Opettajat vuokrafirmoihin!

hyvä asia

Ahneet OAJ-opettajat irtisanotaan, ja tilalle otetaan heitä ahkerammat vuokratyöläiset. Miksipä OAJ opettajalla pitäisi olla etuoikeus 5000 eur/kk palkkaan ja 3kk lomaan kun muillakaan vuokratyöläisillä ei sitä ole?


http://yle.fi/uutiset/vuokraopettajat_tekevat_tuloaan_koulumaailmaan/6745103

Vuokraopettajat tekevät tuloaan koulumaailmaan

Tiettävästi ensimmäinen luokan- ja aineenopettajan sijaisia vuokraava yksityisyritys on aloittamassa Turussa. Opettajia ja OAJ:ta huolestuttavat yrityksen tarjoamat alhaiset palkat.

37

732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo riittää

      .............ja näin ahneiden opettajien saama korvaus menetetystä vapaa-ajasta siirtyy AHNEIDEN vuokravälittäjien taskuun. Kuitenkin kunta maksaa sijaisesta saman summan kuin ennen. Näin se vuokravälitys firma toimii. Vai luulitko välittäjää hyväntekijäksi?

    • gsdgsg

      Joo-o.. alkaa jo mietityttämään kannattaako alan opiskelupaikkaa ottaa vastaan. Monen vuoden yliopistotutkinto pitää käydä ja sitten saa kilpailla itseään alipalkkaavien kanssa. Ja kyllä, vuokratyöfirmat ne rahat perii käyttäen vahvuutenaan helppoutta päästä työntekijöistä eroon kouluissa. Kohta ovat olot kouluissa kuin kaupan alalla, jossa vuokratyö on tullut jäädäkseen, pätkätyösuhteita ja jossa työntekijät poukkoilevat useissa myymälöissä.

    • fyufil

      Miksi sijaiset siellä turussa suostuisivat moiseen?? Kannattaisko suoraan antaa tietonsa kouluille. Pakkohan niiden on koulusta sinne vuokrafirmaankin ilmoittaa jos sijaista kaipaavat. Voipi olla, jos palkasta vedetään välistä niin saavat koulut olla ilman sijaisia.

      • tässäkin taas

        Suostuvat, koska eivät tiedä paremmasta eivätkä alasta vielä mitään. Tässäkin siis palkataan niitä kokemattomia, sinisilmäisiä, ylikilttejä työntekijöitä, joilla ei ole tietoa tai jotka eivät ole saaneet tietoa saman alan ihmisiltä..Hiljainen tieto ei siirry jne.


    • Schimanskih.
      • Uikk

        Vuokratyöntekijät ei auta tässä. Perusopetuslaki estää vuokraopettajien käytön peruskoulussa ja työsopimuslaki estää sen, että muissa kouluissa vuokraopettajalle maksettaisiin muuta kuin yleissitovan työehtosopimuksen eli opetusalan tes:n mukaista palkkaa. Joten ei synny palkkasäästöä kunnille tätä kautta.

        Joku firma voi siis toimia sijaisten välittäjänä vaan ei vuokraajana.


      • NuoriLehtorismies

        Ottamatta mitään kantaa vuokraopettajiin, niin kysynpä vain, että ihanko pelkästään opettajien takia kuntien talous on kuralla? Voisinpa kuvitella, että siellä päättävissä elimissä on aika monta opettajia kovapalkkaisempaa paperinpyörittäjää, joista ei ole kuin haittaa kunnille. Sama toki pätee valtioonkin.

        Ja aloittajalta tekisi mieli kysyä, että montako opettajaa tienaa sen 5000 euroa kuukaudessa. Itse en tunne yhtään sellaista tapausta. Lähtöpalkka ilman ylitunteja on noin 2700 euroa kuukaudessa, joka on aika surkea palkka korkeakoulutetulle ihmiselle. Usein palkka nousee muutaman ylitunnin myötä noin 3000 euroon kuukaudessa, mutta eipä sekään hyvä palkka ole, verrattuna vaikka lääkäriin, juristiin tai diplomi-insinööriin.

        Ja korostan vielä, että en ole vaatimassa mitään lisää, mutta on se vain käsittämätöntä, miten joku voi olla opettajallekin kateellinen. :)


      • jhgfdsb
        NuoriLehtorismies kirjoitti:

        Ottamatta mitään kantaa vuokraopettajiin, niin kysynpä vain, että ihanko pelkästään opettajien takia kuntien talous on kuralla? Voisinpa kuvitella, että siellä päättävissä elimissä on aika monta opettajia kovapalkkaisempaa paperinpyörittäjää, joista ei ole kuin haittaa kunnille. Sama toki pätee valtioonkin.

        Ja aloittajalta tekisi mieli kysyä, että montako opettajaa tienaa sen 5000 euroa kuukaudessa. Itse en tunne yhtään sellaista tapausta. Lähtöpalkka ilman ylitunteja on noin 2700 euroa kuukaudessa, joka on aika surkea palkka korkeakoulutetulle ihmiselle. Usein palkka nousee muutaman ylitunnin myötä noin 3000 euroon kuukaudessa, mutta eipä sekään hyvä palkka ole, verrattuna vaikka lääkäriin, juristiin tai diplomi-insinööriin.

        Ja korostan vielä, että en ole vaatimassa mitään lisää, mutta on se vain käsittämätöntä, miten joku voi olla opettajallekin kateellinen. :)

        Luokanopen lähtöpalkka on vain n. 2550, eikä monissa kunnissa juuri ylitunteja jaella....


      • muuanope
        jhgfdsb kirjoitti:

        Luokanopen lähtöpalkka on vain n. 2550, eikä monissa kunnissa juuri ylitunteja jaella....

        Minustakin tämä on hyvä juttu. Nyt vaan jokainen vuokraopettaja huolehtikoon siitä, että palkkataso on sellaista vuokralääkärin palkan tasoa, mieluummin hiukan enemmän.

        Ihmettelen myös sitä, että mitä uutta tässä on? Onhan sijaisia välitetty ennenkin yksityisten firmojen toimesta. Itse olen muuten jo vuosia sitten tehnyt vuokrafirman kautta sivubisnestä, opetusta, yli 100 euron tuntipalkalla (tosin kyse ei ollut julkisen sektorin opetuksesta).

        Ei vuokratyö ole välttämättä halpatyötä, siitä hyvänä esimerkkinä vuokralääkärit.


    • Otaminunkinrahat

      Oltiinpa asioista ja aatteista mitä mieltä tahansa, niin lainsäädännöstä riippumatta systeemit alkavat mennä yksityistämisen ehdoilla. Siitä hyötyvät ne, jotka osaavat yrittää pyytää ja rohmuta. Avointa kilpailuahan ei todellisuudessa synny. Syntyy vain uudet oligopolistiset / plutarkistiset markkinat. Toimijoiden uusjako: viimeisetkin rippeet koulujärjestelmän yhdenvertaisuusperiaatteesta saadaan poistettua. Pelko pitää toimijat ojennuksessa: pelko menettää jo saavutetut asemat. Koulutusyrittäjät ovat riippuvaisia puolueista, puolueet koulutusyrittäjistä...

    • dgsdg

      Onpas huvittavaa, kun on lueskellut palstaa, jossa on lähinnä opettajien palkan kritisointia.

      Jokainen joka opepalkkoja kadehtii(eivät ole edes parhaimmasta päästä palkkalistoilla ja opettajat on tärkeässä roolissa lasten kasvattajana ja opettajana), voi itsekin hakea luokanopettajapuolelle.

      Kokeet on kaksiosaiset, eikun pänttäämään ja soveltuvuuskokeisiin. Sisäänpääsyprosentit on pienet ja jotkut hakee monta kertaa.

      Sitten lukemaan muutama vuosi, tekemään harjoittelua. Sitten metsästämään itselle työpaikkaa ja aluksi ei heru välttämättä sitäd ihkua pitkän kesälomaedun sisältävää työpaikkaa vaan sijaisuuksia.

      Sitten kun / jos pääsee töihin, niin ei kun hermoja kehiin. Sitä tarvitaan kasvavien luokkakokojen kanssa. Jossain vaiheessa huomaa, että lomalla on syynsäkin.

    • koulutusohjelmajoht.

      Voisitko perustella miksi vuokratyöläiset olisivat ahkerampia, mihin olettamus perustuu? Ainakin he olisivat ahkerampia vaihtamaan työpaikkaa vuokrasuhteesta pysyvään. Näet nämähän vaihtaisivat välittömästi vakipestiin. Siitä aiheutuisi kustannuksia ja tuottavuus pienenisi.

      Vastaustasi innokkaasti odottaen.

      • opettaja1235

        Ei vuokratyöläinen sen ahkerampi ole, mutta tuskin laiskempikaan. Vuokrafirmasta kun saa potkut paljon helpommin ja nopeammin kuin suojatyövirasta (josta ei käytännössä voi antaa potkuja normaalilla tavalla).


    • vuokravälittäjäyritt

      Lähinnä kai kyse on siitä, että markkinoilla on nyt ylitarjontaa opettajista.
      Ja kun on ylitarjontaa, markkinataloudessa palkan pitäisi laskea. IT-alalla tämä on jo nähty, palkat ovat tulleet alas aika paljon, miltei 1000e/kk. Julkisella sektorilla näin ei kuitenkaan toimita. TES ei estä paikallista sopimista.

      Vuokratyön edullisuus tulee siitä, että se ei ole pysyvää vaan kausiluonteista. Vuokratyöntekijä ei mene lakkoon, koska hänet voidaan aina korvata toisella vastaavalla.

      Opettajalle voidaan maksaa TESin mukaista palkkaa, ja silti kunnalle vuokratyöläinen on halvempi kuin oma työntekijä, koska esim. sairaslomista, vuosilomista yms. ei tarvitse maksaa palkkaa.

      Riskin kantaa sitten vuokratyöfirma, joka tekee paikallisen sopimuksen opettajan kanssa - toki huonommilla työehdoilla kuin opettaja tekisi kunnan kanssa. Vuokratyöfirma ei kuitenkaan ole julkinen organisaatio, niin sovellettava TES voi olla esim. ylempien toimihenkilöiden TES, jossa esimerkiksi ei ole minimipalkkaa edes määritelty.

      Sitä paitsi se vuokralääkäri tienaa vähemmän kuin uskottekaa. Maksetaanhan IT-alalla vastavalmistuneelle DI:lle palkkaa

      • koulutusohjelmajoht

        Nauratti vedet silmissä, kun luin tuota tekstiäsi. Mutta vaivaudutaan kirjaamaan nyt suurimmat epäkohdat, mitä tulee työn järjestelyihin ja tuottavuuteen.

        Suurimmat ongelmat nimittäin tuossa kirjoituksessa liittyvät julkisella sektorilla alihankinta tapahtuvaan osto- ja hankintatoimintaan. Näet tällainen esitetty hankintamalli vaatii osto- ja hankintaorganisaation ammattimaisine ostajineen ja juristeineen. Kuinka tällaisessa mallissa järjestetään pakollista opetusta, jos epäonnistuneen kilpailun takia ollaan markkinaoikeudessa, eikä opettajia ole vaikka lukuvuosi alkaisi?

        Toinen asia liittyy kustannusrakenteisiin, suorassa työsuhteessa ei ole maksettavana yksityisen organisaation aiheuttamia kustannuslisiä, joihin liittyvät kustannukset ovat esimerkiksi omistajien tuottovaatimukset, vuokrafirman henkilökunnan palkat oman henkilöstöhallinnan lisäksi sekä nippu kiinteitä kustannuksia tiloista ja laitteista alkaen. Niiden laskun maksavat asiakkaat, eli koulut jotka olisivat vuokrafirmojen asiakkaita.

        Korjataan vielä yksi asiavirhe, joka ilmeisesti tarkoitushakuisesti oli laitettu viestiin. Työmarkkinoilla opettajia on saatavilla, mutta päteviä opettajia ei ole. Miksi koulutuksen järjestäjän pitäisi asettaa itsensä tilanteeseen, jossa joka vuosi olisi haettava uudet opettajat? Tämähän tarkoittaa käytännössä sitä, että koulutusohjelmaa ei voida laatia ennakkoon sopivan työvoiman saatavuuden puuttuessa. Ja kyllä opettajalle haluttessaan voidaan antaa potkut, kuten Helslngin kaupunki on sen osoittanut.

        Ilmeisesti taitaa nimimerkkiä "vuokravälittäjäyritt" vähän harmittaa opettajan ammatti jostain syystä. Etkö ole päässyt opettajaksi, joten liekö tämä kateutta?


    • vuokravälittäjäyritt

      En ole koskaan halunnutkaan opettajaksi, mutta toki yritykseni kautta voisin niitä myydä opetustoimelle.

      Kaikilla kunnilla on jo ammattimainen hankintaorganisaatio myös opetuspuolella. Olen myynyt sinne runsaasti konsultteja, mutta en vielä yhtään opettajaa. Hankintalaki tai sen monimutkaisuus ei ole este, vaan välttämättömyys julkisella sektorilla - ja se puoli osataan kyllä molemmin puolin pöytää.

      Virka edellyttää ammattipätevyyttä kyllä, mutta tässähän ei ole kyse virantäytöstä lainkaan. Hommaa voi hoitaa ilman ammattipätevyyttäkin toki, eikä ammattitaito katso kirjallista pätevyyttä.

      Tällä tavalla opetustoimi voisi siis laskea tuotantokustannuksia opetuspalvelun tuottamiseksi. Eri yritykset myyvät osaavaa (ei välttämättä pätevää) opetushenkilökuntaa muuttuviin tarpeisiin.

      Teollisuudessa tämä on jo nähty. Core-osaaminen jää organisaatioon, mutta kausivaihtelut hoidetaan alihankinnalla. Vuokra-opettajalle ei tarvitse esimerkiksi maksaa kesälomista, saikuista yms. mitään. Se mitä vuokrafirma ja opettaja ovat keskenään sopineet, ei ole ostajan eli opetustoimen asia.

      Jokaisesta myymästäni opettajasta tienaa itse enemmän kuin yksittäinen opettaja itse palkallaan. Silti myymäni opettaja on halvempi tilaajalle kuin virkasuhteessa oleva opettaja - mahdollisesti myös parempi, vaikkei aina ammattipätevyyttä suorittanut.

      Hullahan se töitä itse tekee, vaan laittaa muut tekemään puolestaan. Parhaat laittaa rahan tekemään puolestaan töitä, mutta minulla ei vielä niin paljoa ole että leipäduunistani (eli osaajavälityksestä) voisin luopua.

      Business as usual siis.

      • onnevainyritykselle

        Haluan nähdä, kun toteutat tätä osaamista peruskoulussa =) Peruskoulu ei ole yritys ja vielä vähemmän se toimii aikuisten ehdoilla ja tavoin. Siinä kun yrität pyörittää koulua kuin aikuisten työpaikkaa, olet umpisolmussa jo ensiminuutein. Onnea yritykselle!

        Minä ainakin ottaisin lapseni pois koulusta, jos kuulisin, että sinne palkataan kuka tahansa, mistä tahansa ja millä tiedoin sekä taidoin tahansa. Se naapurin Janna-yo-tyttö on halvin, mutta tuskin pätevin ja osaavin. Janna tyttö tuskin osaa lukiotietotaidoillaan perustella aineenopettajan tietämysvaatimusten mukaista teoriaa. Eipä siellä turhaan vaadita syventäviä opintoja pääaineessa opettajan pätevyyteen, jos kuka tahansa voisi opettaa mitä tahansa...


    • koulutusohjelmajoht

      "Kaikilla kunnilla on jo ammattimainen hankintaorganisaatio myös opetuspuolella. Olen myynyt sinne runsaasti konsultteja, mutta en vielä yhtään opettajaa. Hankintalaki tai sen monimutkaisuus ei ole este, vaan välttämättömyys julkisella sektorilla - ja se puoli osataan kyllä molemmin puolin pöytää."

      Älä puhu puppua :) Vaikka se osattaisiinkin hoitaa, niin hirveä hankintarumba alkaisi keväällä jotta saataisiin syksyn opettajan vakanssit täytettyä, jossa on riski että joutuu markkinatuomioistuimeen. Kuinka siihen voisi laatia opintosuunitelmaa, jos et tiedä ketä sinulla on opettamassa ja millä pätevyydellä? Tai onko opettajaa laisinkaan? Kuinka silloin lakisääteiset velvoitteet täytetään?

      "Tällä tavalla opetustoimi voisi siis laskea tuotantokustannuksia opetuspalvelun tuottamiseksi. Eri yritykset myyvät osaavaa (ei välttämättä pätevää) opetushenkilökuntaa muuttuviin tarpeisiin."

      Siis miten? Missä ovat säästöt? Mitä tämä tuottaa?

      "Virka edellyttää ammattipätevyyttä kyllä, mutta tässähän ei ole kyse virantäytöstä lainkaan. Hommaa voi hoitaa ilman ammattipätevyyttäkin toki, eikä ammattitaito katso kirjallista pätevyyttä."

      Eli kuka tahansa voi opettaa? Siis mitä hommaa?

      "Teollisuudessa tämä on jo nähty. Core-osaaminen jää organisaatioon, mutta kausivaihtelut hoidetaan alihaMikä core-osaaminen? nkinnalla. Vuokra-opettajalle ei tarvitse esimerkiksi maksaa kesälomista, saikuista yms. mitään. Se mitä vuokrafirma ja opettaja ovat keskenään sopineet, ei ole ostajan eli opetustoimen asia."

      Voisikohan olla valmistavan teollisuuden tuotantomallit ovat vähän erilaiset kuin palvelupuolella? Mitkä ihmeen kausivaihtelut? Kyllähän se on ostajan, eli opetustoimen asia, jos vuokraopettajat lähtevät lätkimään hommasta niin silloin lakisääteiset velvoitteet jäävät täyttymättä. Mutta ei silloin, jos "homman voi hoitaa kuka vain" :)

      "Jokaisesta myymästäni opettajasta tienaa itse enemmän kuin yksittäinen opettaja itse palkallaan. Silti myymäni opettaja on halvempi tilaajalle kuin virkasuhteessa oleva opettaja - mahdollisesti myös parempi, vaikkei aina ammattipätevyyttä suorittanut."

      Miten se on halvempi? Miten silloin voi tienata enemmän jos säästetään palkkakustannuksissa, mutta silti tienaa enemmän?

      Taidatkin vain provoilla täällä huvikseen. Ihan hauskaa luettavaa =)

      • vuokravälittäjäyritt

        Toki hankintarumba alkaa, mutta kuvaat vain sen pakon hoitaa asia kunnolla. Siperia opettaa, jos koulut ei alakaan - mitä silloin tapahtuu? Jokin taho antaa sakkoja kunnalleko? Käytännössä jos homma pitää hoitaa, niin se hoidetaan toki kunnallakin - se, että menikö homma ihan putkeen - onkin sitten ihan toinen juttu.

        Kuka tahansa voi opettaa peruskoulussa ja lukiossa, kun taustalla on korkeakoulututkinto. Vuokraopettajan lähteminen ei ole alihankintayrityksen eikä vuokraopettajan ongelma, vaan ostajan asia. Lakisääteisyys koskee ostajaa, ja he voivat sopimuksilla sitoa alihankintayrityksen sopivaan toimintamalliin. Alihankintayrityksen tehtävänä on sopia vuokraopettajien kanssa mallit, joilla opettajat eivät lähde - tähän on malleja palvelualalla runsaasti. Mitä enemmän työvoimassa suhteessa kysyntään on tarjolla, sitä helpompi on tehty riistosopimuksia työntekijöiden kanssa. Ja siihen tilanne on jo mennyt, ja se on tilaajan eli opetustoimen etu.

        Core-osaamisella tarkoitetaan palvelusektorilla niitä avainhenkilöitä joiden osaaminen / tehokkuus on ylivertaista muihin nähden. Opetussektorilla kyse voi olla esimerkiksi siitä, että pystyy opettamaan 50 oppilaalle hyvin kun heikommalla ei opetus luista edes 20 oppilaalle. Näille voisi maksaa tehokkuuteen liittyen vaikka tuplapalkkaa - ja silti se olisi halvempaa kuin pitää armeijaa tumpuloita opettajia listoilla.

        Kausivaihtelut palvelusektorilla voivat tarkoittaa esimerkiksi pitkiä kesälomia, pitkiä sairaspoissaoloja, äitiyslomia jne... Osa voi tulla hyvinkin yllättäen tilaajalle. Osa on toki suunnitelmallisia.

        Tuottavuuden nostosta eli miten samalla rahalla saadaan enemmän opetustunteja per oppilas ; miksi opettajalle pitäisi maksaa yhtään enempää palkkaa kuin niistä tunneista, joita hän opettaa? Mitään minimipalkkaa ei tarvita alihankinnassa - jos opetat 1 h / viikko, niin maksat 1 h / viikko - et enempää.

        Kun siirrytään suurempiin tuotantoyksiköihin (=koulut) tuottavuus nousee, koska alihankkinnan kautta suurien lukujen ekonomia alkaa toimia. Samalla myös palvelutarjoajat menestyvät, koska liiketoiminnan voluumi kasvaa ja voi tehostaa omaakin toimintaansa vastaamaan asiakkaan tarpeita.

        Teollisuus on toki vienyt tämän hyvinkin pitkälle. Esimerkiksi valmistavassa teollisuudessa tuotantokustannukset on asetettu hyvin matalaksi ulkoistamalla kumppaneille tuotantoa. Kumppanit tuottavat oman palvelunsa mahdollisimmat edullisesti, jotta heillekin jäisi katetta. Itse tilaaja voi kilpailuttaa kumppanit vaikka joka kuukausi, kvartaali, vuosi, jos tarvetta on. Alihankintaketjusta niistetään tuottavuutta (=samalla rahalla enemmän) ihan eri tavalla kuin omasta tuotannosta. Edelleenkin core-osaaminen pitää olla omassa talossa.

        En tässä edes ottanut kantaa opetustoimen sisäisen tehokkuuden parantamiseen. Itse ostopuolikin voidaan ulkoistaa ammattilaisille - enkä tarkoita tässä nyt opetusalan ammattilaisia.

        Ja se tosiaan on halvempi. Paljonko opettajan sisäinen kustannus on opetustoimessa keskimäärin kun huomioidaan poissaolot itse opetustyöstä (oli syy mikä tahansa) per opetustunti. Puolitat tämän, niin myyn sillä. Ja tienaa silti.
        Been there, done that.

        Oppilas kärsii toki. Suomen opetuksen taso kärsii toki. Mutta laadusta on tingittävä, jos rahaa ei riitä tai haluta käyttää. Tehostaminen voi toki nostaa myös laatua vaikkapa sitä kautta, että keskitytään olennaiseen ja jätetään rönsyt pois.


      • oneDayOut
        vuokravälittäjäyritt kirjoitti:

        Toki hankintarumba alkaa, mutta kuvaat vain sen pakon hoitaa asia kunnolla. Siperia opettaa, jos koulut ei alakaan - mitä silloin tapahtuu? Jokin taho antaa sakkoja kunnalleko? Käytännössä jos homma pitää hoitaa, niin se hoidetaan toki kunnallakin - se, että menikö homma ihan putkeen - onkin sitten ihan toinen juttu.

        Kuka tahansa voi opettaa peruskoulussa ja lukiossa, kun taustalla on korkeakoulututkinto. Vuokraopettajan lähteminen ei ole alihankintayrityksen eikä vuokraopettajan ongelma, vaan ostajan asia. Lakisääteisyys koskee ostajaa, ja he voivat sopimuksilla sitoa alihankintayrityksen sopivaan toimintamalliin. Alihankintayrityksen tehtävänä on sopia vuokraopettajien kanssa mallit, joilla opettajat eivät lähde - tähän on malleja palvelualalla runsaasti. Mitä enemmän työvoimassa suhteessa kysyntään on tarjolla, sitä helpompi on tehty riistosopimuksia työntekijöiden kanssa. Ja siihen tilanne on jo mennyt, ja se on tilaajan eli opetustoimen etu.

        Core-osaamisella tarkoitetaan palvelusektorilla niitä avainhenkilöitä joiden osaaminen / tehokkuus on ylivertaista muihin nähden. Opetussektorilla kyse voi olla esimerkiksi siitä, että pystyy opettamaan 50 oppilaalle hyvin kun heikommalla ei opetus luista edes 20 oppilaalle. Näille voisi maksaa tehokkuuteen liittyen vaikka tuplapalkkaa - ja silti se olisi halvempaa kuin pitää armeijaa tumpuloita opettajia listoilla.

        Kausivaihtelut palvelusektorilla voivat tarkoittaa esimerkiksi pitkiä kesälomia, pitkiä sairaspoissaoloja, äitiyslomia jne... Osa voi tulla hyvinkin yllättäen tilaajalle. Osa on toki suunnitelmallisia.

        Tuottavuuden nostosta eli miten samalla rahalla saadaan enemmän opetustunteja per oppilas ; miksi opettajalle pitäisi maksaa yhtään enempää palkkaa kuin niistä tunneista, joita hän opettaa? Mitään minimipalkkaa ei tarvita alihankinnassa - jos opetat 1 h / viikko, niin maksat 1 h / viikko - et enempää.

        Kun siirrytään suurempiin tuotantoyksiköihin (=koulut) tuottavuus nousee, koska alihankkinnan kautta suurien lukujen ekonomia alkaa toimia. Samalla myös palvelutarjoajat menestyvät, koska liiketoiminnan voluumi kasvaa ja voi tehostaa omaakin toimintaansa vastaamaan asiakkaan tarpeita.

        Teollisuus on toki vienyt tämän hyvinkin pitkälle. Esimerkiksi valmistavassa teollisuudessa tuotantokustannukset on asetettu hyvin matalaksi ulkoistamalla kumppaneille tuotantoa. Kumppanit tuottavat oman palvelunsa mahdollisimmat edullisesti, jotta heillekin jäisi katetta. Itse tilaaja voi kilpailuttaa kumppanit vaikka joka kuukausi, kvartaali, vuosi, jos tarvetta on. Alihankintaketjusta niistetään tuottavuutta (=samalla rahalla enemmän) ihan eri tavalla kuin omasta tuotannosta. Edelleenkin core-osaaminen pitää olla omassa talossa.

        En tässä edes ottanut kantaa opetustoimen sisäisen tehokkuuden parantamiseen. Itse ostopuolikin voidaan ulkoistaa ammattilaisille - enkä tarkoita tässä nyt opetusalan ammattilaisia.

        Ja se tosiaan on halvempi. Paljonko opettajan sisäinen kustannus on opetustoimessa keskimäärin kun huomioidaan poissaolot itse opetustyöstä (oli syy mikä tahansa) per opetustunti. Puolitat tämän, niin myyn sillä. Ja tienaa silti.
        Been there, done that.

        Oppilas kärsii toki. Suomen opetuksen taso kärsii toki. Mutta laadusta on tingittävä, jos rahaa ei riitä tai haluta käyttää. Tehostaminen voi toki nostaa myös laatua vaikkapa sitä kautta, että keskitytään olennaiseen ja jätetään rönsyt pois.

        ei toimi, en sijoita tähän! *punainen ruksi*

        jälkipuinti: esittelyteksti ei edusta realismia. yritysjohdolla ei ole käytännönkokemusta eikä realistisia tavoitteita.


    • Just joo heps kukkuu

      "Business as usual siis. "

      Toi oli paras! HAH HAH HAH HAH ... LOL vaan sinne sulle kvartaalilaskelmaohjelman päätteen ääreen! Toivottavasti tukehdut rahaan ja p a s k a n n a t kolikoita niin että repeät!

    • koulutusohjelmajoht

      Mikäli oikein tulkitsin, niin olet laittamassa työhönsä valmistautumattomia epäpäteviä henkilöitä opettamaan tuntiveloituksella jotka hankkii ulkoistetut ostajat opetustoiminnan ulkopuolelta. Tämä on juttujesi mukaan mahdollista koska opetustöitä voi tehdä kuka tahansa sellaisella mallilla, että palkkakustannukset puolittuvat mutta silti opettajat tienaavat enemmän.

      :)

    • vuokravälittäjäyritt

      Juurikin näin - osin opettajat eivät - mutta ostaja säästää ja otan välistä hyvän siivun.

      Opettajat saa toki tuntiensa mukaan liksan tottakai. Mutta kysynnän ja tarjonnon mukaisesti "paikallisesti" sopimalla minun kanssani. Ehkä enemmän, ehkä vähemmän, aika monet vähemmän, jotkut sitten enemmän.

      Edelleen siis koska tarjontaa on enemmän kuin kysyntää, mikä pelaa minun pussiini - ja on toki työntekijän pussista pois sitten. Kun kysyntä ylittää tarjonnan, niin hinnat lähtee sitten nousuu tilaajalle - mikä pelaa edelleen minun pussiin, silloin vain enemmän...

      Ikiliikkujahan tämä on :>

      • luottamusnainen

        Mahtaako palkkaan sisältyä luontaisedut kuten asunto, vapaa autonkäyttö, terveyspalvelut sekä tietysti ilmaiset (opinto)matkat ulkomaille, kun palkka jää noin pieneksi? - Ei, kyllä nämä etuudet tulevat vain vuokravälittäjäyrittäjälle.


      • vuokravälittäjäyritt
        luottamusnainen kirjoitti:

        Mahtaako palkkaan sisältyä luontaisedut kuten asunto, vapaa autonkäyttö, terveyspalvelut sekä tietysti ilmaiset (opinto)matkat ulkomaille, kun palkka jää noin pieneksi? - Ei, kyllä nämä etuudet tulevat vain vuokravälittäjäyrittäjälle.

        Ei tietenkään - miksi tulisi opettajalle tuollaisia? Jos opetustoimi tilaajana tällä hetkellä tuollaisia etuja opettajille tarjoaa, niin selkeää säästöä sekin tilaajan puolella.

        Itse tietenkin omalla yritykselläni teen mitä haluan lain puitteissa tietenkin. Palkkaa ei tietenkään kannata juurikaan nostaa, vaan verottomia nostoja max. rajaan saakka - eihän tässä listautuneita tietenkään olla.


    • koulutusohjelmajoht

      Onnea matkaan! Ihan hauska provo :)

      • vilkisu

        No just. Mihin jäi opetuksen laatu? Kuinka paljon viitsii työhönsä paneutua ihminen, joka on vain vuokratyövoimaa - ja kuten mainitsit, joka ei voi sairastaa tai hankkia esim. lapsia ilman, että se merkitsee välitöntä, totaalista ansioiden menetystä? Jolle ei ilmeisesti kerry eläkettäkään? Jonka elämä on työn suhteen kaikin puolin epävarmaa?

        Saattaa tuoda kunnille säästöä nyt. Mutta entä koko yhteiskunnalle tulevaisuudessa? Kyse on kuitenkin lasten ja nuorten opettamisesta ja kasvattamisesta. Se, miten hyvin/huonosti se on tehty, vaikuttaa koko kansakunnan tulevaisuuteen.

        Viikoksi, kuukaudeksi tai vuodeksi palkattu vuokraope ei mieti, miten oppilaat ohjataan oppimaan ja käyttäytymään niin, että tulevienkin vuosien oppimis/opetustyölle luodaan hyvä pohja. Vuokraopelle on ihan sama, millaiset valmiudet 6.-luokkalaisella on siirtyä seuraavana syksynä 7.-luokkalaiseksi tai 9.-luokkalaisella toisen asteen oppilaitokseen. Vuokraopea ei paljoa hetkauta, millaisia tuloksia oppilaat saavat yo-kokeissa. Todennäköisesti kun hän ei sitä ole todistamassa enää ainakaan siinä koulussa.

        Onhan se teollisuudessa ja kaupan alallakin nähty, millaista on vuokratyövoiman sitoutuminen työhönsä.

        (Kauhu)skenaariossasi voi nähdä vain yhden hyvän/huonon piirteen. Se johtaisi yksityiskoulujen syntymiseen. Aina löytyy hyvätuloisia vanhempia, jotka haluavat lapsilleen parhaan mahdollisen koulutuksen - ja kuka uskoisi vuokraopettajan pidemmän päälle sellaista tarjoavan? Hyvien, motivoituneiden, pätevien opettajien johdolla muodostettaisiin yksityiskouluja, joissa todella toteutuisi kysynnän ja tarjonnan laki. Hyväosaiset perheet maksaisivat maltaita lasten kouluttamisesta, opettajat saisivat parempaa liksaa, koulurakennukset ja -välineet olisivat huippuluokkaa, koska vanhemmat kustantaisivat ne...

        Itse asiassa, koska mielestäni ja oppilaiden vanhempien antaman palautteen perusteella olen hyvä opettaja, alankin kannattaa skenaariotasi. Yksityiskoulun perustaminen Suomessa ei nyt lyö leiville, koska julkinen koululaitos on niin hyvä ja vanhemmat luottavat siihen. Aletaan vaan murentaa julkista koululaitosta, niin meille yrittäjähenkisille opettajille aukeaa ihan uusia mahdollisuuksia.

        Mitä sitten tapahtuu yhteiskuntarauhalle, rahallisesti huonommin toimeen tulevien perheiden lapsille, yms., se onkin sitten toinen juttu. Haluammeko sellaisen yhteiskunnan, johon kuvailemasi järjestelyt johtaisivat?


    • Åbeddaca

      Koulut pitää yksityistää.

      • Onnensa seppä

        Aivan oikein. Lisäksi peruskoulun lukukausimaksuksi pitää saada vähintään 5000, lukion 10000 ja yliopiston 20000 euroa, ettei sinne roskasakki keräänny.

        Oppivelvollisuus pitää tietenkin samalla peruuttaa.


    • oum-pah-pah
    • Jepulis234

      No kyllä opettajien palkkaus on mielestäni kohdillaan.

      Itse olen siis matikan ope ja samalla hoidan tietokoneita koulussa. Tunteja on kaikkiaan n. 30 mihin tulee vielä luokanohjauspalkkio ja pari fysiikan demoa päälle.

      Palkka huitelee noin neljässä tonnissa läpi vuoden. Kiva on kesälomalla istua, kun tilille rapsahtaa lomarahoineen kuuden tonnin tili yhdeltä kuulta.

      Mitenkään tämä työ (ei ainakaan itselläni) ole niin raskasta, että moinen palkka olisi jotenkin oikeutettu. Työtä vähän, kahvitaukoja joka tunnin jälkeen ja lomat pitkät.Kelpaa!

      • kelpaa234

        onko tuo 30 tuntia sopimuksessa vai ylitunteja?


    • maatematiiik

      Edellisen kommentoijan sävy herättää epäilyksiä trollaamisesta, vaikka palkkauksen ja lomarahan osalta detaljit ovatkin kunnossa. Kunnollisesti hoidettu opetustyö yläkoulussa tai lukiossa ei tunnu kyllä monestakaan kevyeltä etenkään edellä mainitulla tuntimäärällä. Raskaudessa 4-5 opetustuntia vastaa kokonaista toimistotyöpäivää. Toki sitten on aloja, joilla on henkisesti ja fyysisesti raskaampaa kuin opetusalalla, mutta se onkin toinen tarina.

      Opettajan palkkaus on mielestäni sopiva, muttei kuitenkaan missään tapauksessa yläkanttiin. Esimerkiksi matemaattisten aineiden lehtorin palkan tulee olla vertailukelpoinen insinöörien ja diplomi-insinöörien keskipalkkojen kanssa. Alan vetovoiman säilyttäminen on tärkeää. Ei ole kenenkään etu, että tulevaisuutta päätyvät rakentamaan ne, jotka eivät muualle päässeet.

      • duunariyrittäjä1

        Niin, kyllähän DI:llä helposti viikkotunteja tulee 60 , eikä ylitöitä ole - kokonaispalkkaus. Läpi vuoden. Aina ei voi pitää lomia, vaan työnantaja maksaa lomapäivästä 50% työpäivän palkasta. Jos lomaa saa pitää, se on 4 1 viikkoa vuodessa.

        Opettaja 4000 e / kk, jossa töissä 24 h / viikko, lomia 10 viikkoa.
        Vuosipalkka 50 000 e / vuosi - johon tekee töitä 42 viikkoa x 24 h / viikko = 1008 tuntia eli palkka on 49,6 euroa / tuntia (brutto)

        DI : 5000 e / kk, jossa töissä 60 h / viikko, lomia 5 viikkoa
        Vuosipalkka 62 500 e / vuosi, johon tekee töitä 47 viikkoa * 60 h / viikko = 2820 tuntia eli palkka on 22,2 euroa / tunti (brutto).

        Tämä lisäksi verottaja muistaa DI:tä noin 3% korkeammalla veroprosentilla...

        Revi siitä.


      • duunariyrittäjä1
        duunariyrittäjä1 kirjoitti:

        Niin, kyllähän DI:llä helposti viikkotunteja tulee 60 , eikä ylitöitä ole - kokonaispalkkaus. Läpi vuoden. Aina ei voi pitää lomia, vaan työnantaja maksaa lomapäivästä 50% työpäivän palkasta. Jos lomaa saa pitää, se on 4 1 viikkoa vuodessa.

        Opettaja 4000 e / kk, jossa töissä 24 h / viikko, lomia 10 viikkoa.
        Vuosipalkka 50 000 e / vuosi - johon tekee töitä 42 viikkoa x 24 h / viikko = 1008 tuntia eli palkka on 49,6 euroa / tuntia (brutto)

        DI : 5000 e / kk, jossa töissä 60 h / viikko, lomia 5 viikkoa
        Vuosipalkka 62 500 e / vuosi, johon tekee töitä 47 viikkoa * 60 h / viikko = 2820 tuntia eli palkka on 22,2 euroa / tunti (brutto).

        Tämä lisäksi verottaja muistaa DI:tä noin 3% korkeammalla veroprosentilla...

        Revi siitä.

        Eli joko opettajan palkat pitää puolittaa tai DI:n palkat tuplata. Silti opettaja tienaa paremmin käytettyihin tunteihin nähden, mutta annetaan niille kermaperseille se anteeksi.


      • duunariyrittäjä1
        duunariyrittäjä1 kirjoitti:

        Niin, kyllähän DI:llä helposti viikkotunteja tulee 60 , eikä ylitöitä ole - kokonaispalkkaus. Läpi vuoden. Aina ei voi pitää lomia, vaan työnantaja maksaa lomapäivästä 50% työpäivän palkasta. Jos lomaa saa pitää, se on 4 1 viikkoa vuodessa.

        Opettaja 4000 e / kk, jossa töissä 24 h / viikko, lomia 10 viikkoa.
        Vuosipalkka 50 000 e / vuosi - johon tekee töitä 42 viikkoa x 24 h / viikko = 1008 tuntia eli palkka on 49,6 euroa / tuntia (brutto)

        DI : 5000 e / kk, jossa töissä 60 h / viikko, lomia 5 viikkoa
        Vuosipalkka 62 500 e / vuosi, johon tekee töitä 47 viikkoa * 60 h / viikko = 2820 tuntia eli palkka on 22,2 euroa / tunti (brutto).

        Tämä lisäksi verottaja muistaa DI:tä noin 3% korkeammalla veroprosentilla...

        Revi siitä.

        Jaa, miksikö tiedän. No velipoika ja hänen vaimonsa ovat juurikin tuollainen pari. DI matikanopettaja, ja todelliset työtunnit ovat nuo. Toki kumpikaan ei juuri eilen valmistunut, eli kokemusta on molemmilla suurinpiirtein samanverran ( -puolivuotta)

        Toki vastavalmistuneet ei noita tienaa kummassakaan tapauksessa.


      • duunariyrittäjä2
        duunariyrittäjä1 kirjoitti:

        Jaa, miksikö tiedän. No velipoika ja hänen vaimonsa ovat juurikin tuollainen pari. DI matikanopettaja, ja todelliset työtunnit ovat nuo. Toki kumpikaan ei juuri eilen valmistunut, eli kokemusta on molemmilla suurinpiirtein samanverran ( -puolivuotta)

        Toki vastavalmistuneet ei noita tienaa kummassakaan tapauksessa.

        Että kyllähän ne opettajan hommat kiinnostaa, vaikka palkka ois pienempikin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10536
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3013
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2829
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2127
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1626
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1418
    Aihe