kissojen hemmottelu piloillekko?

pikkulan

monet kissanomistajakaverini aina jaksaa valittaa siitä kuinka teen kissoistani nirsoja ja kuinka mun pitäisi totuttaa niitä myös halpisruokaan ja kotiruokaan.
ostan siis laadukkaita märkäruokia, jotka nyt sattuvat olemaan kalliimpia kuin whiskasit sun muut. myös raksuja on aina tarjolla, mutta niitä ei juurikaan syödä ja tämäkin on kuulemma väärin ja minun pitäisi vähentää märkäruuan antamista jotta tottuvat myös kuivaruokintaan. ja kun mainitsin raksupussin maksavan parikymppiä minulle suositeltiin markettiraksuja kun ovat parin euron hintaisia ja kyllä maistuvat heidän kissoilleen oikein hyvin ja eihän kissa sentään osaa katsoa hintalappua. no en minäkään sitä hintaa katso, vaan tuoteselostetta!
mutta miksi? mitä se heitä haittaa, että käytän paljon rahaa kissojeni ruokaan. eivätkä kissani ole nirsoja, syövät useaa laatua märkäruokaa ja kaikki naaman eteen laitetut lihatkin on aina syöty. onko jollakin samanlaisia kokemuksia? en minäkään heitä ala "valaisemaan" ruokajutuissa, omat ovat kissansa eikä minulla ole oikeutta siihen puuttua.... pakko oli täällä avautua, kukaan ei tunnu ymmärtävän ns. liioiteltua kissahömpötystäni.

35

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kissaimmeinen aina

      Juu kuule on tuttua! Isäni jaksoi pitkään valittaa että mitä hiton järkeä tilata netistä ruokaa kissoille kun marketistakin saa. Muutenkin kuulen jatkuvasti päivittelyä miten paljon pistän rahaa kissoihin ja erityisesti ruokaan. Ei mitään järkeä, ne ovat kuitenkin vain kissoja. Eläinlääkäriin on turha viedä kun kyllä vaiva kuin vaiva paranee aikanaan itsestään. Kerran toinen kissani oli selvästi kipeä, ei syönyt koko päivänä, oli apaattinen ja kuumeisen tuntuinen. Vein tietty kissan eläinlääkäriin niin tuttuni alkoi heti valittamaan miten turha reissu se oli, "No ei ihmisetkää mee heti lääkärii jos ei ruoka maistu ja on vähä flunssane olo!" Juu no ei varmaan mutta ihminen yleensä osaa itse määrittää milloin on niin sairas olo että tarvitsee lääkäriä ja ihmisille ei varsinaisesti ole vaarallista olla syömättä päivä tai pari,siinä kun kissalle saattaa jo tulla sisäelimille vaurioita.
      Monesti kuulen myös sitä kun omat elukkani ovat rotukissoja niin sen takia saavat erikoisruokaa eivätkä ulkoile vapaasti. "Noi on tollasia erikoiskisuja, ei ne voi mennä ulos keskenään ja ne tarvii tollasta erikoisruokaa". Kohta ostan sen maatiaisen ja se saa yhtälailla hyvää ruokaa ja ulkoilee vain valvotusti!
      Yksi tuttu taas sanoi että hän haluaa sitten sellaisen kissan joka pärjää yksin pihalla kun hän on allerginen niin ei voisi pitää kissoja jatkuvasti sisällä joten tälläiset erikoiskissat eivät hänelle sovi. Hohhoijaa..

    • 7+19

      Ihan oikein teet kun syötät vähän laadukkaampaa apetta! Antaa muiden tehdä miten haluavat, jos niitä ei kissansa hyvinvointi kiinnosta.

    • meilläkin kissat syövät kallista ruokaa :) ovat sen arvoisia

    • asiaa puhuvat

      Kaverisi ovat ihan oikeassa. Monet kissanomistajat ostavat kissalleen ravinnon eläinkaupasta, vaikka samantasoista ruokaa saa marketeista paljon halvemmalla. Ei se kallis hinta ruokaa tee paremmaksi ja niitä tuoteselosteita harvat kunnolla ymmärtävät.

      Ehkä kaverisi ovat lukeneet Kuluttajalehdessä julkaistun kissanruokavertailun, jossa monet marketeissa myytävät ruokamerkit osoittautuivat eläinkaupan ruokien veroisiksi.

      • titityyy....

        Kyllä ne tuoteselosteet ovat aivan ymmärrettävissä. Jos ei lemmikkinsä ruoan sisältöä ymmärrä, on velvollisuus ottaa asiasta selvää.

        Minusta vakuuttavimmat puheenvuorot tässä ruokakeskustelussa ovat esittäneet ne, jotka lähtevät liikkeelle siitä oletuksesta, että kissan ihanteellisin ravinto on hiiri, ja jos ei ole mahdollista syöttää hiiriä niin sitten pitäisi syöttää tuotteita, jotka muistuttavat hiirtä koostumukseltaan.

        Ja aina löytyy joku, joka sanoo: "mut kyllä mun kissat eli 20 vuotta markettiruoalla". Mitä sitten? Ei objektiivinen tieto perustu yksittäisiin kokemuksiin.


      • tietoa on saatavilla
        titityyy.... kirjoitti:

        Kyllä ne tuoteselosteet ovat aivan ymmärrettävissä. Jos ei lemmikkinsä ruoan sisältöä ymmärrä, on velvollisuus ottaa asiasta selvää.

        Minusta vakuuttavimmat puheenvuorot tässä ruokakeskustelussa ovat esittäneet ne, jotka lähtevät liikkeelle siitä oletuksesta, että kissan ihanteellisin ravinto on hiiri, ja jos ei ole mahdollista syöttää hiiriä niin sitten pitäisi syöttää tuotteita, jotka muistuttavat hiirtä koostumukseltaan.

        Ja aina löytyy joku, joka sanoo: "mut kyllä mun kissat eli 20 vuotta markettiruoalla". Mitä sitten? Ei objektiivinen tieto perustu yksittäisiin kokemuksiin.

        Eivät ne näytä olevan. Varsinkin marketruokien vastustajilla ymmärrys näyttää valitettavan usein olevan kovin puutteellista. Siinä olen samaa mieltä, että on velvollisuus asiat selvittää. Loppuisi se ikuiselta tuntuva marketruokien haukkuminen.

        Hiiri on kissalle ihanteellista ravintoa. Onneksi vieläkin on valtavat määrät kissoja, jotka saavat pyydystää osan ravinnostaan itse.

        Kuten jo mainitsein, ravintoasioissa ei tarvitse luottaa mutu-tuntumaan. Asiaa on tieteellisesti tutkittu.


      • 15+13
        tietoa on saatavilla kirjoitti:

        Eivät ne näytä olevan. Varsinkin marketruokien vastustajilla ymmärrys näyttää valitettavan usein olevan kovin puutteellista. Siinä olen samaa mieltä, että on velvollisuus asiat selvittää. Loppuisi se ikuiselta tuntuva marketruokien haukkuminen.

        Hiiri on kissalle ihanteellista ravintoa. Onneksi vieläkin on valtavat määrät kissoja, jotka saavat pyydystää osan ravinnostaan itse.

        Kuten jo mainitsein, ravintoasioissa ei tarvitse luottaa mutu-tuntumaan. Asiaa on tieteellisesti tutkittu.

        Tämä on taas se sama tyyppi joka puolustelee markettiruokaa jonkun hikisen tutkimuksen perusteella ja ostaa latzia vaan sen takia että se on helppo napata hyllystä.

        Totta, hiiret ovat kissalle parasta ruokaa. Kaikilla vaan ei ole mahdollisuus pyydystää hiiriä, joten luonnonmukaista ruokintaa on hyvä jäljitellä itse. Lähikaupan viljaa ja väriaineita sisältävä kakka on kaukana luomusta.

        Ja edelleen se tutkimut oli tehty vuonna 2008. Nykyään on tutkimuksia että viljaa sisältävät ruuat ovat kissojen terveydelle haitallista.


    • pieleen meni

      Mikä tekee tutkimuksesta "hikisen"? Annas kun arvaan, se etteivät tutkimuksen tulokset olleet mieleisiäsi. :)

      Minä puolustan marketruokia faktoihin perustuen. Asiaa on siis puolueettoman tahon toimesta tutkittu. Marketruokien vastustajat sen sijaan perustavat käsityksensä omiin luuloihinsa.

      Hiiret meillä kissan pääasiallinen ravinto on. Ei ole paljon ruokakippoihin kajottu kevään jälkeen.

      • 8+9

        Miksi et lue itse niitä purkkien tuoteselostuksia? Mikä siinä on vaikeaa jos osaa lukea ja vähän käyttää maalaisjärkeä? Jos on tehty tutkimus, että irtokarkit ovat terveellisiä ja niitä voi huoletta syödä ruuaksi niin varmasti menet ostamaan irttareita päivälliseksi.

        Ei kannata sokeasti luottaa siihen mitä netissä/lehdissä sanotaan... Trolli mikä trolli.


      • 8+9
        8+9 kirjoitti:

        Miksi et lue itse niitä purkkien tuoteselostuksia? Mikä siinä on vaikeaa jos osaa lukea ja vähän käyttää maalaisjärkeä? Jos on tehty tutkimus, että irtokarkit ovat terveellisiä ja niitä voi huoletta syödä ruuaksi niin varmasti menet ostamaan irttareita päivälliseksi.

        Ei kannata sokeasti luottaa siihen mitä netissä/lehdissä sanotaan... Trolli mikä trolli.

        Ja lisäyksenä vielä, että kerropa nyt miksei luonnonmukaista ruokintaa voi itse jäljitellä? Koska se on vaikeaa? Vie aikaa? Vie rahaa? Vai miksi? Kyse siis kissoista jotka eivät voi saalistaa itse.


      • ihme sekoilua
        8+9 kirjoitti:

        Miksi et lue itse niitä purkkien tuoteselostuksia? Mikä siinä on vaikeaa jos osaa lukea ja vähän käyttää maalaisjärkeä? Jos on tehty tutkimus, että irtokarkit ovat terveellisiä ja niitä voi huoletta syödä ruuaksi niin varmasti menet ostamaan irttareita päivälliseksi.

        Ei kannata sokeasti luottaa siihen mitä netissä/lehdissä sanotaan... Trolli mikä trolli.

        Voisit tuon jatkuvan trollaamisen sijasta koittaa sivistynyttä keskustelua.

        Tietenkin lähdekritiikki on oltava. Siksi en kovin paljon painoarvoa tekstillesi laita, koska väheksyt puolueettoman tahon tekemää tutkimusta. Tuo idioottimainen vertaus irtokarkkeihin osoittaa, miten heikoilla jäillä olet.


      • näin on näppylät

        Täysin samaa mieltä! Itsekkin ostan aina kissanruuat lähikaupasta, yleensä whiskasia tai shebaa. Joskus käyn myös lidlissä koska siellä on halpaa ruokaa!
        Minua ei kiinnosta mitä ruuat pitävät sisällään koska kissahan syö periaatteessa mitä vaan.. Ja luotan tuohon tutkimukseen sata prosenttisesti niin mitä sitä turhaan sisällysluetteloa alkaa lukemaan!! Siellähän se lukee että kaikista parhainta ruokaa löytyy lähikaupasta :))
        Kissani on pysynyt aina terveenä. Pari kertaa sillä on ollut ripuli mutta se on mennyt ohi ajallaan! Nyt se on alkanut vähän rapsuttelemaan korviaan niin ajattelin kokeilla tuota latzia kun se niin hyvä ruoka on. Sillä varmasti paranee! Pakkauskin on niin hellyttävän näköinen

        Hiiriäkö? Hyh, nehän haisevat ihan kamalalle kun vähän aikaa mädäntyvät!! Ei ikinä semmoisia. Onneksi minulla on sisäkissoja. Eivätkä ne varmasti edes koskisi hiiriin jos semmoisen eteen saisivat. Ovat niin tottuneet parhaimpaan ;)


    • 8+6

      Kannattaa ehkä ennemmin uskoa omia silmiään ja lukea se pakkausseloste kuin mitään valmiiksi maksettua tutkimusta.

      • jopas oli syytös

        Kannattaisi tuon lapsellisen provoilun sijasta pysyä totuudessa.

        Kuka maksoi, kenelle ja mitä? ;Melkoinen väite, josta voisi nostaa syytteen esittäjää vastaan. Kyseinen taho on äärimmäisen tarkka testien puolueettomuudesta, kuten alla olevasta linkistä selviää.

        http://www.kuluttaja.fi/testit/nain-testit-on-tehty


      • ei näin
        jopas oli syytös kirjoitti:

        Kannattaisi tuon lapsellisen provoilun sijasta pysyä totuudessa.

        Kuka maksoi, kenelle ja mitä? ;Melkoinen väite, josta voisi nostaa syytteen esittäjää vastaan. Kyseinen taho on äärimmäisen tarkka testien puolueettomuudesta, kuten alla olevasta linkistä selviää.

        http://www.kuluttaja.fi/testit/nain-testit-on-tehty

        ^Palautetta laitettu että tekisivät uuden päivitetyn tutkimuksen tälle vuosisadalle. Miksi kerätä tietoa 5 vuotta vanhasta tekstistä, kun joka vuosi tulee ilmi uusia faktoja?


      • vai niin
        ei näin kirjoitti:

        ^Palautetta laitettu että tekisivät uuden päivitetyn tutkimuksen tälle vuosisadalle. Miksi kerätä tietoa 5 vuotta vanhasta tekstistä, kun joka vuosi tulee ilmi uusia faktoja?

        Laitas esimerkkejä niistä faktoista, joita on tullut esiin tuon tutkimuksen jälkeen?


    • threeam

      Ei tuon provoilijan kanssa voi keskustella, kun ei edes yksinkertaisiin kysymyksiin voi vastata. Keskitytäänpä siis itse aiheeseen.

      Aloittaja, olet ihan oikeassa. Kaverisi tekevät miten tekevät, tee sinä paremmin.

    • 4+6

      Helppohan sitä on luvata yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista.

    • faktaa tässä
      • 16+11

        No kyllä tuossa tutkimuksessa näyttäisi olevan top3 juuri ne eläinkaupan ruuat ja markettiruuista suurin osa viimisempänä.
        Kuivaruuista ei edes olla vertailtu niitä laadukkaampia merkkejä. Tosin tuohon aikaan ei varmaan mitään Applawsia vielä ollut, joten siksi olisi hyvä tehdä uusi testi nykypäivän ruuista.
        Loppujen lopuksi se on ihan kuluttajasta kiinni, haluaako mennä mainonnan orjana vai ajatella omalla järjellään, ja syöttää LIHANsyöjälle sitä optimaalista ravintoa.

        Marketista toki saa hyvää kissanruokaa, eli broilerin fileitä. Vaikka pakkauksessa ei sitä söpöä kissankuvaa olekaan. Kissa on lihansyöjä, se lukee kaikkialla netissä. Miksi siis ei syöttäisi lihaa?


      • tietoa on
        16+11 kirjoitti:

        No kyllä tuossa tutkimuksessa näyttäisi olevan top3 juuri ne eläinkaupan ruuat ja markettiruuista suurin osa viimisempänä.
        Kuivaruuista ei edes olla vertailtu niitä laadukkaampia merkkejä. Tosin tuohon aikaan ei varmaan mitään Applawsia vielä ollut, joten siksi olisi hyvä tehdä uusi testi nykypäivän ruuista.
        Loppujen lopuksi se on ihan kuluttajasta kiinni, haluaako mennä mainonnan orjana vai ajatella omalla järjellään, ja syöttää LIHANsyöjälle sitä optimaalista ravintoa.

        Marketista toki saa hyvää kissanruokaa, eli broilerin fileitä. Vaikka pakkauksessa ei sitä söpöä kissankuvaa olekaan. Kissa on lihansyöjä, se lukee kaikkialla netissä. Miksi siis ei syöttäisi lihaa?

        Kyllä siellä melko moni marketruoka sai täydet pisteet ravintosisällöstä ja oli testin kärkipäässä. Marketista saa siis hyvälaatuista kissan valmisruokaa, toisin kuin täällä usein väitetään.

        Mainonnan orjana ei kannata mennä, koska on saatavissa tutkittua tietoa. Oma järki ei näytä olevan kovin hyvä väline, koska selkeitä tutkimustuloksia vastaan jaksetaan vängätä vuosikausia.


      • 6+15
        tietoa on kirjoitti:

        Kyllä siellä melko moni marketruoka sai täydet pisteet ravintosisällöstä ja oli testin kärkipäässä. Marketista saa siis hyvälaatuista kissan valmisruokaa, toisin kuin täällä usein väitetään.

        Mainonnan orjana ei kannata mennä, koska on saatavissa tutkittua tietoa. Oma järki ei näytä olevan kovin hyvä väline, koska selkeitä tutkimustuloksia vastaan jaksetaan vängätä vuosikausia.

        On olemassa laihdutuspillereitä, jotka "tutkitusti" auttavat laihtumaan. Väärin, ei auta. Jos auttaisi niin maailmalla ei mitään muuta laihdutukseen liittyvää olisi.

        Tutkimuksen mukaan yökukkujat saivat päättelykyvystä suuremmat pisteet kuin tavallisesti nukkuvat. Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että valvotun yön jälkeen ei tosiaankaan tehdä mitään päättelytehtäviä ainakaan selvällä järjellä.

        Tutkimuksessa yksi väitetään, että rintaliiveistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Tutkimuksessa kaksi taas sanotaan, että rintaliiveistä on paljon hyötyjä.

        Ei siis kannata luottaa sokeasti tutkimuksiin, joita tehdään koko ajan lisää ja tulokset muuttuvat joka vuosi. Jos kaikki tekisivät tutkimustulosten mukaan, niin mitä tapahtuisi järjenkäytölle? Kyllä se on ihan fakta että järkeä tässä maailmassa tarvitaan.

        Alkaa jo kyllästyttää tämä provoilijoille vastailu mutta ei kai tässä parempaakaan tekemistä ole. Kaikille ei vaan mene se järki edes takomalla päähän vaan pitää uskoa sitä mitä muut ihmiset tuputtavat.


      • moonlil

        Jos viitsisit lukemaan tarkemmin kyseisen testin (kyseessä ei ole tutkimus) arvioinnin lähtökohdat, ymmärtäisit miksei se ihan täysin pidä paikkansa.

        "Valmisruokien ravintosisältö tutkittiin mittaamalla riittävä ravintoaineiden saanti."

        Tässä ravintosisällön "paremmuuden" määrittämisen kriteerinä oli siis vain tiettyjen aineiden määrä ruuassa. Tässä ei siis ollenkaan huomioitu sitä, että kaikki marketin raksut ja valtaosa märkäruoasta sisältää viljaa, sokeria ja muita kissalle haitallisia aineita. Missään ei myöskään ole kirjoitettu auki sitä, mitkä olivat kyseisiä mitattavia aineita (tämä tulisi aina mainita!) ja mitä tasoa on pidetty kissalle sopivana (paljonko tulisi olla sinkkiä, niasiinia, foolihappoa jne).

        Tämä testi on vähän sama kuin toteaisi mäkkärin hampurilaisen olevan hyvää ravintoa, kun se sisältää jopa 30g proteiinia!


      • moonlil
        moonlil kirjoitti:

        Jos viitsisit lukemaan tarkemmin kyseisen testin (kyseessä ei ole tutkimus) arvioinnin lähtökohdat, ymmärtäisit miksei se ihan täysin pidä paikkansa.

        "Valmisruokien ravintosisältö tutkittiin mittaamalla riittävä ravintoaineiden saanti."

        Tässä ravintosisällön "paremmuuden" määrittämisen kriteerinä oli siis vain tiettyjen aineiden määrä ruuassa. Tässä ei siis ollenkaan huomioitu sitä, että kaikki marketin raksut ja valtaosa märkäruoasta sisältää viljaa, sokeria ja muita kissalle haitallisia aineita. Missään ei myöskään ole kirjoitettu auki sitä, mitkä olivat kyseisiä mitattavia aineita (tämä tulisi aina mainita!) ja mitä tasoa on pidetty kissalle sopivana (paljonko tulisi olla sinkkiä, niasiinia, foolihappoa jne).

        Tämä testi on vähän sama kuin toteaisi mäkkärin hampurilaisen olevan hyvää ravintoa, kun se sisältää jopa 30g proteiinia!

        Löytyihän sieltä nuo testatut ravintoarvot! Jee!


      • jopas meni
        6+15 kirjoitti:

        On olemassa laihdutuspillereitä, jotka "tutkitusti" auttavat laihtumaan. Väärin, ei auta. Jos auttaisi niin maailmalla ei mitään muuta laihdutukseen liittyvää olisi.

        Tutkimuksen mukaan yökukkujat saivat päättelykyvystä suuremmat pisteet kuin tavallisesti nukkuvat. Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että valvotun yön jälkeen ei tosiaankaan tehdä mitään päättelytehtäviä ainakaan selvällä järjellä.

        Tutkimuksessa yksi väitetään, että rintaliiveistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Tutkimuksessa kaksi taas sanotaan, että rintaliiveistä on paljon hyötyjä.

        Ei siis kannata luottaa sokeasti tutkimuksiin, joita tehdään koko ajan lisää ja tulokset muuttuvat joka vuosi. Jos kaikki tekisivät tutkimustulosten mukaan, niin mitä tapahtuisi järjenkäytölle? Kyllä se on ihan fakta että järkeä tässä maailmassa tarvitaan.

        Alkaa jo kyllästyttää tämä provoilijoille vastailu mutta ei kai tässä parempaakaan tekemistä ole. Kaikille ei vaan mene se järki edes takomalla päähän vaan pitää uskoa sitä mitä muut ihmiset tuputtavat.

        Sinähän tässä näytät ainoa provoilija olevan keksittyine tutkimuksinesi. Vai tarkoitatko näitä ostostelkkarin myyntipuheissa mainostettuja tukimuksia. No oli miten oli, tuo kissanruokatutkimus on laadukas puolueettoman tahon tekemä. Näyttää ottavan koville kun tutkimustulokset eivät olleet mielesi mukaisia.

        Kirjoituksesi oli taas kerran mainio osoitus asiallisuuteen perustuvan keskustelukyvyn puutteesta.


    • 7+2

      Eli jos ruuassa on vitamiinit ja rasvaa niin kissan tarpeet on tyydytetty ja ruoka on hyvää?

      • vinkki.

        Eli jos vaivautuisit katsomaan mitä tutkimuksessa tutkittiin ja miten, voisit jopa hieman sivistyä tässäkin asiassa.


    • lolloll

      Vieläkään ei ole tullut tuolta marketti-ihmiseltä vastausta, että miksi ei voisi jäljitellä kissan luontaista ruokavaliota.

      • don´t feed the troll

        Koska sitten ei olisi "aseita" trollaamiseen ;) vaikka onhan hän senkin aseeksi ottanut, että luontaista ravintoa pitääkin hyödyntää mutta vain laskemalla kissa itse saalistamaan.

        Antakaa jo tämä trollin olla ja jättäkää kirjoitukset omaan arvoonsa. Hän itse nimittelee muita trolleiksi mutta muut ei saa nimittää häntä trolliksi tai provoksi. Hän ottaa muiden kirjoittaijen tekstejäkin omikseen, eli muuntelee kivoiksi havaitsemansa kohdat sopiviksi. Tekee aloitukset itse jotta pääsee jatkamaan trollaustaan ja jos kukaan ei vastaa, hän vastaa niihin jotta näyttäisi riitelyä ketjuissa olevan. Nämä kikat on jo tuttuja, eikä niistä voi erehtyä.


      • vaikeaa lienee

        En tiedä ketä tarkoitat, mutta meillä kissat hoitavat itse luonnonmukaisen ruokinnan saalistamalla itse pääosan ravinnostaan. Keväästä alkaen oikeastaan kaiken ravintonsa.

        Mikäs siinä, jos ihminen saa pyydystettyä kissalleen tarpeellisen määrän hiiriä, muita jyrsijöitä ja lintuja ravinnoksi. Vähän kyllä epäilen, ettei se ihmiseltä onnistu, joten luonnonmukaisen ruokavalion jäljittely voi olla vaikeaa.


    • ahehi

      HAHHAHAAA hyvä trolli! :D Hienoa viihdettä, kiitos siitä!

      Tiesitkö että eläinkauppojen pakastealtaissa myydään hiiriä, kanoja, kananpoikasia ja pikkujyrsijöitä? ;) Niitä voi ihan itse sieltä käydä ostamassa. Ja jos vielä luomumpaa haluaa niin ostaa tyttö ja poikahiiren! Niistä tulee paljon hiiriä lisää!!

    • Ettäniin

      Ei kannate turhaan ostaa niitä laaturuokia...kissa sitä ei nyt erota. merkki vain maksaa. samaa lihaa se nyt on jos ostaa n 60centtiä maksavan rainbowin kissan ruokapurkin kuin jotain sika kallista shebaa tai whiskasseja.. kissa syö luonnossakin lintuja ja hiiriä jäniksiä sun muuta..

      • threeam

        Nuita rainboweja, whiskasseja ja sheboja nyt ei muutenkaan kannata ostaa


    • nuub1

      Älä kuitenkaan lihota niitä liikaa (;

    • 4+2

      Siinä kun juuri on se ero että niissä halpiksissa on yleensä paljon viljaa ja muuta mitä kissa ei pysty hyödyntämään. Ne myös tekevät suoranaista haittaa kissan elimistölle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1451
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1263
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      41
      951
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      777
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe