Väärin koodatut / koodaamattomat AIS:it

Olen tässä kesälomalla ja toki aikaisemminkin tutkaillut AIS maaleja. Suomalaisillakin alkaa jo hieman olemaan, ruotsalaisilla toki paljon enemmän. Harmittavaa hommassa on se, että on enemmänkin sääntö, kuin poikkeus, että AIS koodaus on tehty väärin tai jätetty kokonaan tekemättä. Tietoihin on lisätty ainaostaan MMSI numero ja siinä kaikki. Onko kyseessä tietämättömyys vai tyypillienen suomalainen metsäläis ajattelutapa "minähän en muille mitään kerro". Huviveneisiin tarkoitetun AIS laitteenhan asiakas voi koodata itse. Laitteeseen pitää asettaa MMSI tunnus, jota ilman laite ei lähetä mitään. Laitteeseen tulee lisäksi koodata kutsutunnus (OG /OH jotain jotain jotain) aluksen nimi, alkuksen pituus ja leveys sekä GPS antennin sijainti ja tietenkin alustyyppi. (purjevene, moottorivene, hyvivene jne. Ne on esiasetettuja tietoja.

En tiedä onko kyseessä tietämättömyys vai tarkoitushakuisuus, mutta katsokaa nyt hyvät lähettävän AIS:in omistajat, että koodauksenne on oikein. Ellei homma itseltä taitu, pystyy sen asiantunteva jälleenmyyjä hoitamaan. Ainakin itse olen koodannut kaikki myymäni AIS:t valmiiksi, niin ei tule sitten sanomisia.

Koodaus kannattaa tehdä laakista oikein, etenkin sen MMSI:n kohdalla, koska sen vaihtaminen vaatii aina AIS:in toimittamisen maahantuojalle. Sitä ei voi itse vaihtaa.

26

386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+7

      Lähettävä AIS huviveneessä on suurta typeryyttä.

      • Kyse ei ole siitä, onko lähettävä AIS typeryyttä vai ei, kysymys on siitä, että ne vähäisetkin jotka on käytössä, on koodattu väärin. Minun mielestä lähettävä AIS järjestelmä on erittäin hyvä turvaväline ja se olisi hyvä olla tietyn kokoisissa - ja nopeuksisissa huviveneissäkin, jos ei nyt pakollinen, niin ainakin jossain määrin vaikka katsastussäännöissä suositeltu laite.


      • kysynpä vain
        vanhami kirjoitti:

        Kyse ei ole siitä, onko lähettävä AIS typeryyttä vai ei, kysymys on siitä, että ne vähäisetkin jotka on käytössä, on koodattu väärin. Minun mielestä lähettävä AIS järjestelmä on erittäin hyvä turvaväline ja se olisi hyvä olla tietyn kokoisissa - ja nopeuksisissa huviveneissäkin, jos ei nyt pakollinen, niin ainakin jossain määrin vaikka katsastussäännöissä suositeltu laite.

        Miksi noilla oikeastaan niin suurta väliä olisi?


    • jore6

      Kiva saada vahva milipide, onko perusteluja?

      • 15+7

        Ilmeisesti kysyit minulta, vaikka et vastannutkaan suoraan viestiini?
        Perusteluja:
        -huvialusten AIS-lähete tuottaa hyödytöntä informaatiotulvaa ja täysin tarpeettomia hälytyksiä vastaanottajille
        -huvialus pystyy useimmiten väistämään tai pysähtymään niin nopeasti, että hyvinkin huonossa näkyvyydessä näköhavainto riittää toimenpiteisiin
        -huvialus on hyvin harvon todella hengenvaarallinen uhka edes törmäystilanteessa toisille aluksille; tätä näkökulmaa ajatellen voisi ehkä pitää nopeita isoja moottoriveneitä poikkeuksena, joiden varustuksessa lähettävä AIS ehkä olisikin turvallisuutta parantava.

        Minä lähden siitä, että AIS:n varsinainen hyöty huviveneilijälle on tieto siitä, keiden alta kannattaa pysyä poissa ja miten se onnistuu. Ja lähden myös siitä, että fiksu huviveneilijä väistää aina kauppalaivoja eikä rupea jäpittämään oikeuksistaan. Tämän voi ja saa lukea siis niin, että minun mielestäni AIS:n olennainen hyöty huviveneiden suhteen on yksisuuntainen. Huviveneilijä hyötyy siitä, että saa tietoa itselleen vaarallisista aluksista, mutta huviveneilijän turvallisuuden kannalta ei ole kovin olennaista, näkevätkö isot laivat hänet, kunhan hän osaa itse toimia järkevästi.


    • jore6

      Olen samaa mieltä siitä, että informaation määrä kasvaa, muusta en ole ihan yhtä vakuuttunut.

      Mielestäni perusteena se, että huvivene ei aiheuta vahinkoa muille on omituinen. Huvivene aiheuttaa vahinkoa toiselle huviveneelle. Kauppalaivat tuskin valitsevat väistettävää kohdetta sillä perusteella kuinka paljon se voi aiheuttaa vahinkoa itselle - tosin voin olla väärässä.

      Huonossa näkyvyydessä eli käytännössä sumussa on paljon hyötyä siitä, että tietää ketä muita on liikenteessä. Jos ei olisi, tutkakin olisi turha.

      Lisäksi AIS viestien perusteella voi seurata missä esimerksi perheenjäsen menee ja onko kaiki niin kuin pitää.

      • 15+7

        Tuo omaisperustelu on minusta aika heikko. Sen turvallisuusefekti voidaan paremmin hoitaa sovituilla yhteydenottoajoilla. Sitäpaitsi AIS:n kautta se toimii vain, jos lähetin on sopivan lähellä Marinetrafficin käyttämää vastaanotinta.

        Mutta se ydinasia, jonka perustan osittain omaan kokemukseen sumussa ja sateessa kulkemisesta. Tärkeintä silloin on onnistua välttämään kauppalaivat, koska törmäyksessä niiden kanssa huvivene jää aina kakkoseksi. Ja toisaalta kauppalaivan koon vuoksi huviveneenkin voi olla myöhäistä yrittää pakoon enää siinä vaiheessa, kun kauppalaivan keula tulee näkyviin sumusta. Huviveneiden kesken asia on toinen:
        -törmäyskin on yleensä vähemmän tuhoisa
        -onnistuneeseen väistöön on ihan kohtalaiset mahdollisuudet, vaikka havaintoeteäisyys olisi parin veneenmitan luokkaa.

        tuo jälkimmäinen tietysti edellyttää, että on käytetty järkevää nopeutta eikä paahdettu 20 solmua. Järkevä nopeus on jossain 5 solmun seutuvilla.

        Juuri tuohon nopeusjuttuun liittyy se mainitsemani mahdollinen poikkeus. Joskus kuulee juttuja tyypeistä, jotka painaa sumussa plottterin ja ehkä tutkan varassa 20 solmua tai kovempaa. Sellaisen väistöön ei todellakaan aika riitä, jos se tulee näkyviin vasta parinkymmenen metrin päässä ja siksi kaahareilla voisi ehkä olla hyviäkin olla lähettävä AIS. Mutta purjeveneessä tai hitaassa moottoriveneessä se on minusta täysin hyödytön, tästä kannastani pidän kiinni.


    • Musta-Petteri

      Tiedättekö te että kauppa-aluksen saapuessa pitkän merimatkan jälkeen satamaan, lähettää kippari aina ennen luotsinkohtauspaikalle saapumista jonkun täkkärin etukannelle kurkkaamaan partaan yli ettei ankkureihin ole jäänyt kiinni esim. spinaakkereita tai muuta vastaavaa roinaa...

    • Tulimpa muuten tänään umpi sumussa kolme tuntia tulemaan. Ei olisi haitannut, että se 30kt vastaan tullut plaanaava vene olisi omannut sen AIS:in. Toki ehdimme hyvin väistää toisiamme, kun havaitsimme toisemme ajoissa. Samoin kun ne perässäni kolme muuta tullutta venettä. Joutavanpäiväisiähän nuo vehkeet on, tutkat ja AIS:it. Mennään sitte kartalla ja kompassilla ja jos on sumua niin jäädään maihin prkl.

      • 15+7

        Eli joko sumu ei ollut niin paha kuin annat ymmärtää tai sitten väittämäni riittävästä havaintoajasta ilman AIS:ia on tosi. Veikkaan kyllä, että todellisuudessa siellä ei ollut kovin tiukka sumu, näkyvyys lienee ollut kymmeniä metrejä ellei jopa satoja. Joka tapauksessa se 30 solmua on sumussa järjetön nopeus ja tuo tapaus putoaa siihen mainitsemaani mahdolliseen poikkeukseen.

        Vinkki lähettävän AIS:n omistajille: sammuttakaa se laite nyt edes ollessanne satamassa kiinni. Jos ovat ärsyttäviä ne joutavat hälytykset toisista purkkareista, niin vielä enemmän ärsyttää, kun selvästi näkee kyseessä olevan kaijassa olevan kapineen. Eilen välillä Onas-Hevossalmi taisi plotteri hermostua neljään kohteeseen ja kaikki olivat tiukasti laiturissa. Joukossa SAR-alukset Rautauoma ja Microlog.

        Voisi muuten kysyä samaa kuin tuolla ylempänä joku toinen: mitä väliä sillä oikeastaan on, miten tarkasti ne tiedot on koodattu? Sijainti, suunta ja nopeus ovat tärkeimmät, muut ovat aika vähäarvoisia.


