Tontinreunakivikoon kuivan paikan kasveja vai kivikkokasveja ?

Aika noviisi

Yritän löytää kuivaan paikkaan kasveja. Paikka on lievästi kivikkoinen (ei kalliota ihan lähellä pintaa) ja sitä voi,jos luovuus riittäisi, muokata monen näköiseksi. Kuiva paikka se kuitenkin on enkä halua sitä väkisin muuttaa ihan toisenlaiseksi. Syvää muhevaa multaa siinä ei ole, mutta sitä voi lisätä. Paikka on pikemminkin savihiekkainen. Maksaruohot ilmeisesti kävisivät, mutta haluaisin vähän erikoisempaakin. En edes tiedä kuivan paikan kasvien koko kirjoa.
Onko joku neilikkalaji kenties sellainen tai kenties pallosipulit ?
Entä sipulikukat yleensä ? Tykkään kovasti iriksistä alkukesällä ja väreistä yleensäkin joskin haluan noudattaa luonnonmukaisuuttakin.

Olen yrittänyt löytää erästä kerran muussa yhteydessä huomioimaani matalaa keltaisena kukkivaa pehkoa, joka kestää kuivuutta hyvin. Sen nimi tai näkö viittasi jotenkin hirvenjuureen, mutta se oli vain noin 10-20 senttiseksi kasvava.
Nyt en löydä sitä mistään googlaamalla, kun johtolangat on kateissa.

Toinen kuivan paikan kasvi, josta toivoisin kokemuksia, jos joku tuntee, on törmäkatkero. Onko se sama kuin Alpen Enzia ?? Onko kellään sitä ?
Luin, että jos ei ole luminen talvi, se pitää suojata. Miten ? Havuja päälle vai mitä ?
Saatan olla ihan hakoteillä valintoja miettiessäni, joten kaikki lajivinkit ja ohjeet on tervetulleita !

6

328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • runsauden pula?

      Sammalleimu,hopeähärkki,ristikit,ajuruohot,ketoneilikka,laukkaneilikka,kissankäpälä,alppitähti....pikkusipuli kukat varmaan onnistuu,jos kevät kosteutta riittää,esim.itsellä ison koivun ympärillä kituvassa nurmikossa kasvaa hyvin lumikellot,posliinihyasintti,kevättähdet ja idänsinililja.
      Paikkahan on aurinkoinen?

      • Aika noviisi

        Joo, paikka on avoin, aurinkoinen. Runsauden pula taitaa tulla todellakin.
        Tutkin vinkkejäsi, ilahduin niistä WOW, ei itse oikein osaa löytää sopivia, vaikka kuinka googlaisi ja lainaisi puutarhakirjoja joita on meidän kirjastossa tosi vähän.
        Olen vähän vanhanakainen, tykkään tutkia kirjoja.
        Alue on arvioni mukaan noin 80 neliötä josta vajaa puolet on erikokoisia kiviä, mikä on kiva, ettei ole tylsän tasainen.
        Eli kivettömälle alueelle voisi laittaa paljon kukkasipuleita ?
        Olen katellut netistä kuvia alppipiikkiputkesta, joku korkeampikin kasvi vois tuoda vaihtelua maisemaan. Se on omalla tavallaaan kaunis kuvissa, mutta mahtaako olla luonnossa ? Kuvat voi olla niin muokattuja, että todellisuus on ihan toinen.
        Isot lilat jättipallosipulikukat on mahtavia (kuvissa vaan olen nähnyt), niitäkin mietin. Sekä korkeaa että matalaa kasvia ettei tulos olisi ihan lätty !!


      • runsauden pula?
        Aika noviisi kirjoitti:

        Joo, paikka on avoin, aurinkoinen. Runsauden pula taitaa tulla todellakin.
        Tutkin vinkkejäsi, ilahduin niistä WOW, ei itse oikein osaa löytää sopivia, vaikka kuinka googlaisi ja lainaisi puutarhakirjoja joita on meidän kirjastossa tosi vähän.
        Olen vähän vanhanakainen, tykkään tutkia kirjoja.
        Alue on arvioni mukaan noin 80 neliötä josta vajaa puolet on erikokoisia kiviä, mikä on kiva, ettei ole tylsän tasainen.
        Eli kivettömälle alueelle voisi laittaa paljon kukkasipuleita ?
        Olen katellut netistä kuvia alppipiikkiputkesta, joku korkeampikin kasvi vois tuoda vaihtelua maisemaan. Se on omalla tavallaaan kaunis kuvissa, mutta mahtaako olla luonnossa ? Kuvat voi olla niin muokattuja, että todellisuus on ihan toinen.
        Isot lilat jättipallosipulikukat on mahtavia (kuvissa vaan olen nähnyt), niitäkin mietin. Sekä korkeaa että matalaa kasvia ettei tulos olisi ihan lätty !!

        Alppipiikkiputki on upea kasvi.Vaatii enemmän multaa,kuin matalat kivikkokasvit,mutta jos ei kallio pinnassa,voihan löytyä sopiva paikka.Ja lisätähän voi kompostia tai multaa.
        Tarkoitatko ukkolaukkoja?Nekin tarvitsevat aika syvän istutuspaikan,sipuli on kuitenkin sen verran iso,mutta sama konsti kuin alppipiikkiputkelle.Kesällä lehdet kuihtuvat,joten joku kasvi pitäisi olla peittämässä aluetta.Minulla kasvaa kuunliljojen välissä,mutta paikka on puolivarjossa.
        Kurjenpolvissa on myös aurinkoisen paikan kasveja,esim.verikurjenpolvi,se voisi sopia yhteen ukkolaukan kanssa,kukkii vasta heinäkuulla.


    • eikukaanjaksavastaa?

      Aika aktiivisesti olen nyt keksittynyt vain tähän yhteen kuivaan paikkaan tontilla,
      koska keskittymiseni riittää juuri ja juuri siihen. Kun on liikaa miettimistä, ratkaisitavat ongelmat kannattaa jakaa osiin ja työstä yhtä kerrallaan. Heilimöivillä puskilla tarkotin koristeheiniä. Niitä ei taida juuri kukaan harrastaa ? Vai ?
      Sitten tein kokeellisen pölhön teon, kaivoin pietaryrttiä ojanpenkoista juurineen yhden kottikärrylllisen savimaahan, jos jokunen pärjää, niinhyvä..Jos moni lähtee alkuun, voin kehitellä niittenki avula kokonaisutta. Se muuttaa vähän suunnitelmia., mutta stimuloi mielikuvitusani. Tervetuloa vaan muutokse ja kaikki kokeilut. Tulen kokeilemaan joka ainutta ehdottomaanne kukkaa johonkin paikkaan. En hylkää yhtäkään, mutta jossain vaiheessa, mutta jossain vaiheessa kokonaisuus täytyy selketyä harmoniseksi. E i liikaa, eikä liian vähän kasveja, Haluaisin löytää 2-3, kooltaan tai väriltään hallitsevaa kasvia/väriä/ja miettiä siitä eteenpäin harmonista sovellusta muita lisäämällä.
      Suuret on suunnitelmat ?! Hahah !Joo, päätä huimaa kyllä, mutta kaikkea voi muuttaa, toivottavasti ei paljon tarvitsisi.
      Mitä olis mukavia koristeheinän tupsuja ?
      Ja tärkeä kysymys: Jos istutan saviselle pellolle paljon sipulikukkia ja muutakin jotain, niin entäs, kun sipulikukat on kukkineet. Ne saanevat kuihtua paikalleen keräämään voimia sipuliinsa seuraavaa vuotta, mutta niitä ruskistuvia varsia halua katsoa lopunkesää. Mitä voi istuttaa tilalle peittämään lakastuvat sipulikukat ?

    • entä jos...?

      Kun alue on noinki iso, eikä kokonaan kivinen, osittain savimaata, oletko ajatellut mahdollisuutta ottaa siitä jonkun sopivan osan hyötykäyttöön ? Voisi tehdä vaikka 3-4 pientä kohopenkkiä ja kasvattaa jotakin kesäsyötävää ? Tarkoituksenmukaisuus on aina kaunista, ettei ole vaan joku joutopaikka, joka on "pakko koristella".
      Salaattia on kiva olla aina saatavailla omasta penkistä jne. Ei tarvitse aloittaa monimutkaisista. Mansikantaimet lähtevät helposti kasvamaan. Porkkanoita on helppo kylvää. Yrttejä voi istuttaa vaikka pikkutaimina, ne rehottuvat.
      On olemassa (Biolan) Savimaan paranne, jota voisi laittaa hyötykasvialueelle. Jollainhan maata olisi muheutettava, mutta ei se ole suuri vaiva, jos pienen kasvimaan laittaa.

    • Heinä sara nata

      On lukuisia kasveja, jotka sopivat kyseisiin olosuhteisiin. Myöskin olosuhteita voi jonkun verran muuttaa, siirrellä kiviä, tehdä vähän syvempiä istutuspaikkoja esimerkiksi kivien koloon ja muokata maaperää sopivammaksi pieniltä plänteiltä, lisäämällä vaikka tuota Savimaan parannetta tai pelkkää hiekkaa enemään.
      Ei tarvitse suuren suurta tehdä.
      "Heittämällä" vaan !
      Niin tein itse.
      Valitsin kuivan paikan ja kivikko-olosuhteiden mukaan:
      Heiniä, saroja natoja. Heinät, sarat, natat ovat yksinkertaisuudessaaa valtavan kauniita ja mitä soveliaimpia kuiviin paikkoihin, mutta ne ovat lähes täysin "boikotissa", tuskin kukaan ottaa niitä huomioon.
      Halutaan vain äkkiä "loistelias pikapuutarha", "tuttu TV:stä" joka puolelle, melkein väkisin, vaikka paikka, maaperä ja maisema "huutaisivat" toisenlaisia kasveja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe