vauvat 1kk

Anniliini1

Vertaistukea kaipaa täällä esikoisensa kuukausi sitten synnyttänyt. Nyt on alkanut neidillä olla todella kovia itkukohtauksia päivisin. Yöt onneksi vain nukkuu syö.. ainakin toistaiseksi! Päivisin tuntuu, ettei toinen nuku kuin lyhyitä päikkäreitä ja valveillaolon aikana on useita hysteerisiä itkukohtauksia, joihin ei tunnu auttavan mikään. Pelkään, että nyt se koliikki on sitten rantautunut meille. :-/ Kiinnostaisi tietää, onko muilla samanlaista eli onko tämä ihan asiaankuuluva vaihe vai meillä vain neidillä hanlampi alku? Olen antanut neidille rela-tippoja 6 päivässä (sellaisia, missä ei ole d-vitamiinia) ja neuvolasta saatuja Devisol -tippoja 2 päivässä. Niitä pitäisi ohjeen mukaan antaa 5, mutta olen kuullut d-vitamiinin usein aiheuttavan vatsanväänteitä, joten olen aloittanut pienemmällä annoksella. Näköjään siitä huolimatta vatsaa vääntää. Tuntuu olevan vatsanväänteitä, kun viimein saa pieruja ulos, niin sen jälkeen rauhoittuu. Olisi kiinnostavaa jakaa kokemuksia!

23

1762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gw3reafdb

      Meidän vauvat ovat jo 4 ja kohta 2 vaan kummankin kohdalla alkoi kahden viikon iän jälkeen tuo itkuisuus. Mahavaivat ja koliikki. Tai no mitä se koliikki sitten on... Mutta itkua yli 4h tauotta per vrk.

      Meillei auttaneet mitkään tipat. Itseasiassa cuplaton oli vihoviimeinen kokeilu, se vain pahensi oireita. Relaa syötiin, kun joku lääkäri sitä suositteli ½v ikään saakka käyttämään vastustuskyvyn lisäämiseksi. Vyöhyketerapiastakaan ei ollut apua. Meillä siis auttoi vain aika. Esikoisella loppui kuin seinään 3kk iässä. Kakkonen oli juur tällainen en nuku päivällä, itken kaikki illat väsymystäni ja yön sitten posotti (onneksi) parilla syötöllä. Hällä levottomuutta kesti lähemmäs neljää kuukautta.

      Jaksamisia. Käytä vauva lääkärillä ja jos mitään ongelmaa ei todeta niin sitten vain rauhoittelet itseäsi, että se itku ei ole mitenkään haitallista vauvalle.

    • nininn

      Ihan perus vatsavaivoilta kuulostaa, ne alkaa oikeastaan jokaisella vauvalla siinä 2vko-1kk aikoihin. Relaa ensinnäkin saa antaa max. 5 tippaa! Devisol-tipat on öljypohjaisia ja saattavat aiheuttaa vatsavaivoja, itse olen antanut lapsille alkuun jekovit-tippoja, jotka on vesipohjaisia. Muutenkin d-vitamiini aloitetaan todella hitaalla totuttamisella eli aluksi 1 tippa viikon ajan, sitten 2 tippaa viikon ajan jne. kunnes viidennellä viikolla annetaan se 5 tippaa. Kannattaa kantaa vauvaa vatsallaan jos itkee vatsaansa ja hieromalla tai jaloista "pumppaamalla" koittaa saada niitä pieruja tulemaan jotta vatsaan ei niin koskisi.

      • Kokeilepa tätä

        Jekovit-tipat eivät ole enää suositeltavia, koska ne sisältävät D2-vitamiinia, joka imeytyy huonosti. On siis vähän yhtä tyhjän kanssa, kun ei voi olla varma imeytyykö vitamiinia riittävästi. Todella moni vanhempi kuvittelee vatsavaivojen johtuvan D-vitamiinista. Joillain näin onkin, mutta suurimmalla osalla on kyse aivan normaaleista suoliston kypsymättömyydestä johtuvista vatsavaivoista. Voi kokeilla jättää tipat pois vaikka viikoksi (ei ole vauvalle haitaksi) ja katsoa, mitä tapahtuu. Jos vatsavaivat jatkuvat, eivät tipat ole syyllisiä. Kolmeen kuukauteen mennessä vaivat yleensä helpottavat.

        Itse suosittelisin vatsavaivaisen vauvan kanssa kokeilemaan kantoliinaa. Kantaessa vauvan asento on vatsan kannalta suotuisa ja lähes jokainen vauva viihtyy kantoliinassa. Kokeilemalla selviää!


      • nininn
        Kokeilepa tätä kirjoitti:

        Jekovit-tipat eivät ole enää suositeltavia, koska ne sisältävät D2-vitamiinia, joka imeytyy huonosti. On siis vähän yhtä tyhjän kanssa, kun ei voi olla varma imeytyykö vitamiinia riittävästi. Todella moni vanhempi kuvittelee vatsavaivojen johtuvan D-vitamiinista. Joillain näin onkin, mutta suurimmalla osalla on kyse aivan normaaleista suoliston kypsymättömyydestä johtuvista vatsavaivoista. Voi kokeilla jättää tipat pois vaikka viikoksi (ei ole vauvalle haitaksi) ja katsoa, mitä tapahtuu. Jos vatsavaivat jatkuvat, eivät tipat ole syyllisiä. Kolmeen kuukauteen mennessä vaivat yleensä helpottavat.

        Itse suosittelisin vatsavaivaisen vauvan kanssa kokeilemaan kantoliinaa. Kantaessa vauvan asento on vatsan kannalta suotuisa ja lähes jokainen vauva viihtyy kantoliinassa. Kokeilemalla selviää!

        D2 ei enää suositella, koska D3 on _paremmin_ imeytyvää. Ei se D2 huonosti imeydy, toinen vain on vielä parempaa. Kyllä se D2:kin on ihan hyvää alkuun, onhan sitä vuosikymmenet käytetty. Itse ainakin olen ottanut varman päälle, enkä turhaan aiheuttanut lisää vatsanväänteitä. Sitten kun enimmät vatsavaivat on selätetty, olen siirtynyt D3-valmisteeseen.

        Vatsavaivoja on tosiaankin jokaisella vauvalla enemmän tai vähemmän. Ei niillä omilla valinnoilla voi kuin yrittää saada niitä isoimpia vatsanväänteitä hillittyä.


      • djdjdjl
        nininn kirjoitti:

        D2 ei enää suositella, koska D3 on _paremmin_ imeytyvää. Ei se D2 huonosti imeydy, toinen vain on vielä parempaa. Kyllä se D2:kin on ihan hyvää alkuun, onhan sitä vuosikymmenet käytetty. Itse ainakin olen ottanut varman päälle, enkä turhaan aiheuttanut lisää vatsanväänteitä. Sitten kun enimmät vatsavaivat on selätetty, olen siirtynyt D3-valmisteeseen.

        Vatsavaivoja on tosiaankin jokaisella vauvalla enemmän tai vähemmän. Ei niillä omilla valinnoilla voi kuin yrittää saada niitä isoimpia vatsanväänteitä hillittyä.

        Kyllä se imeytyy huonosti, nimenomaan verrattuna D3-vitamiiniin. Ei sitä voi suositella käytettäväksi. Se, että jotain on käytetty aiemmin, ei tee siitä automaattisesti hyvää. Vitamiinin vaikutuksen mahavaivoihin voi tosiaan testata jättämällä sen hetkeksi pois, muuten ei kannata D3-vitamiinia jättää antamatta.


      • nininn
        djdjdjl kirjoitti:

        Kyllä se imeytyy huonosti, nimenomaan verrattuna D3-vitamiiniin. Ei sitä voi suositella käytettäväksi. Se, että jotain on käytetty aiemmin, ei tee siitä automaattisesti hyvää. Vitamiinin vaikutuksen mahavaivoihin voi tosiaan testata jättämällä sen hetkeksi pois, muuten ei kannata D3-vitamiinia jättää antamatta.

        No itse ainakin olen antanut ja aion seuraavalle tuloillaan olevallekin antaa. Samoin ovat antaneet muutkin tutut ja neuvolassakin olen asiasta puhunut. Jossain vaiheessa sitten kun vauva oli isompi, kehotettiin neuvolastakin vaihtamaan D3:een. Jokainen voi onneksi valita mitä omalle lapselleen antaa.


    • Anniliini1

      Mulla oli näppisvirhe tossa ekassa viestissä eli relaa olen tosiaan antanut vain 5 tippaa, kuten ohjeessa sanotaan. Tällä viikolla alan antaa d-vitamiinia 3 tippaa, ensi viikolla 4 jne. Kokeilen myös nyt antaa tipat suurinpiirtein samaan aikaan aamupäivästä. Mulla on tähän asti aika heittänyt paljonkin, kun en meinaa muistaa noita. En tosin tiedä, onko sillä nyt niinkään merkitystä, antaako noi samaan kellon lyömään. Olen juu kuullut, että näihin aikoihin vatsanväänteet on normaaleja, mutta siltikin sitä miettii, onko muilla näin paljon itkuja ja yhtä rajuja. Se on NIIN inhottava tunne, kun näkee, että toista sattuu kovasti ja aivan kyyneleet silmissä itkee, eikä mitään voi tehdä! Noh.. tätä kestää aikansa ja eipä siitä taida pienelle mitään traumoja jäädä kuitenkaan. :)

    • th.

      Imetätkö? Jos imetät niin tarkista oma ruokavaliosi.

    • Anniliini1

      Juu imetän. Olen syönyt tähän asti aika normaalisti eli en mitenkään kovin epäterveellisesti joskaan sen enempää en ole omaa ruokavaliotani tarkkaillutkaan ja myös suklaata, jäätelöä ym. on mennyt. Nyt päätinkin ottaa syömisen tarkempaan syyniin ja syödä mahdollisimman monipuolisesti ja terveellisesti. Tekis hyvää itsellekin ja saisi kropan kuntoon, kun kuitenkin tuo imetys ihan mukavasti kuluttaa kaloreita. Hyvästä ruokavaliosta on siis apua sekä vauvalle että mulle itsellenikin. :)

      • teija....

        Jätä nuo tipat kokonaan pois muutamaksi päiväksi niin näet voiko johtua itkuisuus niistä. Jos itkuisuus vähenee niin pidä taukoa pari viikkoa ja aloita yhden tipan annoksilla uudestaan varovasti molemmat.

        Tarkista ruokavaliosi ja karsi sieltä kaikki ilmavaivoja ja mahan väänteitä aiheuttavat pois: suklaa, paprika, omena, kahvi, pavut ja kaikki voimakkaasti maustetut ruoat... Hyvän listan vältettävistä aineista saat googlettamalla.

        Röyhtäytätkö huolellisesti imetyksen jälkeen? Ja voit tehdä väli röyhtäytyksiä kesken imetyksen ja sitten jatkaa taas.

        Kokeile myös vauvahierontaa itse tehtynä.. Jos ei ole apua itse itkeskelyyn niin vauvastanse voi silti olla kivaa. Se auttaa vauvaa hahmottamaan kehonsa rajoja ja auttaa kehittämään positiivista mielikuvaa itsestään. Ajattele miten hyvää itsellekin hieronta tekee ja kuinka siitä nauttii.. Miksipä ei siis vauvakin nauttisi. Meillä olen hierontaa tehnyt molemmille lapsilleni heti synnytyslaitokselta lähtien joka ilta iltarutiinien yhteydessä ja ovat nauttineet siitä. Meöko pienillä mahavaivoilla ollaan selvitty ja molemat lähteneet könittämään jo 6 kk:n iässä.. En tiedä onko sitten hieronta ollut apuna nopeuttamaan liikkeelle lähdössä.

        Jos ei noilla itkuisuus vähene niin käy vyöhyketerapiassa. Omat vauvatbeivät ole käyneet, mutta tosi moni vauva/taapero on saanut apuja ystäväpiirissäni vyöhyleterapiasta. Yhdelle kaverille vyöhyketerapeutti kertoi jalkapohja hoitoa tehdessään, että hän epäilee viljoja yöheräilyken syyksi tämän 1,5-vuotiaalla lapsella. Kaverini jätti viljat pois ja yöt parani välittömästi ja alhaisella käyrällä kasvanut tyttö alkoi kasvaa pituutta ja painoa reippaasti. Tämän jälkeen viljat on todettu tytöllä allergisoiviksi ihan lääkärin taholta.

        onnittelut pikkuisesta ja tsemppiä arkeen!


      • teija....
        teija.... kirjoitti:

        Jätä nuo tipat kokonaan pois muutamaksi päiväksi niin näet voiko johtua itkuisuus niistä. Jos itkuisuus vähenee niin pidä taukoa pari viikkoa ja aloita yhden tipan annoksilla uudestaan varovasti molemmat.

        Tarkista ruokavaliosi ja karsi sieltä kaikki ilmavaivoja ja mahan väänteitä aiheuttavat pois: suklaa, paprika, omena, kahvi, pavut ja kaikki voimakkaasti maustetut ruoat... Hyvän listan vältettävistä aineista saat googlettamalla.

        Röyhtäytätkö huolellisesti imetyksen jälkeen? Ja voit tehdä väli röyhtäytyksiä kesken imetyksen ja sitten jatkaa taas.

        Kokeile myös vauvahierontaa itse tehtynä.. Jos ei ole apua itse itkeskelyyn niin vauvastanse voi silti olla kivaa. Se auttaa vauvaa hahmottamaan kehonsa rajoja ja auttaa kehittämään positiivista mielikuvaa itsestään. Ajattele miten hyvää itsellekin hieronta tekee ja kuinka siitä nauttii.. Miksipä ei siis vauvakin nauttisi. Meillä olen hierontaa tehnyt molemmille lapsilleni heti synnytyslaitokselta lähtien joka ilta iltarutiinien yhteydessä ja ovat nauttineet siitä. Meöko pienillä mahavaivoilla ollaan selvitty ja molemat lähteneet könittämään jo 6 kk:n iässä.. En tiedä onko sitten hieronta ollut apuna nopeuttamaan liikkeelle lähdössä.

        Jos ei noilla itkuisuus vähene niin käy vyöhyketerapiassa. Omat vauvatbeivät ole käyneet, mutta tosi moni vauva/taapero on saanut apuja ystäväpiirissäni vyöhyleterapiasta. Yhdelle kaverille vyöhyketerapeutti kertoi jalkapohja hoitoa tehdessään, että hän epäilee viljoja yöheräilyken syyksi tämän 1,5-vuotiaalla lapsella. Kaverini jätti viljat pois ja yöt parani välittömästi ja alhaisella käyrällä kasvanut tyttö alkoi kasvaa pituutta ja painoa reippaasti. Tämän jälkeen viljat on todettu tytöllä allergisoiviksi ihan lääkärin taholta.

        onnittelut pikkuisesta ja tsemppiä arkeen!

        Anteeksi kirjoitusvirheet.. Kännykällä kirjoitan ja en kerennyt tarkastaa viestiä ennen lähetystä kun kuopus 7 kk heräsi vierestä.. :)


    • bella5

      Moikka! Kuulostaa niiiin tutulle, meillä poika 1kk2vkoa itkee päivät, mutta nukkuu yöt todella hyvin. Vatsaa vääntää ja väsyttää kun ei poika saa nukutuksi päivällä. D-tippoja en anna ollenkan, koska silloin ei nukuta edes yöllä.

      Vauva ei rauhoitu mihinkään kivuiltaan, usein itkee itsensä uneen sylissäni.Koliikkia ei ole (sanoi lääkäri lastenklinikalta) mutta kovia vatsavaivoja. Säälittää niin tuo pikkuinen.. Toivottavasti joskus helpottaa, huoh!

    • 2678

      Jekoviteista: eivät ole vesipohjaisia, vaan alkoholipohjaisia (purkin kyljessä lukee ethanol...). Itse en antaisi, vaikka pieni määrä onkin. Vesipohjaisia D-tippoja ei enää ole saatavilla, ennen oli Deetipat, mutta lopetettiin.

      Meillä tuli myös vatsaväänteistä d-vitamiinista alussa, pidin taukoa koko tipoista ja myöhemmin, en muista milloin, ei enää ollut ongelmaa niiden kanssa. Nyt käytössä relatipat, joissa d-vitamiini mukana.

      Vauvat itkee usein paljon pienenä! Aika auttaa, mutta toki jos vatsanväänteistä kyse, on hyvä kokeilla esim. Cuplatonia tai vyöhyketerapiaa tms.

      Tsemppiä!

      • Katsoppas..

        uudestaan sitä purkin kylkeä niin huomaat että siinä lukee "Vesipohjainen D-vitamiinivalmiste D-vitamiinin puutteen ehkäisyyn ja hoitoon."


      • 2678
        Katsoppas.. kirjoitti:

        uudestaan sitä purkin kylkeä niin huomaat että siinä lukee "Vesipohjainen D-vitamiinivalmiste D-vitamiinin puutteen ehkäisyyn ja hoitoon."

        1. LÄÄKEVALMISTEEN NIMI
        Jekovit 2440 IU/ml tipat, liuos
        2. VAIKUTTAVAT AINEET JA NIIDEN MÄÄRÄT
        1 ml tippoja sisältää 2440 IU (= 61 mikrog) ergokalsiferolia (D2-vitamiinia)

        Apuaine: etanoli.

        Ja tää on siis Orion Pharman sivulta... Maista itse tippa jos et usko.


    • jgtdfd

      Meillä alko aikoinaan vaavilla kahden viikon ikäisenä nuo vatsanväänteet eli heti kun aloin antaa Devisol tippoja. Heitin kyseisen purkin roskiin ja ostin tilalle Jekovitit ja lisäksi annoin Cuplatonia 3 kk ikään asti. Ei ollu ilmavaivoja enää noihin vaihdon jälkeen. Cuplatonissakin on just se et niitä pitää antaa jokaisella aterialla muuten ovat hyödyttömiä.

      6 kk iässä vaihdoin takaisin Devisol tippoihin.

      • Disflatyl

        -tipat on meillä ollut käytössä vatsavaivoihin ihan siitä syystä, että niitä ei tarvitse antaa kuin 1-2 kertaa päivässä.


    • Anniliini1

      Nyt luulen keksineeni itkujen syyn.. oma ruokavalioni. Neuvolassa sanottiin, että mikäli d-tipat aiheuttaa vatsanväänteitä, pitäisi oireiden ilmaantua jo 1-2 h kuluttua niiden antamisesta. Annan edelleen Devisol -tippoja nyt jo 4 tippaa, eikä niillä ole osuutta itkuihin. Olen todennut, että itkut on olleet kovia silloin, kun olen syönyt suklaata (vähäisenkin määrän), omenaa, kaalia, paprikaa. Nämä ainakin on selkeästi olleet sellaisia, mistä tuntuu tulevan vauvalle närästyksen kaltaisia oireita ja itkuisuutta. Lisäksi luulen, että liiallinen ruisleivän ja marjojen syöminen on huono vauvan vatsalle. Nyt olen välttänyt kokonaan ekaksi mainittua listaa korvannut osan ruisleivästä kauraleivällä, vaihtanut maitotuotteet lähes kokonaan laktoosittomiksi ja syönyt marjoja vain vähän. Itkuja ei ole nyt ollut nimeksikään. Toivotaan, että näin jatkuu! :)

      • maitotuotteista

        Hei, nuo luettelemasi ruoat ovat varsin yleisiä vatsavaivojen aiheuttajia. Kaikki, mikä turvottaa tai aiheuttaa ilmavaivoja sinulle, voi aiheuttaa niitä myös vauvalle.

        Tosin maitotuotteet vaihdoit melko varmasti turhaan laktoosittomiksi. Vauvoilla ei ole laktoosi-intoleranssia lähes koskaan. Vain hyvin harvoin vauva ei siedä laktoosia, Suomessa syntyy noin yksi vauva vuosittain, jolla tällainen ongelma on. Ja se kyllä ilmenee varsin pian isompina ongelmina. Äidinmaito sisältää laktoosia paljon enemmän, kuin lehmänmaito, joten sinun ei tarvitse käyttää laktoosittomia tuotteita. Maitoproteiinille voi tietysti vauva olla allerginen, mutta siinä tapauksessa laktoosittomuus ei juuri auta.


    • Anniliini1

      Ääh... just, kun luulin, että nyt ratkaisin tämän homman, niin metsään meni!! Ollut nyt niin hyviä, vähäitkuisia iltoja, että ajattelin tosiaan ruokavalion olevan ratkaisu. Mutta tänään taas 3 h itkusessio... tai toivottavasti se oli siinä... neiti ei ole ihan vieläkään unten mailla, joten vannomatta paras. En mä enää tiedä, mistä kiikastaa. Kai tämä vauva-aika vain sitten on tätä kovaa itkua meillä..
      No niin... jatkuu näköjään vielä.... :(

    • _Äippä_

      Meillä esikoisella (nyt 3v) oli aikanaan koliikki, nyt pojalla 2 kk melkoisesti mahavaivoja, ihan koliikkia ei sentään mutta sinnepäin. Huonosti nukkuu päivällä, yöllä onneksi paremmin. Oon huomannut että mun ruokavalioni kyllä vaikuttaa vauvaan, erityisesti kaali on tosi paha. Cuplatonta kokeiltiin ja Rela-tippoja mutta ei niillä isompaa vaikutusta ole ollut. D-vitamiinilla ei ole mahavaivoihin ollut vaikutusta.

      Meidän arjen pelastus on ollut kantoliina. Pystyasento tuntuu helpottavan vauvaa, ja siinä tulee liikettä, lämpöä ja läheisyyttä samalla =) Kotihommat pystyy hoitamaan yllättävän kätevästi liinaillen. Poika on tosi rauhallinen liinassa ollessaan, nukkuu hyvin ja pitkään. Harmittaa ettei tullut esikoisen kanssa aikanaan kokeiltua. Suosittelen.

    • korvat!

      Seuraile tilannetta! rauhoittuuko jos pidät hetken mahdollisimman pystyasennossa? meillä itkuisuus alkoi puolentoista kuukauden ikäisenä.. luulin sen johtuvan vatsavaivoista, mutta muutaman viikon päästä kun kovalla työllä päästiin lastenlääkärille jossa katsottiin korvat, olivat ne tulehtuneet!

      • tjgek

        Mutta ei oikein sovi kuvaan,että ap:n lapsi nukkuu yöt hyvin ja huutaa päivät. Öisinhän hän on eniten makuuasennossa ja korvien pitäisi vaivata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5600
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1682
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1670
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      83
      1126
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      27
      1107
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe