361 tkm ajettu diesel avensis nykii. Tarkemmin sanottuna lämpimänä ja alemmilla kierroksilla. Kun kierroksia about 3000, toimii auto normaalisti eli auto suorastaa kiihdyttää rajusti. Mikä mahtaisi olla ongelmana?
Toyota Avensis 2003 Diesel nykii
21
6313
Vastaukset
- ---
Ensiksi tarkistaisin onko polttoainelinjastossa ilmavuotoja. Ellei ole, nykimisen aiheuttaa ruiskutussuuttimet ja/tai -pumppu. Suuttimet n 500 e/kpl ja pumppu 1500 e työt.
- Guy69-
Tiedätkö onko nuo tehdaskunnostetut osat kelvollisia; esim. osasuoralla? Pumpun hinta 800 eur ja suuttimen hinta 300 eur/kpl.
- oliskohan syytä
tarkistaa ensin tuon EGR-venttiilin vai mikä lie se Toyotassa onkaan, toiminta ennen kuin lähdet kalliita suuttimia ja pumppuja ostamaan. Jos lähtee hyvin käyntiin kylmänä eikä tyhjäkäynti ole ontuvaa, suuttimissa tuskin on suurempaa vikaa. Kaikki anturit, jotka vaikuttavat moottoriohjaukseen, kannattaisi testerillä tsekata.
- Guy69-
Jos tulee merkittävämpää remonttia, harkitsen vakavasti vaihtomoottoria. Auto lähtee hyvin käyntiin ja mielestäni moottorin ollessa kylmänä tuota ongelmaa ei ole. Auto käy moitteettomasti tyhjäkäyntiä ja tyhjäkäynnillä ongelmaa ei esiinny.
- Guy69-
Vielä kysymys vian selvityksestä: tuo suutin- tai pumppuvika; saako Toyota sen jotenkin mitattua vai pitääkö purkaa ja selvittää sitä kautta vai meneekö vain arvailuksi, mikä vikana.
- älä hötkyile
autossasi on jokin anturi paskana, vie ammattihuoltoon. Testeri näyttää, missä vika.
- Guy69-
älä hötkyile kirjoitti:
autossasi on jokin anturi paskana, vie ammattihuoltoon. Testeri näyttää, missä vika.
Vantaan diesel-asennus ei löytänyt vikaa eikä vikakoodinluvusta ollut mitään hyötyä. Hankala homma tietty kun vika ei ole jatkuva.
- ---
Suuttimissa on ns korjausarvot, jotka voi mitata, jopa Toyota-huollossa, paitsi takuuaikana. Toyotan dieseleissä vuotavat suuttimet ovat yleinen vika. Aikaisemmin Toyotan käyttämistä Denson suuttimista sanottiin että tehdas ei korjaa suuttimia, eikä valmista korjaussarjoja. Nykyään korjattuja kaupitaan, mutta eos kenen valmistajan vaihto-osilla.
Luulen että vaihtomoottori ei korjaa ongelmaa. Moottori on moottorilohko kansi. Suuttimet ovat polttoaineijärjestelmää, joka on tavallaan apulaitteistoa.
Vie diesel-huoltoon vian paikallistamiseksi. Diesel-huolloissa osataan enemmän kuin Toyota-puljuissa. Diesel-huoltojen bisnes on vianhaku ja korjaus. Tosin ei ka9ikkia vikoja ei aina löydetä edes dieselhuolloissa. Oma ex VAGgine nyki tasanopeudella niin että hampaista meinasi paikat irrota, mutta dieselhuolto ei löytänyt vikaa. Vaihdoin uuteen Bensa-Tojotaan, joka sekin alkoi nykiä 10 tkm jälkeen. Useimmiten ei nyi, mitta aina silloin tällöin nykii. - Guy69-
--- kirjoitti:
Suuttimissa on ns korjausarvot, jotka voi mitata, jopa Toyota-huollossa, paitsi takuuaikana. Toyotan dieseleissä vuotavat suuttimet ovat yleinen vika. Aikaisemmin Toyotan käyttämistä Denson suuttimista sanottiin että tehdas ei korjaa suuttimia, eikä valmista korjaussarjoja. Nykyään korjattuja kaupitaan, mutta eos kenen valmistajan vaihto-osilla.
Luulen että vaihtomoottori ei korjaa ongelmaa. Moottori on moottorilohko kansi. Suuttimet ovat polttoaineijärjestelmää, joka on tavallaan apulaitteistoa.
Vie diesel-huoltoon vian paikallistamiseksi. Diesel-huolloissa osataan enemmän kuin Toyota-puljuissa. Diesel-huoltojen bisnes on vianhaku ja korjaus. Tosin ei ka9ikkia vikoja ei aina löydetä edes dieselhuolloissa. Oma ex VAGgine nyki tasanopeudella niin että hampaista meinasi paikat irrota, mutta dieselhuolto ei löytänyt vikaa. Vaihdoin uuteen Bensa-Tojotaan, joka sekin alkoi nykiä 10 tkm jälkeen. Useimmiten ei nyi, mitta aina silloin tällöin nykii.Ainakin petyin Vantaan Diesel-asennukseen. Edes noista suuttimista eivät osanneet sanoa mitään.
- ---
Guy69- kirjoitti:
Ainakin petyin Vantaan Diesel-asennukseen. Edes noista suuttimista eivät osanneet sanoa mitään.
Vaikea tilanne, mutta dieslien viat ovat hankalia selvittää. Jopa aikana jolloin ruiskutuspumput olivat yksinomaa mekaanisia. Ilmvavuodon löytäminen vaati useampia käyntejä.
Omassa ex vaggineessa (AHU-moottori) nykimisen syynä saattoi olla pumpun määränsäätimen sähköjohtojen katkeaminen. Samaa vikaa on ollut muillakin.
Tilanteeseessasi ei voi oikein muuta kuin kuullostella tuttavia ja yrittää löytää osaavampi dieselhuolto. Pumpun ja suuttimien vaihtaminen "varmuuden vuoksi" tulee kalliiksi. - Guy69-
--- kirjoitti:
Vaikea tilanne, mutta dieslien viat ovat hankalia selvittää. Jopa aikana jolloin ruiskutuspumput olivat yksinomaa mekaanisia. Ilmvavuodon löytäminen vaati useampia käyntejä.
Omassa ex vaggineessa (AHU-moottori) nykimisen syynä saattoi olla pumpun määränsäätimen sähköjohtojen katkeaminen. Samaa vikaa on ollut muillakin.
Tilanteeseessasi ei voi oikein muuta kuin kuullostella tuttavia ja yrittää löytää osaavampi dieselhuolto. Pumpun ja suuttimien vaihtaminen "varmuuden vuoksi" tulee kalliiksi.Juu. Paskempi homma. Auto on viiden tonnin arvoinen, mutten siitä halua kyllä luopua; mainio auto kaiken kaikkiaan. Nykyään tuntuu sille, että vikoja osataan todeta vain tietokoneen avulla ja kun ei ole uusinta teknologiaa edustava auto, niin ollaan täysin hukassa. Niin ja tietenkin veloitetaan erikseen vikakoodien luennasta vajaa satku ja täydeltä ajalta tunnit (100 euroa/h).
- ---
Guy69- kirjoitti:
Juu. Paskempi homma. Auto on viiden tonnin arvoinen, mutten siitä halua kyllä luopua; mainio auto kaiken kaikkiaan. Nykyään tuntuu sille, että vikoja osataan todeta vain tietokoneen avulla ja kun ei ole uusinta teknologiaa edustava auto, niin ollaan täysin hukassa. Niin ja tietenkin veloitetaan erikseen vikakoodien luennasta vajaa satku ja täydeltä ajalta tunnit (100 euroa/h).
Täysin samaa mieltä. Osaavan, asiantuntevan ja viitseliään korjauspalvelun saaminen alkaa olla liki mahdotonta. Itse ostan enää vain uusia autoja ja ajan ne loppuun, tai jos vakavampaa vikaa on odotettavissa, vaihdan uuteen ennen kuin joudun korjauttamaan kallista vikaa.
Ennen elektroniikka-aikaa autot kestivät käyttöä paremmin. 1980-luvun dieselit ovat ikiliikkujia merkistä riippumatta. Pellit loppuivat ennen kuin muu auto. - ---
--- kirjoitti:
Suuttimissa on ns korjausarvot, jotka voi mitata, jopa Toyota-huollossa, paitsi takuuaikana. Toyotan dieseleissä vuotavat suuttimet ovat yleinen vika. Aikaisemmin Toyotan käyttämistä Denson suuttimista sanottiin että tehdas ei korjaa suuttimia, eikä valmista korjaussarjoja. Nykyään korjattuja kaupitaan, mutta eos kenen valmistajan vaihto-osilla.
Luulen että vaihtomoottori ei korjaa ongelmaa. Moottori on moottorilohko kansi. Suuttimet ovat polttoaineijärjestelmää, joka on tavallaan apulaitteistoa.
Vie diesel-huoltoon vian paikallistamiseksi. Diesel-huolloissa osataan enemmän kuin Toyota-puljuissa. Diesel-huoltojen bisnes on vianhaku ja korjaus. Tosin ei ka9ikkia vikoja ei aina löydetä edes dieselhuolloissa. Oma ex VAGgine nyki tasanopeudella niin että hampaista meinasi paikat irrota, mutta dieselhuolto ei löytänyt vikaa. Vaihdoin uuteen Bensa-Tojotaan, joka sekin alkoi nykiä 10 tkm jälkeen. Useimmiten ei nyi, mitta aina silloin tällöin nykii.Haha, omasta bensa-toyotasta löytyi ilmavuoto. Tarkistelin antureiden sähköliittimien kiinnityksiä konepellin alta ja kokeilin kädellä ovatko kaikki osat kiinni asianmukaisesti. En löytänyt mitään epäilyttävää. Kun työkalut olivat siinä käden ulottuvilla, kokeilin tiukata ilmapuhdistinkotelolta kaasuläppäkotelolle johtavan kumiputken klemmareita. Klemmarit kiristyivät vajaan kierroksen verran. En ajatellut klemmarin olleen varsinaisesti löysässä. Yllättäen ajossa saatoin todeta moottorin käytöksen tasoittuneen huomattavasti. Poissa oli nykiminen kiihdyttäessä ja vääntöä oli tullut lisää. On aivan ilmeistä että klemmari oli ollut löysässä ja imuilmaputken liitoksesta oli päässyt vuotamaan ilmaa, joka oli laihentanut seosta. Olipa halpa, helppo ja nopea korjaus.
- Autoprofessori
Kone loppuunajettu.
- Guy69-
Annoin vkl hanaa avelle ja toistaiseksi ei nykimistä ole esiintynyt. Torstaille on varattuna aika Tojolle. Jos nyt kuitenkaan toistaiseksi ei nykimistäkään ilmene, ei taida olla järkeä viedä autoakaan huoltoon, jos ne ei saa vikaa esille. Osaako joku muuten suositella hyvää diesel-korjaamoa pk-seudulla?
- Guy69-
Saas nährä kuin käy. Tänään vein auton toyotalla tsekattavaksi. Sovittiin, että pari kolme tuntia etsivät vikaa ja soittavat jos löytävät jotain ja ennenkuin aletaan korjaamaan. No iltaan mennessä ei soittoa kuulunut. Menin paikan päälle, autoa ei löydy mistään. No lopulta löytyi korjaamosta; olivat kuulemma tilanneet egr-venttiilin. Ja tästä ei siis ole sovittu. Kaiken lisäksi työnjohtaja epäili, että vika ei ole egd-venttiilissä, koska veto palautuu, kun kierrokset nousee.
Autoilussa ei vituta mikään niinkuin paska asiantuntematon merkkihuolto.- ---
Normihommaa. Ehkä yleisin suomessa esitetty valhe on kun minkä tahansa alan liikkeessä myyjä lupaa soittaa ja ilmoittaa asiakkaalle jotain mistä on sovittu. Enemmän kuin 9/10 soitosta jää soittamatta.
Opettavatkohan ne jo ammattikoulussa autonasentajaopiskelijoita arvaamaan vikojen aiheuttajia? Toyota-huolloissa dieselien käytiongelmille ei osata tehdä muuta kuin vaihtaa EGR-venttiiliä. Tuttavalla ollut käyntiongelmia toyota-dieslinsä kanssa takuuajoista lähtien. Ongelmia ei ole saatu koskaan korjattua ja nyt auton arvo alkaa olla jo uuden mopon tasolla.
Itse aikanaan tulppasin TDI:stä EGR-venttiilin sokealla laipalla. Käynti tai moottorin käytös, kulutus tai suorituskyky eivät muuttuneet mitenkään. Egrin lisäksi vaihdoin kaikki anturit ja suodattimet, mutta eipä nekään vaikuttaneet alun perin viallista ilmamassamittaria lukuunottamatta.
Oman bensa-toyon käynti muuttui vajaa viikko takaperin huomattavasti paljon sivistyneenpään suuntaan kun sattumalta ruuveja kiristellessäni tulin tukkineeksi imuilmaputken ilmavuodon. Pienen pieni ilmavuoto näkyy saavan aikaan niin ison muutoksen moottorin väännössä ja käynnin tasaisuudessa, että eipä uskoisi ellei ole itse kokenut. Moottori tuntuu jälleen 1,6:lta ja viitonen on taas ohitusvaihde.
- Guy69-
No niin. EGR uusittu; hintaa vaihtoauton kanssa 620 egee. Ilmeisesti esitin mielipiteeni touhusta riittävän voimakkaasti, kun töitä vain 1 h. Toistaiseksi ei ole nykinyt; aika näyttää.
- --**
EGR venttiilin vois myös jatkossa puhdistaa karstoista. Tulee halvemmaksi ko uuden ostaminen. Puhdistuksessa menee n.15min. ja sen voi tehdä kuka tahansa kellä avaimet pysyy kourassa.
- --**
niin ja TUNTI egr:n vaihtoon?!? Voin vaihtaa sen 10 min seuraavalla kerralla. :)
- Guy69-
--** kirjoitti:
niin ja TUNTI egr:n vaihtoon?!? Voin vaihtaa sen 10 min seuraavalla kerralla. :)
Siis vian selvitys egr vaihto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k354313- 552975
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut462888- 302653
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3402631Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82585- 382229
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t541985Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461683- 1411527