Tuleeko teillä muilla ruoan jälkeen limainen olo eli tuntuu, että koko ajan limaa erittyy ruokatorvessa? Voisiko johtua närästyksestä?
Närästys
3
1069
Vastaukset
- minä
kenties refluksia? Närästelyhän tuntuu rintalastan takana poltteluna ja korventeluna sekä ruokatorvessa ja jopa kurkussa asti. itselläni kyllä erittyy "limaa", elikkäs mitä ilmeisimmin sullakin nousee mahan sisältöä suuhun asti. Siihen auttaa erilaiset happolääkkeet, lievempiin oireisiin tepsii jopa sellainen valmiste kuten Rennie. pahempiin vaivoihin ne ei oikein auta.
refluksitauti on sitten sellanen krooninen mahasairaus ja siihen liittyy usein palleatyrä, tyrä väljentää ruokatorven sulkijalihaksen, jolloin happoa pääsee ruokatorveen ja ruokatorvi tulehtuu, tulee ns. refluksiesofagiitti eli ruokatorventulehdus. Itselläni on kys. vaiva.
Kannattaa kiinnittää huomiota mm. siihen mitä syö. mausteet, vihannekset, kofeiinipitoiset juomat ja colajuomat pois. Samoin kannattaa välttää liiallista suolan ja sokerin sekä sipuleitten käyttöä. Niinikään vettä kannattaa juoda runsaasti.- Werika
Millä tavalla refluksitauti todetaan? Täytyykö mennä mahatähystykseen?
Tuleeko sinulla myös liman takia tai sen lisäksi sellainen tunne, että liikkuminen ja oleminen hengästyttää eli ihan kuin et saisi tarpeeksi ilmaa? Olen itse lopettanut tupakanpolton tupakkayskän takia ja luulin että limaisuus ja hengästyminen johtuisivat tupakasta mutta eipä näemmä sitten johtunut.. :( - Ossi
Werika kirjoitti:
Millä tavalla refluksitauti todetaan? Täytyykö mennä mahatähystykseen?
Tuleeko sinulla myös liman takia tai sen lisäksi sellainen tunne, että liikkuminen ja oleminen hengästyttää eli ihan kuin et saisi tarpeeksi ilmaa? Olen itse lopettanut tupakanpolton tupakkayskän takia ja luulin että limaisuus ja hengästyminen johtuisivat tupakasta mutta eipä näemmä sitten johtunut.. :(Refluksitaudin toteaminen käy parhaiten nenän kautta ruokatorveen työnnettävällä letkulla mittarilla, jolla todetaan happojen nousu 24 h:n aikana normaalisti eläen, eli et ole mittauksen aikana sairaalassa. Tämän jälkeen voidaan tehdä Gastroskopia, eli tähystys suun kautta n. 10 mm halkaisijalla olevalla letkukameralla. Tuntuu ikävältä, mutta ei kestä onneksi kauaa. Yökkäämisen vuoksi oltava n.6 tuntia syömättä ja juomatta. Jos sulle tarjotaan sitten leikkausta, suhtaudu siihen varovaisuudella. Suomessa niitä vielä tehdään jostain syystä halukkaasti, mutta esim. saksalaiset ja tanskalaiset ovat jo luopuneet siitä, erilaisten hankaluuksien vuoksi. Minulle tehtiin 2 v. sitten tuo leikkaus, sen jälkeen en ole ruuasta pystynyt nauttimaan...Tuli niin tiukka fundoplikaatio kiristys, ettei ruoka mene millään alas...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857515- 965424
- 2624683
- 484582
- 643312
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512372
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214