      • lähettävä parempi
        15+7 kirjoitti:

        Eli joko sumu ei ollut niin paha kuin annat ymmärtää tai sitten väittämäni riittävästä havaintoajasta ilman AIS:ia on tosi. Veikkaan kyllä, että todellisuudessa siellä ei ollut kovin tiukka sumu, näkyvyys lienee ollut kymmeniä metrejä ellei jopa satoja. Joka tapauksessa se 30 solmua on sumussa järjetön nopeus ja tuo tapaus putoaa siihen mainitsemaani mahdolliseen poikkeukseen.

        Vinkki lähettävän AIS:n omistajille: sammuttakaa se laite nyt edes ollessanne satamassa kiinni. Jos ovat ärsyttäviä ne joutavat hälytykset toisista purkkareista, niin vielä enemmän ärsyttää, kun selvästi näkee kyseessä olevan kaijassa olevan kapineen. Eilen välillä Onas-Hevossalmi taisi plotteri hermostua neljään kohteeseen ja kaikki olivat tiukasti laiturissa. Joukossa SAR-alukset Rautauoma ja Microlog.

        Voisi muuten kysyä samaa kuin tuolla ylempänä joku toinen: mitä väliä sillä oikeastaan on, miten tarkasti ne tiedot on koodattu? Sijainti, suunta ja nopeus ovat tärkeimmät, muut ovat aika vähäarvoisia.

        Minulta menee pari sekuntia, kun laitan AIS-hälytykset pois päältä, enkä koe sitä suureksi ongelmaksi. Plotterin ruudulla ne silti ovat hyvin näkyvissä. Enkä ole minkäälaista informaatioähkyäkään niistä lähettävistä saanut. Enkä saisi, vaikka määrä moninkertaistuisi. Purjehtiessa lähettävien tiedoista on kyllä oikeaa hyötyä, nehän toimivat sääasemina lähiympäristössä. Ja vielä paremmin toimivat, jos koodaus on tehty oikein.


      • tää oli outo
        lähettävä parempi kirjoitti:

        Minulta menee pari sekuntia, kun laitan AIS-hälytykset pois päältä, enkä koe sitä suureksi ongelmaksi. Plotterin ruudulla ne silti ovat hyvin näkyvissä. Enkä ole minkäälaista informaatioähkyäkään niistä lähettävistä saanut. Enkä saisi, vaikka määrä moninkertaistuisi. Purjehtiessa lähettävien tiedoista on kyllä oikeaa hyötyä, nehän toimivat sääasemina lähiympäristössä. Ja vielä paremmin toimivat, jos koodaus on tehty oikein.

        Sääasemina? Miten niin, millä tavalla? Ja miten se koodaus asiaan vaikuttaa, ei ainakaan minun muistaakseni AIS-datassa tule mitään säätiedon tapaistakaan?


      • miten niin outo?
        tää oli outo kirjoitti:

        Sääasemina? Miten niin, millä tavalla? Ja miten se koodaus asiaan vaikuttaa, ei ainakaan minun muistaakseni AIS-datassa tule mitään säätiedon tapaistakaan?

        AIS kertoo millä nopeudella ja mihin suuntaan ollaan menossa. Yhdistettynä vielä veneen kokotietoihin se kertoo varsin paljon tuuliolosuhteista sen lähettävän AISin kohdalla.


      • 5+2
        miten niin outo? kirjoitti:

        AIS kertoo millä nopeudella ja mihin suuntaan ollaan menossa. Yhdistettynä vielä veneen kokotietoihin se kertoo varsin paljon tuuliolosuhteista sen lähettävän AISin kohdalla.

        Olettaen, että tiedät venemallin ja erityisesti, ajaako se koneella vai purjeilla. Ja ehkä tarvitsisi vielä tietää, miten hyvä purjeiden trimmaaja siellä on. Tosin en oikin ymmärrä, mitä hyötyä on tiedosta, miten jossain takavasemmalla kenties vielä jonkin saaren takana tuulee.


      • mieti...
        5+2 kirjoitti:

        Olettaen, että tiedät venemallin ja erityisesti, ajaako se koneella vai purjeilla. Ja ehkä tarvitsisi vielä tietää, miten hyvä purjeiden trimmaaja siellä on. Tosin en oikin ymmärrä, mitä hyötyä on tiedosta, miten jossain takavasemmalla kenties vielä jonkin saaren takana tuulee.

        Koneella ajamisen näkee heti silloin kun asialla on yleensä kiinnostavuutta, useimmin kryssillä ja erityisesti kevyen tuulen kryssillä. Ja kyllä, kyllä sekin on hyödynnettävä tieto, että takavasemmalla tuulee. Jos et sinä osaa noita tietoja käyttää hyväksesi, minä ja moni muu osaa.


    • "Voisi muuten kysyä samaa kuin tuolla ylempänä joku toinen: mitä väliä sillä oikeastaan on, miten tarkasti ne tiedot on koodattu? Sijainti, suunta ja nopeus ovat tärkeimmät, muut ovat aika vähäarvoisia."

      Esimerkiksi, on aika paljon kätevämpii huutaa VHF:llä aluksen nimeä kun alkaa vääntämään MMSI:itä sisään DSC puhelua varten.

      Ei kai sitä muulla nyt niin mitään väliä olekkaan. Kreikan malliin vaan eteenpäin, muutenkin tehdään vähän sinneppäin.

      • 15+7

        "Esimerkiksi, on aika paljon kätevämpii huutaa VHF:llä aluksen nimeä kun alkaa vääntämään MMSI:itä sisään DSC puhelua varten."

        Arkitodellisuuteen nähden kehno esimerkki. Mitä tarvetta huviveneilijällä on ruveta sen laivan kanssa kommunikeeraamaan, kunhan pysyttelee poissa tieltä itse?

        "Vähän sinnepäin" on muuten lähes aina ihan riittävää tarkkuutta. Suomalaisilla on vain jonkinlainen marxilais-luterilainen työmoraali yhdistettynä saksalaiseen byrokratiaan, tämmöinen yhdistelmä pistää välillä hinkkaamaan merkityksettömiä detaljeja. Vähän niinkuin veroilmoitukset ennen.


    • ongelma ?

      "En tiedä onko kyseessä tietämättömyys vai tarkoitushakuisuus, mutta katsokaa nyt hyvät lähettävän AIS:in omistajat, että koodauksenne on oikein."

      "Ei kai sitä muulla nyt niin mitään väliä olekkaan. Kreikan malliin vaan eteenpäin, muutenkin tehdään vähän sinneppäin."

      Aika vaatimattomia ovat sinunkin ongelmasi.

    • jore6

      Onhan se kivempi tietää tuleeko vastaan optari vai tankkeri. Vaikuttaa meinaan siihen, kuinka kaukaa kiertää.

      • ongelma?

        Tankkerin AIS on luultavasti oikein koodattu....


      • jore6
        ongelma? kirjoitti:

        Tankkerin AIS on luultavasti oikein koodattu....

        Luultavasti, Liberiassa on osaavaa porukkaa ;)
        Mä en edes tiedä missä Liberia on...

        (kohta joku katsoo ja kertoo käyneensä siellä)


      • 18+4
        ongelma? kirjoitti:

        Tankkerin AIS on luultavasti oikein koodattu....

        "No name" nimisiä laivoja seilaa meikäläisen Aissin mukaan Suomenlahdella melkoinen määrä. Näköhvainnon perusteella ruosteisia purtilioita vinkuintian mukava lippu persiissä tai sitten se raitalippu jossa Hollannin värit ovat menneet sekaisin...

        Mutta hyvä että jopa niissä AIS lähetteet lähevät, suunta ja nopeus näkyy.


      • 18+4
        18+4 kirjoitti:

        "No name" nimisiä laivoja seilaa meikäläisen Aissin mukaan Suomenlahdella melkoinen määrä. Näköhvainnon perusteella ruosteisia purtilioita vinkuintian mukava lippu persiissä tai sitten se raitalippu jossa Hollannin värit ovat menneet sekaisin...

        Mutta hyvä että jopa niissä AIS lähetteet lähevät, suunta ja nopeus näkyy.

        Piti vielä toteaman jotta ehkä koodauksessa on tapahtunut pikku moka, koska kiikarilla tutkittaessa isolla tekstillä näkyy putkihässäköiden seasta komentosillan alle maalattu laivan nimi, "No smoking!"


    • jore6

      Perhe oli jäädä purjeveneellään ison rahtilaivan alle sankassa sumussa Aspön saaren eteläpuolella lauantai-iltana.

      Ei tutkaa, ei AISia.
      Tunsi paikat, joten ei tarvinnut. Ehkä unohti missä kohtaa laivat liikkuivat

      • laite vai aivot?

        Se tärkein, mikä veneestä puuttui, ei ollut elektroniikka vaan harkintakyky! Vai miksikohän nuori perhe meni veneellään toikkaroimaan sumussa keskellä laivaväylää?


    • Uskon, että normaali järjellä varustetut ihmiset ovat onkineet tästä tarpeettoman tietotulvan seasta ne olennaisimmat tietohippuset jota ajoin takaa, joten voin vetäytyä rauhassa sivulle katsomaan, miten tilanne kehittyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      117
      9554
    2. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      168
      6082
    3. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      159
      5397
    4. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      30
      5368
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      54
      4315
    6. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      87
      3531
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      78
      3499
    8. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      2941
    9. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      122
      2911
    10. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

      Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      49
      2822
    Aihe