Hankala, mahdoton korjata

Aika vehje

Muutama maininta vielä Renault Kangoo merkkisestä vm.1998 pikkukorjauksista, tälläisistä, mitkä tienpäällä tuosta vaan pitäisi helposti onnistua. Takavalon vaihto, kotelo kiini kahdella pitkällä muoviholkilla, jotka sisältä ruuvattavissa, itse kotelo on niin moniaaltoinen, pientä koteloa täynnä, että todella hyvä ammattipiirtäjä pitää olla, että sellaisen paperille piirtää, kotelo ei mene suoraan paikalleen, huonosilmäiselle aika hankala laitettava, puhumattakaan, jos ensikerran ja huonossa valossa alkaa kylmässä räntäsateessa takavaloa vaihtamaan, tulee mieleen miksei voisi paremmin asiaa suunitella, onko se aivan mahdotonta, kyllä se on tämän renun osalta ainakin. Laturin hihna, ahtaassa paikassa, lukitus ruuvia ei saa auki, kerran vaihtanut sen, toisella kertaa ei enää onnistu, ei saa työkalua kiini, kun ja kun, kokeile ite. Kävin starttimoottorin uusimassa, korjaamolla, aika tavalla sai purkaa, ennenkiin sai vaihdettua, kyllä siinä kokenut ammattimieskin hieman hiljaa kirosi, reilu kaksi sataa euroa maksoi tämä hupi. Akun irrottaminen ei ihan tuosta vain onnistu, saati sen takaisin laitto, pitää olla pitkä holkki, hyvät silmät ja hermot, voi jos holkki irtoaa ja tippuu ties minne. Ihan ensikertalainen ei saa eden konepeltiä auki, jos erehtuu edestä yeittämään, kiva on korjata kun konepelti on tiellä, vai onko kiva? Renkaan vaihto, tunkki. sivukolot, joihin runkko kiinitetään, ei sovellu tämä talvioloihin, kun jäätä paikat täynnä, ei saa tunkkia siihen mihin suunitellusti pitäisi, kesällä tietenkin ja Ranskassa onnistuu. Voi, voi mitä kaikkea sitä onkaan, isoista renun vioista en jaksa tälläkertaa kertoa.

14

339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DGC

      Tästä voisi päätellä että suunnittelu ei ole ainakaan tasalaatuista, vuoden 2002 Cliossa ainakin mainitut startti, takavalot ja moniurahihna ovat melko helposti käsillä ja konepeltikin aukeaa sinne minne olettaakin. Kyllä se joskus pikkuvolvon kanssa ottikin päähän. Moniurahihnan kiristin on aika veikeä kapistus ja aiheutti vähän ihmetystä mutta sitten kun tajusin miten se toimii, se näytti enemmänkin nerokkaalta.

      Oikeastaan tähän mennessä ei ole Clion sisuksista vielä tullut sellaista vehjettä vastaan minkä huollettavuutta olisi tullut kiroiltua. Ei voi sanoa että se olisi viaton auto, mutta se on pakko sanoa että moneen muuhun kapistukseen verrattuna se on erittäinkin helppo korjata. Tämä asia tuli minulle vähän yllätyksenä, olin asennoitunut Rellua ostaessa vähän silleen että tämän kanssa sitten palaa remonteissa aikaa ja hermoja, mutta toisin kävi. Ja räntäsadehan on kaikkein inspiroivin autonkorjauskeli. Pukeutumiskysymys.

      No, vertailukohtana olikin Kangoo. Enpä ole tutustunut.

      • Olet oikeassa

        että pukeutumiskysymys ja tietenkin asenne vähän kaikkeen pitää olla kunnossa, jotta jaksaa hermojen palaamatta. Voihan tosin siellä räntäsateessa muutenkin ulkoilla ja katsella luontoa vaikka missä, niin teenkin, koska sen suuntaisia harrasteita jne. Pitäisi oikeasti alkaa oikein korjaamaan kaikenlaista romurautaa kun alkaa alkutalvesta hyytävät rännät puhaltamaan, niin saisi harjoitusta psyykkiseen kestokykyyn, tosin se on erilaista, jos tien sivussa matkalla joutuu ängertämään yht äkkiä, siinä Ranskalaiset saavat kuulla kunniansa.


    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

      Oikeastaan kun miettii minkälaista on kun jossain haastavassa säässä tai tilanteessa korjaat renaultia niin mieti näin! Ajattele miten eeppinen muisto siitä jää ja on mukava rupatella tuommoisista auton rappaushetkistä vaikka kaverien kanssa abc:llä munkki kahveilla. Taitaa nykyään olla aika moni muukin auto hankalasti korjattavissa kun vuosimalli menee karvan verran yli 2000! Esimerkiksi avaappa volkswagenin konepelti sielä ei näy muuta kuin koko konehuoneen täyttävä musta muovilaatikko eikait se siinäkään oo herkkua tutkia missä voi olla auton vika kun et näe mitään ainut mikä näkyy on öljytikku että se siitä pelkästään renaultin vaikeudesta korjailla.

      • Hyvää on,,,,,,

        nykyään se, että mikään ei enää ole vaikeata, kaikki on vain haastavaa.


      • Sghb v nmh
        Hyvää on,,,,,, kirjoitti:

        nykyään se, että mikään ei enää ole vaikeata, kaikki on vain haastavaa.

        Läväytän tässä aivopierut pientareelle; rellut ne sopisi oivasti uusavuttomien tutkielmien kohteiksi. Oletteko muuten koskaan pienenä katsoneet mitä jokin esine on syönyt? Vanhat lokinpaskalla väritetyt postkangoot sopisi hyvin siihen. Korille olisi muuta käyttöä , kutn kanala.


      • Lapsena 1965
        Sghb v nmh kirjoitti:

        Läväytän tässä aivopierut pientareelle; rellut ne sopisi oivasti uusavuttomien tutkielmien kohteiksi. Oletteko muuten koskaan pienenä katsoneet mitä jokin esine on syönyt? Vanhat lokinpaskalla väritetyt postkangoot sopisi hyvin siihen. Korille olisi muuta käyttöä , kutn kanala.

        Tuli purettua monenlaista romua, radioita, pattereita, 1-kamera, oispa silloin joku tuonut renun, nyt ei enää kiinosta katsoa mitä on sisällä, no sen tietää että renun sisällä on vain renua, huonoa semmoista.


    • uuttta tilalle !

      - se on kertakäyttö- tuote, ei ole tarkoitus korjata, vaan ajaa se n. 100 000 km ja sitten suosiolla romuttaa !!!!

      • DGC

        No ei nyt ihan 100 000km, minä ajoin 78000. Enkä romuttanut, vaan vaihdoin jakopään palikat ennen talven pakkasia vaikka kilsat eivät olleetkaan ihan vielä täynnä. Itse, omilla työkaluilla ja kerrostalon parkkipaikalla. Ja kuten jo taisin heinäkuussa vihjatakin, aika helposti.

        Kun sitä nyt sanotaan että jotkut autot ovat vaikeita korjata niin kertokaapas nyt sitten ihan erikseen, mikä auto on sitten helppo? Älkääkä mainitko niitä autoja joita ei tarvitse korjata vaan nimenomaan helposti korjattavia.


      • Sellaiset
        DGC kirjoitti:

        No ei nyt ihan 100 000km, minä ajoin 78000. Enkä romuttanut, vaan vaihdoin jakopään palikat ennen talven pakkasia vaikka kilsat eivät olleetkaan ihan vielä täynnä. Itse, omilla työkaluilla ja kerrostalon parkkipaikalla. Ja kuten jo taisin heinäkuussa vihjatakin, aika helposti.

        Kun sitä nyt sanotaan että jotkut autot ovat vaikeita korjata niin kertokaapas nyt sitten ihan erikseen, mikä auto on sitten helppo? Älkääkä mainitko niitä autoja joita ei tarvitse korjata vaan nimenomaan helposti korjattavia.

        joista saa ruuvit ja mutterit helposti irti ja tavallisilla, yleisillä työkaluilla, vaikeus tulee siitä kun on mahdotonta jokin irroittaa juuri edel. mainitun syyn vuoksi. Esim. öljynvaihto Kangooseen -98 pitää olla neliön muotoinen avain, ei ole itselläni, ei naapurilla, ostaa pitää tai tehdä itse tai se ikkuna koukku, jos on ei ole. Lisäksi kys. romuun järjetön pieni öljynsuodatin, juuri ja juuri saa kiristettyä, pääty ranskalainen kaiketi. Samaten akun irrjoitus, kiinitys,mekanismi, miksi sellainen? Laturinhihnan lukitus mutteri aivan onneton, ei saa auki, kädet verillä ja rikki kun ahtaassa paikassa sitä yrittää avata onnistumatta kun ei saa työkalua kiini. Starttimoottori ei ihan nopeast vaihdettavissa. Renkaan vaihto talvella tien reunalla, tunkkia ei saa paikoilleen ja rengaskin on jos on alkuperäisessä paikassa niin auton pohjassa, aikamoista ruuvaamista ja jään hakkaamista. Hauskaa sitähän se on eihän siinä mitään, onneksi tälläiset hauskuudet ovat vain muisto enää.


      • DGC
        Sellaiset kirjoitti:

        joista saa ruuvit ja mutterit helposti irti ja tavallisilla, yleisillä työkaluilla, vaikeus tulee siitä kun on mahdotonta jokin irroittaa juuri edel. mainitun syyn vuoksi. Esim. öljynvaihto Kangooseen -98 pitää olla neliön muotoinen avain, ei ole itselläni, ei naapurilla, ostaa pitää tai tehdä itse tai se ikkuna koukku, jos on ei ole. Lisäksi kys. romuun järjetön pieni öljynsuodatin, juuri ja juuri saa kiristettyä, pääty ranskalainen kaiketi. Samaten akun irrjoitus, kiinitys,mekanismi, miksi sellainen? Laturinhihnan lukitus mutteri aivan onneton, ei saa auki, kädet verillä ja rikki kun ahtaassa paikassa sitä yrittää avata onnistumatta kun ei saa työkalua kiini. Starttimoottori ei ihan nopeast vaihdettavissa. Renkaan vaihto talvella tien reunalla, tunkkia ei saa paikoilleen ja rengaskin on jos on alkuperäisessä paikassa niin auton pohjassa, aikamoista ruuvaamista ja jään hakkaamista. Hauskaa sitähän se on eihän siinä mitään, onneksi tälläiset hauskuudet ovat vain muisto enää.

        Tiedoksi että Torxit ovat tavallisia, yleisiä työkaluja 2000-luvulla. Omaa työkaluvalikoimaa saa myös päivittää sen mukaan mitä vehkietä niillä aikoo korjata. Jos sitä neliöhylsyä öljyproppua varten ei viitsi ostaa niin avaa se sitten sillä ikkunankahvalla ja jos ei voima riitä, niin laita jakoavain vääntövarreksi. Öljynsuodatin kiristetään kuitenkin vain käsitiukkuuteen ja vähän vähempikin riittää, miten pieni sen oikein pitää olla jos siitä ei saa kunnon otetta. Ja tarkasta se vararengas useammin ettei ole juuttuneena sitten kun sitä tarvitset. Laadukkaksi ei voi autoa kehua jos sitä pitää koko ajan korjata, siinä olet oikeassa. Mutta tuosta korjaamisen vaikeudesta voin sanoa vain että tyhmyydestä sakotetaan. Elä sen kanssa sitten.


      • jjjffjlökjlölköi
        Sellaiset kirjoitti:

        joista saa ruuvit ja mutterit helposti irti ja tavallisilla, yleisillä työkaluilla, vaikeus tulee siitä kun on mahdotonta jokin irroittaa juuri edel. mainitun syyn vuoksi. Esim. öljynvaihto Kangooseen -98 pitää olla neliön muotoinen avain, ei ole itselläni, ei naapurilla, ostaa pitää tai tehdä itse tai se ikkuna koukku, jos on ei ole. Lisäksi kys. romuun järjetön pieni öljynsuodatin, juuri ja juuri saa kiristettyä, pääty ranskalainen kaiketi. Samaten akun irrjoitus, kiinitys,mekanismi, miksi sellainen? Laturinhihnan lukitus mutteri aivan onneton, ei saa auki, kädet verillä ja rikki kun ahtaassa paikassa sitä yrittää avata onnistumatta kun ei saa työkalua kiini. Starttimoottori ei ihan nopeast vaihdettavissa. Renkaan vaihto talvella tien reunalla, tunkkia ei saa paikoilleen ja rengaskin on jos on alkuperäisessä paikassa niin auton pohjassa, aikamoista ruuvaamista ja jään hakkaamista. Hauskaa sitähän se on eihän siinä mitään, onneksi tälläiset hauskuudet ovat vain muisto enää.

        Niin no, joihinkin kulkupeleihin riittää työkaluiksi vain ilmastointiteippi ja rautalankaa. Kuten sinun Sukisukiin. Eihän siinä toki ole juuri mitään, mitä edes voisi korjata. Ainoastaan lesta ja kaksi pientä pyörää. Lestan saa teipillä kuntoon ja pyörät voi kiinnittää rautalangalla. Kannattaa vaan pysyä Sukisukin ratissa, eikun ohjaustangossa. Autot on sulle liian teknisiä vehkeitä...


    • Rellu 4ever

      Urpot härmäläiset ihmettelivät 10 vuotta sitten Rellujen Torx-kantaisia ruuveja että milläs nämä avataan. No torx-kärkisellä avaimella tietenkin. Ja sen nelikulmaisen öljypropun avaimen voi ostaa tarvikeliikkeesta noin kolmella eurolla.

      Kuka enää ostaa muita kuin torx- tai kuusiokantaisia ruuveja? En minä ainakaan? Muutama kuisti, laituri yms. on tullut rakennettua täytyy sanoa että naulat sekä ura- ja ristikantaruuvit ovat historiaa.

      Noihin laturi- ja muihn ongelmiin en ota kantaa kun en ole sellaisiin koskaan Rellun kanssa törmännyt. Ja jos niitä tulee niin haalariapinathan ne hoitaa kun vähän maksaa vaivanpalkkaa.

    • Mitä muuta?

      sillä neliskulmaisella avaimella voi avata? kyllä asia on niin, että öljyproppu pitää saada auki vaikka jakoavaimella, sellainen kanta että lenkkiavain siihen sopii, lenkki 17 esim. kuten järki autoissa. Ei mitään hölmöjen uppokanta ruuveja, työntäkää ne vaikka sinne mihin ei aurinko paista eikä kuu kumota, tämä on mielipiteeni.

      • 2+17

        Kyllä renuilu on kallista. Kuukaudessa osiin menee aika paljon vuositasoa en uskalla edes laskea. Konkurssissa olisin jos joutuisin käyttämään oikein pajalla enkä itse osaisi vaihtaa renuissa olevia valeon ja boscin osia . Jos kaikki ajais civicillä ja accordilla, autovaraosaliikkeiden ovensaranoita ei tarvitsisi voidella ollenkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe