Kuinka etäisyys mitataan harpilla

Matka-Masa

merikartasta? Missä Itämeren halvimmat karta?

9

3268

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkuperäinen Matka-Masa

Olisin mielelläni vastannut kysymykseesi, mutta koska otit käyttöön saman nimimerkin kuin minä, en vastaa. Opettelepa ensin käyttäytymään.

• pölkmannin_pojanpoik

Maissa kahden pisteen etäisyyden mittaaminen käy kätevästi. Tehdään kolmesta rimasta tai oksasta kolmen naulan avulla A-kirjaimen muotoinen harppi. Sitt vain kävellään ja pyöritellään sitä harppia ja lasketaan, ykks kaks kolm.. kunnes ollaan toisessa pisteessä. Tästä eteenpäin juttu vähän vaikeutuu. Pitäisi osata kerto- ja jakolasku. Niden avulla saisi ehkä selville, kuinka harpin kärkien etäisyydet summautuvat mitattavaan matkaan. Vanhan kansakoulun laskennon oppimäärän hallinta auttaa.

Vastaava harppaaminen merellä tuottaa enemmän ratkaistavia ongelmia. Harppi liukuu, vesi voi liikkua myös paikasta toiseen, Pohja voi olla harmittavan kaukana.

Ehkä et tätä kuitenkaan kysynytkään.

Olettaen, että tarkoitat merikartalla esim. paperille piirrettyä kuvaa merestä, voi olla helpointa arvuutella etäisyyksiä vertailemalla paikkojen etäisyyttä kartan kartan mittakaavajanaan. Jos sellainen jana ei sovi, suositan ensin tutustumista siihen, millä projektiolla kartan tekijä on tuotteensa piirustanut. Olisko vaikka Mercator.. vai joku muu. Tuolla työläisellä on nimittäin ollut huonena se, kuinka kuvata pallomainen pinta tasoksi, jota paperi edustaa.

Voi olla, että kartan marginaaleissa löytyy viivanpätkiä, joita ehkä voi hyödyntää. Jos siihen heittäytyy, ensin opetteleista kartantekijän aivoituksista.

Harpin käyttö kahden eri paikassa paperilla tai muualla olevan pituuden mittauksen vertailuun on käytännön käsityötä. Sitä en valitettavasti pysty tätä kautta neuvomaan. Anna yhteystietosi, jos kaipaat käytännön harjoituksia.

• Pölkmännin puuvärejä

Huh, huh!! Mikä päteminen. Tunnetko olosi nyt fiksusti??

• pölkmanin_pojanpoika
    • opetusvideo

http://www.youtube.com/watch?v=8xuTAXF3IwI

• iKnow_

Kannattaisi vaikka aluksi käydä Saaristolaivuri-kurssi. Siellä oppii nuo perusasiat.

• Harppi Haa

Merikortin reunalta löydät asteikkoja. Laitat harpin asteikolle ja sitten harpin kärkien väliksi esim. yhden mailin mitan. Siten pidät harpin kärjet tuossa asetetussa etäisyydessä. Seuraavaksi siirrät harpin toisen kärjen aloituspisteeseen ja alat "askeltaa" harpilla harppia pyöritellen suunnittelemaasi reittiä pitkin. Lasket askellusten määrän alkupisteestä loppupisteeseen ja askellusten määrä on matkan pituus maileina. Matka ei tietenkään ole ihan tarkka.
      Jos taas haluat mitata vain kahden pisteen etäisyyden, niin laitat harpin toisen kärjen alkupisteeseen ja toisen kärjen loppupisteeseen. Sitten nostat harpin niin, ettei kärkien väli muutu ja siirrät harpin kortin reunalla olevalle asteikolle lasket siitä mailit.
      Jos taas pisteiden suora etäisyys on niin suuri, että harpin kärkirn väli ei riit, niin otat aitte jonkun vaikka paperin, langan tai viivaimen tms. jamittaat vastaavaati kuin harpillakin.

• ei alkuperäinen

Kiva että löytyi yksi oikea merimieskin, muut ovat plotterikauden uunoja!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59