Koiran BARF -ruokinta.

Hippunen_

Ollaan siirtymässä meidän 8kg villakoiran kassa Barffiin ja tässä olis meidän suunnitelmia, onko pahastikkin vinksallaan? Kasvattajan mielestä näytää hyvältä.

8 kg painava koira syö n. 240g/päivä (3% elopainosta)
Joka toinen päivä lihaisia luita ja joka toinen päivä liha- ja kasvissosetta (lihasose 140g ja kasvissose 100g)

Koiran aterioihin lisättäviä vitamiineja (liha- ja kasvissose päivinä):
- Valkosipulijauhe (lievästi antibioottinen, puhdistava, häätää loisia)
- C- vitamiini (kasvuvaiheessa, koira on vielä nuori)
- Alkuvaiheessa maitohappobakteerivalmisteet (parantavat ruoansulatusta, tuovat hyvää bakteerikantaa vatsaan).

Luupäivinä ruoka aamulla
Liha- ja kasvissose päivinä 120g aamulla ja 120g illalla (vähint. 1h ennen nukkumaanmenoa)

Kiitos kaikille jotka antavat mielipiteensä!

8

132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+19

Älä anna noin paljon lihaisia luita. Pari kertaa viikossa riittää. Ja kasvismössöjen määrää voit vähentää ihan reippaasti. 10% ruokavaliosta on hyvä.
      Luut voivat laittaa koiran ummetukselle joten kannattaa syöttää kasvimössöjä samaan aikaan niiden kanssa. Niissä on kuitua, jotka edistävät suolen toimintaa.

• Rotikkarinsessa

Virheellistä tietoa tuo lihaisten luiden määrä, jonka myös BARF-ruokintatyylin kehittäjä itsekin on kumonnut. (Nykytietouden ja -suositusten mukaan, joka tuossa mainitsemassani linkissäkin mainitaan, lihaisten luiden osuus on 20-50% ja 50-80% lihaa, sisäelimiä, kasviksia ja muita eläinkunnan tuotteita.) http://www.murrenmurkina.com/ruokinta/barfin-perusperiaatteet.html

Tosin itse olen tuon kasvisten ja marjojen suhteen vähän eri kannalla. Meillä ei kasviksia syödä säännöllisesti lainkaan, silloin tällöin jos sattuu kotiruoan seassa olemaan tai haluan ihan huvin vuoksi antaa tuolle esimerkiksi porkkanan (tai kesäkurpitsan tai kukka- tai parsakaalia tai vastaavaa) jyrsittäväksi.

Meillä ei lihaisia luitakaan hirveästi syödä, luuta on mukana joissakin lihoissa mitä ostetaan (mm. broilerin jauhelihassa ja kokonaisissa broilereissa) ja varsinaiset luut ovat sitten lähinnä hampaidenpuhdistukseen, joissa saattaa hieman lihanroippeita olla. Joskus, varsinkin syksyllä metsästyskauden aikana ja sen jälkeen, tuo saa jonkin verran hirven selkärankoja ja kylkiluita lihoineen päivineen, mutta muulloin hyvin vähän.

Ollaan pyritty siihen myös, että kerta viikkoon syötäisiin sisäelimiä (maksaa ja munuaista sekä naudanmahaa hyvin pitkälti - ne kun ostetaan ihan normikaupoista) ja kalaa (lähinnä muikkua, ahventa ja haukea - keitettynä kaikki - myöskin normikaupoista). Muulloin sitten mitä milloinkin sattuu pakkasesta - ja normikauppojen tarjouksista - löytymään, kuitenkin vähintään kahden eri elukan lihaa viikossa.

Vitamiineja tai muuta meillä ei varsinaisesti ruoan seassa mene. Kuurina annan merilevää ja kalsiumia, kesällä menee sitten valkosipuli päivittäin. Lisäksi sitten öljyä turkin kuntoa varten (oliivi-, rypsi-, auringonkukka- ja pellava ne suosituimmat) ja hapanmaitotuotteita melkeinpä päivittäin.

• threeam

Koira on lihansyöjä, ei luunsyöjä. Mistähän tuo luiden määrä on BARFfin keksijöille tullut päähän... Onneksi on jo uutta järkevämpää tietoa raakaruokinnasta.
      Jos haluat varmistaa kalsiuminsaannin niin laita ruuan sekaan kalsiumlisää.

• Hippunen_

Okei, kiitos, tuo kalsiumi voisi olla hyvä!

• meillä syö

Meinaatko, ettei koira luita syö ? Takuulla koirat on kautta-aikain syöneet luineen päivineen sen mitä kiinni ovat saaneet.

• 15+8
        meillä syö kirjoitti:

Meinaatko, ettei koira luita syö ? Takuulla koirat on kautta-aikain syöneet luineen päivineen sen mitä kiinni ovat saaneet.

Koirat eivät ole kautta-aikain syöneet luita nälkäänsä. Luut ovat olleet vain ajantappoa ja "hätävara" kun muuta ruokaa ei ole saatavilla.

• Rotikkarinsessa

Kalsiumiakaan ei saa antaa sitten liikaa. Joten jos syötät kuitenkin säännöllisesti noita lihaisia luita, niin miettisin sen kalsiumin antamista purkista vielä toisenkin kerran.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe