Jos ostan käytetyn veneen ruotsista miten saan sen suomen rekisteriin? Joudunko maksamaan Suomeen rekisteröidessä alvia tai jotain? Jos veneellä ei ole mitään dokumentteja, rekisteriviranomainenhan ei tiedä mistä vene on ostettu ja voi siten vaatia alvia tms.?
Vene Ruotsista
27
2431
Vastaukset
- 7+20
Kauppakirjahan sinulla pitää olla. Jos siitä näkyy, että myyjä on yksityishenkilö, niin homman pitäisi olla "alles klart" eli verottaja lähtee siitä oletuksesta, että ALV on joskus muinoin maksettu.
Mutta jos myyjä on firma, niin voi olla, että pitäisi löytyä jotain selvitystä ALV:n suhteen. Kannattaa kysellä verovirastosta vahvistusta. - Suomen mulkut
Hienoa tietysti, selvitellä asioita ennen toimenpiteitä. Paikka vaan vähän väärä, kuten edellinenkin vastus osoitti. EU;n sisällä tavara liikkuu vapaasti (teoria joka loppuu Suomen rajalla Suomalaisiin viranomaisiin). Voit ostaa mm. veneesi mistä maasta tahansa EU-alueelta, ja siitä ei veroja ja maksuja enää suomeen tuotaessa peritä. Tämä siis teoriassa, Suomalainen virkamies voi kyllä alkaa tullissa kyselemään ja vaatimaan sellaisia papereita, joita ei edes ole saatavissa - eikä lainmukaisesti edes pitäisi olla tarpeenkaan. Tämän pikkupersereijän pikku persereikävirkamiehet vaan ovat niin tunnoissaan, että heitä saa opettaa yleensä EU-oikeutta myöden, eivätkä välttämättä usko edes sen päätöksistäkään, vaan jatjavat terroriaan sen jälkeenkin kuin ei mitään olisi tapahtunut.
- 7+20
Ei kyse ole mistään "mulkkuilusta" vaan EU:n omien sääntöjen noudattamisesta. Joista yksi on se, että tavarasta on kertaalleen se ALV maksettava ja jos et pysty osoittamaan sitä tapahtuneen, voi tulla ongelmia. Ja niitä ongelmia tulee vielä paljon herkemmin tuolla etelämpänä kuin Suomessa.
Ja pitää muistaa se, että kulkuneuvojen, mm. veneiden kohdalla on nimenomaisesti EU-säädöksissä poikkeama normaalikäytännöstä. Juuri se poikkeama aiheuttaakin ne edellämainitut ongelmat. Muissa tavaroissa ALV maksetaan ostomaahan, joten muiden maiden viranomaisilla ei ole mitään syytäkään vahdata, onko EU-sisärajan yli tulevasta kamasta se maksettu, ei se heidän valtiotaan hyödytä enää. Mutta kulkuneuvojen kohdalla on nimenomaan säädetty, että se maksetaan käyttöönottomaahan, ts. maahan, jossa kyseinen kapine otetaan UUTENA käyttöön. Ja "uusi" ei tässä tarkoita täysin käyttämätöntä, vaan rajaus oli muistaakseni 3 kk/100h.
Ja tämän rinnalla on sitten se juttu, että yrityksillä on ALV-vähennysoikeus, eli niiden ostama tavara on käytännössä verotonta, niin virkamies toimii tässäkin täysin laillisesti vahdatessaan sitä, että vero olisi edes johonkin maahan maksettu. - Ja vielä......
7+20 kirjoitti:
Ei kyse ole mistään "mulkkuilusta" vaan EU:n omien sääntöjen noudattamisesta. Joista yksi on se, että tavarasta on kertaalleen se ALV maksettava ja jos et pysty osoittamaan sitä tapahtuneen, voi tulla ongelmia. Ja niitä ongelmia tulee vielä paljon herkemmin tuolla etelämpänä kuin Suomessa.
Ja pitää muistaa se, että kulkuneuvojen, mm. veneiden kohdalla on nimenomaisesti EU-säädöksissä poikkeama normaalikäytännöstä. Juuri se poikkeama aiheuttaakin ne edellämainitut ongelmat. Muissa tavaroissa ALV maksetaan ostomaahan, joten muiden maiden viranomaisilla ei ole mitään syytäkään vahdata, onko EU-sisärajan yli tulevasta kamasta se maksettu, ei se heidän valtiotaan hyödytä enää. Mutta kulkuneuvojen kohdalla on nimenomaan säädetty, että se maksetaan käyttöönottomaahan, ts. maahan, jossa kyseinen kapine otetaan UUTENA käyttöön. Ja "uusi" ei tässä tarkoita täysin käyttämätöntä, vaan rajaus oli muistaakseni 3 kk/100h.
Ja tämän rinnalla on sitten se juttu, että yrityksillä on ALV-vähennysoikeus, eli niiden ostama tavara on käytännössä verotonta, niin virkamies toimii tässäkin täysin laillisesti vahdatessaan sitä, että vero olisi edes johonkin maahan maksettu.Jos vene on vm. 1897 tai vanhempi,
katsotaan alv malsetuksi eikä sitä
tarvise erikseen todistan tälläisen
todistusen saa verottajalta muistaakseni - 7+20
Ja vielä...... kirjoitti:
Jos vene on vm. 1897 tai vanhempi,
katsotaan alv malsetuksi eikä sitä
tarvise erikseen todistan tälläisen
todistusen saa verottajalta muistaakseniEi saa enää. Lopettivat niiden kirjoittamisen ja ilmoittavat syyksi sen, ettei sitä muissa EU-maissa hyväksytty näytöksi ALV:n maksamisesta.
Täältä löytyy tietoa:
http://www.vero.fi/fi-FI/Tietoa_Verohallinnosta/Tiedotteet/Venetodistusta_ei_enaa_tarvita(25464)
Minulla on se todistus muutaman vuoden takaa ja siinä itse asiassa ei vahvistettu veroa maksetun vaan sanottiin todistuksensaajan vakuuttaneen, että niin on tapahtunut :)
Se rajavuosi on muuten 1987 eikä 1897 :D - Ja vielä......
7+20 kirjoitti:
Ei saa enää. Lopettivat niiden kirjoittamisen ja ilmoittavat syyksi sen, ettei sitä muissa EU-maissa hyväksytty näytöksi ALV:n maksamisesta.
Täältä löytyy tietoa:
http://www.vero.fi/fi-FI/Tietoa_Verohallinnosta/Tiedotteet/Venetodistusta_ei_enaa_tarvita(25464)
Minulla on se todistus muutaman vuoden takaa ja siinä itse asiassa ei vahvistettu veroa maksetun vaan sanottiin todistuksensaajan vakuuttaneen, että niin on tapahtunut :)
Se rajavuosi on muuten 1987 eikä 1897 :DOho! No vähän hetti tuo muistikuva tuosta rajavuodesta. Mulla oli edellisessä veneessä tuo todistus myös . Siinä taisi lukea että Suomen lakien mukaan ei alvia tarvitse maksaa tms. Samantekevää jos ko lappua ei enää saa. Nykyisenveneen ostin Saksasta ja venerekisteri-ilmoitusta tehdessäni pyysivä kaikki tiedot mitä suinkin sain hakittua.
- Suomen mulkut
Ja vielä...... kirjoitti:
Jos vene on vm. 1897 tai vanhempi,
katsotaan alv malsetuksi eikä sitä
tarvise erikseen todistan tälläisen
todistusen saa verottajalta muistaakseniAloittaja kertoi aikeistaan ostaa KÄYTETTY vene Ruotsista, eli ei liity uusien kohteluun mitenkään, eikä liity Suomen virkamiesten sekoilu tullissa mitenkään EU-säädöksiin, vaan mielivaltaan. Käytetystä veneestä, kauppakirja ja kuitti maksetusta kauppahinnasta - on ainoa jota pitäisi vaatia, ja muualla vaaditaan. seumen mulkkujen sekoilut omaa puuhastelua.
- seppomartti
Siis kysyjän tapaus uudelleen: vene on hankittu uutena Ruotsissa, myyjä on yksityishenkilö tai ruotsalainen yritys sekä vene yli 3 kk/100h vanha ilman papereita. Mikä on oikea veromenettely?. Vastoin yllä ja usein toistuvaa väitettä, että etelässä kyseltäisiin niin ei kysellä. Tuskin Suomessakaan. Teoriassa ei ilmeisesti tarvise maksaa mitään maksuja.
- Ja vielä......
Kyllä kysyy kun ilmoitat veneenvenerekisteriin. Pitää pystyä todistamaan veneen historia. Ennen venerekisteriä ei kukaan kysynyt mitään.
- 7+20
Ja vielä...... kirjoitti:
Kyllä kysyy kun ilmoitat veneenvenerekisteriin. Pitää pystyä todistamaan veneen historia. Ennen venerekisteriä ei kukaan kysynyt mitään.
Onhan se nyt aika selvä, että jotain dokumentaatiota sinun on esitettävä siitä, ettet ole ko. paattia varastanut vaan hankkinut sen laillisesti. Mutta ei kai ne varsinaisesti veroista siellä kysele, nehän ovat tullin asia. Periaatteessa olisi kyllä aika ymmärrettävää ja peräti hyvää viranomaistoimintaa, jos ne kieltäytyisivät hyväksymästä ulkomailta ostetun veneen rekisteröintä ilman esim. tullin dokumenttia, että veropuoli on kunnossa ja lainmukaisella tolalla. Vesikulkuneuvorekisteriä koskeva lainsäädäntö ei kuitenkaan mielestäni sitä edellytä eikä oikeastaan taida edes mahdollistaa, siellä katsotaan omistuksen laillisuutta.
Käsitykseni mukaan lainkuuliainen kansalainen, joka tietää ostaneensa veneen, josta ei ole maksettu johonkin EU-maahan ALV:oa, menee itse tullin toimipisteeseen kauppakirjan/maksukuitin kanssa ja selvittää asian kuntoon ja maksaa ALV:n Suomeen. Ja näin järjestelmä olettaa tapahtuvan. Käytännössä, uskallan epäillä :)
Seppomartille sellainen huomautus, että vaikka sinä et ilmeisesti ole joutunut mitään veroista millekään viranomaiselle esittämään (enkä minäkään tunne käytännön tapausta), niin on vähän uhkarohkeaa tulla esittämään, ettei sitä koskaan tapahtuisi. - Ja vielä......
7+20 kirjoitti:
Onhan se nyt aika selvä, että jotain dokumentaatiota sinun on esitettävä siitä, ettet ole ko. paattia varastanut vaan hankkinut sen laillisesti. Mutta ei kai ne varsinaisesti veroista siellä kysele, nehän ovat tullin asia. Periaatteessa olisi kyllä aika ymmärrettävää ja peräti hyvää viranomaistoimintaa, jos ne kieltäytyisivät hyväksymästä ulkomailta ostetun veneen rekisteröintä ilman esim. tullin dokumenttia, että veropuoli on kunnossa ja lainmukaisella tolalla. Vesikulkuneuvorekisteriä koskeva lainsäädäntö ei kuitenkaan mielestäni sitä edellytä eikä oikeastaan taida edes mahdollistaa, siellä katsotaan omistuksen laillisuutta.
Käsitykseni mukaan lainkuuliainen kansalainen, joka tietää ostaneensa veneen, josta ei ole maksettu johonkin EU-maahan ALV:oa, menee itse tullin toimipisteeseen kauppakirjan/maksukuitin kanssa ja selvittää asian kuntoon ja maksaa ALV:n Suomeen. Ja näin järjestelmä olettaa tapahtuvan. Käytännössä, uskallan epäillä :)
Seppomartille sellainen huomautus, että vaikka sinä et ilmeisesti ole joutunut mitään veroista millekään viranomaiselle esittämään (enkä minäkään tunne käytännön tapausta), niin on vähän uhkarohkeaa tulla esittämään, ettei sitä koskaan tapahtuisi.Joo, eivät siis merkitse rekisteriin jos ei pyty osoittamaan tavalla tai toisella että verot on maksettu ja vene laillisesti ostettu. Jos ei muuten, niin sitten mainitsemasi kuitti maksetusta alvista, kauppakirja tarvitaan kait aina. Nyt on jo kuusi vuotta kun nykyinenvene tuotiin ja on voinut tapahtua mutoksia. Väärä palsta tämä siinä mielessä että ruosteisilla muistikuvilla mennään. Ehkä joku jotain hyötyy tai saa ainakin halpaa huvia näitä lueskellessaan.
- seppomartti
Olen käynyt EU:n ulkorajalla tullissa parikymmentä kertaa eri maissa. Ei kertaakaan ole alvia kyselty.
- Tietämätön
Eli riittääkö kauppakirja? Vene kohta kolmekymmentä vuotta vanha eli eipä ole veneellä mitään alv-todistusta. Ruotsissa kun ei ole edes mitään purjeveneiden rekisteröintipakkoa eli ei ole edes rekisteritodistusta.
- hruotsita
Kolme venettä olen Ruotsista viime vuosien aikana tuonut ja homma menee näin. Sovit hinnan, maksat pankkiin tai käteisellä ja pidät huolen että saat kuitin tai kauppakirjan jossa on veneen tyyppi, valmistenumero ja koneesta samat tiedot. ostajan ja myyjän allekirjoitukset ja tiedot tarkasti. Sitten maistraatiin reksteröiti-ilmoitus ja kauppakirja mukaan. Siinä koko prosessi. Vene voi olla vielä vaikka siellä ruotsissa, kukaan ei kysele sen sijaintia. Pari venettä ostin näkemättä ja rekisteröin suomeen enne noutoa. Yhdellä seilasin suomessa pari kuukautta ennen kuin tuli mieleen rekisteröidä.
- zail1
Verottajan tiedotteen mukaan tarvitaan aukoton ketju
dokumentteja, joilla todistetaan ALV maksetuksi.
Sattumalta Ruosista ostamallani veneellä oli aiemmat
kauppakirjat tallella, mutta kuinkahan monesta veneestä
tuollainen dokumenttiketju oikeasti löytyy ;-)
http://www.vero.fi/fi-FI/Tietoa_Verohallinnosta/Tiedotteet/Venetodistusta_ei_enaa_tarvita(25464) - miksvaikeasti
zail1 kirjoitti:
Verottajan tiedotteen mukaan tarvitaan aukoton ketju
dokumentteja, joilla todistetaan ALV maksetuksi.
Sattumalta Ruosista ostamallani veneellä oli aiemmat
kauppakirjat tallella, mutta kuinkahan monesta veneestä
tuollainen dokumenttiketju oikeasti löytyy ;-)
http://www.vero.fi/fi-FI/Tietoa_Verohallinnosta/Tiedotteet/Venetodistusta_ei_enaa_tarvita(25464)Vanhasta veneestä ei kukaan vaadi mitään muuta kuin kauppakirjan. Verottajaa tähän ketjuun on turha vetää mukaan, ei sitä kymmeniä vuosia vanhojen veneiden alvit kiinnosta. Ei kannata tehdä asioista liian vaikeita. Ostaa vaan sen veneen Ruotsista tai muualta Eu alueelta, rekisteröi Suomeen ja alkaa naatiskelemaan ostoksestaan.
Näitä asioita voi tehdä helposti tai vaikeasti. Helppo tapa on ostaa se vene ja rekisteröidä kauppakirjalla Suomeen.
Vaikea tapa on varmuuden välttämiseksi yrittää hommata kaikki pumaskat ja selvitykset mitä mahdollisesti jonkin pykälän perusteella tarvita . Myyjääkin lakkaa kaupankäynti kiinnostamasta kun vastapuoli alkaa vaatia vanhan veneen mukana syntymä- , rokotus- ja rippitodistuksia puhumattakaan jostain moms todistuksista joita sitten ei kukaan kysele. - seppomartti
zail1 kirjoitti:
Verottajan tiedotteen mukaan tarvitaan aukoton ketju
dokumentteja, joilla todistetaan ALV maksetuksi.
Sattumalta Ruosista ostamallani veneellä oli aiemmat
kauppakirjat tallella, mutta kuinkahan monesta veneestä
tuollainen dokumenttiketju oikeasti löytyy ;-)
http://www.vero.fi/fi-FI/Tietoa_Verohallinnosta/Tiedotteet/Venetodistusta_ei_enaa_tarvita(25464)Yo verolinkissä on tainnut tulla lainsäätäjälle virhe: "Uudet kuljetusvälineet (autot, moottoripyörät, veneet ja lentokoneet) verotetaan yleissäännöstä poiketen kuitenkin aina siinä maassa, missä niitä käytetään. Kun arvonlisäverovelvollinen ostaa uuden auton toisesta EU-maasta ja tuo sen Suomeen, myyjällä on oikeus myydä auto ilman arvonlisäveroa, mutta ostajan on suoritettava autosta Suomen arvonlisävero ja autovero."
Jos lentokone on USA:n rekisterissä tai vene rekisteröity vaikka Kanaalisaarille niin tuskin Suomen verottajalle alveja maksetaan vaan rekisteröintimaahan vaikka kone tai vene liikkuisi Suomessa. - seppomartti
zail1 kirjoitti:
Verottajan tiedotteen mukaan tarvitaan aukoton ketju
dokumentteja, joilla todistetaan ALV maksetuksi.
Sattumalta Ruosista ostamallani veneellä oli aiemmat
kauppakirjat tallella, mutta kuinkahan monesta veneestä
tuollainen dokumenttiketju oikeasti löytyy ;-)
http://www.vero.fi/fi-FI/Tietoa_Verohallinnosta/Tiedotteet/Venetodistusta_ei_enaa_tarvita(25464)Ei verottajalla ole mitään perustetta vaatia aukottomia dokumenttiketjuja vanhasta (30v.?) veneestä. Mistä semmoinen vaatimus kumpuaisi?.Dokumentteja aikaisempien omistajen vaihdoksesta ei voi millään perusteella vaatia, tuskin on olemassa ja mahdollinen verorikos on jo aikoja sitten vanhentunut.
- millituos
joka kerta kysytty rekisteriote joka sinällään osoittaaverot maksetuksi
- Kenen se Tulli on ?
Tulli ei halua liittyä EU:hun ja taistelee kansalaisia vastaan. Pitkän vuosien taistelun jälkeen Tulli joutui myöntämään keränneensä käytetyn auton itselleen tuoneilta lain vastaisesti liikaa veroa. Uhrien valitusaika on kulunut jo umpeen joten siksi Tulli ilmoitta ettei se VOI palauttaa varastamiaan rahoja !
http://www.talouselama.fi/uutiset/tulli veroja liikaa maksaneille autoilijoille turha hakea enaa oikeus vahingonkorvauksiin meni jo/a2193974 - 65464645654675
Itse olen tuonnut useampikin veneitä eu alueelta. Suosittelen muillekin, suomen hinnoissa on ilmaa 30-50%! Ihan sairaissa hinnoissa nuo nettiveneen käytetyt. Osa vielä niin surkeassa kunnossa että ei tosikaan.
Hakemalla veneen ruotsista tai esim alankomaista et ainakaan mitään häviä, joskus kun päätät myydä sen täällä niin saat komean voiton.- BFG
Saa komean voiton ? niin se ilma suomen hintoihin tulee :)
- 34 ft
Kun rekisteröin 20 v vanhan, Alankomaista ostetun veneen viime joulukuussa, piti esittää maistraatissa kauppakirja sekä maksukuitti että on on maksanut ko summan myyjälle. Kuittina kävi verkkopankin tapahtuman tulostaminen.
- Heleppoa ko heinänte
Toin 30 v. vanhan purjeveneen Ruotsista heinäkuussa. Menin kauppakirjan kanssa maistraattiin ja rekisteröin veneen. Maksoi 30 euroa. That's it...eli siinä kaikki.
- omsaatti
Virosta tietty sais ilman ongelmia kun EU:ssa, mutta ruotsista ostettuna kuullostais hienommalta kuin virosta. Miten paljon veneiden hinnat sitten vaihtelee ruotsin ja viron välillä. Toki taitaa olla paljo halvempaa kuin täällä kotimaassa käytetyt siis.
- tietoa1
Tiedoksi Ruotsi on EU:ssa niitä maita on myös ympäri maailmaa (vanhoja siirtomaita)
- hinta tietoa
Halpaa on tai kallista.
http://www.blocket.se/goteborg?q=&cg=1060&w=3&st=s&ps=&pe=&c=1062&ca=15&is=1&l=0&md=th
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216805Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562323- 1471877
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981075- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91971- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon154789