Olen 55-vuotias ja käyttänyt hormonikorvaushoitoa 3 vuotta. Nyt tapahtui yhdynnän jälkeen niin, että alapäätä kuivatessa huomasin sperman seassa ruskeaa eritettä. Sitä tuli vielä hiukan pikkuhousunsuojaan, mutta siihen se loppui. Sanoin asiasta myös miehelleni, mutta hän ei ollut huomannut spermassaan mitään poikkeavaa.
Vuoto tuli siis todennäköisesti minusta. Kohdussa on todettu pieni myooma, joka voisi teoriassa vuotaa. Olen ollut huhtikuussa sekä gynekologilla että PAPA-kokeessa. Gyne tutki myös ultraäänellä ja kaikki oli ok, kuten myös PAPA:ssa.
Olen varaamassa aikaa gynekologilleni, sillä pelkään tietysti syöpää. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta ja tieton vuodon alkuperästä?
Verenvuoto yhdynnän jälkeen
7
5035
Vastaukset
- polyyppitapaus
voihan se olla että limakalvo on herkempää.mutta tuo kohdun limakalvon tutkiminen,pipelle on se kaikkein tarkin ja tärkein juttu.ultrassakaan ei kaikkea aina huomaa.tuo myomahan saattaa aiheuttaa myös vuotamista,josta mainitet,sehän on lihaskasvain ja kohdun lähellä ja penis hankaa ja alkaa sit emätinvuoto.
- Outo vuoto
Kiitos vastauksesta! Ihan samaa olen ajatellut itsekin. Kyseessä voi olla polyyppi tai myooman vuoto tai limakalvomuutos kohdunkaulassa. Äitini kuoli kohdun runko-osan syöpään 76-vuotiaana. Oireena oli vuotoa ja kun sen todettiin olevan syöpää, niin se oli jo ehtinyt levitä niin pitkälle, etteivät leikkaus ja sytostaatit voineet sitä pysäyttää. Hän kuoli puolen vuoden kuluttua.
Siksi olenkin todella varuillani ja aion mennä gynelle, vaikka edellisestä käynnistä on alle 4 kk. Se on pieni raha mielenrauhasta! - kyllä syy selviää:)
Minulta kaavittiin kohtu nyt keväällä, kun se oli aivan täynnä myoomia. Myoomat aiheuttivat runsaat kuukautiset, ja minulle asennettiinkin kaavinnan yhteydessä hormonikierukka. Tosin kuukautiset olivat säännölliset, mutta pari päivää vuotoa tuli kuin esterin per...stä;)
Nyt kierukka on ollut pari kuukautta, kuukautisvuoto on pienentynyt, mutta sitä kestää pari viikkoa. Vaikkain se on niukkaa, ruskeaa vuotoa, niin se haittaa minua siinä määrin, että sänkyhommat mieheni kanssa ei kiinnosta vuotojen aikaan.
Myoomien aikaan en vuotanut kuukautisten välillä lainkaan, mutta kai ne olisivat voineet aiheuttaa välivuotoa.. en tiedä.- Outo vuoto
Sinulla eivät vaihdevuodet ole vielä alkaneet, koska kuukautiset tulevat. Minulle tämä ainokainen pieni myooma on ilmaantunut vasta vaihdevuosi-iässä. Mitään vuotoa tai kipua se ei ole tähän mennessä aiheuttanut. Nytkään ei ole enää ollut mitään vuotoa sen pari päivää sitten tapahtuneen yhdynnän jälkeen. Epäilen, ettei kyse olekaan myoomasta, mutta kuten sanottu niin gynekologilla asia toivottavasti selviää.
Tietysti on sekin mahdollisuus, että veri olisi ollut peräisin miehen siemennesteestä. Pitäisi varmaan pyytää häntä tekemään "koeponnistus" ennen kuin lähden kalliisiin tutkimuksiin.
- näin sanottiin
Kysyin itse samasta vaivasta asiaa gyneltä ja hän sanoi, että vaihdevuosi iässä on hyvinkin normaalia että tulee hiukka verta yhdynnän jälkeen.
Mullakin tutkittiin kaikki, ultra, papa-näyte, koepalat kohdun limakalvoilta, ei mitään.
Tutkimus olis tehty muutenkin, koska kävin ns. vuosihuollossa.
Mutta siinä samalla kysäsisin moista asiaa.
Yksi selitys siihen on se, että limakalvot ovat sen verran jo ohkasemmat.- Outo vuoto
Kiitos tiedosta. Hyvä tietää, että vuoto voi johtua ihan viattomastakin syystä. Käytätkö sinä hormonikorvaushoitoa? Minä käytän, eikä minulla ole ollut mitään limakalvo-ongelmia toistaiseksi. Ei ollut myöskään vaihdevuosien alkaessa. Mutta kaipa niitä pikkuhiljaa voi tulla, vaikka hormonikorvausta käyttäisikin.
- näin sanottiin
Kyllä käytän ja olin ihan ihmeissäni/peloissani kun tuli muutaman kerran yhdynnän jälkeen verta. Itselläni on ollut solumuutoksia joskus muinoin ja sen takia seulat esim. papa niin usein (kerran vuodessa). Lisäksi suvussani on useammalla naisella ollut kohtusyöpä, joten sinänsä pelkoni oli aiheellinen.
Mutta ei todellakaan mitään ollut ja tästä, siis ensimmäisestä oudosta veren tiputtelusta on nyt siis jo neljä vuotta, eli kaipa se vika olisi jo löytynyt, jos ei olisi ihan asiaan (vaihdevuosiin) kuuluvaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197