Ajattelin jättää agm akun talveksi mökin kuistin alle ja virrat päälle.Tarvitseeko akkua suojata esim styroksia pohjan alle nyt vaneri levyn päällä.Vai irroitanko systeemistä ja nostan talveksi sisälle. Kuistin huputan talveksi umpeen.
akun suojaus
24
1591
Vastaukset
- ilppanen
Vie kotiin lämpimään, muuten jäätyy ja menee rikki.
- akutpakkasessa
Ilppanen satuilee....
Ladattu akku ei jäädy eli säädin päälle ja kuorma pois talveksi - joo itseasiassa
akutpakkasessa kirjoitti:
Ilppanen satuilee....
Ladattu akku ei jäädy eli säädin päälle ja kuorma pois talveksiAkku säilyy paremmin viileässä kuin kotiin kannettuna kunhan se vaan on täysi josta taas käytännössä pitää huolen se että pitää sen kennossa normaalisti kiinni ja huolehtii vain ettei mitään kuormia jää päälle.
- Anonyymi
Älä anna väärä tietoa ihmisille, ei kommentteja jos ei ole asiasta perillä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä anna väärä tietoa ihmisille, ei kommentteja jos ei ole asiasta perillä!
Ja sinä voisit vähän katsella keskustelun päivämääriä, jottet nosta lähes kymmenen vuotta vanhaa juttua esille. Sinullahan ei ollut asiaN mitään uutta annettavaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sinä voisit vähän katsella keskustelun päivämääriä, jottet nosta lähes kymmenen vuotta vanhaa juttua esille. Sinullahan ei ollut asiaN mitään uutta annettavaa.
Kannattaisi ainakin kertoa mitä nämä väärät tiedot ovat.
- näin se menee
-Paneli etelään
-Akku latauksessa
-Kulutukset poikki
-Akku kestää pakkaset, kuten autossakin, tyhjentyä se ei saa
-Talvellakin lataa senverran kun tarvitaan, ei missään tapauksessa irti piuhoista - ilppanen
Neljä kuukautta puoli metriä lunta paneelin päällä ja kaamos, eipä paljon lataa, akku tyhjenee kyllä itsekseenkin, kuistin alla ja 30 pakkasta, ja tyhjänä jäätyy rikki. Eipä ole iso vaiva ottaa irti ja viedä mukanaan. Mutta jos on tarpeeksi typerä niin kokeilkoon, hyvällä tuurilla voi jäädä ehjäksikin. Eipä uusi paljon maksa. Aika villejä neuvoja, taitaa olla vahinkojen kierrätys taas kyseessä.
Tuurilla ne laivatkin seilaa.- 123123.
Katsos kun ne paneelit pitääkin asentaa niin että ei lumi pysy päällä.
Kyllä akuille on paras kun jättää talveksi paikoilleen paneelien taakse.
- hehehehehe
Niihän ne pitäisi asentaa mutta kun, hehehe kattelepa ympärillesi, mielummin kuitenkin akutkin jättäisin sinne kuistin alle kuin paneelien taakse.
- 0982743570892348
Heko,heko taidat ollakin vitsimies tai sitten tyhmä.
- näin se menee
Vuodesta 1991 lähtien akku ja paneli olleet toisiinsa kytketyt kaikki talvet, eikä yhtäkään akkua ole pakkasen takia hajonnut. Ei ne lumet siinä panelissa pysy, ne valuu pois heti satamisen jälkeen, ollaan usein talvella katsottu panelia, onko siinä lunta tai jäätä. EI OLE.
Ja lisäksi, jos ehjä täyteen ladattu jätetään lokakuussa mökille, ilman kulutusta, ei se ehdi edes tyhjentyä.
Vielä asiaa, me on menty mökille usein talven ekaa kertaa maaliskuussa, ja heti tarkastetaan akun varaustila, ja AINA se on ollut 100% ladattu, ja eikun telkkari auki ja katsomaan.- akutkestää
Edellinen puhuu asiaa. Just noin se menee.
Ilppanen jatkaa satuilua.
Itsellä on järjestemä päällä joka talvi ja keväällä akut 100 pros täynnä.
- Kotona katellaan
Mulla on taas mökillä ihan muuta tekemistä kun telkkarin kattelu.
- ei se ole ihme
No, mitähän se voisi olla? Mä luulen että sä katot mökillä enemmän telkkaria kun minä.
- Anonyymi
Niin onhan se "tatin hakaaminenkin" tekemistä, sitä teet kyllä muuallakin kuin mökillä...ei sulla mutten edes ole mökkiä.
- Vielä toistoa
Akku ei purkaannu isekseen paljoakaan pakkasessa mutta kylläkin lämpimässä. Akun on parasta olla kylmässä, mutta toki ilman kuormaa. Paneelit eivät juurikaan haittaa mutta heti kun saavat valoa niin lataavat akkua. Kaikki hyvät yllä olevat neuvot ovat samanlaisia, kuorma pois, jätä akku paikalleen ja paneelit kytkettynä.
- Akkukauppias
Kiitos kiitos kiitos iso KIITOS.
Jätä vaan pakkaseen.- Akkuja ilmassa
Sen verran asiasta vielä.
Mulla on ollut lapinkairassa,eräkämpällä akut yli 20v.
Akut 4 kpl 110va ja paneli 75w.
Siellä voi olla talvella 30-40 astetta pakkasta ja aurinkoa ei näy.
Ei ole ollut akkujen kanssa mitään ongelmia,ne on toimineet
normaali elinkaarensa ajan (6-9v).
Syksylla käännän panelin pystysuoraan ja en jätä akkuja "vajaiksi",
lataan tarvittaessa vaikka agrekaatilla.
- onpas
Aika kieron ovela akkukauppias...
- Anonyymi
mikä sen lumen paneelilta poistaa itekseen kun lintulaudankin päällä on pihallani parikymmentä senttiä, onko tietoa?
- Anonyymi
akku säilyy jos sillä on latausta enempi kuin purkausta jas on muuten kunnossa.
eipä ollut vaikea yhtälö. - Anonyymi
Lataa akut syksyllä aivan täyteen. Irroita kaapelit akuista ja puhdista pinta sekä rasvaa navat.
Akut purkaantuvat hiljalleen, mutta kylmässä purkautuminen hidastuu. Kevättalvella akkujen varaus on laskenut, mutta pakkasta ei enää ole, joten jäätymisvaaraa ei ole. Keväällä akut voi kytkeä uudelleen ja lisääntyvä valo lataa akkuja.
Jos akut jättää syksyllä kiinni säätimeen, niin on vaara, että säädin tyhjentää akkuja liiaksi talven pimeänä aikana, jolloin ne tuhoutuvat.
Jokainen tekee niin kuin parhaaksi kokee. Itse irroitan aina akut. - Anonyymi
Riippuu myös akku ja paneelitehosta akkujen iästä ja tyypistä. paljonko latausta vaatii. Uudehkot agm akut purkautuu vähemmän, mitä vanhat akut. Akuille vaan olis hyvä kun niissä olis vähän elämää talvellakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.2244711Näin asia on
Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k233480Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E2672025Taas varoitusta lumesta ja jäästä
Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,81862Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast381247Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?
Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?1611219Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin103977- 30787
- 61767
- 176750