Hääkuvausvinkkejä

APUA!!!

Serkkuni on menossa naimisiin elokuussa ja nähtyään kamerani hän tahtoi minut kuvaamaan häänsä. Olen vielä täysi amatööri, enkä todellakaan osaa kuvata häitä. Kameravarusteeni eivät ole mitään päätä huimaavia, kamerana Canon EOS 550D Canon ef-s 18-135mm f/3.5-5.6 is objektiivilla, salama Speedlite 430EX II ja Slikin jalusta kuulapäällä.

Kysyisin siis teiltä vinkkejä (=ohjeita) häiden kuvaamiseen, jotta tuloksena ei olisi pelkkää pikselimössöä. Mieluiten pärjäisin tällä kalustolla, koska budjetti on siinä satasen paikkeilla. Tehtävänäni on kuvata kirkossa (Porvoon tuomiokirkko) ja sitten juhlassa. Itselläni ei ole oikeastaan mitään tietoa, mistä kaikesta pitää ottaa kuvia ja saako esim. salamaa käyttää kirkossa, tai miten paljon kirkossa saa liikkua tilaisuuden aikana yms. Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Huvittavaa muuten, että ihmiset kuvittelevat olevani todella hyvä kuvaaja, koska minulla on (halpa) järjestelmäkamera.

32

394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monihan ostaa

      Halvan järkkäripaketin, jotta näyttäisi oikein valokuvaajalta, Canonhan on oikein mestari valmistamaan näitä järkkärin näköisiä markettipaketteja. Pyyntösi on toivoton, ei täällä kukaan pysty antamaan sinulle mitään pikakurssia, jos nuoripari haluaa säästää sen 400€ minkä ammattikuvaaja ottaisi, niin menköön naimisiin jossain salaa, kokemuksesta kerron, että vuosien saatossa olen kuvannut lukuisat häät ja en tule tekemään sitä enää ikinä, kauhea vouhotus ja touhu, sekä rahan haaskaus, tekastaan pari lasta ja sitten erotaan hirveässä riidassa, sekä vaihdetaan lapsia kahden vanhemman välillä viikottain.

      • aloittaja2434

        En usko, että pari eroaa, sillä he ovat olleet yhdessä yli viisi vuotta, heillä on kolmevuotias tytär ja talo on rakentumassa.

        Ärsyttää muuten tuollainen käytös kameraani kohtaan, sillä mieti millaisilla kameroilla muutama kymmenen vuotta sitten häitä kuvattiin, eikä valitettu.


      • elä murehdi
        aloittaja2434 kirjoitti:

        En usko, että pari eroaa, sillä he ovat olleet yhdessä yli viisi vuotta, heillä on kolmevuotias tytär ja talo on rakentumassa.

        Ärsyttää muuten tuollainen käytös kameraani kohtaan, sillä mieti millaisilla kameroilla muutama kymmenen vuotta sitten häitä kuvattiin, eikä valitettu.

        "Ärsyttää muuten tuollainen käytös kameraani kohtaan, sillä mieti millaisilla kameroilla muutama kymmenen vuotta sitten häitä kuvattiin, eikä valitettu."
        Lyhyesti mietittynä: Paremmilla vehkeillä joiden perässä kokeneenpi valokuvaaja ja siltikin tuli väliin sutta.
        Kirkko voi tuottaa ongelmia sinun vehkeillesi.


      • Monihan ostaa
        aloittaja2434 kirjoitti:

        En usko, että pari eroaa, sillä he ovat olleet yhdessä yli viisi vuotta, heillä on kolmevuotias tytär ja talo on rakentumassa.

        Ärsyttää muuten tuollainen käytös kameraani kohtaan, sillä mieti millaisilla kameroilla muutama kymmenen vuotta sitten häitä kuvattiin, eikä valitettu.

        Älä usko, en minäkään uskonut, olen 69v. seniori, tyttäreni oli naimisissa 9v. todella fiksun rakennusmestarin kanssa, 2 poikaa, omakotitalo ja sitten tuli sähköpostia, kun ei rakasta, niin täytyy erota. Häitä kuvasin filmiaikana Contax RTS kameralla ja yleisimmin objektiivillä Carl Zeiss Planar 1.4 F/50mm. Enkä valita,


      • Monihan ostaa
        Monihan ostaa kirjoitti:

        Älä usko, en minäkään uskonut, olen 69v. seniori, tyttäreni oli naimisissa 9v. todella fiksun rakennusmestarin kanssa, 2 poikaa, omakotitalo ja sitten tuli sähköpostia, kun ei rakasta, niin täytyy erota. Häitä kuvasin filmiaikana Contax RTS kameralla ja yleisimmin objektiivillä Carl Zeiss Planar 1.4 F/50mm. Enkä valita,

        Pieni lisäys edelliseen, itse olen ollut naimisissa saman naisen kanssa 47v.


    • serkku menossa

      Eihän sinulla tuossa mitään riskiä jos tilaaja tietää kokemattomuutesi ja välineiden tason. Paljon huonommillakin on häitä kuvattu.
      Pari akkua (myös salamaan) ja pari isoa muistikorttia matkaan

      Kun olet vasta alkaja niin laita Iso-automatiikalle 100–800. Kuvaan yleensä takanäytöllä (kokeile ennakolta riittääkö valo tarkennukseen jos et osaa tarkentaa manuaalisesti), pystyn seuraamaan tapahtumia ympärilläni. Kun kamera on jalustalla niin tarkennusta ei tarvita usein (käytän aina manuaalia).

      Ensimmäisenä mieleen juolahtaneita (toivottavasti näistä on jotain apua (paljon varmaan unohdin):

      Kirkossa:
      Tuolla objektiivilla kuvaisin kai kirkossa kaiken aukolla f/5,6
      1. Käy tytustumassa kuvauspaikkoihin ennakolta ja ota koekuvia samaan vuorokaudenaikaan kun itse tilaisuus on (käy kirkossa koekuvaamassa aina kun siellä on ko parin ”harjoitus”). Kysy samalla salaman käytöstä (yleensä se on vihkimisessä sallittua)
      2. Kuvaan vihkimisen aina alttarin oikealta puolelta (seurakunnasta katsoen). Morsiamen kasvot on enemmän kameraa kohti.
      3. Minusta ”pakollisia” kuvia kirkossa on vain muutama (morsiamen luovutus, tahdon, sormus, suudelma ja riisit tms. Joten pidä tilaisuuden lopussa huolta, että olet ajoissa ulkona. Noista em. video on usein kiva ratkaisu. Ota myös pari yleiskuvaa ”seurakunnasta” (keitä oli kirkossa)

      Hääjuhlassa
      1. Sovi kaason tai/ja sulhaspojan kanssa, että kaikista ohjelmanumeroista ja leikeistä ilmoitetaan sinulle hyvissä ajoin (muutama min) ennakolta (morsiamen ryöstö, kakun leikkaaminen, kimpun heitto, sukkanauha yms)
      2. Kuvaa hääpari myös ulkona silloin kun valo on parhaimmillaan, kokeile salamalla vastavaloon.
      3. ”pakollisia” (1. kohdassa mainittujen lisäksi) lienee onnittelut, häävalssi ja ja lahjapöytä. Ota kuvia myös pöytien kattauksista ja pikkulapsista. Mulla on tapana ottaa myös kuva ”illan viimeinen”.
      4. Lähikuvia pöytäkoristeista, sormuksista
      jne

      Ethän unohda valita huolella kameran korkeus (kuvattavan silmien korkeus on usein hyvä lähtökohta) :)

      • 15+18

        Ohjeet pätevät varmaan videokuvaukselle, mutta takanäytöltä (live view) ei kannata valokuvata, sillä juuri se tekee tarkennuksen hitaaksi.


      • vääriä neuvoja?
        15+18 kirjoitti:

        Ohjeet pätevät varmaan videokuvaukselle, mutta takanäytöltä (live view) ei kannata valokuvata, sillä juuri se tekee tarkennuksen hitaaksi.

        Miksi vihkimistilaisuudessa pitää tarkentaa nopeasti jos kamera on jalustalla ja morsiuspari pysyy paikallaan. Eihän siinä nopealle tarkennukselle tarvetta ellei jompikumpi karkaa alttarilta
        kesken tilaisuuden.
        Onhan siitä tietysti hupia kirkkokansalle kun alttarilla kyykistelee ja kiemurtelee valokuvaaja hassuissa asennoissa ja katselee tapahtumia avaimenreiän kokoisesta etsimestä.
        Nykyisin kuvaan kirkossa vai peilittömällä joka ei metelöi ja herätä kiusallista huomiota.
        Olen sopinut seuraavan parin kanssa, että en mene pelleksi alttarille vaan vien kameran jalustalle ja kauko-ohjaan sitä kännykällä kirkon etupenkistä. ”Lisäkuvat” kuvaan kirkossa pokkarilla jossa ei ole etsintä.

        Mistähän sinulla tuo liian hidas tarkennus sinulla johtuu kun en ole omassa peilinheiluttimessani (K-5) sellaista havainnut.
        Et sitten osannut kuitenkaan antaa yhtään neuvoa, mutta tiesit, että väärin neuvottu?


      • 15+18
        vääriä neuvoja? kirjoitti:

        Miksi vihkimistilaisuudessa pitää tarkentaa nopeasti jos kamera on jalustalla ja morsiuspari pysyy paikallaan. Eihän siinä nopealle tarkennukselle tarvetta ellei jompikumpi karkaa alttarilta
        kesken tilaisuuden.
        Onhan siitä tietysti hupia kirkkokansalle kun alttarilla kyykistelee ja kiemurtelee valokuvaaja hassuissa asennoissa ja katselee tapahtumia avaimenreiän kokoisesta etsimestä.
        Nykyisin kuvaan kirkossa vai peilittömällä joka ei metelöi ja herätä kiusallista huomiota.
        Olen sopinut seuraavan parin kanssa, että en mene pelleksi alttarille vaan vien kameran jalustalle ja kauko-ohjaan sitä kännykällä kirkon etupenkistä. ”Lisäkuvat” kuvaan kirkossa pokkarilla jossa ei ole etsintä.

        Mistähän sinulla tuo liian hidas tarkennus sinulla johtuu kun en ole omassa peilinheiluttimessani (K-5) sellaista havainnut.
        Et sitten osannut kuitenkaan antaa yhtään neuvoa, mutta tiesit, että väärin neuvottu?

        Kysyjällä oli käsittääkseni Canon 550D

        Itse ainakin tarkennan välillä morsiameen, välillä sulhaseen, pappiin, best maniin, sormukseen... Minusta tulisi tylsiä kuvia, jos kaikki olisi samasta kuvakulmasta otettuja.


      • pelkäätkö?
        vääriä neuvoja? kirjoitti:

        Miksi vihkimistilaisuudessa pitää tarkentaa nopeasti jos kamera on jalustalla ja morsiuspari pysyy paikallaan. Eihän siinä nopealle tarkennukselle tarvetta ellei jompikumpi karkaa alttarilta
        kesken tilaisuuden.
        Onhan siitä tietysti hupia kirkkokansalle kun alttarilla kyykistelee ja kiemurtelee valokuvaaja hassuissa asennoissa ja katselee tapahtumia avaimenreiän kokoisesta etsimestä.
        Nykyisin kuvaan kirkossa vai peilittömällä joka ei metelöi ja herätä kiusallista huomiota.
        Olen sopinut seuraavan parin kanssa, että en mene pelleksi alttarille vaan vien kameran jalustalle ja kauko-ohjaan sitä kännykällä kirkon etupenkistä. ”Lisäkuvat” kuvaan kirkossa pokkarilla jossa ei ole etsintä.

        Mistähän sinulla tuo liian hidas tarkennus sinulla johtuu kun en ole omassa peilinheiluttimessani (K-5) sellaista havainnut.
        Et sitten osannut kuitenkaan antaa yhtään neuvoa, mutta tiesit, että väärin neuvottu?

        "Nykyisin kuvaan kirkossa vai peilittömällä joka ei metelöi ja herätä kiusallista huomiota"

        Ehkä se kameran ääni kiusaakin vain sinua, ei muita? Ota ihan rennosti vaan, kuvaamista ennen vaikka kulaus kossua, niin ei jännitä ja itsetunto kohenee sen verran, että uskaltaa kuvata peilinheiluttimellakin.

        Ihmiset ei välitä kameran äänistä eikä salamoiden räiskeestä, siihen on totutu. Jokainen vieras ymmärtää, että se alttarilla muiden kuvaavien sukulaisten kanssa kyykistelevä ja kiemurteleva kuvaa häitä, eikä siihen juuri kiinnitetä huomiota, jos nyt ei ihan mene hääparin viereen palloilemaan. Häät on hauska tilaisuus ja siellä pitää olla huumoriakin, olipa se kuvaaja sitten missä asennossa, niin parempihan se, että on hauskaa kun se, että tuimat, peruskireät ilmeet naamalla istua pojotetaan penkillä selkä suorassa. Jos joku pahastuu kuvaajasta, niin vika on sen omassa päässä.


    • ÄLÄ tee sitä.

      Mene vieraaksi, ota kamera mukaan, ota kuvia.
      Tarkkaile mitä varsinainen maksettu valokuvaaja tekee.

      Itse olin serkkuni häissä vieraana, kamera toki mukana. Niillä oli joku tuttunsa "valokuvaajana" siellä... ja päädyin ottamaan (mielestäni) paremmat kuvat, vaikkakin huonommista paikoista kuin se kuvaaja. Se pilasi ison osan kuvista käyttämällä rungon salamaa, ja minä räiskin ilman, ja kakkua leikatessa oli pakko kimmottaa salama seinän/katon kautta ja päädyin saamaan paremmat kuvat kuin se "kuvaaja" :)

      Tosin sillä oli joku markettijärkkäri kittizoomin kanssa, mulla D700 ja vanha 28-70mm f/2,8 järkäle.

      En lähtisi varsinaiseksi kuvaajaksi pilaamaan kenenkään hääkuvia, tai missaamaan itse häitä sen takia että olisi _pakko_ olla kameran takana.

      • Se pilasi ison osan

        Eikö olekin kamalaa kun kaikki muut harrastajat kuvaavat aina väärin ja vain sinä räiskit paremmat kuvat.

        Mistä tiedät, että ”se” pilasi ison osan kuvista?


      • Se pilasi ison osan kirjoitti:

        Eikö olekin kamalaa kun kaikki muut harrastajat kuvaavat aina väärin ja vain sinä räiskit paremmat kuvat.

        Mistä tiedät, että ”se” pilasi ison osan kuvista?

        Ota itse hämärähkössä, suuressa tilassa, kuten kirkossa jossa ainut valo on ikkunoista tuleva luonnonvalo, rungon salamalla kuvia, ja vertaa niitä valovoimalla ilman salamaa otettuihin kuviin.
        Toiset ovat mielestäni pilalla. Ei ehkä kaikkien, mutta minun mielestäni ovat.
        Ja myös jälkeenpän näkemäni kuvat tukevat tätä olettamusta.


      • Se pilasi ison osan kirjoitti:

        Eikö olekin kamalaa kun kaikki muut harrastajat kuvaavat aina väärin ja vain sinä räiskit paremmat kuvat.

        Mistä tiedät, että ”se” pilasi ison osan kuvista?

        Ja mitä meinasit tehdä 20m päässä kohteen takana olevalle alivalottuneelle taustalle kun olet salaman kanssa valottanut kohteen salamalla? Jos vaikka sattuu olemaan tarpeeksi valoa ja kuvasit rawina että kuvankäsittelyllä saat kaivettua sinnekin detailia, niin mitä meinasit tehdä kohteen varjolle siellä taustassa? Suora valo ei myöskään tuo kasvoista parhaita puolia esiin, se vaan helposti korostaa kaikkea mitä ei pitäisi.


      • detailia?
        jkk_79 kirjoitti:

        Ja mitä meinasit tehdä 20m päässä kohteen takana olevalle alivalottuneelle taustalle kun olet salaman kanssa valottanut kohteen salamalla? Jos vaikka sattuu olemaan tarpeeksi valoa ja kuvasit rawina että kuvankäsittelyllä saat kaivettua sinnekin detailia, niin mitä meinasit tehdä kohteen varjolle siellä taustassa? Suora valo ei myöskään tuo kasvoista parhaita puolia esiin, se vaan helposti korostaa kaikkea mitä ei pitäisi.

        Ahaa sinäet osaa käyttää salamaa täytevalona ja säätää sen tehoa.
        Tuossa aloittajan salamassa on tehonsäätö 1/3 EV välein välillä 1/1-1/64. Lisäksi tuo toimii langattomasti apusalamana.
        Miksi se suora valo korostaa kaikkea mitä ei pitäisi ja mistä se kohteen varjo sinne taustaan tulee jos salama on etäällä kamerasta?

        Ymmärrätkö yhtään mitän salamalla valaisemisesta?

        ”saat kaivettua sinnekin detailia”
        Mikä on detaili, tarkoittaako se samaa kuin detalji (saa kaivettua siinekin yksityiskohtaa)?
        Jos kuvaa täälläkin taas mainostetulla suurella aukolla niin minkälaista detailia saa kaivettua kuvan sumeaan taustaan?


      • detailia? kirjoitti:

        Ahaa sinäet osaa käyttää salamaa täytevalona ja säätää sen tehoa.
        Tuossa aloittajan salamassa on tehonsäätö 1/3 EV välein välillä 1/1-1/64. Lisäksi tuo toimii langattomasti apusalamana.
        Miksi se suora valo korostaa kaikkea mitä ei pitäisi ja mistä se kohteen varjo sinne taustaan tulee jos salama on etäällä kamerasta?

        Ymmärrätkö yhtään mitän salamalla valaisemisesta?

        ”saat kaivettua sinnekin detailia”
        Mikä on detaili, tarkoittaako se samaa kuin detalji (saa kaivettua siinekin yksityiskohtaa)?
        Jos kuvaa täälläkin taas mainostetulla suurella aukolla niin minkälaista detailia saa kaivettua kuvan sumeaan taustaan?

        Oletko todella sitä mieltä että tuon aloittajan todella kannattaa lähteä kuvaajaksi häihin? Vai miksi jänkkäät vastaan? Koska ei ole parempaakaan tekemistä?

        Minähän en kirkossa salamalla ammu. Otan kuvat vallitsevassa valossa. Ja mitä siitä että aloittajan salamassa on tehonsäätöä jne ja toimii langattomasti apusalamana? Tyypillä josta puhuin, ei ollut. Oli markettijärkkäri ja rungon salama. Voit vaan kuvitella miltä näytti.
        Eikä tuostakaan salamasta ole iloa ilman suurta diffuusoria. Suora, pienestä pisteestä lähtevä valo näyttää pahalta, ja mitä lähempää se tulee kameraa, niin vielä pahemmalta. Latistaa kasvot. Tekee ikävän varjon taustalle. Kirkossa myös katto ja seinät yleensä ovat niin kaukana ettei niistä voi heijastaa salamaa.
        Jos kuvaat alttarille yleisön suunnasta, kohteen takana on helposti vielä 5-10 metriä tilaa ennen kuin seinä tulee vastaan, ja jos kuvaat yleisöä kohti, vaikka edes poikittain, takana on 10-20 metriä tai enemmänkin tilaa. Jos käytät salamaa edes vähäsen, tämä tausta alivalottuu. Epäterävä se on jokatapauksessa kun järkkärillä kuvataan, mutta alivaloittuminen on suoranainen virhe. Mielestäni kuvista tulee luonnollisempia ja kauniimpia ilman salamaa. Ja älä nyt tartu tuohon että että se on epäterävä jokatapauksessa; nyt ei kuvata 14mm laajakulmalla jonka hyperfokaalinen etäisyys on ~pari metriä. Sitäpaitsi se taustan epäterävyys on mielestäni haluttu efekti. Ja enhän edes puhunut suurella aukolla kuvaamisesta. En kyllä maininnut korkeasta ISOstakaan, jollaisiin markettijärkkärit eivät kykene ilman järkyttävää kohinaa, ja olisiko pitänyt selittää myös että jos taustaan aletaan jälkikäsittelyssä vääntämään lisää kirkkautta, sieltä ei ehkä löydy muuta kuin sitä järkyttävää kohinaa, ja kuvadataa vaan on hävinnyt sinne pimeyteen. Kennon dynamiikka vaan ei riitä. Jos et ymmärtänyt että detaililla tarkoitin tässä yhteydessä tätä, anteeksi. Mutta ei mun pitäs tarvita tällaista selittää.

        Oletko edes käynyt kirkossa kameran kanssa? Kirkkoja löytyy pienemmiltäkin paikkakunnilta ja usein ovi on auki ja vapaa pääsy, käy kokeilemassa. Vai olitko se kaveri jolla ei oikeasti ollutkaan Kameraa, mutta tykkää kyttää muiden sanomisia ja tarttuu quotella ärhäkästi.

        Btw. :D

        Ps. Mä en ole nähnyt oikean valokuvaajan työskentelyä kirkossa/häissä. Itse en lähtisi leikkimään oikeaa valokuvaajaa. En haluaisi lähteä ottamaan chansseja että pilaan ikimuistoisen hetken. Olemalla väärässä paikassa väärään aikaan. Enkä kehota tätä kenenkään muunkaan tekevän.
        Sitäpaitsi ihan vieraana on kivempi olla siellä häissä. Valokuvaajan tilaaminen paikalle voisi olla hieno häälahja.


      • detailia?
        jkk_79 kirjoitti:

        Oletko todella sitä mieltä että tuon aloittajan todella kannattaa lähteä kuvaajaksi häihin? Vai miksi jänkkäät vastaan? Koska ei ole parempaakaan tekemistä?

        Minähän en kirkossa salamalla ammu. Otan kuvat vallitsevassa valossa. Ja mitä siitä että aloittajan salamassa on tehonsäätöä jne ja toimii langattomasti apusalamana? Tyypillä josta puhuin, ei ollut. Oli markettijärkkäri ja rungon salama. Voit vaan kuvitella miltä näytti.
        Eikä tuostakaan salamasta ole iloa ilman suurta diffuusoria. Suora, pienestä pisteestä lähtevä valo näyttää pahalta, ja mitä lähempää se tulee kameraa, niin vielä pahemmalta. Latistaa kasvot. Tekee ikävän varjon taustalle. Kirkossa myös katto ja seinät yleensä ovat niin kaukana ettei niistä voi heijastaa salamaa.
        Jos kuvaat alttarille yleisön suunnasta, kohteen takana on helposti vielä 5-10 metriä tilaa ennen kuin seinä tulee vastaan, ja jos kuvaat yleisöä kohti, vaikka edes poikittain, takana on 10-20 metriä tai enemmänkin tilaa. Jos käytät salamaa edes vähäsen, tämä tausta alivalottuu. Epäterävä se on jokatapauksessa kun järkkärillä kuvataan, mutta alivaloittuminen on suoranainen virhe. Mielestäni kuvista tulee luonnollisempia ja kauniimpia ilman salamaa. Ja älä nyt tartu tuohon että että se on epäterävä jokatapauksessa; nyt ei kuvata 14mm laajakulmalla jonka hyperfokaalinen etäisyys on ~pari metriä. Sitäpaitsi se taustan epäterävyys on mielestäni haluttu efekti. Ja enhän edes puhunut suurella aukolla kuvaamisesta. En kyllä maininnut korkeasta ISOstakaan, jollaisiin markettijärkkärit eivät kykene ilman järkyttävää kohinaa, ja olisiko pitänyt selittää myös että jos taustaan aletaan jälkikäsittelyssä vääntämään lisää kirkkautta, sieltä ei ehkä löydy muuta kuin sitä järkyttävää kohinaa, ja kuvadataa vaan on hävinnyt sinne pimeyteen. Kennon dynamiikka vaan ei riitä. Jos et ymmärtänyt että detaililla tarkoitin tässä yhteydessä tätä, anteeksi. Mutta ei mun pitäs tarvita tällaista selittää.

        Oletko edes käynyt kirkossa kameran kanssa? Kirkkoja löytyy pienemmiltäkin paikkakunnilta ja usein ovi on auki ja vapaa pääsy, käy kokeilemassa. Vai olitko se kaveri jolla ei oikeasti ollutkaan Kameraa, mutta tykkää kyttää muiden sanomisia ja tarttuu quotella ärhäkästi.

        Btw. :D

        Ps. Mä en ole nähnyt oikean valokuvaajan työskentelyä kirkossa/häissä. Itse en lähtisi leikkimään oikeaa valokuvaajaa. En haluaisi lähteä ottamaan chansseja että pilaan ikimuistoisen hetken. Olemalla väärässä paikassa väärään aikaan. Enkä kehota tätä kenenkään muunkaan tekevän.
        Sitäpaitsi ihan vieraana on kivempi olla siellä häissä. Valokuvaajan tilaaminen paikalle voisi olla hieno häälahja.

        Tapasin kerran (filmiaikana) kaltaisesi ammattilaisen. Kaverin (morsiamen isä) pyysi minua kuvaamaan tyttärensä vihkiäisiä ja häitä. En kehdannut kieltäytyä, mutta varottelin, että en ole ammattilainen ja kehoitin kysymään myös muilta.
        Kirkolle päästyäni sulhasen isä tulikin sitten kertomaan, että minun ei tarvitse kuvata kun hänen toinen poikansa on puoliammattilainen jolla on uusi ammattikamera ja toivotaan, että alttarilla on vain yksi kuvaaja.
        Kuvaajakin tuli juttelemaan kanssani ja näyttämään Canonin uusinta ammattimallia.

        Totesin tilnteen myös morsiamen isälle, joka kuitenkin kehoitti kuvaamaan joitakin kuvia hänelle muistoksi. Samankaltaisia kuin olin kuvannut hänen vanhemman tyttärensä häissä. Oli mukavat häät joissa oli hienoa olla vain vieraana.

        Oli kaunis kesäilta ja pyysin hääparia hetkeksi ulos ottaakseni muutaman kuvan kaverilleni muistoksi. Em ”kuvaaja” tuli vierelleni kuvaamaan ja antamaan poseerausohjeita hääparille. Olin lähdössä harmistuneena pois kun hän kysyi yllättäen ymmärränkö jotain näistä uusista ammattimalleista, että paljonko kuvia mahtuu yhdelle ”rullalle”. Hän oli ottanut jo lähes 200 kuvaa eikä vieläkään ollut ”filmi loppunut”.


      • detailia? kirjoitti:

        Tapasin kerran (filmiaikana) kaltaisesi ammattilaisen. Kaverin (morsiamen isä) pyysi minua kuvaamaan tyttärensä vihkiäisiä ja häitä. En kehdannut kieltäytyä, mutta varottelin, että en ole ammattilainen ja kehoitin kysymään myös muilta.
        Kirkolle päästyäni sulhasen isä tulikin sitten kertomaan, että minun ei tarvitse kuvata kun hänen toinen poikansa on puoliammattilainen jolla on uusi ammattikamera ja toivotaan, että alttarilla on vain yksi kuvaaja.
        Kuvaajakin tuli juttelemaan kanssani ja näyttämään Canonin uusinta ammattimallia.

        Totesin tilnteen myös morsiamen isälle, joka kuitenkin kehoitti kuvaamaan joitakin kuvia hänelle muistoksi. Samankaltaisia kuin olin kuvannut hänen vanhemman tyttärensä häissä. Oli mukavat häät joissa oli hienoa olla vain vieraana.

        Oli kaunis kesäilta ja pyysin hääparia hetkeksi ulos ottaakseni muutaman kuvan kaverilleni muistoksi. Em ”kuvaaja” tuli vierelleni kuvaamaan ja antamaan poseerausohjeita hääparille. Olin lähdössä harmistuneena pois kun hän kysyi yllättäen ymmärränkö jotain näistä uusista ammattimalleista, että paljonko kuvia mahtuu yhdelle ”rullalle”. Hän oli ottanut jo lähes 200 kuvaa eikä vieläkään ollut ”filmi loppunut”.

        Taisit kyllä replytä väärään viestiin, kun enkös mä sanonut että mä en lähtisi kuvaamaan häitä? Niinkuin, valokuvaajaksi.
        Ja enkös moneen otteeseen todennut että kannattaisi se jättää ihan oikealle ammattilaiselle, (ei harrastelijalle)? Ja mä olen vain harrastelija.
        Monestiko se pitää sanoa että ottaa ihan valokuvausliikkeestä ammattilaisen kuvaamaan häitä, jos sinne kuvaajan haluaa?
        Ja tarviiko mun todella jokainen asia selittää kirjaimellisesti (ei rivienvälistälukutaitoa?) ettet sinä tai joku muu nimimerkitön vastarannankiiski pääse vetämään ns. irtonaisesta langanpäästä? :)


      • kyllä replytä
        jkk_79 kirjoitti:

        Taisit kyllä replytä väärään viestiin, kun enkös mä sanonut että mä en lähtisi kuvaamaan häitä? Niinkuin, valokuvaajaksi.
        Ja enkös moneen otteeseen todennut että kannattaisi se jättää ihan oikealle ammattilaiselle, (ei harrastelijalle)? Ja mä olen vain harrastelija.
        Monestiko se pitää sanoa että ottaa ihan valokuvausliikkeestä ammattilaisen kuvaamaan häitä, jos sinne kuvaajan haluaa?
        Ja tarviiko mun todella jokainen asia selittää kirjaimellisesti (ei rivienvälistälukutaitoa?) ettet sinä tai joku muu nimimerkitön vastarannankiiski pääse vetämään ns. irtonaisesta langanpäästä? :)

        ”… ihan valokuvausliikkeestä ammattilaisen kuvaamaan häitä”

        Ja kukaan valokuvauksen harrastaja ei osaa kuvata häitä?
        Vain valokuvausliikkeen kuvaajat osaavat kuvata?
        Vain sinä tiedät kenet kannattaisi ottaa häitä kuvaamaan?
        Valokuvausliikkeessä työskentely tekee kenestä tahansa hääkuvaajan joka pomppii alttarilla hassuissa asenneoissa likainen pusero päällä ja rikkinäiset farkut ja koristossut jalassa ammattilaisuuden merkkinä (nähty on)?


      • kyllä replytä kirjoitti:

        ”… ihan valokuvausliikkeestä ammattilaisen kuvaamaan häitä”

        Ja kukaan valokuvauksen harrastaja ei osaa kuvata häitä?
        Vain valokuvausliikkeen kuvaajat osaavat kuvata?
        Vain sinä tiedät kenet kannattaisi ottaa häitä kuvaamaan?
        Valokuvausliikkeessä työskentely tekee kenestä tahansa hääkuvaajan joka pomppii alttarilla hassuissa asenneoissa likainen pusero päällä ja rikkinäiset farkut ja koristossut jalassa ammattilaisuuden merkkinä (nähty on)?

        Riight.
        Nyt tulee vahvasti sellainen hieno kuva mieleen, odotas, etsinpä...
        ...
        Löytyhän se: http://i.imgur.com/0PbXc.jpg

        Eiköhän jo riitä? :)


    • Käytäntö/Kokemus

      Ei siis sinulta ainakaan itseluottamusta puutu? Kokemusta ehkä hiukan?
      Miten olet uskaltautunut moiseen tehtävään? Ja noilla välineillä?

      Olisi voinut olla viisasta kieltäytyä kunniasta ja vaikkapa tipauttaa Canoninsa
      vahingossa lattijalle.

      No se on aika normaalia nykyään et luullaan osaavansa kaikkea ja kaikenlaista.
      Ainakin vähän. Vähän ei tosin aina riitä.

      Ainaskin jos valovoimaa on vähän voi pimeydessä tulla vaikeuksia salamalla tai ilman.
      Sanosin jotta tutustu kuvauspaikkohin ennalta ja koita tehdä parhaasi.
      Sinun parhaasi voi olla ihan eriasia kun minun taikka jonkun muun paras
      jopa Canon EOS 550D kameralla.

      On valitettavaa jotta "kokematon" joutuu lähtee vaativiin tehtäviin ennen perehtymistä vaatimattomiin hommiin.

      Mutta se on nykyään näin monessa muussakin asiassa.

      Toivottavasti teoriaopinnot auttavat sinua jos ei mitään käytännönkokemusta ole.

      Hyviä kuvia. Ja Onnea Hääkuvaukseesi.

    • ei tosin aina

      ”valovoimaa”
      —tuleeko tuollaisella aloittajan f/3.5-5.6 aukoilla liikaa syväterävyyttä kuvaan?
      —onko Porvoon tuomiokirkossa niin pimeää, että f/3,5 aukolla ei voi kuvata vaikka nostaa kennon herkkyytä tarpeen mukaan?

      Miksi usein käy niin, että ne jotka rehvastelevat perhejuhlissa suurimmilla järkkäreillä ja valovoimalla ottavat surkeimmat kuvat.

      • Käytäntö/kokemus

        Vailla aiempaa kokemusta vai?
        Veikkaisin että, välineet ei kuvaa?
        Vaan kuvaaja kuvaa niillä?
        Joten kaikki on mahdollista jopa hyvillä ja huonoilla välineillä?
        Muttei kummiskaan ihan kaikki vaikka urheiltaisi ammatiksi.
        Mahdottomuuksien esittämistä voitaisi kutsua "taikatempuiksi"
        Ja valokuvauksessa ei taika aina onnistu edes jälkikäsittelyssä.
        Etenkin jos jo alkutulos on huono nii lopputulosta voi olla mahdotonta
        muuttaa ees kohtuullisen hyväksi.


    • automaattiapeliin

      Näistä neuvoista nyt ei tule hullua hurskaammaksi. Pane kamerassa automaatit päälle, unohda salama ja mene tarpeeksi lähelle kohteita. Äläkä kuvaa ihmisten takana vaan kuvattavien edestä.

      "Miksi usein käy niin, että ne jotka rehvastelevat perhejuhlissa suurimmilla järkkäreillä ja valovoimalla ottavat surkeimmat kuvat." - tämä on niiin totta, ja juuri nämä ovat näitä "ammattilaisia" jotka antavat ohjeita tällä palstalla. Palstalla joka on "Harrastukset"-otsikon alla.

    • Mieti sata kertaa

      Jos tietää kokemuksesta saavansa vähintään hyvät kuvat ja enintään loistavat niin toki voi mennä kuvaamaan. Mutta jos ei ole hajua mitä kaikkea pitää tehdä ja miten niin neuvon säästämään hääparin pettymykseltä, joka luulee ostamasi kameran "tekevän" hyvät kuvat itsekseen. Kamera on vain väline, jota kuvaajan tulee osata käyttää ja paimentaa kuten salamaakin kun, jos se on tarpeen.

      • Mieti sata kertaa

        Jatkona sen verran, että pelleksi ei tuollaiselle keikalla kannata lähteä. Tilaisuudessa pitää osata olla myös huomaamato, jotta ihmiset saavat keskittyä olennaiseen ilman häiriöitä. Hääpari on juhlan pääkohde, ei huumoria asennoillaan ja keikutuksillaan viljelevä kuvaaja, joka voi varastaa huomion pääasialta. Harrastajalta sellaista voi varmaan odottaa, mutta ei ammattikuvaajalta, joka osaa liikkua huomaamattomammin.


      • Ninjaa ei huomaa
        Mieti sata kertaa kirjoitti:

        Jatkona sen verran, että pelleksi ei tuollaiselle keikalla kannata lähteä. Tilaisuudessa pitää osata olla myös huomaamato, jotta ihmiset saavat keskittyä olennaiseen ilman häiriöitä. Hääpari on juhlan pääkohde, ei huumoria asennoillaan ja keikutuksillaan viljelevä kuvaaja, joka voi varastaa huomion pääasialta. Harrastajalta sellaista voi varmaan odottaa, mutta ei ammattikuvaajalta, joka osaa liikkua huomaamattomammin.

        Eikö tässä ollu kysymys sukulaisesta, ei vieraasta ammattikuvaajasta ja kuka nyt oikeasti alkaisi pelleilemään, ja mikään kamera ja sen ääni ei kyllä tee mitään pelleä, mitä tuossa aikaisemmin oli joku "pelle peilitön" kuvitellut näin. Ei kait millään kameralla kuvaaminen vaadi mitään sen erityisempiä asentoja, mitä normi kuvaaminen yleensä vaatii, höh, hölmöä edes kuvitella tollasta. Tottakai hääpari on juhlan pääkohde, mutta hyvä tuttu/sukulainen voi kuvailla ihan rohkeasti vaan, ei tarvitse kainostella ja ujostella sen kummemmin viemättä huomiota hääparilta, ihan normaalisti vaan kuvaa, kait sen tajuaa typerämpikin?

        Ei hääkuvaus mitään tähtitiedettä ole, kuvien vaatimustaso on vain nykyisellään noussu liian korkealle. Kautta aikain on sukulaiset ja tuttavat kuvanneet häitä ilman ammattikuvaajia ja hyvää kuvaa on saatu. Jos hääpari ei itsekään ole mitään kuvaajia, eivät he osaa vaatia kuvista pokkaritasoa kummempia, sen mitä itsekään ovat tottuneet ottamaan joitain kuvia silloin tällöin.

        Kannataa sanoa sille hääparille, jos epäilee omaa taitoaan ja kysyä mitä hääpari vatii kuvilta. Jos sanovat, että kunhan otat jotain, niin eipä siinä mitään, antaa kameran laulaa. Jos nyt menee pieleen, niin se on sitten voi voi, eipähän ainakaan tule muut sukulaiset kyselemään enää kuvaajaksi.
        Itse olen ollut samanlaisessa tilanteessa, on pyydetty häihin ja hautajaisiin, ensin oli, että ei tule mitään, en osaa, mutta siitä se vaan lähti ja ekalla kerralla tuli ihan aloittelijan tuurilla hyvää jälkeä.

        Aloittajalle sen verran, että lainaa kirjastosta joku valokuvauskirja, jossa on kerrottu hääkuvauksesta, se auttaa enemmän kuin tällä palstalla kysely.


      • kamerapelle
        Ninjaa ei huomaa kirjoitti:

        Eikö tässä ollu kysymys sukulaisesta, ei vieraasta ammattikuvaajasta ja kuka nyt oikeasti alkaisi pelleilemään, ja mikään kamera ja sen ääni ei kyllä tee mitään pelleä, mitä tuossa aikaisemmin oli joku "pelle peilitön" kuvitellut näin. Ei kait millään kameralla kuvaaminen vaadi mitään sen erityisempiä asentoja, mitä normi kuvaaminen yleensä vaatii, höh, hölmöä edes kuvitella tollasta. Tottakai hääpari on juhlan pääkohde, mutta hyvä tuttu/sukulainen voi kuvailla ihan rohkeasti vaan, ei tarvitse kainostella ja ujostella sen kummemmin viemättä huomiota hääparilta, ihan normaalisti vaan kuvaa, kait sen tajuaa typerämpikin?

        Ei hääkuvaus mitään tähtitiedettä ole, kuvien vaatimustaso on vain nykyisellään noussu liian korkealle. Kautta aikain on sukulaiset ja tuttavat kuvanneet häitä ilman ammattikuvaajia ja hyvää kuvaa on saatu. Jos hääpari ei itsekään ole mitään kuvaajia, eivät he osaa vaatia kuvista pokkaritasoa kummempia, sen mitä itsekään ovat tottuneet ottamaan joitain kuvia silloin tällöin.

        Kannataa sanoa sille hääparille, jos epäilee omaa taitoaan ja kysyä mitä hääpari vatii kuvilta. Jos sanovat, että kunhan otat jotain, niin eipä siinä mitään, antaa kameran laulaa. Jos nyt menee pieleen, niin se on sitten voi voi, eipähän ainakaan tule muut sukulaiset kyselemään enää kuvaajaksi.
        Itse olen ollut samanlaisessa tilanteessa, on pyydetty häihin ja hautajaisiin, ensin oli, että ei tule mitään, en osaa, mutta siitä se vaan lähti ja ekalla kerralla tuli ihan aloittelijan tuurilla hyvää jälkeä.

        Aloittajalle sen verran, että lainaa kirjastosta joku valokuvauskirja, jossa on kerrottu hääkuvauksesta, se auttaa enemmän kuin tällä palstalla kysely.

        Just näin. lisäisin vielä että suurimmat pelottelijat on itse niitä jotka lasikana "ammattilaisena" tekevät vain sen mikä on pakko. Kuvien laatu on vähän niin ja näin, mutta laskuttaa kyllä osaavat.


    • serkku menossa

      Älä välitä noista pelottelijoista ja kielttelijöistä.
      Käyt ennakolta (esim harjoituksissa) ottamassa muutaman kuvan kirkossa. Jos Porvoon tuomiokirkossa on pimeää niinkuin moni täällä näyttää ”tietävän” niin pyydä suntiota sytyttämään valot.

      Näytä kuvia hääparille jos laatu kelpaa niin kaikki on OK ja tiedät itsekin miten onnistut.

      Nuo pelottelijat on kaikki osaamattomia tunareita jotka luulee ettei kukaan muukaan voi onistua.

    • ihan alkuun ei

      Neuvoja en osaa antaa, mutta aloittajaa voin lohduttaa sillä, että ne, joilla ei ole mitään mielenkiintoa valokuvaamista/kameroita kohtaan, pyytävät aina jotain järkkärin omistavaa kaveriaan kuvaamaan juhlat, tajuamatta sitä, että onnistuneet kuvat ei suinkaan ole kiinni (pelkästään) kamerasta, vaan sen käyttäjästä.

      Aloitteleva järkkärin omistaja ujostelee sitä "ei:n" sanomista. Miksi ihmeessä, en tiedä, mutta näin tein minäkin alkuun. Koitin kiltisti selittää, etten osaa, muttei se mennyt perille. Niinpä "kuvailin" muutamat juhlat (palkatta tietty) ennenkuin aloin itse tajuta kuvaamisesta edes alkeita, ja opin reippaasti sanomaan "ei käy, hankkikaa kunnon kuvaaja ainakin niille varsinaisille morsiuspari kuville".

      Toinen asia on sitten tietysti se, että juhlavieraana olet aika jumissa sen kuvaamisen ja kameran kanssa, ja alkaa kaikki lähipiirin juhlat mennä niin, ettet itse voi oikeastaan juhlia mukana. Juhlavaatteissa on hankala kyykkiä (varsinkin naisen) ja hakea kivoja kuvakulmia. Kivaa ei ole raahata käsilaukkua ja kameravarusteita juhlapaikalla jne.

      Eli ihan ekaksi kannattaa opetella sanomaan se "ei". Jos siihen joku tekosyy tarvitaan, voi vaikka reippaasti sanoa, että otan surkeita henkilökuvia, aina puuttuu puolet päästä (joka on usein ymmärrettävämpää kuin se, etten osaa säätää valotusta...) tai ettei niska kestä monen tunnin rupeamaa painava kamera kaulassa ;)

    • amatööri

      Hääkuvauskeikat on harrastelijalle ihan kivoja.

      Viimeksi minut kuljetettiin ovelta ovelle, sain kivan kyyditsijän ja kuvausapulaisen (morsiamen sisar) ”talon puolesta”. Ruoka oli herkullista, juomaa riittävästi, tarjoilu erinomaista ja tanssimusiikki mieluista. Jälkikäteen vielä kuljetettiin, syötettiin, juotettiin ja saunotettiin pariin otteeseen kiitokseksi kuvista.

      Noilla eväillä lähden koska tahansa uudelleen.

      • 3+16

        "Ruoka oli herkullista, juomaa riittävästi, tarjoilu erinomaista ja tanssimusiikki mieluista."

        Se on kiva juttu vieraiden kannalta, mutta kun kuvaajana ehdit ehkä pari protupatukkaa haukkaamaan etkä tietenkään alkoholitarjoilusta voi nauttia niin mitä sitten? Tanssiakin katselet vain etsimen läpi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe