Löysin plotterikartasta pahan virheen

Paperi on aina paperi

Seilasin sisämaan järvillä ja lähestyin Konneveden satamaa. Jos olisin vetänyt plotterin sijainnin perusteella, niin kiville olisi menty. Ongelmaa ei tietysti syntynyt, koska merimerkit olivat kartaan merkitty. Ilmeisesti projektio kartassa on virheellinen ja sen takia noin 1,5 mailia ennen satamaa kepsin tieto ei sijoita oikein kartalla. Kartta on uusi Jeppesenin c-map. Oletteko havainneet samaa ilmiötä veneilyn reuna-alueilla?

37

943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.D.

      Kyllä vaan. Itse olen huomannut, että C-MAPin kartoissa Raymarinen plotterilla heittää sijainti pohjois-eteläsuunnassa Jurmo-Hanko alueella jonkin verran. Kumpaankin satamaan ajettaessa kun on suuret suurennokset, kartan mukaan mennään viittojen väärältä puolelta ja kiven/luodon yli. Muistaakseni näyttää sijainnin muutama 10m pohjoisemmaksi kuin on todellisuudessa. Eipä tuosta normaalisti päiväsaikaan ole haittaa (kun plotteri ei ole se pääasiallinen navigointiväline), mutta sankassa sumussa tai yöllä saattaa aiheuttaa vaaratilanteita.

    • 18+4

      Vika ei todennäköisesti ole sinänsä plotterissa vaan siinä, ettei se perustana oleva virallinen kartta itsessään ole missään 10 m tarkkuudessa!

    • Eihän nuo Päivi Räsäsesn Jumalan sana ole nuo elektroniset merikartat. Aina kun plotterin käynnistää, kuitataan teksti, jossa hyväksytään, että laite on ainoastaan visuaalisen navigoinnin apuväline. Osa noista järvisuomen kartoista kun on vielä kaiken lisäksi niihin vihreisiin käsin piirrettyihin karttoihin perustuvia, jotka on joku tummempihipiäinen kaveri etelänmaalla skannerilta digitoinut kartaksi, on todennäköistä, että pikku häzlinkejä löytyy. Ensin tulee kartoituksen toleranssi, sitten painotekniikan, paperin, skannerin ja lopuksi sen digitoijan toleranssi, sekä vielä GPS heitto, ja plotteria lukee kierosilmäinen savolainen voimme olla vaan hämmästyneitä, kuinka tarkkoja nuo kartat ovatkaan.

    • jore6

      Karttaplotterin kartta ei ole yhtään tarkempi kuin lähde mistä se on otettu. Plotterin kartta ei ole myöskään huonompi kuin alkuperäinen lähde.

      Plotterin käytön etu on kartan automaattinen vieritys ja helppo zoomaus. Huonona puolena on kokonaiskuvan hämärtyminen lähelle zoomattaessa. Plotterin kanssa tulee välillä eteen se, että väylää joutuu zoomaammaan lähelle ja samalla pitäisi valita oikea väylä jatkoa varten. Kun ruudulla on vain keppihässäkkää ja väylän pätkiä, ei näe minne viivat johtavat.

      Jotkut plotterit vaihtavat kuvaa niin hitaasti, ettei ahtaissa paikoissa voi edes ajatella zoomaamista.

      Plotteri on kuitenkin mainio, kun sitä käyttää kuten karttaa ja pitää veneen paikkaa viitteellisenä tietona. Tosin hyvällä antennilla plotteri pistää veneen kartalle paremmin kuin itse piirtäisi paperikartalle.

      Itse ajan kuitenkin aina ploterilla ja käytän karttaa ennakointiin ja reittien valintaan. Joskus varmistan jonkun kepin molemmista, jos jotain on muuttunut.

      • Kuhan vetelen

        Parahin jore6. Suosittelen kovasti että lopetat plotterilla ajon ja lähdet sieltä peräkammarista ulos ja vesille. Veneily on helpointa aloittaa menemällä vaikka kaveri veneeseen katselemaan ja kuuntelemaan mitä tapahtuu. Jos ei ole kavereita niin toivottavasti vaikka jollain sukulaisella on vene. Ihan henkisen kasvun kannalta suosittelisin että luet ketjun aloittajan kysmyksen, nimimerkin "vanhami" vastauksen ja sitten oman viestisi. Jos sinusta tuntuu samalta kuin minusta eli kirjoituksesi motivi on joku muu kuin aloittajan kysymykseen vastaaminen niin suosttelen siirtymistä palstan lukijaksi samalla kun muutaman vuoden kartutat veneily- ja elämänkokemustasi.

        Hauskaa veneilykesää kaikille!


      • jore6
        Kuhan vetelen kirjoitti:

        Parahin jore6. Suosittelen kovasti että lopetat plotterilla ajon ja lähdet sieltä peräkammarista ulos ja vesille. Veneily on helpointa aloittaa menemällä vaikka kaveri veneeseen katselemaan ja kuuntelemaan mitä tapahtuu. Jos ei ole kavereita niin toivottavasti vaikka jollain sukulaisella on vene. Ihan henkisen kasvun kannalta suosittelisin että luet ketjun aloittajan kysmyksen, nimimerkin "vanhami" vastauksen ja sitten oman viestisi. Jos sinusta tuntuu samalta kuin minusta eli kirjoituksesi motivi on joku muu kuin aloittajan kysymykseen vastaaminen niin suosttelen siirtymistä palstan lukijaksi samalla kun muutaman vuoden kartutat veneily- ja elämänkokemustasi.

        Hauskaa veneilykesää kaikille!

        Parahin vetelijä, mitä jos pysyisit aiheessa :D


      • Kuhan vetelen
        jore6 kirjoitti:

        Parahin vetelijä, mitä jos pysyisit aiheessa :D

        Tottakai. Vanhami ja muutama kirjoittaja aiemmin sen jo sanoi. Digitoiduissa aineistoissa on epätarkkuuksia aina. Plotterissa asustava GPS osaa kyllä määrittää veneen paikan riittävällä tarkkuudella mutta jos digitaalisessa kartassa on väylät ja merkit väärässä paikassa niin sille ei mitään voi.

        jore6 sinulle vastasin kun vaan huvitti nuo kommenttisi plotterin hyvyydestä ja automaattisesta kartan vierityksestä ja zoomaamisesta. Ilmeisesti verrattuna paperikarttaan jossa tosiaan karttakirjasta pitää itse kääntää sivuja ja katsoa kauempaa jos halua yleiskuvan ja katsoa lähempää jos haluaa katsoa tarkasti. Minulla nämä toimii nopeasti kyllä vaikka olisi ahdas paikkakin...

        Plotteria tuijottaen voi toki ajaa mutta parempi olisi katsella ympärilleen ettei käy niinkuin Jarlan loistavassa sarjakuvassa

        http://www.diggaa.fi/9973_hauskat-kuvat_navigaattori

        Yhä parempaa veneilykesää ja lämpimiä säitä!


    • kierosilmäsavolainen

      Nimimerkki Vanhami näyttää olevan rasisti,ja ihan naamansakin näytti.

      • jore6

        ai säkin vetelet :D


      • Stereonäkö

        Voi voi, kannattaa kierosilmäisen laittaa se toinen silmä kiinni ja lukea viesti uudelleen ja miettiä, mitä tällä tummahipiäinen etelänmaalta - termillä tarkoitettiin.


    • Täällä suomi 24:ssä on tämä järjen juoksu niin hemmetin hidasta välillä, että tarkennan, että tarkoitin Intialaisia. Siellä tehdään suurin osa henkilötyövoimaa vaativista yksinkertaisista koodaushommista tänäpäivänä ja voin taata, että ne jätkät ei ole kalakukkoa nähneetkään, saatikka sitä Pielisjokea, josta tuli muuten ihan justiin uudemmat kartoitukset. Ensi kesänä voi olla onni jo parempi senkin asian suhteen. JOS muistaa päivittää ne plotterin kartat jossain vaiheessa, eikä ajele niillä kuusi vuotta vanhoilla. Ne kun ei päivity pelkästään silinterihattu ja musta viitta niskassa taikasauvaa heilauttamalla, vaan se vaatii jonkinlaisen fyysisen kontaktin kortin ja jälleenmyyjän ohjelmointilaitteen kesken.

    • oppirahat1

      Navionicsin kartasta olen löytänyt useiden vuosien aikana tukun virheitä, tänä kesänä löysin myös puutteen virallisesta uusimmasta paperikartastakin. Parimetrinen köli köli kopsahti pohjaan 4, 5 m syväksi ilmoitetussa paikassa. Sama virhe oli siirretty plotterin karttaan. Eräät merenkulun ammattilaiset kehoittavat veneilijöitä pysyttelmään poissa väyliltä laivoja häiritsemästä mutta kalliiksi voi käydä väylältä poissa pysyminenkin. Alkaa tuntua lottoamiselta tämä purjehdusharrastus. Aiemmin on tullut kartan tietojen perusteella useinkin oiottua ja etsittyä omia reittejä, jatkossa taidan pysytellä siellä väyläviivalla tai ainakin poissa kaikelta vähänkin siniseltä.

      • jos et tiennyt

        Jos uskoo 4,5 m kartalla varmasti olevan sitä, kopsahtaa aivan varmasti ja aika pian. Uusimmalla kalustolla tehdyt luotaukset näyttävät kartallakin sen, mitä pohja todella on, mutta sitä dataa on vain muutama prosentti karttojen alueesta. Jos 3 m ja 6 m syvyyskäyrät on piirretty kaikkialle, voi uskoa siihen 4,5 m lukemaankin, muuten ei. Väylien vierustat on jo vähän tarkempaa ja ainakin köleillä haratut, silti sielläkin 4,5 m voi yhtä hyvin olla 2,5 m.


      • anna kiven sijainti!

        Laitapa löytämäsi kiven koordinaatit, että kukin voi merkitä sen karttaansa! Viralliset päivitykset tulevat hitaasti.

        Oma kokemukseni on se, että plotterit ovat ehkä lisänneet pohjakosketusten määriä. Ainakin olen huomannut sen omasta purjehduksestani: aikaisemmin oli varovaisempi epätarkan sijainnin takia, mutta nykyään luottaa plotteriin ja tulee mentyä rohkeammin kivikkojen lähelle - aina joskus kolahtaa, kun matalikko onkin vähän laajempi tai kartan syvyysmerkintä ei pidäkään paikkaansa.

        Ei havaitsemasi karttavirhe ole mikään Navionicsim ominaisuus, vaan koskee kaikkia muitakin elektronisia karttoja (ja paperikarttojakin).


      • VainOikeitakarttoja
        anna kiven sijainti! kirjoitti:

        Laitapa löytämäsi kiven koordinaatit, että kukin voi merkitä sen karttaansa! Viralliset päivitykset tulevat hitaasti.

        Oma kokemukseni on se, että plotterit ovat ehkä lisänneet pohjakosketusten määriä. Ainakin olen huomannut sen omasta purjehduksestani: aikaisemmin oli varovaisempi epätarkan sijainnin takia, mutta nykyään luottaa plotteriin ja tulee mentyä rohkeammin kivikkojen lähelle - aina joskus kolahtaa, kun matalikko onkin vähän laajempi tai kartan syvyysmerkintä ei pidäkään paikkaansa.

        Ei havaitsemasi karttavirhe ole mikään Navionicsim ominaisuus, vaan koskee kaikkia muitakin elektronisia karttoja (ja paperikarttojakin).

        Miksi ostatte tuollaisia ulkolaisia jossain kaukoidässä monen välikäden kautta
        tehtyjä karttoja jotka ei pidä monelta osin paikkaansa?

        Näistä kartoistahan on jo vuosia kirjoiteltu tätä samaa asiaa ja samoin venemessuilla kunkatselee monen firman kauppaamia karttoja niin eipä ne tosiaan moneltakaan osaa pidä paikkaansa verrattuna suomen paperikarttoihin ja lisäksi lähes kaikki nuo lotterien ruudut on aivan liian pieniä jotta pystyisi hyvinja turvallisesti kulkemaan merillä.

        Itse olen käyttänyt paperikarttoja liki 60vuotta ja viimeiset yli 10 vuotta apuna isoa tietokoneen ruutua ja siihen sopivat kartat jotka ei ole tehty kaukoidän halpatyövoimalla, niin ei ole ongelmiakaan tullut.


      • uusia karttoja
        VainOikeitakarttoja kirjoitti:

        Miksi ostatte tuollaisia ulkolaisia jossain kaukoidässä monen välikäden kautta
        tehtyjä karttoja jotka ei pidä monelta osin paikkaansa?

        Näistä kartoistahan on jo vuosia kirjoiteltu tätä samaa asiaa ja samoin venemessuilla kunkatselee monen firman kauppaamia karttoja niin eipä ne tosiaan moneltakaan osaa pidä paikkaansa verrattuna suomen paperikarttoihin ja lisäksi lähes kaikki nuo lotterien ruudut on aivan liian pieniä jotta pystyisi hyvinja turvallisesti kulkemaan merillä.

        Itse olen käyttänyt paperikarttoja liki 60vuotta ja viimeiset yli 10 vuotta apuna isoa tietokoneen ruutua ja siihen sopivat kartat jotka ei ole tehty kaukoidän halpatyövoimalla, niin ei ole ongelmiakaan tullut.

        Kohta kymmenen vuotta olen käyttänyt plotteria, enkä yhtään merkittävää virhettä ole löytänyt. Suurin virhe, mitä paperikartoissa on tullut vuosikymmenien aikana vastaan on kokonainen kartasta puuttuva saari. Huvitti sen verran, että piti ankkuroitua rantaan lounaalle. On sekin saari jo vuosikymmenten kuluessa saatu kartalle präntättyä. Tarkoittanet omilla kartoillasi MeriCD:tä. Ne vain ovat jo niin vanhoja, että virheitä ja puuttuvia tietoja on paljon enemmän kuin plotterikartoissa.

        Kuten moni muukin, karttaa käytän oikean reitin valintaan. Reitillä pysymiseen plotteri on monin verroin parempi. Jos pystyy näkemään plotterin tai kartan, pystyy näkemään luonnostakin, minne ollaan menossa.


      • ai niin
        uusia karttoja kirjoitti:

        Kohta kymmenen vuotta olen käyttänyt plotteria, enkä yhtään merkittävää virhettä ole löytänyt. Suurin virhe, mitä paperikartoissa on tullut vuosikymmenien aikana vastaan on kokonainen kartasta puuttuva saari. Huvitti sen verran, että piti ankkuroitua rantaan lounaalle. On sekin saari jo vuosikymmenten kuluessa saatu kartalle präntättyä. Tarkoittanet omilla kartoillasi MeriCD:tä. Ne vain ovat jo niin vanhoja, että virheitä ja puuttuvia tietoja on paljon enemmän kuin plotterikartoissa.

        Kuten moni muukin, karttaa käytän oikean reitin valintaan. Reitillä pysymiseen plotteri on monin verroin parempi. Jos pystyy näkemään plotterin tai kartan, pystyy näkemään luonnostakin, minne ollaan menossa.

        Täytyypä korjat itseäni. Kesäkuussa mentiin parinkymmenen metrin päässä Suursaaren rannasta, mutta track piirtyi kallion yli. Aika niukasti oli muutenkin yksityiskohtia niistä rannoista. Eipä ollut kovinkaan vaikeaa silti pitää vene vedessä.

        Yleisesti ottaen karttojen koordinaattien epätarkkuudet tulivat esiin jo ensimmäisen satelliittinavigoinnin, satnavin kanssa. Sen jälkeen saaria on siirrelty kartoilla mailikaupalla.


      • Niin No
        VainOikeitakarttoja kirjoitti:

        Miksi ostatte tuollaisia ulkolaisia jossain kaukoidässä monen välikäden kautta
        tehtyjä karttoja jotka ei pidä monelta osin paikkaansa?

        Näistä kartoistahan on jo vuosia kirjoiteltu tätä samaa asiaa ja samoin venemessuilla kunkatselee monen firman kauppaamia karttoja niin eipä ne tosiaan moneltakaan osaa pidä paikkaansa verrattuna suomen paperikarttoihin ja lisäksi lähes kaikki nuo lotterien ruudut on aivan liian pieniä jotta pystyisi hyvinja turvallisesti kulkemaan merillä.

        Itse olen käyttänyt paperikarttoja liki 60vuotta ja viimeiset yli 10 vuotta apuna isoa tietokoneen ruutua ja siihen sopivat kartat jotka ei ole tehty kaukoidän halpatyövoimalla, niin ei ole ongelmiakaan tullut.

        Kyllä siinä on jo mielestäni jonkinlainen ongelma, jos on jo 60 vuotta veneillyt, eikä vielä osaa kulkea vesillä pääasiassa ulkomuistista?

        Plotterihan on juuri loistava apuväline niille, jotka liikkuvat "tutuilla" vesillä. Silloin ruutua voi vilkaista vain muistin virkistämiseksi.


      • VainOikeitakarttoja
        Niin No kirjoitti:

        Kyllä siinä on jo mielestäni jonkinlainen ongelma, jos on jo 60 vuotta veneillyt, eikä vielä osaa kulkea vesillä pääasiassa ulkomuistista?

        Plotterihan on juuri loistava apuväline niille, jotka liikkuvat "tutuilla" vesillä. Silloin ruutua voi vilkaista vain muistin virkistämiseksi.

        Vastausta tälle " Niin No " ei tässä mitään ongelma minulla ole vaikka olenkin lähes 60 vuotta veneillyt ja muistin varmistamiseksi sekä tarkan paikan tietämiseksi käytän tietokonetta navigoinnin apuvälineenä.

        Et varmaan sinäkään muistaisi kaikkia yksityiskohtia jos olisit useita vuosia veneillyt Turkin ja Suomen välillä olevilla vesillä johon matkaan mahtuu hyvinkin monenlaisia paikkoja joissa on tarpeen tietää paikkansa mahdollisimman tarkoin.

        Edelleenkin olen sitä mieltä että lotterit surkeine karttoineen ja pienine ruutuineen ovat kelvottomia turvalliseen veneilyyn ja jopa hyvinkin hankalia käyttää.


    • En usko

      Sähköisiin plotterikarttoihin kannattaa suhtautua varauksella. Virheitä on siellä täällä. Tänä kesänä mm. huomasin että keväällä päivitetystä Navonicsin kartasta puuttuu konainen kallioluoto. Paperikartasta tuo kyllä löytyi. Paikka oli Tunhamnin satamaa kaakosta lähestyttäessä.

      • mikä mittakaava?

        Mitä skaalaa mahdoit käyttää? Olet varmastikin huomannut sen, että kaikki kivet ja luodot eivät näy pienellä suurennuksella ja putkahtavat näkyville vasta plotterin skaalaa muuttamalla. Omassa Raymarinen plotterissani 3nm näytöllä ei näy kaikkia pikkuluotoja, jotka näkyvät 1 nm tai 1/2 nm skaalalla. En ole huomannut, että omasta Navionicsin kartasta puuttuisi Tunhamnin luotoja. Täytyypä tsekata asia, kun illalla menen veneelle.


      • Plotterilla mennään
        mikä mittakaava? kirjoitti:

        Mitä skaalaa mahdoit käyttää? Olet varmastikin huomannut sen, että kaikki kivet ja luodot eivät näy pienellä suurennuksella ja putkahtavat näkyville vasta plotterin skaalaa muuttamalla. Omassa Raymarinen plotterissani 3nm näytöllä ei näy kaikkia pikkuluotoja, jotka näkyvät 1 nm tai 1/2 nm skaalalla. En ole huomannut, että omasta Navionicsin kartasta puuttuisi Tunhamnin luotoja. Täytyypä tsekata asia, kun illalla menen veneelle.

        Olen vuosia käyttänyt blue chartin merikortteja plotterissani ja virheitä on ollut nolla. Navigoin pääsääntöisesti plotterilla, paperikartat ovat vain varalla. Ipadin navionics-kartoissa on virheitä, sen olen huomannut kun ipadia olen lisänä käyttänyt parina viime vuonna.


      • sjökuski

        Ajan ammatikseni erinäköistä venekalustoa suomenlahdella. Pääasiassa navigointi tapahtuu tutka/ ecdis combolla, mutta pienimissä apuveneissä on käytössä c-mapilla ajettavaa erilaista navigaattoria.
        Tosiaan tuo viime keväänä tullut uusi c-map karttamateriaali suomenlahdelle pitää sisällään paljon puutteita verrattuna vanhempaan aineistoon. Itäiseltä suomenlahdelta puuttuu paljon kiviä ja syvyyvskäyriä.
        Tuntuu kyllä uskomattomalta että laatu on heikentynyt noinkin paljon. Pelkällä c-map aineistolla navigointi ei tulisi kyllä kysymykseenkään omalla kohdallani.
        Kysysessäni J.Nurmisen edustuksesta asiaa, siellä todettiin että digitointi tehdään "jossain idässä" ilmeisesti Intiassa. Virheiden täytyy tulla tuossa prosesissa koska alkuperäisessä karttamateriaalissa noita virheitä ei ole.


    • En usko

      Tarkinta skaalaa. Högharunista länteen, länsitikun länsipuolella on paperikarttaan merkitty kallioluoto, jota Navionicsissa ei ole. Käypä katsomassa huomasinko oikein.
      Täytyisi käydä veneellä että saisin koordinaatit.

      • En usko

        Elikkä Högharunista itään, piti sanomani.


      • Olet oikeassa!
        En usko kirjoitti:

        Elikkä Högharunista itään, piti sanomani.

        Tarkoitit varmaankin pientä luotoa kohdassa 59°54.388 N 22°15.294 E eli noin 2 kaapelia Karsklobbenista itään. Se tosiaan puuttuu Navionics Goldista, jossa se on merkitty sinisellä matalaksi vedeksi.
        Paperikartassani (v--96) Högharun on nimellä Högdunskär ja Västerharun näyttää olevan nimellä Norrland.
        Tsekkasin veneeni PC:n 90-luvunTsunamis- ja MaxSea-kartastoista saman pikkuluodon, joka Navionicsista puuttuu. Niissä se kyllä on. Tsunamiksessa näkyi olevan samat nimet kuin Navionicissa.

        Ruotsin itärannikolla jäin 1.7 m syväykselläni kiinni tarkalleen 3.3 m syvyysmerkinnän kohdalle Lisselön tunnetun ankkuripaikan lähettyvillä. Ko paikasta paperikarttaani ei ollut merkitty syvyyttä ollenkaan, mutta sekä Navionicissa että Tsunamis-kartassa oli tuo vääräksi osoittautunut merkintä. Sellaistahan väylien ulkopuolella on sattunut ennenkin, jopa kotirannoilla paperikartalla navigoidessa. Karttavirheitä tietysti korjataan. Kumma, että aika monet karttanimet näyttävät muuttuvan vuosien varrella. Olisiko sekin huolimattomuutta?

        Varmin navigointi perustuu tietysti näköhavaintoihin, mutta silti yllätyksiä tulee veden alta!


      • kaikki muuttuu
        Olet oikeassa! kirjoitti:

        Tarkoitit varmaankin pientä luotoa kohdassa 59°54.388 N 22°15.294 E eli noin 2 kaapelia Karsklobbenista itään. Se tosiaan puuttuu Navionics Goldista, jossa se on merkitty sinisellä matalaksi vedeksi.
        Paperikartassani (v--96) Högharun on nimellä Högdunskär ja Västerharun näyttää olevan nimellä Norrland.
        Tsekkasin veneeni PC:n 90-luvunTsunamis- ja MaxSea-kartastoista saman pikkuluodon, joka Navionicsista puuttuu. Niissä se kyllä on. Tsunamiksessa näkyi olevan samat nimet kuin Navionicissa.

        Ruotsin itärannikolla jäin 1.7 m syväykselläni kiinni tarkalleen 3.3 m syvyysmerkinnän kohdalle Lisselön tunnetun ankkuripaikan lähettyvillä. Ko paikasta paperikarttaani ei ollut merkitty syvyyttä ollenkaan, mutta sekä Navionicissa että Tsunamis-kartassa oli tuo vääräksi osoittautunut merkintä. Sellaistahan väylien ulkopuolella on sattunut ennenkin, jopa kotirannoilla paperikartalla navigoidessa. Karttavirheitä tietysti korjataan. Kumma, että aika monet karttanimet näyttävät muuttuvan vuosien varrella. Olisiko sekin huolimattomuutta?

        Varmin navigointi perustuu tietysti näköhavaintoihin, mutta silti yllätyksiä tulee veden alta!

        Muuttuuhan noi nimet paperikartoillakin painoksesta toiseen. Joku niitä "oikeampia" nimiä kaivelee esiin historiasta ja perimätiedosta.


      • nimien vääntöä
        kaikki muuttuu kirjoitti:

        Muuttuuhan noi nimet paperikartoillakin painoksesta toiseen. Joku niitä "oikeampia" nimiä kaivelee esiin historiasta ja perimätiedosta.

        Karttojen nimet eivät muutu siten kuin sinä väität.

        Osa muutoksista lienee selviä vahinkoja, osa varmaankin tarkoituksellisia. Perustelen poarilla esimerkillä.

        Otetaanpa tarkoituksellisista esimerkkinä vaikkapa tämä, jossa kyse ei ole historiallisen nimen palauttamisesta: Ryssänkari Hgin edustalla. Sodan jälkeen kartanpiirtäjät pelkäsivät Valvontakommissiota ja muuttivat ikivanhan sotilassaaren nimen Ryssänkarista Rysäkariksi. Eikö "oikeampi" nimi pitäisi "kaivella historiasta" ja palauttaa?

        Tässä esimerkki nimimuutoksesta, jota epäilen vahingoksi. Vai mitä järkeä oli uusiin karttoihin tehdä kaksi saman nimistä luotoa Kytön selälle? Nythän siellä on kaksi Rödakonia, ei kovin kaukana toisistaan! Se idempi, Kytöä lähempänä oleva, oli vuosikymmenien ajan ollut Rödgrundet. Nyt sekin on Rödakon. Miksi?


    • AriT.

      Keiteleen (ennen muuta pohjoisosan) ongelma lienee siinä, että siellä vielä toistaiseksi voimassa olevat paperikartat ovat koordinaatistoltaan hyvin epätarkkoja ja nämä epätarkkuudet ovat sitten siirtyneet paperilta digitoituihin elektronisiin karttoihin. Epätarkkaan pohjakarttaan kun vedetän päälle tarkka koordinaatisto ja GPS:n antama sijainti sijoitetaan siihen, niin pieleen menee.

      Saimaalla kymmeniä vuosia veneilleenä toissa kesänä Keitele-Päijänne akselilla yhden kesän veneillessäni yllätyin, miten paljon sijainti plotterikartassa (Garmin) heitti todellisuudesta. Pitkiä matkoja mentiin maalla ja usein reimareiden väärältä puolelta todellisuuden vastaiseti. Vuoksen vesistössä vastaava en muista koskaan nähneeni.

      Monet Keitele-Päijänne kanavan pohjoispuolen alueen paperikartat on mitattu ehkä sata vuotta sitten ja eipä ole kuin vajaat 20 vuotta, kun kartoissa oli vielä syvyydetkin syleinä ja maininta, että mittaukset on tehty joskus Venäjän vallan aikana. Kunnollista digitaalista kartoitusta ei ole vieläkään tehty tai ei ainakaan julkaistu ja vanhat mittaukset ovat taatusti epätarkempia kuin GPS:n antama sijaintieto.

      • Juuri tästähän on pohjimmiltaan kyse. Digitaalinen kartta EI VOI OLLA tarkempi kuin alkuperäinen paperinen kartta, koska se on se kaikkien digitaalisten karttojen pohijiltaan oleva lähdeaineisto. Aineisto korjaantuu noilta vanhoiltakin alueilta pikkuhiljaa, mutta ei hetkessä. Tekniikka on mennyt sensijaan huimasti eteenpäin. Jos haluaa sitten veneillä alkuperäisellä aineistolla kannattaa ostaa C-map 4D aineistoa tukeva plotteri, jossa voidaan yhdeksi karttakerrokseksi valita alkuperäinen suomalainen ( tai mikä maa milloinkin on kulussa) rasterikartta-aineisto.


      • Mace66
        vanhami kirjoitti:

        Juuri tästähän on pohjimmiltaan kyse. Digitaalinen kartta EI VOI OLLA tarkempi kuin alkuperäinen paperinen kartta, koska se on se kaikkien digitaalisten karttojen pohijiltaan oleva lähdeaineisto. Aineisto korjaantuu noilta vanhoiltakin alueilta pikkuhiljaa, mutta ei hetkessä. Tekniikka on mennyt sensijaan huimasti eteenpäin. Jos haluaa sitten veneillä alkuperäisellä aineistolla kannattaa ostaa C-map 4D aineistoa tukeva plotteri, jossa voidaan yhdeksi karttakerrokseksi valita alkuperäinen suomalainen ( tai mikä maa milloinkin on kulussa) rasterikartta-aineisto.

        No ei se nyt ihan noinkaan ole. Jos mennään veneilyn ulkopuolelle niin Googlen, Nokian ym. kartat ovat erittäin tarkkoja ja joka luoto on tasan tarkkaan oikeassa paikassa. Sen näkee kun vertaa satelliittinäkymää karttanäkymään. Noissa firmoissa kaikki tehdään automaattisesti satelliitti- ja ilmakuvista, ei siellä kukaan mitään käsityötä tee. Eli kaiken pohjana on digitaalinen tieto alunperinkin, eikä mikään rys*änaikainen paperikartta.

        Syvyyskartat, merimerkit yms. pitäisi sitten ohjelmallisesti siirtää noiden digitaalisten kartts-aineistojen päälle. On vain firmojen osaamattomuutta/saamattomuutta jos eivät ole sitä tehneet. Digitoitu epätarkka analoginen kartta yhdistettynä tarkkaan GPS-tietoon on täysin järjetön yhdistelmä ja sellaisten myynti pitäisi kieltää vaarallisena.


      • 19+16
        Mace66 kirjoitti:

        No ei se nyt ihan noinkaan ole. Jos mennään veneilyn ulkopuolelle niin Googlen, Nokian ym. kartat ovat erittäin tarkkoja ja joka luoto on tasan tarkkaan oikeassa paikassa. Sen näkee kun vertaa satelliittinäkymää karttanäkymään. Noissa firmoissa kaikki tehdään automaattisesti satelliitti- ja ilmakuvista, ei siellä kukaan mitään käsityötä tee. Eli kaiken pohjana on digitaalinen tieto alunperinkin, eikä mikään rys*änaikainen paperikartta.

        Syvyyskartat, merimerkit yms. pitäisi sitten ohjelmallisesti siirtää noiden digitaalisten kartts-aineistojen päälle. On vain firmojen osaamattomuutta/saamattomuutta jos eivät ole sitä tehneet. Digitoitu epätarkka analoginen kartta yhdistettynä tarkkaan GPS-tietoon on täysin järjetön yhdistelmä ja sellaisten myynti pitäisi kieltää vaarallisena.

        Tämä on arvaus, jota en takaa mitenkään oikeaksi: vaikka Trafilla ymmärtääkseni onkin täsmälliset koordinaatit jokaiselle viitalle, niin sitä materiaalia ei nähtävästi anneta plotterikarttojen tekijöille. Sen sijaan väyläkortit ovat julkisia.

        Olen nimittäin havainnut pari sellaista paikkaa, joissa Raymarine (Navionics) väittää ajettavan viitan väärältä puolen, vaikka ollaan oikealla puolen ja plotterikartassa näkyy myös väylän reuna sen viitan väärältä puolen kulkevana. Olen päätellyt tämän johtuvan siitä, että väylätieto on voitu sijoittaa karttamateriaaliin digitaalisesti ja siten täsmällisesti oikeaan paikkaan, mutta viitta kuten kaikki muukin paperikarttaan piirretty on vain piirtotekniikan sallimalla tarkkuudella. Käsitykseni mukaan se tarkkuus on kartalla jotakuinkin yksi millimetri, mikä taas sillä normaalilla 1:50 000 mittakaavalla on 50 metriä.

        Plotteria zoomatessa pitää muistaa se, että jos ja kun pohjamateriaali on sitä 1:50 000 tasoa, niin zoomaus ei sitä tarkkuutta mihinkään paranna.


      • AriT.
        Mace66 kirjoitti:

        No ei se nyt ihan noinkaan ole. Jos mennään veneilyn ulkopuolelle niin Googlen, Nokian ym. kartat ovat erittäin tarkkoja ja joka luoto on tasan tarkkaan oikeassa paikassa. Sen näkee kun vertaa satelliittinäkymää karttanäkymään. Noissa firmoissa kaikki tehdään automaattisesti satelliitti- ja ilmakuvista, ei siellä kukaan mitään käsityötä tee. Eli kaiken pohjana on digitaalinen tieto alunperinkin, eikä mikään rys*änaikainen paperikartta.

        Syvyyskartat, merimerkit yms. pitäisi sitten ohjelmallisesti siirtää noiden digitaalisten kartts-aineistojen päälle. On vain firmojen osaamattomuutta/saamattomuutta jos eivät ole sitä tehneet. Digitoitu epätarkka analoginen kartta yhdistettynä tarkkaan GPS-tietoon on täysin järjetön yhdistelmä ja sellaisten myynti pitäisi kieltää vaarallisena.

        "Digitoitu epätarkka analoginen kartta yhdistettynä tarkkaan GPS-tietoon on täysin järjetön yhdistelmä ja sellaisten myynti pitäisi kieltää vaarallisena. "

        Muutama syy käyttää paperikarttoja plotterikarttojen pohjana:
        - plotterivalmistaja tuskin pystyy ottamaan karttapohjaksi muuta kuin sen kartan, joka on ko. alueella virallisesti hyväksytty navigointiin. Jos tätä karttaa ei saa numeerisessa muodossa tai aineisto on hinnoiteltu pilviin, niin eipä siinä ole muuta vaihtoehtoa kuin digitoida paperikartat.

        - digitaalista merikartta-aineistoa EI siis OLE saatavissa kaikilta järvialueilta (mm. Keiteleen koillisnurkka)

        - ainoa vaihtoehto plotterin kartaksi on ko. alueelle navigointiin virallisesti hyväksytty kartta (ei siis peruskartta, Google Maps tai mikä tahansa muukaan aineisto!). Ainoa tälläinen kartta esim. Keiteleellä on lakanan kokoinen ikivanha merikortti vaikka tuhat kertaa tarkempaa peruskartta-aineistoakin on olemassa. Joku voi pitää tätä osaamattomuutena, minä pidän sitä virallisiin aineistoihin tukeutumisena ja toisaalta mahdollisimman suuren taloudellisen hyödyn tavoittelemisena.

        - niillä alueilla, joista numeerista aineistoa on ollut saatavissa, valtion virastojen aineistojen hinnoittelu oli aiemmin sitä luokkaa, että valmistajille oli edullisempaa digitoida viralallinen voimassa oleva kartta-aineisto paperilta omiksi (vektori)kartoiksi. Aineistojen ilmaisjakelu on vielä tuore juttu eivätkä valmistajat ole vielä ehtineet tuotteitaan päivittää sen mukaiseksi. Tekevätkö sitä koskaan jää nähtäväksi, koska Suomi on sen verran pieni markkina-alue, että kovin suuria panostuksia tuskin tehdään.

        - vaikka joltakin alueelta olisi saatavissa hyviäkin maastokartta-aineistoja, näitä ei voida käyttää merikarttojen pohjana, koska tähän vaaditaan asianomaiseen käyttöön hyväksytty aineisto. Esim. Keiteleeltä löytyy vesistöistä paljon tarkemmat peruskartat kuin mitä merikartat vieläkään ovat, nämä eri aineistot vaan sattuvat olemaan eri instanssien hallinnoimia ja ne eivät juurikaan tiedonvaihtoa harrasta vaan molemmat suortittavat omat mittauksensa.


    • paperi on vain paper

      Niinpä niin, paperikartta ei ole tarkka eikä siitä tehty aineisto voi olla yhtään tarkempaa. Ainoa, joka on oikea on GPS:n paikkatieto.

    • Kukapa tietänee

      Kylmästi yli eikä kolissut yhtään.
      Saimaalla Navionicsin kartassa on monikymmenmetrinen luoto suoraan satamasta ulosajettaessa. En tiennyt moisen luodon olemassaolosta vaikka olen siitä 50 vuotta yli ajanut. Nyt kun Navionics oli ekaa kertaa päällä kokeilin ja posotin suoraan luodon yli eikä kolissut yhtään.
      Taskuloistossa eikä luonnossakaan sellaista luotoa ole.
      Oiskohan digitoitavaan paperikarttaan tipahtanut vaikka digitoijan pizzaa tai räkää joka oli muuttunut luodoksi kartalle.

      • ei vain digit

        Eivät ole paperikartatkaan virheettömiä. Edelliseen painokseen A-sarjaa oli Sipoon selälle noussut yhtäkkiä ennestään tuntematon matala. Ja kas kummaa, se oli taas painoksen vaihtuessa kadonnut. Eli kuka tietää, olisiko ollut virhe jo digitoitavassa aineistossa. Kartat kun eivät synny datasta vieläkään käsin koskematta.


    • loistokkaasti..

      Esimerkiksi taskuloisto III pc versioissa ainakin, puuttuu yksi merimerkki espoon edustalla. Aika käsittämätöntä mutta näin se vaan on, olen reklamoinut asiasta,
      päivittävät jossain uudessa versiossa sitten, no lukeehan ohjelmassa kun
      sen käynnistää että karttaohjelma ei ole mikään virallinen merikartta :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      141
      7999
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2071
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2010
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1673
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1607
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      51
      970
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      850
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      832
    Aihe