Kamerassa on stereomikrofoni, tuleeko ulos 2 kanavaa

uushankinta pian

Esim, Canon Eos m kamerassa on kaksi mikkiä, tuleeko niistä ulos myös 2 kanavaa, eli tietsikalle siirrettäessä.

Saako kanavat eroteltu erikseen jollain ohjelmalla.
Tarkoitus olisi laittaa toisen mikin päälle karvaa ulkona tuulella kuvatessa ja valita sitten parhaat äänet kummastakin raidasta tulevaan videopätkään.

Niin olen tehnyt ulkoisella stereomikillä jo vuosia, mutta sen käyttö ja kiinnilaitto on työlästä ja aina vaarana että ei muista laittaa virtaa mikkiin.

2

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Canonisti minäkin

      Stereo tarkoittaa kahta kanavaa, mutta mikit tuossakin ovat ihan vierekkäin, joten et voine peittää vain yhtä? Toinen ongelma on, ettei kameraan saa vielä yhtään kelvollista M-objektiivia, vaan joudut käyttämään esimerkiksi isompia Canonin objektiiveja sovitteella.

      • tulipas paljon tx

        Tiedän stereo on 2 kanavaa ja siksi kun mikit ovat noin lähekkäin, voi hyvin käyttää vain yhden kanavan ääntä, koska äänet ovat samanlaisia. Kysymys on vain, tuleeko liittimistä ulos 2-kanavaa, en ole ehtinyt riittävästi kokeilla, kun sillä ohjelmalla jota käytän videokanavien valintaa, ei ole tullut ulos 2 ääntä.

        Vaikka peitin toisen mikin teipillä, tuntui että ääni tallentui molemmista mikeistä samanlaisena, eli onko mikin reikien alla yhtenäinen tila, jossa mikit ovat. Peittäessä tuli vain pieni napsuttava ääni, se ei mielestäni ollut objektiivin tarkennusmoottorin ääni, en tiedä.

        Ostin jo eos m Juhannuksena kun oli kiva hinta, 369 €, 20.6.2013 ja sai lisäksi tulostimen kaupantekijäisenä http://aijaa.com/17qjPN

        Tulostinta kaupittelen 50 € hintaan, http://www.huuto.net/kohteet/kuvatulostin-canon-selphy-cp810-taysin-uusi/274113426

        Selvyydeksi, kyllä voi peittää vain toisen mikin, 3 mm vaahtomuovilla jossa karva päällä, olen niin tehnytkin videokameroissa jo vuosia hyvällä menestyksellä, käytän aina sen kanavan ääntä joka on parempaa.

        Ja toistoa, tällä tulee riittävän hyvää ääntä, varsinkin jos ääni tulee kovaäänisistä, ulkona tai sisällä. Erillisillä mikeillä voi epäonnistua monella tavalla, johto huonosti kiinni, virta pois mikistä, tai tilanne menee ohi kameraa rakentaessa.

        -----------------------------
        Toinen ongelma on, ettei kameraan saa vielä yhtään kelvollista M-objektiivia”

        En ole ammattikuvana, vaan perhekuvaaja, minulle riittää täysin Canon eos m yksi (29–88 mm) linssi enkä aio ostaa koskaan muita, korkeintaan jonkun (35 mm), jos oikein halvalla saa, jotta on kätevä kuljettaa. Joskus todella harvoin käytän soviterenkailla Ø58 kierteellä olevia, kai 1980 luvulla Hitachi videokameraani ostamiani, x1,5 ja 2,2 telejatketta ja x0,4 ja x0,6 laajakulmaa.
        Käytän näitä ”jatkeita” kaikissa kameroissani, ja vaikka laitan pätkän elokuvaan emjatkeilla kuvattua, niitä otoksia ei laadullisesti erota ainakaan 55 ” televisiosta. ( ainoastaan kameran laajakulmalla kuvatuissa tulee mustia reunoja, Canon m36 ja s21)
        http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/televisiot/UE55F8505XXE/samsung-55-3d-smart-led-tv-ue55f8505

        Niille jotka ehkä joskus hankkivat em. jatkeita/lisäkkeitä, sanoisin että ei kannata hankkia oman kameraan suoraa sopivia, vaan vähintään Ø 58 mm tai suurempia ja siihen sovitekangas, silloin ne käyvät koko loppuelämän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe