Neuvoja, vinkkejä ym.

Kissamammaa

Meillä on tilanne, että meille on tulossa tiineenä oleva kissa asumaan. Kertokaa kaikkia hyviä neuvoja kissan hoitoon. Ennenkin on ollut joskus tiineenä oleva kissa, mutta itse olin silloin n.8-vuotias, joten en hirveästi muista, muuta kuin emo säikähti ekaa pentuaan ja juoksi sängyn alle piiloon, niin pentu tippui matkalla lattialle > sama neiti, ks. kissanpentu, on mun isän luona. :)

Kuinka monta kissavauvaa ensisynnyttäjä yleensä saa? Minkälainen pentulaatikko pitäisi olla? Pitääkö kissanpennut punnita? Luin jostain, että pennuille pitää olla 27astetta lämmintä ja vedoton tila. Eihän nyt sisällä voi niin kuuma olla? Pitääkö pentulaatikkoon laittaa jotain lämpötyynyjä? Tutun luona oli just vähän aikaa sitten koiranpentuja, punnitsivat 3:sti päivässä ja lämmittivät lämpötyynyjä, että pennuilla oli lämmin.

Tarvitseeko kissa ihmisen apua synnytyksessä vai pärjääkö itse? Luin kyllä, että välillä tarttee, välillä selviytyy itse, mut kumpi on yleisempää?
Tämän kissan ottamiseen on erittäin hyvät perustelut. :)

7

1228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokenut_kaveri

      Ensisynnyttäjä saa yleensä vain kaksi pentua, mikäli on kovin nuori odottaja. Muutoin pentuja voi olla neljä, jopa kuusikin. Riskinä on kuitenkin että osa pennuista syntyy kuolleena. Emo selviää yleensä itse. Meillä narttu synnyttänyt jo kuutena kesänä aina itsekseen piilossa. Pennut selviävät matalemmassakin lämpötilassa, mutta olisi hyvä pitää lämpötila noin 20 asteessa. Pentulaatikon ei tarvitse olla kantokoppaa tai pahvilaatikkoa ihmeellisempi, riippuen tietysti millaista tasoa olet ajatellut. Koiranpetikin toimii. Kissanpentujen kasvua on hyvä seurata, vaikkapa punnitsemalla joka aamu ennen ruokintaa.

    • Nannuvaan

      Meillä kissa synnytti juuri 4 viikkoa sitten. Tuli sängylle viereen synnyttään. Kannattaa varata suojaisa ja rauhallinen paikka pentuja varten. Meillä oli koiran pehmeä " nukkumakori" pesänä, jouduttiin siirtään pennut itse sinne kun emo ei niitä siirtänyt sängyltä pois. Pentuja meille tuli 4, vaikka emo on juuri täyttänyt vuoden ja on pienikokoinen :) synnytyksen jälkeen seurailtiin pari tuntia että emo pesee pennut ja hoitaa muutenkin hyvin ja että pennut alkavat syödä.

    • Kissamammaa

      Entäs jos se mirri synnyttää ne pentunsa sillä aikaa, ku olen koulussa? Se vaan mietityttää, että entä jos ei osaa hoitaa niitä, jos esim säikähtää? Kysyn kyllä siltä myyjältä kaikki mahdolliset tiedot, että millon mahdollisesti syntyy ym.

      • Nannuvaan

        tulin itse turusta sinä päivänä ja kissa "pidätti" niin kauan että olin kotona. Kissa oli ulkokisuna sillon ja samantien kun ajoin auton pihaan niin se tuli sisälle ja 10min. päästä alkoi synnyttään. Älä turhaan panikoi tilannetta, kisu kyllä pärjää.. Jos tulee ongelmia niin soita päivystävälle ell. Pentujen synnytys väli saattaa olla jopa yli tunnin.. Meillä viimeinen pentu ei jaksanut etsiä nisää joten jouduttiin auttaan siinä, mutta nyt kaikki neljä on terveitä :)


      • Nannuvaan
        Nannuvaan kirjoitti:

        tulin itse turusta sinä päivänä ja kissa "pidätti" niin kauan että olin kotona. Kissa oli ulkokisuna sillon ja samantien kun ajoin auton pihaan niin se tuli sisälle ja 10min. päästä alkoi synnyttään. Älä turhaan panikoi tilannetta, kisu kyllä pärjää.. Jos tulee ongelmia niin soita päivystävälle ell. Pentujen synnytys väli saattaa olla jopa yli tunnin.. Meillä viimeinen pentu ei jaksanut etsiä nisää joten jouduttiin auttaan siinä, mutta nyt kaikki neljä on terveitä :)

        Ja tuohon lämpötilaan et kyllä ne kissat ulkonaki synnyttää et normi huonelämpö on ihan ok eikä lämpötyynyjä tarvi. Pennut lämmittävät toisiaan sillon kun emo ei ole pesässä :)


      • Kissamammaa
        Nannuvaan kirjoitti:

        tulin itse turusta sinä päivänä ja kissa "pidätti" niin kauan että olin kotona. Kissa oli ulkokisuna sillon ja samantien kun ajoin auton pihaan niin se tuli sisälle ja 10min. päästä alkoi synnyttään. Älä turhaan panikoi tilannetta, kisu kyllä pärjää.. Jos tulee ongelmia niin soita päivystävälle ell. Pentujen synnytys väli saattaa olla jopa yli tunnin.. Meillä viimeinen pentu ei jaksanut etsiä nisää joten jouduttiin auttaan siinä, mutta nyt kaikki neljä on terveitä :)

        Miten kissaemo suhtautuu vieraisiin kissoihin? Tai vieras kissa toisen kissan pentuihin? Mietin, että kun mun kissa on mun iskän luona, ni jos iskä ei anna sen esim olla siellä, kun kuulee, että otan pentuja odottavan kissan. > vaikkei sen pitäs sitä liikuttaa pätkän vertaa. Tai pidän ainakin sen vanhemman mirrin siellä sen luona siihen asti, että pikkupennut olis vähän isompia, ettei satu mitään vahinkoo..

        Voiko muuten sitten sitä kissan pesää pitää esim vessassa? Vessa on aika iso ja siellä olis emälle kissan vessa ym ihan vieressä. Mulla on kani, joka on yleensä aina irti täällä ja se on vähän turhan kiinnostunut kissoista. Tai sitte kani partsill..


    • Kissamammaa

      Kissaemo oli saanut pari päivää sitten vielä nykyisessä kodissa ollessaan 2kissavauvaa. Nyt mun oma 10-vuotias kissakin on mun luona, eli miten se emäkissa suhtautuu sitten tuohon kissaan? Se paikka, josta se otetaan, ni siellä on toisellakin nartulla pennut, ni se meille tuleva kissa oli ollut tosi äkäinen niitten pentujen emälle niistä pennuista. Mietin, että mitäköhän se sanoo tosta 10v kissasta. :o Meinasin eka, että antaa ensin totuttautua tänne ja laittaa emäkissan pesän, veski-ja ruokajutut vessaan ja isomman kissan vessan partsille, kun parvekkeen ovi on aina auki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      190
      1853
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      62
      1280
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      58
      1043
    4. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      148
      924
    5. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      80
      912
    6. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      46
      898
    7. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      798
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      78
      750
    9. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      719
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      320
      688
    Aihe