Onko kukaan päätynyt mielentilaan, jossa kirjoittaa tarinaa vahtien jatkuvasti sitä, tuleeko joku pitämään jotakin hahmoa Mary-Suena?
Onko stressi mennyt niin pahasti yli, että jäljellä on ollut pelkästään hahmoja, jotka eivät erotu muista edukseen millään tavalla? Pelkäätkö hahmoa, joka useimmiten näyttäytyy vaikkapa poikkeuksellisen kauniina tai lahjakkaana?
Entä oletko muuttanut päähenkilön nimieä tai ulkonäköä, koska olet huomannut sen muistuttavan omaasi (vaikka hän ei ole omakuvasi)?
Onko tällainen hermostuminen ja vahtiminen vaikuttanut erityisen kielteisesti kirjoittamaasi tarinaan, tai oletko jopa jättänyt sen kesken?
Kokemuksia, kiitos! :)
Mary-Sue-pelko
15
292
Vastaukset
- Alessa
Ei ole omissa teksteissä tullut vastaan tämä ilmiö. Arvostan itse lukemassani kirjallisuudessa aitoja, inhimillisiä hahmoja, joihin voin edes jollain tasolla samaistua, joten kai sellaiset syntyvät luonnostaan sitten omiin kirjoitelmiini :) eli pelko Mary Sue-hahmoista ei ole vaikuttanut kirjoittamiseeni millään tavoin. En edes mieti, kunhan kirjoitan.
Jos olen näitä Mary Sue-hahmoja missään kohdannut muiden tekstejä lukiessani, niin usein nuorten tyttöjen kirjoitelmissa, joissa päähenkilönä on usein melko selkeästi peilattuna kirjoittaja itse. Sellaiset teksit palvelevat jotain suurempaa tarkoitusta kirjoittajalleen eivätkä niinkään lukijalle. - kiinnostaa..
Onko Mary-Sue nimi yleisesti käytössä tässä tarkoituksessa, vai onko aloittaja keksinyt sen?
- ddfsdaa
Kyllä se on ihan käytetty termi, enimmäkseen tosin englannin kielessä. Jos englanti luonnistuu niin googlettelemalla löytyy paljon sivuja tyypillisistä Mary Sue-hahmojen piirteistä, sekä jopa testejä, joilla testata leikkimielisesti onko oma hahmo kuinka vahvasti Mary Sue.
- 000000j
Olen joskus huomannut, että päähenkilö muistuttaa liikaa itseäni ja muuttanut hahmoa sen takia. En halua kirjoittaa tarinaa itseni kaltaisesta tyypistä, varsinkin kun olen tylsimys :D Muistaakseni Oscar Wilde tai joku sanoi, että jokaisen esikoiskirjan päähenkilö on kirjailija itse. Näin se taitaa mennä, mutta itse en ole koskaan kauheasti pitänyt tästä piirteestä kirjoissa, varsinkin jos päähenkilö on itse kirjailija tai toimittaja tai jtn.
Liikaa ei kuitenkaan kannata pelätä sitä, että hahmot ovat liian itsesi kaltaisia, eikä sitäkään, että ovat liian täydellisiä. Kaikkia ei voi miellyttää. Toisaalta hyvä kirjailija voi kirjoittaa käytännössä täydellisestäkin hahmosta toimivan tarinan, kyse on pikeminkin siitä, miten hahmoa käytetään. Esim. James Bond on aika täydellinen, samoin monet supersankarit, samoin romanttisessa viihteessä näitä näkyy.
Usein hyvässä tarinassa päähenkilön on tavoitteensa saavuttaakseen kohdattava itsensä ja omat heikkoutensa, kuten pelot, ylimielisyys, ennakkoluulot, pakkomielteet, menneisyyden demonit. Liian täydellisen hahmon ongelma on siinä, että tämä on jo valmis - kehityskaari jää uupumaan. - 10+5
Mitä se haittaa, jos henkilö onkin Mary Sue? Harva kirjoittajan kuitenkaan tuntee. Pääasia on se, että teksti toimii. Omaelämäkerrallinen kirjallisuus on Mary Sue-pastissia kauttaaltaan eikä se tekstin arvoa vähennä. Harrastajakirjoittajan päiväkirjavuodatuksissa ei ole huonoa Mary Sue, vaan tekstin laatu.
- John doe 23451
Itselläni on ainakin tarve vielä tässä vaiheessa edes jonkin verran samaistua päähenkilöön, ei se voi olla breznevin näköinen ja hitlerin luonteella, vaikka sellainen sivuhahmona olisi mielenkiintoinen.
Ajattelin, että mary sue on sellainen kirjailijan ihanneminä, jolla ei ole lukijaa koskettavia virheitä/ heikkouksia. Hän ei epäonnistu. - öpfdkpvgådorfklv
Mary Sue on tosiaan muutakin kuin kirjailijan omakuva: nuorten kirjoissa usein täydellinen tyttö, jonka viat jäävät korkeintaan johonkin suloiseen kaatuilemiseen ja johon kaikki pojat rakastuvat BÄNG
- :))
Olen itse tosiaan kokeillut noita Mary Sue-testejä netissä, (mikä tuntuu aika säälittävältä...) enkä ole niistä saanut tulkoseksi kuin 4-11% tai vastaavaa. :D
Siitä huolimatta joku niitä testejä ajoi tekemään... Tämä Mary Sue -neuroosi alkoi, kun huomasin, että yksi hahmoni muistuttaa minua jonkin verran ulkonäöltään ja vaikuttaa usein päähenkilöistä älykkäimmältä. En kyllä koe kyseistä hahmoa minäkuvakseni, lähinnä kai aloin ajatella, että joku tuttu vain saattaisi kuvitella sen olevan, tai vastaavaa. - 11+9
Eikö teillä ole muuta tekemistä, kuin jauhaa moista?
Kirjoittaja ei saa välittää muista, eikä sitä, mitä toiset hänen tekstistään ja hahmoistaan tykkäävät. Kirjoittaminen ei ole teidän juttunne, jos tuollaisia haudotte.- :))
Ikävä kyllä kukaan ei ole täydellinen, joten heikkoja hetkiä tulee. :D Siksi pidän hyvänä tapana päästää ne ulos "turhana jauhantana" tällaiseen paikkaan, ettei siitä tule omaan päähän kirjoitusblockia. Omien ajatusten järjettömyyden havaitsee usein kirjoitettuna tai toisten ihmisten kautta.
- u7483032
höpö höpö. suurin osa kirjoittajista jotka pyrkivät JULKAISEMAAN tekstejään kyllä ajattelevat enemmän tai vähemmän sitä, miten muut hänen tekstiinsä tulevat suhtautumaan. ne jotka kirjoittavat vain itselleen eivät julkaise tekstejä vaan pitävät ne pöytälaatikossa.
- :))
u7483032 kirjoitti:
höpö höpö. suurin osa kirjoittajista jotka pyrkivät JULKAISEMAAN tekstejään kyllä ajattelevat enemmän tai vähemmän sitä, miten muut hänen tekstiinsä tulevat suhtautumaan. ne jotka kirjoittavat vain itselleen eivät julkaise tekstejä vaan pitävät ne pöytälaatikossa.
Totta on. :D Mielestäni "tyhjiössä" kirjoittaminen soveltuu hyvin ensimmäiselle rundille, mutta sen jälkeen on viimeistään alettava tarkastella tekstiään objektiivisemmin. Jos ei yhtään suodata, ei pysty edes välttelemään kliseitä, lisäksi kohderyhmääkin on myynnin kannalta pakko pitää silmällä.
- 11+9
u7483032 kirjoitti:
Mielestäni niin ei saisi ajatella. Tarkoitin sitä, että jos tarina on hyvä, on turha pohtia, että mitähän vaikkapa tätini tästä ajattelisi.
Kohderyhmä on sitten ihan eri juttu.
En kirjoita itselleni, enkä pidä tekstejäni pöytälaatikossa. - :))
11+9 kirjoitti:
Mielestäni niin ei saisi ajatella. Tarkoitin sitä, että jos tarina on hyvä, on turha pohtia, että mitähän vaikkapa tätini tästä ajattelisi.
Kohderyhmä on sitten ihan eri juttu.
En kirjoita itselleni, enkä pidä tekstejäni pöytälaatikossa.Juu, olen siitä kyllä ihan samaa mieltä. :D Juuri siksihän avasin tämän ketjun, että pääsisin mokomasta harhapolusta.
- Marlowe
:)) kirjoitti:
Juu, olen siitä kyllä ihan samaa mieltä. :D Juuri siksihän avasin tämän ketjun, että pääsisin mokomasta harhapolusta.
Tämähän oli suorastaan kesän virkistävin ketju. Pelkonsa on hyvä keskustella pois :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485356
- 483728
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963376- 313136
- 592894
- 582746
- 532400
- 381854