Iltaa!
Mulla on tuhottoman hidas pikkuläppäri.
Kone on vuoden vanha Asus.
Mä olen niin kyllästynyt tähän hitauteen että uusi on pakko saada. Mun tekis mieli heittää tämä parvekkeelta joka käyttökerralla.
Miehestäni ei nyt kyllä ole apua koska hän on tämän koneen mulle valinnut ja ostanut, eikä me pystytä ilman riitaa tietokoneista enää keskustelemaan :)
Ostoa varten käskin varmistaa että prosessori jaksaa pyörittää windowsia, koska muistan että tietokonenörtti entinen poikaystävä joskus sanoi näin.
Onko prosessori se ongelma?
Vaatimukset uudelle koneelle:
Haluaisin silloin tällöin käyttää koneella exceliä ja wordia, jotka saan töiden kautta edullisesti kotikoneelle. Olemassa olevasta koneesta poistettiin jotain sitä varten mutta koskaan en saanut vietyä hommaa loppuun, ajattelin että se hidastaisi konetta entisestään. Ja rehellisesti en olisi kyllä osannutkaan..
Haluaisin tallentaa lasten valokuvia tietokoneelle ja tietokoneen kautta siirtää myös ulkoiselle kovalevylle talteen.
Haluaisin ehkä kuunnella joskus myös laillisesti koneelle ladattua musiikkia kuulokkeilla. Tarviiko siihen jotain muistia tai tilaa kun ne tallentaa koneelle? Äänen laadulla ei kyllä ole kauheasti merkitystä, koska mä esimerkiksi en tajua miksi telkkarissakaan pitää olla erillisiä kaiuttimia joten ihan perusjuttu käy mun korville kyllä.
Ja ennen kaikkea, haluaisin surffata nettissä. Vaivattomasti. Kun mä klikkaan hiirtä tai painan nappia niin sivu aukeaa VÄLITTÖMÄSTI, ilman minkäänlaista viivettä tai jumiutumista. Mä haluan, että kirjoittaessa teksti ilmestyy näytölle tasan tarkkaan saamaa tahtia kun mä kirjoitan. Nopeus on kaikista tärkein asia.
Nyt kun olen käyttänyt miniläppäriä vuoden niin joo, on liian pieni eli normikokoinen seuraavaksi.
Sivussa oleva numeronäppäimistö olisi kiva, mutta ei pakollinen.
Merkillä ei ole väliä, kestävyyttä tietysti toivoisi. Mä en oleta saavani hyvä konetta superhalvalla, kunnollisesta koneesta voisin maksaa vähän enemmänkin.
Käyttö tapahtuu keittiön pöydän ääressä ja kun en käytä läppäriä, vien sen kaappiin.
Muuta mä en tarvitse tai ainakaan tiedä tarvitsevani.
Eli jos joltain löytyisi muutama vaihtoehto tai vinkki mitä millaisia lukemia mun pitää esittelyteksteistä löytää niin olisin kiitollinen! Seuraavan koneen aion valita ja myös maksaa ITSE niin vältytään jatkossa tietokoneeseen liittyviltä perheriidoilta ;)
Uuden tehokkaamman läppärin hankinta - APUA!!!
28
303
Vastaukset 28
- samsung 840 pro
todennäköisesti riittää että ostat ssd-levyn
- tietämätön
Miksi? Mitä se tekee koneelle?
- samsung 840 pro
tietämätön kirjoitti:
Miksi? Mitä se tekee koneelle?
se on normaalia kiintolevyä reilusti nopeampi, joten ohjelmat aukeavat nopeammin, kone käynnistyy nopeammin ja kone ei hidastele
- tietämätön
samsung 840 pro kirjoitti:
se on normaalia kiintolevyä reilusti nopeampi, joten ohjelmat aukeavat nopeammin, kone käynnistyy nopeammin ja kone ei hidastele
Eli se on joku kiintolevy mikä tähän vaihdettais?
tietämätön kirjoitti:
Eli se on joku kiintolevy mikä tähän vaihdettais?
Riippuu läppärin mallista. Tosin mini-läppäriin en itse lähtisi ostamaan SSD levyä koska sen tehot ovat yleensä aika alhaiset.
- tietämätön
vapunen kirjoitti:
Riippuu läppärin mallista. Tosin mini-läppäriin en itse lähtisi ostamaan SSD levyä koska sen tehot ovat yleensä aika alhaiset.
Joo ei, kyllä mä luulen että mä haluan uuden tietokoneen mieluummin.
- tässä jotain
Onko kyseessä ns. miniläppäri vai ihan oikea läppäri? Jos on oikea läppäri niin kyllä siinä pitäisi tehot riittää Windowsin pyörittämiseen. Vaikuttaa siltä että koneessa on jotain muuta vialla, joko rautavikaa tai sitten siihen on kerääntynyt tauhkaa joka hidastaa konetta.
ccleanerilla saa rekisterin puhtaaksi tauhkasta, myös levyn eheyttäminen ja levyn kuntotarkistus auttaa. Onko sulla käytössä jokin virustorjuntaohjelma? Avast on kyllä suht kevyt, sen sijaan noi F-securet tuntuu olevan monelle koneelle melkoinen taakka.- tietämätön
En tiedä? Kai ihan tietokone. Mä yritin etsiä missä tässä lukisi jotain tarkempaa mallitietoa mutta en kyllä löytänyt.
Mies on täältä poistellut kaikkea turhaa ja säätänyt jotain mutta se ei ole auttanut mitään.
Kaikki muu on ihan outoa mulle. Kai tässä on Avast. Nyt kone kyllä on pari päivää pyytänyt tekemään jotain mutta en ole tehnyt.
Voi elämä millä tasolla tää mun tietämys on, tunnen itteni niin tyhmäksi!
Lähes kaikki nykyään myynnissä olevat uudet kannettavat pyörittävät Windowsia ihan sujuvasti. Eli sinänsä tuo suoritinhomma ei välttämättä pidä paikkaansa. (Toki käytetyissä koneissa voi pitää paikkaansa).
Kaikilla läppäreillä onnistuu kuvien tallennus sen kovalevylle ja myös ulkoiselle levylle.
Musiikin kuunteluun ei tarvita kummosia ominaisuuksia. Sitä pystyy kuuntelemaan hyvin läppäreillä. Television kaiuttimien äänenlaatu on yleensä sen verran huono ettei esim elokuvien katselu ole niin mukavaa kuin hyvillä erillisillä kaiuttimilla/vahvistimella. Tämän huomaa viimeistään kun käy koke kuuntelemassa jossakin hifi liikkeessä.
Nopeus riippuu niin koneen tehoista kuin nettiyhteydestä. Yleensä markettikoneiden mukana tulee turhia ohjelmia jotka on laitettu käynnistymään Windowsin mukana.Tämä hidastaa koneen käynnistystä jonkinverran. Myös virustorjuntaohjelma hidastaa käynnistystä jos se on raskas.
Kertoisitko muuten alustavan hintahaarukan?- tietämätön
No siitä prosessorikommentista on kyllä varmaan 6 vuotta. Silloin hän auttoi valitsemaan koneen mulle ja se toimi moitteettomasti, oli joku HP ja hinta tais olla silloin noin 800 euroa.
Kone jatkoi matkaa kaverilleni kyllä aika pian kun en tuolloin sitten tarvinnutkaan omaa kauaa, mutta ei valitettavaa kyllä ollut.
Nettiyhteys pitäisi olla ok. Koska mä olen joskus hermostunut ja soittanut sinne nettifirmaan ja pyytänyt tarkistamaan onko se riittävä vai tarvisinko nopeamman. Tein jonkun testin ja tulos oli moitteeton. Sanoivat että tuo kirjainten hidas ilmestyminen kirjoittaessa yms. johtuu koneesta eikä nettiyhteydestä.
Kyllä mä ainakin silloin joskus hyväksyin tuon 800 euron hinnan, mutta kai se halvempikin kelpaisi. - Utun Virpoja
Heh, vapunen, ihan sujuvasti joo. Ei nyt ole varmaankaan tästä kyse, vaan siitä, ettei nykykone avaa ohjelmia tarpeeks nopeasti. Joku Celeron kuten muut alikellotetut ei vaan toimi kuin joku i7, ymmärrät varmaan sinäkin eron? Taas herää kysymys, miksi alat neuvomaan asiasta josta ilmiselvästi et tajua hölkäsen pölähtävää :D. Vaikka kuinka yrittäis olla puuttumatta sun pöljiin juttuihin, niin se on vaan täysin mahdotonta koska tässäkin harhautat kysyjää täysin metsään.
Utun Virpoja kirjoitti:
Heh, vapunen, ihan sujuvasti joo. Ei nyt ole varmaankaan tästä kyse, vaan siitä, ettei nykykone avaa ohjelmia tarpeeks nopeasti. Joku Celeron kuten muut alikellotetut ei vaan toimi kuin joku i7, ymmärrät varmaan sinäkin eron? Taas herää kysymys, miksi alat neuvomaan asiasta josta ilmiselvästi et tajua hölkäsen pölähtävää :D. Vaikka kuinka yrittäis olla puuttumatta sun pöljiin juttuihin, niin se on vaan täysin mahdotonta koska tässäkin harhautat kysyjää täysin metsään.
Kyllä jos ostaa nykyaikaisen koneen mini-läppärin tilalle niin tehoa tulee lisää eli Windows toimii nopeammin kuin mini-läppärissä.
http://www.jimms.fi/tuote/5523-7009
http://www.jimms.fi/tuote/A56CM-XX285H
http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kannettavat-tietokoneet/LEG580363166/lenovo-ideapad-g580-15-6-kannettava
Esimerkiksi noilla hoituu noi sinun luettelemat hommat hyvin. Pelaamiseen nämä eivät kunnolla sovellu mutta Office ohjelmien käyttöön, kuvien siirtoon/katseluun, musiikin kuunteluun, videoiden katseluun, netin selailuun kyllä.- ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Koneen kuvauksen perusteella, voin vaan sanoa ettei se ole kunnossa.
Jos esim. tekstin kirjoittaminen tökkii niin jotain on pahasti vialla.
Melko turhaa ostaa uutta konetta, koska se on tod, näk. kohta samanlaisessa kunnossa.
Kone huoltoon, jos omat taidot ei riitä.- tietämätön
Tämä on ollut samanlainen ihan alusta asti. Kyllä kirjoittaminen onnistuu toisinaan ja välillä sitten tökkii. Facebook on sellainen mikä jumittaa aina koko koneen ja tekee tosi hitaaksi.
Mies tätä konetta on aina katsonut kun olen valittanut. Nykyään ei ehkä niin paljon kun edellistä konetta, jota käytettiinkin yhdessä. Nykyään käyttää työkonettaan ja mulle jää tämä. Ehkä se on huolehtinut siitä vanhasta koneesta paremmin kun on itsekin käyttänyt sitä?
Mun taidot ei todella riitä mutta kun tuntuu olevan jotain tähtitiedettä, voiko tavallinen ihminen selvitä edes tietokoneestaan itse.
Oot kyllä varmaan ihan oikeassa siitä että kohta taas kone ei toimis jos hankkisin uuden.
Mitä ne siellä huollossa sitten voi tehdä ja kuinka usein mun tarvitsisi kiikuttaa konetta hoitoon?
Kun mulla on uusi kone tai vanha kunnossa, onko mun mahdollista oppia itse tekemään koneelleni kaikki tarpeellinen jos mä päätän todella opetella?
Mistä ihmiset ylipäänsä oppii käyttämään tietokoneita niin etteivät tarvitse huoltoja? Miksen mä vois oppiakin tietokoneistakin, mutta mistä mä voisin aloittaa? tietämätön kirjoitti:
Tämä on ollut samanlainen ihan alusta asti. Kyllä kirjoittaminen onnistuu toisinaan ja välillä sitten tökkii. Facebook on sellainen mikä jumittaa aina koko koneen ja tekee tosi hitaaksi.
Mies tätä konetta on aina katsonut kun olen valittanut. Nykyään ei ehkä niin paljon kun edellistä konetta, jota käytettiinkin yhdessä. Nykyään käyttää työkonettaan ja mulle jää tämä. Ehkä se on huolehtinut siitä vanhasta koneesta paremmin kun on itsekin käyttänyt sitä?
Mun taidot ei todella riitä mutta kun tuntuu olevan jotain tähtitiedettä, voiko tavallinen ihminen selvitä edes tietokoneestaan itse.
Oot kyllä varmaan ihan oikeassa siitä että kohta taas kone ei toimis jos hankkisin uuden.
Mitä ne siellä huollossa sitten voi tehdä ja kuinka usein mun tarvitsisi kiikuttaa konetta hoitoon?
Kun mulla on uusi kone tai vanha kunnossa, onko mun mahdollista oppia itse tekemään koneelleni kaikki tarpeellinen jos mä päätän todella opetella?
Mistä ihmiset ylipäänsä oppii käyttämään tietokoneita niin etteivät tarvitse huoltoja? Miksen mä vois oppiakin tietokoneistakin, mutta mistä mä voisin aloittaa?Huoltoon ei kannata lähettää ennen Windowsin uudelleen asennusta. Uudelleen asennus yleensä auttaa hitauteen ja jumitteluun.
- öljgdghj
tietämätön kirjoitti:
Mistä ihmiset ylipäänsä oppii käyttämään tietokoneita niin etteivät tarvitse huoltoja? Miksen mä vois oppiakin tietokoneistakin, mutta mistä mä voisin aloittaa?Kun kysymyksessä on hidasteleva kone niin selvittäisin mikä prosessori siinä on. Onko se nykypäivänä riittävän tehokas Paljonko on RAM-muistia. Jos RAM-muistia on liian vähän niin windows alkaa käyttämään kiintolevyä muistinjatkeena joka hidastaa huomattavasti. Paljonko on kiintolevyllä vapaata tilaa. Eri ohjelmia käytettäessä voi tehtävienhallinnasta katsoa että mitkä prosessit vievät eniten suoritinaikaa ja mahdollisesti poistaa prosessiin liittyvän ohjelmiston hidastamasta.
Tarkastaisin esim Speedfanilla koneen lämmöt. Jos ne ovat vaikkapa kerääntyneen pölyn takia liian korkeat, prosessori alkaa "käydä " hitaammin.
Ccleanerit ja muut "putsarit" ovat käytännössä täysin hyödyttömiä.
SSD-levyltä ohjelmat käynnistyvät nopeammin mutta eivät toimi nopeammin. Prosessorit suorittavat ohjelmakoodin muistista, eivät SSD-levyltä! - öljgdghj
öljgdghj kirjoitti:
Kun kysymyksessä on hidasteleva kone niin selvittäisin mikä prosessori siinä on. Onko se nykypäivänä riittävän tehokas Paljonko on RAM-muistia. Jos RAM-muistia on liian vähän niin windows alkaa käyttämään kiintolevyä muistinjatkeena joka hidastaa huomattavasti. Paljonko on kiintolevyllä vapaata tilaa. Eri ohjelmia käytettäessä voi tehtävienhallinnasta katsoa että mitkä prosessit vievät eniten suoritinaikaa ja mahdollisesti poistaa prosessiin liittyvän ohjelmiston hidastamasta.
Tarkastaisin esim Speedfanilla koneen lämmöt. Jos ne ovat vaikkapa kerääntyneen pölyn takia liian korkeat, prosessori alkaa "käydä " hitaammin.
Ccleanerit ja muut "putsarit" ovat käytännössä täysin hyödyttömiä.
SSD-levyltä ohjelmat käynnistyvät nopeammin mutta eivät toimi nopeammin. Prosessorit suorittavat ohjelmakoodin muistista, eivät SSD-levyltä!Niin ja se Windowsin uudelleen asennus usein nopeuttaa.
tietämätön kirjoitti:
Mistä ihmiset ylipäänsä oppii käyttämään tietokoneita niin etteivät tarvitse huoltoja? Miksen mä vois oppiakin tietokoneistakin, mutta mistä mä voisin aloittaa?"Mun taidot ei todella riitä mutta kun tuntuu olevan jotain tähtitiedettä, voiko tavallinen ihminen selvitä edes tietokoneestaan itse."
Sitä voi ostaa palveluna. Esim. 50€/h. Vanhanmalliselle Windowskoneelle kyllä pitäisi riittää pari kertaa vuodessa tunti jos ohjelmat on muuten kuosissa.
- vapunen & kumppanit
tässä sopiva kone:
http://cdon.fi/kotielektroniikka/15inch_dell_inspiron_3521_intel_core_i5_3337u_4gb_500gb_w8_15.6_inch_amd_radeon_hd7670m-22885536 Tuo vaikuttaisi myös hyvältä läppärivaihtoehdolta.
- tietämätön
Voi en mä tiedä, mä olen vaan entistä enemmän sekaisin.
Mies nyt teki tänään jotain tälle koneelle ja tää on vielä hitaampi jos mahdollista.
Pitää käskeä tekemään se Windowsin uudelleenasennus, siitä mä olen joskus kuullut.
Kiitos avustanne!!
Juu uudelleen asennus niin Windows toimii todennäköisesti ainakin hieman nopeammin. ( Virustorjunta kannattaa vaihtaa kevyempään kuten Panda Cloud free.)
- Out_Of_RAM
Ei windowsin hitaus prosessorin hitaudesta johdu, vaan siitä, että RAM -muistin tarve ylittää huomattavasti koneessa olevan RAM -muistin määrän.
Seuraukset:
1. Kone on tuhottoman hidas
2. Kiintolevyn merkkivalo palaa (lähes) jatkuvasti
Jos nämä 2 esiintyvät yhtäaikaa, se on merkki siitä, että koneessa on liian vähän RAM -muistia.
Johtunee kahdesta asiasta:
1. Aina, kun ilmestyy uusi windows -version, se yleensä vaatii huomattavasti edeltäjäänsä enemmän RAM -muistia. (poikkeuksena Windows 7, joka tulee toimeen samalla tai jopa hieman vähemmällä kuin Windows Vista, mutta käyttää silti enemmän RAMia kuin Windows XP).
2. Koneiden valmistajat tunkevat koneeseen liian vähän RAMia, jotta koneita voitaisiin myydä houkuttelevaan hintaan kuten 299 euroa. Kas kun isompi RAMin määrä myös maksaa enemmän.
Itseasiassa koneeseen voisi hyvin laittaa hitaimman saatavilla olevan prosessorin ja käyttää säästynyt raha isomman RAM -määrän ostamiseen. Toki, jos ylimääräistä rahaa on, niin ainahan voi valita sekä nopeamman prosessorin että lisää RAM -muistia. Mutta jos raha on tiukalla, niin parempi on hidas prosessori paljon RAM -muistia.
Katsopa siis seuraavan kerran kun kone hidastelee, niin kiintolevyn merkkivaloa (LED). Jos se palaa jatkuvasti tai lähes jatkuvasti, niin se on selvä merkki siitä, että koneessa on liian vähän RAM -muistia.
(Poikkeuksena tilanne, jossa kiintolevyltä todella luetaan jotain isoa tiedostoa tai kirjoitetaan sellaista tai esim. kun etsitään tiedostoa koko levyltä, jolloin kaikkien hakemistojen läpikäyminen toki aiheuttaa myös levy-I/O:ta eli tällöin merkkivalo myös palaa koko ajan tai lähes koko ajan; Tässä poikkeustapauksessa koko ajan palava merkkivalo ei välttämättä kerro liian pienestä RAM -muistin määrästä)
Mutta jos iis et itse:
a) etsi tiedostoa levyltä
b) käytä esim. videoeditorin lataa tiedosto / tallenna tiedosto -toimintoa,
niin muissa tapauksissa koko ajan palava kiintolevyn merkkivalo merkitsee liian vähän RAM -muistia.
Jos et ymmärrä, miksi, niin tutustu seuraaviin termeihin:
1) virtuaalimuisti
2) windowsin heittovaihtotiedosto (engl. swap file)- höhöö 32gb ramia
mikä se on kun nykyään kaikki luulee että ne koneen tehoihin vaikuttaa vain ram-muisti? nykyään 95% kaupan markettikoneissa on perus netin selaajalle riittävä 2gb.
Prosessori aika merkityksetön osa. Ohjelmistahan se nopeus on enimmäkseen kiinni.
"Haluaisin silloin tällöin käyttää koneella exceliä ja wordia, jotka saan töiden kautta edullisesti kotikoneelle."
Excel ja Word ovat Microsoftin ohjelmia, joten varmaankin haet tässä Microsoftin käyttöjärjestelmää. Nykyisessä Windows 8:ssa ei kannata ajatella mitään ohjelmapakettien hankkimista vaan tässä ainoa järkevä ratkaisu on kuukausimaksullinen Office 365. Maksaa varmaan 10€/kk tms. niin sitten saat palveluna tuon merkkiset ohjelmat.
"Haluaisin tallentaa lasten valokuvia tietokoneelle ja tietokoneen kautta siirtää myös ulkoiselle kovalevylle talteen."
Windows 8 siirtää niitä kuvia Microsoftille myös. Kun tälläiset kuukausimaksulliset pilvipalvelut kiinnostaa niin tämä varmaan on ok?
"Kun mä klikkaan hiirtä tai painan nappia niin sivu aukeaa VÄLITTÖMÄSTI, ilman minkäänlaista viivettä tai jumiutumista."
Ei sitten pidä hommata mitään mokkulayhteyksiä tai muuta skeidaa. 8Mbit/s kaapeli tai kuitu vähintään niin toimii sitten videopalvelutkin.
"Merkillä ei ole väliä, kestävyyttä tietysti toivoisi. Mä en oleta saavani hyvä konetta superhalvalla, kunnollisesta koneesta voisin maksaa vähän enemmänkin."
Windows 8 Office 365 yhdistelmällä ohjelmistot menevät sellaiseksi, että Windows uusitaan kerta vuoteen pienellä summalla ja Word Excel tosiaankin ovat sitten kuukausimaksullisia. Windows saattaa mennä myös kuukausimaksulliseksi. Eli mitään pitkäikäisiä ohjelmistoja et siis tälläiseen hanki vaan lähtökohtaisesti maksat kuukausimaksua kaikesta mitä käytät ja kaikkea käytetään palveluna webbitekniikalla tai päivitetään vähintään kerran vuodessa uudempaan.
Windows 8:lla läppäri voisi siis olla vähän edullisempikin kun kuitenkin jossain vaiheessa se yhteensopivuus loppuu kuitenkin kun vuosittain päivitetään käyttistä uudempaan. 700€:lla varmaan saa jo hyvän perusläppärin, SSD levy tekee lisää hintaa. Tarvitset sellaisen jos haluat juttujen käynnistyvän nopeasti. Varaa siis ainakin 1000€ budjettia.
"Haluaisin ehkä kuunnella joskus myös laillisesti koneelle ladattua musiikkia kuulokkeilla. Tarviiko siihen jotain muistia tai tilaa kun ne tallentaa koneelle?"
Tälläiseen käyttöön hankitaan musiikkipalvelu. Spotify on hyvä, maksoikohan se 8€/kk tms. lisää.- kkkkljjhh
Lubuntu (Linux Ubuntu kevytversio) pyörii minulla tällä hetkellä 512 Mb RAM määrällä. Sivut ei takkuile ja videot pyörii melko lailla hyvin. Ainoastaan sivut jotka on yhtä pötköä ja jotka sisältää paljon kuvia jumittavat koneen. Kännykässänikin on paremmat tehot.....
Netin nopeus vaikuttaa kaikkein eniten, mulla on 10 mbps laajakaistamodeemi. Se ei takkuile niin kuin mokkulat vaan aina data liikkuu tasaisesti...
No tänään saan uuden (uusi käytetty siis) koneen jossa on RAM 4gb ja Windows 7...saa nähdä onko kuinka nopsampi.
OLiko niin että 32 bittisessä koneessa ei toimi enemmän kuin 3 gb muistia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo1511289Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.1201059Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset215808Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä31796En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58782- 64752
- 141724
- 46664
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus57622Joko kaupungin johtaja saa iskeä kuokkansa kunttaan
Särkiperällä tapahtuu 25.8 2026 klo.10.00 Fingrid Oy:n ja kahden maanomistajan kanssa maan lohkominen.Mahdollisesti täss61581