crohnin tautiko? help!

crohnpotilasko?

moi! kaipaisin viisaampien mielipiteitä nyt. eli olen 22v perusterve nainen ja viikko sitten minulla alkoi vatsanväännöt sekä aluksi uloste oli vielä kiinteää ja normaalia muutenkin,mutta päivien kuluessa alkoi ilmaantua myös limaa ja verta ja uloste muuttui ripuliksi. nyt tosiaan on viikko kulunut ja veriripulia tulee edelleen,limaa ei,vessassa käyn n. 3-4 kertaa päivässä,joskus vaan pari kertaa.

lääkärissä olen käynyt,sain lähetteen kolonoskopiaan. verikokeita on otettu useamman kerran nyt viikon aikana:lasko,crp,hemoglobiini,senkka ym. on tehty,kaikki kokeet normaaleja. myös noin kk takaperin olin tutkimuksissa muista syistä,otettiin selkäydinpunktio sekä laaja verenkuva,kaikki ok niissäkin. olen myös alkuviikosta antanut ulostenäytteet ja tulokset tulee ensi vkolla. lääkäri on myös painellut vatsaa ja tehnyt muutkin perustestit sekä "minitähystyksen" eli sillä lyhyellä tähystimellä katsoi,ei mitään löydöstä niissäkään.

nyt kysyisinkin; kuulostaako tämä minun yhtäkkinen oireiluni crohnin taudilta tai mitä näitä nyt on,koliitilta?? koskaan aiemmin ei ole mulla ollut mitään vatsaongelmia,eikä suvussakaan niitä esiinny ja nyt yhtäkkiä viikko sitten alkoi tämä,kyllä pelottaa:((

antibioottikuureja olen kuluneen kesän aikana syönyt kolme,voiko se vaikuttaa asiaan? iso kasa tulehduskipulääkkeitä maksimiannoksella on myös mennyt. viimeisimmästä abkuurista on kylläkin jo n. kk. tai voiko tämä olla jotain ohimenevää suolistotulehdusta? tosiaan unohdin mainita että kovia kipuja ei ole ollut,pientä epämukavaa vatsanväännettä vain.

voiko crohnin tauti tai koliitti alkaa näin äkisti?? tai noh, voi kai se, mutta kuinka todennäköistä se minun tapauksessani on? nyt kokemuksia ja vastauksia kehiin,tässä kun odottelen tähystykseen pääsyä,olisi suuri apu,KIITOS kiltit ihmiset!!:)

72

4613

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

huhuu,kommentteja!:)

• Reflutorvi

Tulehduskipulääkkeet voi aiheuttaa mahan limakalvolle tulehdusta tai verenvuotoa. Olen 34-vuotias nainen ja mulle tulehduskipulääkkeiden käyttö aiheutti ruokatorven tulehduksen ja mahalaukun tulehduksen. Diagnoosi tehtiin tammikuussa tähystämällä ruokatorvi ja mahalaukku. Jos kolonoskopiasta ei löydy mitään, niin kannattaa varmaan vielä käydä tuossa vatsan tähystyksessä, siis siinä missä tähystin viedään mahaan asti. Mulla oireet uusiutuivat keväällä ja sitten viime viikolla. Happosalpaajilla oon hoitanut, tänään taas lääkäriin. Kannattaa muuten välttää kahvia, alkoholia, tupakkaa ainakin siihen asti, että sut on kunnolla tutkittu. Ja jos refluksia todetaan tai muuten tulehdusta mahassa, niin nuo aineet kannattaa jättää kokonaan pois ainakin joksikin aikaa.

• aapuva

kiitos vastauksesta! :) ikävää että sullakin maha reistailee :( mulla on joskus epäilty myös tuota refluksitautia, närästystä on aika-ajoin ja kun mun äidillä on myös refluksitauti, mutta ei ole mahatähyyn mua vielä laitettu. ehkä tosiaan sitten jos tuolta peräpäästä ei kummempaa löydy :D

mutta onko sulla ollut tuollaisia oireita kuin esim. veriripuli? mulla kun se on tässä se painavin huolenaihe :/ ja tosiaan kun ihan pim vaan yhtäkkiä alkoi!! tänään kävin taas lääkärillä ja hän taas katsoi tuota peräsuolta ja sanoi että limakalvo on sen näköinen että hän epäilee keliakiaa ennemmin kuin mitään muuta tällä hetkellä :o itse en pysty kyllä tuohon uskomaan ollenkaan, mutta keliakiakokeetkin nyt on sitten otettu myös,saapa nähdä. jotenkin olen vaan jo asennoitunut siihen ikävimpään mahdollisuuteen, eli crohnin tautiin :(( masentavaa.

mutta vielä kommentteja kehiin kiitos, tuosta crohnin taudista erityisesti kokemuksia kaipailen! :)

• ja jeppp
        aapuva kirjoitti:

kiitos vastauksesta! :) ikävää että sullakin maha reistailee :( mulla on joskus epäilty myös tuota refluksitautia, närästystä on aika-ajoin ja kun mun äidillä on myös refluksitauti, mutta ei ole mahatähyyn mua vielä laitettu. ehkä tosiaan sitten jos tuolta peräpäästä ei kummempaa löydy :D

mutta onko sulla ollut tuollaisia oireita kuin esim. veriripuli? mulla kun se on tässä se painavin huolenaihe :/ ja tosiaan kun ihan pim vaan yhtäkkiä alkoi!! tänään kävin taas lääkärillä ja hän taas katsoi tuota peräsuolta ja sanoi että limakalvo on sen näköinen että hän epäilee keliakiaa ennemmin kuin mitään muuta tällä hetkellä :o itse en pysty kyllä tuohon uskomaan ollenkaan, mutta keliakiakokeetkin nyt on sitten otettu myös,saapa nähdä. jotenkin olen vaan jo asennoitunut siihen ikävimpään mahdollisuuteen, eli crohnin tautiin :(( masentavaa.

mutta vielä kommentteja kehiin kiitos, tuosta crohnin taudista erityisesti kokemuksia kaipailen! :)

ja jälleen päivitystä: soitin tuossa äsken alustavia verikokeiden tuloksia, kaikki normaalia. otettiin maksa -haima -munuaiskokeet,crp,leukosyytit,hb,senkka,lasko ym ym. kilpparikokeet ja keliakia sekä laktoosi ja ruoka-aineallergiatulokset tulee myöhemmin. huoh, olen toki tyytyväinen että kaikki oli kokeissa ok, muttakun oireet vaan jatkuu;( alkaa jo hermo pettää!!:D tähystys toki viimeistään selvittää asian mutta siihenkin monta viikkoa.

noh,edelleen kommenttia tulemaan, vertaistuki on aina paikallaan:)

• ole hyvä

Oliko niissä sun lääkkeissä natriumlauryylisulfaattia? Tästä löytyy lista niistä valmisteista. Sehän aiheuttaa aftoja limakalvoille ja afta on "löydös" suoliston koepalastakin, kun todetaan crohnin tauti. Kefalosporiinit aiheuttavat crohnin tautia muutenkin, mutta pahimpia nämä, mm jotku närästyslääkkeet ja vitamiinivalmisteet...:
        http://spc.nam.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupanro=&atc=&freetext=natriumlauryylisulfaatti&vaikuttavat=&muoto=&haitta=&kaytto=&vasta=&x=0&y=0

• hevat75v

Kyllä koliitti tuntuu pahimmalta 15v kärsinyt,nytkin kortisoonikuuri meneillään.
      Lue 15v vatsa tauti -loppusuora.

• reflutorvi

Veriripulia mulla ei kyllä ole ollut. Jos veri ulosteessa on punaista, niin sitten se on sieltä suoliston loppuosasta peräisin. Jos taas vatsassa/ylempänä ruuansulatuskanavassa on vuotoa, niin silloin uloste on mustaa (veri on imeytynyt siihen). Ja rautalääkkeethän kanssa värjäävät ulosteen mustaksi. Se taitaa kestää aika kauan vielä, itse otin yhden rautapillerin perjantaina ja vasta tänään tavara alkoi näyttää normaalilta.

• yhyyyh

jep ihan punaista se veri mulla on,eli sieltä jostain loppupäästä se tulee. vielä jaksan toivoa,ettei se crohnia tai koliittia olisi, mutta huonolta vaikuttaa :(

• ....?
        yhyyyh kirjoitti:

jep ihan punaista se veri mulla on,eli sieltä jostain loppupäästä se tulee. vielä jaksan toivoa,ettei se crohnia tai koliittia olisi, mutta huonolta vaikuttaa :(

vai mitäs mieltä muut on?:)

• desperateorwhat
        ....? kirjoitti:

vai mitäs mieltä muut on?:)

haloo,vastauksia/konmentteja?:)

• huh huh
        desperateorwhat kirjoitti:

Eikös sun lääkäri tiennyt, että just kefalosporiinit aiheuttavat crohnin tautia? Miksi sulle niitä on määärätty?

"antibioottikuureja olen kuluneen kesän aikana syönyt kolme,voiko se vaikuttaa asiaan? iso kasa tulehduskipulääkkeitä maksimiannoksella on myös mennyt."

Kipuun kannattaa ottaa kurkumaa, mue mahakipuun ei ikinä kipulääkkeitä! Vai määräsikö senkin lääkäri?

• tiedän jotain
        desperateorwhat kirjoitti:

Tuolla lisää aiheesta:
        http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2097788-mikahan-vaivaa-6-vuotiasta-poikaa/sivu11.html

• voivoivoi ja voi
        tiedän jotain kirjoitti:

Tuolla lisää aiheesta:
        http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2097788-mikahan-vaivaa-6-vuotiasta-poikaa/sivu11.html

no tuo sun linkkaama keskustelu on suurimmaksi osaksi täyttä paskaa(kirjaimellisesti),taidat olla se pipipää linkkien levittelijä?;)

eli, onko täällä YHTÄÄN normaalia ihmistä joka voisi keskustella tästä mun tilanteesta tai jolla olisi jotain kokemusta aiheesta?

mulla siis veriripuli jatkunut nyt puolitoistaviikkoa,mutta edelleen verikokeet näyttää normaalia,PAITSI kilpirauhasarvo joka olikin nyt 0.8 eli alakanttiin. sitä tutkitaan nyt kuulema lisää. mutta eikai kilpparin liikatoiminta aiheuta yhtäkkistä veriripulia??:D vai? tästäkin tietävät saa kommentoida! ulostenäytteiden tuloksia seka laktoosi-ja keliakiakokeiden tuloksia odotan vielä. se tähystyskin on tulossa. huoh menisipä tämä äkkiä ohi,mutta eipä se taida mennä,kyllä tuo crohn niin todennäköiseltä nyt vaikuttaa. toivottavasti tulehdus ei vaan ehdi edetä kovin pahaksi,ennenkuin lääkitys aloitetaan, voiko niin käydä?

vastauksia!:)

• Lääkkeetön mummu
        voivoivoi ja voi kirjoitti:

no tuo sun linkkaama keskustelu on suurimmaksi osaksi täyttä paskaa(kirjaimellisesti),taidat olla se pipipää linkkien levittelijä?;)

eli, onko täällä YHTÄÄN normaalia ihmistä joka voisi keskustella tästä mun tilanteesta tai jolla olisi jotain kokemusta aiheesta?

mulla siis veriripuli jatkunut nyt puolitoistaviikkoa,mutta edelleen verikokeet näyttää normaalia,PAITSI kilpirauhasarvo joka olikin nyt 0.8 eli alakanttiin. sitä tutkitaan nyt kuulema lisää. mutta eikai kilpparin liikatoiminta aiheuta yhtäkkistä veriripulia??:D vai? tästäkin tietävät saa kommentoida! ulostenäytteiden tuloksia seka laktoosi-ja keliakiakokeiden tuloksia odotan vielä. se tähystyskin on tulossa. huoh menisipä tämä äkkiä ohi,mutta eipä se taida mennä,kyllä tuo crohn niin todennäköiseltä nyt vaikuttaa. toivottavasti tulehdus ei vaan ehdi edetä kovin pahaksi,ennenkuin lääkitys aloitetaan, voiko niin käydä?

vastauksia!:)

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/oireita.html

Ei ole aikoihin ollut pää kipeä, mutta monet suolitautiset kyllä ovat syöneet migreeninestolääkkeitä ja kipulääkkeitä PALJON. Itse en niitä koskaan ostanut, vaikka 4 kertaa lääkäri määräsi;-)

• tiedän nää jutut
        huh huh kirjoitti:

Eikös sun lääkäri tiennyt, että just kefalosporiinit aiheuttavat crohnin tautia? Miksi sulle niitä on määärätty?

"antibioottikuureja olen kuluneen kesän aikana syönyt kolme,voiko se vaikuttaa asiaan? iso kasa tulehduskipulääkkeitä maksimiannoksella on myös mennyt."

Kipuun kannattaa ottaa kurkumaa, mue mahakipuun ei ikinä kipulääkkeitä! Vai määräsikö senkin lääkäri?

http://www.kela.fi/laakemaarayskooste-2011_artikkeli

tulosta tuo äidillekin:-)

• vähähä

Kyllä tosiaan vaikuttaa crohnilta tai sitten colitis myös vaihtoehto.

Sisäisiä pukamia ei aina näe tolla lyhyellä tähystyksellä mutta toisaalta ei nekään veriRIPULIA aiheuta.

Liikatoiminnassa tsh on matala ja t4v korkea, itselläni matala tsh eikä sille ole mitään tehty. Matala tsh voi tosin olla jossain kroonisissa sairauksissa.

Miten muuten lääkäri peräsuolta katsomalla epäili keliakiaa:O ?

Tsemppiä, odottelu on varmasti tuskastuttavaa.

• nyyyhhh

niin,sitä mäkin että ei ne pukamat mitään ripulia aiheuta,verta kylläkin. no lääkäri sanoi että se peräsuolen limakalvo oli kuulema sen näköinen kuin keliaakikoilla,ei sen näköinen että olisi crohnia tai colitista. :o nomut se olikin sellanen viroilaismuija(ei millään pahalla;)) ja jotenkin tuntui että se vähän hutiloiden tutki. mutta toisaalta taas se kyllä määräsi myös otettavaksi kaikki verikokeet mitä ei oltu vielä otettu ja sanoi että nyt selvitetään tämä asia!:D tähyhän se tässä tärkein tutkimus on mitä nyt tuskissani odotan ja jännitän. sepä sen lopullisesti selvittää.

kiitos tsempeistä ja vastauksesta:) tämä odottelu on tosiaankin on kurjaa:( onneksi saan kuulema tähyn aikaisemmin mitä alkuperäinen aika oli,äiti kun sattuu olemaaan tkssa töissä niin asiat vauhdittuu:D
        mutta masentaa kyllä kauheesti että näin nuorena sairastuu tällaiseen,parhaassa iässä :( vaikka diagnoosia ei olekaan vielä annettu,olen itse aika varma asiasta. mutta nuorten aikuisten tautihan tämä on. se syöpäriskikin siinä pelottaa, ja lääkitykset ja kaikki,oivoi;/

mut edelleen saa kommentoida!

• ei koepaloille
      • pliiiiis

hei häirikkö, älä tee tästäkin keskustelusta sun hörhölinkkipalstaa,THANKS!!

• Paulamummu
        pliiiiis kirjoitti:

hei häirikkö, älä tee tästäkin keskustelusta sun hörhölinkkipalstaa,THANKS!!

Mylla ei ole aikaa käydä sellaisilla sivuilla:-)

Mut ei ne kovin hyonoja ohjeita ole olleet kaikille:
        http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?p=1778274&sid=07eea9d487aa50be1cb5f0557152c050#p1778274

Tuonnekaan en ehdi nyt vastailemaan.
        Lääkärin määräämiä lääkkeitä ei saa jättää pois yhtäkkiä omin luvin, lääkärihän niiden käytöstä vastaa. Jos ne eivät auta, kuten luuli täytyy niistä valittaa!

• ole hyvä vaan!
    • samaatavaraa

onkohan täällä enää ketään, kommentteja! :)

sen verran päivitystä jälleen, eli huomenna tulee kaksi viikkoa veriripulin alkamisesta. tänään olen käynyt vain kaksi kertaa vessassa mutta tavara on edelleen samannäköistä. lääkäri kirjoitti minulle asacol-peräruiskereseptin ja sanoi että voin aloittaa sen jo vaikka huomenna. saapa nähdä parantaako se tätä yhtään. vielä odottelen loppuja veri -ja ulostenäytetuloksia,se kalproarvo eniten jännittää,ilmeisesti sen tulisi olla koholla jos suolistossa on tulehdus. niinkuin siellä tietty onkin.

sellaista vielä mietin, että jos vaihtoehtoina ovat crohnin tauti ja colitis, niin onko näistä kumpikaan ns. "parempi" vaihtoehto, eli onko jompikumpi sairautena "helpompi"? kokemuksia? ja sellaistakin olen kuullut,että esim. paksu -tai peräsuolessa voi olla väliaikainenkin tulehdus,johon kyllä täytyy syödä lääkekuuri,mutta jonka jälkeen tilanne on korjaantunut ja tulehdus poissa? vai onko niin että jos suolessa tulehdus on,niin silloin se on aina krooninen? mä kun elättelen vielä toivoa,että jospa tää oiskin jotain ohimenevää:D

• colitis ulcerosa

Minulla on colitis ulcerosa ollut jo 25 vuotta. En osaa sanoa kumpa olisi "toivottamampi tauti", mutta olen käsittänyt, että paksusuolen voi poistaa, mutta ohut suolta ei, siten colitis ulcerosa olisi parempi vaihtoehto.

Sairastuin myös 22-vuotiaana. Onhan tauti jonkin verran rajoittanut elämääni, mutta nykyään solusalpaajahoidolla on tautini pysynyt jo kymmenisen vuotta poissa.

• niin.....

kiitos vastauksesta:) mukava kuulla,että pärjäät ilmeisesti ihan hyvin!

minä en edelleenkään suostu uskomaan että olisin jotenkin kroonisesti sairas,luulen tämän olevan vain jokin ohimenevä tulehdus. tai sitten valehtelen törkeästi itselleni:D muttakun vointi on ihan hyvä ja veriarvot ja muutkin testit puhuvat sen puolesta..en vain tunne olevani sairas tai että jokin olisi vialla,muutakuin niinä hetkinä kun katson pönttöön ja näen sen verimäärän(joka on kyllä pelottavaa). :0

edelleen kaipailen kommentteja,kokemuksia,omia tarinoita,kertokaa siis!:)

• eihyvältänäytä

juuh päivitämpä taas tietoja ja samalla uppailen keskutelua! eli tänään sain kuulla kalprotuloksen,no sehän oli 900 ja rapiat päälle,auts...ensi maanantaina sitten kolonoskopia,ja tänään aloitan asacol peräruiskeet,jospa ne toisivat paikallisen avun. eiköhän tässä täydy alkaa hyväksymään tuo uusi sairaus,niin kurjalta kuin se tuntuukin:/

kommentteja ihmiset,kuinka olette sopeutuneet tähän sairauteen (crohn tai koliitti) ja ovatko lääkkeet tuoneet teille apua? kaipaan vertaistukea nyt,kiitos!:)

• huhuuuuuuu

....vastailkaahan

• Crohn1989

Minulla todettiin Crohnin tauti reilu vuosi sitten, olin silloin 23v. Oli jo puolisen vuotta ollut ripulia sekä paino laski 53 kg -> 46kg. (kävin ensin laktoosirasituksessa jossa todettiin laktoosi-intoleranssi niin luulin että kaikki oireet johtui siitä... kunnes sitten parin kuukauden päästä totesin että ei tää enää siitä voi olla).
      Ennen tähystystä olin myös varma, että joo ei siellä mitään kuitenkaan löydy.. Tähystyksessä sitten todettiin tosiaan Crohnin tauti ja sain heti kortisoni-kuurin sekä Azamun-lääkityksen. Oireet jäi melkeinpä samantien pois ja paino nousi. Mutta silti mietin vielä tähyn jälkeenkin, että mitäs jos se lääkäri oli väärässä ja ei tää mitään Crohnin tautia ole ym.. Minä olen voinut elää ihan normaalia elämää, lukuunottamatta tuohon lääkkeeseen liittyviä kontrolleja, jotka on olleet 3kk välein, paitsi että tämän vuoden tammi-kesäkuussa jouduin käymään kahden viikon välein kokeissa kun veriarvot eivät oikeen pysyneet aisoissa...

Kyllähän tuo sinun tilanteessa kertoo että jotain on vialla kun toi calpro-arvo on tuon verran koholla. Joko olet kaikkien muiden kokeiden tulokset saanut (keliakia)? Mutta tsemppiä tähystykseen, sekään ei kovin mukavaa ole mutta ainakin saa tiedon mikä on pielessä. Jos jännittää, niin kannattaa pyytää jotain rauhottavaa/kipulääkettä ennen toimenpidettä.

Jos crohn/cu diagnosoidaan, suosittelen tutustumaan http://www.crohnjacolitis.fi, sieltä löytyy myös keskustelupalsta mistä saa vertaistukea ja ihan hyvää infoa.

• jaainavaan

kiitos vastauksesta!:) hui olipas sulla ehtinyt jo paino tippua,"onneksi" sait sitten diagnoosin! mukava kuulla,että lääkkeet ovat sua auttaneet:)

joo olen saanut keliakia ja laktoositulokset, negatiivisenahan ne tuli takaisin,niinkuin arvelinkin. olen silti pysytellyt nyt aikalailla maidottomalla ja gluteenittomalla ruokavaliolla varmuuden vuoksi,mutta empä voi sanoa että se olisi mitään ihmeitä tehnyt ainakaan näin lyhyellä ajalla.

tosiaan jostain tulehduksestahan tuo calpro kertoo,ja eipä niitä vaihtoehtoja kai kauheasti ole:// tähyä tosiaan kauhulla odotan:D mutta hoitaja sanoi että saan kuulema rauhottavaa ja kipulääkettä onneksi:) vähän kyllä pelottaa jotain diapamia alkaa vetämään,kun en ole koskaan moisiin aineisiin kajonnut:D

asacol peräruiskeen aloitin tosiaan eilen,ja tänään menee toinen satsi. ensimmäisen jälkeen en kyllä huomannut merkittävää parannudta oireisiin,aikka aibe pysyi sisällä hyvin koko yön noin 10tuntia. mutta ehkä se viikon kuuri sitten jo toivottavasti alkaa auttamaan. tässä ois työt ja monta monta muuta asiaa hoidettavana niin ois kiva jos peräpää ei vuotais verta ku saavista kaataen:D

noh näillä mennään,kirjoitelkaa edelleen ihmiset!

• Crohn1989

Joo, no tietyllä tapaa se tähystystä edeltävä päivä oli melkein inhottavampi kuin sitten se itse tähystys... :/ Tähystys taas meni suht ok kun oli hyvät lääkkeet, minulla on tosin nyt kahteen kertaan tehty samalla kertaa sekä gastroskopia että kolonoskopia. Ekalla kerralla oli tarkoitus tehdä pelkästään kolonoskopia mutta niiden löydösten jälkeen lääkäri halus myös mahalaukun tähystää, löytyi sitten sieltäkin niitä muutoksia :/ Onko sinulla Colonsteril vai mikä tyhjennysaine käytössä?
      Toivottavasti Asacolista olisi apua, ainut että jos sitä tulehdusta on myös muualla kuin paksusuolessa niin ei varmaan hirveästi hyötyä ole? :/

• ;-C

aivan:/ juu olen kuullutkin että se tyhjennyshomma on melko kova urakka:/ taisipa se olla juuri tuo colonsteril se aine. onko sulla mitään vinkkejä sen tyhjennyksen suhteen,pystyykö/saako sitä litkua lantrata mihinkään tai..? ja neljä litraa taisi olla se juotava määrä,pthyi:s:D

ja entäs jos mulla vielä silloin ennen tähystystä vuotaa tuo suoli verta,niin alkaakohan lääkäri edes tekemään koko operaatiota?:/

niin tosiaan jos sitä tulehdusta on tuolla ylempänäkin niin eikai tuo lääke sitten auta;/ "toivottavasti" se tulehdus rajoittuisi vaan tonne loppupäähän.

oliko sulla muuten muuta oiretta kuin tuo ripuli,verenvuotoa tai veriarvoissa muutoksia,mahakipua..?

• Crohn1989

Minulla oli tuo Colonsteril ekalla kerralla käytössä, tokalla kerralla sitten pyysin Phosporalia kun sitä ainetta tarvitsee juoda sen verran vähemmän ja siihen lisäksi vaan reilusti nesteitä, epäilin nimittäin että näinköhän se Colonsteril enää menee alas.. Kannattaa se Colonsteril sekottaa johonkin mehuun, ja laittaa kannuihin jääkaappiin - mitä kylmempää sen paremmin se menee alas. Lisäksi kannattaa varata jotain lämmintä päälle (helposti tulee kylmä), mehukeittoja sekä jotain suolasta (esim lihaliemikuution sekoittaa veteen - ei oo mitään hyvää mutta suolojakin pitäisi vähän jostain saada). Ja bepanthenia takapuoleen :)

Luulisin että eiköhän se lääkäri ainakin kurkista sitä suolta vaikka verta tulisi - täytyyhän se selvittää että mistä se veri tulee. Toivottavasti siulla olisi tosiaan tulehdusta vaan siellä loppupäässä - siihenhän kuitenkin viittaa se suht kirkas veri. Kannattaa vaan varautua siihen, että jos se suoli on kovin ärtynyt, niin se tutkiminen voi tosiaan olla aika kipeetä :/

Miulla oli oireina vaan ripuli (verta ei tullut missään vaiheessa) ja sitten tulehdusarvot oli aavistuksen verran koholla. Vatsakipuja tms ei ollut missään vaiheessa.

• eijaksaisienääääää

okei,kiitos kovasti vinkeistä!:)

juu taitaa olla aika tuskaista se tähystys,täytyy toivoa että ne kipulääkkeet auttaisivat siinä sitten:( empä usko että tuo verentulo on tuosta tyrehtymässä,kunhan yltyy vaan ja musta tuntuu että se asacol ruiske on vaan ärsyttänyt suolta enemmän:/ toisaalta vasta kaksi putelia sitä on mennyt,että taidan tarkkailla tilannetta vielä. tuntuu vaan että sitten kun se tähystys on,taitaa lääkärikin järkyttyä miten pahana nuo suolet todnäk on:D

sitäkin tässä mietin,että kuinka kauan on turvallista enää seurata tilannetta? että voiko tulehdus levitä ja päästä niin pahaksi että joutuu heti johonkin leikkaukseen:S kun siis nyt on jo mennyt kaksi ja puoli viikkoa eikä parannusta näy. toisaalta monien olen kuullut kärvistelevän kuukausia tai jopa vuosiakin näiden vaivojen kanssa,että taitaa tämä pari viikkoa olla siten verrattain lyhyt aika.? onneksi se tähy onjo ensiviikolla,mutta lääkäri mulle kyllä sanoi että vointi ja yleistila ratkaisee,jos olo kovin huononee niin pääsisin päivystyksen kautta parin päivän sisälläkin siihen tähyyn...

nuo oireet voi kyllä olla moninaisia,jos sullakaan ei "sen kummempaa" kuin ripulia ollut. mullaki kaikki veriarvot ok,ei senkka eikä crp ym koholla tai mitään...eikä vatsakipuja. sitä edelleen ihmettelen,kun tämä alkoi kuin salama kirkkaalta taivaalta!! koskaan ei mitään ongelmia ole mahan kanssa ollut. ärsyttää!!:D ja nytkin pystyn syömään ihan normaalisti,ruokahalu on siis tallella.

toivotaan,että tämä tästä alkaisi helpottaa;(

• Crohn1989

Jos tuntuu siltä, niin ota ihmeessä yhteys päivystykseen/polille. Jos verta kovin reilusti tulee niin onhan sekin mahdollista että hemoglobiini laskee ja sitäkin kautta vointi huononee.

Joo on kyllä mielenkiintosia nämä oireet ym.. Minulla oli siis tuon diagnoosin aikoihin Calpro vain jotain 350, ja tosiaan joskus se arvo on aika moninkertainen.. Eikä se suoli mikään kaunis kuulemma ollut :D Pari viikkoa sitten Calpro oli 140, suoli tuntunut ajoittain siltä, että onkohan kaikki nyt ihan jees vai ei, mutta tähyssä ei mitään muuta näkynyt kuin että aavistuksen verran oli turvotusta jossain kohta..

• eienääymmärrä

niin,täytyy katsoa josko pärjäisin siihen ensiviikkoon,mutta jos olo huononee niin otan kyllä päivstykseen yhteyttä.

voi meitä suoliongelmaisia!:D on tämä kyllä veemäinen sairaus,olipa oireet miten pahat tai lievät hyvänsä! aargh!

mutta tosiaan sen verran uutta,että soitin lääkärilleni ja hän määräsi puhelimitse minulle vielä asacol-tabletit, 400mg kaksi aamulla ja kaksi illalla. niiden ruiskeiden lisäksi siis. aloitan tabletit jo tänä iltana.

mutta se mua jotenkin häiritsee, kun se lekuri sanoi että juu kyllä tämä on selvästi crohnin tautia, ainoastaan calproarvon perusteella hän kuulema jo osaa diagnosoida tämän?? vaikka tähystystäkään ei ole vielä tehty? eikö calpro kerro kuitenkin vain sen,,että tulehdusta on,mutta ei täysin sitä,mistä se tulehdus johtuu? ja joo,kyllähän toi diagnoosi aika varma on,mutta olisi voinut lääkäri edes jotain toivoa jättää!:D

ja sitten kun tivasin, että no voiko olla mahdollista,että kun tämän lääkekuurin syön loppuun niin tulehdus olisi parantunut ja mun ei tarvitsisi loppuelämääni napsia tabuja, niin lääkäri tuumasi että juu voi se mennä ohi tällä yhdelläkin kuurilla, että ei tosiaan välttämättä sitten tarvi enää lääkeitä ollenkaan...?!

tää on niin hämmentävää, luulin että ku on crohnin taudista kyse niin ylläpitolääkkeitä on syötävä loppuikä. eli periaatteessa lääkäri nyt kumosi jo oman diagnoosinsa ja sanoi että voi olla ohimenevä tulehdus...mitähän tässä nyt pitäis ajatella:D ja kun lääkäri velä lisäsi että yleensä tulehdus on silloin paha kun calpro ylittää parin tonnin ja crp ja senkkakin olisi koholla,mutta mullakun kaikki veriarvot näyttää hyviltä.

• Crohn1989

Nojoo aika jännä että lääkäri alkaa jo pelkän Calpro-arvon perusteella diagnoosia tekemään, voihan se olla myös sitä colitis ulcerosaa olla.. Tiiätkö että oliko tää lääkäri ihan gastroenterologi? Miulla otettiin sen ekan tähystyksen jälkeen vielä kaikki mahdolliset kokeet suolistotuberkuloosista lähtien.. Ja koepaloistahan se sitten lopullinen ns varmistus asialle tuli. Jostain muuten luin, että esim Crohnin taudissa ei välttämättä calpro-arvo nouse hirveän korkeaksi, koska tulehdus voi olla sen verran pienellä alueella, mutta voi sitten olla aika syvällä.. Varmaan jotain tän tyylistä miulla, koska tosiaan toi calpro-arvo ei mikään päätähuimaava ollut ja lääkärin sanoin tosiaan ei miltään kauniilta se suoli paikkapaikoin näyttänyt.

Miulle lääkäri silloin sanoi, että kun tulehdus oli kuitenkin sen verran paha, niin kyllä tässä ainakin vuosiavuosia tarvitsee lääkkeitä syödä ennenkuin uskaltaa edes miettiä uskaltaako kokeilla olla ilman lääkkeitä.. Että sori, luulen kyllä että ei nyt ihan yhdellä kuurilla ohi mene :/ Ja jos tosiaan ärhäkkää tulehdusta on, niin kyllä se kortisoni aloitetaan myös siihen rinnalle, ei siinä luultavasti enää pelkkä Asacol auta :/ Ei pitäis maalata piruja seinille ennenkuin se siun diagnoosi on saatu selville, mutta jotainhan siellä varmaankin on..

• jjeppistäjee

eii se mikään gastro oo,virolainen tklääkäri vaan:D mutta jos mulla nyt tulee diagnoosiksi crohn tai colitis niin meen kyllä asiantuntijalle yksityispuolelle. ärsyttää jo nämä juupaseipäs lääkärit:D

juu niin mä ajattelinkin,että ei tästä ilman lääkkeitä selviä:/ hirvittää vaan se kortisonikin,siinähän on kauheat sivuvaikutukset ja kuitenkin turpoan naamasta ja lihon 10kiloa:( turhamaista ehkä,mutta kyllä se vaikuttaa elämään! onkohan se kortisoni välttämätön,silläkö vaan tuon verentulon saa loppumaan? olen nyt ehtinyt ottaa vasta neljä noita asacoleja,mutta olo on jo parempi jos niin voi sanoa vielä,ja vessassakaan en ole tänään käynyt yhtä monesti kuin aiemmin. tai sitten vain kuvittelen:D tässä alkaa olla jo niin pää sekaisin tästä itsensä ja ulosteen tarkkailusta että hermo pettäää:D!

• Crohn1989

Nojoo, jos tk-lääkäri kyseessä niin sitten en ihmettele yhtään ;) Minä sain silloin lähetteen suoraan erikoissairaanhoitoon gastroenterologian poliklinikalle, jossa myös tähy tehtiin ja kaikki kontrollit ym on olleet siellä.. Kannattaa mielummin sinunkin kysyä lähetettä gastropolille, niin ei tarvitsisi yksityislääkäreillä rampata ja maksaa itsensä kipeäksi :/

Miulla ei kortisoni oikeastaan muuten vaikuttanut, kuin että se paino mikä tippui niin tuli tosi nopeesti takaisin.. Crohnin taudissa ainakin tuo kortisoni on yleisesti käytetty kun tauti on aktiivisessa vaiheessa ("Kortikosteroidit ovat aktiivin Crohnin taudin ensisijaishoito. Jopa 80 % potilaista saavuttaa kliinisen remission peroraalisella prednisolonihoidolla 4 viikon kuluessa." lähde: http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Tulehdukselliset_suolistosairaudet), mutta CU:sta en osaa sanoa, tuolta samalta sivulta kai löytyy siihenkin jotain mutta en jaksanut nyt lukea :D

Toivottavasti se Asacol auttaa että pärjäilet sinne tähystykseen saakka :)

• jatkuu....

okei, täytyy pyytää se lähete sitten :) missäpäin suomea noita gastropoleja sijaitsee?

mulla se tähy tehdään ihan tässä tkssa mutta sen tulee onneksi tekemään lomalta palaava sisätautien erikoislääkäri,eikä mikään parikymppinen virolaispoika :DD kauheeta,ei sais olla niin ennakkoluuloinen muttaku...

aivan,täytyypä vielä itse lukaista läpi noita juttuja,vaikka tätä nettiä oonkin jo selaillut kyllästymiseen asti tässä asiassa:D
      toivon vaan että kortisonilta välttyisin. mutta joutuupa sitä varmasti monestikin vielä syömään.

ja empä sittenkään tiedä onko tuosta asacolista mihinkään,ainakin se muuttaa ulosteen ihan hirveän hajuiseksi!!:D ja veri on nyt enemmänkin sekoittunut siihen itse tavaraan,eikä sitä lorise tulemaan samoja määriä kuin ennen. ja veren värikin on siitä kirkkaan punaisesta "haalistunut". vähän kuin kun nenä vuotaa verta,ja sitten kun se on tyrehtymässä,niin paperiin jää enää haaleaa verta kunnes se loppuu. mutta tiedä sitten,takapakkia tulee kuitenkin vielä:/

mutta,nyt mä lähden taas verikokeisiin,saapa nähdä mitä ne tällä kertaa sanoo!

• äääääääää;/

voi luoja että ärsyttää,nyt oli hemoglobiini tippunut 123 ->105 ja crp oli lievästi koholla, 16 oli ja viimeksi oli alle 5. :/ eikö tämä koskaan muutu paremmaksi?? muut kokeet oli ok,lasko ja maksa ja munuaisarvot ym. huoh

• Crohn1989

Nojoo ei kyl ihme jos hemoglobiini laskee.. Tähyn jälkeen sit tarvittaessa vaan rautatablettia naamaan. Pääasia että pärjäät nyt sinne maanantaihin saakka, saattaahan se olla että Asacolin tilalle saat tosiaan ihan muut lääkkeet.. Muutama päivä vielä!

Gastropolit on erikoissairaanhoidon alaisuudessa. Meillä ainakin esh on keskussairaalassa.

• niimpäsniin

jep:/ täytyy koittaa sitkutella vielä tosiaan se muutama päivä! ja jospa sitten saisi sen hemoglobiininkin nousemaan ja olon vähän paremmaksi,nyt kun on alkanut sydän inhottavasti tykyttämään ja jalat on oudosti tulleet jotenkin heikon tuntuisiksi:S tiedä sitten aiheuttaako se asacol nuo oireet myös:/

miten muuten sulla menee tällähetkellä,onko sairaudesta ollut paljonkin päänvaivaa? vaikka sullakin taisi olla vasta vähänaikaa diagnoosista?

• Crohn1989

Tällä hetkellä ei juurikaan tarvitse koko sairautta miettiä.. Päänvaivaa aiheutuu siitä, että en meinaa muistaa ikinä ottaa lääkkeitä.. :D Varsinkin kun ei ole mitään oireita, niin meinaa välillä unohtua.. Nyt kun ei tarvii tosiaan labrakokeissakaan käydä kuin 3kk välein, viime syksy, talvi ja kevät oli tosiaan aika vaikeeta kun veriarvot ei meinannu pysyä kunnossa mutta sekin nyt oli lääkkeestä johtuvaa eikä niinkään itse sairaudesta. Diagnoosista siis reilu vuos aikaa :)

Tsemppiä tyhjennyspäivään ja huomiseen!

• yepppp

aivan:) mukava että pärjäät noinkin hyvin! musta on välillä tuntunut ihan toivottomalta kun tuolta crohn ja colitis-sivustolta olen muiden kokemuksia lukenut! kaikilla tuntuu olevan niin vaikeaa ja hirveät oireet ja lääkkeet ei auta ja leikkauksia tehdään koko ajan ja elämä on pilalla:S:D mutta sieltä ei taida saada ihan totuudenmukaista kuvaa tästä sairaudesta,kun kaikilla jotka sinne vuodattaa,taitaa olla se paha vaihe päällä..tai siis,yhtään positiivista tarinaa en ole vielä lukenut,että jollakin menisi jopa ihan hyvin eikä sairautta tarvisi koko ajan miettiä..täytyy vain toivoa,että itse olisi sellainen "helppo" tapaus,niinkuin sinä, jossa lääkkeet auttavat,eikä joutuisi mihinkään leikkaukseen ja elämään avanteen kanssa..se on musta jotenkin niin kamala ja pelottava ajatus!:(

mutta kiitos tsempeistä,tähy ei olekaan vielä huomenna,mutta nyt tulevalla viikolla kuitenkin:) edelleen kammottaa koko ajatus:D

sitä vielä,että syötkö siis tällä hetkellä mitä lääkkeitä ja kuinka paljon?

• Crohn1989

Joo tällä hetkellä käytössä Imurel/Azamun 25mg. Tosi pieni annos, aluksi oli nimittäin 125mg, mutta sitten viime syksynä meni valkosoluarvot niin matalalle että lääkäri soitti heti verikokeiden jälkeen ja sano että nyt pysyt kotona, et saa mennä töihin etkä kauppaan etkä mihinkään.. Viikon verran olin saikulla ja ilman lääkkeitä ja nyt melkein siitä lähtien on ollut taitelua että mikä annos olisi hyvä.. Mutta onneksi on nyt tällä pienellä annoksella pysyneet oireet poissa, toivottavasti näin on myös jatkossa.

Joo niinhän se yleensä kaikkien foorumeiden kanssa on, että silloin kun on hankalaa ja kaipaa vertaistukea niin tulee enemmän kirjoteltua..

Tiedätkö jo että mikä päivä tähy on?

• huij!

oho! no mutta onneksi sulle on löytynyt se sopiva annostus:) oonko käsittänyt väärin vai eikös tuo azamun ole aika voimakas lääke,tai siis onko se joku solunsalpaaja tai joku sellainen? ootko huomannut mitään sivuvaikutuksia sen käytön kanssa,muutakuin niiden veriarvojen heittelyn?

huomenna pitäisi lääkärin lomalta palatessaan soittaa ja kertoa milloin tähystys tapahtuu,hän kuitenkin lupasi tuossa aiemmin minut ottaa ylimääräisenä johonkin väliin ja sen nyt tulevalla vkolla suorittaa:) jännittää että miten paha tulehdus siellä on ja minkäslaiset myrkyt sitä sitten määrätään:S
      verentulo on muuten aikalailla loppunut,mutta melkoista liejua se tavara edelleen on,yäks:D

• Crohn1989

Joo, solunsalpaajiinhan se kuuluu, alkuun jännitti aloittaa tuo lääke, mutta miulle on sopinut todella hyvin, ei ole mitään muita sivuvaikutuksia ollut :)

• ärsyttävää

aivan,no ompa hyvä:)

nyt sain muuten tähystysajan,keskiviikkona sinne kidutukseen pitäis sit mennä:D
        ja voi että mua ärsyttää,menin äsken hakemaan apteekista niitä asacol peräruiskeita lisää,kun viikon niitä käytin ja nyt aloitan toista pakettia kun lääkäri niin suositteli,niin eipä niitä siellä apteekin akoilla ollutkaan!! sanoivat että pitää tilata vaikka viimeksi kun tapahtui sama juttu ja sanoin että tilatkaa isompi satsi ettei taas tarvi odotella niin ei!! rraaah...pelottaa vaan että onkohan siitä miten paljon haittaa kun se kuuri nyt keskeytyy yhdeksi illaksi? onneksi huomenna ne ...tun ruiskeet kuitenkin on jo apteekissa. empä ois koskaan uskonut että menee hermot joidenkin peräruiskeiden takia:D

• Crohn1989

No hyvä että nyt on aika tiedossa :)
      Tuskin tuosta kovin suurta haittaa on vaikka yhden päivän on ilman. Saa nähdä pysyykö huomenna ruiske sisällä kun on sinulla se tyhjennyspäivä.. Mut miulla kyllä on yleensä tyhjennyspäivänä yön ajan ollut ihan rauhallinen tilanne kun on jo päivän ja illan aikana tullut kaikki pihalle.. Mainitsit jossain vaiheessa töistä, saatko saikkupäivän tuon tyhjennyspäivän ajaksi vai? Miulla on aina ollut tähypäivä aina maanantaina ku on säännöllinen työ ma-pe ja sit maanantai saikkupäiväks..

• ,.,.,.,.,

niin saas nähdä,toivotaan tosiaan että ei yöllä tarvitsisi hirveän monta kertaa ravata vessassa:D mulla on 14.30 se aika,ja olikohan ohjeissa että joskus 8 aikaan edellisiltana aloittaa se tyhjennys..
      joo eli saan kuulema saikkupäiväksi sekä tyhjennys -että tähystyspäivän:) ...onneksi:D

• Crohn1989

Ookei, miul on aina ollu heti aamusta ni on jo hyvissä ajoin edellisenä päivänä pitäny tyhjennys aloittaa ja iltaan mennessä on ollu homma valmis :P

• eiiihhh
        Crohn1989 kirjoitti:

Ookei, miul on aina ollu heti aamusta ni on jo hyvissä ajoin edellisenä päivänä pitäny tyhjennys aloittaa ja iltaan mennessä on ollu homma valmis :P

niinjust:)

mutta siis hyi ...lvetti miten hirveetä tää colonsteril on!!:@ olen saanut kolmeen tuntiin vasta yhden litran juotua,ei siis meinaa millään mennä alas! en pysty mitenkään juomaan kaikkea,pahoinvointi on jotain niin karmeaa että hyvä ettei just ja just laatta lennä...

• Crohn1989

Ounou :/ Joo ei se mitään herkkua ole, ja sit ku se tökkää niin se tökkää.. Jos näyttää ettei mene millään alas, niin soita tähypaikkaan että oisko mahdollista saada vaikka nenämahaletku.

• kohtamennään:S

jepp:/ sain kaksi litraa juotua,ja nyt olis puolentunnin päästä tähy:s tosin ihan vettä vaan sieltä enää tulee että eiköhän se tyhjennys ihan tarpeeksi hyvin onnistunut...
        apuva ku jännittäää!!:s:D diapamin nakkasin jo naamaan,vähän alkaa haukotuttamaan:D mulla olis tossa vielä panadol 1g mutta en taida sitä ottaa,vai kannattaiskohan sittenkin..?

• valmistatuli:)
        kohtamennään:S kirjoitti:

jepp:/ sain kaksi litraa juotua,ja nyt olis puolentunnin päästä tähy:s tosin ihan vettä vaan sieltä enää tulee että eiköhän se tyhjennys ihan tarpeeksi hyvin onnistunut...
        apuva ku jännittäää!!:s:D diapamin nakkasin jo naamaan,vähän alkaa haukotuttamaan:D mulla olis tossa vielä panadol 1g mutta en taida sitä ottaa,vai kannattaiskohan sittenkin..?

noniin tähystys ohi,eikä kestänyt kuin 20min!:) oli kuulemma helpot suolet!:D mutta kyllä mä huusin,kävi se niin kipeää välillä,paluumatkahan oli sitten helppo:)

lääkäri sanoi että ohutsuoli oli täysin normaali,mut viimeset noin 30-40cm eli paksusuolen loppuosa ja peräsuoli oli vain tosi lievästi paikkapaikoin tulehtuneet,eli kun mä itsekin sitä ruutua katselin,niin välillä oli sellaisia pieniä punaisia kohtia. lääkäri sanoi että silmämääräisesti ei tietenkään voi diagnoosia sanoa ja että tietty se mahdollisuus on että se crohnia tai colitista on,mutta olipa se nyt mitä tahansa,niin lievimmästä päästä jokatapauksessa kuulemma. huhh olihan se tavallaan helpotus,mutta nyt sitten saa jännittää mitä se patologi sanoo:S:D

lääkäri vielä sanoi että voi olla jotain ohimenevää infektiotakin,mutta kyllä mä itse oon valmistautunut jo täysin siihen että se joko crohnia tai colitista on..

ilmoittelen tänne sitten kun saan koepalojen tulokset:) kiitos sulle Crohn1989 vielä kaikista neuvoista ja ku olet jakanut omia kokemuksia,vertaistuki on aina paikallaan!:) ja kirjoittelen tänne edelleen kunhan se diagnoosi varmistuu!

• Crohn1989

Nooooo, mitä ne sano?!

Toivottavasti oli suoli tarpeeks hyvin tyhjentynyt, ite huomasin kuin join sitä Colonsteriliä, että ensin tuli pelkkää vettä ja sitten jostain suolen syövereistä oli kuitenkin myöhemmin semmosta ruskeeta löytynyt sinne sekaan.. :S

• .......:)

heh just kerkesinkin vastata:) jep oli se suoli pääosin tyhjä,mut välillä ne imas sieltä jotain veks:D hyvin näkyi kumminkin!

• Crohn1989

Dodi :) Miulle lääkäri sanoi jo tähyssä että 99% varmasti on Crohnin tauti, että koepalat lähinnä varmistusmielessä (nehän ne ottaa toki aina).. Hassua kun siulla oli kuitenkin noin rajut oireet, että sitten suoli oli suht ok. Jatkuuko lääkitys ennallaan vai miten?
      Ja ei kestä kiittää, mielenkiinnolla olen tilannettasi seurannut ja kommentoinut, kun kuitenkin itseäkin sen verran läheltä liippaa kun aika samanikäsiä ollaan jne :)

• noniin:)

aivan:) joo sitä mäkin ihmettelin,olin odottanut että paaaljon pahempi tilanne olis siellä suolessa ollut:o mutta hyvä tietty näin:) kai se lääkitys on sitten auttanut? vai voikohan se tulehdus sitten vielä levitä tai pahentua jotenkin..? eli joo jatkan asacolia vielä ainakin tän kuukauden kuurin loppuun ja sitten katsotaan jatkosta kun ne tulokset tulee. verikokeissakin kävin muuten tänä aamuna,ja hb oli lähtenyt nousuun,se oli nyt 110 ja crp alle 5 eli normaali:)

:) jutellaampas taas lisää kun diagnoosin saan! saatan kyllä kirjoitella jos muutoksia olotilassa ilmenee tai jos saan päähäni jotain kysymyksiä taas;):D

• moikkataas!

heip! lukeekohan tätä enää kukaan;)

pakko tulla purkamaan ärsytystä!! on tää tauti vaan niin rasittava! mullahan oli nyt siis yli viikon mittainen normaalijakso,tavara oli normaalia ja mitään oireita ei ollut enää muutenkaan. luulin että lääkitys on auttanut. kunnes(!!) tuli hirveä stressi ja jännitys yhdestä asiasta ja samantien pamahti suolen tilanne taas huonoksi. verta on tullut nyt kaksi päivää ihan hirveesti,ja tällähetkellä makaan sairaalassa nesteytyksessä ja varmaan aloitetaan se pirun kortisoni!! aargh! hemoglobiini 107 ja leukosyytit ihan lievästi koholla:8.8. muut kokeet ok.

tosiaan just sain reseptin käteen, prednisolon 20mg ja viikon-kahden vkon jälkeen annoslasku 10mg. onko kellään täällä kokemusta tuosta kortisonista? onko tullut pahoja sivuvaikutuksia,turpoamista tai muuta??

...ja just sain patologin lausunnon koepaloistakin! lääkäri sen tossa mulle luki ja sanoi että lievään colitis ulcerosaan viittaa,mutta patologi oli myös jättänyt sellaisen vaihtoehdon että olisi jokin pitkittynyt suolistoinfektio?? kun ei kuulema mitenkään tyypillisen näköistä crohnia tai colitista ollut eikä sitä erotusta ollut selkeästi havaittavissa. kummallista?!

noh kortisonin aloitan kuitenkin tänään ja toivotaan että tilanne paranee sillä sitten..

• Crohn1989

No täällähän minä!
      Miulla aloitettiin Prednisolon silloin 40mg annoksella, ja tosiaan niinkuin taisinkin jo mainita, niin ei mitään haittavaikutuksia tullut.
      No onpas aika inhottavaa jos ei koepaloistakaan selkeää vastausta tullut :/ En nyt muista onko ollut puhetta, mutta kai jotkut ulosteviljelyt on siulta otettu myös? Itse muistan että otettiin ihan perus ulosteviljely, erikseen vielä clostridium difficilen varalta ja vielä suolistotuberkuloosikin taidettiin tsekata ihan näiden perus keliakia ym kokeiden lisäksi.. Luulisi että jos joku suolistoinfektio olisi niin olisi jossain viljelyssä näkynyt?

• :-) hello!

noniin moi!:)

aivan,toivotaan että ei mullakaan tulis mitään sivareita..ja toivottavasti tosiaan tuo kortisoni sitten lopettais verentulon.

niimpä,ihmeellistä että ei edes koepaloista kunnon vastausta saanut:/ mutta siis colitikseen enemmän viittaa kuitenkin. tosin voi olla että esim tulevissa tähystyksissä diagnoosi varmistuu vielä suuntaan tai toiseen,tai kuten lääkärini meinasi"voidaan saada ihan terveetkin tulokset" :) heh on kyllä ihana lääkäri,jaksaa pysyä positiivisena vaikkei itse enää jaksaisikaan:)
      ja joo on tehty viljelyt ja eipäs niissä mitään näkynyt. tosin tuota suolistotuberkuloosia ei kyllä varmaan ole otettu,moisesta koskaan kuullutkaan heh:D ja niinhän sitä tosiaan luulisi että kaikenlaiset infektiot kyllä näkyisivät ulosteviljelyissä, mutta kuten se patologi oli lausuntoonsa kirjannut, jokin virusperäinen infektio saattaa olla kyseessä...? en minä kyllä sellaiseen itse jaksa uskoa, eiköhän tämä ihan kroonista ole kuitenkin. tietysti ihan mukavaa että jotain "toivoa" on jäljellä:D

oletkohan maininnut viesteissä,noh kysyn vielä; onko sulla ollut minkäänlaisia niveloireita sairautesi aikana? selkäkipua esim? mulla kun nyt kun tilanne taas paheni,tuli alaselkä kipeäksi ja polvet myös ja jalat ovat myös lihaksista kipeytyneet inhottavasti:/ lääkäri kyllä mainitsi reuman osallisuudesta tähän tautiin mutta sanoi myös että voi olla ihan yleistä kolotustakin kun on akuutti tulehdus päällä, kun mulla vähän lämpöilyäkin on ollut nyt, ja tuntunut lihaksissa ja selässä juuri siltä kuin esim kuumetaudissa, eli "jokapaikkaa särkee" :/ toivottavasti ei nyt tosiaan sit pamahda mikään reuma tähän kylkiäisiksi;( täytyy varmaan pyytää testit tekemään sen varalta, sitten kun tämä vatsa rauhoittuu taas..

• Crohn1989

Nojoo, joku suolistotuberkuloosi nyt on aika epätodennäköinen täällä, en tiedä minkä takia halusivat senkin tutkia :D Onko siulle tehty nyt minkälaisia jatkosuunnitelmia esim tähystysten suhteen? Onko muita lääkityksiä kortisonin lisäksi?

Joo, niveloireita on ollut mutta ihan vaan pienissä nivelissä. Ensin turposi ja kipeytyi vasemman peukalon nivel, ei pystynyt peukaloa liikuttamaan ollenkaan.. Jonkunaikaa kipuili vielä vaikka lääkäri siihen kortisonia pisti. Seuraavaksi alkoi ranne kenkkuilemaan. Sain sitten lähetteen reumapolille, ultralla katsoi nivelet ym ja kaikki oli kunnossa. Sen jälkeen ei ole enää mitään niveloireita ollut, joten mistähän lie johtunut. Mutta joo, kyllähän näihin voi myös reumaa ja muita niveltulehduksia liittyä. Toivottavasti olisi siulla jotain ohimenevää.

• colitisulcerosa

heh niinjust:D
        joo eli tässä loppuvuoden aikana tehdään kontrollitähystys ja otetaan uudet koepalat. ja lääkityksenä jatkuu asacol 400mg 2tablettia 2x/päivä. ja sitten toki toi kortisoni. kuinka nopeasti muuten sulla lähti mahalle suotuisasti toi kortisoni vaikuttamaan?

mä olen nyt ottanut vasta toisen annoksen ja ainakaan vielä ei ole parannusta näkyvissä..lääkäri meinasi että jopa jo kolmessa päivässä verentulon tulisi loppua ja ulosteen normalisoitua,mutta mitä olen itse keskustelupalstoilta lueskellut, niin yleisesti tuo vaikutusaika on ihmisillä ollut noin 1-1ja puoli viikoa että tilanne alkaa normalisoitua..eli voinkohan turvallisin mielin odotella yli viikonkin,jos muutosta ei vielä muutamassa pvässä tapahdu...hmm.

aivan,toivotaan että minunkin kohdalla olisi tää kolotus ohimenevää, kyllä tuntuisi rankalta sopeutua heti johonkin reumaan vielä kaiken muun lisäksi:/

oletko muuten sinä ollut missään sopeutumisvalmennuskursseilla tai tavannut henk.koht muita sairastavia? mulla kyllä tuttavapiiristä löytyy muutama esim crohnia sairastavaa mutta ei ketään läheistä jolle "kehtaisi" enemmän jutella ja kysellä. oiskohan esim tollaisista kursseista mihinkään, vaikka itse olen aina ollut jotenkin hyvin skeptinen kaiken tuommoisen suhteen, mutta empäs uskonut koskaan että joutuisi itse miettimään moisia vaihtoehtoja..:( sairaus tuli niin yllättäen tietty.

• Crohn1989

En tiedä että mistä johtui, mutta melkein heti tähystyksen jälkeen suoli rauhoittui, olikohan ihan muutamassa päivässä! Silloin heti aloitettiin siis kortisoni Azamun. Jos tuntuu että ei helpota, niin kannattaa sitten lääkärille soitella.

Miun serkulla on todettu Crohnin tauti, mutta on jonkun verran minua nuorempi ja en kyllä ole hänenkään kanssa asiasta keskustellut :D Aika pitkälti kaverit tietävät tästä minun sairaudesta ja joskus kyselevät että mikä on vointi jne.. Itse kun terveydenhuoltoalla työskentelen, niin välillä on myös muutamalle läheisemmälle työkaverille tullut purnattua tästä sairaudesta, kun ns työnsä puolesta asian ymmärtävät.. Varmaan tämäkin on osaltaan helpottanut tämän sairauden käsittelyä, kun on ihan hyvät pohjatiedot näistä sairauksista ja lääkkeistä ym... Ja muutaman kerran silloin alkuun kävin gastropolin hoitajan kanssa juttelemassa, ja hän vielä kaikki asiat selitti ja sai kysellä kaikki asiat mitkä mietitytti ym..

• colitis2013

vau,ihmeellistä:) eikä sulla siis sen jälkeen ole ollut mitään pahempia oireita? onko sulla tiedossa milloin seuraava tähy, vai tehdäänkö taas vasta sitten jos tilanne joskus niin vaatii?

joo,kyllä ajattelin että jos ei loppuviikosta ole tilanne yhtään parempi,niin soitan lääkärille taas..kolmas kortisoniannos meni tänäaamuna ja maha tuottaa edelleen pelkkää vettä ja verta ja sulamattomia ruoan palasia,ei ollenkaan normiulostetta...:/ alkaa jo olla taas niin kamalan väsynyt ja heikko olo kun pääsee toi hemoglobiini laskemaan. lisäksi mä tästä pelosta ja stressistä johtuen puren yöllä hampaita niin rajusti yhteen että alan jo nähdä kahtena ja aamuisin päänsärky on aika tuntuvaa:// todella henkisestikin kuluttava sairaus tämä pahimmillaan kyllä on..

aivan, no mutta se on hyvä että ammattisikin puolesta tiedät paljon ja saat purkaa myös kavereille tätä asiaa:) mä en ole vielä kertonut oikeen kellekään kaverille, vaan läheisimmille(perheenjäsenet&poikaystävä) ja työpaikalla tietty.

se mua "ärsyttää" ja ihmetyttää että kaikki joille olen tästä puhunut ja kysellyt ja jotka jotain asiasta tietävät, sanovat yleensä "voi kyllä sen kanssa pärjää kun lääkkeet saa,pikkujuttu,ei tuu häiritsemään sun elämää juurikaan" tietysti lohduttavaa sinänsä kuulla tuo, mutta itse kyllä saanut ihan toisenlaisen kuvan:D mutta tietysti kai tämän pitäisi tästä helpottaakin sitten,kun tämän akuutin vaiheen saa menemään ohi.. mua itseä vaan kauheesti pelottaa se syöpäriskin kasvu ja mahdolliset leikkaukset ja avanteet ja muut kauhukuvat:( ja se että saan heti perään tietty jonkun toisen kamalan autoimmuunisairauden kuten vaikka ms tai diabetes tai jotain..kauheeta!

no ehkä se tästä kun oppis vaan eka hyväksymään tämän sairauden..:)

• Crohn1989

Joo, sen jälkeen oon ollut ihan kunnossa kun lääkkeet sain. Ainut mikä oli rankkaa oli se, kun lääkkeiden takia ne veriarvot meni sekasin ja tosiaan sen puol vuotta kävin verikokeissa 2vkon välein :/

Joo tosiaan sillon kuukausi sitten oli tähystys, ja jos kaikki on jatkossakin ok niin 3kk välein verikokeet ja seuraava polikäynti ens heinäkuussa, en vielä tiiä onko silloin tähy vai ei..

Nojoo aika ihmeellinen asenne noilla kenelle olet sairaudesta puhunut :( Joo onhan miulla esim nyt tilanne ollut niin hyvä, että voi melkein kuitata että pikkujuttu, mutta eipä sitä ikinä tiedä milloin se tilanne pahenee :/ Joo ja tosi lohduttavaa lukea, että reilu puolet Crohnin tautiin sairastuneista joudutaan jossain vaiheessa leikkaamaan.. Mut itse on jotenkin (ainakin vielä) niin optimistinen, kun on ollut hyvä vaihe, että pyh ei minua ainakaan tarvii leikata :P Mut joku avanne olis kyllä oikeesti sellanen shokki, että huh. Työnkin puolesta kun on niitä tullut nähtyä, niin .... eieieieieiei. Onneksi ovat yleensä vaan väliaikaisia.

Ainut mikä mietityttää, on että kun jossain vaiheessa se raskaus on ajankohtainen.. Lääkärit on kyllä sanoneet että ei ongelmaa, pitäisi vaan ajoittaa tällaiseen rauhalliseen vaiheeseen. Ehkä joku ylimääräinen käynti äitipolille. Ja tota Azamun-lääkitystäkin voi ilmeisesti raskauden ja imetyksen aikana käyttää, niin jees.

Olis varmaan siulle helpottavaa kun sais edes tietää sen diagnoosin, niin tietäis vähän että mistä kyse :/ Ootko rautatabletteja syönyt? Toki niissä on se, että joillain pelkät tabletit pistävät mahan sekaisin, niin en sitten tiedä kannattaako tuossa tilanteessa niitä ottaa :o

• ...,,.,,.

aiivan,on täytynyt kyllä olla raskasta ravata jatkuvasti verikokeissa:/ toivotaan että sun tilanne pysyy nyt jatkossakin hyvänä! :)

sepä se onkin,kun lueskelee täältä netistä kaikenmaailman juttuja niin alkaahan se masennus välillä hiipiä pintaan, että apua millon siihen leikkaukseen sitten joutuu ja muuta. mutta uskon että kun sullakin toi tilanne on noin hyvä niin saat olla rauhallisin mielin.:) ja varmasti sitten kun ajankohtaista on, niin raskauskin menee ihan mukavasti kun kerta lääkkeitäkin voi samalla syödä!

musta itsestäni tuntuu että kehitän itselleni vielä jonkin paniikkihäiriön kun tutkin näitä asioita jopa liikaa ja tarkkailen itseäni koko ajan..argh:/:D mutta onhan tähän tottuminen!

joo helpottaishan se kyllä kun tietäis sen diagnoosin että mikä tässä nyt mättää,mutta täytyy kai odotella ne seuraavat koepalat että jospa ne selvittäisivät asiaa sitten taas..ja juu lääkäri kyllä sanoi että rautakuurin vois syödä,mutta en ole ainakaan vielä sitä aloittanut,kun sitä just pelkään että jos maha menee entistä enemmän sekaisin:/ toisaalta olen nuorempana syönyt ennenkin rautaa huonon hb takia ja silloin en muistaakseni huomannut vatsassa mitään muutosta.
        nyt vain eniten odottelen ja toivon että tuo verentulo lakkaisi ja olo normalisoituisi mahd.pian..vai entäs jos tämä suunkautta otettava kortisoni ei enää autakaan ja joudun letkuihin,apuva!!

• Crohn1989

Ja jos nyt päädyt rautakuurin aloittamaan, niin kannattaa kysästä apteekista mahdollisimman vatsaystävällistä tuotetta. Ainakin Retafer on sellanen, mikä monesti laittaa mahan sekasin, Obsidan taitaa olla vähän ystävällisempi..

Helppohan se on sanoa, mutta pitäisi yrittää lopettaa se stressaaminen :/ Sekin voi siihen suolen tilanteeseen varmaan vaikuttaa.. Ootko päässy jonkun hoitajan kanssa asiasta ihan kunnolla keskustelemaan? Ja jos tuo ahdistus ja stressi ei helpota, niin yksi mahdollisuus voisi olla ihan joku psykiatrinen sairaanhoitaja jonka kanssa vois käydä vähän asiaa läpi.

Jännä muuten, että alottivat siulla tuon kortisonin vaan 20mg, itselläni silloin alkoi heti Prednisolon 40mg, vaikka toi siun tilanne kuulostaa melkeinpä hurjemmalta kuin se omani silloin :/ Mutta kai ne lääkärit tietää mitä tekee :)

• eikivaa:(

ok,kiitos vinkeistä!:) ehkäpä se kuuri kannattaa josssin vaiheessa aloittaa.

joo sehän se on että kun osaisi tän stressaamisen lopettaa,niin varmasti paremmin vatsakin rauhoittuisi. se vaan on mulle niin hankalaa:/ en ole muille kuin lääkärille tästä päässyt juttelemaan. itsekin olen sitä miettinyt että ois varmaan ihan hyvä puhua vähän paremmin just jollekin kallonkutistaja tyypille, mut sitten taas tuntuu että pyh,en minä sellaisia tarvitse:p noh täytyy miettiä vielä asiaa.

joo mäkin aattelin että onkohan liian pieni tuo annostus,mutta oottelen nyt vielä että jospa se alkaisi kuitenkin tehoamaan..
        kauhea väsymys mulla on kokoajan(johtuen varmaan lääkkeet surkea hb)ja lihasheikkoutta kun on toi paino tippunut niin ei meinaa jalatkaan kantaa, ja sit viel lisäksi tuo jännitysniska ja kipeät hartiat niin ai että, ei mikään ihanneolotila:/

• Crohn(ko)?

Mulla on nyt kaks kuukautta ollu vatsakipuja oikealla alhaalla ja oikealla navan vieressä. Välillä muuallakin vatsalla kipuja. Ripuli ja ummetus vuorottelee. Nyt joitakin päiviä ollut pelkkää ripulia monta kertaa päivässä. Jatkuvaa lämpöilyä ollu kuukauden ajan ja paino tippuu kilon viikossa. Mä oon kyllä ylipainoinen eli se ei haittaa mitenkään se painon tippuminen. :D Veriarvot hyvät. Calprot pitäis seuraavaksi ottaa. Pelottaa niin helkutisti. Mulla on paha paniikkihäiriö, joten en tiiä pystynkö tähystykseen ilman nukutusta. Pelkkä ajatus saa paniikin ja oksetuksen päälle. Mä oon tiettyjen juttujen takia kärsiny vakavasta masennuksesta yli 10 vuotta. Nyt sitten ku oon ollu jo vajaan vuoden tasapainossa ja alkanut paranemaan, niin tietty joku helkutin crohnin tauti iskee päälle. Eihän diagnoosi varma tietty vielä oo, mutta oireet viittaa siihen. :( Maanantaina pitäis raahautua lääkäriin. Tsempit teille!

• colitispotilas

heip! voih ikävä kuulla että vatsa temppuilee:( mutta kuule, ei hätää vielä! saatat kärsiä ihan vaan ärtyneestä paksusuolesta, tai jostain ohimenevästä tulehduksesta! ei kannata ajatella heti pahinta, ja stressi vielä huonontaa tilannetta mahassa.

tähystystä ei kannata turhaan pelätä,se on todella nopsaa ohi! kipua ja epämiellyttävää painetta tunnet kyllä, mutta esilääkitys on saatavissa ja hoitaja kun painelee vatsaa samalla, kun tähystin suolessa liikkuu, niin kipu helpottuu:) nukutuksessa tähystys tehdään yleensä vain lapsille.

ja jos saat diagnoosiksi crohnin, niin kuten olet täältä varmaan lukenut, ei se niiin paha ole kun saa lääkkeet ja vatsa rauhoittuu! pystyt elämään normaalia elämää:)

toivotaan että sun tilanne selviää ja pääset pelkällä säikähdyksellä! tsemit sullekin ja kirjoittele kun dg saat!:)

• Crohn(ko)?

On nää tk-lääkärit kyllä ihan pölöjiä. Kipupiste on kuulemma siinä umpilisäkkeen kohdalla, ja vois ehkä olla hyvin epätyypillinen umpilisäkkeen tulehdus. Hänen mielestään ei ole crohnin tauti, koska mulla ei ole veriripulia eikä ripulia niin monta kertaa päivässä, että vois sitä olla. Eihän kaikilla crohnin tautia sairastavilla ole ripulia. Sehän riippuu paljon siitäkin, että missä sitä tautia on. Calproa ei edes harkinnut ottavansa vaikka siitä sanoin. Olis heti saanut tietää, että onko suolistossa tulehdus. :(

Pitäis mennä ylämahan ultraan ja gynekologiseen ultraan, että suljetaan ne vaihtoehdot pois. Jos ei löydy mitään, niin sitten suoraan tähystykseen. No mitäs jos siellä oliskin se epätyypillinen umpilisäkkeen tulehdus, niin eihän sitä nyt sitten saada millään selville. Tiedän ihan suvustakin yhden, jolla kipuili alamaha vuoden verran ja vasta sitten tajuttiin, että siellähän on umpilisäke tulehtunut.

Pitää kai sitten soittaa sinne tähystyspaikkaan, kun aika tulee että tarviin sitten hyvin vahvat mömmöt tähystykseen. Vois kyllä sanoa ihan suoraan sille lääkärille, että vois ystävällisesti ottaa ne calprot myös. Sitä varten se testi on kehitetty, että pystytään seuraamaan suolistosairaiden tulehdustilaa tai kun selvitetään, että onko siellä suolistossa tulehdusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe