Närästys

Werika

Tuleeko teillä muilla ruoan jälkeen limainen olo eli tuntuu, että koko ajan limaa erittyy ruokatorvessa? Voisiko johtua närästyksestä?

3

1073

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

kenties refluksia? Närästelyhän tuntuu rintalastan takana poltteluna ja korventeluna sekä ruokatorvessa ja jopa kurkussa asti. itselläni kyllä erittyy "limaa", elikkäs mitä ilmeisimmin sullakin nousee mahan sisältöä suuhun asti. Siihen auttaa erilaiset happolääkkeet, lievempiin oireisiin tepsii jopa sellainen valmiste kuten Rennie. pahempiin vaivoihin ne ei oikein auta.
      refluksitauti on sitten sellanen krooninen mahasairaus ja siihen liittyy usein palleatyrä, tyrä väljentää ruokatorven sulkijalihaksen, jolloin happoa pääsee ruokatorveen ja ruokatorvi tulehtuu, tulee ns. refluksiesofagiitti eli ruokatorventulehdus. Itselläni on kys. vaiva.
      Kannattaa kiinnittää huomiota mm. siihen mitä syö. mausteet, vihannekset, kofeiinipitoiset juomat ja colajuomat pois. Samoin kannattaa välttää liiallista suolan ja sokerin sekä sipuleitten käyttöä. Niinikään vettä kannattaa juoda runsaasti.

• Werika

Millä tavalla refluksitauti todetaan? Täytyykö mennä mahatähystykseen?

Tuleeko sinulla myös liman takia tai sen lisäksi sellainen tunne, että liikkuminen ja oleminen hengästyttää eli ihan kuin et saisi tarpeeksi ilmaa? Olen itse lopettanut tupakanpolton tupakkayskän takia ja luulin että limaisuus ja hengästyminen johtuisivat tupakasta mutta eipä näemmä sitten johtunut.. :(

• Ossi
        Werika kirjoitti:

Millä tavalla refluksitauti todetaan? Täytyykö mennä mahatähystykseen?

Tuleeko sinulla myös liman takia tai sen lisäksi sellainen tunne, että liikkuminen ja oleminen hengästyttää eli ihan kuin et saisi tarpeeksi ilmaa? Olen itse lopettanut tupakanpolton tupakkayskän takia ja luulin että limaisuus ja hengästyminen johtuisivat tupakasta mutta eipä näemmä sitten johtunut.. :(

Refluksitaudin toteaminen käy parhaiten nenän kautta ruokatorveen työnnettävällä letkulla mittarilla, jolla todetaan happojen nousu 24 h:n aikana normaalisti eläen, eli et ole mittauksen aikana sairaalassa. Tämän jälkeen voidaan tehdä Gastroskopia, eli tähystys suun kautta n. 10 mm halkaisijalla olevalla letkukameralla. Tuntuu ikävältä, mutta ei kestä onneksi kauaa. Yökkäämisen vuoksi oltava n.6 tuntia syömättä ja juomatta. Jos sulle tarjotaan sitten leikkausta, suhtaudu siihen varovaisuudella. Suomessa niitä vielä tehdään jostain syystä halukkaasti, mutta esim. saksalaiset ja tanskalaiset ovat jo luopuneet siitä, erilaisten hankaluuksien vuoksi. Minulle tehtiin 2 v. sitten tuo leikkaus, sen jälkeen en ole ruuasta pystynyt nauttimaan...Tuli niin tiukka fundoplikaatio kiristys, ettei ruoka mene millään alas...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      29
      5534
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4114
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3217
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      51
      2860
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      287
      1372
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1318
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1229
    8. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1149
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      397
      1136
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      219
      1134
    Aihe