Mikä kitin tilalle D3100?

pööpä

Mulla on käytössä tuo Nikonin D3100 kamera ja ostohetkellä paketissa oli 18-55 objekti. Lisäksi ostin Nikkorin 35mm joka on tosi kovassa käytössä, varsinkin kotona ja sisällä.
Tuosta 18-55 on mennyt rikki bajonetti, muovia siis kyllä! Harmittaa vietävästi, obsu pysyy paikoillaan joten kuten mutta rikki mikä rikki :/ Takuu on sulkeutun toukokuun lopulla, luuletteko että sitä saisi korjautettua takuun piikkiin? Korjauskuluja kyselin niin ne menee lähelle uuden hintaa..

Eli nälkä kasvaa syödessä. Olen miettinyt josko sitten hankkisin jonkin "pidemmän" zoomin tuohon kameraani. Minkä, se on vielä täysi arvoitus!
Olisiko se 18-105 vai 18-200.
Olisiko Tamron vastaava (halpa) ok, 18-200?

Kuvailen muksuja, eläimiä ja maisemia.. Miten valovoimaisuus esim. sisätiloissa koira-tai kissanäyttelyssä?

Kiitän vihjeistä!

7

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valovoima noissa kaikissa on melko sama. Nikkorin 18 - 200 on varsin hyvä "turistilinssi", sitä ei jatkuvasti tarvitse olla vaihtamassa. Kuvan laadussa tietysti joku valittaa mutta mahtaako mitään laitetta, siis ihmisen kehittämää, olla josta joku ei valita. Itse, joskin omani on nyt muualla käytössä, olen sitä käyttänyt ykkös versiona muutaman vuoden. Kuviin olen ihan tyytyväinen joskaan en sitä 200mm asentoa lähtisi kehuskelemaan.

    • D7000:lla kuvaava

      Olen Työeläkeläisen kanssa samoilla linjoilla. Olen laiska vaihtamaan linssejä ja useimmiten kamerani nokalla on 18–200 mm VR. Laukustani löytyvät lisäksi 35-millinen prime sekä 10–24 mm:n ja 70–300 mm:n zoomit. Runkona oli alkuun D3100 mutta sen tilalle tuli viime syksynä D7000. Ei siksi, etteikö D3100 olisi tarpeisiini riittänyt, mutta edullinen tarjous ja turhamaisuus saivat minusta yliotteen...

      18–200 mm VR tekee minulle hyvin riittävää jälkeä. Jos kuvauskohteesi ovat todella vain ”muksuja, eläimiä ja maisemia”, saattaisi 18–105-millisen polttovälialue käytännössä hyvinkin riittää. Itse en ole sellaisella kuvannut, mutta lasin kerrotaan piirtävän hintaisekseen varsin kelvollisesti. Muovisen bajonetin kestävyys rajummassa menossa tosin arveluttaa (18–200-millisen bajonetti on metallia).

      Valovoimaa saa kohtuurahalla vain 35- ja 50-millisissä kiinteäpolttovälisissä. Minun kukkarollani pitää tuon alueen ulkopuolella ja zoom-puolella tyytyä pimeisiin putkiin ja nostaa hämäränhyssykässä ISO-arvoa.

    • Pööpä

      Kiitos!
      Kyllä, mieluummin ei sitä muovista bajonettia.
      Miten tuo Tamron 18-200? Halpa ainakin mutta tekeekö mitään? Kiinnitys, muovi vai metalli?

    • htdjjd

      Bajon saa vaihdettua eikä tuo hongkongista tilattuna paljoa maksanu

    • Pööpä

      Koetin tuota rikkinäistä obsua saada juuri bajonetin vaihtoon huoltofirmaan, sanoivat ettei heillä ole varaosia :0. Kysyin voiko sitä itse vaihtaa, sanoivat että voi kyllä mutta löydäppä varmasti oikea osa...

    • Kenties tämä?
    • Tässä yksi vaihtoeht

      Yksi vaihtoehto vosi olla "Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro (OS)* HSM | C" jonka kinovastaavuus Nikonissa on 25,5-105mm. On kevyt zoomobjektiivi yleiskäyttöön ja toimii varmasti kittiputken korvaajana.

      http://www.sigmaphoto.com/product/17-70mm-f28-4-dc-macro-os-hsm-c

      Tuossa on suurempi valovoima mikä omalla kohdallani voittaa pidemmän polttovälin. (Kuvaan useimmin lähellä kohteita kuin kaukana olevia kohteita). Suurempi valovoima on hyvä asia jos kuvaa sisätiloissa tai heikossa valaistuksessa.

      Pari testiä löytyy:
      http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/822-sigma1770284os
      http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma-17-70mm-f2-8-4-os-hsm/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      147
      2962
    2. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      316
      2092
    3. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      91
      2061
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      125
      1997
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1779
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1455
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      101
      1230
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      27
      1198
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1110
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      102
      999
    Aihe