Voyager 3.3, vm.2002 Automaattilaatikko jurisee/rohisee

Chrysleristi

Tosiaan autolla kärrätty 200 tkm. Rohina joka varmaankin tulee automaattivaihteiston puolelta.
Vaihdoin öljyt sekä vaihteiston suodattimen, sillä toivolla että ääni häviäisi mutta ei mitään vaikutusta.
Mutta nyt asiantuntemusta, Jurinaa ei kuulu N(vapaalla) eikä P(parkkilla) vaan heti kun laittaa D tai R päälle, alkaa sellainen matalataajuinen jurina, joka selvästikkin on jostain pyörivästä..sellainen säännöllinen..rouh rouh rouh rouh.

Jurina loppuu heti kun auto lähtee liikkeelle, mutta liikenne valoissa sekä pihalta lähdettäessä vaihteen kytkeytyessä alkaa rohina. Ei ole vaikutusta kylmänä eikä lämpimänä. Vaihteistoöljyn taso on tikussa normaali, väriltään normaali sekä tuoksahtaa normaalille.
Vaihteisto toimii ajossa erittäin pehmeästi ja mukavasti. vain tuo paikallaan vaihdepäällä oleminen tuottaa harmaita hiuksia.

Itse epäilen turbiinin laakerointia, koska tuo jurina tosiaan loppuu kun kierrokset nousee.

Auttakaa nyt miestä mäessä...

10

3179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gvoja

      Ettei olisi joku apulaite, joka pitää ääntä matalilla kierroksilla. Mulla ainakin ohjaustehostimen pumppu pitää jurskutusta. Vähän parani, kun vaihdoin öljyt tehostimeen ja muistaa pitää ylärajalla siinä säiliössä. Äänta on pitänyt 2vuotta ja 40tkm. Kuuntele apulaitteiden äänet vanhalla kikalla pistämällä puukeppi kiinni toisesta päästä laitteen runkoon ja toisesta päästä omaan kalloon korvan yläpuolelle. Näin selvittää helposti eri laitteiden äänet. Voihan tietysti olla "nykyaikainen" ja ostaa stetoskoopin, jolla kuunnella.

    • Chrysleristi

      Vaihdoin juuri ohjaustehostimen pumpun sekä vesipumpun, kun hihna vikisi. Ohjaustehostimen pumpussa oli aika väljä liukulaakeri akselilla, vesipumppu tuli vaihdettua kun sen joutui purkamaan edestä pois, jotta pääsi tuonne ohjaustehostimen pumpulle. Samalla laitoin uuden hihnan.
      Siitä remontista jäi sellainen oire, että kun kone on tyhjäkäynnillä niin kun ilmastoinnin laittaa päälle niin hihna edelleen vinkuu. kierroksilla taas loppuu. Käytin lisäksi nuo ohjausrullan sekä kiristimen rullan pois ja vaihtelin niihin sisälle laakerit. Kiristimeen suihkautin nestemmäistä voiteluainetta ja herkistelin ruuvipenkissä. Nämäkään ei vain riittänyt...vaan vinkuu vieläkin. Laturi, ilmastoinnin pumppu pyöri hyvin, joten en usko että siellä päässä on enään muuta vikaa kuin ehkä liian pitkä hihna...liekkö sitten montaa kokoa noitakin. Kiristin kuitekin näyttäisi toimivan melko herkästi ja painaa voimakkaasti hihnaa.
      Ohjaustehostimen pumppu tosiaa vielä jurisee jonkin verran, syynä ilma...olen sitä yrittänyt ajella ajelemalla ohjausta puolelta toiselle, niin että olen nostanut keulan ensin ilmaan. Mistähän kannattaisi käyttää vaikka letkua irti jotta ilma poistuisi? Onko lauhduttimen päästä oikea paikka? entäpä säiliön ympäriltä paluu/imu puolelta?? Vinkkejä kaivataan myös tähän.

      Mutta takaisin tuohon alkuperäiseen jurinaan, elikkäs voikos se olla apulaitepuolella, jos vaihteen kytkeytyessä alkaa vasta jurina? Mitä apulaitepuolella silloin tapahtuu kun vaihde kytketään?

    • DGC

      Moottorin - vetolevyn tai vetolevyn - turbiinin väliset pultit löysällä? Vetolevyssä halkeamia? Näistä vioista saattaa tulla kyllä ääntä vaihde vapaallakin mutta varmaankin pahenevat kun veto kytketään.

      Ja vetolevy on siis automaattivaihteisessa se palikka mikä manuaalissa on vauhtipyörä. Kuvamateriaalia aiheesta löytyy youtubesta.

      • DGC

        ... ja ulkomaaksi vetolevy on flexplate.


      • Chrysleristi

        hyviä vihjeitä.

        Katselin tuo vetolevy videon youtubesta, mutta ei ole ihan noin terävä/pistävä ääni. Kyseessä siis erittäin matalataajuinen rohina. Voi tietty olla tuo ohjaustehostinkin vielä, olisiko ideoita sen ilmaamiseksi. kunnossa tuon pumpun kuiten luulis vielä olevan.

        Pitää jokin päivä yrittää vielä kuulostella tuolla kivikallo hommelilla apulaitteet läpi ja samalla käydä siellä auton alla yrittämässä paikallistaa hieman paremmin.


    • handymancan

      Todennäköisesti turbiini, mutta käy vaikka powermaticissa näyttämässä ja koeajattamassa. Niin tiedät mikä voisi olla , ja paljonko maksaa.
      Turbiinin vikinä tai jurina kertoo että siivekkeiden kosketuksista toisiinsa. Mikä aiheuttaa rikkoutuessaan täystuhon laatikkoon. Eli käytä se piakkoin ja ajele mahdollisimman vähän ennen kuin vika tiedetään. Itse irrotamalla vaihteisto korjattavaksi tai vaihtamalla turbiini säästät rahaa, mutta on aika työläs homma.

      Yritä auton käydessä mennä altapäin kuuntelemaan mistä kohdin ääni kuuluu. Vetolevyn ja turbiinin pulttien ollessa löysällä alkaa vaihteisto vatkata ja täristä.
      ääntä juuri ei kuulu.
      Ohjaustehostimen pumppu jurnuttaa koko ajan, jos on vaurioitunut. Vaihteella ei ole merkitystä. Ääni voi hävitä ajomeluun ajossa.

    • en ostanu

      Ostitko auton Jkylän Deltasta? Kävin koeajolla ja kerroin niille kyllä viasta, laatikossahan se on...

    • Samuuuu7u

      Vaikka onkin vanha kirjoitus niin kokeillaan: Itsellä 100% sama ongelma kuin aloittajalla. Auto on 3.3 voikku vuosimallia 2003 ja mittarissa 160tkm. Mikä avuksi?

      • entiedäennenkuinavaa

        Laatikko vaihtoon... Selvittely ei juuri asiaa auta, mutta maksaa, itse voit tietenkin vaihtaa öljyt ja suodattimen. Samalla tutkit öljyn seasta metallipartikkeleita - jos on niin laatikko on mekaanisesti rikki. Olettaisin että aurinkopyörä rouhii laatikkoa, irronneita kiinnitysrenkaita tms.


    • tämähä

      Turbiini vika

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Karhuryhmä

      Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      27
      3326
    2. Mitä sä pelkäät

      Ettei tää etene?
      Ikävä
      90
      3064
    3. Mitä kaikkea sä

      Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      76
      2984
    4. Raisionkaaren koira hyökkäys

      Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      67
      2895
    5. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

      Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      51
      2847
    6. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

      Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2609
    7. Ei me saada toisiamme

      Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      33
      2414
    8. Mikä on luonteesi parhain ominaisuus

      ja mikä huonoin?
      Ikävä
      49
      2269
    9. Satuit vain olemaan

      Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      41
      2137
    10. Vielä ei ainakaan

      Kukaan muu tunnu miltään sun jälkeen. Olit niin ainutlaatuista
      Ikävä
      32
      1923
    Aihe