Petunioitten kastelu, mikä vika ?

Petuniat nuokkuu

En ymmärrä petunioitten kastelusta. Ne kuulemma tarvitsevat runsaasti vettä ?
Niitten kukat on samannäköisiä lurpsahtaneita ja nuukahtaneita kastelen sitten vähän tai paljon. Jossain vaiheessa ne on hetken mahtavia. Ne kukkivat runsaasti, ovat aurinkoisella (muttei paahteisella) paikalla mutta useimmiten kukat ovat lurpallaan. Harmittaa. Voiko olla joku muu syy kuin väärä kastelu ? Ravinnetta olen antanut pari kertaa viikossa. Pienikukkaiset petuniat voivat samalla hoidolla loistavasti.

11

6525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pupu ja käpy

      Minä kastelen joka päivä, siis siten ettei se multapaakku pääse läpi kuivumaan, kuumimpina hellepäivinä 2 kertaa. Multatilahan on oltava riittävän suuri, vähintään 3litraa yhtä kasvia kohti, ja sekin tuntuu liian vähältä, koska ne mitkä olen istuttanut yli3l. astiaan ovat paljon paremmin voivia kuin ne siihen 3l. astiaan laitetut. 9 litran pesuvatiin laitoin 2 ja ne eivät meinaa astiaansa mahtua, niin ovat suuria. Samoin 15 l. pesuvadissa olevat 3 kpl on valtaisan kokoiset, kosteus ja ravinteet ovat paremmin kasvin saatavilla kun on tarpeeksi suuri multa määrä.Minä joskus 20v. sitten yritin tunkea monia pieneen ruukkuun ja tulos oli surkea, eihän ne pärjänneet liian vähin eväin vaikka kuinka lannoitti. Jopa 1 petunia tarpeeksi suuressa astiassa on näyttävämpi kuin useampi tungettuna samaan liian ahtaaseen ruukkuun.Nyt on tänä kesänä ollut kylläkin huomattavia laatu eroja eri myyntipaikkojen taimien välillä, sieltä mistä ostin muutamana viime vuotena en ostanut kuin 6kpl, koska ne oli jätetty latvomatta ja muutenkin olivat 'roippanoita', eli oli menty siitä mistä aita matalin.Keväällä ostaessa liian pitkät kukkavarret tietää huonoa kukka'satoa', taimen pitää olla tukeva ja vanttera vaikka olisi kyse riippapetuniasta.Haalin sitten sieltä täältä niitä taimia ja osa oli loistavia ja muutama nahistuu nyt jo, muuttuvat sellaisiksi käsiin tarttuviksi tahmeiksi ja hetken kuluttua on jo mennyttä koko kukka.Se on jokin tauti joka on niissä jo ostaessa.Ja sitten on etanat jotka myös tulee jo taimen mukana ja lisääntyvät ruukuissa. Sekä kannattaa myös tarkastaa ettei muurahaiset ole ruukkuun altapäin tehneet asumustaan, mikäli ruukku on maassa tai kiven päällä.Mikäli kasvisi on astioissa jotka voit vaihtaa paikasta toiseen niin kokeile ensiapuna siirtää niitä huonompi kuntoisia sinne missä on parempi kuntoisia.Nythän se muutaman päivän takainen kova tuuli painoi nurin niitä kauniita suuria kukkaistutuksia ja ovat nyt vähän huonossa hapessa näöltään, mutta ei mene kauan kun taas on entinen loisto, nopeasti tulee uusia versoja niihin kaatuneisiin ja taas on runsas pyöreä kukkapallo voimissaan. Nyppiä pitää pois ne kukkineet, ei pelkästään sitä kuihtunutta kukkaa vaan myös se missä siemen kasvaa, silloin kasvisi jaksaa kukkuu pukkaa aina syysmyöhään asti.

    • alkuper kysyjä

      Kiitos ! Selvisi paljon ! Ostaessani petuniat, ne olivat vähän liian pitkännäköisiä, ilman sivuoksia. Ajattelin, että haaroitan ne itse, mutta en tullut sitä tehneeksi, kun ne heti kukkivat niin paljon ja kauniisti. Ihan valkoisenaan. Ostin vain valkoisia. Siis isokukkaisia. Ne ovat myös aivan liian pienessä purkissa, huomaan, kertomasi perusteella. Luulin kuitenkin, että multatilaa on paljonkin, kun torilla myydään isojakin paljon pienemmissä amppeleissa. En ole ostanut niitä, olen ajatellut, että ovat varmaankin "tiensä päässä", kun ne ovat isoksi kasvaneet.
      Kun nuukahtaneita kukkia nypin, tulee siirappimainen tuntuma sormiin.
      Luulin, että se on joku petunian ominaisuus, mutta taitaa olla viisanta heittää ne samantien pois ja ostaa jotain muuta tilalle, kun kesää vielä on. Istutusastiat täytynee pestä kunnolla, ettei tahmainen vaiva siirry seuraaviin kukkiin ?
      Kiitos "pupu ja käpy" !

    • pupu ja käpy

      se on ominaisuus, se tahmeus, mutta liika on liikaa, kyllä sen huomaa mikä on normaali. Jos sormet tai sakset tahmaantuu yhden kasvin käsittelyssä niin paljon että on pestävä välillä niin silloin on liikaa.Muuten kyllä saa aika paljon nypittyä vaikka se normaali tahmeus olisikin kyseessä. Älä heitä pois, katkaise varret mielummin n.20sm. pituiseksi, sieltä tulee uusia sivuversoja, joskin vähän aikaa joutuu odottelemaan.Vielä siitä tahmeudesta, toiset lajikkeet on tahmeampia kuin toiset, itselläni on kerrottukukkainen sinililavärinen ja on melkoinen tahmatassu, ilman saksia ei nypinnästä tule mitään.Sitten taas on valkea riippamallinen joka ei ole lainkaan tahmea.Se tautinen tahmeus on ihan erilaista, koko kasvi alkaa olla vähän allapäin ja suorastaan liimautuu käsiin, silloin ei ole montaa elinpäivää jäljellä, mutta sen kyllä erottaa normaalista helposti.

    • alkuper kysyjä

      Hyvä tietää, kiitos ! Ne on nyt taas yllättäen tilapäisesti piristyneet, kun ajattelin antaa mullan kuivaa, on kevyempää kantaa biojätteeseen. Mulla on siis isokukkaisia valkoisia, jotka on kai tarkoitettu myös amppeliin, vaikka mulla ne on laatikoissa.
      Olen pannut merkille, että niitten seassa pörrää ihan pienen pieniä lentoitikoita, ilmeisesti sen makeantahmeuden houkuttelemana. En tiedä liittyykö asiaan, mutta minua syö öisin joku pirun itikka aiheuttaen iholle kutisevaa ärsytystä. Parvekkeen ovi on auki öisin makuuhuoneeseen. En ole nähnyt yhtään hyttystä näillä main kaupungissa tänä kesänä tähän mennessä, enkä kärpäsiä enkä muitakaan, vain nämä petunioitten pikku pirut. Hyvässä mullassa on usein vähän "orgaanista toimintaa", pieniä multakärpäsiä, mutta näitä on vain petunoissa, muut kukat eivät niitä kiinnosta, tai multa tai joku sellainen asia ei tuota niitä itikoita muihin kukkiin.
      Olen nyt leikannut petuniani. Kiitos vinkistä !
      Kerron kuinka kävi, kun/jos jotain alkaa tapahtua.

    • alkuper kysyjä

      Vuosi sitten meillä lasitettiin parvekkeet. Tuntuu, ettei se ole hyvä asia kukkien kannalta. Ilma pitäisi saada kiertämään tähän "hellehautomoon", mutta ei onnistu kunnolla, kun kukkiakin tuli laitettua paljon entiseen malliin, niitä saa nyt siirrellä, että saa enemmän ikkunoita auki. Ennen ei tarvinnut.
      Talvella on tietysti mukavaa, kun parveke ei ole täynnä lunta ja syksyllä ei tule lähistön puitten lehtien sumaa parvekkeelle.

    • pupu ja käpy

      parveke olosuhteet on tietysti rankemmat kuin avomaa ...sekin lisää sitä tahmaisuutta. Niitä pikkuotuksia jotka lentelee siinä petunian ympäri oli myös minulla pari kesää sitten niissä jotka sitten heitti henkensä muutamassa päivässä, ehkä ovat olleet jo kaupasta tuotaessa mullassa munina.Onnea yritykseen saada ne uusiutumaan, onnistuu varsin hyvin jos on aurinkoiset kelit muttei liian kuumaa.

    • pupu ja käpy

      täällä taas... mulla on nyt 2 petuniaa henkihieverissä, ihan 2 päivässä nahistus tuli ja tahmeus lisääntyi että käden jos kiinni laittoi niin melkeinpä siinä pysyi. Ensi oirehan on se ettei kosteus enää imeydy, eli pysyy 'märkänä' vaikka paahteessa olisi ja kaikki muut ruukut ihan kuivia.Täytyy tehdä 'ruumiinavaus' kunhan päivä pidemmälle ehtii ja tarkastella ruukun sisältöä, epäilisin etanapopulaatiota joka on kasvanut aikuisiksi tultuaan taimen mukana puutarhalta... näin on käynyt aiempinakin vuosina muutaman kerran.Nämä 2 oli kokoajan pienempiä ja heikompia kasvultaan kuin muut.Muut saman osto erän kukat voi hyvin ja ovat kiitettävän kokoisia.Tosin viime kesän valtaviin mittoihin ei ylletä johtuen paahteisista oloista, kasvitkin kaipaa välillä lepoa liiasta auringosta.

    • petuniamysteerio

      Se onkin petunialaatikoissa tai ruukuissa erikoista ja erilaista, ettei multa oikein kuivahda koskaan niinkuin muitten kukkien kohdalla.
      Se on mysteerio, jota ihmettelen josku ohimennen.
      Ei voi tietää, pitääkö antaa lisää vettä vai onko kastellut liikaa !
      Multa on aina kosteaa, vaikka pinta vähän kuivahtaisikin.
      Pienikukkainen petunia, matalammin leviävä, on ihan eri tapaus, se on normaali.
      Multa kuivaa, ei tahmeutta, se virkistyy joka kastelukerralla 5 cm kaikkiin suuntiin.
      Sillekin olen oppinut antamaan enemmän vettä eli tarpeeksi.

    • garlic*

      Ite oon aina istuttanu kesäkukat kesäkukkamultaan koska se pidättää paremmin kosteutta, siinä on semmosia kiteitä. Sitte oon kastellu mullan kädenlämpösellä vedellä ja pyöritelly sitä multaa kuin pullataikinaa et tulee tasaisesti kostee multa. Puristettaessa multaa nyrkissä pitää muutama tippa vettä tippua, siitä tietää sopivan kosteuden. Kukat oon purkista ottaessa kattonu ettei juuret kierrä purkkia. Jos ne kiertää purkkia niin niitä pitää vähän avata, leikata puukolla viillot ja levittää juuria. Kastelut tasaisin väliajoin, aamuisin tai iltaisin, niin että koko multatila kastuu. Sen voi varmistaa käyttämällä astiaa missä on pohjassa reikä. Kun kastelee siihen asti että pohjasta rupee tippumaan vesi tietää että koko multatila on kastunut. Eikä kukka ainakaan huku kun pohjassa on reikä. Ja lannoituksen oon aloittanut kun uutta kasvua on näkyvissä. Oon käyttänyt sitä kasteluveteen sekoitettavaa vaaleanpunaista kastelulannosta joka kastelu kerta purkin ohjeen mukaan. Heinä-elokuussa vähentäny lannosta. Ja minusta petunioista jää aina semmonen tahma sormiin. Mutta jos petunian lehdet suorastaan kiiltelevät tahmaisena niin veikkaisin kirvoja. Niillä on mielestäni sukupolvi jolla on siivet.. Jospa tästä olisi apua!

    • petuniat nuokkuu

      Hei Pupu ja käpy !
      En sitten jaksanut katsella leikkaamiani (valkoisia) petunioita joissa oli ongelmia.
      Ohjeesi oli hyvä, mutta olen malttamaton, kun kesä on niin lyhyt.
      Hankin tilalle valkeita pelakuita, malliin "sulo vileen", kun halvalla sai (kukkamyyjän kannalta ->) näin loppukesällä.
      Ne on aika komeita ja raikkaita.

    • pupu ja käpy

      oikean ratkaisun teit... tuskin olisivat toipuneet mikäli oli se nahistustauti mikä omianikin paria kpl vaivasi.Ja nyt alkaa jo kesäkin olla niin pitkällä jotta aikaa olisi kulunut ennenkuin rehevä kasvu olisi tullut... jos olisi.Pelakuut voit sitten talvettaa ensikesäksi. Minäkin niistä pitäisin mutta kun ei ole sopivan lämpötilan olosuhteita talvetukseen niin ei sitten.Olen hurahtanut näihin petunioinin ja surfiinoihin kesäkukista, näitä on runsas 100kpl yhteenlaskien, useampia on samassa ruukussa tosin. Melko näyttäviä asetelmia saa kun laittaa riippa ja tavallista samaan ruukkuun. Se riippamalli eteen ja taakse se tavis niin pysyy hyvän näköisenä sittenkin kun se riippa vain riippuu eikä jaks kukkien painon takia nostaa ylöspäin mitään.Aika hyvin on onnistunut tänäkesänäkin, on yli metrin halkaisijaltaan se kukkapilvi ruukuissa.Mutta ei kuitenkaan niin hyvin kuin viimekesänä, jolloin riippamallinen oli yli 1,5m pitkä ja sen metrin levuinen... se roikkui ketjussa amppelissa vaahteran oksasta.Sitten monivuotisista mulla on melkoinen lajitelma ja sananvarsinaisessa merkityksessä massaistutuksia.Hallitsevin on leimukukat monen värisinä ja on syntynyt myös muutama uusi väri, risteytyminä, viimevuonna syntyi ihan vaalea punertava ja lilahtava.... ne on ainakin vielä tänäkesänä pitäneet värinsä, mutta näistä ei koskaan tiedä miten ne muuttuu.Ja toinen suurempia määriä sisältävä massaryhmä onkin sitten jaloangervot eri lajeina.Jaloritarinkannusta,harmaamalvikkia, ukonhattua,punalatvaa, pioneja, ym...runsain mitoin on kaikkea, siis aina kukkii systeemillä sekoitettuna pitkin istutusalueita vuorotellen koivu-ja keijuangervopensaitten kanssa.Ne pensaat leikkaan tasasivuiseksi jotta kukille on hyvää tilaa väleissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      109
      1890
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1485
    3. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1457
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1449
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      149
      1378
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      98
      1299
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1297
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      648
      1219
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1107
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1098
    Aihe