Löysin papan vintiltä teräksisen suorakulmaisen esineen (noin70mm x 30 x 40), jossa reikä ja molemmin puolin kierteytetyt tangot joiden päässä vääntimet.
Reikä silmämääräisesti kp:n etutähtäimen muotoinen.
Pappa oli töissä varikolla.
Mikähän esine on kyseessä?
SUOMI-KP:N TÄHTÄIMENSIIRTOVÄLINE?
7
133
Vastaukset
- Ei hullumpi arvaus
Kuvan jos näkisi, niin se auttaisi lisää.
- KP:n tähtäin
Härpäke on mökillä, pitää tuoda kotiin. Olisikohan joku kiinnostunut moisesta keksinnöstä?
- konarijorma
Kyseessä lienee konepistoolin ammunnanvakautin. Kuten tiedämme nousee konepistoolin piippu ylöspäin sarjaa ammuttaessa. Tämähän johtuu siitä että piippulinja on takimmaisen tukipisteen yläpuolella. Ja näin rekyylin kammetessa piippua ja lukonkehystä/lukkoa taakse, kahvasta pitelevä käsi aikaan saa vastavoimana piipulle nuosuefektin.
Ammunnanvakauttimella saadaan piippu pysymään paikoillaan. Lähes jokapäiväisissä sarja-ammunnoissani törmään jatkuvasti piipun nousuongelmaan. Olen tosin saanut piipun nousua hillittyä pitelemällä konepistoolia ainoastaan etuvaipasta kiinni, koskematta lainkaan aseen perään. Näinkin piipun nousu voidaan eliminoida. Laukaisu vain on hivenen hankalaa ja aseen kannattelu etutukista raskasta, ainakin pitemmän päälle. - KP:n tähtäin
Aivan, olinpa tyhmä kun en heti tajunnut. Olisi pitänyt kun vielä 80-luvulla tuli Tyrrissä poltettua muutama tuhat kuulaa vuodessa ko.värkillä.
Ja nousuongelma kp:llä on ihme urbaanilegenda. Jos jantterilla on papua tarpeeksi niin ei nouse kuin kulperi.- kp-mies
Suomi pp on hyvin tasapainoinen sarjalla ammuttaessa. Yleensä aseen nouseminen ja ohjailu hoidetaan pitämällä peukaloa peräkorkilla ja siirtelemällä sitä aina sinne minne halutaan ampua. Siis kun ammutaan tähdättyjä sarjoja. Näin minä ainakin olen sen oppinut.
- Ohjuskouluttaja
80-luvulla, jos kapina olisi alkanut, olisi ilmatorjuntaohjusryhmille jaettu kp:t. Rynkkyjä ei olisi riittänyt. Kuulaa oli älyttömästi, ainoa mikä rajoitti treeniä oli nahan lähtö käsistä lipastettaessa...
- etulinjan välissä
Kovin ammuttiin ja välillä paloi rukkasetkin. Vihollista kaatui kuin heinää. Vaihtopiippuja tuotiin rekikuormia etulinjaan. Oli ne pojat aikoja ne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.958176- 1743792
- 533299
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2552551- 482185
- 422035
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?291980- 481912
- 601788
- 191783