Tosiaan autolla kärrätty 200 tkm. Rohina joka varmaankin tulee automaattivaihteiston puolelta.
Vaihdoin öljyt sekä vaihteiston suodattimen, sillä toivolla että ääni häviäisi mutta ei mitään vaikutusta.
Mutta nyt asiantuntemusta, Jurinaa ei kuulu N(vapaalla) eikä P(parkkilla) vaan heti kun laittaa D tai R päälle, alkaa sellainen matalataajuinen jurina, joka selvästikkin on jostain pyörivästä..sellainen säännöllinen..rouh rouh rouh rouh.
Jurina loppuu heti kun auto lähtee liikkeelle, mutta liikenne valoissa sekä pihalta lähdettäessä vaihteen kytkeytyessä alkaa rohina. Ei ole vaikutusta kylmänä eikä lämpimänä. Vaihteistoöljyn taso on tikussa normaali, väriltään normaali sekä tuoksahtaa normaalille.
Vaihteisto toimii ajossa erittäin pehmeästi ja mukavasti. vain tuo paikallaan vaihdepäällä oleminen tuottaa harmaita hiuksia.
Itse epäilen turbiinin laakerointia, koska tuo jurina tosiaan loppuu kun kierrokset nousee.
Auttakaa nyt miestä mäessä...
Voyager 3.3, vm.2002 Automaattilaatikko jurisee/rohisee
10
3020
Vastaukset
- gvoja
Ettei olisi joku apulaite, joka pitää ääntä matalilla kierroksilla. Mulla ainakin ohjaustehostimen pumppu pitää jurskutusta. Vähän parani, kun vaihdoin öljyt tehostimeen ja muistaa pitää ylärajalla siinä säiliössä. Äänta on pitänyt 2vuotta ja 40tkm. Kuuntele apulaitteiden äänet vanhalla kikalla pistämällä puukeppi kiinni toisesta päästä laitteen runkoon ja toisesta päästä omaan kalloon korvan yläpuolelle. Näin selvittää helposti eri laitteiden äänet. Voihan tietysti olla "nykyaikainen" ja ostaa stetoskoopin, jolla kuunnella.
- Chrysleristi
Vaihdoin juuri ohjaustehostimen pumpun sekä vesipumpun, kun hihna vikisi. Ohjaustehostimen pumpussa oli aika väljä liukulaakeri akselilla, vesipumppu tuli vaihdettua kun sen joutui purkamaan edestä pois, jotta pääsi tuonne ohjaustehostimen pumpulle. Samalla laitoin uuden hihnan.
Siitä remontista jäi sellainen oire, että kun kone on tyhjäkäynnillä niin kun ilmastoinnin laittaa päälle niin hihna edelleen vinkuu. kierroksilla taas loppuu. Käytin lisäksi nuo ohjausrullan sekä kiristimen rullan pois ja vaihtelin niihin sisälle laakerit. Kiristimeen suihkautin nestemmäistä voiteluainetta ja herkistelin ruuvipenkissä. Nämäkään ei vain riittänyt...vaan vinkuu vieläkin. Laturi, ilmastoinnin pumppu pyöri hyvin, joten en usko että siellä päässä on enään muuta vikaa kuin ehkä liian pitkä hihna...liekkö sitten montaa kokoa noitakin. Kiristin kuitekin näyttäisi toimivan melko herkästi ja painaa voimakkaasti hihnaa.
Ohjaustehostimen pumppu tosiaa vielä jurisee jonkin verran, syynä ilma...olen sitä yrittänyt ajella ajelemalla ohjausta puolelta toiselle, niin että olen nostanut keulan ensin ilmaan. Mistähän kannattaisi käyttää vaikka letkua irti jotta ilma poistuisi? Onko lauhduttimen päästä oikea paikka? entäpä säiliön ympäriltä paluu/imu puolelta?? Vinkkejä kaivataan myös tähän.
Mutta takaisin tuohon alkuperäiseen jurinaan, elikkäs voikos se olla apulaitepuolella, jos vaihteen kytkeytyessä alkaa vasta jurina? Mitä apulaitepuolella silloin tapahtuu kun vaihde kytketään? - DGC
Moottorin - vetolevyn tai vetolevyn - turbiinin väliset pultit löysällä? Vetolevyssä halkeamia? Näistä vioista saattaa tulla kyllä ääntä vaihde vapaallakin mutta varmaankin pahenevat kun veto kytketään.
Ja vetolevy on siis automaattivaihteisessa se palikka mikä manuaalissa on vauhtipyörä. Kuvamateriaalia aiheesta löytyy youtubesta.- DGC
... ja ulkomaaksi vetolevy on flexplate.
- Chrysleristi
hyviä vihjeitä.
Katselin tuo vetolevy videon youtubesta, mutta ei ole ihan noin terävä/pistävä ääni. Kyseessä siis erittäin matalataajuinen rohina. Voi tietty olla tuo ohjaustehostinkin vielä, olisiko ideoita sen ilmaamiseksi. kunnossa tuon pumpun kuiten luulis vielä olevan.
Pitää jokin päivä yrittää vielä kuulostella tuolla kivikallo hommelilla apulaitteet läpi ja samalla käydä siellä auton alla yrittämässä paikallistaa hieman paremmin.
- handymancan
Todennäköisesti turbiini, mutta käy vaikka powermaticissa näyttämässä ja koeajattamassa. Niin tiedät mikä voisi olla , ja paljonko maksaa.
Turbiinin vikinä tai jurina kertoo että siivekkeiden kosketuksista toisiinsa. Mikä aiheuttaa rikkoutuessaan täystuhon laatikkoon. Eli käytä se piakkoin ja ajele mahdollisimman vähän ennen kuin vika tiedetään. Itse irrotamalla vaihteisto korjattavaksi tai vaihtamalla turbiini säästät rahaa, mutta on aika työläs homma.
Yritä auton käydessä mennä altapäin kuuntelemaan mistä kohdin ääni kuuluu. Vetolevyn ja turbiinin pulttien ollessa löysällä alkaa vaihteisto vatkata ja täristä.
ääntä juuri ei kuulu.
Ohjaustehostimen pumppu jurnuttaa koko ajan, jos on vaurioitunut. Vaihteella ei ole merkitystä. Ääni voi hävitä ajomeluun ajossa. - en ostanu
Ostitko auton Jkylän Deltasta? Kävin koeajolla ja kerroin niille kyllä viasta, laatikossahan se on...
- Samuuuu7u
Vaikka onkin vanha kirjoitus niin kokeillaan: Itsellä 100% sama ongelma kuin aloittajalla. Auto on 3.3 voikku vuosimallia 2003 ja mittarissa 160tkm. Mikä avuksi?
- entiedäennenkuinavaa
Laatikko vaihtoon... Selvittely ei juuri asiaa auta, mutta maksaa, itse voit tietenkin vaihtaa öljyt ja suodattimen. Samalla tutkit öljyn seasta metallipartikkeleita - jos on niin laatikko on mekaanisesti rikki. Olettaisin että aurinkopyörä rouhii laatikkoa, irronneita kiinnitysrenkaita tms.
- tämähä
Turbiini vika
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412581Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k3932082Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens201812Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1381714Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1181571Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau151491Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,01102Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat211093- 69981
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.63915