1v10kk "juupa-eipäs"..Apua..

läkähtynyt

Osaisiko joku kiltti ja viisas sanoa jotakin seuraavasta:

Eli 1v10kk poikani on aina ollut aika tepakka tapaus, mut enemmän hyvässä kuin pahassa toki.. Nykyisin poika saa kuitenkin raivareita milloin mistäkin pikku jutusta. Yleisimpiä on nämä "juupas, eipäs"-tilanteet, eli hän osoittaa selvästi haluavansa jotain (vaikka nyt jonkun tietyn lelun). Sit kun annan sen, niin hän kääntyy pois ja "Eiii"..sitten taas kädet pitkällä ja nyyhkyttäen hapuilee tätä ja sitten kun annan "ota nyt sitten" niin "Eiiiii". Ja menee ihan kauhean raivon valtaan eli kiljuu ja riuhtoo pitkin kämppää.

Tällaiset samankaltaiset kädenväännöt tapahtuu eri tilanteissa pitkin päivää (ei toki säännönmukaisesti mutta onhan niitä) esim. ruokailun yhteydessä.

Käytiin tässa aamulla aamulenkillä ja tutuiksi on tulleet myöskin vastaanvanlaiset kohtaukset, jollainen sattui siis myös tänään: poika kipittää iloisesti, sitten kun väsähtää, laitan vaunuihin ottamaan lepoa. Jossain vaiheessa hän haluaakin pois ja osoittaa sen selvästi, ok otan pois. Sitten hän keksiikin, että haluaa vaunuihin sittenkin, yritän laittaa, mutta se ei onnistu vaan hän kiljuu kuin jalkaa katkaistais ja rimpuilee vastaan, siihen minä: "no kävele sitten", ei suostu kävelemään vaan kädet pitkällä yrittää syliin tai on kiipeämässä vaunuihin, muttei suostu tulemaan syliin vaan kiljuu "Eiii!" ja naama punaisena kurkku suorana jää paikalleen seisomaan ja kiljumaan jos yritän mennä vähän eteenpäin ja rohkaista häntä tulemaan vaan.
Nyt sitten lopulta laitoin hänet vaan "väkisin" rattaisiin ja eteenpäin. Kurkku suorana hän jaksoi huutaa kotiovelle saakka.

Tällainen on vaan tosi, tosi raskasta jotenkin..ja jokapäiväistä tämä soutaminen ja huopaaminen nykyään. Kiljuhuutoon oon niin tottunut jo, että järkyttää.

Kai tällainen on ihan normaalia tämän ikäisen käytöstä..(?) mutta miten tällaisten kohtausten hetkellä toimisi parhaiten ja "oikeiten"?

Kaikki neuvot otetaan avosylin vastaan!

4

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuttua on

      Heippa!
      Täällä samanikäinen tyttö meillä (1v10kk) ja tuttua on :) Kuuluu täysin normaalina just tähän kehitysvaiheeseen ja itse asiaa pitkälle "filosofoineena" ja tietoa etsittyäni olen tajunnut että tässä ei auta kuin keskittyä omaan jaksamiseensa ja miettiä jo ennalta kaikkia mahdollisia itseä auttavia keinoja että jaksaa pysyä kärsivällisenä. Parin vuoden molemmin puolin on ensimmäinen uhmavaihe "ylimmillään" ja lapsi tekee voimallisesti ensimmäistä itsenäistymispyrkimystä vanhemmistaan. Miten sitten voi itsenäistyä? no muodostamalla OMAN mielipiteen, joka on siis periaatteestakin eri kuin vanhemman. Jos vanhempi sanoo, että näin, niin pikku-uhmuri sanoo että eipäs kun NOIN! ja jos vanhempi suostuu, että okei, noin, niin pippuripylly sanookin että eikun NÄIN! eli teit niin tai näin, teet aina väärinpäin :D
      Ite aattelen, että tärkeintä on se, että pikkuinen saa ilmaista vapaasti itseään, raivota ja huutaakin jos siltä tuntuu, kunhan ei satuta itseään tai muita. Ja liikaa valinnanvaraa ei saa vielä olla asioissa. Eli tietyt asiat päättää vanhempi, ystävällisesti mutta jämäkän tomerasti. En oikein muuta osaa sulle sanoa, kuin että korvatulpat, riittävästi omaa aikaa välillä, hyviä yöunia jos suinkin mahdollista ja sitä kautta sitten mahd.pitkää pinnaa! kuulemani mukaan 3 vuoden tienoilla viimeistään jo helpottelee :)

    • h4r23q

      Juu-u ihan kuulostaa tutulle tuommoisen 1v 9kk neidinkin kanssa. Aika usein tilanteet liittyy siihen, että hän on vähän väsyksissä. Ikäänkuin ei oikein osaisi päättää haluaako vaiko eikö halua. Ja yleensä raivoamiset päättyy sitten siihen, että asetuttuaan haluaa vain köllötellä sylissä "tilitä mua". Kyllä meillä välillä tullaan rautakankena rattaissa seisoen puistosta kotiin, kun ensin halutaan pois ja kyytiin ja pois ja, ja.... Kaikkein paras on silloin vaan tukkia omat korvansa ja käyttäytyä määrätietoisen rauhallisesti, että MINÄ olen se joka määrään loppupeleissä. En ala enempiä neuvottelemaan tai maanittelemaan vaan sitte mennään minun tahdon mukaan, jos ei osaa päättää. Palkkana kova huuto, vaa huutoahan maailmaan mahtuu.

    • läkähtynyt

      Hei ja kiitos vertaistuesta! l=) Huojentavaa kuulla, että tällaista tämä on muillakin ja että aika aikansa kutakin..omassa tuttavapiirissämme kun ei tämän ikäisiä lapsia ole=/
      -ap

    • mimmi123

      Voih, meillä alkanut juuri tämä vaihe. Vaikka lapsia on viisi, niin pitkän ikäeron takia olin jo unohtanut tämän vaiheen nuorimmaisen kanssa. Läheisyys/erillisyys, siitähän tässä on kysymys...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      2993
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      418
      2868
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2272
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      94
      2136
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1864
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1850
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1838
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      336
      1751
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1662
    Aihe