Sopiva masennuslääke tinnituksesta kärsivälle

tinni2

Hei, olisiko jollain tietoa sopivasta masennuslääkkeestä, jos on tinnitus. Useissa masennuslääkkeissä kun todetaan mahdollisena haittavaikutuksena tinnitus. Esim. melkein kaikissa SSRI-lääkkeissä. Kärsin pahasta tinnituksesta, joka on auheutunut melusta. Tinnitus on ajanut minut todella pahaan masennuksen tilaan, minkä ei tietysti edesauta tinnitukseen tottumista. En ole uskaltanut aloittaa minkään masennuslääkkeen käyttöä, koska huonolla tuurilla sen käyttö saattaisi vain pahentaa tinnitusta.

18

9682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huono kuulo

      Lääkärit ovat määränneet mirtazapin nimistä masennus/nukahtamislääkettä jos on tinnitusta ja uniongelmaa. En minäkään ole uskaltanut ottaa jos pahentaa tilannetta. Onko sinulle tehty kuulontutkimusta? oliko kuulonalenemaa korkeilla taajuuksilla? itsellä on meluvaurio alenemaa 3-4khz ja 8khz enemmän. tinnitus on melko korkea taajuista.

    • tinni2

      Mirtazapinia käytin jossain vaiheessa nukkumisen avuksi. Senkin olen huomannut heti ottamisen jälkeen voimistavan tinnitusta, ilmeisesti se kiihdyttää jotenkin verenkietoa tms. ja aamulla oli usein tinnitus todella voimakas Mirzan oton jälkeen, joten luovuin sen käytöstä. Ketipinoria olen käyttänyt myös nukahtamiseen ja siitä en ole huomannut suurta vaikutusta tinnitukseen. Kumpaakaan näistä ei ole kuitenkaan määrätty varsinaisest masennukseen, vaan unilääkkeeksi. Opamoxeja olen syönyt päivisin paniikin hillitsemiseksi. Kuulotutkimus on tehty ja kuulonalenemaa minulla ei ole. Tinnitus on hyvin massiivista!

    • inininin

      Minä sain Escitalopharmia tinnituksesta johtuvaan masennukseen. En ole huomannut että pahentaisi sitä. Ennen tätä söin vähän aikaa Sertralinia, joka mulla lisäsi lihasjännitystä ja myös pahensi tinnitusta. Mirtazapinia söin myös vaikeimpina aikoina unen saamiseksi, enää ei onneksi tarvitse vaikka korva edelleen soikin. Oma tinnitukseni ei ole tosin meluvamman syytä, joten en tiedä onko lääkkeissä sitten tätä kautta mitä eroa...

      • vuosia takana

        Itse olen syönyt Triptyl-merkkistä lääkettä. Vaikuttaa illalla otettuna väsyttävästi, eli auttaa nukahtamaan. Triptyl auttaa myös lihasjännityksiin jne auttaen rentoutumaan. Lääke auttaa myös keskittymään.

        Pieninä annoksina on siis erityisesti sopiva rentouttamaan, ei niinkään mielialalääkkeeksi.


    • tinni2

      Oletko huomannut triplylillä vaikutusta ääneen? Itselläni ääni on niin pistävä ja kimeä että tunnen sen jonkinlaisena kipuna ennemmin kuin äänenä. Olen syönyt päivisin oxaminia helpottamaan pahinta kivun tunnetta. Triptylinhän pitäisi nostaa kipukynnystä, voisiko tämä toimia myös tinnituksen suhteen?

    • huono kuulo

      Olen kokeillut b-vitamiinia missä on foolihappoa,ehkä hieman lieventää? ja sitten betaserc lääkettä joka parantaa korvan verenkiertoa ja joillakin hiljentää tinni ääntä. Oletko kokeillut näitä tinni2? itsellä samanlainen ääni kun sulla joka tullut melusta.

      • tinni2

        Betaserccia olen kokeillut, mutta minulla se muuttaa äänen entistä kummallisemmaksi muutaman päivän käytön jälkeen, joten olen aina siinä vaiheessa lopettanut käytön. Täytyykin kokeillä heti tuota B-vitamiinia-foolihappoa. Missäs valmisteessa sellaista on? Googlettamalla löytyi ainakin Berocca.


    • huono kuulo

      Kokeilin itse multivita beko long vitamiinia,se on melko voimakas joten en tiedä saako käyttää kovin pitkään mutta tuo 30 pillerin kuuri ei varmaan haittaakaan tee. Huomasin että tuli enemmän voimia toimi kuin masennuslääke en tiedä oliko paljon hyötyä tinnitukseen,ehkä hieman vaimeni. tinni2 ootko kokeillut tinnitusmaskereita? niitähän on myytävänä noissa liikkeissä mistä saa myös kuulokojeita esim.kuulohansa. Kerro tänne jos joku konsti on auttanut.

    • tinni2

      Minulla on tinnusmaskerit molempiin korviin, jotka teetettiin minulle keskussairaalan kuulokeskuksessa. Olen käyttänyt niitä aina välillä, mutta en ole jaksanut pitää niitä jatkuvasti. Ne kun tuntuvat aluksi lisäävän vaan "hälyä". Lääkäri tosin antoi ohjeeksi, että niitä pitäisi jaksaa pitaa pari viikkoa yhteen menoon, ennen kuin niiden toimivuudesta voi sanoa mitään. Lääkärin mukaan monet ovat todenneet, että aluksi tuntui huonolta, mutta sitten yhtä-äkkiä onkin alkanut toimia. Itse-asiassa tänään olen pitänyt kokopäivän maskeria ja ajattelin nyt kokeilla maskeria jatkuvasti ja katson miten se alkaa minulla toimia. Maskereita saa nykyään ilmaiseksi kännyköihinkin, esim. androidiin löytyy ilmaisohjelmia joissa on luontoääniä ja kohinaa. Luontoääniä olen käyttänyt kännykästä yöllä taustaäänenä ja päivällä nokosten taustaäänenä. Olikos sinulla "huono kuulo" joku masennuslääke käytössä, jota vertaat tuohon beko long vitamiiniin?

    • huono kuulo

      Ei ole masennuslääkettä. Vitamiini tuntuis antavan lisää energiaa. Olen lukenut että joidenkin vitamiinien esim.foolihapon puutos voisi aiheuttaa myös tinnitusta. Aion myös jossain vaiheessa kokeilla tinnitusmaskeria,niitähän on myös yhdistelmäkojeita kuulo/maskeri mikä itselle varmaan tulee. Täytyy ostaa yksityisen kautta koska sairaalan mukaan kuulo ei ole tarpeeksi huono että saisi kuulokojeen heiltä vaikka tinnitus johtuu meluvammasta.

    • kohtalotoverisi

      Hei kohtalotoveri !
      Kärsin itsekin samasta ongelmasta ja lisäksi samasta korvasta / oikeasta meni kuulo huhtikiuussa yllättäen ja tasapainohermossa oli tulehdua. On ollut tosi rankkaa tämä aika. Onneksi sain sairaslomaa ja kesälomat päälle en olis pystyny työssä olemaan. Olen Korvaklinikan potilas ja eilen lääkäri kirjoitti mulle Cipralex 10 mg kerran päivässä koska mulla kanssa mennyt masennuksen puolelle kun kokoajan tinnitus päällä ja hermoon se ottaa vaikka kuinka yrittäis olla ajattelematta asiaa. Aloitin kuitenkinn lääkkeen koska vain kokeilemalla tietää auttaako mielialaan, lisäksi käynnit psykologin vastaanotolla on tulossa. olen äänittänyt rentoutus musiikkia MP-3 soittimeen jota kuuntelen aina välillä, ei tinnitusääni kuulu niiin selkeänä. DVD.itä saa esin. Anttilan top-ten osastoilta. Veden solina on minusta aika hyvä. kokeile.

      • tinni2

        Miten on cipralex toiminut?


      • Anonyymi

        Vaimoni oli käyttänyt selkäni takana Ciplalexiä vuosikaudet ja on nyt niin kovissa vieroitustuskissa että unet on menneet ja samoin maku-, hajuaistit on kaikki täydellisen pois, myös seksihalut täysin hävinneet, Kuulokin on todella huono, eli aivot pilalla lopun elämää, joten älkää helvetissä menkö syömään noita hermomyrkkyjä vaikka lääkäri mitä sanosi. Siis johtaa unettomuuteen (aivot solmussa myrkyn takia) lopulta ja mahdottomat vierotusoireet, eli mm. sähköiskuja päähän ja kuin kirven hamaralla lyötäis takaraivoon ja näin ollen pakko jatkaa sitä kun muuten tuntee kuolevansa tuskaan.
        Katsokaa käyttäjien kommentteja jotka tietää miten on käynyt.
        Lääkärit ovat jakelussa mukana oleva taho eikä heillä ole tietoa kun vain lääketehtaan ohjeet jotka on valheelliset. https://keskustelu.suomi24.fi/t/8501688/cipralexin-lopetus-ja-vieroitusoireet


    • huono kuulo

      Hei tinni2,

      Miten on maskerit auttaneet? pidetäänkö niitä yölläkin? itselle luultavasti tulossa kuulokoje/maskeri yhdistelmä.

    • tinni2

      Olen pitänyt maskeria lähinnä iltaisin, kun on tuntunut pahalta. Yöllä en ole pitänyt.

    • tinni2

      Olen nyt syönyt muutaman kuukauden Seronilia, mutta eipä ole ollut sanottavammin vaikutusta tinnituksesta aiheutuvaan ahdistukseen.

      • kaapoks

        mul on toises korvassa kans kova tinni ja se masentaa aika lailla
        oon saanu siihen maskerin mut sekin tuntuu aika hankalalta pitää


      • tinni2
        kaapoks kirjoitti:

        mul on toises korvassa kans kova tinni ja se masentaa aika lailla
        oon saanu siihen maskerin mut sekin tuntuu aika hankalalta pitää

        Mulla vaihteleee tinnitus ja silloin kun tinnitus on lievempää maskeri auttaa vähäsen mutta sitten kun on paha kohtaus menossa en pysty maskeria pitämään, vaan se tuntuu vaan pahentavan ääntä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe