. kirjoitti:

        Miten tuollainen k usipää voi olla lasten opettajana, missä?

        Voi v ittu sentään..

        Opetusalalla on paljon narsisteja. Narsistihan haluaa johtaa. Jos ei aikuisia - sitten lapsia.


      • varovaisuutta

        Tietyissä ammateissa on paljon näitä ns. narsisteja eli ammateissa, missä pystyy käyttämään valtaa ja mielivaltaa toista kohtaan.

        Opettajat, psykologit, psykiatrit, juristit, näyttelijät, esimies ja johtavassa asemassa olevat ihmiset. On tutkittu, että näissä ammateissa on erityisen paljon näitä luonnevikaisia, joilla on tarve alistaa toisia ja samalla nauttia yleistä arvostusta, kun kukaan ei yhtäkkiä usko, että tällaisten ammattien ihmisissä olisi mitään pielessä.

        He ovat usein myös hyvin älykkäitä ja" kovanluokan" korkeasti koulutettuja osaavia ammattilaisia, että osaavat ulkopuolisille peittää oman luonnevikansa, mutta ihmiset, jotka joutuvat näiden armoille kärsivät suunnattomasti eivätkä osaa tai pysty puolustautumaan mitenkään.

        Eräskin "huippupsykologi" harjoitti rahakasta yksityisterapiaa, mutta lopulta hän paljastui varsin ilkeäksi ja härskiksi tyypiksi, jolla ei ollut asiakkaitaan kohtaan mitään empatiaa. Hänen asiakkaansa voivat entistä pahemmin niiden sessioiden jälkeen mitä hän piti ja hän surutta rahasti aivan tolkuttomasti.

        Varuillaan täytyy olla jos hakee itselleen apua ns. narsistin uhrina. Voi joutua ojasta allikkoon.


    • ihmettelevä2

      tunteeko kukaan yhtään naispuolista narsistia? Naiset tuntuvat viime aikoina kovasti syyttävän ex-miehiään narsistisuudesta, mikä sopii nykyiseen tieteelliseen ajattelutapaan. Enää ei riitä pelkkä siaksi haukkuminen :)

      • 18+17

        Varsin laajasti pohditaan myös esim. teemaa "narsisti äitinä". Ikävä, että jotkut käyttävät sanaa noin väärin sekä niiden kannalta, joita nimitellään jonkin häiriön nimellä että niiden kannalta, jotka ovat oikeasti tekemisissä häiriön kanssa. Noin 25 vuotta pohdittuani, mistä kenkä puristaa lopulta ymmärsin ja hyväksyin, että sukulaisellani on persoonallisuushäiriö. Mieleeni ei kuitenkaan kertaakaan ole tullut mainita tästä hänelle itselleen. Siitä ei olisi mitään hyötyä. Koomista, että hän itse kyllä nimittelee narsisteiksi muita ihmisiä.


    • mek

      Narsismi ei ole sairaus vaan luoteenpiirre joka on aika vaikea ymmäetää mutta kun ei anna periksi niin narsisti etsii seuraavan uhrin. Se lapsi mikä on vielä teini niin älä anna piiruakaan periksi missään asiassa niin voit saada siitä muitakin ajattelevan mutta hankalaa se on.

    • Isäni on narsisti.Tajusin sen mm. Salkkareita katsellessa,kun huomasin,että isässäni on samoja piirteitä,kuin Aarossa.

      Hän määräilee ja suuttuu,jos kaikki ei mene,kuin hän haluaa.Jos sanon jotakin vastaan,hän muuttuu hyvin ilkeäksi ja kylmäksi.Äitikin on huomannut tuon saman asian.

      Minun käy sääliksi äitiäni,koska hän joutuu kestämään isääni kuolemaansa asti,koska äiti on vakavasti sairas.

      Itse en ole noin kylmä,itsekeskeinen ja itsekäs kuten isäni.Olen ehkä itsepäinen joskus,mutta en sentään ole niin ilkeä ja kylmä,kuin isäni.

      Narsisti-isäni vuoksi välimme ovat kylmät.Koko ikäni olen elänyt pelossa ja pelännyt isääni.Muutettuani pois kotoa,koen kuin päässeeni vankilasta.Aina,kun on esim. isänpäivä,minua ahdistaa mennä kotiin,koska saan kuunnella isän ilkeilyjä koko illan.

      Joskus olen miettinyt jopa kokonaan välien katkaisemista,mutta en pysty siihen,koska äiti haluaisi,että olisin isäni kanssa edes jonkinlaisissa väleissä. Vain äitini takia minulla on isääni jonkinlaiset välit.

      On vaan pakko jaksaa ja kestää isän kuolemaan asti.Uskon,että isä elää vielä kauan,koska olen huomannut,että moni ilkeä ihminen elää kauan,kun taas kiltti ja hyvä ihminen kuolee nopeammin.(En yleistä.Näin on elämäni aikana käynyt.)

    • ....................

      Narsismi syntyy vuorovaikutuksen häiriön seurauksena. Etäisten ja lapsensa tunnetasolla yksinäiseksi jättävien vanhempien lapsista voi kasvaa narsistisesti häiriintyneitä. Narsisti on pettynyt vauva. Usein riittää, että edes toinen vanhempi antaa lapsille rakkautta ja huolenpitoa riittävästi, jotta narsistinen vamma ei pääse syntymään.

    • pöööööö

      Narsismi ei ole geneettisesti periytyvää. Se on mielenterveydellinen sairaus joka saa alkuunsa esim. lapsuusiän kokemuksista.

    • ismi nar alcoholic

      eikös tää narsismi ole jo menneen talven lumia..jotenkin ennen vanhaan oli mukavampaa kun kirjoittajan tyyliset avuttomat naiset syyttivät omista ongelmistaan miehen juoppoutta..

    • Ehhhheee????

      Joopa joo! Näyttää narsistiksi kutsuminen olevan muotia nykyään.

    • Terve narsisti

      Eiköhän tätä trendijuttua kannata kysyä ihan lääkäriltä ja jättää nämä omat diagnoosit vähemmälle

    • ----------

      Juttelin aikanaan chatissa miehen kanssa, joka oli kyllä erikoinen. Nimitin häntä masentuneeksi neroksi psykopaatiksi. Kyllä hän oli poikkeava. Mielenkiinnosta chattailin hänen kanssaan, koska hänessä oli juuri noita narsistin piirteitä hyvin vahvasti. Kun sitten kerroin todelliset mielipiteeni, niin hän mykistyi täysin ja ei todella ihastuksesta vaan todellakin kierolla tavalla siinä tilanteessa. Tavallisen chattailijan erottaa selvästi juuri sen normaalin käytöksen vuoksi. Narsisti ei ole arvo- ja asennemaailmaltaan terve. Live- elämässä en ole onneksi narsistin kanssa joutunut tekemisiin.

    • rfgdgdfdfg

      Itse tulen narsisti perheestä ja isäni kyllä osasi tuhota itsetuntoni totaalisesti, en kyllä tunne itseäni narsistiksi. Myös äitini ja siskoni olivat hänen uhreja myös. Jotenki tuntuu että alotuksen aloittaja ei nyt tunnu oikeen aidolta? Onko lapsiesi itse tunto kohdillaan kun narsisti vanhempi osaa tuhota tämän aika hyvin koska on aina oikeassa. Meillä näin, en tiedä onko yleistä. No tosin isäni oli myös alkoholisti.... En tosiaankaan tunne olevani aina oikeassa vaan päin vastoin. Yleisimpiä kommentteja oli isälläni että: -Olishan toi nyt pitänyt arvata että ei tosta mitään tuu..... Mutta enempää en tiedä narsismista enkä ala spekuloimaan koska en ole asiaan perehtyny vaan sen mitä olen kokenut.

    • hmm.

      Jos teini puolustaa itseään sanallisesti, se on murrosikä, eikä narsismi heti. Miksi sinun pitäisi arvostella ketään? Tai olla oikeassa aina itse? Voiko mielipiteen vaan perustella hyvin ja toinen myös, ilman riitaa. Kaikkia asioita ei tarvii käsitellä, vaan joskus hyvä fiilis on tärkeämpi. Murrosiässä irrottaudutaan rajusti vanhemmista.

      Minkälainen varhaislapsuus oli heillä. Entä isän malli pojalle.

      • Ei narsismi tarkoita pelkästään "itsepäisyyttä", siihen liittyy paljon muutakin ...tunnistan kyllä murrosikäisen uhman...siitä on kokemusta useammankin teinin kanssa!
        Asiaa on hyvin vaikea selittää lyhyesti...
        Lapset on tulleet isänsä kanssa toimeen hyvin pieninä eli niin kauan kun ovat "olleet samaa mieltä" ja hallittavissa...jokaisella lapsella on välit menneet isänsä kanssa siinä vaiheessa kun ovat tehneet ensimmäisiä itsenäistymisyrityksiä. Nuoren valitsema opiskelupaikka ei ole miellyttänyt isää, kavereista on aina löytynyt jotain arvosteltavaa jne Myöskin lasten arvostelu ja haukkuminen on ollut ikävää kuunneltavaa...vaikka ovat pärjänneet koulussa kohtalaisesti, kiitosta eivät ole saaneet, lähinnä komentit on olleet "olette perineet tyhmyyden äidiltä..." tyylisiä.
        Ja isänsä on tietysti sitä mieltä että äidin kasvatus on mennyt pieleen...
        Muut tutut ja sukulaiset ovat pitäneet lapsiamme ihan normaaleina teineinä ja nuorina aikuisina...

        Mitä tulee noihin "narsistilapsiin" niin ei heidän käytös mitenkään räikeän itsekästä ole vaan matkan varrella on tullut vastaan sellaisia pieniä asioita joista olen ollut huolissani.

        En itsekään pidä ihmisten lokeroimisesta jonkun kotitekoisen diagnoosin alle...enkä ole katkera...kyllästynyt vaan!

        Eniten harmittaa asiassa oma saamattomuuteni, kun en asiaa tajunnut jo vuosia sitten ...oltaisiin lasten kanssa säästytty paljosta.


    • sfsfsdfgdg
    • narsistinen persoona

      Narsismi ei ole sairaus. Siis jos narsismiksi luetaan narsismi, eli terve narsismi. Narsistinen persoonallisuushäiriö puolestaan on psyykkinen häiriö. Jotenkin tämä terminologia on unohtanut pari sanaa olemassaolostaan. On tervettä narsismia ja narsistinen persoonallisuushäiriö.
      Terve narsismi on erittäin hyvä ominaisuus ihmisessä.
      Lainaan wikiä:

      "Terveen narsistisella henkilöllä on hyvä itsetunto, ja hän voi hyvin. Narsistinen henkilö kykenee olemaan rikastuttavassa vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa ja löytää elämästään monia mielihyvää tuottavia asioita. Narsisti tuntee vahvuutensa ja heikkoutensa, eikä hänellä ole tarvetta korostaa itseään tai kykyjään eikä nujertaa toisia.[7] Terveen narsistista itsensä toteuttamista voidaan pitää elämänhaluisen elämän edellytyksenä. Terveellä narsistilla on rikas tunne-elämä ja sen myötä kyky kokea voimakkaita tunteita ja innostusta.[8] Hyvän itsetunnon ansiosta narsisti pystyy tarvittaessa olemaan myös yksin, ja terveen narsismin avulla ihminen kykenee selviytymään elämän kriiseistä ja kovistakin koettelemuksista."

      Kitos ja antex...

    • kimit2

      Elin narsistin miehen kanssa yli 10vuotta,en edes tajunnut miten psykoaatti hän lopulta olikaan,kunnes meillä tuli ero. Hän oli elänyt 2v kahden naisen kanssa yhtä aikaa,ja yllätys vikahan oli minussa eikä hänessä. Sitten kun mietin meidän suhdetta niin kaikki asiathan meni niin että vika oli aina muissa tai minussa mutta hän ei ikinä tehnyt mitään väärin,hän oli aina joka asiassa oikeassa,muut olivät väärässä.Jos joku tai minä arvosteltiin hänen aikaansaannoksiaan saatiin hullun leima,te ette tiedä mistään mitään. Nyt eron jälkeen se helvetti vasta alkoikin kun herra jäi kiinni tästä kaksoiselämästä no totta kai se oli mun vika kun mä hänet kiinni tästä sain ja herra vain tokas no ei täs muuta vaaraa ollu ku että hän voi menettää molemmat naiset,siinäpä yksi kommentti monien joukossa. nyt hän kiusaa minua lapsen varjolla, tekemällä kaikki helvetin vaikeaksi,joka asia täytyy tehdä eri tavalla kuin olimme sopineet(yhteishuoltajuus ikävä kyllä) kaikki mitä minä kerron on hullun puhetta,hän on aina oikeassa ja hän ei mitään sovittuja juttuja noudata hänen ei tarvitse, kävimme joka terapiassa jotta saataisiin lapsen olot paremmaksi(hän haukkui minua lapsen kuullen ja lapselle suoraan äiti on sitä ja tätä), muttei siitä pitkä aikainen helpotus ollut,sama paska jatkuu koko ajan,jos hän ei muuta keksi hän alkoi vaatimaan kuukausia sitten antamat t paidat itselleen ,jotka oli pojalle antanut, minut haukuttu huonoksi äidiksi kun en antanut varakenkiä lapselle mukaan kun hän meni hoitoon(sovittu että he hankkii varavaatteet sinne jo aikoja sitten,koska alussa annoin varavaatteet täältä,puolet kamoista oli aina hukassa kun lapsi tuli takasi kotia)kiristää jopa lastensuojelulla ja syy,,,tosiaan en ole antanut lapselle varakenkiä:)Hän itse päättää asioita,hän ei nyt maksakkaan täyttä elatusmaksua kun poika on hoidossa,hän on ihan tarkistanut asian,no kysyin mistähän se on tiedon saanu koska itse soitin lastenvalvojalle ja lakimiehelle,isä ei saa ite päättää milloin maksaa ja mitä maksaa,no vastausta en koskaan saanut mistä hän oli tämän tietonsa saanut ettei hänen tarvise maksaa. Joka saatanan asia täytyy vääntää rautalangasta ja kiusanteko vain jatkuu:( en enään IKINÄ lähde seurustelemaan narsistin kanssa,jos piirteitä alkaa näkymään heitän pihalle,toista psykopaattia en taloon enään ota.Ja ikävä kyllä lapsessa on myös isänsä merkkejä tosin itse olen koko ajan paukuttanut että muutkin täytyy ottaa huomioon eikä aina syy ole muiden varsinkin jos syy on hänen.

      • vastuuta vastuuton

        No, jos olet noin huono äiti ja vanhempi ja et osaa hoitaa lastasi, annapa sitten isälle itselleen hoidettavaksi,kun kerta on niin hyvä isä ja vanhempi ja aikuisen tasolla ajatteleva, mitä väittää olevansa. Mitäpä tuota tappelemaan!
        Anna noin viisaan ja kyvykkään miehen hoitaa asiat kun kerran osaa!
        Kyllä se sosiaalipuoli asiaan puuttuu, jos ei hommat ala sujumaan.
        Laitapa mies vastaamaan puheistaan, tarjoa vaan lasta isälle hoidettavaksi oikein 24 h päivässä, niin katsotaan ottaako?
        Anna nyt näyttää taitonsa, kun kerran kehuu itseänsä niin hyväksi ja oikeassa olevaksi ja taitavaksi kaikessa. Annapa näyttää käytännössä kyntensä! Synnynnäinen lastenhoitajahan tuo näyttää olevan. Niinhän se on, että, jos on varaa arvostella pitää olla sanojensa mittainen.
        Sisareni teki samanlaisen tempun ex-kiusaajamiehensä kanssa, ja tulos oli se, että jätkä lähti käpälämäkeen ja katos kokonaan maisemista, eikä sen jälkeen ole kertaakaan ottanut yhteyttä lapsiinsa, eikä ole halunnut tavata vaikka on tarjottu. Että se siitä isän vastuusta ja rakkaudesta lapsiinsa. Ja niin erinomainen oli omasta mielestään ja osasi kaiken ja toinen ei mitään, aina arvostelemassa.
        Ala vain neuvotella yhteishuoltajuus uusiksi, puoli vuotta sulla, puoli vuotta hänellä!
        Siinä se tulee lapsellekin äitiä ikävä ja karisee narsistiset piirteet, kun oikein joutuu aidon narsistin käsittelyyn. Saat varmasti siitä lähtien hoitaa lapsesi ihan ite.
        Ja ite alat elää täysillä. Ans katoo kuinka moni muija rupee äidiksi yksinhuoltajaisille.


    • 12+9

      Narsisti on kuitenkin nätinpi sana kuin esimerkiksi kusipää,jota ennenvanhaan käytettiin ennku tunnettiin mitään hienoja moderneja citytermejä.

    • narsistin lapsi

      Narsistin lapsi voi olla narsisti tai käyttäytyä kuin narsisti.
      Lapsi oppii jo pienenä, että toinen vanhemmista tekee kaikki päätökset kodissa, vaikka muissa kodeissa olisi kaksi vanhempaa päättämässä.
      Lapsi oppii jo pienenä, että pitää olla todella vahvat perustelut ja manipulaatiot, jos aikoo saada narsistilta luvan johonkin, mihin tämä ei lähtökohtaisesti suostu. Lapsi siis joutuu käyttämään samoja keinoja, joita narsistivanhempi. Hän tulee siinä tosi rautaiseksi.
      Teini-iässä alkavat narsistin lapsen ongelmat. Hän ei ole suosittu kaveri. Hän on tottunut saamaan tahtonsa läpi hinnalla millä hyvänsä. Hän on oppinut myös hyvin suvaitsemattomaksi. Hänen on vaikea myös solmia rakkaussuhteita.

      Kun vaikeudet kasautuvat, narsistin lapsi toivottavasti oppii tunnistamaan oman käytöksensä ja haluaa päästä siitä eroon. Ehkä hänkin haluaa kasvaa ihmiseksi. Ehkä hänellä on voimia siihen, vaikka narsistinen vanhempi on häntä koko lapsuuden, nuoruuden ja aikuisuuden nujertanut. Yleensä hän käy ensin pohjalla ja ymmärtää sitten, ettei voi olla 24 h vuorokaudessa narsistivanhempansa palveluksessa. Ehkä hän oppii, että hyvällä saa paremmin tulosta kuin pakolla. Kotona ei ole hyvää esimerkkiä, toinen vanhemmista on alistaja ja toinen alistuja...

      • Mohair

        Täyttä paskaa, että lapset eivät narisistisen käytöksen vuoksi olisi suosittuja kavereita. Olen itse narsistin lapsi, ja olin narsisti-isäni heittopussi. Turpaan tuli harva se päivä, koska oikeudentuntoni oli vahva ja sanoin takaisin, jos minua syytettiin asioista, joita en ollut tehnyt. Menin myös väliin kun isä huusi äidille ja melkein kävi käsiksi, ja turpaanhan sitä sitten tuli.

        Opin kiltiksi tytöksi ja kantamaan vastuun kaikista muista harteillani. Kuuntelin harvojen kavereiden ongelmia silloin kun niitä kavereita sattui olemaan ja yritin kestää koulukiusattuna. Lapset koulussa huomasivat kotioloissa syntyneen surkean itsetuntoni ja iskivät kiinni helppoon saaliiseen. Sairastuin masennukseen jo ala-asteella, anoreksiaan ylä-asteella ja vasta lukiosta valmistuttuani päätin jättää paskan lapsuuden ja mulkeron isäni taakseni ja elää vain itseäni varten. Ihan terveellä itsekkyydellä. Silti olen aina valmis auttamaan avun tarpeessa olevia kavereita ja venynkin heidän vuokseen aika lailla toisinaan.

        Omien kokemuksieni ja kymmenien vertaistuen parissa kohtaamiseni narsistiperheiden lasten kokemuksien perusteella sanoisin, että varmasti suurin osa narsistien lapsista kasvaa liian kilteiksi ja taipuvaisiksi. Hyvin harvat "perivät" narsismin. Itselläni on neljä sisarusta, yksi yrittää kulkea isän jalanjäljissä. Hänelläkin kuitenkin empatia vielä pelaa, joten ei voi narsistiksi sanoa. Normaalisti ehkä joka kolmas tai neljäs lapsi oppii - nimenomaan OPPII pääasiassa - narsistiksi, oppimalla lapsuudessa, että narsistin käytös on hyväksyttävää ja kopioimisen arvoista. Yleensä narsisti nokkii lapsiaankin siihen malliin, että turhia itsestään luulevia narsistinalkuja ei pääse henkisen ja fyysisen väkivallan ympäristössä syntymään.


    • tämä on tostuus

      alottajalle :=

      ei välltämättä ole periytyvää,

      NYT on koko suomessa kaikessa yhteiskunassamme vaikeaa, työpaikalla valtavaa kilpailua työpaikosta,
      ihmiset alkaa käyttäytymään huonosti toinen toisiaan kohtaan, tämä aiheutta valtavaa tressiä nuorissa työntekijöissä, myös vanhemmissa työntekijöissä,
      ihminen alkaa luulemaan huonomuutden tuteita isessään, tämä kärsimys on jokaikisellä työpaikaalla nykyään,
      tarvitaan kovaa luonnetta pärjätäkseen nyky yhteikunassa työpaikoilla,
      työnantajien aseena on nimenomaan usuttaa työntekijät toisiaan vastaan,
      tämä takaa työnantajille mieluisan vaihtuvuuden henkilökunnassa,
      työnantajat nimittäin hyöytyy taloudellisesti eri tukien muodossa vaihtuvasta työntekijöistä,
      älä erehdy syllistämään lapsiasi, sillä elämä nyky yhteikunnassa on vaikea kaikilla,
      on vaan opittava uimaan muitten mukana,
      usein tekee kipeää , muu ei auta, ellei politiikkaan tehdä rajuja muotksia, ellei aleta turvaamaan jokaiselle ihmiselle työpaikka ja sen myötä kohtuulinen toimeentulo,,
      tämä on kokoomuksen polittiikaa,
      kokoomuksella vain raha ratkaisee,
      ihminen on pelinappula suurten kämijöitten rattaissa,

      virheitä on kirjoituksessa paljon, en korjaa niitä, koita saada selvää,,

    • Sievistelyä

      Narsistihan on ihan sama kuin psykopaatti. Täällä Suomessa kun hyyssätään kaikkia, niin ei uskalleta sanoa suoraan, niin on kehitelty tällainen sana kuin narsisti. Narsismi on vain yksi psykopaattien piirre. Eivät kaikki psykopaatit ole Anders Behring Breivikeja, suurin osa on vain noita teidän narsistejanne. Picasso oli psykopaatti, samoin nuo kuuluisat Hitler ja Stalin. Julkkiksissa heitä on paljon, koska julkisuus on valtaa. En ymmärrä tätä höpötystä narsismista, puhukaa suoraan psykopaateista.

      • dfgvdfgdfgvd

        Psykopaatti ei erota oikeata väärästä kuin esimerkiksi sosiopaatti joka erottaa oikean väärästä mutta ei välitä asiasta (Esimerkiksi johtaja asemassa olevilla on tätä tautia, keinoja kaihtamatta johtajaksi tai valtaa hakevaan virkaan,politiikkoja ym...)
        Narsismi ja narsistinen persoonallisuushäiriö, kaksi ihan eri asiaa. Hitlerillä oli varmasti itsetunto ongelmia ja suuruuden hulluutta, en virallista nimeä tiedä mutta ehkä jonkin sortin sosiopaatti. Elokuvat ei ole sama kuin psygologian kirjat, paljon vääriä nimikkeitä, ehkä vain siksi kuin ne kuulostaa hyviltä!


      • jotain tietoa

        Psykopatia on narsismin ääripiirre. Jokainen psykopaatti on narsisti, mutta läheskään kaikki narsistit eivät ole psykopaatteja. Sama kuin löysättäisiin muidenkin sairauksien nimikkeitä ja määritteitä. Sanotaan sitten vaikka että jalkansa murtanut on halvaantunut niin päästään eroon myös ylimääräisistä jalkansa murtaneista.


    • Petetty ja jätetty..

      Aina puhutaan tosta miesten narsismista mutta kyllä kokemukseni perusteella nainen pystyy vähintäänkin samaan...

    • öööli

      anneli jäätteenmäki ja sen mieheltä tähän löytyy vastus oleitaisin :) pitäähän asialla olla kokonaiskuva jos haluu oikeuden mukaisia vastaksia :)

    • joojoojoo..

      diagnoosi ja diagnoosi, jospa on vaan eri luonteet joista ei löydy mitään samaa, näitähän sitten löytyy kohta 50% väestöstä..

    • loajfjf

      Äääh itseäni vähän häritsee tämä narsisti-sanan niin voimakas viljely joka käänteessä. Ensinnäkin, narsismi-diagnoosin voi tehdä vain ja ainoastaan psykiatrian erikoislääkäri, toisekseen kuten psykopatiassa, narsisti ei tunne empatiaa toisia kohtaan. Empatia ja "inhimillisiltä" vaikuttavat tunteet nostavat narsistissa päätään vain silloin, kun niistä on hänelle jotain merkittävää hyötyä, oli se sitten taloudelliseen hyötyyn, tai fyysisten tarpeiden täyttämiseen liittyvää.

      Tämä narsismi-sanana on nykyään niin muotia, että kaikki exät, naapurin akka/ukko, serkku, veli,sisko, isä, äiti yms yms ovat narsisteja... kyllähän se nyt järkikin sanoo että ei näin vakavasti vaurioituneita ihmisiä ole niin paljon.

      Itse käyn terapiassa koska minun kotielämä lapsuudessa oli mitä oli, syytettiin lasta, jos hänelle tehtiin väärin, empatiaa tai kehuja ei tippunut, haukkuja senkin edestä.

      Terapian edetessä olen ymmärtänyt, että en ole ollut minkään narsistin kynsissä, vaan samanlaisen lapsuuden eläneen ihmisen kynsissä, samanlaisen siis kuin minulla... minusta oli myös tulossa ihan samanlainen kuin vanhempini, mutta aloitin terapian ja toipuminen on nyt alkanut. Miten voi itse aikuisena tarjota empatiaa, hyväksyntää, rakkautta/rajoja, jos niitä ei ole lapsena saanut itse?! miten voi hyväksyä toiset ihmiset sellaisinaan, jos ei hyväksy itseäänkään?!

      luulis olevan ihan normaalia sellainen että ei vanhana osaa sitä, mitä lapsena ei ole hyvällä henkisellä kasvatuksella "aiheutettu"

      sen sijaan, oikeat narsisti-ihmiset oppivat ympäristöään matkimalla miten kulloinkin tulee käyttäytyä, koska he eivät sisällään tunne sitä, mitä muut pitävät normaaleina, inhimillisinä tunteina. He käyttävät oppimiaan käyttäytymismalleja vain ja ainoastaan omaan hyvään, eivätkä koskaan tee mitään toisen hyväksi pyyteettömästi. Ovat siis opportunisteja poikkeuksetta.

      Vertaa asperger-ihmiseen, heillä on samat tunteet kuin ei aspergereilla, mutta he eivät osaa tulkita ihmisten elkeitä ja ilmeitä, sen takia he joutuvat opettelemaan tunnistamaan näitä. Narsisti joutuu myös opettelemaan näitä taitoja, koska he eivät TUNNE samoin.. jos pistettäis riviin näiden tekstien narsistiepäillyt, niin luulenpa että 99 prosenttia karsiutuisi aika äkkiä pois..

    • Pakene kiireesti

      Meidän suvussa tunnetaan narsismi neljässä sukupolvessa. On ollut sekä miehiä että naisia. Isäni oli narsku ja hänellä oli hirmuinen liuta lapsia, joista 25% peri ongelman ja he ovat kaikki tytöjä. Myöskin serkuistani, kaikki joita voisi epäillä narsistiksi, ovat naisia.

      Luulen, että narsismi on yleisempi naisella, mutta miehet kantavat taakkansa vaieten.

      Sekin pitää paikkansa, että 99,9% terapeutista on täysin narskun armoilla. Yksikään ihminen, joka ei ole elänyt itse narsistin kanssa, ei voi selvitä sellaisen kynsissä. Vaikka terapeutti ymmärtäisisi asian kuinka hyvin ja tietäisi, niin hänestä tulee itsestään kuitenkin narsistin työkalu ja uhri muiden uhrien joukkoon.

    • Bordeaux blanc

      Seurustelin vuoden ajan narsistiksi epäillyn miehen ex-vaimon kanssa. Tätä miestä en koskaan tavannut mutta heidän rippikouluikäisellä pojallaan näytti olevan minäkuva melko vahva.
      Manipuloi äitiään ja tämän vanhempia todella tehokkaasti yleensä jopa onnistuen ja yritti minuakin mutta, kun ei onnistunut niin oli kanssani koko ajan ikäänkuin varpaillaan ja etsi heikkoja kohtia.
      Koko äidin suku tanssi täysin tämän teiniangstaajan pillin mukaan.
      Jos ei saanut tahtoaan läpi niin pojan raivarit oli jotain aivan käsittämättömiä.
      Joku sanoo tähän, että murkkuikäisen uhoa mutta en ole tuollaista murkkuikäistä tavannut aikaisemmin joka kuvittelee olevansa kaiken yläpuolella.
      Isänsä käytös kuulemma on aivan yksi yhteen.

    • ...0000000000000----

      Meillä työapaikalla on noin 200 ihmistä narskun armoilla

      • 12 + 11

        Valitettavan totta monessa työyhteisössä! Narsistit jos ketkä onnistuvat luikertelemaan johtajan tuolille!


    • ykshihhulivaan

      Narsismi on demonista käytöstä. Ihminen tekee omilla valinnoillaan, sen mitä sisäinen ääni häntä kehoittaa tekemään. Ainut ja täydellinen parannus on kääntyä uskoon, mutta yleensä narsisteihin ei tehoa edes rukoilut, koska ensin on myönnettävä huono käytös ja haluttava apua. Sitä apua ei mistään kallonkutistajalta saa vaan raamattua tutkimalla.

      • Usko pelastaa?

        Minulla on uskovainen narsistinen täti, ja on edelleen karmea ilmestys. Ei ehkä käytä fyysistä vakivaltaa, eikä huoraa enää. Mutta on mielestään mielettömän hyvä ihminen edelleen ja vainoaa henkisesti toisia pohjattomasti ja on äärimmäisen itsekäs ja röyhkeä.


      • jotain tietoa

        Henkisesti epätasapainoinen tai melenterveydeltään sairas ihminen voi saada uskosta enemmän voimaa fantasioilleen. Niin kävi ainakin tutulle. Ensiksi luullaan, että maagisella ajattelulla voi parantaa jopa kuoleman sairaan, sitten lähdetään kiertämään parantajana ympäri maailmaa ja elämässä ei mitään muuta kuin Jumala ja usko, ja lopulta tullaankin lähes psykoosiin sairastuneena takaisin kotimaahan toipumaan. Uskoon tuleminen vaatii jonkinlaista mielenterveyttä, jotta yksilö kykenee ymmärtämään, mitä siinä tapahtuu.


    • pölöhö

      Nykyään ihmisillä on kauhea tarve löytää selitys joka asialle, usein parempi olla ymmärtämätön ja joko hyväksyä asioita kun ne on tai pyrkiä parantamaan niitä omalla toiminnallaan. Aina toisen vika ja syy ja sen toisen pitäis vääntää maailma mulle mieluisaks.

    • Ihmetteleväihmetteli

      Mitäköhän siitä tulee, jos psykopaatti- tai narsistivanhemmilla on autistinen lapsi...

    • jarkka4

      -Saattapi olla,tai sitten ei,mutta tähänkin on kuulemma rokote olemassa jo Jenkeissä ainakin ja tulee THL:n toimesta Suomeenkin lähivuosina..

    • työperäistä riistoa

      Entäs jos onkin niin että siellä töissä tosiaan on kaikki pielessä vaikka sitä ei heti huomannut? Villin lännen työnantajat ovat todellisia narsisteja.

    • kansalainen56

      Kyllä se voi periytyä sukupolvelta toiselle onhan se yksi kitsofrenian muoto. Katso netistä mielisairaudet. Minun isäni on narsistinen suvussa paljon kitsofreniaa joten kyllä on periytyvää.

    • 9 + 12

      Molemmilla vanhemmillani on aina ollut aika narsistinen luonne, ja meitä oli neljä lasta. Yhdestä sisaruksestani on tullut (diagnosoitu) narsisti ja yhdellä on epävakaa persoonallisuus. Niinpä narsismi "periytyy" aika vahvasti sukupolvelta toiselle, muttei varmaankaan geeneissä, vaan kasvatuksessa.

      Narsismi tai epävakaus on pikemminkin pirullisen ilkeiden selviytymiskeinojen arsenaali, kuin mikään sairaus. Siis pelkkää inhimillistä pahuutta. Narsistiksi tai epävakaaksi tullaan, kun hoksataan, että ilkeydellä tai vilpillä pärjää tässä maailmassa paremmin kuin hyvyydellä. Useimmat narsistit tai epävakaat henkilöt osaavat jopa kertoa hetken, jolloin he tämän oivalluksen saivat.

      Siinä missä narsisti tyytyy pelkkään ilkeyteen, epävakaa on vieläkin hankalampi tapaus. Elämä kulkee raivarista toiseen, eikä typeryyksillä ole mitään rajaa (valehtelua, varastelua, toisten ihmisten mustamaalaamista ym.)

      • lottamari<3

        Miten narsismi voi sinun logiikkasi mukaan periytyä neljästä lapsesta vain kahdelle, jos sinun mukaasi se on kasvatuksen myötäseurausta?

        Katsos, kun kasvatus on kaikille lapsille se sama samassa perheessä, mutta geeniperimässä saadut perintötekijät voivat jakautua siten, että joku lapsista saa sen vahvemman narsistisen geenin, toinen vähän siitä poikkeavan ja joidenkin kohdalla se hyppää yli.

        Nämä lapset eivät ole kehittäneet itsestään minkään ulkopuolisen seurauksen tai kasvatuksesta johtuvan syyn takia narsistista tai epävakaata narsistista luonnetta vaan kyllä kysymys on ihan geeniperimän aiheuttamasta tavasta käyttäytyä ja toimia. Ihminen ei näet tunneälyisenä kilttinä ja empaattisena pysty muuttamaan luonnettaan ja ala mitenkään tietoisesti pirulliseksi ja ilkeäksi vaan hänellä on alkujaankin jo tuohon tarvittava geneettisen perimän määräämä luonne.

        Kaikissa luonnehäiriöissä taustalla on tuo naristinen käyttäytyminen ja geeniperimässä temperamentti määrää lopulta millaisen käytöksen tuo ihminen lopulta itselleen ominaisuuksiensa perusteella omaksuu. Joidenkin temperamentti taipuu epävakaaseen suuntaan, toisen vaativaan suuntaan, toiselle huomionhakuiseen jne...riippuen siitä kumman vanhemman perittyjä luonteenpiirteitä on perimässä enemmän saatu.

        Luonnehäiriöt on eivät ole kasvatuksen lopputulos, eikä myöskään ympäristön vaikutusta vaan taustalla on aina geeniperimä, josta kaikki lähtee liikkeelle.

        Ero kasvatuksesta saatujen traumojen, hankalan käyttäytymisen sekä selvien luonnehäiriöiden välillä on siinä, että toisessa tapauksessa käyttäytymisen suuntaa voidaan muuttaa ja ihminen itse tulee tietoiseksi muutoksen tarpeesta ja halusta muuttua, mutta luonnehäiriöinen ei tätä muutosta kykene tekemään, ei itsensä, eikä terapeuttienkaan ansiosta, koska luonnehäiriö on jo geneettisesti tehnyt valintansa vallitsevana luonteenpiirteenä.


      • 1+14=15
        lottamari<3 kirjoitti:

        Miten narsismi voi sinun logiikkasi mukaan periytyä neljästä lapsesta vain kahdelle, jos sinun mukaasi se on kasvatuksen myötäseurausta?

        Katsos, kun kasvatus on kaikille lapsille se sama samassa perheessä, mutta geeniperimässä saadut perintötekijät voivat jakautua siten, että joku lapsista saa sen vahvemman narsistisen geenin, toinen vähän siitä poikkeavan ja joidenkin kohdalla se hyppää yli.

        Nämä lapset eivät ole kehittäneet itsestään minkään ulkopuolisen seurauksen tai kasvatuksesta johtuvan syyn takia narsistista tai epävakaata narsistista luonnetta vaan kyllä kysymys on ihan geeniperimän aiheuttamasta tavasta käyttäytyä ja toimia. Ihminen ei näet tunneälyisenä kilttinä ja empaattisena pysty muuttamaan luonnettaan ja ala mitenkään tietoisesti pirulliseksi ja ilkeäksi vaan hänellä on alkujaankin jo tuohon tarvittava geneettisen perimän määräämä luonne.

        Kaikissa luonnehäiriöissä taustalla on tuo naristinen käyttäytyminen ja geeniperimässä temperamentti määrää lopulta millaisen käytöksen tuo ihminen lopulta itselleen ominaisuuksiensa perusteella omaksuu. Joidenkin temperamentti taipuu epävakaaseen suuntaan, toisen vaativaan suuntaan, toiselle huomionhakuiseen jne...riippuen siitä kumman vanhemman perittyjä luonteenpiirteitä on perimässä enemmän saatu.

        Luonnehäiriöt on eivät ole kasvatuksen lopputulos, eikä myöskään ympäristön vaikutusta vaan taustalla on aina geeniperimä, josta kaikki lähtee liikkeelle.

        Ero kasvatuksesta saatujen traumojen, hankalan käyttäytymisen sekä selvien luonnehäiriöiden välillä on siinä, että toisessa tapauksessa käyttäytymisen suuntaa voidaan muuttaa ja ihminen itse tulee tietoiseksi muutoksen tarpeesta ja halusta muuttua, mutta luonnehäiriöinen ei tätä muutosta kykene tekemään, ei itsensä, eikä terapeuttienkaan ansiosta, koska luonnehäiriö on jo geneettisesti tehnyt valintansa vallitsevana luonteenpiirteenä.

        " ja geeniperimässä temperamentti määrää lopulta millaisen käytöksen tuo ihminen lopulta itselleen ominaisuuksiensa perusteella omaksuu."

        Ihan en ny lähde väittelemään asiasta, koska ihan niin tarkkaan en ole asiaa tutkinut, mutta opinnoista muistan että temperantti ei ole sama asia kuin persoonallisuus...ja en usko että personaallisuushäiriöt ovat geeneissä...vaan uskon niiden syntyvän varhaisissa vuorovaikutussuhteissa...

        Noh, sen verran piti tarkistaa, että mm. WIki määrittäää asian tähän tapaan...

        "Temperamentti on persoonallisuuden biologinen perusta. Vasta kasvatus ja ympäristö muokkaavat synnynnäisestä temperamentista persoonallisuuden"

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Temperamentti

        Edelleen kun sitä raamattuakin pidän jonkinlaisena psykan kirjana niin siellä kaiketi tarkoitetaan samaa asiaa, isien synnit perityvät aina kolmanteen/neljänteen polveen asti...ja oletan että noilla synneillä tarkoitetaan nimenomaan tekoja, ei luonteenpiirteitä...

        Noh tämä on minun mielipiteeni tähän asiaan liittyen, en väitä tietäväni "totuutta" tästäkään asiasta,

        mutta mieluusti jos jollakulla on...niin voisi laittaa jonkun tutkielman missä todetaan narsismin perityvän nimenomaan geeneissä...

        Kun ihan en haluaisi että ihmiset ajattelevat että lapset ovat vanhempiensa jatkeita jos ei peräti kopiota...tuomittuja jo syntymästä lähtien tietyn tyyppisiksi...

        joissain sairauksissa toki on olemassa perityvyyttä ihan geeneissäkin mutta net ovat eri asia...


      • lottamari<3
        1+14=15 kirjoitti:

        " ja geeniperimässä temperamentti määrää lopulta millaisen käytöksen tuo ihminen lopulta itselleen ominaisuuksiensa perusteella omaksuu."

        Ihan en ny lähde väittelemään asiasta, koska ihan niin tarkkaan en ole asiaa tutkinut, mutta opinnoista muistan että temperantti ei ole sama asia kuin persoonallisuus...ja en usko että personaallisuushäiriöt ovat geeneissä...vaan uskon niiden syntyvän varhaisissa vuorovaikutussuhteissa...

        Noh, sen verran piti tarkistaa, että mm. WIki määrittäää asian tähän tapaan...

        "Temperamentti on persoonallisuuden biologinen perusta. Vasta kasvatus ja ympäristö muokkaavat synnynnäisestä temperamentista persoonallisuuden"

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Temperamentti

        Edelleen kun sitä raamattuakin pidän jonkinlaisena psykan kirjana niin siellä kaiketi tarkoitetaan samaa asiaa, isien synnit perityvät aina kolmanteen/neljänteen polveen asti...ja oletan että noilla synneillä tarkoitetaan nimenomaan tekoja, ei luonteenpiirteitä...

        Noh tämä on minun mielipiteeni tähän asiaan liittyen, en väitä tietäväni "totuutta" tästäkään asiasta,

        mutta mieluusti jos jollakulla on...niin voisi laittaa jonkun tutkielman missä todetaan narsismin perityvän nimenomaan geeneissä...

        Kun ihan en haluaisi että ihmiset ajattelevat että lapset ovat vanhempiensa jatkeita jos ei peräti kopiota...tuomittuja jo syntymästä lähtien tietyn tyyppisiksi...

        joissain sairauksissa toki on olemassa perityvyyttä ihan geeneissäkin mutta net ovat eri asia...

        Temperamentti on se minkä me geeneissä perimme vanhemmiltamme, se on omaksuttu luonteenpiirre, joka jakaa meidät ujoista aroista vilkkaisiin ja rohkeisiin. Kysymyksessä ei siis olekaan jo valmis persoona, jota kuvittelit minun ajatelleen vaan tämän geeniperityn temperamentin pohjalta voidaan nähdä miten ihminen reakoi ja käyttäytyy eri tilanteissa.


      • hmph...
        lottamari<3 kirjoitti:

        Temperamentti on se minkä me geeneissä perimme vanhemmiltamme, se on omaksuttu luonteenpiirre, joka jakaa meidät ujoista aroista vilkkaisiin ja rohkeisiin. Kysymyksessä ei siis olekaan jo valmis persoona, jota kuvittelit minun ajatelleen vaan tämän geeniperityn temperamentin pohjalta voidaan nähdä miten ihminen reakoi ja käyttäytyy eri tilanteissa.

        minusta temperamentin voisi nähdä eräänlaisena linssinä, jolla aistein vastaanotettua informaatiota yksilöinä ensisijaisesti jäsennämme ...


    • niinpä...

      Joo, tutun kuuloisia juttuja täällä. Itselläni sama homma. Ex:än käytös muuttui äkkiseltään. Kännykkä, tietokone ja muut jutut tärkeitä, tärkeämpiä kuin omat lapsensa ja oma perheensä. Valehteli ja "puuhasteli" selän takana asioita ja koulureissut etelään kaikkein tärkeimpiä. Ilmoitus avioerosta extempore, kuin olisi kauppalapun ilmoittanut. Oltiin kuulemma kasvettu erilleen. Sitten alkoi oikeuskierre, hänen olleessa haastajana jokaisessa jutussa. Kaikissa hän hävisi.S en jälkeen alkoi minun haukkuminen ja mustamaalaminen, aivan oikein, olin ja olen narsisti. Kun sitten perehdyin näihin narsistin piirteisiin niin kas vain, mielestäni, siis tämä on minun mielipiteeni, kuitenkin narsistin toimintatavat ja "ominaisuudet" sopivat hänelle kuin nyrkki silmään. Kaveripiiri on vaihtunut, ns. hovi on rakentunut hänen ympärillleen joka kuulee vain ja ainoastaan hänen versionsa kaikesta tapahtuneesta, kuitenkin hän on jäänyt monta kertaa kiinni valheistaan. Joku mainitsi täällä että oli väsynyt narsistin jäljiltä, no tästä tapauksesta voin sanoa ei ole väsynyt, jaksaa ja jaksaa puuhastella kaikennäköisiä asioita minun ja lasteni päänmenoksi. Viimeisinkin sos.toimistolle lähetetty kirje loppui pelastakaa minut ja lapseni. No voin sanoa lapsilla ei ole mitään hätää. Sen ovat todenneet muutkin. Ja tämä henkilö on NAINEN, joten voin kait sanoa että varmaan löytyy moilemmista. Mutta sitä ihmettelen että jos itse ratkaisunsa tekee, miksi pitää toinen mustamaalata, kuten tämäkin teki. Luulisi kait olevan vain tyytyväinen kun saa tahtonsa läpi, kuuntelematta muita kun päätöksiä tekee.

      • samma här

        Mulla samanlainen juttu menossa narsistimiehen kanssa. Itse lähti ja halusi erota ja nyt sitten ei anna eroa vaan tekeytyy nyt uhriksi ja syyttelee minua jättäjäksi kun yritän hoitaa avioreoon liittyviä asioita hänen kanssaan. Asioiden hoitamisesta ei tule mitään, kun hän sabotoi koko ajan. Ja kaikki narsismin määritelmät sopivat häneen kuin nyrkki silmään.


    • ite-oot

      eh.. tolla perusteella 90% suomalaisista on narsisteja ja tuonkaltainen yhteenveto pistää sut samaan kastiin :)

    • omppu putoaa

      Kaikki paha periytyy taas mieheltäsi lapsiin ja ilmeisesti kaikki se hitunen hyvää lapsissasi on sinusta vai?

    • Äidin varjossa

      Äitini oli mitä suurimmassa määrin narsisti. Hän oli kykenemätön näyttämään tunteitaan ja ajatteli kaikessa ensisijaisesti omia tarpeitaan ja etujaan. Hän lyttäsi meidän lapsien itsetunnot ilkeilemällä ja ivaamalla, hän myös valehteli paljon.
      Pelkään että olen itsekkin nyt jonkin sortin narsisti?
      En millään tunne oikein mitään, vaikka kuinka yritän. Olen silti halannut ja kehunut lapsiani ja kertonut että rakastan heitä, mutta jotain on silti pilalla tunnepuolellani.
      Olen pakottanut itseni olla jyräämättä muita ja ajattelemaan ensisijaisesti hyvää muista.
      Se ei ole ollut aina helppoa, on täytynyt tehdä kovasti töitä.
      Minulla on hallussa äärettömän hyvä taito manipuloida ihmisiä saadakseni sen minkä tahdon. Käytin tätä kykyä nuorempana, mutta pakottauduin pois tästä kierteestä.
      Tällä omalla kokemuksellani voisin sanoa, että narsismi on käyttäytymismalli joka ehkä periytyy?
      Se, onko se hoidettavissa...
      Itse en ole hakenut ammattiapua, olen itse "opettanut" itseäni toisenlaiseen käyttäytymismalliin. Sitä en tiedä, voisiko ammattilainen saada minut tuntemaan oikeita tunteita?

      • _A_

        Paljon hyviä havaintoja. Perustilanne hahmottunut itsetutkiskelun avulla ja tämä selkeästi ilmaistu. Antaa varmasti itseluottamusta.


      • 2+13=15

        "Tällä omalla kokemuksellani voisin sanoa, että narsismi on käyttäytymismalli joka ehkä periytyy?"

        Niin tai sitten käyttätymismallit opitaan...

        Mutta olen ymmärtänyt että narsistisuus, se ikävämpi...liittyy lapsuudessa koettuun rakkauden puutteeseen...

        Että vois ajatella, että jos vanhempi ei ole kokenut rakkautta, ei rakasta itseään...ja jos hänellä itsellään on opittuja "vääränlaisia" käyttäytymismalleja/muita ongelmia itsensä kanssa...niin mistä lapset voisivat oppia muunlaisia tapoja elää...

        mutta joo...
        onneksi on kuitenkin muitakin ihmisiä olemassa kuin se "huono vanhempi"...että ns. omasta mielestään parempi vanhempi voi kyllä parantaa lapsen tilannetta...nimenomaan rakastamalla lastaan...

        Mutta jos se "parempi vanhempi" tyytyy vain enimmäkseen osoittamaan lapselle sen toisen vanhemman huonoutta...niin lapsi oppii siitäkin mallin että "kaikki" on aina jonkun muun/sen narsistin syytä...eikä voi itse voi vaikuttaa asioihin mitenkään omilla valinnoillaan...


      • eräs vaan

        Nimimerkille Äidin varjossa..

        Sinussa voi olla narsistisuutta niinkuin monessa ihmisessä on. Ajan myötä voit kasvaa vapaaksi noista piirteistä, jotka sinussa nyt ovat.. esim. kykenemättömyys tuntea.

        Narsistinen persoonallisuushäiröinen et ole, koska tämä ihminen näkee itsensä täydellisenä eli ei kykene analysoimaan omia huonoja puoliaan.


      • Äidin varjossa
        eräs vaan kirjoitti:

        Nimimerkille Äidin varjossa..

        Sinussa voi olla narsistisuutta niinkuin monessa ihmisessä on. Ajan myötä voit kasvaa vapaaksi noista piirteistä, jotka sinussa nyt ovat.. esim. kykenemättömyys tuntea.

        Narsistinen persoonallisuushäiröinen et ole, koska tämä ihminen näkee itsensä täydellisenä eli ei kykene analysoimaan omia huonoja puoliaan.

        Kiitos "eräs vaan".
        Niin kovasti toivon, etten tulisi/olisi äitini kaltainen väkivaltainen kiero ja läpensä itsekäs ihminen.
        On ollut aikoja, että olen todenteolla pelännyt, huomannut samanlaista ajattelua ja onneksi vain ajatuksissani, samanlaista tahtoa satuttaa.
        Olen taistellut itseni ja näiden asioiden kanssa jo vuosikausia ja haluan todella itsekkin uskoa, että joskus olen vapaa näistä ahdistavista asioista.
        Vaikkei esim. vaikeaa lapsuutta voi aina suoraan syyttää aikuisena mönkään menneestä elämästä, uskon vahvasti, että se voi rikkoa ja "vammauttaa" lasta monin eri keinoin. Minulle se kai aiheutti tunnevammaisuuden?
        Tiedän kuitenkin, etten ole paha ihminen.


      • justiinsa juu noin
        2+13=15 kirjoitti:

        "Tällä omalla kokemuksellani voisin sanoa, että narsismi on käyttäytymismalli joka ehkä periytyy?"

        Niin tai sitten käyttätymismallit opitaan...

        Mutta olen ymmärtänyt että narsistisuus, se ikävämpi...liittyy lapsuudessa koettuun rakkauden puutteeseen...

        Että vois ajatella, että jos vanhempi ei ole kokenut rakkautta, ei rakasta itseään...ja jos hänellä itsellään on opittuja "vääränlaisia" käyttäytymismalleja/muita ongelmia itsensä kanssa...niin mistä lapset voisivat oppia muunlaisia tapoja elää...

        mutta joo...
        onneksi on kuitenkin muitakin ihmisiä olemassa kuin se "huono vanhempi"...että ns. omasta mielestään parempi vanhempi voi kyllä parantaa lapsen tilannetta...nimenomaan rakastamalla lastaan...

        Mutta jos se "parempi vanhempi" tyytyy vain enimmäkseen osoittamaan lapselle sen toisen vanhemman huonoutta...niin lapsi oppii siitäkin mallin että "kaikki" on aina jonkun muun/sen narsistin syytä...eikä voi itse voi vaikuttaa asioihin mitenkään omilla valinnoillaan...

        Mutta jos se "parempi" vanhempi tyytyy osoittamaan lapselle sen toisen vanhemman huonoutta..niin lapsi oppii siitäkin että" kaikki" on aina jonkun muun/sen narsistin syytä..eikä itse voi vaikuttaa asioihin mitenkään omilla valinnoillaan...

        Hyvä pointti, tuohon problematiikkaan olen itsekin törmännyt suhteessa narsistisesti käyttäytyvään puolisooni. Se on paha kierre, jota on vaikea katkaista. Sotkee kaikki ihmissuhteet loppupelissä.

        Onko niin että narsistista ei ole parisuhteeseen eikä kasvattajaksi, koska hän on 3-6 vuotiaan tasolla henkisesti ja kehityksessään niin paljon viivästynyt ettei kykene moiseen hommaan. Lapsihan siinä lasta yrittää kasvattaa. Narsisti ikäänkuin ottaa itselleen mennessään naimisiin äidin/isän itselleen. Ei siinä mitään, mutta kun sen lapsen kasvattaminen aikuiseksi on mahdoton tehtävä sille toiselle osapuolelle.


    • Ahdistunut3

      35-vuotias tyttäreni on ilmiselvä narsisti. Hän ei ota vastuuta mistään ja heittäytyy uhriksi, jos häntä vaatii vastuuseen teoistaan. Hän osaa manipuloida ja ns. lypsää rahaa minulta esim. matkohin, joita ostan ja joita hän ei sitten viitsikään käyttää. Syy on minussa, koska ostin hänelle liput, joten voin vaan syyttää itseäni kun olin niin hölmö (tyttären sanojen mukaan).
      Vuosia olen kärsinyt ja yrittänyt löytää keinoa miten jaksaisin miellyttää, palvoa, rohkaista ja kehua narsistia. Harmi vaan etten oikein pysty siihen. Tulee sanottua mitä ajattelee.
      Nyt on narsisti-tyttö hakemassa työtä itselleen ulkomailla, jossa asuu. Ei ole kouluja käynyt ja 10 vuoden asumisen jälkeen osaa tyydyttävästi kieltä. Ei kelpaa tavalliset maahanmuuttajanaiselle kelpuutettavat työt, vaan pitää löytää hänelle sopivampaa ja hyvin palkattua. Hän ei vaan ymmärrä, että erinomaisuudestaan huolimatta ei voi huippupaikkaa saada. Sekin tietenkin muiden vika.
      Narsistin lapsuudessa on ollut turvattomuutta ja siitähän se persoonallisuushäiriä kumpuaa. Äitinä olen yrittänyt parhaani, mutta pakko katkaista yhteydet kun ei jaksa sitä alituista syyttelyä. Hänen epäonnistuminen kun on äidin vika.

    • kukahan on idiootti?

      Pitää katkaista yhteys narsistiin, muu ei auta, heille ei riitä mikään ja jos olet eri mieltä alkaa kuulua...idiootti!

      • Anonyymi

        Ihan niin, ainoa keino on katkaista kokonaan yhteys narsistiin, mutta kun perheessä on läheinen narsisti niin se välien katkaiseminen on tunnepojalla aika vaikea prosessi.
        Narsisti joka vuosikausia saa tehdä ilkeyksiään pilaa monen ihmisen elämän ympäristössään.


    • Itse 16 v narsistin kanssa perhe-elämää eläneenä voin kertoa, että lapset imevät ennen 7. ikävuottaan vanhemmistaan mallioppimisen kautta elämän perusasiat. Kaikissa lapsissani on narsistisia piirteitä vahvana ja käyvät nyt eron jälkeen kanssani terapiassa päästäkseen irti narsismin aiheuttamista "traumoista". Narsistivanhempi "saastuttaa" käytöksellään myös lähipiirinsä.

    • jotain tietoa

      Mene psykiatrin tai psykologin käynnille. Keskustele asiasta oikean asiantuntijan kanssa. Tekstisi perusteella olet varma miehesi narsismista. Omassa suvussani narsistisia piirteitä monilla, ja ne piirteet ovat aika tiukassa. Uskon, että hyvä, johdonmukainen ja kehittyvä ympäristö auttaa lapsiasi kasvamaan "muuhun suuntaan". Lapset matkivat ympäristöään helposti, jos ympäristö muuttuu vanhat tavat eivät enää toimi.

      Ja kaikille jotka luulevat, että narsistit voivat manipuloida ja käännyttää kaikki mielensä mukaan: ei pidä paikkaansa. Narsistin tunnistaa melko nopeasti eikä hänen kehitystasonsa oikeastaan eroa teini-ikäisestä nuoresta paljoa.

      Ja on hyvä muistaa jotain narsismista: Jokainen ihminen voi kärsiä elämänsä aikana patologisesta narsismista, esim. vakavan kriisin tai trauman yhteydessä. Jotkin ihmiset saattavat reagoida esim. psyykkisesti vakavaan sairauteen jopa luonteen piirteen muutoksilla.

      Mielestäni narsismin sairaus käsitettä on hyvä arvioida sitä kautta, kuinka paljon he voivat satuttaa ja sairastuttaa ympärillään olevia ihmisiä ja lähipiiriä.

    • Narsisti huijaa.

      Narsisti itse ei tiedä onko hän ise narsisti ja epäilee muita, myöskään asiantuntijat voivat olla väärässä.

      Väärä kuva isistä
      7.12.2009 19:42 (Päivitetty 7.12.2009 19:42) Keskisuomalaisessa 26.11. kerrotaan Markku Salon kirjasta narsistista häiriötä sairastavien käyttäytymisestä oikeudessa. Salon kokemusperäisesti lähestymää aihetta tutkin tieteellisesti vieraannuttamisoireyhtymää (PAS) koskevassa väitöskirjassa. Olen suorittanut kasvatustieteen, aikuis- ja lastenpsykiatrian kurssit ja minulla on 20 vuoden kokemus vaikeista lapsiasioista.

      Salon kirja on hyvä siltä osin, kun hän kertoo persoonallisuushäiriöistä ja niiden vaikutuksista asianosaisten käytökseen oikeusprosesseissa yleisesti. Siihen sisältyy kuitenkin oikeusturvaa vakavasti vaarantavia näkemyksiä.

      Pääosin vanhempien eron jälkeisissä oikeusjutuissa on Salon mukaan häiriöisistä noin 90 prosenttia miehiä ja vain 10 prosenttia naisia. Tämän hän itsekin myöntää poikkeavan huomattavasti psykologisten ja psykiatristen tutkimusten tuloksista. Salon mukaan miesten häiriöt johtavat oikeudenkäynteihin, naisten häiriöt jostain kummallisesta syystä eivät. Perustelut eivät vakuuta.

      Svenn Torgersenin ym. vuonna 2001 julkaiseman tutkimuksen mukaan persoonallisuushäiriöitä esiintyy naisilla ja miehillä suunnilleen saman verran, naisilla hieman enemmän. Miehillä on enemmän antisosiaalisia, passiivis-aggressiivisia ja vaativia persoonallisuuksia, naisilla riippuvaisia ja epävakaita persoonallisuuksia.

      Vieraannuttavilla äideillä on usein epävakaa persoona, josta naiset eri tutkimusten mukaan kärsivät kaksi kertaa niin usein kuin miehet. Tästä syystä häiriöistä kärsivien naisten osuus katkerissa huoltokiistoissa voi nousta noin 2/3:aan, miesten osuuden ollessa 1/3. Käsitys saa tukea Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tutkimuksesta, jonka mukaan 42 prosenttia pidempien huoltokiistojen asianosaisperheistä on lastensuojelun asiakkaita.

      Olen Jurisprudentiassa 2007 osoittanut, että kyse on aina yksin lasten kanssa asuvista äideistä, jotka ovat omien mielenterveys- ja päihdeongelmiensa vuoksi joutuneet lastensuojelun asiakkaiksi. Riitelykierteeseen osallistuvista naisista 42 pros. on siis selvästi ongelmaisia. Kun asianosaisissa on myös terveitä, miten kuvioon sopii, että häiriintyneitä miehiä olisi yhdeksän kertaa enemmän kuin naisia?

      Salon käsitys siitä, ketkä sairastavat persoonallisuushäiriöitä, on ratkaisevasti vääristynyt. Hän tehnyt havaintoja ainoastaan mutu-tuntumalla. Käsittääkseni hän usein avustaa isistä lapsia tahallaan vieraannuttavia äitejä, joiden häiriöitä Salo ei välttämättä tajua.

      Sen sijaan hän saattaa mennä mukaan asiakkaanaan olevan naisen häiriöön siten, että yhdessä tämän kanssa projisoi eli heijastaa sen vastapuoleen, joka todellisuudessa on terveempi kuin entinen kumppaninsa. Vastapuolen väittäminen, ehkä perusteetta häiriöiseksi on kätevää, mutta sellaisia luihuja tekniikoita käyttävän asiamiehen pohdintoja ei pitäisi kohottaa yleiselle tasolle luulottelemalla asiantuntemusta.

      ANJA HANNUNIEMI oikeustieteen lisensiaatti, varatuomari Tuusula
      ------

    • Narstit huijaa.

      Perehtykää narsismiin!

      Kolumni | Turun Sanomat 13.11.2010 02:45 Maailma on epäoikeudenmukainen paikka. Valitettavasti. Mutta, me saisimme siitä paljon oikeudenmukaisemman, jos ne ihmiset, jotka tekevät päätöksiä toisten ihmisten asioista, perehtyisivät narsismiin.

      Erityisesti tuomarit, asianajajat, oikeusaputoimistojen juristit ja mm. lasten elatus- ja huoltajuusasioita käsittelevät sosiaalityöntekijät, ovat niitä ihmisiä, jotka voivat joutua täydellisen huijauksen kohteeksi, jos eivät ymmärrä mistä narsismissa on kyse.

      Jos ei ole itse kohdannut pahasti narsistista ihmistä, on hyvin vaikea käsittää, minkälainen tällainen ihminen on käytökseltään ja olemukseltaan. He ovat aivan varmasti vahvasti edustettuina erilaisissa riita-asioissa.

      Narsistinen ihminen saa tarinansa kuulostamaan uskottavalta, koska hänellä on usein vakuuttava ulosanti ja hän pystyy manipuloimaan kuulijansa uskomattomalla tavalla. Esimerkiksi avioerotilanteessa lasten huoltajuuteen liittyvissä riidoissa, puoliso on saattanut kertoa kokemastaan henkisestä väkivallasta, valheista ja petoksesta selkeitä esimerkkejä monen vuoden ajalta.

      Hän on usein joutunut käymään monen vuoden terapian saadakseen itsensä jälleen henkisesti ehjäksi, koska narsisti on rikkonut hänet julmuudellaan toistuvasti. Silti tämä ei riitä näytöksi siitä, että se, josta erotaan, on sadistinen ihminen, jonka puheisiin ei voi luottaa.

      Juristien ongelma on se, että juristin koulutus opettaa ihmisen ajattelemaan loogisesti ja luottamaan siihen, että jokainen ihminen pystyy ja haluaa toimia järkevästi. Ainoat rajoitteet ovat, että henkilö on julistettu holhouksen alaiseksi tai hänellä on mielenterveydellinen diagnoosi, jonka voi ajatella viittaavan alentuneeseen harkintakykyyn.

      Narsismia ei yleensä diagnosoida, koska narsistiset ihmiset pystyvät elämään yhteiskunnassa ja menestymään; usein he ovat jopa erittäin menestyneitä. Narsismia voi siksikin olla vaikea ymmärtää ja oivaltaa henkilössä, jos hän on olemukseltaan fiksun ja filmaattisen tuntuinen, menestynyt, hyvin pukeutuva ja itsensä kaikin puolin hallitsevan tuntuinen, järkevästi keskusteleva ja huomaavaiselta vaikuttava henkilö. Eihän tällainen malli-ihminen mitenkään voi olla paha ihminen.

      Kyllä näin voi olla ja siksi on tärkeätä tutustua siihen, mistä narsismissa on kyse ja miten narsistinen ihminen toimii ja miksi.

      Nykymaailma suosii narsismia; korostamme ihmisten yksilöllisyyttä ja rohkeutta toimia omapäisesti. Siksi sekoitamme hyvin usein itsekkyyden yksilöllisyyteen ja häpeämättömyyden ja häikäilemättömyyden omapäiseen rohkeuteen.

      Narsistisen ihmisen henkinen rakenne on osittain 2–3-vuotiaan tasolla, koska hänelle ei ole lapsuudessa kehittynyt kykyä käsitellä omaa häpeää. Siksi hän haluaa hallita kaikkea ympärillään ja kaikki ihmiset ovat olemassa hänen tarpeitaan varten. Hän ei kestä arvostelua, eikä hän osaa olla aidosti vastavuoroinen. Hän on usein hyvin älykäs ja ovela, koska hän on koko elämänsä opetellut kuinka manipuloida muita ihmisiä omaksi hyväkseen.

      Muut ihmiset ovat hänelle esineitä. Hän ei kestä heikkouksia itsessään eikä toisissa. Itsessään hän ei näe niitä ja toisissa hän halveksii niitä syvästi. Hän ei osaa rakastaa toista ihmistä inhimillisenä kanssaihmisenä. Ja mikä surullisinta ja tärkeitä ymmärtää; tällaista ihmistä ei voi rakastaa terveeksi. Ihminen ei voi parantua, kun hän ei edes ymmärrä ja hyväksy, että hänessä on jotain hoidettavaa.

      Tuomarit, juristit ja sosiaalityöntekijät, tehdään Suomesta oikeudenmukaisempi maa! Perehtykää tähän asiaan. Te kohtaatte näitä ihmisiä aivan varmasti. He ovat joukossamme joka päivä.

      Kirjoittaja on oikeustieteen kandidaatti, johtajuuskouluttaja ja johdon työnohjaaja.

      Anne-Liisa Palmu-Joronen
      ------

      • _A_

        Kiitos kirjoituksista kahdelle edelläkirjoittaneelle. Tuli hyvä mieli niitä lukiessa. Arvokasta työtä teette.


      • 19+8=27
        _A_ kirjoitti:

        Kiitos kirjoituksista kahdelle edelläkirjoittaneelle. Tuli hyvä mieli niitä lukiessa. Arvokasta työtä teette.

        "Kiitos kirjoituksista kahdelle edelläkirjoittaneelle. Tuli hyvä mieli niitä lukiessa. Arvokasta työtä teette."

        voin myös liittyä näihin henkilö _A_ :n kiitoksiin...

        Asioilla on aina monta puolta, eikä kaikki ole aina sitä miltä äkkiseltään näyttää...


      • 9+16

        ''Hän on usein joutunut käymään monen vuoden terapian saadakseen itsensä jälleen henkisesti ehjäksi, koska narsisti on rikkonut hänet julmuudellaan toistuvasti. Silti tämä ei riitä näytöksi siitä, että se, josta erotaan, on sadistinen ihminen, jonka puheisiin ei voi luottaa.''

        Narsisti voi myös 'esittää' henkisesti rikkinäistä, puolison ns julmuuden vuoksi ja hakeutuu hyvissä ajoin terapiaan , ennen mahdollista avioeroa. Narsisti ennakoi tulevat tilanteet taitavasti ja osaa suunnitella itselleen ja tavoitteilleen sopivat toimintamuodot. Narsisti tietää, miten toimitaan kussakin tilanteessa, narsisti on taitava ja älykäs peluri ja aina askeleen edellä vastapuolta.


    • bigmama4

      Äärimmäisen mielenkiintoinen viestiketju. Neljän lapseni isä on narsisti ja hänen isänsä taas oli ilmiselvä Asperger-tapaus. MIeheni isä oli syntynyt 20-30 -luvulla ja koskaan hän en diagnoosia tähän saanut, mutta kaikki hänen lapsensa ovat kanssani samaa mieltä tuosta diagnoosista.

      Tarinaa riittäisi pitkään, mutta olen itse myös huolissani yhdestä neljästä lapsestani, kun olen miettinyt narsisti-isän perintöä. Lapsi on pienestä pitäen ollut jo vaativampi ja terrisoi kiltimpiä sisaruksiaan.

      Kiitos viesteistänne ja tästä saan myös vertaistukea.

    • jorma 10''

      Narsistit pärjäävät yhteisössä, sillä Hitler tarvitsee adjutanteikseen pikkuhitlereitä, joilla ei ole empatiakykyä. Siinä sitten palkitsevat toisiaan orjien kustannuksella.

    • what doesn't kill

      Kyllähän niitä narsisteja ihmisyhteisöön mahtuu. Raja patologisesti narsistisen ja normaalin välillä on kuitenkin häilyvä. Klassiset narsistit ovat usein miehiä. Tosin varmaan 90% tuttavieni puheissa vilahtelee aina välillä se "hullu-narsisti-ex". Se ei ole mahdollista, että narsisteja olisi niin paljon.

      Naisilla narsismin lievempi vastine on huomionhakuinen persoonallisuus. Eräänlainen huomionkipeä ja epäsovinnaisella tavalla viettelevä naistyyppi, jolle ominaisia ovat sekä narsistiset että epävakaat ominaisuudet. Tätä naistyyppiä on kyllä television tositv-sarjat pullollaan.

      Molemmat ovat häiriöitä, joiden kehittymisessä tärkeämpi rooli on kiintymyssuhteella kuin geneettisillä ominaisuuksilla. Toki tietynlainen synnynnäinen temperamentti voi varsinkin naisilla altistaa vaikealle persoonallisuushäiriölle, jos ympäristö vielä potkii päähän, eikä vanhemmista ole hoitamaan perustehtäväänsä.

      • 20+8=28

        "Molemmat ovat häiriöitä, joiden kehittymisessä tärkeämpi rooli on kiintymyssuhteella kuin geneettisillä ominaisuuksilla."

        Niin uskon, että suurin osa ihmisten ongelmista johtuu rakkauden puutteesta...kun ihminen itsekään ei koe olevansa itsessään rakkauden arvoinen...sellaisena kuin hän on...

        Kyllähän minäkin olen hyvin paljon miettinyt omaa vanhemmuuttani...en ole ollut siinä lähimainkaan täydellinen, mutta kun lapset ovat kasvaneet vanhemmiksi, asioista on voitu keskustella ja lapset voivat antaa anteeksi vanhempiensa epätäydellisyyden...niin minun/äitinsä kuin alkoholisoituneen isänsäkin...


    • Teille Kaikille

      Kyllä näitä hulluja riittää Suomen maassa.

    • narsismi=vamma

      Olen miettinyt erästä Päijät-Hämeessä asuvaa perhettä jo pari vuosikymmentä. Vaimo oikeusoppinut ja mies johtavassa asemassa, jälkikasvu opiskelemassa lakia. Lapsille opetettiin jo lapsuudessa, ettei valehtelu ja muiden ihmisten pettäminen ole tuomittavaa, kunhan siitä ei jää kiinni. Perheen isäkin on hallinto-oikeuden tuomiolla todettu työpaikkakiusaajaksi jne... Eräällä tutullani on tallessa kyseisen oikeudenkäynnin asiakirjat samoin kuin työsuojelupiirillä. Myönnän jo odottavani sitä hetkeä, kun jälkikasvusta joku jää jostain rikoksesta kiinni. Kasvualusta narsistipedoksi on tuossa perheessä ainakin hienosti hoidettu. Katumuskin on kuulemma turhaa ja tekokyyneleitä tuo muuten kylmä ja alaisiaan julmasti kiusannut mies osaa vuodattaa, kunhan ovat oikeat ihmiset näkemässä!

    • kylmätotuusseon

      Itse olen lukenut ettei narsismi periydy, se on persoonallisuuteen muodostunus häiriötila jonka monesti aiheuttaa jokin varhaislapsuuden trauma.
      Miksei sellaiseksi pysty kasvamaankin jos kokee perheessä jotain kovin ikävää ja traumatisoituu siitä.
      Ex-mieheni on alkoholisti-isän ja marttyri-äidin kasvattama keskimmäinen lapsi joka jätettiin rääkymään kun piti palvella isäntää ja "vauvathan ei tajua mitään".

      Ymmärrettyäni aikoinaan ex-mieheni häiriöityneisyyden, erosin välittömästi. Lapset olivat silloin kovin pieniä ja pelkäsin kovasti että hekin saavat narsismi-tartunnan. Olenkin tässä ajan mittaan välillä huomaamattani ajatellut, ja siihen havahtunut, että iloitsen nähdessäni lapsissani piirteitä joita oikea narsisti ei omaa. Alussa pelon ollessa suuri, "testasin" lapsia pariin kertaan - keksin hyvin liikuttavan tarinan jonka myötä lapset alkoivat itkemään. Narsisti ei kykene moiseen. Pienestä lapsesta narsismia on vaikea löytää koska heissä on luontaisesti sitä vielä niin paljon mutta isompi on jo helpompi.

      Narsistin ollessa toinen vanhempi, on sillä toisella vanhemmalla hyvin paljon suurempi kuorma kannettavana koska hän joutuu "palauttamaan" lapsen ns. normaaliin maailmaan - pois narsismin pilaamasta pahansuovasta.
      Joskus minusta tuntuukin, että kahden lapsen sijaan minulla on viisi lasta. Pahoina päivinä isältään paluun jälkeen siis tilanne on kaoottinen, sitä narsisti tekee eli tuhoaa. Ilman palauttavaa voimaani ja rakkautta, uskoakseni lapsilleni saattaisi puhjeta myös kyseinen persoonallisuushäiriö tms.

    • narisija5

      Semmonen alkoholismiin altistava geeni on periytyvä.

      • 5+12=17

        "Semmonen alkoholismiin altistava geeni on periytyvä."

        Niin kuulemma on...

        Siitä on tutkittua tietoa ja toki sitä lastensa alkoholinkäyttöä on tullut mietityksi tuolta pohjalta, kun tuo alkoholismi sairautta on kummankin vanhemman suvussa...niin ent. aviomieheni kuin minun suvussanikin ja jonkun tutkimuksen mukaan alkoholistin lapsista tulee joko täysraittiita tai alkoholisteja...

        Noh, itsekään en ole täysraitis, eikä kukaan lapsistanikaan...mutta ainakaan tällä hetkellä ei ole viitteitä alkoholismistakaan...sen paremmin kuin ikävästä narsismistakaan...vaikka minä/äiti ny läheisriippuvaiseksi olen tunnustautunutkin...

        mutta narsismiin en tiedä onko tuollaisesta narsisti geenistä olemassaolevaa tutkimustietoa...vai perustuvatko nuo mielipiteet narsistin perityvyydestä geeneissä vain ihan kunkin kirjoittajan mutu tuntumaan...

        Kun sen verran mitä olen lukenut "tunnetuista" psykopaateista niin heidän lapsuudessaan on ollut usein hyvinkin julmaa kaltoinkohtelua...ja kuten ollaan luettu eri lähteistä niin narsimikin liittyy lapsuuden aikaiseen vuorovaikutushäiriöön, ja lapsi on kokenut syystä tai toisesta jääneensä rakkautta vaille...


    • Phompaduuri

      Byhyy. Ihanko nyt kiinnität huomiota siihen että et itsekkään ole osannut kasvattaa lapsiasi ja heistä on tullut vatipäitä. No kuule se ei ole silloin täysin miehesi vika vaan 50/50 sinä ja tuleva ex-mies.

    • Kovia kokenut

      Se on aivan tosi että narsisti-psykopaatti osaa olla vieraiden läsnäollessa aivan eri ihminen ,mutta kun auton perävalot häipyvat näkyvistä , naks, tulee se toinen puoli taas vallalle. kaikki käännetään toisen syyksi ja kaikki päätetään itse. Toinen on täysin orja jota käytetään hyväksi säälimättä . Minä jouduin jopa kantamaan kiviä 6 raskauskuulla , ja tekemään pitkää työpäivää synnytyspäivään saakka.Tietysti heti töihin synnytyksen jälkeen. Kerran olin 2 päivää todella sairaana, välillä melkein meni taju ,eikä mies edes ehdottanut lääkäriin menoa.Samoin kun hän heitti jalkaani ruosteisin hangon, läksi kylälle ja minä kotona rahattomana tulehtuneen nilkan kanssa. Rahat piilotteli ympäri maailmaa - meillä oli yhteiset tulot yritystoiminnasta mutta ei minulla koskaan ollut rahaa kuin muutama kymppi. Läksi kauppaan mukaan ettei tarvinnut rahaa antaa.Olin petturi kun en pakottanut lapsia samaan raadantaan ,vaan kannustin kouluttautumaan.Olin petturi myös siksi kun en tehnyt poikaa ja tyttöjä hän ei ottanut vastuulleen kasvatuksessa, ihan hyvä kylläkin niin. Ovat hyvin menestyneitä ja normaaleja. Kestin liian kauan sitä, yli 25 v. Onneksi erosin mutta en vieläkään ole saanut osuuttani yht. omaisuudesta vaikka 6.v kulunut. Temppuilee kaikin tavoin pitääkseen minun osuuteni, oikeutta on käyty kaikesta. Uhkaili jo avioliiton alussa että jos osiasi tulet vaatimaan kohtalo on sama kuin hänen äidillään, murha.Ole ollut varuillani ja salannut kaikki tietoni.

      • veitsikurkulla

        Vahva ja selväjärkinen olet. Miten olet jaksanut kaikki nämä vuodet? Voimia sinulle ja uskoa parempaan huomiseen ja toivottavasti löydät jonain päivänä sen aidon oikean rakkauden ja vastavuoroisen parisuhteen. Olet sen ansainnut.
        Ihanko hänen äitinsä tuli murhatuksi oikeasti, ja kuke sen teki? Mieleltään sairaaseen porukkaan olet sotkeutunut. Toivottavasti saat asiat pian päätökseen ja pääset jättämään kaiken tuon sonnan ja saastan taaksesi. Ja muista että sinun on vakavasti syytäkin olla varuillasi ja pelätä henkesi puolesta. Noiden häiriintyneiden uhkaukset eivät ole leikin asia. Ne voivat ihan oikeasti toteuttaa aikeensa.
        Tsemppiä sinulle!
        Ja vielä täällä vähätellään mieleltään häiriintyneiden uhriksi joutuneiden käsimyksiä!
        Mitenkähän näiden arvostelijoiden laita on jos itse joutuisivat samaan liemeen. Muuttuskohan ääni kellossa?


      • Anonyymi
        veitsikurkulla kirjoitti:

        Vahva ja selväjärkinen olet. Miten olet jaksanut kaikki nämä vuodet? Voimia sinulle ja uskoa parempaan huomiseen ja toivottavasti löydät jonain päivänä sen aidon oikean rakkauden ja vastavuoroisen parisuhteen. Olet sen ansainnut.
        Ihanko hänen äitinsä tuli murhatuksi oikeasti, ja kuke sen teki? Mieleltään sairaaseen porukkaan olet sotkeutunut. Toivottavasti saat asiat pian päätökseen ja pääset jättämään kaiken tuon sonnan ja saastan taaksesi. Ja muista että sinun on vakavasti syytäkin olla varuillasi ja pelätä henkesi puolesta. Noiden häiriintyneiden uhkaukset eivät ole leikin asia. Ne voivat ihan oikeasti toteuttaa aikeensa.
        Tsemppiä sinulle!
        Ja vielä täällä vähätellään mieleltään häiriintyneiden uhriksi joutuneiden käsimyksiä!
        Mitenkähän näiden arvostelijoiden laita on jos itse joutuisivat samaan liemeen. Muuttuskohan ääni kellossa?

        Ihan niin, helppo vähätellä toisen ihmisen kokemuksia kun eivät itse ole saaneet kokea narsistin kauheuksia ja mitä narsisti saa aikaan.
        Narsistin uhrit tietävät 100% miten narsisti tuohoaa suhteita ei vaan omiaan vaan myös työpaikalla


    • yx lisäkommentti

      Asiaa avartaa myös hs:n artikkeli kesäkuulta. Siinä tulee mielestäni hyvin esille myös milloin tuo ominaisuus on alkanut kehittyä. Tämän keskustelun avaajalla on todennäköisesti haasteita vaikuttaa teinien käytökseen, mutta aina kannattaa yrittää. Olen samaa mieltä kuin eräät muutkin vastanneet, että kasvatusympäristöllä on suurin merkitys. Mallia oletaan vanhemmista ja omien rajojen laajuutta koetellaan.

      Rajoja tulee siis antaa teinillekin. Joskus on vaikea erotella, mikä kuuluu teini-ikään ja mikä menee narsisimin puolelle. Toivottavasti jaksat olla sanomatta, että ihan kuin isäsi...käytä mieluummin, että tuo ei ole oikein, lainmukaista, hyvien taojen mukaista jne...

      Narsisti osaa usein manipuloida erittäin hyvin. Suosittelen myös tutustumaan wikipediassa kuvailtuun psykologinen narsisimi-käsitteeseen. Se on siellä kuvattu pähkinän kuoressa kohtuullisen hyvin. Mukana myös "torjuntaohjeet"

      http://www.hs.fi/elama/a1340531647897

      • Anonyymi

        Mutta mennessä voi olla kasvatus ympäristö kun nelilaosisessa perheessä on vaan yksi narsisti muuta lapset normaaleja , kaikilla sama kasvatus, niin että näitä kasvuympäristöä analyysejä näkee aina jokapuolelle, koska on helppo syytellä lasten vanhempia kunnes muutakaan osata.
        Tiedän lapsen joka otti valtaansa oman äitinsä narsistin keinoilla !tämä äiti rakasti ainutta lastaan ja yritti ymmärtää häntä
        Ja kun tämä äiti kuoli nii; ei aikuisella lapsella ollut oikein ketään jota olis syytellyt , monesti eronnut ihminen sekin todistaa ettei oikein ollut tasapainossa mutta kun oli charmikas ja osasi käsitellä ihmisiä niin että moni piti häntä niin mukavana ihmisenä, tänään alkoholisoituu hyvää vauhtia , joten ei enää ole äitiäkään jonka niskoille kaikki omat vikansa saisi syytellä


    • erkki

      Luettuani tämän keskustelun puheenvuorot, totean vain, että kovaa on ollut muillakin kuin vain minulla. Olisipa aikanaan ollut minullakin nämä samat tiedonkanavat kuin netti ja muut vastaavat. Elämänkoulu oli kova, pääsin eroon tuon käyttäytymistavan omaavasta ihmisestä ja olen nyt parinkymmenen vuoden jälkeen alkanut uskaltautua siihen ajatukseen että voisin toisen ihmisen kanssa elää saman katon alla. He, jotka epäilevät NPH:n elämänkuvioita keksityiksi tai siitä läheisenä kertovan ihmisen oman osuuden puhdistamiseksi tai muuta vastaavaa, voivat tietenkin pitää oman käsityksensä. Kokemukseni kyllä ovat sellaiset, että ei sitä elämää voi kuvitella, se pitää elää itse ja sen nimi on enemmänkin perhehelvetti kuin onnellinen perhe tiilitalossa, niinkuin meilläkin kyllä aikanaan oli.

      • mielestäni

        sitä ei kannata elää itse, jos vaan suinkin voit välttää


    • m+40

      Ihan kaikkia en jaksanut lukea, mutta hyviä keskusteluja saanut aihe aikaan. Ympäristö muokkaa personaa minusta ja oletan omalla kohdallani joukkue-urheilun olleen jonkinlainen pelastus, ettei narsismi vienyt kokonaan mukanaan meikäläistä. Olin nuorena ikävä ihminen, säälimätön, pelkurikin, jonka peitin olemalla peloton puheissani ja todisteluissani. Olin myös jollain tapaa arvostettukin, tapahtuneiden asioiden myötä.

      Kaveripiirini vaihteli paljon nuorena ja kenenkään kanssa ei syntynyt täysin luottamuksellista kaverisuhdetta, osasyynä oli myös, että ympärillä oli iso poruk-ka, johon en täysin päässyt koskaan sisälle, ainakaan omasta mielestäni.

      Vanhempana olen miettinyt elettyä elämääni ja totean olleeni lyhytnäköinen asioissa. Lapsuuden aikaisiin ystäviin tulee nykyisin pidettyä tosi vähän yhteyttä.
      Muutaman kerran vuodessa tulee muutaman kanssa oltua yhteydessä, vanhemmiten huomannut, että onneksi on ainakin yksi ihminen olemassa, jonka kanssa voi jutella asioista, niitä näitä, pelastus itselle?

      Nykyisin, kun kohdannut työelämässäkin narsismia, todennut itselläkin nuorempana olleen vastavaa käyttäytymistä joltain osin, onko sitten isältä perittyä? Sen totean kuitenkin, etten ainakaan muista koskaan ajatelleeni
      toisesta pahantahtoisesti, mitä olen kokenut ja nähnyt vanhemmiten työelämässä.
      Osaan asettua toisen asemaan ja huomioin myös muita, nämä varmaankin kehittyy kokemusten myötä, ei välttämättä kaikille?

      Huomannut itsellä kans sen, että parisuhteen rakentaminen tuntunut turhan haasteelliselta, onko sitten ollut jotain alemmuuden tunnetta, ettei koe itseään riittävän hyväksi toiselle tms. Elämän koulu opettaa tuntemaan itsensä paremmin.
      Kaipa se varmuus tulee sitten ajan kanssa ja sen myötä löytää sen oikean ihmisenkin rinnalleen? Ehkä tämä on jonkinlainen rangaistus minulle, nuoruuden moukkamaisesta käytöksestä?

    • _A_

      Tyyliltään mukavan seesteinen ja resignoitunut kirjoitus. Jatka samaan tapaan.

      • Anonyymi

        Tarkoititte varmaankin resingnaloitunut.


    • "Ilman omatuntoa?"

      Psykopatia/narsismi ovat eri asioita kuin "Narsistinen".
      Lieneekö nyky-lääketiede halunnut sitten tahallaan harhauttaa tässä asiassa.

    • Anonyymi

      Maallikkona saan kai sanoa, että k*sipäisyys seurauksineen leviää suvussa varsin tehokkaasti.

    • Anonyymi

      Narsistiäiti kasvattaa narsistilapsia; narsistilapset kasvattavat narsisteja tai muuten häiriintyneitä ja niin edelleen . Ainakin minun perheessäsi.
      Jos millään pystyt suojautumaan narsistin valheita, manipuloinnilta, negatiiviselta ja epäilevältä käyttäytymiseltään, jne, voi selviytyä tästä pakkosyötöstä. Ajattele omilla aivoillasi!!!! Ole itsenäinen! Tee omia ratkaisuja! Muuta narsistiäidin ulottumattomiin. Koska keinot ovat monet, joilla hän voi hallita sinua, pysy kovana. Hän voi yrittää hallita myös aikuisia lapsiasi. Kamala ihminen, pysy edelleen kovana. Hän valehtelee sinusta ja lapsistasi kaikkea - pysy edelleen kovana. Aina jotkut ääliöt uskovat lepertelyjä, ikävä kyllä. Narsisti voi valjastaa myös muut aikuiset narsistilapsensa kimppuusi kiusaamaan. Tarinat ovat järkyttäviä, koska kateus heidän sisällään on kauheaa.

      Tsemppiä, kovia juttuja.

    • Anonyymi

      Ihan näin se menee näiden narsistiseen ihmisten kanssa . Uusi työpaikka joka on oikein fantastinen alussa, kunnes alkaa kyllästyttämään ja kaikki työtoverit on hulluja tai muuten typeriä , joten uusi työ taas hakusissa .
      Kun tätä mallia katselee niin oppii jo etukäteen laskemaan koska taas työpaikka vaihtuu .
      Silti osaavat olla itsevarmoja huomaamatta että heidän käytös osataan jo laskea etukäteen. Kuvaan kuuluu myös toista pahan puhuminen selän takana ja aliarvioiminen kaikella tavalla.
      Miten näiden kanssa oikeastaan haluaa pitää mitään läheistä suhdetta .
      Uhrinsa osaavat valita kilteistä ihmisistä

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2951
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      108
      2230
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1174
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1057
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1003
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      954
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      42
      786
    Aihe