Kumman puolella on laki seuraavassa tapauksessa?
Ensin vähän taustaa.
Kesä alkaa olemaan kohta ohi. Enää on kaunis syksy edessä. Olen käynyt uimassa tänä kesänä vain yhden kerran. Aikaisempina kesinä olen uinut useita kertoja. Olen kohtapa fanaatikko uimisen suhteen.
Kahtena viimeisenä kesänä ollessani vaimoni kanssa asuntovaunulomalla kävin uimassa miltei joka päivä järvissä ja joissa. Aina kun ajoimme jonkun hyvännäköisen järven tai joenrannan ohi minä sanoin vaimolle: "Katsos kun tuossa on jälleen hyvä uimapaikka." Vaimo vastasi: "Et kait sinä nyt sentään aio taas pysähtyä uimaan? Vastahan sinä uit?" Minä totesin: "No, kyllä se ajatus kävi mielessä että pysäytän auton ja käyn uimassa. Sinä voit sillä aikaa vaikka levätä vaunussa tai keittää kahvit tai kävellä luonnossa koiran kanssa." No, eihän sitä tietenkään voinut pysähtyä jokaisen järven ja joen rantaan uimaan. Ohi ajettiin monia hyviä uimajärviä, vaikka kyllä se vähän kihelmöikin päästä taas veteen kun oli niin hyviä uimapaikkoja.
Muistui mieleen yksi vähän epämukava tapaus vaikka siinä on kyllä huumoriakin kun sen ottaa siltä kantilta. Minä itse ajattelen tätä seuraavaa tapausta huumorilla. Ajattele jaikalia hiippailemassa metsässä kohti järven rantaa vieraan kesämökin ohi uimavehkeet muovipussissa. Mökin omistajaeukko saa jaikalin kiinni rysän päältä. Tässä olisi jo aihetta hyvään pilapiirrokseen. Minä kerron tapauksen:
Tämä tapahtui Suomessa kesällä 2012. Tulimme taas kerran hyvännäköisen järven rannalle. Järvelle oli matkaa ehkä 200 metriä tiestä. Tieltä ei näkynyt rakennuksia. Ajattelin vastassa olevan pelkkää metsää ja peltoa. Minä pysäytin auton ja otin uimavehkeet muovipussiin mukaan. Vaimoni jäi vaunuun laittamaan ruokaa. Minä kävelin metsän halki kohti rantaa. Huomasin nyt viistosti vasemmalla kesämökin. Ajattelin että kävelen sata metriä ohi mökistä sen oikealta puolelta niin en häiritse paikalla mahdollisesti olevia mökkiläisiä. Niin hiippailin varovasti rantaa kohti. Silloin näin kuinka mökin pihalta lähti viistosi minua kohti kävelemään tietä pitkin ehkä kuusikymppinen nainen. Hän katsoi minua epäilyttävän epämukavan tiukan pahasti. Minä ajattelin että taisin nyt tässä jäädä rysän päältä kiinni. Niinhän siinä kävi. Kuulin naisen huutavan minulle: "Mitä sinä etsit?" Minä vastasin: "En etsi mitään! Ajattelin vain käydä uimassa tuossa järvessä!" Nainen huusi tiukkasävyisesti: "Sinä et saa mennä tästä rantaan! Tämä on yksityisaluetta! Et ui tuossa järvessä!" Minä kysyin ihmeissäni että tarkoitatko sinä todella että tuonne järvelle ei saa mennä uimaan. Nainen sanoi että tästä et saa mennä uimaan koska tämä on yksityisaluetta. Minä kysyin häneltä että omistaako hän tämän maa-alueen ja rannan ja onko tosi että rantaan ei saa mennä uimaan edes kauempaa. Hän pysyi tiukasti sanassaan että rantaan et tästä mene etkä ui tuossa järvessä.
Keskustelimme vähän aikaa jokamiehen oikeudesta. En enää muista yksityiskohtia. Mutta minua tuon naisen väittämät rannan yksityisyydestä tuntuivat tekaistuilta. Ajattelin ettei kukaan voi omistaa koko rantaa eikä varsinkaan kokonaista järveä. Yritin keventää tunnelmaa. Kehuin hänelle hänen kaunista mökkipaikkaansa. Hän ei kuitenkaan osoittanut mitään pehmenemisen merkkejä. En jäänyt väittelemään hänen kanssaan näkemykseni mukaisesta jokamiehen oikeudesta. Sanoin hänelle että koska sinä omistat tämän maa-alueen, sinulla on tietenkin oikeus kieltää minua kulkemasta maasi poikki ja minä lähden pois. Pyysin häneltä anteeksi häiriötä ja kävelin takaisin vaunulle.
Sanoin vaunulla vaimolle että kohtasin tiukkapipoisen kesämökkiläisen enkä saanut häntä pehmitettyä vaikka yritin olla hänelle ystävällinen ja ymmärtäväinen. Me emme voi jäädä tähän. Tämä on kesämökkialue. NYT LÄHDETÄÄN TÄÄLTÄ JA ÄKKIÄ! Niin jatkoimme matkaa.
Oliko mökin omistaja oikeassa? Voiko hän kieltää ihmisiä menemästä järven rantaan? Eikö Suomessa saa vapaasti liikkua (yksityistenkin omistamissa) metsissä ja järvien rannoilla ja käydä uimassa missä tahtoo?
ET UI TUOSSA JÄRVESSÄ!
11
727
Vastaukset
- sdfsefc
Riippuu siitä katsottaisiinko paikka jossa olit piha-alueeksi, jos etäisyyttä oli todellakin sanomasi satametriä, alue ei ollut aidattu tai muuten selvästi pihamaata, niin henkilöllä ei ollut oikeutta pyytää sinua poistumaan.
http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=138438&lan=fi- 19´7
Hoh, hoijaa. Tällaista se on, kun on kultalusikalla syötetty ja taksilla viety kouluun.
Kaikkia pyyntöjä ja käskyjä, kun ei tarvitse noudattaa. Vain poliisin virkatehtävässään antamien käskyjen noudattamatta jättäminen on rangaistavaa niskoitteluna poliisia vastaan. Yksityishenkilöä vastaan taas voi niskoitella mielin määrin, varsinkin esimerkkitapauksessa. 19´7 kirjoitti:
Hoh, hoijaa. Tällaista se on, kun on kultalusikalla syötetty ja taksilla viety kouluun.
Kaikkia pyyntöjä ja käskyjä, kun ei tarvitse noudattaa. Vain poliisin virkatehtävässään antamien käskyjen noudattamatta jättäminen on rangaistavaa niskoitteluna poliisia vastaan. Yksityishenkilöä vastaan taas voi niskoitella mielin määrin, varsinkin esimerkkitapauksessa.>>Vain poliisin virkatehtävässään antamien käskyjen noudattamatta jättäminen on rangaistavaa niskoitteluna poliisia vastaan.
- 19´15
nix_nax kirjoitti:
>>Vain poliisin virkatehtävässään antamien käskyjen noudattamatta jättäminen on rangaistavaa niskoitteluna poliisia vastaan.
Nix nax halkaisee taas tapansa mukaan pilkunkin 78 eri osaan. Virkatehtävässään poliisi yleensä toimii toimivaltansa puitteissa. Ainahan löytyy änkyröitä, jotka ovat joka asiasta eri mieltä ja tykkäävät kuluttaa käräjäoikeuksien penkkejä ja tehdä työkseen satoja kanteluja.
Poliisin on paikan päällä ratkaistava asiat ja toimivalta jopa muutamassa sekunnissa, kun taas juristit voivat myöhemmin rauhassa jauhaa asiaa vuosikausia ja päätyä lopulta äänestyspäätökseen. - Aloittajaparka
Olen ollut poissa netistä kaksi viikkoa ja ollut matkoilla ja järvien ja jokien rannoilla uimassa. Siksi vastaukseni viive. Sitten vastaus:
Mökin piha oli aitaamaton ja pieni. Seisoin hakatussa metsässä huutoetäisyydellä ehkä 40-50 metriä mökin eukosta. Eukko seisoi mökille menevällä soratiellä. Mökille oli matkaa siitä missä seisoin todella n. sata metriä. En uskonut aiheuttavani mökkiläisille häiriötä.
Eukko ei ollut kiinnostunut tietämään eikä keskustelemaan jokamiehen oikeuksista. Ehkä siksi koska hän ei omistanut maata missä liikuin. Näin ajattelin.
- Käsittämätöntä
Miten on mahdollista että vaimosi ei ole jo vetänyt sinua kirveellä päähän?
Jos minä joutuisin kuuntelemaan tuollaista älytöntä puheripulia ja lätinää päivästä toiseen niin ei kyllä polla kestäisi. Olet epäilemättä täysin sietämäntä seuraa. Vaimosi pitäisi saada mitali kun kestää sinua, ja vieläpä asuntovaunun kaltaisessa tilassa jossa pitää olla koko ajan tiiviisti yhdessä.
Koko tekstin olisi voinut tiivistää yhteen lauseeseen.
Tiedoksesi: et ole niin fiksu ja hauska kuin kuvittelet olevasi.- Käsittämätöntä
nix_nax kirjoitti:
Tiedoksesi: et ole niin fiksu kuin kuvittelet olevasi.
Tämän palsta ohjeistus sanoo: "Onko sinulla huolia lain pykälien kanssa? Kysy neuvoa muilta tai kerro muille vinkkejä."
Heille jotka haluavat jauhaa paskaa asuntovaunuilustaan, uimisistaan ja kesänvietostaan on aivan varmasti täällä omat palstansa.
- Oikeutta kaikille
"Oliko mökin omistaja oikeassa? Voiko hän kieltää ihmisiä menemästä järven rantaan? Eikö Suomessa saa vapaasti liikkua (yksityistenkin omistamissa) metsissä ja järvien rannoilla ja käydä uimassa missä tahtoo? "
Oikeastaan kyse ei ole jokamiehen oikeuksista jotka ovat eräänlaista kirjoittamatonta tapaoikeutta, vaan näille läheisistä ihan Vesilaissa säädetystä vesien yleiskäyttöoikeuksista.
"3§Vesistössä liikkuminen
Jollei laissa toisin säädetä, jokaisella on oikeus tarpeetonta vahinkoa, haittaa tai häiriötä aiheuttamatta:
1) kulkea vesistössä ja sen jäällä;
2) ankkuroida tilapäisesti vesistössä;
3) uittaa puutavaraa vesistössä;
4) uida vesistössä; ja
5) tilapäisesti siirtää valtaväylässä tai yleisessä kulkuväylässä olevia pyydyksiä ja muita irtaimia esineitä, jotka haittaavat kulkemista tai puutavaran uittoa, sekä sellaista väylän ulkopuolella olevaa irtainta esinettä, joka kohtuuttomasti haittaa kulkemista tai estää puutavaran uiton.
Mitä 1 momentissa säädetään vesistöstä, koskee myös 1 luvun 5 §:ssä tarkoitetun vesialueen rajan ulkopuolella olevaa aluetta, milloin se on veden peittämä."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110587
Eli uiminen toisen vesistöissä on periaatteessa aina sallittua, lukuunottamatta joitain poikeuksia kuten pohjavesialueiden hiekkakuopat, jotka on suojeltu sen takia ettei tulisi pöpöjä juomaveteen, ja tietenkin aivan toisen saunarantaan ei saa mennä. Mutta kysymykseen vastauksena, olisit saanut uida, ja ihan laillisella perusteella.
Toinen kysymys taas liittyy tähän kotirauhan määritelmään, jonka mukaan ei saa aiheuttaa häiriötä, mutta kyllä tuo sata metriä alkaa jo olemaan riittävä "hajurako", tosin olisit voinut mennä vähän vielä edemmäs mökistä, sillä kotirauhan piiriin kuuluu mökin lisäksi "kartano", eli pihapiiri rakennuksineen ja puutarhoineen.
Mutta en ainakaan noilla tiedoin näe tuolla naisella olleen mitään laillisia perusteita kieltää uimaan menoa kokonaan. Ehkä hänellä oli vain huono päivä.- Alottajaparka
>>>Eli uiminen toisen vesistöissä on periaatteessa aina sallittua, lukuunottamatta joitain poikeuksia kuten pohjavesialueiden hiekkakuopat, jotka on suojeltu sen takia ettei tulisi pöpöjä juomaveteen, ja tietenkin aivan toisen saunarantaan ei saa mennä>Mutta kysymykseen vastauksena, olisit saanut uida, ja ihan laillisella perusteella.
- Anonyymi00009
Suositten Topo GPS karttaa aina luonnossa, näkyy tontit ja mökit. Et niitä tieltä näe.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",175083Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/1012311- 1351998
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee481858Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1171660"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!551266Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu113925Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."
Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää48841Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.
Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.303831Kaupungin yt
Honkolan tai hietaman koulu suljetaan. Säästölistalle on nostettu muun muassa Honkolan tai Hietaman koulun toiminnan l24654