Miten kauan te käytätte ankkuriketjujanne? Maritimin tavallinen karvalakkiketju olis nyt 8 vuotias ja se on pintaruosteessa ainakin.
Ankkuriketjun tarkastus
9
529
Vastaukset
- don´t worry
Ankkuriketjun käyttö on varmasti hyvin vaihtelevaa, purjehdusreviiristä ja ankkurointitavoista riippuvaista. Yleisesti voi sanoa, että galvanointi kuluu nopeammin, jos kyseessä on keula-ankkuri pitkä ketju ja ankkurivinssi. Lyhyt 5-10 m ketju ankkuriköyden päässä on eri asia kulumisen suhteen.
Jos reviirisi on nimimerkkisi mukainen, uskon ketjun kulumisen olleen erittäin vähäistä. Ehkä ketju on enimmäkseen lojunnut paikoillaan? Jos sinulla on ankkurivinssi ja siinä pitkä ketju, voisit vaihtaa ketjun toisin päin. Galvanointi voi olla paremmin säilynyt siinä päässä ketjua, joka harvemmin on vedessä (tarkoitan tässä "koko pitkää" 30-70 m ketjua ilman köyttä).
Itse olen vienyt ankkurin ketjun galvanoiviksi vasta sitten, kun ne ovat muttuneet tahraavan ruosteisiksi. Kotivesillä voi mennä ehkä pari kymmentä vuotta ennenkuin sinkkikäsittely tulee aiheelliseksi, trooppisilla latitudeilla ketju meni ruosteiseksi jo muutamassa vuodessa.
Ketju "8 vuotta" Suomenlahdella: sehän on melkein uusi!- 17+13
Täällä kotivesillä käytetään keula-ankkuria todella harvoin. Silloin riittää ketjun hoidoksi säännöllinen huuhtelu makealla vedellä. Teen sen itse aina kun täytän vesitankkia. Merellä ankkuri saa aina jonkin verran suolavettä vähintään tyhjennysaukkojen kautta. Meillä on se tunnettu venemerkki, jonka ankkuriboxissa on parin sentin pysyvä vesikerros pohjalla.
- kuumagalvanointiin!
Kuumasinkitys kannatta teettää ja tulee paljon halvemmaksi kuin uuden ketjun hankkiminen. Kalibroitu 8mm tai 10mm ankkuriketju taitaa maksaa n. kympin/metri, joten 50 m ankkuriketjun hinta voi olla satoja euroja.
Vähäsuolaisilla ja viileillä vesillä kuten Itämeren alueella vaihtoehto voisi olla "rosteri"-ketju (hst), joka on galvanoitua kalliimpi, mutta pysyy siistinä. Jotkut tykkäävät hst-ankkuristakin, johon muta ei jää kiinni yhtä helposti kuin galvanoituun pintaan. - lenkit ruosteessa
mitä ruoste haittaa niin kauan kuin ketjun lenkeissä on vahvuutta jäljellä.?
- Ketju ja vinssi
Pahasti ruosteinen ketju tulee ankkuria laskettaessa aina välillä vinssille "solmussa", oikeastaan mutkalle jääneenä. Tämä möykky voi pudottaa ketjun vinssin pyörältä, jumittaa vinssin tai jos tulee kannen reiästä, jumittua reikään.
Ankkuria nostettaessa ruosteinen ketju muodostaa helposti kasaa ankkuriboksiin.
Lisäksi pahasti ruosteinen ketju sotkee koko keulan.
- sy Snoopy
Ruosteinen ketju on inhottava. Kyllä sen huomaa, että tarttis tehdä jotain kun on kädet ja veneen kansi ruosteessa. Mulla kesti valtameren vedessä kuumasinkitty uusi ketju 5 v kunnes se oli pakko taas kuumasinkitä. Sinkitys maksoi 8 mm ketjulle 3,80 USD per metri. Ketjuni on sattumoisin nostoketjua eli kovaa tavaraa eikä ole juurikaan kulunut. Ketjun sinkityspaikkoja ei maailmalla ole jokaisessa pienessä valtiossa eli saattaa olla, että Keski-Amerikan ja Uuden-Seelannin välillä ei ketjua saa kuumasinkitetyksi. www.snoopy.fi
- 14+17
Mistä olet löytänyt tuota kovempaa ketjua? 8mm high tensile-ketju kiinnostaisi minuakin.
- Metallurgiaa
14+17 kirjoitti:
Mistä olet löytänyt tuota kovempaa ketjua? 8mm high tensile-ketju kiinnostaisi minuakin.
Mitä se ketjun kovuus vaikuttaa jos ketju kuumasinkitään? koska sinkki sulana on 400.... 600 asteista ja näissä lämpötiloissa lähes kaikki teräslaadut "päästyy" elikä pehmenee kuten lähes kaikki sinkityt teräsesineet
on aika pehmeitä. - sy Snoopy
Metallurgiaa kirjoitti:
Mitä se ketjun kovuus vaikuttaa jos ketju kuumasinkitään? koska sinkki sulana on 400.... 600 asteista ja näissä lämpötiloissa lähes kaikki teräslaadut "päästyy" elikä pehmenee kuten lähes kaikki sinkityt teräsesineet
on aika pehmeitä.Nostoketjua tuo maahan esim. Haklift ABT oy, Kaarina ja myy esim. ETRA, Helsinki. En oikeastaan suosittele sitä ankkuriketjuksi, koska se on siihen turhan vahvaa. Mun 8 mm ketjun murtolujuus on 8000 kg. 4 x varmuudella sen sallittu kuorma nostoketjuna on 2000 kg. Veneen ankkuri tuskin joutuu tällaisten kuormien rasittamaksi. Ostin sen, koska sain sen tavallisen ankkuriketjun hinnalla. Kuumagalvanointi heikentää ketjua, mutta niin vähän, että sillä ei ole ankkuriketjuna merkitystä. Myös hallien kantavia teräsrakenteita kuumagalvanoidaan. Nostoketjun parempi kulutuskestävyys johtuu siitä, että se on lujempaa, parempaa, terästä kuin tavalliset ankkuriketjut. Ankuriketjun paino on tärkeämpi asia kuin sen lujuus, koska kaikki veneiden ketjut ovat yleensä tarpeeksi lujia syntyviin kuormiin nähden, mutta painavampi ketju pitää ankkurin paremmin kiinni pohjassa. Siis jos ankkuriboksissa on tilaa on 10 mm ketju suuremman painonsa takia parempi kuin 8 mm ketju. www.snoopy.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802