12-viikkoisella kultaisennoutajan pennullani on diagnosoitu viikko sitten intrahepaattinen maksashuntti, nyt toivoisin teiltä kokemuksia/tietämystä, millainen on shuntista selviämisen ennuste? Vielä emme tiedä pystyykö shuntin yrittää leikata (emme ole kohonneiden ammoniakkiarvojen takia päässeet vielä ctc-kuvaukseen), mutta kaikkeni haluaisin koirani eteen tehdä, koiran hyvinvoinnin rajoilla tietysti. Olen siis valmis leikkauttamaan pennun, pelottaa vaan kun olen kuullut että sisäisestä shuntista paranemisen ennuste on huono :'( Muutenkin pennulle on huonot kortit jaettu jo syntymästä lähtien, se oli pentueen pienin ja joutui taistelemaan hengestään. Ja parvonkin raukka on sairastanut, oli teholla kaksi yötä ;< En missään nimessä ole valmis vielä tekemään kamalinta ratkaisua, koira on rakkain lemmikkini vaikkei ole kauaan meillä vielä ehtinyt olla. Se on selvästi taistelija-selviytyjä luonne, pelkään vaan että tää shuntti on pienelle liikaa ;'<
Kiitos paljon etukäteen vastauksista!
APUJA! Koiran intrahepaattinen maksashuntti
7
2620
Vastaukset
- nila3
Ja pentu on siis parvosta jo varmasti selvinnyt, maha on kunnossa, juo ja pissaa normaalisti, on pirteä, iloinen, riehuu ja leikkii, käskyttää kissoja ja omistajiansa jossei saa huomiota tai leikkikaveria heti, häntä heiluu niin että pylly keikkuu ja näyttää muutenkin siltä ettei ole yhtään kipeä. Sydän on tuhansina palasina vauvan vuoks :'( Kaikkeni haluan tehdä pelastaakseni pienen
- smummix
Sinun täytyy kysyä neuvoa eläinlääkäriltä - hän osaa paremmin kertoa sairaudesta koirasi kohdalla.
Toivon Sinulle ja pennullesi kaikkea hyvää♥- nila3
Nii, ei tässä auta muu kun ottaa päivä kerrallaan ja kattoo jos päästäis tässä pikkuhiljaa ctc-kuvaukseen ja ehkä mahdollisesti leikkaukseen :/ olen kuullut, että joku koira on elänyt intrahepaattisen maksashuntin kanssa 8vuotta ilman leikkausta, eli toivoa meillä on moniin yhteisiin vuosiin vaikkei leikkaus onnistuisikaan:) kiitos paljon :)
- punanokkka
nila3 kirjoitti:
Nii, ei tässä auta muu kun ottaa päivä kerrallaan ja kattoo jos päästäis tässä pikkuhiljaa ctc-kuvaukseen ja ehkä mahdollisesti leikkaukseen :/ olen kuullut, että joku koira on elänyt intrahepaattisen maksashuntin kanssa 8vuotta ilman leikkausta, eli toivoa meillä on moniin yhteisiin vuosiin vaikkei leikkaus onnistuisikaan:) kiitos paljon :)
se leikkaus maksaa maltaita! eikä sekään paranna ! ruokavalio. miten teän koiralla ilmeni noi vaivat?
- tuoriiih
Voi, toivon teille kaikkea hyvää. Sydämen pohjassa asti tuntuu miten välität koirastasi, ihanaa kun on kaltaisiasi koiran omistajia. Olet valmis tekemään pentusi eteen kaiken, mutta olet realistinen. Ja laitat koirasi etusijalle. Keskustele lääkärisi kanssa, älä luota ensimmäisen lääkärin lausuntoon., varmasti ei jokainen lääkäri ole kyseistä leikkausta koskaan suorittanut. Kerrothan kuulimisianne täällä. Mutta muista myös osata lopettaa taistelu ja päästää kaveri pois jos se ei voi elää täysipainoista koiranelämää. Olet ihana!
- shuntti 3
Meilläkin koiralla maksashuntti. Koira on nyt 1 v ja 7 kk. maksashuntti todettiin viime maaliskuussa koiran ollessa melkein vuoden ikäinen. Pojasta ei olisi osannut arvata mitään ennen diagnoosia. Noin 11 kk:n iässä ei kyennyt enää pidättämään ja ikenet tulehtuivat. Veimme koiran eläinlääkärille missä tehtiin testit ja maksa ultrattiin. Koiramme laitettiin rc:n maksavikaisen koiran ruokavaliolle ja leikkausta mietittiin. Meidän kohdallamme leikkaus ei ollut järkevä vaihtoehto, koska koiramme maksa-arvot paranivat huomattavasti jo pelkällä ruokavaliolla ja leikkaukseen liittyy aina riskinsä. Nyt kuukauden sisällä käymme taas kontrollikäynnissä ja juttelemme samalla kastraatiosta. Meidän koiramme kohdalla eliniän ennuste on suhteellisen hyvä, mutta tilanne voi nopeasti pahentua. toivottavasti teilläkin koiran kanssa kaikki menee hyvin ja pennun kanssa saadaan vielä monia vuosia.
- shuntti1
Maksashunttikoirien omistajat laitelkaa viestiä [email protected]. Aika roimaasti kokemusta siitä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351