Kysymys

Tuikkunen,

Kumpi mahtaa olla yleisempää se että synnytyksessä tulee repeämiä vai sitten että ei tule??

7

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Magge00

      Juuri kävin itse pelkopolilla juttelemassa kätilön kanssa tulevasta synnytyksestä ja sanoi, että melkein kaikille varsinkin ensisynnyttäjille tulee repeämiä ja usein joudutaan leikkaamaan lisää tilaa lapselle yms. Yksi kaverini synnytti jouluna ja kun kävimme lasta katsomassa kotona tämä kaverini sanoi, ettei pysty istumaan ja vessassa käyminen on helvettiä tikkien takia; seisoi koko kahvitteluajan.

    • Oikeasti?

      Onko todella niin että enemmin tulee repeämiä kun että ei?
      Olen aina luullut toisin..
      Itselle ei tullut kun jotain sisäisiä nirhaumia, taitaa sitten olla löysemmät paikat vai:)

    • uwei

      Ensimmäisellä kerralla tuli pieni repeämä häpyhuuleen johon tuli pari tikkiä. Muilla kerroilla ei mitään. Tuo ensimmäinenkään ei vaikeuttanut istumista. Toisaalta siskoltani on molemilla kerroilla leikattu lisää tilaa (en muista miksi sitä kutsutaan).

      • Rohkeutta !!!

        Synnytin itse paripäivää sitten.
        Tämä oli toinen lapsi.
        Kyllä kätilöt pääosin osaa hahmottaa etukäteen tarviiko välilihaa leikata.
        Mulla tarvi ekalla kerralla.
        Onhan se tietty kipeä,mutta istumalla renkaan päällä ja hoitamalla ohjeiden mukaan paranee kuitenkin suht nopeasti!
        Eli ei ne " anna revetä" mikäli pienikin viite siitä etukäteen ..
        No nyt sit synnytyksessä ei näyttänyt tarvetta olevan .tyttö syntyikin nopeasti kunhan alkuun päästiin..
        Tutki ponnistusvaiheen jälkeen paikat ja pieni repeämä löytyi.tutki ja arpoi hetken siinä laitetaanko 1tikki vai ei.
        Onneksi ei! :)
        Mulla ainakin kaikki o.k tuolla alhaalla (uskoisin ,että jos tikki olis tullut ois kiipeämää)..

        Muistakaa sellainen ( itse olen todella ylpeä,että voitin kivut ja töihin itseni ponnistuksessa juurikin ajatellen sitä,että säästän soi ä itseäni ja vauvaani kun en anna pitkittyä) ,että kuunnelkaa kätilöä! Kyllähän se pään ulos työntö sattu (ei kaikilla),mutta kun ulos se nyt pitää jokatapauksessa saada.niin jos menee rohkeasti kätilön ohjeiden mukaan ja jatkaa sen hetken kun on pahimmillaan .kaikista vähiten jälkiseuraamuksia .

        Minun kohdalla tämä ainakin päti..viimeksi meni kuukausi,että pääsin lenkille..tänään aion lähteä kunhan kotiin päästään!

        Joten tsemppiä kaikille koitokseen!! Sattuuhan se,mutta ottakaa ohjeet vastaan.älkää pqnikoiko ja pyytäkää lääkettä! Niitä on tarjolla:)
        Henk.kohtaisesti en ymmärrä " luomuhömpötystä" synnytyksessä..miksi?? Kun turhaan vaan vie kaikki voimat ja mahdollisesti pitkittää vauvankin tietä maailmaan.
        Ajatus hyvä olla " urhea äiti" mutta onko kuitenkin myös vauvan etu,että molemmat saa tilanteen pois mahd.nopeasti ja kivuttomasti.niin päästään viettämään nopeiten ihanaa vierihoitoaikaa :)


      • Itse en..
        Rohkeutta !!! kirjoitti:

        Synnytin itse paripäivää sitten.
        Tämä oli toinen lapsi.
        Kyllä kätilöt pääosin osaa hahmottaa etukäteen tarviiko välilihaa leikata.
        Mulla tarvi ekalla kerralla.
        Onhan se tietty kipeä,mutta istumalla renkaan päällä ja hoitamalla ohjeiden mukaan paranee kuitenkin suht nopeasti!
        Eli ei ne " anna revetä" mikäli pienikin viite siitä etukäteen ..
        No nyt sit synnytyksessä ei näyttänyt tarvetta olevan .tyttö syntyikin nopeasti kunhan alkuun päästiin..
        Tutki ponnistusvaiheen jälkeen paikat ja pieni repeämä löytyi.tutki ja arpoi hetken siinä laitetaanko 1tikki vai ei.
        Onneksi ei! :)
        Mulla ainakin kaikki o.k tuolla alhaalla (uskoisin ,että jos tikki olis tullut ois kiipeämää)..

        Muistakaa sellainen ( itse olen todella ylpeä,että voitin kivut ja töihin itseni ponnistuksessa juurikin ajatellen sitä,että säästän soi ä itseäni ja vauvaani kun en anna pitkittyä) ,että kuunnelkaa kätilöä! Kyllähän se pään ulos työntö sattu (ei kaikilla),mutta kun ulos se nyt pitää jokatapauksessa saada.niin jos menee rohkeasti kätilön ohjeiden mukaan ja jatkaa sen hetken kun on pahimmillaan .kaikista vähiten jälkiseuraamuksia .

        Minun kohdalla tämä ainakin päti..viimeksi meni kuukausi,että pääsin lenkille..tänään aion lähteä kunhan kotiin päästään!

        Joten tsemppiä kaikille koitokseen!! Sattuuhan se,mutta ottakaa ohjeet vastaan.älkää pqnikoiko ja pyytäkää lääkettä! Niitä on tarjolla:)
        Henk.kohtaisesti en ymmärrä " luomuhömpötystä" synnytyksessä..miksi?? Kun turhaan vaan vie kaikki voimat ja mahdollisesti pitkittää vauvankin tietä maailmaan.
        Ajatus hyvä olla " urhea äiti" mutta onko kuitenkin myös vauvan etu,että molemmat saa tilanteen pois mahd.nopeasti ja kivuttomasti.niin päästään viettämään nopeiten ihanaa vierihoitoaikaa :)

        ymmärrä miksi pitäisi ottaa kipulääkitystä jos ilmankin pärjää, ja vauvakin säästyy lääkkeiden vaikutuksilta. Ja mielummin ottaisin myös repeämän kuin episiotomian.

        Makuasioita, onneksi jokainen saa itse valita.


      • ei epparia koskaaaan
        Itse en.. kirjoitti:

        ymmärrä miksi pitäisi ottaa kipulääkitystä jos ilmankin pärjää, ja vauvakin säästyy lääkkeiden vaikutuksilta. Ja mielummin ottaisin myös repeämän kuin episiotomian.

        Makuasioita, onneksi jokainen saa itse valita.

        Samoin, kyllä minäkin mieluummin "ottaisin" repeämän kuin epparin.

        Minulla on 2 lasta, ja repeämät tuli molemmissa synnytyksissä. Ekassa ekan asteen, toisessa toisen asteen repeämä. Pystyin heti synnytyksen jälkeen istumaan, kipuja ei ollut, paranin nopeasti.

        Molempien synnytysten jälkeen kanssani oli samassa huoneessa äidit, joilta oli leikattu väliliha. Yölläkin soittivat kelloa, että tarvis kipulääkettä. Istuivat renkaan päällä, valittivat kokoajan, kuinka on alakerta kipeä, että ei enää ikinä epparia, seuraavalla kerralla saa revetä jos on revetäkseen!

        Repeämä on luonnollinen, epparissa leikataan halki kaikki lihassyyt. Ja toiseksi; eppari ei aina estä repeytymistä, päinvastoin. On tutkittu, että eppari lisää riskiä kolmannen asteen repeämiseen ja peräsuolen vaurioitumiseen.


    • ............

      Mulle ei tullut repeämiä eikä tehty episiotomiaa ja ensisynnyttäjä olin. Kätilö sanoi että on harvinaista että ensisynnyttäjälle ei tule mitään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe