Varmennustarkastus?

tt87987

Olen elektroniikka-teknikko, kokemusta el. töistä. yli 20v ja vahvavirtapuolelta yli 5v. sähköturvallisuustutkinto 3 suoritettu. Tein talooni sähkötyöt valtuutetun tarkastajan suullisella luvalla. Riittääkö tekemäni käyttöönottomittaus, vai pitääkö teettää varmennustarkastus?

20

2357

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei viranomainen

Valtuutettu tarkastaja ei voi antaa mitään lupia, vain tehdä tarkastuksia siinä laajudessa kuin saa...

• 11+9

Se kättöönottotarkastuspöytäkirja on yksi varmennustarkastajan tarkistuskohdista.
      Varmennustarkastus on tietenkin tehtävä, sen on varmaankin luvannut tehdä.

• SP todistus
    • paskan hailee

siis se on ihan sama vaikkei olis tarkistettu ollenkaan lamppu palaa ja pistorasiasta virta tulee ihan samalla tavalla!

• Yhteenvetonavielä

Pitää teettää varmennustarkastus, mutta sekään ei vielä riitä vaan pitää vielä hommmata kelpoisuustodistus sediltä ... eiku setiltä -ja tosiaankaan "valtuutetun tarkastajan suullisella luvalla" ei ole mitään merkitystä.

• SekkaPuorsa

Pitää tehdä varmennustarkastus. Siinä tarkastuksessa sitten tarkistetaan onko sinulla ollut setiltä anottava kelpoisuustodistus. Jos asennukset olisi tehnyt pätevyyden omaava asentaja, kumpaakaan ei tarvittaisi. Pelkkä käyttöönottotarkastus riittäisi.

• järkeä päässä

Ihan sama onko joku byrokraattien asennustarkastus tehty vai ei kun pistorasiat toimii ja valot palaa aivan samalla tavalla. Minäkin tehnyt jo vuosia turvallisesti asennukset itse ja kaikki toimii ilman mitään turhia tarkastuksia.

• järkeä EI päässä

Niin, vittu se on ihan sama kun minäkin olen ajanut autoa jo 20 vuotta ilman ajokorttia ihan sama onko joku byrokraattinen kortti taskussa osaan sitä ihan samalla tavalla ajaa ilman korttiakin. Myös kännissä ajan joskus mutta sekin on ihan sama kun en mitään vaaraa aiheuta kenellekään vaikka byrokraattisesti olen kännissä. Ilman mitään kortteja ja puhallutuksia tässä on täysin turvallisesti ilman ongelmia ajeltu jo 20 vuotta.

• dfgdf
        järkeä EI päässä kirjoitti:

Niin, vittu se on ihan sama kun minäkin olen ajanut autoa jo 20 vuotta ilman ajokorttia ihan sama onko joku byrokraattinen kortti taskussa osaan sitä ihan samalla tavalla ajaa ilman korttiakin. Myös kännissä ajan joskus mutta sekin on ihan sama kun en mitään vaaraa aiheuta kenellekään vaikka byrokraattisesti olen kännissä. Ilman mitään kortteja ja puhallutuksia tässä on täysin turvallisesti ilman ongelmia ajeltu jo 20 vuotta.

Niin ja piti vielä mainita että moni kortillinen ja selvin päin olija ajaa huonommin kuin minä. Eli siis ihan turhia tuollaiset byrokraattiset ajokortit ja promillerajat kun ei ole minulle mitään sattunut. Eli ne on siis turhia koska minulle ei ole sattunut mitään.

(Mutta olisivatko ne turhia jos kaikki tekisivät niin?)

• Ex-urakoitsija..

Kyllä kaikki toimii, mutta kuka vastaa , jos joku kömmähdys on käynyt asennuksissa. Ensisijassa vastaa teettäjä ja toisekseen tekijä ja kolmannekseen jos Tukes saa tietää luvattomasta urakonnista, niin sakot rapsahtaa. Kaikkea voi tehdä, kunnes jää kiinni. Uudisrakennuksessa, jonka rakennustarkastaja tarkastaa, pitää kuitenkin olla hyväksytyn urakoitsijan käyttöönottopöytäkirja. Vastuuntuntoisilla asennusliikkeillä on myös vastuuvakuutus kömmähdysten varalle.

• Katsastelia

Vastuuvakuutus ei sitten muuten korvaa asennusvirheestä johtuvaa vahinkoa työn kohteena olevalle laitteelle. Esim. jos kytket jonkin laitteen väärin ja vaikkapa joku piirikortti tai kompura 6000€ rikkoutuu itsepä korvaat. Asennustarkastajat taas ei ole vastuussa mistään, kuten ei katsastusmiehetkään, jos autossa katsastuksen jälkeen vaikka alapallo pettää ja 120 lasissa metsään, oma vika ei katsastusinssin. Se ili kunnossa tarkastushetkellä :-DD

• Nuorempi insinööri

Mittaukset ja sähkötytöt voi tehdä kuka tahansa sähköalan ammattilainen mutta niiden oikeellisuudesta vastaa allekirjoituksellaan sähkötöidenjohtaja jolla on oltava S2 tai S1 valtuudet.
      Huomaa että sähkötöidenjohtajan pitäisi olla nimettynä ennen (sähkö)töiden alkua mutta jos omaa teet niin kukapa voi todistaa tuliko johtaja nimetyksi hommaansa ennen vai jälkeen projektin aloituksen ...
      Tarkastuspöytäkirja on virallinen asiakirja minkä väärennöksestä voi saada jopa sakkojakin jos jää kiinni (lisäksi voi tulla myös purkukehoitus mutta väh. käyttöönottokielto ja uusintatarkastus).

• paskan hailee

milloin näitä tarkastuspöytäkirjoja sitten tarvitaan? jos on vaikka vanha talo mihin on tehty uusia asennuksia niin milloin näistä kysellään tarkastuspöytäkirjaa?

miten todistetaan että tarkastuspöytäkirja pitäisi olla ja mitä seuraa jos sitä ei ole? miten ihmeessä joku käyttöönottokielto voidaan määrätä?

kuka sen kieltää ja kuka sitä valvoo jos otan itse vaikka käyttöön asennuksen kiertämällä esim. sulakkeet paikoilleen. ja mitä sitten kun se onkin luvattomasti käytössä?

jos vaivihkaa tekee itse sähkötöitä niin miten voidaan todistaa että ne on laittomia? vastaus: ei mitenkään ja mitään paskaa pöytäkirjaa ei tarvitse mihinkään.

• täälänäin

Tääläpäin vaaditaan käyttöönottopöytäkirja mittauksineen mittaroitaessa kiinteistö, mittarimies mittaa itse myös liittymän oikosulkuimbedanssin.

Kiinteistöön muuttoluvan ehto on käyttöönottopöytäkirjan esittäminen rakennustarkastajalle.

Vakuutusyhtiö saattaa vaatia noita myös vahingon korvaustilanteessa ja kiinteistöä myytäessä saatetaan tapauskohtaisesti käyttöönottopöytäkirja vaatia.

• Ammattisähkömies

S3 ri riitä on tarkoitettu korjaustöihin. Pitää olla S2 pätevyys vähintään ja vahvavirtaalan täydennyskoulutusta ja laaja-alainen työkokemus kiinteistöjen sähköasennuksista ja edelleen varmennustarkastus ellei ano urakointilupaa.
      Pitää olla käyttöönottotarkastus joka sisältää mittaukset .

• Näin se menee

>>Riittääkö tekemäni käyttöönottomittaus, vai pitääkö teettää varmennustarkastus?

• höpöhöpö...

Miksi sä tulit höpöttelemään muutaman kuukauden vanhaan ketjuun puuta heinää? Nämä vanhojen ketjujen nostelijat ymmärtää jotenkin, jos siellä oikeasti oikaistaan jotain virheellistä tietoa, niin onhan siinä palava halu se oikaista, vaikka ketju olisi vuosia vanha. Mutta että ponnautetaan vanha ketju esille, selittämälllä jotain ihan virheellistä tietoa, niin menee jo vähän yli ymmärryksen.

Sekoitat varmennustarkastuksen määräaikaistarkastukseen. Kyllä se varmennustarkastus tässä tilanteessa vaaditaan. Omakotitaloon tai paritaloon vaaditaan varmennustarkastus ihan yhtä lailla kuin mihin tahansa kohteeseen, jos siellä on joku kelpoisuustodistuksella sähköjä asennellut. Määräaikaistarkastus on ihan eri asia, ja se ei koske asuinkiinteistöjä, vaan lähinnä teollisuutta ja maatiloja. Eri asia kuinka paljon niitäkään tehdään, vaikka laki vaatii.

• Ei Oikosulku Oy

"Riittääkö tekemäni käyttöönottomittaus, vai pitääkö teettää varmennustarkastus?
        Käyttöönottomittaus riittää.
        Omakotitaloon tai paritaloon ei tarvise tehdä varmennustarkastusta.
        Jos suullinen sopimus on tehty S2 tason kanssa, se riittää ja "vastuu" on hänellä."

Käyttöönottotarkastus tarvitaan aina omakotitalon sähkötöistä, teki sitten pätevyydet omaava itse tai urakoitsija. KTM 517/1996 tai Tukes:in sivuilta löytyy mainittuna ne "vähäiset työt" jolloin käyttöönottotarkastuspöytäkirjaa ei vaadita.

Varmennustarkastus tarvitaan näissä omakotihommissa aina, jos teet itse omilla pätevyyksilläsi. Jos rekisteröity urakoitsija tekee, varmennustarkastus vaaditaan jos sulakekoko on yli 35 A tai kyseessä on useamman kuin kahden asuinhuoneiston asuinrakennus.

Ja lopuksi: rakennusvalvonnan, oman mielenrauhan sekä vakuutustenkin takia ei ole iso vaiva hoitaa tarvittavia pöytäkirjoja.

• niin?
        Ei Oikosulku Oy kirjoitti:

"Riittääkö tekemäni käyttöönottomittaus, vai pitääkö teettää varmennustarkastus?
        Käyttöönottomittaus riittää.
        Omakotitaloon tai paritaloon ei tarvise tehdä varmennustarkastusta.
        Jos suullinen sopimus on tehty S2 tason kanssa, se riittää ja "vastuu" on hänellä."

Käyttöönottotarkastus tarvitaan aina omakotitalon sähkötöistä, teki sitten pätevyydet omaava itse tai urakoitsija. KTM 517/1996 tai Tukes:in sivuilta löytyy mainittuna ne "vähäiset työt" jolloin käyttöönottotarkastuspöytäkirjaa ei vaadita.

Varmennustarkastus tarvitaan näissä omakotihommissa aina, jos teet itse omilla pätevyyksilläsi. Jos rekisteröity urakoitsija tekee, varmennustarkastus vaaditaan jos sulakekoko on yli 35 A tai kyseessä on useamman kuin kahden asuinhuoneiston asuinrakennus.

Ja lopuksi: rakennusvalvonnan, oman mielenrauhan sekä vakuutustenkin takia ei ole iso vaiva hoitaa tarvittavia pöytäkirjoja.

Niin, eikö tuo ollut tullut tässä ketjussa jo pariinkin otteeseen selitettyä, vai mitä uutta toit asiaan?

• sähkötäti

Varmennustarkastaja ei todellakaan saa antaa mitään suullisia lupauksia. Jos olet tehnyt itse sähkötyöt, olet niistä myös vastuussa. Jos olet kiinteistön haltija ja jollekin asukkaalle / vieraalle sattuu jotain, aletaan etsiä käyttöönottopöytäkirjaa. Olet siis itse vastuussa tekeleistäsi. Aivan turha puhua sedistä tai byrokratiasta tässä tapauksessa. Jos rakennustarkastaja ei ole tajunnut katsoa tarkastuksen yhteydessä sähkötöiden käyttöönottopöytäkirjaa, on tarkastaja menetellyt väärin. Varmennustarkastaja tekee kohteeseen pistokokeita ja katsoo, että käyttöönottopöytäkirja on tehty oikein. Hän vertaa mittauksia pöytäkirjassa oleviin mittauksiin. Suomenmaassa on paljon niitä ns. serkkupojan tekemiä sähkötöitä :( Mitenkä sitten, kun myyt taloa tai vakuutusyhtiö alkaa vahingon sattuessa kysellä em. pöytäkirjan perään? Äly hoi !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe