Voyager 3.3, vm.2002 Automaattilaatikko jurisee/rohisee

Chrysleristi

Tosiaan autolla kärrätty 200 tkm. Rohina joka varmaankin tulee automaattivaihteiston puolelta.
Vaihdoin öljyt sekä vaihteiston suodattimen, sillä toivolla että ääni häviäisi mutta ei mitään vaikutusta.
Mutta nyt asiantuntemusta, Jurinaa ei kuulu N(vapaalla) eikä P(parkkilla) vaan heti kun laittaa D tai R päälle, alkaa sellainen matalataajuinen jurina, joka selvästikkin on jostain pyörivästä..sellainen säännöllinen..rouh rouh rouh rouh.

Jurina loppuu heti kun auto lähtee liikkeelle, mutta liikenne valoissa sekä pihalta lähdettäessä vaihteen kytkeytyessä alkaa rohina. Ei ole vaikutusta kylmänä eikä lämpimänä. Vaihteistoöljyn taso on tikussa normaali, väriltään normaali sekä tuoksahtaa normaalille.
Vaihteisto toimii ajossa erittäin pehmeästi ja mukavasti. vain tuo paikallaan vaihdepäällä oleminen tuottaa harmaita hiuksia.

Itse epäilen turbiinin laakerointia, koska tuo jurina tosiaan loppuu kun kierrokset nousee.

Auttakaa nyt miestä mäessä...

10

3138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gvoja

      Ettei olisi joku apulaite, joka pitää ääntä matalilla kierroksilla. Mulla ainakin ohjaustehostimen pumppu pitää jurskutusta. Vähän parani, kun vaihdoin öljyt tehostimeen ja muistaa pitää ylärajalla siinä säiliössä. Äänta on pitänyt 2vuotta ja 40tkm. Kuuntele apulaitteiden äänet vanhalla kikalla pistämällä puukeppi kiinni toisesta päästä laitteen runkoon ja toisesta päästä omaan kalloon korvan yläpuolelle. Näin selvittää helposti eri laitteiden äänet. Voihan tietysti olla "nykyaikainen" ja ostaa stetoskoopin, jolla kuunnella.

    • Chrysleristi

      Vaihdoin juuri ohjaustehostimen pumpun sekä vesipumpun, kun hihna vikisi. Ohjaustehostimen pumpussa oli aika väljä liukulaakeri akselilla, vesipumppu tuli vaihdettua kun sen joutui purkamaan edestä pois, jotta pääsi tuonne ohjaustehostimen pumpulle. Samalla laitoin uuden hihnan.
      Siitä remontista jäi sellainen oire, että kun kone on tyhjäkäynnillä niin kun ilmastoinnin laittaa päälle niin hihna edelleen vinkuu. kierroksilla taas loppuu. Käytin lisäksi nuo ohjausrullan sekä kiristimen rullan pois ja vaihtelin niihin sisälle laakerit. Kiristimeen suihkautin nestemmäistä voiteluainetta ja herkistelin ruuvipenkissä. Nämäkään ei vain riittänyt...vaan vinkuu vieläkin. Laturi, ilmastoinnin pumppu pyöri hyvin, joten en usko että siellä päässä on enään muuta vikaa kuin ehkä liian pitkä hihna...liekkö sitten montaa kokoa noitakin. Kiristin kuitekin näyttäisi toimivan melko herkästi ja painaa voimakkaasti hihnaa.
      Ohjaustehostimen pumppu tosiaa vielä jurisee jonkin verran, syynä ilma...olen sitä yrittänyt ajella ajelemalla ohjausta puolelta toiselle, niin että olen nostanut keulan ensin ilmaan. Mistähän kannattaisi käyttää vaikka letkua irti jotta ilma poistuisi? Onko lauhduttimen päästä oikea paikka? entäpä säiliön ympäriltä paluu/imu puolelta?? Vinkkejä kaivataan myös tähän.

      Mutta takaisin tuohon alkuperäiseen jurinaan, elikkäs voikos se olla apulaitepuolella, jos vaihteen kytkeytyessä alkaa vasta jurina? Mitä apulaitepuolella silloin tapahtuu kun vaihde kytketään?

    • DGC

      Moottorin - vetolevyn tai vetolevyn - turbiinin väliset pultit löysällä? Vetolevyssä halkeamia? Näistä vioista saattaa tulla kyllä ääntä vaihde vapaallakin mutta varmaankin pahenevat kun veto kytketään.

      Ja vetolevy on siis automaattivaihteisessa se palikka mikä manuaalissa on vauhtipyörä. Kuvamateriaalia aiheesta löytyy youtubesta.

      • DGC

        ... ja ulkomaaksi vetolevy on flexplate.


      • Chrysleristi

        hyviä vihjeitä.

        Katselin tuo vetolevy videon youtubesta, mutta ei ole ihan noin terävä/pistävä ääni. Kyseessä siis erittäin matalataajuinen rohina. Voi tietty olla tuo ohjaustehostinkin vielä, olisiko ideoita sen ilmaamiseksi. kunnossa tuon pumpun kuiten luulis vielä olevan.

        Pitää jokin päivä yrittää vielä kuulostella tuolla kivikallo hommelilla apulaitteet läpi ja samalla käydä siellä auton alla yrittämässä paikallistaa hieman paremmin.


    • handymancan

      Todennäköisesti turbiini, mutta käy vaikka powermaticissa näyttämässä ja koeajattamassa. Niin tiedät mikä voisi olla , ja paljonko maksaa.
      Turbiinin vikinä tai jurina kertoo että siivekkeiden kosketuksista toisiinsa. Mikä aiheuttaa rikkoutuessaan täystuhon laatikkoon. Eli käytä se piakkoin ja ajele mahdollisimman vähän ennen kuin vika tiedetään. Itse irrotamalla vaihteisto korjattavaksi tai vaihtamalla turbiini säästät rahaa, mutta on aika työläs homma.

      Yritä auton käydessä mennä altapäin kuuntelemaan mistä kohdin ääni kuuluu. Vetolevyn ja turbiinin pulttien ollessa löysällä alkaa vaihteisto vatkata ja täristä.
      ääntä juuri ei kuulu.
      Ohjaustehostimen pumppu jurnuttaa koko ajan, jos on vaurioitunut. Vaihteella ei ole merkitystä. Ääni voi hävitä ajomeluun ajossa.

    • en ostanu

      Ostitko auton Jkylän Deltasta? Kävin koeajolla ja kerroin niille kyllä viasta, laatikossahan se on...

    • Samuuuu7u

      Vaikka onkin vanha kirjoitus niin kokeillaan: Itsellä 100% sama ongelma kuin aloittajalla. Auto on 3.3 voikku vuosimallia 2003 ja mittarissa 160tkm. Mikä avuksi?

      • entiedäennenkuinavaa

        Laatikko vaihtoon... Selvittely ei juuri asiaa auta, mutta maksaa, itse voit tietenkin vaihtaa öljyt ja suodattimen. Samalla tutkit öljyn seasta metallipartikkeleita - jos on niin laatikko on mekaanisesti rikki. Olettaisin että aurinkopyörä rouhii laatikkoa, irronneita kiinnitysrenkaita tms.


    • tämähä

      Turbiini vika

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

      jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

      Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

      Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

      Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe