Vatsa löysällä/huono olo

RibuliRoosa

Kirjottelin jo tuonne diabetespuolellekin mutta ajattelin vielä tänne kirjoittaa asiasta, josko löytyisi kohtalotovereita tai apua...

Olen kärsinyt reilun kuukauden löysästä vatsasta. Ruoka ei maita ja kiloja tippunut noin 7. Syönnin jälkeen alkaa yleensä maha kuriseen ja loriseen ja on ehkä vähän kipeä/oudon tuntoinen.. Uloste siis löysää ja tulee yleensä vain aamuisin. Tuntuu että hätä ei katoa ollenkaan/suoli ei tyhjene kunnolla. Jos johonkin pitäisi lähteä, iskee paniikki etten pääse vessaan ja olo huononee, menee maha ihan vesiripulille (yleensä).
Olen käynyt verikokeissa (kaikki ok), ulosteviljelyt näytti ihan normaalilta, ei keliakiaa, pikatesti sokereista näytti normaalia. Kolonoskopiassa käyty ja sekin näytti normaalilta vaikka jouduttiin jättämään kesken (sen koepalatulokset tulee noin 2vkon päästä). Ultrassakin käyty ja kaikki sisäelimet näytti normaalilta,ja ei, en ole raskaana. Laktoosi-intoleranssi on, sekä muita allergioita (lehtipuut,pujo,paju,kissa ristiallergioita niihin)

Söin hetken aikaa vi-sibliniä mutta lopetin koska olo oli ihan hirveä sen jälkeen, kuin kivi olisi ollut mahassa ja veti ulosteen vielä vetisemmäksi. Olen syönyt maitohappobakteereita ja joitain gefilustuotteita mutta ei tunnu auttavan.

Alkaa jo itseä ahdistamaan enemmän tämä tilanne kun kauppaan pitää mennä juosten ja en ole paljon muuta tänä aikana katsellut kun kodin seiniä... Tästä tulee vielä suurempi ongelma kun pysyttelen vain sisätiloissa!

11

3264

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hevat

lue sieltä tämän ketjun "loppusuoralla"tiedät mitä helvettiä elämä voi olla.

• RibuliRoosa

En nyt ihan ymmärtänyt viestiäsi hevat?

• RibuliRoosa

Jatkan vielä oireitten kuvailua; huimaus, ja röyhtäily. Ällöttävä olo melkein kokoajan, ja varsinkin heti jos tekee jotain fyysistä.. Huimaus on tällähetkellä aika hallitseva olo.

Eikö kukaan osaisi neuvoa? Ajattelin että jos jollain olisi ollut samanlaista että miten olet saanut apua ja mikä tauti sinulta löytyi... Voisi vielä sitten mennä vaatimaan jotain testejä tuonne terveyskeskukseen...
      Voisin kokeilla sitä viljatontakin ruokavaliota kun joku laittaisi vähän vinkkejä mitä syödä... Kaikki viljaan liittyvä on niin helppoa ruokaa!

• RibuliRoosa

Eikö kukaan osaa sanoa??

• sdsdsdfgggghhh

Viljaton on aika helppo kokeilla, jos olet kotona ja laitat ruokasi itse. Yliherkkyys viljoille tai gluteenille ei aina näy testeissä. Gluteeniyliherkkyyttä on alettu tutkimaan keliakian rinnalla lääketieteellisessä mielessä, joten se ei ole enää pelkkää höperöintiä. Testaamalla selviää auttaisiko se vaivoihin.

Vinkkejä viljattomaan?

- Monista kaupoista löytyy nykyään parin euron hintaan 100% maissista tehtyä, gluteenittomaksi merkittyä pastaa. Voit syödä myös perunaa ja riisiä entiseen tapaan.

- Liha ja kasvikset ovat yhä sallittujen listalla.

- Käytä saostamiseen maissijauhoja tai muita glut.jauhoja joissa ei ole vehnätärkkelystä

- Karkeista riisijauhoista saa aikaan vaikka vispipuuroa.

- Lue tuoteselosteet. Myös gluteenittomissa tuotteissa voi olla puhdistettua vehnätärkkelystä.

- Tee aluksi yksinkertaisia reseptejä.

Se mitä haluat syödä riippuu minkälaisesta ruuasta tykkäät. Vaikkapa Yhteishyvän reseptihaussa pystyy suodattamaan näkyville satoja gluteenittomia reseptejä.

http://www.yhteishyva.fi/ruoka-ja-reseptit/reseptit?reseptihaku=&rrajaus=18317#reseptihaku=&rrajaus=18310

Esimerkiksi tässä helpon oloinen kanaresepti.

Tomaatti-oliivibroileri

Ainekset
      6 annosta
      6 hunajamarinoitua broilerin fileepihviä
      1 valkosipuli
      1 sitruunan kuori
      0,5 sitruunan puristettu mehu
      250 g kirsikkatomaatteja
      1,5 dl kivettömiä mustia oliiveja
      2 rkl oliiviöljyä
      Lisäksi hienonnettua persiljaa

Ohjeet

Huuhtele fileet ja kuivaa talouspaperilla. Halkaise valkosipuli kuorineen ja nosta uunivuokaan broilerifileiden kanssa. Raasta sitruunasta kuori fileiden päälle ja purista joukkoon mehu. Lisää oliivit ja tomaatit. Valuta päälle öljyä. Kypsennä uunissa 200 asteessa noin 20 minuuttia. Paahda vuokaa lopuksi hetki grillivastusten alla, jotta paistos saa kauniin värin. Ota vuoka uunista ja peitä hetkeksi foliolla. Ripottele pinnalle persiljaa.

• 34ergf

Mulla Gefilus ei auta ja itseasiassa pahentaa vatsa oireita mutta pilleri muodossa maitohappobakteerit toimii. Katsoppas ettei se Visiblin sisällä Sorbitolia. Sorbitoli aiheuttaa mulle todella pahan ripulin. Ennen en edes tiennyt että Visibliniä on monenlaisia koska olen ennenkin syönyt sitä ja aina on torjunut ripulin ja vähentänyt ilmavaivoja. Kannattaa kokeilla sellaista missä ei ole mitään makeutusainetta.

Mulla kesät aina vetää voimat pois jostain syystä. Tiedä sitten olenko yliherkkä siitepölylle ja kaikelle muulle mitä kesäisin on ilmassa. Syksyllä, keväällä ja talvella on paljon pirteämpi ja jaksan tehdä enemmän.

• Suopursu3

Minulla oli juuri samalaisia oireita vuoden vaihteessa ja kun loppujen lopuksi pääsin paksusuolen tähystykseen todettiin että on Mikroskooppinen koliitti.
      Lääkkeenä olen syönyt kortisonia koko tä'män vuoden ,onhan se vähän helpottanut ja nyt lääkäri määräsi Lyrica kapseleita, niistä en vielä tiedä kun on ollut vasta pari päivää. Olen kuullut pari nuorta ihmistä on kertonut että heillä on ollut Crohnin tauti.
      Älä nyt kauheasti hätäile kyllä se on melko tavallista vaikka erittäin kiusallista ja hankalaa.

• 11+2

Kokeile agiocuria! Mullakaan ei auta visiblin mut agiocur auttaa. saa siis ilman reseptiä apteekista, tulee jopa halvemmaks kun visiblin :) ohjees lukee et 2tl illalla ja tarvittaessa vähän aamulla mut kun lääkäri määräs mulle sitä sain ottaa 3x 2tl päivässä ja autto todellakin! Nykyään otan 1-2x 2tl päivässä ja tarvittaessa sen kolmannen annoksen jos maha ei toimi. Oon kans huomannu et makeiset ei oo hyväks mun vatsalle, varsinkaan laku, mut tuskin kirjotukses mukaan on sellasta ongelmaa :D sulla taitaa olla jännitysvatsa jos kauppaan menokin jännittää /: tiiän mitä käyt läpi, mullakin on jännitysvatsa ja hankala sellanen, mut en haluu sen rajottaa mun elämää joten pahimpaan hätään otan imodiumia sitä joka liukenee suussa :)

• ssasadff

Mullakin löytyy huimausta, aaltoilevaa pahaoloa, pahimmillaan iltaisin. Paska on ihan normaalia..

• masuvaivainen

Kokeile tahdittaa syömisesi niin, että ehdit käydä vessassa vaikka tuhannen kerran ennen lähtöä johonkin. Tarkkaile mitä syöt. Älä syö ruokia jotka närästävät tai ärsyttävät suolta - mielummin jotain hyvin neutraalia. Kokeile aamuisin esimerkiksi gluteenitonta kaurapuuroa (mustikkakeiton kera jos masu kestää). Tsemppiä! :)

• Henna

RibuliRoosa olet jo varmaan saanutkin tähystyksestä koepalavastaukset. Toivottavasti niistä selvisi jotain ja olet saanut apua.

Mikäli mitään selvyyttä ei tullut kannattaa lukea ärtyvän suolenoireyhtymästä tää linkki http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00068 .

Vatsaoireista ja ruokavaliosta lääkärin kirjoittama linkki http://ollisintegrallife.com/2012/11/15/autoimmuunisairaudet-ja-patofysiologiset-mekanismit-hoito-ravinnolla-seka-stressinhallinnalla/ .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      74
      7617
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      128
      3037
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      153
      1884
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      69
      1709
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      126
      1540
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      172
      1482
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      132
      1202
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      879
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      48
      822
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      784
    Aihe