Migreeniä vai jotain ihan muuta ?

surkuparka

Olen reilu parikymppinen nainen ja kärsin todennäköisesti migreenistä.
Olen käynyt oireistani terveyskeskuksessa mutta en ole aivan vakuuttunut lääkärin pätevyydestä. Minulla on migreeni lääkitys joka auttaa oireisiin toisinaan, toisinaan taas ei.

En muista ensimmäistä päänsärky kohtaustani olen ollut todennäköisesti silloin niin pieni ja vaiva on ollut minulla niin kauan kuin muistan.
Kärsin päänsärystä vähintään kerran kuussa. yleensä on jaksoja jolloin särkyä on enemmän esimerkiksi joka toinenpäivä tai muutama päivä putkeen. joskus taas jaksoja jolloin päätä särkee kerran viikossa ja joskus taas saattaa olla kaksikin viikkoa täysin särytöntä aikaa.
Kohtaukset vaihtelevat kivusta totaaliseen tuskaan pahimpien kohtauksen aikana pelkään joskus jopa kuolevani.
Kohtaus alkaa pienellä säryllä toisen silmän päällä silmäkulmassa, kulmakarvan kohdalla. Tässävaiheessa en vielä tiedä onko luvassa "pieni" pitkä aikainen särky vai todellapaha kohtaus. Syön mielestäni aivan liikaa kipulääkkeitä joten tässä kohtaa en jokakerta vielä ota lääkettä josta todennäköisesti ei edes olisi apua. Kipu joko pahenee tai pysyy samanlaisena. Kohtaukset kestävät yleensä niin kauan kunnes saan nukahdettua. Syöminen, juominen, liikunta ovat pahasta kohtauksen aikana. Raitis ilma, hiljaisyys, pimeys ja kylmä kääre taas tuntuvat hyvältä mutteivät paranna kohtausta.
Joskus on kausia joilloin päänsärky tuntuu vaivaavan yhtenään, tällöin särky jatkuu taas herättyäni ja kestää yhtäjaksoisesti noin paripäivää. tänä aikana popsin yleensä migreeni ja särkylääkkeitä mutta yleensä tähän "pienempään" särkyyn ei tehoa mikään. Päänsäryn lisäksi kärsin myös kovista takaraivon ja yläselän kivuista. Tässä vaiheessa kaikki sanovat että päänsärkysi johtuu siittä että niskasi on jumissa. Mutta kohtaus niska ja normaali niska ovat täysin eri asia. Kohtauksen aikana niska on totaalisesti tulessa, kuuma, lihakset kovat möhkäleet ja lihas särky on kovaa. Migreenin päätyttyä myös selkä palaa normaaliksi. Olen käynyt hierojalla joka on todennut ettei niskassa ole mitään tavallisesta poikkeavaa lihas jumitusta.

Sitten voinkin kertoa tästä pahemmasta kohtauksesta.. kiitos lukioille jotka ovat vielä mukana :P
Kohtaus alkaa samalla tavoin kuin pienempikin särky ja etenee mieluummin hitaasti pahempaan suuntaan. takaraivo ja yläselkä kipeytyvät. valoherkkyyttä muttei auroja, haju ja kuuloaisti herkistyvät. Kipu tuntuu suunnilleen siltä kuin joku takoisi ruosteista naulaa kulmaluuhun. Mutta enää en tiedä missä sattuu eniten. kipukohtia ovat siis toinen silmä, takaraivo, niska ja yläselkä. Migreeni lääkkeistä on joskus apua jos vain pystyisin olemaan hiljaa paikallani ja nukahtamaan. Lääkkeet siis auttavat vain jos lopetan kaiken muun toiminnan ja nukahdan. kipu on niin kova että se pakottaa sätkimään, huudan, itken ja oksennan. Silmät ovat punoittavat ja ja kipu pistää tihrustamaan ja rypistämään kulmia. Silmät siis punoittavat ja vuotavat, nenä vuotaa mutta en ole varma johtuuko se vain itkusta ja silmien hieromisesta. Imigran nenäsuihke on joskus tuonut avun mutta ei jokakerta. Niskaani hieron yleensä hevosten MSM linimenttiä jonka toivon rentouttavan sen verran että pystyisin nukahtamaan. yleensä särkylääkkeissä nukahtaminen on helpompaa vaikkeivät varsinaisesti kohtausta poista.
Ensiapuun olen mennyt muutaman kerran, yleensä olen siellä saanut imigran nenäsuihkeen, ehkä vahvemman kuin mitä minulla on kotona sillä niillä kohtaus yleensä laantuu. Näiden kohtauksien kestoa en oikein osaa edes sanoa, aika tuntuu matelevan mutta jokatapauksessa puhutaan tunneista ehkä 2-4 tuntia.
Kohtaukset joissa kipu on huomattavasti pienempi mutta haittaava kestävät yleensä miltein koko päivän. näitä todellapahoja kohtauksia ei onnekseni ole kovin usein. ehkä parin kuukauden välein

Mistä kohtaukset sitten tulevat..

Alkoholi, krapula ja laskuhumala ovat yhtä kuin kuolema, siksi käyn viihteellä hyvin harvoin ja juon ainoastaan olutta.. Viinit, kuohuvat, drinkit ja shotit kierrän kaukaa. Olen kuitenkin vasta päälle parikymppinen ja toisinaan olisi ihan kiva käydä vielä ulkona.

Raskas ilma... Minä todella tiedän kun ukkonen on tulossa. etana etana näytä sarves...

Kiukku, raivo, stressi: Raivareita seuraa yleensä pahanmielen lisäksi myös migreeni kohtaus.

Jotain hauskaa tiedossa:
Odotettu reissu tai illanvietto. Miksi aina juuri silloin.
Yleensä en ole edes kerennyt avata ensimmäistä juomaani kun säryn oireet jo ilmaantuvat.


Näin kerroin terveyskeskuksessa.
Vastaus oli: Jaa et näe auroja ? Tuskin sinulla sitten on migreeniä. Kirjoitain sinulle silti reseptin imigraniin jos siitä on ollut sinulle apua.


Onko jollain ollut vastaavaa? Mielestäni oireet kuulostavat migreeniltä tai horttonilta mutta kaikki ei aivan täsmää.. Esimerkiksi tuo selkä kipu ja kohtauksien kestot

8

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Surkuparka

      Unohdin vielä lisätä että isälläni ja hänen äidillään on ollut vastaavanlainen vaiva joka on parantunut aikuis iässä, minulla tämä vaiva tuntuu vain jatkuvan. myös serkullani isän puolelta on migreeniä. Mutta kukaan muu ei kärsi kohtauksen aikana kovista niska krampeista

    • tutustu mikä ruoka

      Migreeniä on aurallista ja auratonta. Itselläni on auraton ja Imigran auttaa. Minulla on kohtauksia harvemmin kuin sinulla. Olen oppinut myös pitämään itsestäni huolta.

      Ihmettelen tietysti, miksi et voi käydä viihteellä ilman alkoholia. Jos on mukavaa, niin on monin kerroin mukavaa tuoremehulinjalla. Jos joku ihmettelee, niin sanot, että saat alkoholista migreenin. Alkoholi on alkoholi missä muodossa tahansa, ainoastaan tanniinisissa punaviineissä voi olla lisätehoa migreenin hankkimiseen.

      Sinun kannattaa perehtyä siihen, mitkä ruoat ja juomat lisäävät migreenikohtauksia. Niitä on muitakin kuin alkoholi. Esimerkiksi natriumglutamaattia voi olla liikaa joissain eineksissä. Suklaa tai juusto voivat laukaista kohtauksen. Luettelo on valtava ja jokaisen on itse tutkittava elimistönsä reaktiot. Toisille kahvi on hyväksi ja toisille pahaksi.

      Yleensä säännöllinen elämänrytmi auttaa. Aamulla ylös ja illalla nukkumaan. Liikuntaa hyvän kunnon ylläpitämiseksi. Venyttely muistettava liikunnan jälkeen. Liikunnan ja saunan yhteydessä on muistettava riittävä nesteiden saanti eli vesi. Jos liikuntasuoritus on pitkäaikainen esimerkiksi puoli päivää tai on kova helle, niin suola tai kivennäisvesi auttaa.

      Rentoutuminen on hyväksi. Niskasi eivät ole jumissa, vaan jumitus on kohtausmaista kuten minullakin. Jostain muusta kuin ei-klassisesta hieronnasta voit saada paremman avun. Vaihtoehtoja tutkittavaksi: vyöhyketerapia, aromaterapia, shiatsu, intilainen päänhieronta, akupunktio...

      Stressistä eroon pääseminen vähentää kohtauksia. Myös myönteinen stressi voi laukaista kohtauksen, kuten se hauskan illan odottaminen.

      Itselläni suurin vaikuttava tekijä ovat hormonit. Kuukautisten aikaan se kipu iskee jos iskee.

      Lääkitykseen sinun pitää ottaa uusi asenne. Otat sen lääkkeen silloin, kun huomaat ensimmäiset kivun oireet. Jos tuntuu, että tulee pieni särky, niin otat apteekin vapaita lääkkeitä suurimman kerta-annoksen. Jos tulossa on iso särky, niin otat heti sen migreenilääkkeen. Lääkepakkauksissa on ohje, kuinka paljon lääkettä voi ottaa kerralla ja kuinka usein. Oireenmukaista hoitoa olet jo oppinut itsellesi antamaan. Oletko keskustellut lääkärin kanssa estolääkityksestä? Eli söisit päivittäin vähintään kolmen kuukauden ajan estolääkettä. Vähenevätkö kohtaukset, kuten niiden pitäisi?

      Liikunnasta vielä sen verran, että kannattaa miettiä joku kehoa rentouttava liikuntamuoto mukaan. Toisille se on tanssi, toisille melonta tai pilates.

    • Simoneus

      Kuulostaa sarjoittaiselta eli Hortonilta. Periytyvää sorttia vaikka usein hyppää yhden sukupolven. Kipu tulee tosiaan kohtauksina, paikantuu silmän alueelle, kyynelvuoto, luomen roikkuminen, nenän tukkoisuus ym. liittyvät siihen kolmoishermon kautta. Imigran tosiaan mirgeenilääke, Horton kohtaukseen tarvitaan lääkkeellistä happea. Yläselkä-niska-hartiaseutu ei ole kaikilla yhtä paha, mutta osalla isossa roolissa ja vuosien kipuilun jälkeen monelta potilaalta löytyykin tältä alueelta CH lump (englanniksi). Alkoholi on laukaisija (pisarakin riittää käynnistämään kohtauksen kipujaksossa) ja stressi keskeinen osa koko sairautta. Ilmanlaatu kaiken a ja o. Kaikki lähtee hypotalamuksesta. Tehokkaita hoitoja on, mutta ne ovat vaihtoehtoisia, potilaiden keksimiä, lääkärit ei niistä yleensä tiedä ja tätä kuppaa hoidetaan muiden sairauksien lääkkeillä. Tuolla suomisivuilla on lisätietoa, joita selaamalla voit tarkentaa onko päänsärkysi tätä. Toivottavasti ei, tämä on helvetillistä. Itse pääsin kivuistani vasta näillä erilaisilla vaihtoehtohoidoilla. http://www.kolumbus.fi/geodun/cluster.htm

    • Simoneus

      Horton sekoitetaan yleensä migreeniin. Hortonissa ei kuitenkaan ole näköhäiriöitä (auroja tms.). Tämän hetken arvion mukaan Suomessa sairastaa 15000 ihmistä, joko sairaus on lisääntynyt tai sitten nykyään osataan diagnosoida oikein.

    • Surkuparka

      Kiitos tosi paljon tosta linkistä.. Taidan nyt suunnata jonkun lääkärin luokse joka on erikoistunut päänsärky vaivoihin. olen kärsinyt tästä ihan liian pitkään. Kuulin hortonista vasta tällä viikolla ja se sai miettimään jospa minulla onkin ihan väärä diaknoosi

    • 7198

      Hei. En jaksanut kaikkea lukea, mutta särkyjesi kuvailu tuntui paljolti tutulta. Olen teini-iästä kärsinyt päänsäryistä. Selkeä migreenikohtaus on juuri se tajunnan halkaiseva kulmakarvan kohdalla tuntuva kipu, pahoinvointi ja valonarkuus. Muutaman kerran nyt yli 3-kymppisenä olen nähnyt auroja särkyyn liittymättä. Kohtaukseen auttaa minulla vain täsmälääke Maxalt rapitab.. kallista, mutta ainoa, mikä oikeasti auttaa. Jossain vaiheessa sain myös estolääkityksenä bisoprolol 5mg, mikä vei kohtaukset vuosiksi. Nyt taas enemmän, joten hain uudelleen maxalt reseptin. Särkylääkepäänsärystä olen myös kärsinyt, enkä enää uskalla ibuprofeiiniin koskea. Migreenikohtausta lievempiä pään juhmimisia minulla on usein, joskus pahenee niin, että illalla on pakko ottaa migreenin täsmälääke. Jos otan em. lievempään särkyyn buranan, särky voi helpottaa, mutta palaa seuraavana päivänä. Muutaman kerran olen jäänyt ibuprofeiiniin "koukkuun"(riittää nykyään, että otan parina päivänä buranan). Buranakoukusta selviää vain kärsimällä, pahimmillaan viikon "vieroitusoireet": voimakasta päänsärkyä ja pahoinvointia.
      Aikoinani epäilin myös niskoja, mutta oikea lääkitys ja "turhien" särkylääkkeiden välttäminen vei päänsäryt käytännössä vuosiksi. Nykyään vähän enemmän ongelmia, mutta liittynee eri sairauteen määrätyistä lääkkeistä.
      Siis ohjeeni sinulle on hakea kunnon lääke migreenikohtaukseen ja jos et heti saa oikeaa lääkettä (lääkkeen pitää viedä migreenisärky tunnissa, lepoa samalla) haet toisen merkkistä. Yritä vierottaa itsesi ibuprofeiinista.. testaa edes. Esim. lomalla kun pystyt "potemaan" tai haet sairaslomaa. Pari päivää on pahinta, mutta sitten särky helpottaa. Totuus ainakin minulla oli, että nappailin niitä nappeja henkiseenkin tuskaan. Tietää jo valmiiksi, että ibuprofeiini tuskin auttaa, mutta pakko jotain yrittää kun pitäisi jaksaa töissä.

    • migreenipotilas

      ota yhteyttä Migreeniyhdistykseen ja kysele sieltä migreeniin erikoistunutta neurologia.Silloin pääset asianmukaiseen hoitoon.Migreeni on sairaus joka ei välttämättä parane vanhetessa vaan tarvitaan pitkäkestoista estolääkitystä.Paranemisiin!

    • ykx2

      Hei,

      Kuulostaa, että Sinulla olisi occipital migraine sen suomen kielistä nimeä en valitettavasti tiedä. Alkaako kipu kallonpohjasta/takaraivosta ja kulmakarvan kohdalla voi olla, molemmissa tai toisessa, kipu tai kasvon, silmän jopa leukaan asti tunne kuin siinä olisi naru tms.? Vaikea kuvailla,,

      Nisk, kaula, hartia jopa leuka ja kasvojen alueella lihakset jumissa/jännityksessä. Huimausta, tinnitystä ja huonoa oloa jopa oksennusta?

      Jos Sinulla on mahdolista käy kipulääkärilllä. Huippu kipulääkäri osaa kertoa minkätypinen migreeni on. Aurallinen ja auraton eivät ole riittäviä määritelmiä. Lääkäri ei silloin tiedä syvällisemmin migreenistä.

      Minulla itselläni on yllä kuvatunlainen migreeni, jonka pystyi diagnosoimaan vain kipulääkäri, huippu. Toki yksityisellä kun julkisella puolella ei kipupolille tunnu pääsevän.

      Tuikasi puudutetta pariin kohtaan niskaan ja kulmakarvan päälle.. apu välitön. 9-vuoden tulos eli siksi näin paatoksella. Toki kun mulla on tosi pitkään ollut niska, kallonpohja yms. jumissa, niin tämä uusitaan ja mietittäväksi jää miten jumit saadaan pois koko alueelta ja mikä on oikea lääke tai toimenpide jatkossa.

      Selvitä mikä migreeni Sinulla on ja suosittelen kipulääkäriä joko julkisen tai yksityisen kautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2609
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      208
      2374
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2292
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      184
      1782
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1298
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe