Kokemuksianne lpp:sta

LPP kakkoskoiraksi?

Millainen koira lapinporokoira on? Kuinka tulee toimeen samaa sukupuolta olevien kanssa yleensä? Esiintyykö arkuutta? Mitä harrastatte? Onko koiranne sairastellut/millainen rodun terveystilanne on nykyään? Suositteletteko jotain tiettyä kasvattajaa/miksi? Kuinka itsenäinen, onko pidättyväinen/perinteinen suomalainen? :)

Olen ikäni koirien kanssa elänyt, nykyään asuun maaseudulla ja harrastan pk-rotuiseni kanssa jäljestystä ja vaeltelua milloin missäkin perustottelevaisuuden ylläpidon lisäksi. Olen aina ihaillut lapinporokoiraa, mutta en ole koskaan tavannut sellaista ilmielävänä. Nyt, kun toinen koira olisi ajankohtainen, olen miettinyt porokoiraa vakavissani. Rotumääritelmät on vähän höpöhöpöä kun luonnekirjokin on varmasti laaja, joten olisi kiva kuulla teidän omakohtaisia kokemuksia!

4

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lak-ystäviä

      Yksilökysymys koiran luonne.

      Omien lukuisten havaintojen perusteella nartut tulevat paremmin toimeen samaa sukupuolta olevien kanssa (juoksuajat poikkeus, mutta ne ovat lyhytkestoisia ja ymmärrettäviä kausia) ja ovat muutenkin lempeämpiä.

      PK-oikeudet rodulla muistaakseni on.

      Tutuimmaksi lapinporokoira on tullut naapurini uroksen kautta. Ei pidä muista uroksista, mutta tapaamani nartut vaikuttavat suvaitsevaisemmilta.

      Mutta suuresti yksilökysymys on luonne.

      Terve rotu ja helppohoitoinen.

      Tuplasti aktiivisempi kuin suomenlapinkoira (mutta tämäkin on yksilö- ja tottumisasia).

      Hieno rotu, käyttöominaisuudet tallella, ei olla jalostettu liian pehmoiseksi ja herkkähermoiseksi sylibuudeliksi, kuten lähisukulainen suomenlapinkoira.

    • nauskis1

      Ihanko oikeasti joku on sitä mieltä, että urokset tulisivat huonommin toimeen toisten urosten kanssa, mitä nartut narttujen? Itse olen kyllä ymmärtänyt, että rodusta riippumatta urosten on helpompi tulla toimeen keskenään. :O

      Mutta itse asiaan:
      Mulle on osunut tavallista porokoiraa arempi yksilö. Tämä on hirveän paukkuarka ja säikkyy myöskin näköärsykkeitä. Kyseessä on ensimmäinen koirani, joten pentua hakiessa en ymmärtänyt näitä asioita tsekata. Talviaika kun oli, luulin tärinän johtuvan kylmästä, eikä pelosta, kun kävimme ihmettelemässä kaupungin keskustassa menoa.
      Ensimmäiset kuukaudet koira oli ihan mahdoton. Repi lasten kädet ja jalat ihan verille, paimensi niitä koko ajan, ellen puuttunut siihen. Se oikeasti puri ihan lujaa kiinni meidän 3-vuotiaan lapsen käsiin ja nilkkoihin. :(
      Ja aina kaupungilla käydessä koira etsi jokaista ovea ja porttikongia, mihin luikahtaa pakoon. Varsinkin raskasajoneuvot oli hirvitys. Ovat vieläkin. Koirani pelkää lukuisista totutteluyrityksistä huolimatta mm. mönkijöitä, moottoripyöriä, mopoja, kuorma-autoja, lentokoneita, ilotulitteita, pyssynpaukahduksia. Nyt uutena asiana (koira on 3-v) on alkanut pelätä jo imuriakin, mitä ei ennen ole pelännyt. :(

      Olen vakavasti harkinnut koiran laittamista monttuun. :/

      • lak-ystävä

        No kokemuksensa kullakin, joten kunnioittakaamme jokaisen mielipidettä. Toivotuinta joka tapauksessa on, että kiltin yksilön kukin löytää. En voi mitään todistaa pelkästään täällä ulkopuolisena viesteilijänä.


    • Suosittelen

      Piti tulla kurkkaamaan mikä ihmeen LPP?
      Ei sellaista edes ole. LPK tai ruotsiksi LVH (lapsk vallhund) on lapinporokoiran lyhenne. Uroksen lyhenne suomeksi on lpku ja nartun lpkn.
      Suomenlapinkoiran lyhenne on SLK. Uroksen slku ja nartun slkn. Nämä paimensukuisuuksien kanssa husoajat, niiden tahtoessa eritellä, sanotaan pslk eli paimensukuinen suomenlapinkoira, ja pslku ja pslkn juontuvat siitä. RLK on ruotsinlapinkoira. Mitään LPP:tä ei ole olemassakaan. Puhutaan lapinporokoirasta, tai perinteisesti aikojen takaa porokoirasta, nykyään monesti puhekielisesti porosta.

      Ota porokoira, se on hyvä ;) jos se sinulle sopii. Kannattaa tykätä älykkäästä eläimestä ja olla pitkäpinnainen, sinnikäs sekä vahvatahtoinen että tykätä pikkasen haasteistakin.

      Jotkut kuulemma ovat aktiivisia, itse suosin niitä rauhallisia. Pentuna voivat olla aikamoisia, mutta kun aikuistuvat, ovat kuin ihmisen ajatus, rauhoittuen niin, ettei niitä oikein enää tunnekaan :D ja omistaja pystyy vain rapsuttelemaan korvantaustaa miettien mihin se riiviö hävisi kuin henki Aladdinin pulloon. Loppuikänsä sitten sellaisia, että maailman parhaita.

      Se on kotimainen pystykorva edelleenkin ja se näkyy ja saa näkyä toivottavasti näkyykin. Paimennusviettikin siinä näkyy. Jos näkyy, toivottavasti näkyy ;)
      Se on kernaasti hyvin usein oman perheen tai jopa yhden ihmisen koira, mutta osa näistäkin silti on äärettömän sosiaalisia ja avoimia pennusta lukien.

      Hajonta on suurta.
      Arkoja itselle ei ole luojan kiitos koskaan sattunut. Yksi hullu oli kerran, mutta ei ollut kauaa ;) niitä ei suvaita.

      Ei ole parempaa löytynyt eikä ole tarkoitus vaihtaa. Vanhaa sanontaa mukaillen: kahta en vaihda, yksi on porokoira, ja toinen .. tuota noin ... hm.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2850
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      111
      2096
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1003
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe