Nyt ihan mielenkiinnosta kyselen, kokemuksia jaettavaksi?

Valkoinenpensseli

Oon jo tätä pitemmän aikaa miettinyt.

Miten nuorena lapsen saaneet ihmiset elättää itsensä? Siis..miten esim. 19 vuotiaat vanhemmat pärjää lapsen kanssa? Toinen voi tehdä jotain pikkutyötä koulunsa ohella, toinen lapsen kanssa kotona(ko?), ja jotain tukia kaiketakkin saa.
Millä eletään ja hoidetaan lapsi kaiken tuon keskellä?
Siis eihän se mitenkään erikoista kaiketakkaan ole just esimerkiksi 19 vuotiaan tulla vanhemmaksi, joten miten se käytännössä toimii?

En vaan ole ikinä ymmärtänyt millä siinä tilanteessa eletään ^_^''

4

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mannnna1234

      Meillä mies käy töissä, on käynyt esikoisen syntymästä asti eli aloitti työt 18 vuotiaana. Kävi samalla koulua mutta viimeinen vuosi oli suurimmaksi osaksi työharjoittelua ja sai siitä ihan normaalisti palkkaa. Valmistui sitten 19 vuotiaana ja sai samasta työpaikasta vakituisen paikan ja on siellä edelleen 3,5 vuotta myöhemmin. Minä olin 16v kun esikoinen syntyi ja sain tietysti äitiys/vanhempainpäivärahaa ja myöhemmin kotihoidon tukea n. 500e/kk lapsilisän.Asuttiin halvassa vuokra asunnossa eli pärjättiin ihan ok. Toinen lapsi syntyi kun olin 19 ja sain samat tuet. Nyt kuopus on 10kk ja käyn itsekkin töissä. Vaikka ei mitään rikkaita olla niin asuntolainat,laskut ja ruokaostokset saadaan hoidettua ja joskus on varaa lomailla yms. kun fiksusti elellään :)

    • 20vv. Mamma

      Mies on meillä vakituisessa työssä ollut 18v. asti. Itse sain koulut käytyä ja kuukauden parin olin töissä. Olin siis 19v ja mies 18v kun lapsemme syntyi. Olen saanut vanhempainrahaa ja tässä kuussa aloin saamaan kotihoidontukea. Tietenkin myös olemme saaneet lapsilisää. Hyvin ollaan pärjätty. Asutaan 3h keittiö vuokra asunnossa ja tarkoitus olisi ostaa oma tässä muutaman vuoden sisällä :)

    • Mammakukasmuukaan

      Itse olen 22 ja mieheni 23 lapsilla ikää on 6,4 ja 3 v. Kun Samira , esikoinen syntyi olin juuri saanut peruskoulun loppuun ja pidin yhden väli vuoden ja vuosi lapsen syntymänjälkeen menin opiskelemaan , ehdin opiskella vähän reilu vuoden kun pamahdin uudelleen, kävin koulua rv. 37 asti (Samatha syntyi rv. 39) olin kotona vain kolme kuukautta jonka jälkeen äitini hoiti nuorempaa kun olin koulussa ja esikoinen oli pväkodissa. Kouluani oli jäljellä 4 kuukautta kun aloin odottamaan kuopustamme Sophiaa , kävin koulut loppuun ja sain ammattini töitä melkein heti valmistumisen jälkeen , kerkesin käymään töissä kolmisen kuukautta jonka jälkeen jäin äitiyslomalle, kun Sophia oli vuoden jatkoin töitä, mieheni lähti kouluun kun pääsi peruskoulusta , hyvin ollaan pärjäilty asutaan kerrostalo 4h/keittiö ja saadaan tietenkin lapsilisät sunmuut :)

    • Taina78

      Olin valmistunut ammattikoulusta, Sain kaksi lasta ollessani 19 ja 20 vuotias. Menin töihin nuoremman olessa 2vuotta. Sain töitä suhteilla, kun paikan pomo on mun täti (otettiin sinne muitakin). Sain kolmannen ja neljännen ollessani 30 ja 32 vuotta. Olen siellä samassa paikassa töissä, joskin eri yksikössä. Lisäkouluttautunut olen kahteen otteeseen. Palkka nyt ei ole kummoinen, mutta enemmän kuin jos en olisi missään töissä. Tietenkin yksi syy töissä viihtymiseen on työkaverit ja ihan irroittautuminen arjesta. Nyt vielä vietän viimeisiä lomapäiviä, mutta kohta lähden elantoa ansaitsemaan. Mies on ollut koko kesän lomalla. Olisi pitänyt lukea opettajaksi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      662
      4906
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3529
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      155
      3268
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      169
      2518
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2339
    6. 257
      1923
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1477
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1373
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1359
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe