Ruusu jalassa. Ennuste?

Kädet ristissä

Ilmeisesti tässä on bakteerin aiheuttama hyvin pahan näköinen punoitus pohkeessa. alkuoireena oksentelu ja kuumeen nousu korkeaksi. Ainakin aluksi vain pahenee vaikka antibioottihoito on jo päällä.
Millaisia kokemuksia samaa kokeneilla kanssaihmisillä mahtaa olla kohdaltaan taudin hoitomenestyksestä?

13

8156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä odottele liikaa

      Montakos päivää olet antibioottia syönyt? Onko edes kuume pudonnut? Älä jää ihmettelemään, jos pahenee. Ota yhteyttä terveyskeskukseen. Jos asut Pk-seudulla, myös terveysneuvonta auttaa.

      • Kädet ristissä

        Sairaalassa ollaan. Kuume on laskenut, mutta jalka on turvonnut ja yhä hyvin punainen. Tuon näköisiä makkaroita roikkui aikoinaan lihakaupoissa ja halleissa. Kotiinlähtö on hämmästyttävän lähellä. Vaikea uskoa suurta muutosta parissa päivässä. Jääköhän tämä jalka muuttuneeksi?


      • kyllä se siitä
        Kädet ristissä kirjoitti:

        Sairaalassa ollaan. Kuume on laskenut, mutta jalka on turvonnut ja yhä hyvin punainen. Tuon näköisiä makkaroita roikkui aikoinaan lihakaupoissa ja halleissa. Kotiinlähtö on hämmästyttävän lähellä. Vaikea uskoa suurta muutosta parissa päivässä. Jääköhän tämä jalka muuttuneeksi?

        Hyvä juttu, että saat hoitoa. Mulla tuli lievä ruusu kerran jalkaan, vai kipua ja lievää punoitusta oli kun menin lääkäriin, niin silti se paheni muutaman päivän ajan. Ja kipu varsinkin kesti kauan.

        Pääasia, että saa tehokkaan ja tarpeeksi pitkän lääkekuurin ja ottaa ne ajallaan.

        Kun mulle tuli ruusu kasvoihin, oli helvetilliset oireet päässä ja ihossa, jouduin olemaan viikon sairaalassa. Silloinkin aloitettiin antibiootti suoraan suoneen muiden oireiden perusteella ennen kuin ruusu tuli kasvoihin näkyviin. Punoitus paheni pari päivää lääkekuurin jälkeen, mutta talttui sitten pian.

        On paha sairaus, pitää hoitaa hyvin ja pitää iho ehjänä. Varpaanvälit pitää hoitaa, jos neovat auki.


      • 65v

        Kaikki sanovat,että kipu kestää kauan,mutta kertoisiko joku,kuinka kauan ? Minulla kolmas viikko lopuillaan eikä kipu hellitä yhtään. Kuume katosi Kefexinillä,mutta kipu ja nesteen kertyminen ovat pahemmat kuin hoidon alkaessa. Kestääkö kipu viikkoja,kuukausia ja montako viikkoa tai kuukautta. Jalka on edelleen myös punainen.Kunpa kukaan ei tätä tautia saisi!!!


    • Vaikea ihonhoito-82

      Mullakin on joku tosi "iisi" ihottuma, jo vanhoista sandaaleista, jotka olivat koulun tet:sssä työkenkinäkin, tässä jalan päällä. Kutina on aivan kauhea, mutta siedettävissä, eikä sinällään tästä ihottumasta ole muutenkaan mitään muuta haittaa, kuin että se on ruman näköinen.
      Käsissäni oli talvella, rasvaamisesta huolimatta, tai juuri siitä syystä "avautuneet haavaumat". Ne eivät tahtoneet umpeutua sitten milään. Nyt ne ovat taas kiinni.... Kaupassa käymisen yhteydessä käsi-desi, desinfiointi-aine ei sitten sopinut etanolin kanssa ainakaan omaan rasvaani. Tämä on ollut pitkäaikainen haitta, joka kutisee jatkuvasti.
      Milloinkahan paranen?

      • juhannusruusu 3

        Olen toipumassa kolmannesta ja rajuimmasta ruususta. Kaksi viiikkoa meni antibioottia suonensisäisesti. Kotona sain kuitenkin olla. Sitten jatkui normi antibioottina Dalacin suun kautta. Nyt alkoi estolääkityksenä sama Dalacin. Olin alkuun tosi kipeä. Kuumetta 39, oksentelua, ja järkyttävä särky jalassa. Kaksi viikkoa meni että tulehdusarvot normalisoitui. Sitten ruusu komplisoitui. Ruusu tuhosi jalan imusuonistoa niin, että jalka turposi ja sääreen tuli kananmunankokoisia nesterakkuloita. Nyt olen saanut tukisukan ja lymfahoito menossa. Kaksi kuukautta olin sairaslomalla ruusun takia ja nyt olen palannut töihin. Järkyttävä sairaus kyllä on.


      • Kädet ristissä
        juhannusruusu 3 kirjoitti:

        Olen toipumassa kolmannesta ja rajuimmasta ruususta. Kaksi viiikkoa meni antibioottia suonensisäisesti. Kotona sain kuitenkin olla. Sitten jatkui normi antibioottina Dalacin suun kautta. Nyt alkoi estolääkityksenä sama Dalacin. Olin alkuun tosi kipeä. Kuumetta 39, oksentelua, ja järkyttävä särky jalassa. Kaksi viikkoa meni että tulehdusarvot normalisoitui. Sitten ruusu komplisoitui. Ruusu tuhosi jalan imusuonistoa niin, että jalka turposi ja sääreen tuli kananmunankokoisia nesterakkuloita. Nyt olen saanut tukisukan ja lymfahoito menossa. Kaksi kuukautta olin sairaslomalla ruusun takia ja nyt olen palannut töihin. Järkyttävä sairaus kyllä on.

        Kiitos että kysymykseni sai niin monen vastaamaan. Jatkaisin vielä, havaitsitteko minkäänlaisia ennakkovaroituksiksi katsottavia ilmiöitä vaqi puhkesiko ruusu tuosta vain?


      • vakava sairaus
        juhannusruusu 3 kirjoitti:

        Olen toipumassa kolmannesta ja rajuimmasta ruususta. Kaksi viiikkoa meni antibioottia suonensisäisesti. Kotona sain kuitenkin olla. Sitten jatkui normi antibioottina Dalacin suun kautta. Nyt alkoi estolääkityksenä sama Dalacin. Olin alkuun tosi kipeä. Kuumetta 39, oksentelua, ja järkyttävä särky jalassa. Kaksi viikkoa meni että tulehdusarvot normalisoitui. Sitten ruusu komplisoitui. Ruusu tuhosi jalan imusuonistoa niin, että jalka turposi ja sääreen tuli kananmunankokoisia nesterakkuloita. Nyt olen saanut tukisukan ja lymfahoito menossa. Kaksi kuukautta olin sairaslomalla ruusun takia ja nyt olen palannut töihin. Järkyttävä sairaus kyllä on.

        Minäkin olen ymmärtänyt, että jälkihoitoa pitää olla, jotta saadaan veren ja nesteiden kierto kuntoon. Muuten voi jäädä pysyvää vikaa.

        Tässä hyvä linkki:
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00110

        Ja tämäkin on erittäin tärkeää:

        "Ihon säilyttäminen ehjänä on tärkeä tavoite ruusun uusiutumisen estämiseksi. Ihon sienitaudit (jalkasilsa), ekseemat (korvalehtien seutu) ja rikkoumat (sierainten iho) tulee hoitaa."

        Minulla kumpikin ruusu lähti todennäköisesti jalasta: ekan kerran varpaan alla olevasta vuotavasta hiertymästä ja toisen kerran repäisin epähuomiossa kovettuman irti, jolloin se oli auki päivän.

        Ruusu voi tulla minne vain vaikka lähtee jalasta.


      • silmän vieressä
        Kädet ristissä kirjoitti:

        Kiitos että kysymykseni sai niin monen vastaamaan. Jatkaisin vielä, havaitsitteko minkäänlaisia ennakkovaroituksiksi katsottavia ilmiöitä vaqi puhkesiko ruusu tuosta vain?

        Minulla tuli ensimmäisellä kerralla sääri kipeäksi ja 2 - 3 päivän kuluttua kivun lisäksi punoitusta. Lievä ruusu.

        Toisen kerran ensioireina tuli kova kuume, sitten niskarauhaset kipeytyivät, seuraavana päivänä myös päähän tuli kipeitä rauhasia ja iltäpäivällä kasvojen iho kipeytyi siitä kohtaa, mihin sitten ruusun lykkäsi vaikka oireiden perusteella lääkitys oli jo aloitettu suoraan suoneen.

        Olin hiivatin kipeä... Jälkihoitona otin lääketieellistä laserhoitoa, joka on hyvä myös jalalle.


      • juhannusruusu3
        vakava sairaus kirjoitti:

        Minäkin olen ymmärtänyt, että jälkihoitoa pitää olla, jotta saadaan veren ja nesteiden kierto kuntoon. Muuten voi jäädä pysyvää vikaa.

        Tässä hyvä linkki:
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00110

        Ja tämäkin on erittäin tärkeää:

        "Ihon säilyttäminen ehjänä on tärkeä tavoite ruusun uusiutumisen estämiseksi. Ihon sienitaudit (jalkasilsa), ekseemat (korvalehtien seutu) ja rikkoumat (sierainten iho) tulee hoitaa."

        Minulla kumpikin ruusu lähti todennäköisesti jalasta: ekan kerran varpaan alla olevasta vuotavasta hiertymästä ja toisen kerran repäisin epähuomiossa kovettuman irti, jolloin se oli auki päivän.

        Ruusu voi tulla minne vain vaikka lähtee jalasta.

        Olen sairastanut ruusun siis kolme kertaa ja aina se on ollut oikeassa sääressä. Alkanut kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ensin oksentelua, sitten korkea kuume ja sitten jo nilkassa punoitusta. Ja nää kaikki oireet ilmaantu muutaman tunnin sisällä. Eikä ole tullut selvyyttä, mistä bakteeri on ihon alle päässyt. Eka kerralla oli sääressä ilmeisesti joku kissan tekemä naarmu ja siitä kenties lähti. Tukisukan ja lymfahoidon avulla mun jalasta saadaan ehkä vielä normaali. Mulla on se ongelma, kun oon penisilliiniallergikko. Jatkossa jos ruusu vielä tulee, niin ennuste alkaa olemaan tosi huono :(


      • ihorikko on portti
        juhannusruusu3 kirjoitti:

        Olen sairastanut ruusun siis kolme kertaa ja aina se on ollut oikeassa sääressä. Alkanut kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ensin oksentelua, sitten korkea kuume ja sitten jo nilkassa punoitusta. Ja nää kaikki oireet ilmaantu muutaman tunnin sisällä. Eikä ole tullut selvyyttä, mistä bakteeri on ihon alle päässyt. Eka kerralla oli sääressä ilmeisesti joku kissan tekemä naarmu ja siitä kenties lähti. Tukisukan ja lymfahoidon avulla mun jalasta saadaan ehkä vielä normaali. Mulla on se ongelma, kun oon penisilliiniallergikko. Jatkossa jos ruusu vielä tulee, niin ennuste alkaa olemaan tosi huono :(

        Onkos sulla muuten ollut iho mistään rikki esim. varpaan välistä, silloin kun ruusu on pullahtunut päälle? Kissan raapaisu on melko selvä. Kuinkas pitkä aika ruusujen väliä on ollut?

        Tässä yksi ruusun kuvaus ja ne "tulehduksen päästöportit". Eli erään teorian mukaan, jossakin on rikkinäinen iho:
        http://www.terve.fi/ruusu/ruusu

        Kerran luin yhden lääketieteellisen artikkelin, jossa joku tutkija arveli, että ruusubakteeri jäisi lymyämään johonkin pehmytkudokseen, josta se aktivoituisi oikeissa olosuhteissa uudelleen. Sen koommin en ole tätä teoriaa tavannut.


      • Kädet ristissä
        ihorikko on portti kirjoitti:

        Onkos sulla muuten ollut iho mistään rikki esim. varpaan välistä, silloin kun ruusu on pullahtunut päälle? Kissan raapaisu on melko selvä. Kuinkas pitkä aika ruusujen väliä on ollut?

        Tässä yksi ruusun kuvaus ja ne "tulehduksen päästöportit". Eli erään teorian mukaan, jossakin on rikkinäinen iho:
        http://www.terve.fi/ruusu/ruusu

        Kerran luin yhden lääketieteellisen artikkelin, jossa joku tutkija arveli, että ruusubakteeri jäisi lymyämään johonkin pehmytkudokseen, josta se aktivoituisi oikeissa olosuhteissa uudelleen. Sen koommin en ole tätä teoriaa tavannut.

        Alkuperäisenä kysyjänä kerron kahdesta mahdollisuudesta. Kyseessä on kuiva ja halkeileva iho, tosin tällainenhan se on ollut "aina" mutta ruusun olemukseenhan kuuluu yllätyksellisyys. Toinen vaikuttaja saattaa meillä olla se, että jalkaan on tehty kauan sitten vaivaisenluuleikkaus ja sen korjausleikkaus muutamia vuosia sitten. Muut varpaat paitsi pikkuvarvas jäykistettiin. Jalkaterän verenkierto on selvästi puutteellinen mikä näkyy nyt turvotuksen paikoistas. Pikkuvarvas harottaa sivulle päin aiheuttaen suuria vaikeuksia kenkien valinnassa. Varvas hankautuu säännönmukaisesti kengissä ja tulinen tuska on jatkuvaa. Siinä vahva ehdokas ruusunkin syyksi. Tulee mieleen tuon sinänsä toimivan varpaan amputointikin.


    • Pelkään

      Se oli sunnuntaipäivä kun tunsin huonoa oloa. Maanantaina ihmettelin, että missähän on vika. Tiistaina oksetti aamulla ja pyöritti vatsassa. Huomasin oikean jalan sääressä punaisen tulitikkulaatikon kokoisen läiskän ja kohta nousi lämpö. Aikaisemmin ei ole ollut vastaavaa. Arvasin mistä on kyse ja lähdin samantien päivystykseen. Crp oli silloin 67 ja leukosyytit 20 paikkeilla, hiukan yli. Minulle aloitettiin suonen sisäinen lääkitys heti. Kasi päivää myöhemmin crp oli 430. Oli tullut myös sepsis. Lääkkeitä lisättiin. Tulehdusarvo tipahti aika nopeasti. Mutta jalan turvotus, punoitus ja kuumotus lisääntyivät 1,5 viikon verran. Lääkäri sanoi, että ruusu on erittäin äreä. I.v. lääke, Zinasef ja Dalacin menivät 8 päivää. Sitten aloitettiin penisiliini suun kautta, tarkoituksena jatkaa 2 viikkoa. Toisena päivänä sain allergisen reaktion ja lääke muutettiin jälleen Dalaciniksi. Enpä kestänyt enään sitäkään. Reaktioit tulivat kahta kauheammat. Nyt on menossa Kefexin kuuri 10 pv. Jalka on edelleen turvonnut, kauhein kipu on hellittänyt, mutta kuumotus ja polte iholla jatkuu. Nahka irtoaa ties kuinka isolta alalta. Joudun seuraavana arkena menemään lääkäriin. Tässä on nyt menty kuukausi näillä eväillä. En tiedä jatkoa, mutta kauhea ja epämielyttävä sairaus. En toivo kenellekään tällaista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      150
      10892
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2902
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1706
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 83
      1566
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    Aihe